Středa 20. října 1982

V ČSSR byla v souladu s národními úmluvami v rámci Mezinárodní agentury pro atomovou energii přijata řada opatření k zajištění jaderné bezpečnosti při projektování, výstavbě i provozu jaderných elektráren. Po vzoru Sovětského svazu jim věnujeme mimořádnou péči. Každodenní poznatky zároveň potvrzují, že výroba elektřiny v jaderných elektrárnách, ve srovnání s tepelnými elektrárnami, nezhoršuje, ale výrazně zlepšuje životní prostředí.

V souladu s budoucím rozvojem tohoto zdroje a na základě objektivních společenských potřeb připravuje se také u nás jako je tomu již např. v Sovětském svazu nebo Německé demokratické republice, zřízení státního dozoru nad bezpečností jaderných zařízení. Zásady této právní úpravy byly v září a říjnu tohoto roku projednány v příslušných výborech sněmoven Federálního shromáždění. Její přijetí umožní nekompromisní prosazování celospolečenských hledisek při výrobě energie, která je krví našeho národního hospodářství a základním předpokladem dalšího rozvoje naší socialistické vlasti. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Požárovi, hovorí poslanec Džupina a pripraví sa poslanec Trefný.

Poslanec A. Džupina: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, dovoľte, aby som na dnešnej schôdzi Snemovne ľudu uviedol niektoré poznatky o možnostiach úspor energie a palív v doprave, získané na schôdzi výboru branného a bezpečnostného a tiež poznatky z oblasti úspor energie získané vo volebnom obvode.

Zásadným hľadiskom pre dosiahnutie úspor pohonných hmôt v cestnej prevádzke je dosiahnutie minimálnej spotreby. To závisí predovšetkým od konštrukcie jednotlivých typov cestných vozidiel a spôsobu jazdy.

Celosvetový úsporný trend vedie všetkých výrobcov k tomu, aby na trh dodávali vozidlá s čo najnižšou spotrebou. Ak ešte pred niekoľkými rokmi boli vyrábané a úspešne predávané osobné vozidlá so spotrebou 7-9 l/100 km, dnes sa u rovnakých kubatúr žiada spotreba 5,5-7 l/100 km. Je isté, že po zavedení týchto parametrov u československých výrobcov budú dané predpoklady na dosiahnutie základných úspor.

Na zabezpečenie hospodárnosti prevádzky cestných motorových vozidiel, ale aj pre bezpečnosť prevádzky boli stanovené najvyššie dovolené rýchlosti. Z vyhodnotenia a uplatňovania príslušnej vyhlášky vyplýva, že je účinná a prispela k zníženiu spotreby pohonných hmôt. Kladnú úlohu zohrali orgány ZNB a ich sústavná kontrola dodržiavania stanovených rýchlostných limitov. Na základe získaných skúseností pripravujú sa ďalšie návrhy a prihliada sa pri nich aj na zabezpečenie plynulého a včasného plnenia národohospodárskych úloh a rýchlej preprave osôb.

Jedným z nástrojov na dosiahnutie hospodárnosti prevádzky vozidiel v národnom hospodárstve je presná evidencia o vykonanej prepravnej činnosti. Podmienkou pre takúto evidenciu sú správne fungujúce počítače najazdených kilometrov, rýchlomery a tachografy. Najmä z tachografov je možné kontrolovať správnosť údajov vodiča, spôsob jazdy a dodržiavanie predpisov, napríklad dodržiavanie povolených rýchlostí, bezpečnostných prestávok a pod. U nás sú predpísané tachografy pre nákladné autá nad 70 t s autobusmi. Tachografy a počítače majú nadmernú poruchovosť a nie sú dostatočne zabezpečené proti úmyselnému poškodzovaniu vodičmi a tým vyradeniu zprevádzky.

Ďalšie úspory možno dosiahnuť skrátením času riadenej dopravy prostredníctvom signalizačného zariadenia na križovatkách. Takto dosiahnuté úspory sa odhadujú približne na tisíc wattov na jednu križovatku. V celoštátnom meradle by hodinová úspora predstavovala 1000 kW.

Zahraničné skúsenosti ukazujú, že najefektívnejšie sú automatizované systémy riadenia dopravy. Návratnosť vynaložených prostriedkov pritom na ne je len 9-13 mesiacov.

Prínos automatizovaných systémov riadenia mestskej cestnej prevádzky sa premieta do niekoľkých položiek:

- do úspory pohonných hmôt, ktorá sa získa tým, že sa v priemere o 20 percent zníži počet zastavení a časov čakania na križovatkách,

- do zníženia počtu dopravných nehôd,

- do zrýchlenia mestskej dopravy osôb a vozidiel socialistického sektoru a s tým súvisiacej úspory na prevádzkových a investičných nákladoch a čase pracujúcich,

- do zlepšenia životného prostredia znížením exhalácií a hladiny hluku.

Vytváranie podmienok pre realizáciu automatizovaného systému dopravy vo veľkých mestách a priemyslových aglomeráciách, vrátane výroby potrebného zariadenia, je jednou z úloh uložených uznesením vlády ČSSR v auguste 1977. Stav po piatich rokoch od prijatia uznesenia však nie je uspokojivý.

Na znižovanie energetickej náročnosti našej cestnej prevádzky sa okrem uvedených okolností podieľajú aj ďalšie faktory, medzi ktoré treba zahrnúť celkový technický stav vozidiel, stav vozovky a samozrejme, kvalitu šoférov a ich skúsenosť. To všetko sledujú bezpečnostné orgány pri kontrolách cestnej dopravy a technických kontrolách vozidiel všetkých druhov. Ich snahu a výsledky činnosti treba oceniť.

Súdružky a súdruhovia, v Ostrave máme najväčšie hutnícke podniky u nás. Hutníctvo je pritom najnáročnejšie na spotrebu energií všetkého druhu, a preto sa musí naša pozornosť zamerať predovšetkým na túto sféru.

Najväčším hutníckym podnikom, a teda aj najväčším spotrebiteľom paliva a energií je v celom Severomoravskom kraji Nová huť Klementa Gottwalda. Tá spracúva zhruba jednu štvrtinu ťažby koksovateľného uhlia Ostravsko-karvinského revíru, k tomu pristupuje ročná spotreba 600 000 ton dovážaného energetického uhlia a 250 000 ton proplastku.

Z toho množstva podnik plných 65 % spotrebuje na hutnícku výrobu a 35 percent odpredáva najmä vo forme koksu iným závodom.

Cesty na dosiahnutie úspor sú zásadne známe a premyslené, ale zatiaľ boli realizované len niektoré, predovšetkým pre značnú náročnosť na investičné prostriedky a problémy u výrobcov potrebných zariadení. Predchádzajúce nízke ceny palív neumožňovali žiadúcu návratnosť, neboli podnetom pre poskytovanie rýchlo návratného úveru, a tak sa väčšinou rozhodovalo o výstavbe nových zariadení na výrobu tepla, náročných na ďalšiu spotrebu palív, ako na ekonomické spracovanie odpadovej energie, ktorej je v hutách viac ako dosť.

Štátna plánovacia komisia a FMTIR by týmto otázkam mali venovať mimoriadnu pozornosť a udeľovať maximálnu prioritu týmto stavbám, najmä stavbe s - palinových kotlov využívajúcich energiu suchého hasenia koksu, ktoré si zasluhujú vládnu podporu a prioritu. Ide o zariadenie projektované na základe sovietskej dokumentácie, ktoré je možno v Československu vyrobiť bez nároku na dovoz. Úspora 115 000 ton merného paliva ročne pri chladení celej výroby koksu NHKG predstavuje veľké percento ťažby niektorej veľkobane. A to už neuvažujem o možnostiach uplatnenia na ďalších koksovniach.

Hovorím o tom preto, že nie je možné nečinne sa prizerať na to, s akými ťažkosťami dobývame uhlie a potom významnú časť energie bez úžitku vypúšťame.

S oveľa väčším dôrazom musíme podporovať úsilie o zavádzanie nových technologických postupov v hutníctve, napríklad odlievanie ocele. Kontinuálne, čiže nepretržité odlievanie, ako sa tomuto spôsobu hovorí, je technológia, ktorej zavedenie v podmienkach NHKG by prinášalo úsporu tepla vo výške takmer 35 000 t merného paliva, a to pri spracovaní len tretiny výroby ocele NHKG. V ZSSR touto metódou sa spracúva už takmer 11 % celkovej výroby, v NDR 14 %, v Maďarsku plných 35 %. ČSSR zatiaľ plynule odlieva len asi 1,5 % ročnej produkcie ocele. Preto je nutné usilovať, a skupina poslancov sa o tom v NHKG presvedčila, o zavádzanie tejto technológie. Treba predovšetkým vytvárať tlak na to, aby sa u nás výroba tých to zariadení čo najskôr zvládla, najmä vo VŽSKG.

Vybrali sme so skupinou poslancov, ktorá robila prieskum v NHKG, tieto dva, podľa nášho názoru dôležité smery, lebo sú v československých podmienkach riešiteľné a majú značný, relatívne rýchlo dosiahnuteľný efekt.

V minulosti sa v NHKG dosiahli značné úspechy v oblasti zníženia spotrieb paliva, a to výstavbou tandemových pecí. Prinieslo to zníženie spotreby paliva na jednu tonu ocele takmer 30 %.

Možnosti úspor aj v tomto podniku však zďaleka nie sú vyčerpané. Potenciálne zdroje energie sú hlavne v odpadovom teple, ktoré možno využiť na vykurovanie sociálnych zariadení, sídlisk a na výrobu priemyslovej pary k technologickým účelom. NHKG vykuruje sídlisko s 20 000 bytmi zatiaľ z klasických zdrojov. Odpadové teplo je zdrojom dosiahnuteľným na báze československej techniky, bez nárokov na dovoz z kapitalistických štátov, pritom kladne ovplyvňuje aj spotrebu uhlia, ktorá sa tým priamo znižuje.

Treba však klásť oveľa väčší dôraz na výstavbu spalinových kotlov, na zariadenie, ktoré vie vyrábať - ako som sa sám presvedčil - ČKD Dukla alebo VŽSKG, ako aj Tlmače. Vieme, že touto otázkou sa začalo vážne zaoberať Federálne ministerstvo hutníctva a ťažkého strojárstva, pravda, chce to rozhodnejší prístup vychádzajúci z rozvahy, že je výhodnejšie investovať do zariadení na využitie odpadového tepla ako naďalej nehospodárne využívať naše čierné zlato, toto národné bohatstvo, ktoré by sme aspoň čiastočne mali zanechať aj budúcim generáciám.

V NHKG, ako aj v ďalších hutníckych podnikoch, sa venuje veľká pozornosť komplexnej socialistickej racionalizácii, ktorá prostredníctvom BSP, riešiteľských tímov, tematických úloh, zlepšovateľského hnutia a hliadok Reflektoru mladých zaisťuje úsporu významného množstva energie.

Na záver by som chcel zdôrazniť, že obrat nastane až vtedy, keď do našej inovačnej a investorskej činnosti budeme prednostne zaraďovať tie akcie, ktoré výrazne znížia energetickú náročnosť výroby.

Preto odporúčam, aby prednesené návrhy boli začlenené do záverov našej dnešnej schôdze.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Džupinovi. Dávam slovo poslancovi Trefnému. Pripraví sa poslankyňa Seidlová.

Poslanec O. Trefný: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, v současné době patří zabezpečování prvotních palivoenergetických zdrojů mezi nejdůležitější a současně nejobtížnější úkoly národního hospodářství. XVI. sjezd Komunistické strany Československa rozhodl, aby na tomto úseku byla přijata další účinná opatření a vytvořeny tak podmínky pro plnění zvýšených úkolů stanovených odvětví paliv a energetiky.

Významným přínosem ke zlepšení hmotného a sociálního zabezpečení a růstu životní úrovně pracujících v hornictví jsou opatření přijatá předsednictvem ÚV KSČ, vládou ČSSR a ÚRO. Tato opatření dále posilují preferenci hornické práce, vytvářejí podmínky pro větší zájem o hornické povolání a vyšší využití domácí palivové a surovinové základny.

Hospodárnost ve všech společenských činnostech je u nás příkazem dne.

O to více nás musí zajímat otázky spojené s postupy racionalizace paliv a energie, neboť paliva se stávají limitujícím článkem celého národního hospodářství. Na XVI. sjezdu KSČ bylo na toto téma řečeno, že "pro palivoenergetickou bilanci mají velký význam výrazné energetické úspory ve všech oblastech národního hospodářství, v nevýrobní sféře i v osobní spotřebě".

Racionalizace spotřeby paliv a energie má pochopitelně své objektivní ekonomické důvody. Je jich celá řada. Chtěl bych zde zdůraznit zejména ty z nich, které mají vztah k pracovním podmínkám na dolech.

Těžba uhlí se zajišťuje ve stále složitějších podmínkách. Je nutný postup do větších hloubek a do geologicky složitějších polí, mění se tím i mikroklimatické podmínky. Ale i dobývání s velkostrojovou technikou na povrchových dolech s sebou přináší rovněž celou řadu specifických problémů majících vliv na obsluhy a osádky dobývací techniky.

I když máme při těžbě uhlí nasazenou odpovídající velkostrojovou techniku, nemůžeme dnes a zatím ani v dohledné budoucností z této obtížné práce vyloučit živou pracovní sílu. Naopak její význam při těžbě uhlí narůstá. Vezmeme-li v úvahu, že se současně prohlubují i nepříznivé vlivy, za nichž je nutné uhlí těžit, vyplývají nám z těchto okolností dva základní momenty. Předně, že musíme uhlí spotřebovávat co nejefektivněji při maximální hospodárnosti, to už zde bylo jednoznačně řečeno, a současně musíme dbát na to, aby složité podmínky práce horníků spojené s těžbou uhlí byly odpovídajícím způsobem kompenzovány jak v oblasti zdravotní, tak v oblasti sociální péče.

Výbor pro sociální politiku se proto při přípravě na dnešní schůzi soustředil právě na tuto problematiku. Zajímali jsme se o to, jak jsou plněny úkoly obsažené v komplexních programech péče o pracující v odvětví paliv a energetiky. Nespokojili jsme se podanou resortní zprávou, ale šli jsme se sami podívat na pracoviště do ostravsko-karvinských dolů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP