V ČSSR byla v souladu s národními úmluvami
v rámci Mezinárodní agentury pro atomovou
energii přijata řada opatření k zajištění
jaderné bezpečnosti při projektování,
výstavbě i provozu jaderných elektráren.
Po vzoru Sovětského svazu jim věnujeme mimořádnou
péči. Každodenní poznatky zároveň
potvrzují, že výroba elektřiny v jaderných
elektrárnách, ve srovnání s tepelnými
elektrárnami, nezhoršuje, ale výrazně
zlepšuje životní prostředí.
V souladu s budoucím rozvojem tohoto zdroje a na základě
objektivních společenských potřeb
připravuje se také u nás jako je tomu již
např. v Sovětském svazu nebo Německé
demokratické republice, zřízení státního
dozoru nad bezpečností jaderných zařízení.
Zásady této právní úpravy byly
v září a říjnu tohoto roku
projednány v příslušných výborech
sněmoven Federálního shromáždění.
Její přijetí umožní nekompromisní
prosazování celospolečenských hledisek
při výrobě energie, která je krví
našeho národního hospodářství
a základním předpokladem dalšího
rozvoje naší socialistické vlasti. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Požárovi,
hovorí poslanec Džupina a pripraví sa poslanec
Trefný.
Poslanec A. Džupina: Vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
dovoľte, aby som na dnešnej schôdzi Snemovne ľudu
uviedol niektoré poznatky o možnostiach úspor
energie a palív v doprave, získané na schôdzi
výboru branného a bezpečnostného a
tiež poznatky z oblasti úspor energie získané
vo volebnom obvode.
Zásadným hľadiskom pre dosiahnutie úspor
pohonných hmôt v cestnej prevádzke je dosiahnutie
minimálnej spotreby. To závisí predovšetkým
od konštrukcie jednotlivých typov cestných
vozidiel a spôsobu jazdy.
Celosvetový úsporný trend vedie všetkých
výrobcov k tomu, aby na trh dodávali vozidlá
s čo najnižšou spotrebou. Ak ešte pred niekoľkými
rokmi boli vyrábané a úspešne predávané
osobné vozidlá so spotrebou 7-9 l/100 km, dnes sa
u rovnakých kubatúr žiada spotreba 5,5-7 l/100
km. Je isté, že po zavedení týchto parametrov
u československých výrobcov budú dané
predpoklady na dosiahnutie základných úspor.
Na zabezpečenie hospodárnosti prevádzky cestných
motorových vozidiel, ale aj pre bezpečnosť
prevádzky boli stanovené najvyššie dovolené
rýchlosti. Z vyhodnotenia a uplatňovania príslušnej
vyhlášky vyplýva, že je účinná
a prispela k zníženiu spotreby pohonných hmôt.
Kladnú úlohu zohrali orgány ZNB a ich sústavná
kontrola dodržiavania stanovených rýchlostných
limitov. Na základe získaných skúseností
pripravujú sa ďalšie návrhy a prihliada
sa pri nich aj na zabezpečenie plynulého a včasného
plnenia národohospodárskych úloh a rýchlej
preprave osôb.
Jedným z nástrojov na dosiahnutie hospodárnosti
prevádzky vozidiel v národnom hospodárstve
je presná evidencia o vykonanej prepravnej činnosti.
Podmienkou pre takúto evidenciu sú správne
fungujúce počítače najazdených
kilometrov, rýchlomery a tachografy. Najmä z tachografov
je možné kontrolovať správnosť údajov
vodiča, spôsob jazdy a dodržiavanie predpisov,
napríklad dodržiavanie povolených rýchlostí,
bezpečnostných prestávok a pod. U nás
sú predpísané tachografy pre nákladné
autá nad 70 t s autobusmi. Tachografy a počítače
majú nadmernú poruchovosť a nie sú dostatočne
zabezpečené proti úmyselnému poškodzovaniu
vodičmi a tým vyradeniu zprevádzky.
Ďalšie úspory možno dosiahnuť skrátením
času riadenej dopravy prostredníctvom signalizačného
zariadenia na križovatkách. Takto dosiahnuté
úspory sa odhadujú približne na tisíc
wattov na jednu križovatku. V celoštátnom meradle
by hodinová úspora predstavovala 1000 kW.
Zahraničné skúsenosti ukazujú, že
najefektívnejšie sú automatizované systémy
riadenia dopravy. Návratnosť vynaložených
prostriedkov pritom na ne je len 9-13 mesiacov.
Prínos automatizovaných systémov riadenia
mestskej cestnej prevádzky sa premieta do niekoľkých
položiek:
- do úspory pohonných hmôt, ktorá sa
získa tým, že sa v priemere o 20 percent zníži
počet zastavení a časov čakania na
križovatkách,
- do zníženia počtu dopravných nehôd,
- do zrýchlenia mestskej dopravy osôb a vozidiel
socialistického sektoru a s tým súvisiacej
úspory na prevádzkových a investičných
nákladoch a čase pracujúcich,
- do zlepšenia životného prostredia znížením
exhalácií a hladiny hluku.
Vytváranie podmienok pre realizáciu automatizovaného
systému dopravy vo veľkých mestách a
priemyslových aglomeráciách, vrátane
výroby potrebného zariadenia, je jednou z úloh
uložených uznesením vlády ČSSR
v auguste 1977. Stav po piatich rokoch od prijatia uznesenia však
nie je uspokojivý.
Na znižovanie energetickej náročnosti našej
cestnej prevádzky sa okrem uvedených okolností
podieľajú aj ďalšie faktory, medzi ktoré
treba zahrnúť celkový technický stav
vozidiel, stav vozovky a samozrejme, kvalitu šoférov
a ich skúsenosť. To všetko sledujú bezpečnostné
orgány pri kontrolách cestnej dopravy a technických
kontrolách vozidiel všetkých druhov. Ich snahu
a výsledky činnosti treba oceniť.
Súdružky a súdruhovia, v Ostrave máme
najväčšie hutnícke podniky u nás.
Hutníctvo je pritom najnáročnejšie na
spotrebu energií všetkého druhu, a preto sa
musí naša pozornosť zamerať predovšetkým
na túto sféru.
Najväčším hutníckym podnikom, a
teda aj najväčším spotrebiteľom paliva
a energií je v celom Severomoravskom kraji Nová
huť Klementa Gottwalda. Tá spracúva zhruba
jednu štvrtinu ťažby koksovateľného
uhlia Ostravsko-karvinského revíru, k tomu pristupuje
ročná spotreba 600 000 ton dovážaného
energetického uhlia a 250 000 ton proplastku.
Z toho množstva podnik plných 65 % spotrebuje na hutnícku
výrobu a 35 percent odpredáva najmä vo forme
koksu iným závodom.
Cesty na dosiahnutie úspor sú zásadne známe
a premyslené, ale zatiaľ boli realizované len
niektoré, predovšetkým pre značnú
náročnosť na investičné prostriedky
a problémy u výrobcov potrebných zariadení.
Predchádzajúce nízke ceny palív neumožňovali
žiadúcu návratnosť, neboli podnetom pre
poskytovanie rýchlo návratného úveru,
a tak sa väčšinou rozhodovalo o výstavbe
nových zariadení na výrobu tepla, náročných
na ďalšiu spotrebu palív, ako na ekonomické
spracovanie odpadovej energie, ktorej je v hutách viac
ako dosť.
Štátna plánovacia komisia a FMTIR by týmto
otázkam mali venovať mimoriadnu pozornosť a udeľovať
maximálnu prioritu týmto stavbám, najmä
stavbe s - palinových kotlov využívajúcich
energiu suchého hasenia koksu, ktoré si zasluhujú
vládnu podporu a prioritu. Ide o zariadenie projektované
na základe sovietskej dokumentácie, ktoré
je možno v Československu vyrobiť bez nároku
na dovoz. Úspora 115 000 ton merného paliva ročne
pri chladení celej výroby koksu NHKG predstavuje
veľké percento ťažby niektorej veľkobane.
A to už neuvažujem o možnostiach uplatnenia na
ďalších koksovniach.
Hovorím o tom preto, že nie je možné nečinne
sa prizerať na to, s akými ťažkosťami
dobývame uhlie a potom významnú časť
energie bez úžitku vypúšťame.
S oveľa väčším dôrazom musíme
podporovať úsilie o zavádzanie nových
technologických postupov v hutníctve, napríklad
odlievanie ocele. Kontinuálne, čiže nepretržité
odlievanie, ako sa tomuto spôsobu hovorí, je technológia,
ktorej zavedenie v podmienkach NHKG by prinášalo úsporu
tepla vo výške takmer 35 000 t merného paliva,
a to pri spracovaní len tretiny výroby ocele NHKG.
V ZSSR touto metódou sa spracúva už takmer
11 % celkovej výroby, v NDR 14 %, v Maďarsku plných
35 %. ČSSR zatiaľ plynule odlieva len asi 1,5 % ročnej
produkcie ocele. Preto je nutné usilovať, a skupina
poslancov sa o tom v NHKG presvedčila, o zavádzanie
tejto technológie. Treba predovšetkým vytvárať
tlak na to, aby sa u nás výroba tých to zariadení
čo najskôr zvládla, najmä vo VŽSKG.
Vybrali sme so skupinou poslancov, ktorá robila prieskum
v NHKG, tieto dva, podľa nášho názoru
dôležité smery, lebo sú v československých
podmienkach riešiteľné a majú značný,
relatívne rýchlo dosiahnuteľný efekt.
V minulosti sa v NHKG dosiahli značné úspechy
v oblasti zníženia spotrieb paliva, a to výstavbou
tandemových pecí. Prinieslo to zníženie
spotreby paliva na jednu tonu ocele takmer 30 %.
Možnosti úspor aj v tomto podniku však zďaleka
nie sú vyčerpané. Potenciálne zdroje
energie sú hlavne v odpadovom teple, ktoré možno
využiť na vykurovanie sociálnych zariadení,
sídlisk a na výrobu priemyslovej pary k technologickým
účelom. NHKG vykuruje sídlisko s 20 000 bytmi
zatiaľ z klasických zdrojov. Odpadové teplo
je zdrojom dosiahnuteľným na báze československej
techniky, bez nárokov na dovoz z kapitalistických
štátov, pritom kladne ovplyvňuje aj spotrebu
uhlia, ktorá sa tým priamo znižuje.
Treba však klásť oveľa väčší
dôraz na výstavbu spalinových kotlov, na zariadenie,
ktoré vie vyrábať - ako som sa sám presvedčil
- ČKD Dukla alebo VŽSKG, ako aj Tlmače. Vieme,
že touto otázkou sa začalo vážne
zaoberať Federálne ministerstvo hutníctva a
ťažkého strojárstva, pravda, chce to rozhodnejší
prístup vychádzajúci z rozvahy, že je
výhodnejšie investovať do zariadení na
využitie odpadového tepla ako naďalej nehospodárne
využívať naše čierné zlato,
toto národné bohatstvo, ktoré by sme aspoň
čiastočne mali zanechať aj budúcim generáciám.
V NHKG, ako aj v ďalších hutníckych podnikoch,
sa venuje veľká pozornosť komplexnej socialistickej
racionalizácii, ktorá prostredníctvom BSP,
riešiteľských tímov, tematických
úloh, zlepšovateľského hnutia a hliadok
Reflektoru mladých zaisťuje úsporu významného
množstva energie.
Na záver by som chcel zdôrazniť, že obrat
nastane až vtedy, keď do našej inovačnej
a investorskej činnosti budeme prednostne zaraďovať
tie akcie, ktoré výrazne znížia energetickú
náročnosť výroby.
Preto odporúčam, aby prednesené návrhy
boli začlenené do záverov našej dnešnej
schôdze.
Předsedající místopředseda
SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Džupinovi.
Dávam slovo poslancovi Trefnému. Pripraví
sa poslankyňa Seidlová.
Poslanec O. Trefný: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, v současné době patří
zabezpečování prvotních palivoenergetických
zdrojů mezi nejdůležitější
a současně nejobtížnější
úkoly národního hospodářství.
XVI. sjezd Komunistické strany Československa rozhodl,
aby na tomto úseku byla přijata další
účinná opatření a vytvořeny
tak podmínky pro plnění zvýšených
úkolů stanovených odvětví paliv
a energetiky.
Významným přínosem ke zlepšení
hmotného a sociálního zabezpečení
a růstu životní úrovně pracujících
v hornictví jsou opatření přijatá
předsednictvem ÚV KSČ, vládou ČSSR
a ÚRO. Tato opatření dále posilují
preferenci hornické práce, vytvářejí
podmínky pro větší zájem o hornické
povolání a vyšší využití
domácí palivové a surovinové základny.
Hospodárnost ve všech společenských
činnostech je u nás příkazem dne.
O to více nás musí zajímat otázky
spojené s postupy racionalizace paliv a energie, neboť
paliva se stávají limitujícím článkem
celého národního hospodářství.
Na XVI. sjezdu KSČ bylo na toto téma řečeno,
že "pro palivoenergetickou bilanci mají velký
význam výrazné energetické úspory
ve všech oblastech národního hospodářství,
v nevýrobní sféře i v osobní
spotřebě".
Racionalizace spotřeby paliv a energie má pochopitelně
své objektivní ekonomické důvody.
Je jich celá řada. Chtěl bych zde zdůraznit
zejména ty z nich, které mají vztah k pracovním
podmínkám na dolech.
Těžba uhlí se zajišťuje ve stále
složitějších podmínkách.
Je nutný postup do větších hloubek a
do geologicky složitějších polí,
mění se tím i mikroklimatické podmínky.
Ale i dobývání s velkostrojovou technikou
na povrchových dolech s sebou přináší
rovněž celou řadu specifických problémů
majících vliv na obsluhy a osádky dobývací
techniky.
I když máme při těžbě uhlí
nasazenou odpovídající velkostrojovou techniku,
nemůžeme dnes a zatím ani v dohledné
budoucností z této obtížné práce
vyloučit živou pracovní sílu. Naopak
její význam při těžbě
uhlí narůstá. Vezmeme-li v úvahu,
že se současně prohlubují i nepříznivé
vlivy, za nichž je nutné uhlí těžit,
vyplývají nám z těchto okolností
dva základní momenty. Předně, že
musíme uhlí spotřebovávat co nejefektivněji
při maximální hospodárnosti, to už
zde bylo jednoznačně řečeno, a současně
musíme dbát na to, aby složité podmínky
práce horníků spojené s těžbou
uhlí byly odpovídajícím způsobem
kompenzovány jak v oblasti zdravotní, tak v oblasti
sociální péče.
Výbor pro sociální politiku se proto při
přípravě na dnešní schůzi
soustředil právě na tuto problematiku. Zajímali
jsme se o to, jak jsou plněny úkoly obsažené
v komplexních programech péče o pracující
v odvětví paliv a energetiky. Nespokojili jsme se
podanou resortní zprávou, ale šli jsme se sami
podívat na pracoviště do ostravsko-karvinských
dolů.