Úterý 8. října 1985

Řidiči pravidelné přepravy osob jsou odměňováni úkolovou mzdou, která vychází z pevných sazeb za provedení jednotlivých spojů, za směnu - turnus. Opraváři jsou odměňováni převážně časovou mzdou a prémií za kvalitu a efektivnost práce, průvodčí časovou mzdou s výkonnostní odměnou.

Průzkumy ukázaly, že celostátní směrnice vydané federálním ministerstvem práce a sociálních věcí vyhovují více podmínkám výroby než specifickým podmínkám v dopravě. To se týká jak odměňování dělníků tak i technicko-hospodářských pracovníků (zejména v přiznávání některých příplatků v rámci stanovené pracovní doby i mimo ni). Problémy vznikají proto, že v dopravě je rozložena pracovní doba nerovnoměrně na všechny dny v pracovním týdnu včetně soboty a neděle.

A nyní bych se chtěla zeptat ministra dopravy ČSSR soudruha Blažka: Je možné v dopravě uplatnit podmínky pro odměňování, případně brigádní formy odměňování obdobně jako v jiných odvětvích národního hospodářství? Anebo má doprava taková specifika, která vyžadují vlastní řešení?

Brigádní forma organizace práce a odměňování byla v některých podnicích ověřována, ale jen u kolektivů dílenských pracovníků, např. opravářů, u kterých se osvědčila. Jejím přínosem bylo zejména snížení správkového procenta, a to jak v nákladní, tak v autobusové dopravě. Současně se zvýšily výdělky opravářů, neboť se podíleli bezprostředně na rozdělení nadtarifní složky mzdy podle výsledků práce každého jednotlivce. Došlo k úspoře pracovního času i počtu pracovníků tím, že celkový nárokový výdělek se rozděluje pracovníkům, kteří jsou členy tohoto kolektivu.

V ČSAD, v mém volebním obvodě v okrese Kroměříž, v současné době zavádějí brigádní formu odměňování u kategorie pracovníků - překladištních dělníků. Jedná se o pracoviště, kde dochází k manipulaci se zbožím, což je práce fyzicky namáhavá, zodpovědná a musí se provádět za každého počasí. Brigádní forma odměňování tohoto kolektivu se ukázala správná. Zvýšila se kvalita přepravy, rychlost, poklesly reklamace z viny pracovníků a zvýšila se produktivita práce a výdělky téměř o 200 Kčs na pracovníka.

Při průzkumech téměř ve všech podnicích ČSAD byl zjištěn mimořádně vysoký podíl příplatků - přibližně 1/3 z celkové mzdy, zejména příplatků za práci přesčas. Průměrný výdělek řidiče osobní dopravy tak činí za rok 1984 3976 Kčs, u řidiče nákladní dopravy 3568 Kčs. K přesnějšímu vyjádření výše mzdy těchto pracovníků slouží přehled průměrných hodinových mezd z mého volebního obvodu v okrese Kroměříž: Údaje za I. pololetí tohoto roku prokazují u řidiče nákladní dopravy 14,98 Kčs, u řidiče autobusu 16,65 Kčs za 1 odpracovanou hodinu.

V podnicích městské hromadné dopravy byla v roce 1984 realizována I. etapa programu zvýšené ekonomické účinnosti mzdové soustavy (ZEÚMS) a podniky se soustředily zejména na oblast využívání vhodných mzdových forem. Např. v dopravním podniku hlavního města Prahy bylo prověřeno 39 % používaných norem. Mzdové normy byly přehodnoceny a nadále využito těch, které nejvíce přihlížejí k zásluhovosti odměňovaného pracovníka a přímé ovlivnitelnosti rozhodujícího ukazatele pracovníkem. V letošním roce byly zahájeny práce na přípravě realizace II. etapy ZEÚMS.

Nejčastěji používanou formou mzdy je časová mzda s prémií nebo výkonnostní odměnou. Úkolová mzda je používána jen u malé skupiny dělnických povolání - např. u opravářů a údržbářů.

Dosahované průměrné mzdy jsou poměrně vysoké, u řidičů tramvají i autobusů - Praze výrazně převyšují 4000 Kčs. Základní mzda činí vsak asi polovinu průměrné mzdy, druhou polovinu činí odměny a příplatky, z nichž jsou v mimořádné výši příplatky za práci přesčas. Pro městskou hromadnou dopravu je specifické, že většina úkolů musí být splněna přesně podle stanoveného harmonogramu a nelze je zajišťovat vyšší produktivitou práce.

V roce 1984 byla na vybraných úsecích ověřována možnost uplatnění brigádní formy organizace práce a odměňování. Jako hlavní překážka uplatnění této progresívní formy se ukázala neuspokojivá úroveň používaných norem, která zabraňovala nalézt nejvhodnější kritéria pro hodnocení skutečné zásluhovosti jednotlivců. Překážkou jsou i časté změny plánu a jeho ukazatelů, které ztěžují možnost orientovat pracovníky na jeho plnění.

V obou hlavních odvětvích dopravy je účelně využíváno i nehmotné stimulace pracovníků. Jednak její pozitivní formou, např. propůjčováním státních vyznamenání, vyznamenání na úrovni dráhy, stanice, závodu, dále pak veřejnými pochvalami a udělováním čestných názvů pracovním kolektivům a jednotlivcům.

Používána je i negativní nehmotná stimulace, která spočívá v kárných opatřeních v souladu se zákoníkem práce nebo v odnětí podílu na hospodářských výsledcích a jiné.

Soudružky a soudruzi, nejdůležitější formou účasti pracujících na řízení je rozvoj jejich pracovní iniciativy. Jednou z nejrozšířenějších forem iniciativy pracujících oborů dopravy a silničního hospodářství je socialistická soutěž "Jezdím bez nehod a dopravních závad". Významně přispívá ke snižování nehodovosti v dopravě a škod na vozidlech i přepravovaných nákladech. Největší význam má však tato soutěž v tom, že je snižován počet zranění a smrtelných úrazů. Mezi nejlepšími řidiči v této soutěži je hrdina socialistické práce s. Oldřich Hudeček, řidič nákladní dopravy ČSAD Brno, dopravní závod Uherské Hradiště, který ujel více než 2 250 tis. km bez zaviněné nehody. Socialistická iniciativa pracovníků přispěla významně také k dosažení úspor v nákladech, snižování spotřeby energie, paliv a kovů a zejména pohonných hmot. Významně se rozvíjí vynálezecké a zlepšovatelské hnutí, jehož celkový společenský prospěch představuje jen za rok 1984 částku více než 152 000 tis. Kčs.

Dosažené výsledky v rozvoji iniciativy u pracovníků železniční dopravy svědčí o tom, že správně zaměřená iniciativa pracujících sehrává velký podíl při zabezpečování a plnění úkolů hospodářského plánu. Pracující jsou zapojeni do všech forem socialistického soutěžení.

Výsledky dosažené na úseku vynálezeckého a zlepšovatelského hnutí a komplexních racionalizačních brigád, kde se pracující stávají tvůrci hodnot, přinášejících značný společenský přínos, činily za čtyři roky 7. pětiletky na železnici více než 1,5 mld Kčs.

Mezi úspěšné formy patří např. iniciativa známá pod názvem "Úspora jednoho vlaku denně v každém provozním oddílu", která je především zaměřena na zvyšování průměrné hmotnosti nákladních vlaků a tím i možnosti odvézt plánovanou zátěž s menším počtem vlaků.

Jednou z pokrokových forem pracovní iniciativy zaměřené na zvýšení pravidelnosti, bezpečnosti a kultury cestování uplatněné v železniční dopravě je internacionální soutěž "Přátelství" mezi železničáři ČSSR a NDR. V této soutěži je sledováno celkem 7 mezinárodních rychlíků. V plnění rozhodujícího ukazatele "zpoždění na 100 vlakových kilometrů", podle kterého se stanovuje pořadí, se naši železničáři umísťují od roku 1982 vždy na 1. místě.

Železničáři výrazným podílem přispěli ke zdaru Československé spartakiády 1985. Zabezpečili přepravu cvičenců i návštěvníků spartakiády 1074 vlaky. Všichni byli odvezeni ve vložených výkonech a většina v souladu se závazky jednotlivců vzdáním se části mzdy za provedený výkon ve prospěch Fondu spartakiády či Fondu solidarity.

Soudružky a soudruzi, uvedené výsledky socialistické iniciativy pracujících v automobilové i železniční dopravě jsou příkladné a znamenají významný ekonomický přínos našemu národnímu hospodářství. Potvrzují myšlenku V. I. Lenina, že v iniciativě lidí je velká síla a že bez ní se socialistická společnost neobejde.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslankyni Pekařovej. Slovo dávam poslancovi Sakmarovi a pripraví sa poslanec O. Blažek.

Poslanec L. Sakmar: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté! V průběhu dnešního jednání o významu a úkolech dopravy jsme slyšeli mnoho moudrých slov, zajímavých názorů, zazněla věcná kritika, byla oceněna obětavá práce, nechyběla konkrétní a adresná doporučení.

Jedním z rozhodujících článků pro úspěšnou činnost dopravní soustavy Československé socialistické republiky je vytváření podmínek pro bezpečný provoz, ochranu cestujících a přepravovaného zboží. Nehodovost v dopravě svými následky nepříznivě zasahuje do života socialistické společnosti i jednotlivce, představuje závažný celospolečenský problém, který ekonomickými dopady snižuje výsledky práce občanů.

Statistický přehled uvádí, že v roce 1984 bylo registrováno 2600 tis. osobních automobilů a celkový počet motorových vozidel dosáhl počtu 4700 tis. To znamená, že osobní auto připadá na necelých šest obyvatel a jedno motorové vozidlo na 3,3 obyvatele.

Přibývání vozidel potvrzuje - a není k tomu zapotřebí dalšího komentáře - že roste životní úroveň, svědčí o významu a důležitosti silničního provozu při zabezpečování ekonomiky státu. Stoupající počet prostředků osobní, hromadné a nákladní dopravy přináší na druhé straně mnoho starostí a problémů.

Ve zmíněném přehledu jsou dále čísla, která přímo nutí k vážnému zamyšlení, jak najít co nejdříve účinná opatření k zamezení nehod, jakým způsobem naučit řidiče, cyklisty, chodce, aby dodržovali a respektovali dopravní pravidla, byli ohleduplní a disciplinovaní, nepřeceňovali své schopnosti, mysleli na sebe i druhé, na klidný návrat domů.

Čísla říkají, že na pozemních komunikacích v Československé socialistické republice bylo loni evidováno 97 356 nehod, při kterých bylo 1235 osob usmrceno, 5522 osoby těžce zraněny a 24 959 lidí zraněno lehce. Podle odhadu příslušníků Veřejné bezpečnosti na místě nehody dosáhla výše hmotné škody částky 478 000 tis. Kčs.

Ti, kteří byli aktivními nebo pasívními účastníky této smutné bilance, plnili služební povinnosti, převáželi náklady, jeli do práce nebo navštívit příbuzné, cestovali z mnoha jiných důvodů. Někdy sami, jindy s rodinami, s přáteli. Nedojeli včas nebo vůbec. Nikdo z nich necestoval proto, aby se zabil nebo zranil, všichni chtěli v pořádku dojet do cíle nebo zpět. Místo spokojenosti z dobře vykonané práce, radosti z pěkných zážitků - bolest, trápení, zranění, často i ztráty na životech.

Je mnoho opakujících se příčin těchto lidských tragédií. Přesto, že jsou veřejně známé, nenašli jsme dosud přes mimořádné úsilí zainteresovaných orgánů a přes dílčí úspěchy nejúčinnější cestu, jak jim zabránit.

I když v roce 1984 došlo ke snížení počtu usmrcených osob a absolutní počet je na úrovni roku 1958, nelze se s tímto stavem smířit. Srovnáním sledovaných ukazatelů v Evropě zjistíme, že v Československé socialistické republice je výrazně vyšší nebezpečnost nehod.

Příslušníci Veřejné bezpečnosti, kteří mají dozor nad silničním provozem, zjistili v roce 1984 přes 2 mil. dopravních přestupků a uložili za ně 1600 tis. blokových pokut v částce 96 000 tis. Kčs. Dalších 355 tis. přestupků oznámili k projednání.

Bylo zadrženo 82 197 řidičských průkazů, z toho 31 941 pro požití alkoholických nápojů. Při kontrole technického stavu vozidel bylo odebráno 340 tis. osvědčení. Z evidence Dopravních inspektorátů bylo vyřazeno téměř 106 tis. motorových a přípojných vozidel. Těmto faktům se nechce věřit, ale jsou pravdivé, nepříjemně pravdivé. Zmíněné zásahy a represívní opatření jistě přispěly k zlepšení bezpečnosti na silnicích, ale zřejmě nejsou všelékem při trvající nekázni řidičů a chodců.

Při projednávání problematiky bezpečného provozu v dopravě jsme se nejednou v branném a bezpečnostním výboru Sněmovny lidu přesvědčili, že federální ministerstvo vnitra v rámci koordinační činnosti republikových orgánů zajišťuje systematicky další rozšiřování moderních forem a metod dozoru po celém území. Hledá cesty dalšího zlepšení současného stavu. V tomto směru ve své oblasti přispívá federální ministerstvo všeobecného strojírenství, Generální prokuratura a Nejvyšší soud Československé socialistické republiky i ústřední výbor Svazarmu. Velmi důležité poslání ve výchovném působení plní Československý červený kříž, ústřední výbor Svazu československých novinářů, Československá televize, Československý rozhlas.

Mohu, ale nebudu dále vypočítávat, co všechno se dělá pro zlepšení situace při provozu na komunikacích. Bylo vynaloženo mnoho úsilí, jenom výsledky jaksi tomu neodpovídají.

Proti zaslouženému potrestání viníků nelze vznášet námitky, zde je však třeba připomenout, že ne vždy jsou původní příčinou nehod jenom neukáznění, riskující řidiči a chodci. Správy silnic musí více dbát na stav dopravního značení. Nedostatečná je údržba vozovek po zimním období a pomalé je odstraňování vzniklých škod na dopravní síti. Potíže jsou dosti často se signálními zařízeními, která jsou zastaralá, poruchová a navíc chybí náhradní díly. Nelze opomíjet kvalitu veřejného osvětlení a přizpůsobení jeho intenzity pro bezpečný provoz.

Kompetentní orgány musí posoudit a měly by respektovat oprávněné materiální požadavky organizací, které se starají o stav vozovek. Jsou nízké příděly živic, asfaltů, topných olejů. Nekvalitní jsou nátěrové hmoty pro vodorovné značení.

Vybavení dopravní služby technickými prostředky je vcelku dostačující. Negativní však je, že zařízení mají velkou hmotnost, rozměrnost, složitá a zdlouhavá je jejich příprava k uvedení do provozu. Mnohé z nich vyžadují inovaci. Jsou další zařízení, která by pomohla k efektivnějšímu výkonu náročné služby.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, klíčovým dopravním systémem je železniční doprava. Na ochraně cestujících, přepravovaného zboží, bezpečnosti a plynulosti provozu se podílí Sbor ozbrojené ochrany železnic, vyčlenění pracovníci Sboru národní bezpečnosti, příslušníci Pohraniční stráže i orgány Celní správy. Jaké náročné úkoly Sbor ozbrojené ochrany železnic plní, je uvedeno ve zprávě federálního ministerstva dopravy, kterou jsme obdrželi.

Přes kladné výsledky v práci, odpovědny přístup k plnění úkolů jsou zde, jako jinde, velké starosti. V roce 1984 bylo zjištěno 3568 případů rozkrádání vagónových zásilek s celkovou škodou 5478 tis. Kčs. Pro hospodářskou trestnou činnost bylo stíháno 2965 osob. Došlo k 207 železničním nehodám, škoda činila 14 849 tis. Kčs. Nehody se staly ve 14 případech pod vlivem alkoholu.

Nebezpečné je, že v poslední době dochází k poškozování zabezpečovacích zařízení, návěstidel izolátorů trolejového vedení. U vlaků bylo zjištěno vyvěšení šroubovek, rozpojení hadic, sklopení klanic. Na koleje jsou kladeny různé překážky, jako kameny, šrouby, kusy železa, zarážky.

Pachatelé těchto činů, které mohou ve svých důsledcích vést k nedozírným následkům a ohrožují životy cestujících, jsou většinou děti, které si železniční zařízení vybírají za objekt svých her. Zde musí sehrát hlavní výchovnou roli rodiče, škola, zájmové společenské organizace, v podstatě my všichni.

Trvajícím jevem v přetížené železniční dopravě je nedobrý výkon služby některých zaměstnanců. Jsou porušovány technologické a bezpečnostní předpisy, vznikají z toho značné škody, lidské maléry.

Potenciálním nebezpečím je narůstající přeprava nebezpečných nákladů. Jde o převoz ropných produktů, chemikálií, výbušnin, štěpných materiálů a podobně. Zde se jeví jako nutnost vybudovat síť základen s odpovídající technikou a prostředky, schopnými preventivních opatření, operativních nasazení při rychlé likvidaci následků možných havárií. Nechceme přece ekologické katastrofy.

Osobní doprava je charakterizována velkým tranzitem osob na hlavních tratích a zároveň početnou spádovou přepravou pracujících do průmyslových center. Silnou kritiku vyvolávají a tvrdší postihy vyžadují opakující se krádeže, výtržnosti, poškozování a znečišťování vlakových souprav, nekázeň cestujících i nedostatky v nekvalitní údržbě a kultuře cestování.

V řešení stávající různorodé problematiky, kterou neodstraníme konstatováním, může pomoci Sboru ozbrojené ochrany železnic posíleni centralizace velení a přímého řízení, včetně materiálního a finančního zabezpečení ze strany federálního ministerstva dopravy.

Nároky na výkon služby potvrzují názor, že práce ve Sboru by měla být služebním poměrem s celoživotní perspektivou. Navíc vysoká fluktuace vytváří nebezpečí, že znalost poměrů a bezpečnostních opatření by mohla být zneužita.

Soudružky, soudruzi, v letecké dopravě je kladen důraz na zajištění bezpečnosti cestujících. Tyto úkoly plní Sbor ozbrojené ochrany letišť a oddělení letištní kontroly Sboru národní bezpečnosti. Je prováděna kontrola letadel, provozních budov a letištní plochy. Úspěšně jsou realizována účinná opatření k zamezení případů leteckého pirátství.

Hrozí však nebezpečí z jiné strany. Nejednou byly zjištěny předměty ohrožující leteckou přepravu. Jednotlivá letiště v ČSSR mají svoji specifiku v provozu i koncentraci technických prostředků a zařízení, jejichž poškození nebo nedostatek ohrožuje bezpečnost provozu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP