Úterý 8. října 1985

V obvodu mezinárodních letišť je zvýšený pohyb cizinců i zaměstnanců leteckých společností. Fakt, že zde probíhá státní hranice, zvyšuje nároky na vstupní a výstupní režim. Negativní je, že většina letišť je pouze částečně oplocená, což usnadňuje případný průnik na provozní plochu.

Ke zkvalitnění práce by pomohly detektory trhavin, které nejsou vždy k dispozici. Chybí někdy i přenosné vysílačky, značně rozdílné jsou podmínky dislokovaných útvarů.

Přes přísná bezpečnostní opatření dochází k vykrádání zásilek po vyskladnění z celních prostor. Opakuje se zadržení osob bez pracovního poměru.

Nezanedbatelná je prevence na ochranu letadel před střetem s ptáky.

Při zajišťování veřejného pořádku jsou nejčastější zásahy proti podnapilým cestujícím.

Soudružky, soudruzi poslanci, neměl jsem v úmyslu a nejsem oprávněn zdůrazňovat, že v ochraně cestujících a v bezpečnosti dopravy je všechno černé a špatné. Výsledky dobré práce a velkého úsilí jsou evidentní, ale problémů je stále dost. Bojujeme za mír, za pořádek ve světě, tak se perme i za to, aby se nám při cestování nezraňovali a nezabíjeli lidé doma. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Sakmarovi, dávam slovo poslancovi Oldřichovi Blažkovi, pripraví sa poslankyňa Humajová.

Poslanec O. Blažek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, chtěl bych vyjádřit souhlas a plnou podporu vystoupení poslance Sakmara. Dovolte mi však, abych na něj navázal a k uvedené problematice pohovořil z trochu jiných pohledů.

Dopravní soustava se řadí svým významem na jedno z předních míst našeho národního hospodářství, a to jak celospolečensky, tak z hlediska uspokojování osobních potřeb obyvatelstva. K jejímu plynulému chodu napomáhá mimo jiné také účinná regulace společenských vztahů v dopravě právními normami. Řada ustanovení je dále obsažena v právních předpisech z oboru bezpečnosti, správy, případně i v předpisech vodohospodářských.

Vzhledem k tomu, že jde o problematiku mimořádně obsáhlou, zaměřil jsem se jen na některé, podle mého názoru, nejzávažnější otázky, především však na ty, které byly předmětem podrobnějšího zkoumání poslanců ústavně právních výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů a které jsou předmětem jednání okresních orgánů a koneckonců i ty, které vyplynuly z mého osobního poznání.

V prvních měsících tohoto roku provedli poslanci průzkumnou činnost vybraných předpisů na některých železničních stanicích. Kromě toho jsme se na svých jednáních zabývali problematikou dodržování předpisů upravujících otázky technického stavu motorových vozidel a údržby komunikací a dále stavem a vývojem trestního postihu pachatelů trestné činnosti proti bezpečnosti silničního provozu: v obou případech na základě zpráv předložených ústavně právním výborům generálním prokurátorem Československé socialistické republiky.

Ve zmíněném průzkumu se poslanci ústavně právního výhoru zaměřili na vybrané předpisy v oboru železniční dopravy, zejména pracovně právní povahy. Předmětem zkoumání bylo jednak dodržování některých ustanovení zákoníku práce a na něj navazujících interních předpisů pro organizace železniční dopravy, jednak ustanovení právního předpisu, s nímž přichází cestující veřejnost do styku.

Průzkum prokázal solidní úroveň sledovaných předpisů. Až na drobné výjimky nebyly zjištěny potíže s jejich aplikací v organizacích železniční dopravy. Určitým, více méně administrativně technickým problémem, na nějž poukazovali vedoucí pracovníci železničních stanic, je nepřehlednost některých interních předpisů, která je způsobena častými novelami a doplňky, ale i neodůvodněným nárůstem množství těchto předpisů. Tato situace mnohdy brání rychlé orientaci v předpisech užívaných na železničních stanicích, působí potíže při jejich aplikaci a tím snižuje jejich účinnost. Jistě se mnou budete souhlasit - a bylo to zde mnohokrát zdůrazněno - že při sledování bezpečnosti dopravy se obrací prvořadý zájem naší veřejnosti, a to nejen její motorizované části, na silnice. Je sice velmi pozitivním zjištěním, že přes růst motorizace dochází k absolutnímu poklesu počtu dopravních nehod. Přesto dopravní nehody na silnicích přinášejí stále značné ztráty na životech, zdraví i materiálních hodnotách. Úhrnné celospolečenské ztráty, mimo lidské životy, způsobené dopravními nehodami, představují každoročně částku kolem 6 mld. Kčs.

Zkoumáme-li příčiny vzniku dopravní nehodovosti, pak nejzávažnějším faktorem zůstává lidský činitel v podobě řidiče nebo chodce. Jen v našem okrese způsobil 98 % nehod. Naše pozornost je proto orientována zejména na tuto problematiku počínaje přípravou na tuto činnost v autoškolách, přes dopravní výchovu atd.

V tomto směru působí nejen represívně, ale i preventivně a výchovně příslušníci SNB, kteří vykonávají dozor nad plynulostí, ale zejména nad bezpečností silničního provozu. Poslanec Sakmar tu uváděl některá čísla z této jejich činnosti, kterou je třeba rozhodně pozitivně hodnotit, přesto však se naskýtá otázka, zda jsou využity všechny možnosti a metody při zjišťování dopravních předpisů a v jejich předcházení a zda se v praxi příslušníci neomezují jen na několik vžitých způsobů.

Stojí však za zamyšlení, zda například je postačující hodnotit ročně způsobilost řidičů z povolání, když nad způsobilostí řidičů amatérů po získání řidičského průkazu se nikdo nezamýšlí, a to ani tehdy, dojde-li k dlouholeté přestávce při řízení motorového vozidla.

Zkušenosti však ukazují, že není možné podcenit ani dopady technického stavu vozidel a komunikací na dopravní nehodovost.

Pokud jde o právní úpravu otázek souvisejících s technickým stavem vozidel, jak potvrdil průzkum, lze ji považovat za dobrou, přiměřeně přísnou a poměrně moderní.

Péče o dobrý stav vozidla bohužel stále ještě nebývá silnou stránkou těch, kdo vozidlo řídí, majitelů dopravních prostředků ani těch, kdo mají jejich opravy a údržbu na starosti. Jedním z nejzávažnějších problémů stále v této oblasti zůstává nedostatek různých neustále se měnících druhů náhradních dílů, o kterých zde již rovněž dnes byla řeč, které z hlediska ceny často patří k tzv. haléřovým položkám, ale z hlediska bezpečnosti silničního provozu přímo souvisí s ochranou života a zdraví uživatelů silnic. Pociťují to především Závody československé automobilové dopravy, ale i soukromí držitelé vozidel. Patří sem takové náhrad ní díly, jako jsou například brzdové hadice, jejichž cena je 28 Kčs, ale jejichž potřeba v opravně Okresního podniku služeb v Karviné je kryta v I. pololetí letošního roku jen z 20 %, nebo brzdové válečky, kterých dostaly opravny za stejné období slovy tři kusy. Pak se jen těžko lze divit, že se najdou řidiči, kteří pro nedostupnost opravy jezdí s různě zabandážovanými brzdovými hadicemi nebo omezenými brzdovými systémy. Bude třeba vytvořit všechny potřebné technické, ekonomické i další podmínky a předpoklady, aby nově připravovaná právní úprava byla z tohoto hlediska reálná a splnila zamýšlený účel. Platí to i pro obutí vozidel před zimním obdobím.

Obdobná situace je i na úseku správy a údržby pozemních komunikací. Novela zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích, zlepšila a zpřísnila právní úpravu na tomto úseku. Zvláštní pozornost při tom věnovala správě a údržbě nejmodernější formy pozemních komunikací - dálnicím.

Většina řidičů mně však potvrdí, že faktický stav údržby na některých úsecích dálnice D - 1, ale nejenom na ní, není hlavně v zimním období, ani zdaleka optimální a neodpovídá plně významu těchto dopravních tepen v dopravní síti našeho území. U silnic a místních komunikací se navíc objevují značné rozdíly mezi jednotlivými okresy. Nejhorší situace je pak u komunikací tzv. místních, kterým je často věnována minimální péče.

Pokud se týká dopravního značení, poukazovali poslanci ústavně právního výboru na velké množství především svislých dopravních značek na některých úsecích, na nedostatečnou kvalitu barev pro vodorovné značení a z toho vyplývající nedostatek vodorovného značení.

Jedním z důležitých opatření z hlediska bezpečnosti silniční dopravy je i zákaz umísťování nebo likvidace předmětů tvořících pevnou překážku na vozovce nebo krajnicích dálnic, silnic a místních komunikací. Týká se to i silničního stromoví. Zde však zákon předpokládá a umožňuje, aby silniční správní orgány postupovaly v dohodě s odbory kultury okresních národních výborů a místními národními výbory a silniční stromoví bylo likvidováno jen tam, kde je to z hlediska zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu nezbytně nutné. Ne všude je však takto postupováno.

Všímáme-li si stavu dodržování předpisů v dopravě, náleží mezi nejzávažnější případy jejich porušování takové, které jsou postihovány československým trestním právem. Předmětem bližšího zájmu poslanců byl proto také stav a vývoj trestního postihu pachatelů trestné činnosti proti bezpečnosti silničního provozu.

Podíl trestné činnosti proti bezpečnosti silničního provozu na celkové kriminalitě v ČSSR představuje v počtu stíhaných osob kolem 16 %, v počtu žalovaných osob kolem 22 %. Vyšší podíl žalovaných je dán tím, že u trestných činů v silničním provozu je daleko nižší procento neznámých pachatelů, než je tomu u jiných druhů kriminality.

Trestná činnost v silniční dopravě se však vyznačuje i určitými zvláštnostmi. Na rozdíl od jiných druhů bývá tato spíše výsledkem nezachování náležité opatrnosti, shody okolností a náhod, psychické či fyzické indispozice, popřípadě nedostatků technických znalostí, zkušeností a zručnosti při orientaci ve složitém dopravním provozu. Pachateli bývají v naprosté většině občané řádně žijící a aktivně se podílející na společensky prospěšné práci a činnosti - zpravidla dosud netrestaní. Lze u nich jen ztěží předpokládat nějaké výrazné antisociální motivační prvky, které jsou jinak základními znaky jiných druhů kriminality.

Ze získaných poznatků vyplývá, že dosavadní vývoj rozsahu trestního postihu pachatelů všech trestných činů proti bezpečnosti silničního provozu je ovlivňován především četností trestného činu opilství, který tvoří daleko nejpočetnější skupinu. Ve veřejnosti se hodně diskutuje o trestu zákazu činnosti v případech požití alkoholu před nebo v průběhu řízení motorového vozidla, který spočívá v uložení zákazu řízení motorového vozidla.

Nízká výměra trestu u většiny případů zákazu činnosti se nepromítá pozitivně na snížení počtu tohoto trestného činu. Dokumentuje to i vývoj v našem okrese, kde stoupl např. podíl dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu ze 7,2 % v roce 1980 na 12,4 % v I. pololetí 1985. Že nejde o nahodilý jev, to dokumentuje druhý fakt, že počet zadržených řidičských průkazů řidičů, jedoucích pod vlivem alkoholu, se zvýšil ze 156 v roce 1980 na 300 v roce 1984. Podobné tendence jsou zaznamenány i v celostátní statistice. Vyplývá z toho závěr, že závažnost trestného činu opilství v dopravě narůstá.

Se zájmem proto očekáváme předložení návrhu trestních novel, v nichž se předpokládají, jak jsem předběžně informován, určité změny v postihu těch, kteří po požití alkoholu řídili motorové vozidlo.

Problém alkoholu však není vlastní jen silniční dopravě. Má svoje projevy i u ostatních druhů hromadné dopravy, především u dopravy kolejové. Přestože jsou ze strany vedení drah důsledně realizována protialkoholní opatření, nedochází v této oblasti k zásadnímu obratu a je zaznamenáván stále relativně vysoký počet pracovníků, u nichž kontrola zjistí požití alkoholu, a to především u pracovníků služby dopravy a přepravy, u vedoucích posunu a posunovačů, jakož i u vlakvedoucích a průvodčích. Vzhledem ke společenské nebezpečnosti uvedeného jednání pracovníků dráhy a v jisté míře latence této činnosti, ukazuje se i zde potřeba stejná jako u řidičů motorových vozidel, znáročnit postih této formy nezákonného jednání pracovníků dráhy.

Druhou stránkou této mince je v poslední době zhoršující se chování některých účastníků dopravy, kteří pod vlivem alkoholu se dopouštějí zejména výtržnictví, vandalismu a znepříjemňují tak cestování ostatním účastníkům dopravy.

Je pravda, že tam - jak o tom hovořil soudruh ministr Blažek i soudružka poslankyně Seidlová - kde nestačí donesený alkohol, poslouží, v rozporu s nařízením ministerstva dopravy a ministerstva vnitřního obchodu, mnohé nádražní restaurace. Další fází tohoto alkoholového dopingu zajišťují samotné jídelní vozy, ve kterých, o co je chudobnější jídelní lístek. O to je bohatší nabídka alkoholu. Důsledek takovéhoto jednání je potřebné spatřovat v ohrožení bezpečnosti přepravy a zhoršování její kultury. Zanedbatelné nejsou ani hmotné škody, které jen v obvodu střední dráhy činily v roce 1984 téměř 3 mil. Kčs.

Mezi pracujícími je velmi často diskutován problém, zda by nebylo užitečné vyloučit alkohol ráznými opatřeními z dopravy vůbec. Vzhledem ke stupni společenského ohrožení byly již v této oblasti získány v řadě evropských zemí dobré zkušenosti.

Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, v závěru chci zdůraznit, ze průzkum, provedeny ústavně právními výbory sněmoven prokázal jak solidní úroveň platných právních norem v dopravě, tak jejich úspěšnou aplikaci. Problémy, které se vyskytují, jsou spojeny s jejich dalším zdokonalováním.

Trestná činnost proti bezpečnosti dopravy zůstává nadále závažným protispolečenským jevem, který přináší společnosti nemalé škody. Je věcí každého z nás podpořit úsilí specializovaných orgánů, v jejichž práci bylo dosaženo dobré úrovně, a aktivně přispět k ochraně lidských životů a materiálních hodnot, které jsou ohrožovány protispolečenskou činností ve specifických podmínkách dopravní soustavy.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Blažkovi. Dávam slovo poslankyni Humajovej.

Poslankyně M. Humajová: Vážený súdruh predseda, súdružky a súdruhovia poslanci, riešenie náročných úloh dopravy je nemysliteľné bez zohľadnenia medzinárodného hľadiska tohoto odvetvia národného hospodárstva. Treba zohľadniť aj potrebu ďalšieho zefektívnenia procesu získavania skúseností a praktických riešení cestou existujúcej medzinárodnej deľby práce, ako aj plné využitie účasti československých organizácií v odvetví dopravy na práci medzinárodných dopravných organizácií.

Rozvoj dopravy v ČSSR a ďalšie prehlbovanie účasti ČSSR v medzinárodnej deľbe práce je neoddeliteľné od spolupráce so všetkými európskymi krajinami, ktorých dopravné spoje sú napojené na európsky a celosvetový dopravný systém. Rozsah, spôsob i miera zapojenia ČSSR do medzinárodného dopravného systému sa riadi Koncepciou československej medzinárodnej dopravnej politiky, ktorá bola schválená po XVI. zjazde KSČ. Kľúčové postavenie v tejto koncepcii zaujíma mnohostranná spolupráca ČSSR s členskými štátmi Rady vzájomnej hospodárskej pomoci, ktorá sa realizuje v rámci Stálej komisie Rady vzájomnej hospodárskej pomoci pre dopravu a Stálej komisie Rady vzájomnej hospodárskej pomoci pre civilné letectvo. Dôležité rozhodnutia, týkajúce sa ďalšieho rozvoja dopravy, vzišli na ekonomickej porade členských štátov Rady vzájomnej hospodárskej pomoci na najvyššej úrovni, ktorá sa konala v júni v roku 1981.

Postupné uskutočňovanie úloh obsiahnutých v zmienenej Koncepcii československej medzinárodnej dopravnej politiky by nám malo umožniť naplnenie významného podielu pri vytváraní účinného medzinárodného dopravného systému, ktorý by uspokojoval čo najúčelnejšie a najefektívnejšie prepravné potreby obyvateľstva a národného hospodárstva. Zhodnotenie spolupráce členských krajín Rady vzájomnej hospodárskej pomoci v doprave ukazuje, že tempo rozvoja materiálno-technickej základne je zatiaľ ešte nedostatočné, hlavne pokiaľ ide o nevyhnutné technické vybavenie. Preto členské štáty Rady vzájomnej hospodárskej pomoci vypracovali konkrétne návrhy, ktoré sú obsiahnuté v Programe opatrení smerujúcich ku komplexnému rozvoju a zabezpečovaniu dopravy medzi členskými štátmi Rady vzájomnej hospodárskej pomoci, kde sa kladie dôraz na rekonštrukciu a výstavbu železničných tratí a ciest medzinárodného významu, vrátane ich technického zariadenia, modernizácie a zvyšovania úrovne materiálno-technickej základne dopravy. Preto treba oceniť, že rezort Ministerstva dopravy, využívajúc všestrannú medzinárodnú spoluprácu, sa usiluje o ďalšie zvýšenie efektívnosti dopravy ako dôležitého odvetvia československej ekonomiky.

Pri poslaneckých prieskumoch sa poslanci presvedčili o tom, že Ministerstvo dopravy i ďalšie orgány venujú zvýšenú pozornosť zabezpečovaniu rovnomernej prepravy tovaru, hlavne so sovietskymi obchodnými partnermi. Veď napríklad železničná doprava zabezpečuje zo Sovietskeho zväzu dovozy prevažne surovín vo výške 20 mil ton ročne.

Jednou z posledných významných udalostí vo vzájomných dopravných vzťahoch v železničnej doprave so Sovietskym zväzom bolo otvorenie nového železničného hraničného prechodu o normálnom rozchode medzi Maťovcami a Užhorodom II., ktorý znamenal výrazné zlepšenie rytmičnosti v železničnej doprave.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP