V obvodu mezinárodních
letišť je zvýšený pohyb cizinců
i zaměstnanců leteckých společností.
Fakt, že zde probíhá státní hranice,
zvyšuje nároky na vstupní a výstupní
režim. Negativní je, že většina letišť
je pouze částečně oplocená,
což usnadňuje případný průnik
na provozní plochu.
Ke zkvalitnění práce
by pomohly detektory trhavin, které nejsou vždy k
dispozici. Chybí někdy i přenosné
vysílačky, značně rozdílné
jsou podmínky dislokovaných útvarů.
Přes přísná
bezpečnostní opatření dochází
k vykrádání zásilek po vyskladnění
z celních prostor. Opakuje se zadržení osob
bez pracovního poměru.
Nezanedbatelná je prevence
na ochranu letadel před střetem s ptáky.
Při zajišťování
veřejného pořádku jsou nejčastější
zásahy proti podnapilým cestujícím.
Soudružky, soudruzi poslanci,
neměl jsem v úmyslu a nejsem oprávněn
zdůrazňovat, že v ochraně cestujících
a v bezpečnosti dopravy je všechno černé
a špatné. Výsledky dobré práce
a velkého úsilí jsou evidentní, ale
problémů je stále dost. Bojujeme za mír,
za pořádek ve světě, tak se perme
i za to, aby se nám při cestování
nezraňovali a nezabíjeli lidé doma. Děkuji
za pozornost.
Předsedající
místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem
poslancovi Sakmarovi, dávam slovo poslancovi Oldřichovi
Blažkovi, pripraví sa poslankyňa Humajová.
Poslanec O. Blažek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, chtěl bych vyjádřit
souhlas a plnou podporu vystoupení poslance Sakmara. Dovolte
mi však, abych na něj navázal a k uvedené
problematice pohovořil z trochu jiných pohledů.
Dopravní soustava se řadí
svým významem na jedno z předních
míst našeho národního hospodářství,
a to jak celospolečensky, tak z hlediska uspokojování
osobních potřeb obyvatelstva. K jejímu plynulému
chodu napomáhá mimo jiné také účinná
regulace společenských vztahů v dopravě
právními normami. Řada ustanovení
je dále obsažena v právních předpisech
z oboru bezpečnosti, správy, případně
i v předpisech vodohospodářských.
Vzhledem k tomu, že jde o problematiku
mimořádně obsáhlou, zaměřil
jsem se jen na některé, podle mého názoru,
nejzávažnější otázky, především
však na ty, které byly předmětem podrobnějšího
zkoumání poslanců ústavně právních
výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů
a které jsou předmětem jednání
okresních orgánů a koneckonců i ty,
které vyplynuly z mého osobního poznání.
V prvních měsících
tohoto roku provedli poslanci průzkumnou činnost
vybraných předpisů na některých
železničních stanicích. Kromě
toho jsme se na svých jednáních zabývali
problematikou dodržování předpisů
upravujících otázky technického stavu
motorových vozidel a údržby komunikací
a dále stavem a vývojem trestního postihu
pachatelů trestné činnosti proti bezpečnosti
silničního provozu: v obou případech
na základě zpráv předložených
ústavně právním výborům
generálním prokurátorem Československé
socialistické republiky.
Ve zmíněném
průzkumu se poslanci ústavně právního
výhoru zaměřili na vybrané předpisy
v oboru železniční dopravy, zejména
pracovně právní povahy. Předmětem
zkoumání bylo jednak dodržování
některých ustanovení zákoníku
práce a na něj navazujících interních
předpisů pro organizace železniční
dopravy, jednak ustanovení právního předpisu,
s nímž přichází cestující
veřejnost do styku.
Průzkum prokázal solidní
úroveň sledovaných předpisů.
Až na drobné výjimky nebyly zjištěny
potíže s jejich aplikací v organizacích
železniční dopravy. Určitým,
více méně administrativně technickým
problémem, na nějž poukazovali vedoucí
pracovníci železničních stanic, je nepřehlednost
některých interních předpisů,
která je způsobena častými novelami
a doplňky, ale i neodůvodněným nárůstem
množství těchto předpisů. Tato
situace mnohdy brání rychlé orientaci v předpisech
užívaných na železničních
stanicích, působí potíže při
jejich aplikaci a tím snižuje jejich účinnost.
Jistě se mnou budete souhlasit - a bylo to zde mnohokrát
zdůrazněno - že při sledování
bezpečnosti dopravy se obrací prvořadý
zájem naší veřejnosti, a to nejen její
motorizované části, na silnice. Je sice velmi
pozitivním zjištěním, že přes
růst motorizace dochází k absolutnímu
poklesu počtu dopravních nehod. Přesto dopravní
nehody na silnicích přinášejí
stále značné ztráty na životech,
zdraví i materiálních hodnotách. Úhrnné
celospolečenské ztráty, mimo lidské
životy, způsobené dopravními nehodami,
představují každoročně částku
kolem 6 mld. Kčs.
Zkoumáme-li příčiny
vzniku dopravní nehodovosti, pak nejzávažnějším
faktorem zůstává lidský činitel
v podobě řidiče nebo chodce. Jen v našem
okrese způsobil 98 % nehod. Naše pozornost je proto
orientována zejména na tuto problematiku počínaje
přípravou na tuto činnost v autoškolách,
přes dopravní výchovu atd.
V tomto směru působí
nejen represívně, ale i preventivně a výchovně
příslušníci SNB, kteří
vykonávají dozor nad plynulostí, ale zejména
nad bezpečností silničního provozu.
Poslanec Sakmar tu uváděl některá
čísla z této jejich činnosti, kterou
je třeba rozhodně pozitivně hodnotit, přesto
však se naskýtá otázka, zda jsou využity
všechny možnosti a metody při zjišťování
dopravních předpisů a v jejich předcházení
a zda se v praxi příslušníci neomezují
jen na několik vžitých způsobů.
Stojí však za zamyšlení,
zda například je postačující
hodnotit ročně způsobilost řidičů
z povolání, když nad způsobilostí
řidičů amatérů po získání
řidičského průkazu se nikdo nezamýšlí,
a to ani tehdy, dojde-li k dlouholeté přestávce
při řízení motorového vozidla.
Zkušenosti však ukazují,
že není možné podcenit ani dopady technického
stavu vozidel a komunikací na dopravní nehodovost.
Pokud jde o právní
úpravu otázek souvisejících s technickým
stavem vozidel, jak potvrdil průzkum, lze ji považovat
za dobrou, přiměřeně přísnou
a poměrně moderní.
Péče o dobrý
stav vozidla bohužel stále ještě nebývá
silnou stránkou těch, kdo vozidlo řídí,
majitelů dopravních prostředků ani
těch, kdo mají jejich opravy a údržbu
na starosti. Jedním z nejzávažnějších
problémů stále v této oblasti zůstává
nedostatek různých neustále se měnících
druhů náhradních dílů, o kterých
zde již rovněž dnes byla řeč, které
z hlediska ceny často patří k tzv. haléřovým
položkám, ale z hlediska bezpečnosti silničního
provozu přímo souvisí s ochranou života
a zdraví uživatelů silnic. Pociťují
to především Závody československé
automobilové dopravy, ale i soukromí držitelé
vozidel. Patří sem takové náhrad ní
díly, jako jsou například brzdové
hadice, jejichž cena je 28 Kčs, ale jejichž potřeba
v opravně Okresního podniku služeb v Karviné
je kryta v I. pololetí letošního roku jen z
20 %, nebo brzdové válečky, kterých
dostaly opravny za stejné období slovy tři
kusy. Pak se jen těžko lze divit, že se najdou
řidiči, kteří pro nedostupnost opravy
jezdí s různě zabandážovanými
brzdovými hadicemi nebo omezenými brzdovými
systémy. Bude třeba vytvořit všechny
potřebné technické, ekonomické i další
podmínky a předpoklady, aby nově připravovaná
právní úprava byla z tohoto hlediska reálná
a splnila zamýšlený účel. Platí
to i pro obutí vozidel před zimním obdobím.
Obdobná situace je i na úseku
správy a údržby pozemních komunikací.
Novela zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních
komunikacích, zlepšila a zpřísnila právní
úpravu na tomto úseku. Zvláštní
pozornost při tom věnovala správě
a údržbě nejmodernější formy
pozemních komunikací - dálnicím.
Většina řidičů
mně však potvrdí, že faktický stav
údržby na některých úsecích
dálnice D - 1, ale nejenom na ní, není hlavně
v zimním období, ani zdaleka optimální
a neodpovídá plně významu těchto
dopravních tepen v dopravní síti našeho
území. U silnic a místních komunikací
se navíc objevují značné rozdíly
mezi jednotlivými okresy. Nejhorší situace
je pak u komunikací tzv. místních, kterým
je často věnována minimální
péče.
Pokud se týká dopravního
značení, poukazovali poslanci ústavně
právního výboru na velké množství
především svislých dopravních
značek na některých úsecích,
na nedostatečnou kvalitu barev pro vodorovné značení
a z toho vyplývající nedostatek vodorovného
značení.
Jedním z důležitých
opatření z hlediska bezpečnosti silniční
dopravy je i zákaz umísťování
nebo likvidace předmětů tvořících
pevnou překážku na vozovce nebo krajnicích
dálnic, silnic a místních komunikací.
Týká se to i silničního stromoví.
Zde však zákon předpokládá a
umožňuje, aby silniční správní
orgány postupovaly v dohodě s odbory kultury okresních
národních výborů a místními
národními výbory a silniční
stromoví bylo likvidováno jen tam, kde je to z hlediska
zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu nezbytně nutné. Ne všude je však
takto postupováno.
Všímáme-li si
stavu dodržování předpisů v dopravě,
náleží mezi nejzávažnější
případy jejich porušování takové,
které jsou postihovány československým
trestním právem. Předmětem bližšího
zájmu poslanců byl proto také stav a vývoj
trestního postihu pachatelů trestné činnosti
proti bezpečnosti silničního provozu.
Podíl trestné činnosti
proti bezpečnosti silničního provozu na celkové
kriminalitě v ČSSR představuje v počtu
stíhaných osob kolem 16 %, v počtu žalovaných
osob kolem 22 %. Vyšší podíl žalovaných
je dán tím, že u trestných činů
v silničním provozu je daleko nižší
procento neznámých pachatelů, než je
tomu u jiných druhů kriminality.
Trestná činnost v silniční
dopravě se však vyznačuje i určitými
zvláštnostmi. Na rozdíl od jiných druhů
bývá tato spíše výsledkem nezachování
náležité opatrnosti, shody okolností
a náhod, psychické či fyzické indispozice,
popřípadě nedostatků technických
znalostí, zkušeností a zručnosti při
orientaci ve složitém dopravním provozu. Pachateli
bývají v naprosté většině
občané řádně žijící
a aktivně se podílející na společensky
prospěšné práci a činnosti -
zpravidla dosud netrestaní. Lze u nich jen ztěží
předpokládat nějaké výrazné
antisociální motivační prvky, které
jsou jinak základními znaky jiných druhů
kriminality.
Ze získaných poznatků
vyplývá, že dosavadní vývoj rozsahu
trestního postihu pachatelů všech trestných
činů proti bezpečnosti silničního
provozu je ovlivňován především
četností trestného činu opilství,
který tvoří daleko nejpočetnější
skupinu. Ve veřejnosti se hodně diskutuje o trestu
zákazu činnosti v případech požití
alkoholu před nebo v průběhu řízení
motorového vozidla, který spočívá
v uložení zákazu řízení
motorového vozidla.
Nízká výměra
trestu u většiny případů zákazu
činnosti se nepromítá pozitivně na
snížení počtu tohoto trestného
činu. Dokumentuje to i vývoj v našem okrese,
kde stoupl např. podíl dopravních nehod způsobených
pod vlivem alkoholu ze 7,2 % v roce 1980 na 12,4 % v I. pololetí
1985. Že nejde o nahodilý jev, to dokumentuje druhý
fakt, že počet zadržených řidičských
průkazů řidičů, jedoucích
pod vlivem alkoholu, se zvýšil ze 156 v roce 1980
na 300 v roce 1984. Podobné tendence jsou zaznamenány
i v celostátní statistice. Vyplývá
z toho závěr, že závažnost trestného
činu opilství v dopravě narůstá.
Se zájmem proto očekáváme
předložení návrhu trestních novel,
v nichž se předpokládají, jak jsem předběžně
informován, určité změny v postihu
těch, kteří po požití alkoholu
řídili motorové vozidlo.
Problém alkoholu však
není vlastní jen silniční dopravě.
Má svoje projevy i u ostatních druhů hromadné
dopravy, především u dopravy kolejové.
Přestože jsou ze strany vedení drah důsledně
realizována protialkoholní opatření,
nedochází v této oblasti k zásadnímu
obratu a je zaznamenáván stále relativně
vysoký počet pracovníků, u nichž
kontrola zjistí požití alkoholu, a to především
u pracovníků služby dopravy a přepravy,
u vedoucích posunu a posunovačů, jakož
i u vlakvedoucích a průvodčích. Vzhledem
ke společenské nebezpečnosti uvedeného
jednání pracovníků dráhy a
v jisté míře latence této činnosti,
ukazuje se i zde potřeba stejná jako u řidičů
motorových vozidel, znáročnit postih této
formy nezákonného jednání pracovníků
dráhy.
Druhou stránkou této
mince je v poslední době zhoršující
se chování některých účastníků
dopravy, kteří pod vlivem alkoholu se dopouštějí
zejména výtržnictví, vandalismu a znepříjemňují
tak cestování ostatním účastníkům
dopravy.
Je pravda, že tam - jak o tom
hovořil soudruh ministr Blažek i soudružka poslankyně
Seidlová - kde nestačí donesený alkohol,
poslouží, v rozporu s nařízením
ministerstva dopravy a ministerstva vnitřního obchodu,
mnohé nádražní restaurace. Další
fází tohoto alkoholového dopingu zajišťují
samotné jídelní vozy, ve kterých,
o co je chudobnější jídelní lístek.
O to je bohatší nabídka alkoholu. Důsledek
takovéhoto jednání je potřebné
spatřovat v ohrožení bezpečnosti přepravy
a zhoršování její kultury. Zanedbatelné
nejsou ani hmotné škody, které jen v obvodu
střední dráhy činily v roce 1984 téměř
3 mil. Kčs.
Mezi pracujícími je
velmi často diskutován problém, zda by nebylo
užitečné vyloučit alkohol ráznými
opatřeními z dopravy vůbec. Vzhledem ke stupni
společenského ohrožení byly již
v této oblasti získány v řadě
evropských zemí dobré zkušenosti.
Vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, v závěru chci
zdůraznit, ze průzkum, provedeny ústavně
právními výbory sněmoven prokázal
jak solidní úroveň platných právních
norem v dopravě, tak jejich úspěšnou
aplikaci. Problémy, které se vyskytují, jsou
spojeny s jejich dalším zdokonalováním.
Trestná činnost proti
bezpečnosti dopravy zůstává nadále
závažným protispolečenským jevem,
který přináší společnosti
nemalé škody. Je věcí každého
z nás podpořit úsilí specializovaných
orgánů, v jejichž práci bylo dosaženo
dobré úrovně, a aktivně přispět
k ochraně lidských životů a materiálních
hodnot, které jsou ohrožovány protispolečenskou
činností ve specifických podmínkách
dopravní soustavy.
Předsedající
místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem
poslancovi Blažkovi. Dávam slovo poslankyni Humajovej.
Poslankyně M. Humajová:
Vážený
súdruh predseda, súdružky a súdruhovia
poslanci, riešenie náročných úloh
dopravy je nemysliteľné bez zohľadnenia medzinárodného
hľadiska tohoto odvetvia národného hospodárstva.
Treba zohľadniť aj potrebu ďalšieho zefektívnenia
procesu získavania skúseností a praktických
riešení cestou existujúcej medzinárodnej
deľby práce, ako aj plné využitie účasti
československých organizácií v odvetví
dopravy na práci medzinárodných dopravných
organizácií.
Rozvoj dopravy v ČSSR a ďalšie
prehlbovanie účasti ČSSR v medzinárodnej
deľbe práce je neoddeliteľné od spolupráce
so všetkými európskymi krajinami, ktorých
dopravné spoje sú napojené na európsky
a celosvetový dopravný systém. Rozsah, spôsob
i miera zapojenia ČSSR do medzinárodného
dopravného systému sa riadi Koncepciou československej
medzinárodnej dopravnej politiky, ktorá bola schválená
po XVI. zjazde KSČ. Kľúčové postavenie
v tejto koncepcii zaujíma mnohostranná spolupráca
ČSSR s členskými štátmi Rady
vzájomnej hospodárskej pomoci, ktorá sa realizuje
v rámci Stálej komisie Rady vzájomnej hospodárskej
pomoci pre dopravu a Stálej komisie Rady vzájomnej
hospodárskej pomoci pre civilné letectvo. Dôležité
rozhodnutia, týkajúce sa ďalšieho rozvoja
dopravy, vzišli na ekonomickej porade členských
štátov Rady vzájomnej hospodárskej pomoci
na najvyššej úrovni, ktorá sa konala v
júni v roku 1981.
Postupné uskutočňovanie
úloh obsiahnutých v zmienenej Koncepcii československej
medzinárodnej dopravnej politiky by nám malo umožniť
naplnenie významného podielu pri vytváraní
účinného medzinárodného dopravného
systému, ktorý by uspokojoval čo najúčelnejšie
a najefektívnejšie prepravné potreby obyvateľstva
a národného hospodárstva. Zhodnotenie spolupráce
členských krajín Rady vzájomnej hospodárskej
pomoci v doprave ukazuje, že tempo rozvoja materiálno-technickej
základne je zatiaľ ešte nedostatočné,
hlavne pokiaľ ide o nevyhnutné technické vybavenie.
Preto členské štáty Rady vzájomnej
hospodárskej pomoci vypracovali konkrétne návrhy,
ktoré sú obsiahnuté v Programe opatrení
smerujúcich ku komplexnému rozvoju a zabezpečovaniu
dopravy medzi členskými štátmi Rady
vzájomnej hospodárskej pomoci, kde sa kladie dôraz
na rekonštrukciu a výstavbu železničných
tratí a ciest medzinárodného významu,
vrátane ich technického zariadenia, modernizácie
a zvyšovania úrovne materiálno-technickej základne
dopravy. Preto treba oceniť, že rezort Ministerstva
dopravy, využívajúc všestrannú
medzinárodnú spoluprácu, sa usiluje o ďalšie
zvýšenie efektívnosti dopravy ako dôležitého
odvetvia československej ekonomiky.
Pri poslaneckých prieskumoch
sa poslanci presvedčili o tom, že Ministerstvo dopravy
i ďalšie orgány venujú zvýšenú
pozornosť zabezpečovaniu rovnomernej prepravy tovaru,
hlavne so sovietskymi obchodnými partnermi. Veď napríklad
železničná doprava zabezpečuje zo Sovietskeho
zväzu dovozy prevažne surovín vo výške
20 mil ton ročne.
Jednou z posledných významných
udalostí vo vzájomných dopravných
vzťahoch v železničnej doprave so Sovietskym
zväzom bolo otvorenie nového železničného
hraničného prechodu o normálnom rozchode
medzi Maťovcami a Užhorodom II., ktorý znamenal
výrazné zlepšenie rytmičnosti v železničnej
doprave.