Som presvedčený, že spomínané
problémy na vnútornom trhu spoločnými
silami prekonáme, tak ako sme prekonali mnohé a
oveľa väčšie problémy v prvých
rokoch budovania socializmu. Pamätáme si oveľa
zložitejšiu situáciu po februári 1948
pri prestavbe národného hospodárstva, socializácie
dediny, pri prestavbe hospodárskeho aparátu. Podarilo
sa nám tieto situácie riešiť v pevnej
jednote Národného frontu a zmobilizovaním
všetkých našich pracujúcich, upevniť
štátnu, pracovnú i technologickú disciplínu
tak, aby zodpovedali našim potrebám a možnostiam.
Plne sa stotožňujeme so slovami súdruha prezidenta
Husáka, ktoré povedal na 4. zasadnutí ÚV
KSČ, citujem: "Socialistické zriadenie samotnou
svojou podstatou slúži záujmom pracujúceho
ľudu. Je vo vlastnom záujme pracujúcich, keď
žiadame statočnú prácu, poriadok a disciplínu.
To všetko smeruje k obrane záujmov robotníckej
triedy, najširších vrstiev ľudu. "
Toľko z citátu.
Tomu, ako aj návrhu štátneho rozpočtu
československej federácie na rok 1982 a všetkým
opatreniam na energické, rozhodné koncepčné
riešenie náročných úloh pri plnení
generálnej línie výstavby rozvinutej socialistickej
spoločnosti u nás, vyslovujem v mene občanov
svojho volebného obvodu i v mene Klubu poslancov Strany
slovenskej obrody vo Federálnom zhromaždení
plnú podporu.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Malinovi. Hovorí poslanec Zdeněk
Macháček
Poslanec SL Z. Macháček: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, projednáváme-li
dnes vládní návrh zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1982,
máme na mysli nejen soubor hodnot, číselných
hodnot ekonomických vztahů, ale také celou
řadu faktorů, které usnadňují
nebo zhoršují možnosti plnění plánu
a na které - aby působily kladně - je vynakládáno
značné množství společenských
prostředků.
Také ochrana a bezpečnost při prácí,
zlepšování pracovních podmínek
a pracovního prostředí významně
ovlivňují zdraví pracujících
a jsou tedy jedním z rozhodujících faktorů
výrobního procesu. Ještě ne vždy
a všude je jim věnována plná pozornost,
i když stále více hospodářských
pracovníků chápe, že bez zdravých
lidí nelze dosahovat potřebných ekonomických
výsledků.
XVI. sjezd Komunistické strany Československa i
4. plenární zasedání ústředního
výboru KSČ pokládá racionální
a efektivní využívání zdrojů
za jednu z největších rezerv našeho národního
hospodářství, ať již jde o výrobní
nebo nevýrobní sféru. Podívejme se,
jaké jsou možnosti zefektivnění na úseku
ochrany zdraví pracujících.
Je třeba říci, že v této oblasti
ať v průmyslu nebo v zemědělství
bylo dosaženo dobrých výsledků, zlepšily
se pracovní podmínky i pracovní prostředí
v mnoha závodech. Nedostatkem je, že naléhavé
úkoly byly většinou řešeny nárazově
a že byla již méně respektována
celková koncepce, která jedině umožňuje
racionálně řešit jak momentální
požadavky péče o zdraví, tak ovlivňovat
péči o zvyšování hygieny práce,
odstraňovat tak závažné nedostatky,
jako jsou nadměrný hluk, vibrace, negativní
vlivy na pohybové a dýchací ústrojí
apod.
Bude třeba v těsnější spolupráci
závodů, státní zdravotní správy
a příslušných národních
výborů zajišťovat možnosti pracovní
i léčebné rehabilitace a odpovídající
rekreace a také zabezpečit potřebnou stabilizační
bytovou výstavbu při udržení dobrého
životního prostředí. Neoddělitelný
ovšem je podíl pracujících na této
péči tím, že budou dodržovat řádnou
životosprávu, dodržovat zásady ochrany
a bezpečnosti při práci, ale také
využívat osvědčené metody práce.
Jako důkaz, že nejde o maličkosti, dovolte
mi několik čísel.
V roce 1980 chybělo pro nemoc a úrazy denně
na pracovištích 300 tis. pracovníků
a úrazy se na tomto stavu podílejí 18 %.
I když v poslední době poklesly počty
pracovních úrazů, prodlužuje se zase
délka pracovní neschopnosti a pro pracovní
úrazy bylo zameškáno 5896 tis. pracovních
dnů. Další závažnou okolností
je skutečnost, že vzrůstá počet
rizikových pracovišť a přibývá
nově hlášených nemocí z povolání.
Myslím, že tento velmi stručný výčet
stačí a vraťme se k našemu tématu.
Náklady na pracovní ochranné pomůcky
představují pro závody roční
výdaj 2330 mld Kčs. Představují tedy
investici dostatečně vysokou a poměrně
málo využitou jednak pro špatnou kvalitu a nedostatečné
udržení těchto pomůcek při občasném
jejich nedostatku, jednak někdy pro malý zájem
pracovníků je vůbec využívat.
Bude třeba zajistit dostatek kvalitních ochranných
pracovních pomůcek, jejich dobré udržování
a evidování, ale zejména soustavné
využívání při práci. Dále
je třeba neustále více využívat
takové metody práce, které zvyšují
pracovní bezpečnost. V mém volebním
obvodu lze takto charakterizovat využívání
metody A. D. Basova. Velmi dobré zkušenosti mají
v OSP Svitavy, v Moravských šamotových dolech
v Březně, Vigoně ve Svitavách, Krasu
v Moravské Třebové a v dalších.
Od uplatnění této metody nedošlo k žádnému
smrtelnému pracovnímu úrazu a celá
polovina kolektivů, které pracují touto metodou,
byla za uplynulý rok bez pracovních úrazů.
N. p. Kras v Moravské Třebové se v celopodnikové
soutěži trvale umísťuje na prvním
místě v bezúrazové prácí.
V n. p. Vigona ve Svitavách je zase rozvinuta soutěž
"o nejlepší BSP n. p. Vigona v uplatňování
Basovovy metody.
Vedle uplatňování nových forem práce,
různých forem soutěží pomáhá
při udržení nízké úrazovosti
též soustavná péče o pracovní
prostředí.
Zlepšování pracovních podmínek
a pracovního prostředí není vždy
podmíněno vysokými, případně
investičními náklady na novou výstavbu
provozů, jak bylo mnohde zvykem. Zase bych mohl uvést
řadu příkladů z volebního obvodu,
kdy se závody zaměřily na modernizaci a rekonstrukci
interních provozů, využívají
k realizaci plně iniciativu a pomoc pracujících.
Jen v I. pololetí bylo na tomto úseku v závodech
odpracováno 234 717 brigádnických hodin.
V závodě DIU v Jevíčku si rozdělili
areál závodu na díly, které převzali
do socialistické péče pracující
závodu. Výsledky jsou vidět a přinášejí
i pocit uspokojení pro realizátory. Bylo by možné
uvádět další příklady,
ale to, myslím, není třeba.
I když nejde vždycky o úsporu horentních
částek a i kdybychom opomenuli neopomenutelné,
což iniciativa a zájem pracujících o
svůj závod, svoje pracoviště bezesporu
jsou, představuje to celostátně významné
uvolnění společenských prostředků
pro ty akce, kde se bez značných investic obejít
nelze.
Nechtěl bych uvedenými příklady vzbudit
dojem, že v mém volebním obvodě je všechno
v nejlepším pořádku. Máme také
některé zastaralé provozy se špatnými
podmínkami provozními i pracovního prostředí,
ale řeší se a právě zvýšení
efektivnosti méně náročnými
cestami v ostatních závodech snad uvolní
prostředky pro jejich rychlejší rekonstrukci.
Vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, ve svém diskusním příspěvku
jsem chtěl na některých příkladech
ukázat na to, že lze efektivněji vynakládat
společenské prostředky na zlepšování
péče o zdraví a bezpečnost práce,
zlepšování pracovních podmínek
i pracovního prostředí, pokud dodržíme
koncepčnost, dobrou spolupráci všech partnerů,
a zejména využijeme zájem a iniciativu pracujících.
Dovolte i mně, abych se připojil ke společným
zpravodajům a doporučil zákon o státním
rozpočtu československé federace na rok 1982
ke schválení.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Macháčkovi za jeho vystúpenie.
Poslanec Macháček bol posledný písomne
prihlásený účastník rozpravy.
Preto sa, súdružky a súdruhovia poslanci pýtam,
či ešte niekto chce prehovoriť k prerokúvanej
otázke. Nikto sa nehlási. Vyhlasujem teda rozpravu
za skončenú.
Žiada minister financií súdruh Lér o
záverečné slovo? (Nežádal.) Nie.
Spravodajca Snemovne ľudu poslanec Belko si žiada slovo?
(Ano.) Prosím.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Belko: Vážené súdružky a
súdruhovia, obsah rozpravy podporil vládny návrh
zákona o štátnom rozpočte československej
federácie na rok 1982. V jednotlivých vystúpeniach
bolo kriticky poukázané na niektoré oblasti
a činnosti súvisiace so zabezpečovaním
plánovaných úloh s cieľom dosiahnuť
čo najlepšie výsledky v rozvoji národného
hospodárstva. Predpokladám, že námety
a kritické pripomienky budú posúdené
a v príslušných orgánoch i využité.
Odporúčam Snemovni ľudu, aby vládny
návrh zákona o štátnom rozpočte
schválila v predloženom znení.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spravodajcovi poslancovi Belkovi. Spravodajca
Snemovne národov poslanec Křenek si žiada slovo?
(Ano.) Prosím.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Soudružky a soudruzi poslanci, mohu
rovněž jen potvrdit, že obsah rozpravy plně
podpořil návrh státního rozpočtu
československé federace, včetně v
něm zapracovaných záměrů rozpočtové
politiky. Zvláště klade důraz na to,
aby všechny celospolečenské finanční
prostředky byly nejen v investiční, ale i
v neinvestiční sféře, ve všech
výrobních i nevýrobních organizacích
co nejlépe využívány a naší
společnosti to přinášelo optimální
prospěch. Tento cíl podporuje také program
hospodárnosti, kterému poslanci vyslovili svoji
podporu.
Proto jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny národů doporučuji předložený
návrh zákona schválit.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spravodajcovi poslancovi Křenkovi.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu
o predloženom návrhu.
Pri schvaľovaní štátneho rozpočtu
čs. federácie platí zákaz majorizácie.
To znamená, že v Snemovni národov hlasujú
oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej
republike a oddelene poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej
republike.
Zisťujem účasť. Poslancov Snemovne ľudu
je teraz prítomných 172, poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike 58,
v Slovenskej socialistickej republike 60. Snemovne sú podľa
článku 40 ústavného zákona
o čs. federácii spôsobilé sa uznášať.
Žiadam najprv o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
Za návrh hlasovali všetci prítomní poslanci
Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej
republike.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal a niekto hlasovania? (Nikdo.)
S návrhom súhlasia všetci prítomní
poslanci Snemovne národov zvolení v Českej
socialistickej republike.
Pretože v obidvoch hlasovaniach vyslovili s návrhom
súhlas poslanci zvolení v jednotlivých republikách,
Snemovňa národov návrh schválila.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
S návrhom vyslovila súhlas i Snemovňa ľudu.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky schválilo zákon o štátnom
rozpočte čs. federácie na rok 1982.
Ďalším bodom nášho rokovania je
V období, keď Federálne zhromaždenie nezasadalo,
predložila vláda Československej socialistickej
republiky naliehavý návrh na toto zákonné
opatrenie. Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia
ho prerokovalo a vydalo ako zákonné opatrenie. Podľa
článku 58 odsek 4 ústavného zákona
o československej federácii treba, aby Federálne
zhromaždenie toto zákonné opatrenie dodatočne
schválilo. Návrh uznesenia je predložený
v správe, tlač 15.
Má niekto z poslancov otázku alebo pripomienku k
návrhu uznesenia na schválenie tohto zákonného
opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia?
(Nemá.)
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Stav prítomných
poslancov snemovní sa nezmenil. Sme spôsobilí
sa uznášať.
Pýtam sa, kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí
s návrhom uznesenia, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
uznesenia, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
Konštatujem, že obe snemovne schválili zákonné
opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia
z 27. októbra 1981 č. 102/81 Zb., ktorým
sa ruší zákon č. 51/1959 Zb. o výkupe
poľnohospodárskych výrobkov, v znení
neskorších predpisov a zákon č. 67/1962
Zb. o nákupe poľnohospodárskych výrobkov
od drobných užívateľov poľnohospodárskej
pôdy a chovateľov kráv.
Súdružky a súdruhovia poslanci, môžeme
pristúpiť k ďalšiemu bodu nášho
programu. Prerokujeme