Úterý 25. října 1983

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, společensky významné potřeby jsou v oblasti vysokých škol zajišťovány též systémem studijních stipendií a podpor. Společenské náklady na jednoho vysokoškoláka dosahují takřka 6 tisíc Kčs ročně.

Není možné zde hovořit o všech jejich podrobnostech. Chtěl bych pouze poukázat na to, že pozitivním odrazem rostoucí životní úrovně našeho obyvatelstva je klesající počet příjemců sociálního stipendia. Například proti úrovni roku 1970 klesl počet jeho příjemců v roce 1982 na polovinu a dnes se v České socialistické republice týká jen asi 13 % a ve Slovenské socialistické republice 16 % studentů vysokých škol. Svými požadavky toto stipendium plní nadále své společenské poslání a například tam, kde již studenti mají děti, přispívá spolu s rodinnými přídavky vhodně k úhradě jejich nejnutnějších životních potřeb.

Z hlediska soudobých potřeb rozvoje a zvláště podpory procesu intenzifikace plní důležité poslání také stipendia prospěchová, ceny ministra a odměny rektora či děkana. Vedou studenty k odpovědnému plnění jejich studijních povinností, sledují dosahování co nejlepších studijních výsledků a podněcují tak i k získávání kvalitních poznatků o studovaném oboru.

Významnou stimulací plní též stipendia podporující zájem studentů, přicházejících na vysoké školy, o volbu studijního oboru, který je v dnešní době zvláště pro nás důležitý a v němž je nutno zajišťovat dostatek vysokoškolsky kvalifikovaných odborníků. Je to nejen hornictví a hutnictví, strojírenství a elektronika, ale i aplikovaná mechanika a obory jaderného, fyzikálního a jaderněchemického inženýrství.

Neméně významný účel mají též stipendia, která poskytují ústřední a jiné orgány studentům, aby podle dohody přicházeli pracovat na místa poskytovatelem dohody doručená. Ne vždy se nám to, bohužel, daří. Poslanecký průzkum a soudruh místopředseda Vedra ve své zpravodajské zprávě ukázal, že například v Severočeském kraji nastoupila polovina lékařů z celkového počtu těch, kteří se zavázali v tomto kraji pracovat.

Oblast všech stipendií, jichž náklady se pohybují kolem 405 mil. Kčs, byla včetně podmínek s nimi spojených nedávno podrobena kritické analýze. Ukázalo se, že současné podmínky rozvoje a některé poznatky o poskytování jednotlivých stipendií vyžadují provést určitá zpřesnění, či doplnění původních kritérií. Došlo proto například ke zpřesnění podmínek sledujících zabezpečování nástupu absolventů do oblastí s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. V roce 1982 také dosahoval již počet tzv. prospěchových stipendistů více než 48 % celkového počtu studentů. Dochází proto ke stanovení náročnějších ukazatelů docilovaného průměrného prospěchu, a pro naši společnost by bylo jen prospěšné, kdyby po provedené úpravě měly tyto počty opět rostoucí tendenci.

Podobně jako je tomu u vysokých škol, zvýrazňují také stipendia poskytovaná studentům ostatních škol především hledisko sociální. Současně respektují též jejich stimulaci na dosahování co nejlepších studijních výsledků a podporují společenský zájem na orientaci studentů o preferované studijní obory.

Také v této oblasti, v níž náklady na stipendia dosahují cca 52 mil. Kčs (tj. zhruba 3 tis. Kčs ročně na žáka, což je asi polovina průměrného stipendia na VŠ), dochází na základě provedené analýzy k některým dílčím úpravám.

V celé oblasti stipendií se pak z hlediska potřeb společenské praxe ukazuje potřebným, aby zejména systém resortních, krajských a hospodářskými organizacemi poskytovaných stipendií byl aktivním nástrojem kádrové politiky a účinně přispíval zejména k tomu, aby absolventi vysokých a středních škol přicházeli, když nechceme používat tzv. umístěnky, pracovat do podniků, ve kterých jsou pro společnost potřební a užiteční.

Péče o výchovu a vzdělání naší mladé generace je skutečně vysoká. Je hmotně a finančně zabezpečována v míře odpovídající životním podmínkám našeho obyvatelstva a možnostem naší ekonomiky, a já jsem přesvědčen o tom, že v tomto směru se řadíme v mezinárodním měřítku mezi přední státy světa.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Kopřivovi. Slovo má poslanec Iván, připraví se poslankyně Čermáková.

Poslanec L. Iván: Vážený súdruh predseda vážený súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, zložitosť úloh, ktoré po XVI. zjazde ÚV KSČ a najmä po 4. zasadaní ÚV KSČ rieši naše poľnohospodárstvo kladie čoraz väčšie nároky na prípravu odborne a politicky vyspelých pracovníkov všetkých kvalifikačných stupňov. V súlade s týmito zámermi sa postupne uskutočňuje aj prestavba uceleného systému polnohospodárkého školstva začleneného do československej výchovno-vzdelávacej sústavy.

Podľa prognózy vývoja československého poľnohospodárstva a potravinárskeho priemyslu bude v dôsledku väčšieho prenikania vedy a techniky do výborného procesu i naďalej klesať celkový počet pracovníkov a narastať potreba kvalifikovaných robotníkov, stredných technikov a vysokoškolských odborníkov.

Prijímanie učňovskej mládeže, žiakov do stredných technických a odborných škôl a poslucháčov na vysoké školy nie v každom okrese zodpovedá požiadavkám poľnohospodárskej praxe. Poľnohospodárstvo a potravinársky priemysel dostáva vysoké percento dievčat (napr. v Západoslovenskom kraji 43 %-44 %. Pre rok 1983 z 1697 učňov 721 děvčat).

Tento vysoký počet dievčat spôsobuje nerovnomerné plnenie náboru, pretože do prevládajúcich učebných odborov v rezorte môžeme prijímať len chlapcov, ako sú napr. učebné odbory strojník, mechanik, opravár, operátor poľnohospodárskej techniky so zameraním na rastlinnú výrobu. Tiež do stavebných učebných odborov Agrostav môžeme prijímať len chlapcov.

Materiálno-technická základňa stredných odborných učilíšť poľnohospodárskych, aj keď sa podstatne vylepšuje najmä budovaním a rekonštrukciou učební, dielní a domovov mládeže, predsa nedosahuje požadovanú úroveň.

Odborná príprava učňov sa zabezpečuje tak v učňovských dielňach, ako aj v školských poľnohospodárskych podnikoch, ktoré majú charakter školských závodov. Vybavenie učňovských dielní v podstate vyhovuje normatívnym požiadavkám učebných plánov a učebných osnov.

Školské závody umožňujú ďalej prehlbovať a upevňovať nadobudnuté odborné vedomosti a zručnosti učňov, ale ich vybavenosť ešte nie v každom prípade zodpovedá náročným požiadavkám poľnohospodárskej veľkovýroby a súčasnému vedeckotechnickému rozvoju.

Žiada sa venovať pozornosť lepšiemu vybaveniu tým školským závodom, ktoré zaostávajú, a to najmä v tom, aby prostriedky na ich rozvoj a vybavenie najmodernejšou poľnohospodárskou technikou boli priamo určované krajským a okresnými poľnohospodárskymi správami.

Poznatky z uplatňovania absolventov v praxi ukazujú, že ich dosiahnuté vedomosti a zručnosti zodpovedajú úrovni absolventov končiacich podľa starej sústavy učebných odborov. Na zváženie ostáva predĺženie učebnej doby o ďalšie 4 mesiace v rámci v rámci prevádzkovej praxe. Napr. v rámci trojročného cyklu jej predĺženie na obdobie 40 mesiacov spôsobuje najmä tieto problémy:

- nemá kto vykonávať kontrolu prevádzkovej praxe, keďže je to spojené so zvýšením plánu práce v skupine majster odborného výcviku,

- konanie záverečných učňovských skúšok v mesiaci decembri spôsobuje problémy v narušovaní vyučovacieho procesu, vo vedomostiach žiakov, a to najmä v súvislosti s nedoriešením otázok poskytovaných konzultácií,

- je sťažená možnosť prechodu absolventov na strednú školu pracujúcich

- vznikajú ťažkosti pri získavaní učňov pre štúdium na vojenské školy a ich nástupom na vojenskú prezenčnú službu.

Uvedené dôvody oprávňujú zvážiť, či by nebolo vhodné upraviť termín záverečných učňovských skúšok až koncom mesiaca júna.

Odborná príprava učňov v porovnaní s minulosťou, aj pri skrátenom rozsahu dotácie vyučovacích hodín, obsahuje primeranú úroveň, a to predovšetkým zásluhou zefektívňovania vyučovacieho procesu. Vybudovaním odborných učební v dielňach, zavedením didaktickej techniky, skvalitnením príprav majstrov odbornej výchovy, sa podstatne zvýšila úroveň vyučovacieho procesu. Toto umožňuje už v prípravnej fáze lepšie si osvojiť potrebné znalosti pre nácvik požadovaných návykov a zručností.

Sústavné vylepšovanie kádrových a najmä materiálnych podmienok umožní ďalšie zvyšovanie požadovaných zručností a návykov pri výchove robotníckeho dorastu.

Zriedením školských závodov boli vytvorené podmienky pre skvalitnenie odbornej prípravy mládeže na robotnícke povolanie. Absolventi končiacich ročníkov uplatňujú dobre získané skúsenosti pri nástupe v zmluvných podnikoch. S ich uplatnením v praxi, napr. v rámci Východoslovenského kraja nie sú problémy, skôr naopak, vznikajú väčšie požiadavky na absolventov učebných odborov - chovateľ.

Značným prínosom pre prípravu absolventov stredných poľnohospodárskych technických škôl sú školské hospodárstva, zriadené pri niektorých SPTŠ, na ktorých si žiaci osvojujú základné poznatky, návyky a manuálne zručnosti v poľnohospodárskej a lesníckej technológii, agrotechnike, mechanizácii i v organizácii pracovných procesov. Sú teda pevnou súčasťou poľnohospodárskych a lesníckych škôl a tvoria jeden didaktický celok. Treba povedať, že súčasný stav školských hospodárstiev nezodpovedá vybavenosťou modernými mechanizačnými prostriedkami a úrovňou výroby požiadavkám socialistickej veľkovýroby.

Vzhľadom na tento nepriaznivý stav bude potrebné riešiť nielen vybavenosť školských hospodárstiev, ale aj ich doterajšie riedenie zo strany odboru školstva KNV. Bolo by účelné, aby centrálne orgány republík prehodnotili systém riadenia školských hospodárstiev ministerstiev školstva. Dožadujú sa toho aj priamo pracovníci týchto organizácií.

Aj keď sa v súčasnosti veľa hovorí o problémoch umiestňovania absolventov stredných poľnohospodárskych škôl a vysokých škôl, je predpoklad, podľa rozpisu plánu umiestniť do poľnohospodárskych podnikov týchto absolventov aj v ďalších rokoch.

Vychádzajúc z požiadaviek praxe, boli v rámci poľnohospodárskeho a potravinárskeho komplexu vypracované "Zásady ďalšieho rozvoja systému výchovy a vzdelávania a výživy".

Jednou z foriem špecializovaného vzdelávania strednotechnických kádrov rezortu je pomaturitné štúdium. Napríklad v Západoslovenskom kraji sú zatiaľ otvorené dve triedy: "pestovanie tabaku a jeho spracovanie", "chemická ochrana rastlín".

V rámci špecializovanej prípravy technicko-hospodárskych pracovníkov sa organizuje s Inštitútom vzdelávania a výchovy v spolupráci s Ministerstvom poľnohospodárstva a výživy SSR i postgraduálne štúdium v kraji. Ak hodnotíme priebeh pomaturitného a postgraduálneho štúdia za posledné obdobie, môžeme konštatovať, že záujem o túto formu vzdelávania nadobúda stále vyšší význam, i keď mnohé problémy, ako nevyjasnenosť v systéme kvalifikačného zaradenia a odmeňovania, ostávajú naďalej nevyriešené. Doterajšie výsledky realizácie pomaturitného a postgraduálneho štúdia nasvedčujú, že ich postupné rozširovanie je objektívnou potrebou, a práve tieto formy vzdelávania sú jednou z najmodernejších fo-praxe.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Ivánovi. Dávám slovo poslankyni Čermákové, připraví se poslanec Tencian.

Poslankyně H. Čermáková: Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, otázky vzdělávání a výchovy, zejména mladé generace, patří k těm, na které se již tradičně soustřeďuje pozornost nejrůznějších vrstev našeho lidu. Je proto jen přirozené, že při přípravě na dnešní schůzi Sněmovny národů jsme se setkávali s živým zájmem o projednávanou problematiku nejen mezi zasvěcenými odborníky, ale i mezi širokou veřejností všude tam, kde jsme si otázky a problémy ve volebních obvodech, u různých orgánů a institucí ověřovali.

Při průzkumech výboru pro kulturu a výchovu, které jsme při přípravě této schůze absolvovali, zaměřili jsme se také na otázky výchovy a vzdělávání dětí na základnách školách. Můžeme právem konstatovat, že celkově lze dosavadní zkušenosti z realizace nové československé výchovně vzdělávací soustavy hodnotit pozitivně. Pedagogičtí pracovníci velmi kladně hodnotí, že nové pojetí všestranněji působí na rozvoj osobnosti žáka, formuje výrazněji jeho rozumové schopnosti, rozvíjí logické myšlení, které dále ovlivňuje i jeho schopnost lépe se vyjadřovat.

Ráda bych se zde zmínila o dvou okruzích dosud otevřených problémů, se kterými jsme se v souvislosti s realizací nové československé výchovně vzdělávací soustavy setkali.

Tak především jsme se velmi často setkávali s názorem, že hlavním problémem nové koncepce osnov je jejich maximalismus a řada pedagogických pracovníků se v této souvislosti domnívá, a zmínil se o tom též místopředseda SN s. Vedra ve zpravodajské zprávě, že ne vždy je v dostatečné míře vzata v úvahu únosná míra množství, ale i obtížnosti učiva. Pro nedostatek času se nelze již k probrané látce vracet, není příliš času na opakování. To má za následek, že stále větší počet žáků učivo nezvládne. Namnoze k tomu přispívá i to, že mnohde je stále ještě ve třídách vysoký počet žáků a není proto čas ani prostor pro individuální práci s nimi. Zřejmě bude třeba věnovat tomuto okruhu problémů v nejbližší budoucnosti pozornost.

Druhý okruh otázek, které se ukazují jako dosud otevřené, je spojen s formováním morálních a estetických vlastností žáků základních, ale i středních škol a středních odborných učilišť. Shodujeme se jistě v tom, že není možné, aby u žáků byla tato důležitá výchovná otázka opomenuta. Proto nás velmi překvapily připomínky na školách, které jsme navštívili, podle kterých došlo ke snížení počtu hodin u předmětů eticky a esteticky zaměřených. Nemohou obstát argumenty, se kterými jsme se často setkávali, že totiž větší podíl v estetické výchově by měly převzít lidové školy umění. Ohlédneme-li od skutečnosti, že lidových škol umění není dostatek, jsou to školy výběrové, a počet žáků je zde omezen, je nepochybné, že nám při výchově mladé generace musí jít především o komplexnost výchovy, tedy o souvislost mravního a estetického vzdělávání naší mladé generace s ostatními okruhy vzdělávání, což přirozeně v žádném případě lidové školy umění zajistit nemohou.

Etické chápání naší socialistické skutečnosti má pro budoucího aktivního občana stejný význam jako pochopení materiálních a ekonomických vztahů. Bez něho se o aktivním občanství, tím méně pak o socialistickém vlastenectví, nedá hovořit. Cílem našeho výchovně vzdělávacího procesu je přece nejen odborně vzdělaný občan, ale i občan chápající etické a mravní hodnoty. Domnívám se, že právě ve skloubení rovnováhy rozumové a citové výchovy dětí a mládeže ve školách máme četné rezervy. Ne všude a ne vždy jde o komplexní a cílevědomý proces, ale namnoze pouze o jednorázovou kampaň suplovanou přednáškou externího lektora, byť přednáškou jakkoliv kvalitní, od lektora sebelépe kvalifikovaného. Ale nám zde jde a musí jít o soustavné formování morálních vlastností a chrakterévých rysů, jako předpokladů získání socialistického vztahu k práci, kladeného a pozitivního vztahu mezi lidmi navzájem, k pěstování aktivních postojů socialistického vlastenectví a internacionalismu. Je to úkolem nejen škol všech stupňů. Mladá generace je neobyčejně citlivá a vnímavá na jednání a chování dospělých. Jde proto o závažné otázky spojené s činností rodičů, funkcionářů, nejrůznějších organizací Národní fronty, o otázky a problémy dotýkající se všech občanů.

Jako příklad dobrého vlivu na citovou a mravní stránku lze uvést výsledek průzkumu trestnosti mládeže, která aktivně působí v souborech zájmové umělecké tvořivosti. Prokuratura na Slovensku zjistila, že trestnost této mládeže je téměř nulová. Obdobné poznatky by bylo možno získat i o mládeži, která působí v souborech umělecké tvořivosti mládeže v českých zemích.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP