- 85 -

Odůvodnění

Již koncem šedesátých let se upustilo od tvorby podrob-
ných měsíčních přepravních plánů a na místo nich byly postupně
zaváděny smlouvy o přípravě přeprav. V posledních letech se
však znovu usiluje o prohloubení přepravních plánů a o vyšší
stupeň jejich závaznosti, alespoň na některých úsecích. Za to-
hoto stavu je třeba jednak zachovat institut závazku z přeprav-
ního plánu pro případ, kde bude stanoven jako závazný, jednak
nadále počítat s institutem smlouvy o přípravě přeprav, která
je upravena ve třech prováděcích předpisech federálního minister-
stva dopravy. Princip provádění zákonů však vyžaduje, aby v hos-
podářském zákoníku byla obsažena alespoň základní úprava smlou-
vy o přípravě přeprav. Proto se zákon o tuto základní úpravu
doplňuje.

Ustanovení § 335 je třeba doplnit tak, aby se mohlo vztaho-
vat i na prováděcí předpisy, které upraví smlouvu o přípravě
přeprav v jednotlivých oborech dopravy a které nejsou vydány
jako přepravní řády. Rovněž důsledky porušování dalších povin-
ností v přepravě nejsou vždy upravovány v přepravních řádech,
ale i v jiných prováděcích předpisech.

Závazky při zajištování hospodářské spolupráce se zahraničím

85. Zásada

(Nová úprava se vloží za § 351 jako hlava druhá s § 351a
a násl., dosavadní hlava druhé se označí jako hlava třetí)

1/ Organizace jsou povinny vzájemnou spoluprací zabezpečo-
vat řádnou přípravu smluv o výrobní specializaci a kooperaci a
o vědeckotechnické spolupráci se zahraničím (dále jen "smlouvy
o hospodářské spolupráci se zahraničím") a plnění závazků 2 těch-
to smluv v tuzemsku. Za tím účelem, pokud příprava smluv nebo
plnění závazků není zabezpečeno opatřením nadřízených orgánů,
uzavírají organizace smlouvu o zajištění hospodářské spolupráce
se zahraničím, smlouvu o přípravě dodávek, popřípadě jiné hospo-
dářské smlouvy (dále jen "hospodářské smlouvy").


- 86 -

2/ Jestliže organizace, která bude uzavírat smlouvu o
hospodářské spolupráci se zahraničím, bude potřebovat ke spíná-
ni závazků z táto smlouvy součinnost organizace, která se nesta-
ne její smluvní stranou (dále jen "zúčastněná organizace"), je
povinno projednávat uzavření hospodářské smlouvy se zúčastněnou
organizaci souběžně s jednáním o smlouvě o hospodářské spoluprá-
ci se zahraničím a předložit jí návrh hospodářské smlouvy v ta-
kovém předstihu, aby mohla být uzavřena před podpisem smlouvy
o hospodářské spolupráci se zahraničím. V tomto případě je
zúčastněná organizace povinna uzavřít hospodářskou smlouvu, po-
kud neprokáže, že uzavření hospodářské smlouvy by bylo v rozporu
s potřebami národního hospodářství.

5/ Organizace, která je spolu s podnikem zahraničního ob-
chodu stranou ve smlouvě o hospodářské spolupráci se zahraničím,
v niž se sjednává též závazek k uzavření budoucích smluv o do-
dávce pro vývoz, je povinna uzavřít s ním na jeho žádost smlouvu
o přípravě dodávek v rozsahu, o němž bylo dohodnuto, že bude
přijat, popřípadě, který byl přijat.

4/ Stanoví-li smlouva o hospodářské spolupráci se zahrani-
čím majetkové sankce, jsou organizace povinny sjednat odpovída-
jící sankce v hospodářské smlouvě, pokud nejsou stanoveny práv-
ním předpisem,

5/ Uzavírá-li smlouvu o hospodářské spolupráci se zahrani-
čím více organizaci a není-li v ní stanoveno nebo organizacemi
v hospodářské smlouvě dohodnuto jinak, platí pro účely jejich
vzájemného vypořádáni a pro zajištění odpovídajících závazků
v tuzemsku, že každá organizace odpovídá za ty závazky, které
se týkají předmětu její činnosti; týká-li se závazek předmětu
činnosti více organizaci, platí, nebylo-li dohodnuto jinak, že
odpovídají stejným dílem.


- 87 -

6/ Smlouvou o zajištění hospodářské spolupráce se zahrani-
čím se organizace zavazují učinit potřebné opatření k zabezpe-
čení řádného plnění závazků, které vyplynou ze smlouvy o hospo-
dářské spolupráci se zahraničím.

7/ Smlouva o zajištění hospodářské spolupráce se zahrani-
čím obsahuje zpravidla

a/ rozsah spolupráce ve výrobní a obchodní oblasti a
určení výrobků, jichž se spolupráce týká,

b/ lhůtu a podmínky zavedení, zastavení, popřípadě ome-
zení výroby,

c/ způsob zajištění náhradních dílů,

d/ lhůty a podmínky spolupráce v oblasti technického
rozvoje výrobků a postoupení výsledků dosavadního vývoje, včetně
technických a výrobních znalostí,

e/ způsob a podmínky provádění změn dohodnutých tech-
nickoekonomických parametrů a jakosti,

f/ způsob a podmínky prověřováni výrobků (např. zkoušek,
analýz, prohlídek atp. ),

g/ ujednání o použiti technických, bezpečnostních a ji-
ných předpisů, zejména předpisů o státním zkušebnictví,

h/ zásady o zabezpečení práv k vynálezům a průmyslovým
vzorům, známkových, autorských nebo jiných obodbných práv,

i/ ujednáni o předáváni informaci o důležitých skutečnostech
týkajících se hospodářské spolupráce se zahraničím,

j/ ustanovení o majetkových sankcích,

k/ předpokládanou cenu vývozu, popřípadě dovozu koope-
rovaného výrobku.

8/ Smlouva o zajištění hospodářské spolupráce se zahrani-
čím vzniká, dojde-li k dohodě o celém Jejím obsahu.


- 88 -

9/ Nebude-li připravená smlouva o hospodářsko spolupráci
se zahraničím uzavřena ani do šesti měsíců od vzniku hospodářská
smlouvy a domáhá-li se Jedna organizace Jejího zrušení, je druhá
organizace povinna přistoupit na zrušení hospodářské smlouvy
(bod 1).

Odůvodněni

Účast na mezinárodni specializaci a kooperaci výroby
zejména ve vztazích vůči členským zemím RVHP, představuje no-
vou formu zapojení čs. ekonomiky do mezinárodni dělby práce,
Jejíž význam neustále vzrůstá. Postupem doby se ukázalo, že
teto forma si vyžaduje v našich podmínkách i specifickou hospo-
dářskoprávní úpravu.

Úprava podle navrhované zásady bude plnit své poslání
v těchto směrech:

a/ stanoví postupy pro případ, kdy čs. organizace má
převzít Jako účastník smlouvy o hospodářské spolupráci se za-
hraničím (dále zde jen "zahraniční smlouva") závazek, jehož
plnění nemůže zajistit bez součinnosti další tuzemské organiza-
ce, pokud není tato součinnost zabezpečována po linii hospodář-
ského řízení,

b/ napomáhá tomu, aby skladba čs. účastníků zahraniční
smlouvy i obsah závazků v ni sjednaných co nejlépe vyhovovaly
z hlediska tuzemských potřeb,

c/ vytváří podmínky pro uspořádáni vzájemných právních
vztahů mezi tuzemskými organizacemi, které se stanou účastníky
zahraniční smlouvy,

tí/ vytváří předpoklady, aby organizace plnily závazky,
které vyplynou ze všeobecných podmínek specializace o kooperace
výroby mezi organizacemi členských států RVHP (VPSK RVHP).

Za účelem uvedeným ad a/ a c/ navrhovaná úprava též zave-
de specifické tituly zakládající kontraktační povinnost. Pokud
jde o bod a/, bude však nutné, aby oprávněná organizace vymáha-
la - bude-li to zapotřebí - uzavření hospodářské smlouvy před
podpisem zahraniční smlouvy. Jen tak lze totiž dosáhnout toho,
aby použiti institutu kontraktační povinnosti zabezpečovalo,
že zahraniční smlouva bude obsahovat z hlediska čs. účasti pou-
ze reálné a ekonomicky žádoucí závazky. Kdyby bylo možno v tom-
to případě uplatnit kontraktační povinnost i po podepsání zahra-
niční smlouvy, mohlo by při takovém postupu docházet ke zjištěni,
že zahraniční smlouva obsahuje závazky, které jsou z hlediska
"třetích" organizaci nereálné nebo nevyhovující. Znamenalo by
to ohrožení plněni, či dokonce nesplnitelnost závazků převza-
tých v zahraniční smlouvě nebo nutnost zabezpečovat plnění toto
smlouvy na úkor Jiných národohospodářských zájmů.


- 89 -

K formováni hospodářských závazků podle této úpravy bude
sloužit zejména jednak smlouva o přípravě dodávek, Jednak
smlouva o zajištění hospodářská spolupráce se zahraničím,
která má být zahrnuta do hospodářského zákoníku jako další
nový smluvní typ,

Navržená úprava se bude vztahovat na závazky ze zahranič-
ních smluv, jimiž bude zabezpečována výrobní specializace a
výrobní kooperace se zahraničím (zák. č. 42/1980 Sb., o hospo-
dářských stycích se zahraničím). Na rozdíl od platné úpravy
se bude vztahovat též na závazky ze samotné vědeckotechnické
spolupráce. Tato úprava nikterak nezasahuje do režimu citované-
ho zákona a předpisů k jeho provedeni. Bude na tento zákon na-
vazovat v hospodářskoprávní sféře způsobem, který zabezpečí,
aby s ním byla v plném souladu, a to i co se týče použité ter-
minologie,

Smlouva o obstarání žáležitosti

86. Zásada

(§ 354 se nahradí novým zněním)

1/ Smlouvou o obstarání záležitostí se organizace (obsta-
ravatel) navozuje obstarat záležitosti druhé organizace (objed-
natele) v rozsahu a za podmínek dohodnutých ve smlouvě, a to
buď jménem objednatele (přímé obstarávání) nebo vlastním jménem
a na účet objednatele (nepřímé obstarávání). Objednatel se za-
vazuje předat obstaravateli potřebná pověření a dohodnutým způ-
sobem spolupůsobit. Smlouva vznikne dohodou o celém jejím obsa-
hu.

2/ Objednatel je povinen za obstaravatelskou činnost zapla-
tit, jestliže je cena za tuto činnost stanovena nebo dohodnuta
v souladu 8 cenovými předpisy a uhradit obstaravateli náklady
nutně nebo užitečně vynaložené při přípravě s plnění smlouvy,
pokud nejsou zahrnuty v ceně.

3/ Obstaravatel je povinen provádět úkony v rámci obstara-
vatelské činnosti včas a řádně, informovat objednatele o stavu
obstarání záležitostí a po skončení předložit vyúčtování.


- 90 -

4/ Obstarávati je oprávněn od smlouvy 89 odchýlit při
jednání s další organizaci nebo s osobou jen, je-li to v zájmu
objednatele a nemůže si vyžádat Jeho včasný souhlas.

5/ Obstaravatel je povinen

- řádně pečovat o věci, které mu objednatel svěřil a o věci,
které pro objednatele získal,

- uschovat pro potřeby objednatele po přiměřenou dobu doklady,
které získal v souvislosti s obstaravatelskou činností.

C/ Objednatel je oprávněn domáhat se nejpozději do jednoho
roku ode dne, kdy obstaráni záležitostí bylo ukončeno., odstra-
nění nedostatků obstarvetelské činnosti a obstaravatel Je po-
vinen odstranit je bez zbytečného odkladu a bezplatně. Není-li
odstranění nedostatků možné nebo účelné, je objednatel oprávněn
domáhat se slevy z ceny,

7/ Pokud obstaravatel jedná vlastním jménem,

- z právních úkonů, které učiní ve vztahu k dalším organizacím
nebo osobám. Je zavázán a oprávněn sám,

- věci svěřené mu k prodeji zůstávají ve správě (vlastnictví)
objednatele, pokud správa (vlastnictví) nepřejde na další or-
ganizaci nebo osobu a věci získané obstaravatelem pro objed-
natele přecházejí přímo do správy (vlastnictví) objednatele,

- Jednání učiněné vlastním jménem obstaravatele nemusí objedna-
tel uznat za jednáni provedené na jeho účet, jestliže obsta-
ravatel nejednal vůči další organizaci v souladu se smlouvou
a Jestliže objednatel odmítl účinnost jednáni pro sebe bez
zbytečných odkladů poté, co se o obsahu jednáni dověděl; tím
však není dotčeno ustanovení bodu 4.

- je-li předmětem smlouvy činnost směřující k tomu, aby

s objednatelem uzavřela určitou smlouvu další organizace nebo


- 91 -

osoba, obstaravatel není oprávněn pro objednatele cokoli při-
jímat nebo za něho jednat, ledaže k ternu obdržel písemnou
plnou moc.

9/ Pokud nebylo dohodnuto něco jiného, objednatel může
smlouvu vypovědět kdykoliv; jedná - li však obstaravatel vlast-
ním jménem, objednatel tak může učinit pouze do doby, než
vznikl závazek obstaravatele vůči další organizaci nebo osobě.
Zanikne-li smlouva výpovědí, je obstaravatel povinen učinit
vše, co nelze odložit a co si nemůže objednatel obstarat sám.

10/ Prováděcí předpisy mohou podrobněji upravit uzavírání a
obsah smlouvy o obstarání záležitostí pro jednotlivé obory čin-
ností a přitom stanovit nezbytné odchylky.

Odůvodnění

Dosavadní znění smlouvy o obstaráni záležitosti se upra-
vuje širším způsobem tak, aby smluvní typ vyhovoval všem for-
mám obstaravatelské činnosti, ke kterým dochází zejména na
úseku zabezpečováni investiční výstavby.

Úprava je navrhována tak, aby kromě drobné obstaravatel-
ské činnosti, jejíž smluvní zabezpečování bylo původním zámě-
rem § 354, bylo vhodným základem pro podrobnější úpravu tako-
vých významných hospodářských činností, jako jo pomoc inženýr-
ských organizaci při zabezpečování investiční výstavby nebo
jako je pomoc vyšších dodavatelských organizaci při zabezpečo-
vání strojů, zařízení, popřípadě celých souborů z dovozu a je-
jich začleňováni do vyšší dodávky,

Úprava se rozšiřuje tak, aby zahrnovala tradiční typy
smluv komisionářské, příkazní a zprostředkovatelské.

Smlouva zasilatelská

87. Zásada

(za § 354 se vloží nový § 354a)

1/ Zasilatelskou smlouvou se zasilatel zavazuje obstarat


- 92 -

přepravu a provést související úkony vlastním jménem pro ob-
jednatele na jeho účet v dohodnutém rozsahu a za stanovených
podmínek. Zasilatel může k obstarání přepravy užít dalšího za-
silatele nebo provést sám přepravu. Objednatel se zavazuje dávat
zasilateli potřebné příkazy, dohodnutým způsobem spolupůsobit
a zaplatit za obstaráni přepravy.

2/ Rozsah odpovědnosti za škodu způsobenou neobstaráním
nebo opožděným obstaráním přepravy může být zasilatelskými pod-
mínkami omezen. Za škodu, která vznikne na nákladu od jeho převzetí
zasilatelem do jeho vydání, odpovídá zasilatel v rozsahu usta-
novení § 340 až 343.

3/ Pro uplatňování a zánik práv ze zasilatelské smlouvy
platí obdobná ustanovení § 344 až 346.

4/ Pokud tato zásada i prováděcí předpisy nebo zasilatelské
podmínky nestanoví jinak, platí pro zasilatelskou smlouvu přimě-
řeně ustanovení § 354 (zásada 85).

Odůvodnění

Hospodářský zákoník neobsahuje úpravu zasílatelské smlou-
vy, neboť vnitrostátní zasilatelství nebylo do r. 1979 připuš-
těno. Vydáním zákona č. 58/1979 Sb., o silniční dopravě a
vnitrostátním zasilatelství, došlo k úpravě vnitrostátního za-
silatelství a byly stanoveny podmínky, za nichž se může vyví-
jet. Tato skutečnost vyvolala potřebu upravit zasilatelskou
smlouvu i v oblasti závazkových hospodářských vztahů mezi so-
cialistickými organizacemi. Navrhovaná úprava řeší též nezbyt-
né vazby k hospodářskoprávní úpravě přepravních vztahů. "Stano-
venými podmínkami" se rozumějí podmínky stanovené prováděcími a
zvláštními předpisy. "Zasilatelskými podmínkami" se rozumějí po-
drobné podmínky pro poskytováni zasílatelských služeb ve smyslu
§ 41 zákona č. 68/1979 Sb,


- 93 -
Smlouva o odborné pomoci

88. Zásada

(za § 354a se vloží nový § 354b; zruší se § 278)

1/ Smlouvou o odborné pomoci se organizace zavazuje za
podmínek ve smlouvě dohodnutých poskytnout odbornou pomoc,
zejména v oblasti řízení, techniky a ekonomie, potřebnou pro
zabezpečení přípravy a splnění úkolů druhé organizace, popří-
padě pro ověření výsledků její činnosti. Organizace, které se
odborná pomoc poskytuje se zavazuje dohodnutým způsoben spolu-
působit a za odbornou pomoc zaplatit, jestliže je cena za tuto
činnost stanovena nebo dohodnuta v souladu s cenovými předpisy.
Smlouva vznikne dohodou o celém jejím obsahu.

2/ Organizace, která poskytuje odbornou pomoc, je povinna
provádět úkony v rámci odborné pomoci včas a řádně; odpovídá
zejména za správnost a úplnost poskytnutých posudků, rad, do-
poručení a stanovisek a za odborné a kvalitní provedení jiných
činností a prací.

3/ Organizace, které se odborná pomoc poskytuje, je oprávně-
na domáhat se nejpozději do Jednoho roku ode dne, kdy poskytnuti
odborné pomoci bylo ukončeno, odstranění nedostatků odborné
pomoci a organizace poskytující odbornou pomoc je povinna odstra-
nit je bez zbytečného odkladu a bezplatně. Není-li odstranění ne-
dostatků dobře možné nebo účelné. Je organizace, které se odborná
pomoc poskytuje, oprávněna domáhat se slevy z ceny.

4/ Pro smlouvy o odborné pomoci platí obdobně ustanovení
§ 273, pokud ze smlouvy nebo z povahy závazku nevyplývá něco
jiného.

5/ Prováděcí předpisy mohou podrobněji upravit uzavírání
a obsah smluv o odborné pomoci pro jednotlivé obory činnosti
a přitom stanovit nezbytné odchylky.


- 94 -

Odůvodnění

Nahrazuje se nevyhovující úprava obsažená v § 278. Začleně-
ním tohoto smluvního typu mezi "ostatní hospodářské smlouvy"
se vyjadřuje, že jde o smluvní typ použitelný na všech úsecích,
tedy nejen na úseku investiční výstavby, ale též na úseku vě-
deckotechnického rozvoje a popřípadě na dalších úsecích.

Pojištění

89. Zásada

A. § 358 se nahradí novým znáním:

1/ Pojištění slouží organizacím k úhradě škod vyvola-
ných nahodilými událostmi; vzniká z hospodářské smlouvy uzavře-
né s pojišťovnou nebo ze zákona.

2/ Smluvně lze pojistit

a/ majetek pro případ jeho poškození, zničení, ztrá-
ty, odcizení nebo jiných škod, které na něm vzniknou (pojištění
majetku),

b/ odpovědnost za škodu vzniklou na životě a zdraví
nebo na věci, popřípadě odpovědnost za jinou majetkovou škodu
(pojištění odpovědnosti za škody); Jde-li však o pracovní úraz
nebo nemoc z povoláni, jen jsou-li splněny další podmínky, které
stanoví vládě československé socialistické republiky,

c/ občana pro případ jeho úrazu nebo smrti (pojištění
osob), má-li být z pojistné smlouvy oprávněn občan, který je
vůči organizaci v odpovídajícím právním vztahu; prováděcí před-
pis může stanovit něco jiného.

3/ Smlouva o pojištění musí stanovit druh pojištěni,
majetek, osobu nebo Činnost, na které se pojištění vztahuje,
výši plnění pojištovny, popřípadě způsob jeho určeni, výši po-
jistného, způsob jeho placení (Jednorázové nebo běžně) a jeho
splatnost.


- 95 -

4/ K platnosti právních úkonů týkajících se pojištění
se vyžaduje písemná forma. Návrh smlouvy předložený pojišťovnou
lze též přijmout zaplacením pojistného ve výši v návrhu uvedeno
a ve lhůtě stanoveno k Jeho přijeti nebo jiným způsobem stano-
veným v prováděcím předpise; smlouva je v takovém případě
uzavřena, jakmile bylo pojistné zaplaceno.

5/ Pojištění vznikne prvním dnem po uzavření smlouvy, ne-
bylo-li dohodnuto, že počíná již uzavřením smlouvy nebo později.

6/ Organizace, která s pojišťovnou uzavírá pojistnou
smlouvu, je povinna odpovědět pravdivě a úplně na všechny pí-
semné dotazy pojišťovny týkající se sjednávaného pojištěni.
To platí též, jde-li o změnu pojištění. Při vědomém porušení
této povinnosti může pojišťovna od smlouvy odstoupit, jestli-
že při pravdivém a úplném zodpovězení dotazů by smlouvu ne-
uzavřela. Toto právo může pojišťovna uplatnit do tří měsíců
ode dne, kdy takovou skutečnost zjistila.

7/ Pojištění, u kterého je sjednáno běžné pojistné,
lze vypovědět, a to ke konci kalendářního roku alespoň šest
týdnů před jeho uplynutím,

8/ Prodlením v placení pojistného pojištění nezaniká;
důsledky prodlení upravují pojistné podmínky, které rovněž
stanoví, ve kterých případech má pojišťovna právo na pojistné
i po zániku pojištěni.

Odůvodnění

Vzhledem k tomu, že právní úprava smluvního pojištění
socialistických organizací pochází z doby, kdy se národní ma-
jetek pojišťoval jen výjimečně, nebylo pojištění organizaci
hospodářským zákoníkem specifikováno. V ustanovení § 360 hospo-
dářský zákoník pro pojištění organizací pouze zakládal obdob-
nou platnost občanskoprávní úpravy, od níž umožňoval se ve
smlouvách odchýlit, pokud to bude potřebné ke splnění účelu
pojištění.


- 96 -

Potřeba rozvoje pojištění organizaci, která si v násle-
dujících letech vynutila novelu § 359 hospodářského zákoníku
(s účinnosti od 1. 1. 1967 bylo zákonem č. 82/1966 Sb., o po-
jišťovnictví, vypuštěno ustanovení, podle něhož se národní ma-
jetek pojišťoval Jen v případech stanovených právními předpi-
sy), byla potvrzena i výsledky ekonomického vývoje posledního
desetiletí. V současné době se smluvního pojištění účastni
přes 80 % všech socialistických organizaci. Rozvoj pojištěni
je přitom charakterizován novými politickoekonomickými prvky,
Utere prohlubuji pozitivní motivaci organizací, pokud jde o
předcházení škodám.

V souladu s úsilím o zvýšení účinnosti právních nástro-
jů v zájmu upevnění ekonomických vztahů se jeví s ohledem na
současný rozsah pojištění účelné pro jeho další souladný roz-
voj vytvořit odpovídající právní základ zákonnou úpravou hlav-
ních principů a k podrobnější úpravě zmocnit fed. ministerstvo fi-
nancí, a to tak, aby byly prohloubeny celospolečenské aspekty
tohoto právního institutu a vyjádřeny jeho specifické rysy
v hospodářsko právní sféře.

V tomto úvodním ustanovení jsou proto soustředěny rámcové
zásady upravující účel, formy a druhy pojištěni, dále pak
vznik a zánik smluvního pojištěni.

3. § 359 se nahradí novým zněním:

1/ Právo na plnění vznikne organizaci, nestane-li sku-
tečnost, se kterou je spojen vznik povinnosti pojišťovny plnit
(pojistná událost). Plnění je splatné do 30ti dnů, jakmile po-
jišťovna skončila šetření nutné k zjištění rozsahu své povin-
nosti plnit, šetření musí být provedeno bez zbytečného odkladu;
nemůže-li být skončeno do jednoho měsíce po tom, kdy se pojiš-
ťovna o pojistné události dozvěděla, je povinna poskytnout or-
ganizaci na požádáni přiměřenou zálohu.

2/ Organizace Je povinna bez zbytečného odkladu pojiš-
ťovně oznámit, že nastala pojistná událost, dát pravdivé vy-
světlení o Jejím vzniku a rozsahu jejích následků, předložit
potřebné doklady, které si pojišťovna vyžádá, a sdělit pojiš-
ťovně, zda v souvislosti s pojistnou události vznikla některé-
mu z pracovníků organizace odpovědnost za škodu podle pracovně-
právních předpisů; Je povinna zajistit, aby ten, na něhož se na


- 97 -

pojištění vztahovat, na plnění jejich povinnosti účinné spolu-
pracoval.

3/ Pojišťovna je oprávněna plnění přiměřeně snížit, bylo-li
určeno nižší pojistné nebo zvětšil-li se rozsah její povinnosti
plnit v důsledku vědomě nepravdivé nebo neúplné odpovědi na
písemný dotaz pojišťovny nebo v důsledku porušení povinnosti
uložených v tomto zákoně nebo v pojistných podmínkách, popřípadě
dohodnutých smluvně.

4/ Dozví-li se pojišťovna až po pojistné události, že
příčinou této události je skutečnost, kterou pro vědomě ne-
pravdivé nebo neúplné odpovědi nemohla pojišťovna zjistit při
sjednávání pojištění s která byla podstatná pro uzavření smlou-
vy. Je oprávněné plnění ze smlouvy odmítnout; odmítnutím plně-
ní pojištění zanikne.

Odůvodnění

Samostatná hmotněprávní úprava pojištění umožňuje vyjádřit
specifické stránky pojištění jako hospodářskoprávního vztahu,
zejména upravit zvláštnosti práv a povinnosti obou účastníků
- organizace i pojišťovny.

Základním právem z pojištění je právo na plnění v případě
pojistné události. Návrh zákonné úpravy přináší ve srovnáni
s dosavadním stavem upřesnění v otázce počátku lhůty pro zánik
práva, Jež nemohla být bez výslovné hospodářskoprávní úpravy
uspokojivě řešena v případech, kdy organizace oznámila pojistnou
událost se značným, např. pěti i víceletým odstupem.

Snižování pojistného plnění návrh rozpracovává jako jeden
z nejúčinnějších nástrojů preventivního působení institutu po-
jištění k předcházení vzniku škod z nedbalosti. Vzhledem k tomu,
že tato zásada se vztahuje na oba druhy pojištění organizací,
upravuji se zde jen důsledky porušení povinnosti ze smluvních
vztahů. Porušení povinnosti uložených jinými právními předpisy
(viz zejména § 272 zák. práce) Jsou řešeny v rámci § 360 a to
s ohledem na odlišné rysy pojištění majetku a pojištění odpo-
vědnosti za škodu.


- 98 -

Odmítnutí plnění jako jeden ze specifických případů zániku
pojištění se věcně upravuje ve shodě s § 360 o. z., stejně jako
odstoupení od smlouvy, zjistí-li se dodatečně, že byla uzavřena
na základě nesprávných údajů.

č. § 360 se nahradí novým zněním:

1/ Z pojištění majetku má organizace právo, aby jí bylo
poskytnuto plnění ve výši určené podle pojistných podmínek. Or-
ganizace je povinna dbát, aby pojistná událost nenastala, zejmé-
na nesmí porušovat povinnosti směrující k odvrácení nebo ke
zmenšení nebezpečí, které jsou ji uloženy právními předpisy nebo
na jejich základě nebo které na sebe vzala smlouvou. Přispělo-li
porušení takové povinnosti ke vzniku pojistné události nebo k
většímu rozsahu jejích následků, je pojišťovna oprávněna plněni
přiměřeně snížit.

2/ Z pojištění odpovědnosti má organizace právo, aby
v případě pojistné události pojišťovna za ni podle pojistných
podmínek nahradila škodu, za kterou organizace odpovídá. Náhra-
du platí pojišťovna poškozenému, který však právo na plněni
proti pojišťovně nemá, nestanoví-li zvláštní předpisy jinak.
Pojišťovna nemá právo snížit náhradu vyplácenou poškozenému.
Organizace je vsak povinna uhradit ji částku, o kterou by po-
jišťovna jinak podle § 359 odst. 2 plnění snižovala, a dále
částku stanovenou podle pojistných podmínek, jde-li o plněni
z důvodu škody způsobené zaviněným porušením povinnosti při
plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním.

3/ Právo na náhradu škody způsobené pojistnou události,
které organizaci přísluší vůči jinému, přechází ne pojišťovnu
až do výše plněni, které bylo vyplaceno. Organizace je povinna
zabezpečit, aby právo na náhradu škody vůči jinému mohla po-
jisťovna uplatnit.


- 99 -

4/ Po vzniku práva (nároku) na plnění ze smluvního pojištění
osob platí ustanovení občanského zákoníku a předpisů vydaných k
jeho provedení; pro uplatnění práv mezi organizacemi však platí jen
ustanovení tohoto zákona.

5/ Rozsah a podmínky smluvního pojištění organizaci upraví
prováděcí předpisy.

Odůvodnění

I když se podrobnější určení rozsahu pojištění i pojist-
ných podmínek ponechává prováděcímu předpisu, stanoví se zde
základní povinnosti účastníků z obou druhů smluvního pojištěni
organizaci. Podle specifiky těchto druhů pojistné podmínky vy-
mezí případy, na něž se v souladu s celospolečenským zájmem po-
jištění vztahuje. Tak se vyloučí plnění za škody způsobeno vad-
nou prací, hrubou nedbalosti a jinými projevy nežádoucího vzta-
hu k majetku v socialistickém vlastnictví. Současně se zde vy-
tváří právní základ snižováni plnění a postihu pojišťovny. Tok
se posiluji ekonomické stimuly k řádnému uplatňováni odpověd-
nosti za následky protispolečenského jednání, a to jak vůči
třetím osobám, tak i vůči pracovníkům pojištěné organizace.
Snížením plnění z majetkového pojištění nebo zaplacením posti-
hu v pojištění odpovědnosti vznikne totiž organizaci škoda, kte-
rá je základním předpokladem vymáháni podle § 185 zákoníku prá-
ce. Tím se zamezí možnost, aby organizace od uplatňování odpověd-
nosti za škodu způsobenou pracovníkem upouštěly, popř. byly se
svými nároky neúspěšné i v řízení před soudy s poukazem na to,
že jim škoda nevznikla, neboť za ně plnila pojišťovna.

Smlouva o sdružení
90. Zásada

1/ V § 360a odst. 3 se vypustí stanovení o schvalování smluv
o sdružováni Státní bankou československou.

2/ V případech, kdy má vzniknout na základě smlouvy o sdru-
žení v hospodářství řízeném národními výbory nová socialistická
organizace s působností pouze no území jednoho kraje, uděluje
souhlas ke vzniku této organizace příslušný krajský národní výbor,


- 100 -

který též schvaluje statut zakládané organizace a jeho změny
a vykonává vůči ní funkci orgánu hospodářského řízení.

Odůvodnění

Vypuštění uvedeného ustanovení je v souladu se zvýšením
pravomoci a odpovědnosti orgánů hospodářského řízení (především
středního článku); zabrání zdlouhavým administrativním řízením
a kompetenčním sporům. Přitom nedojde k oslabení kontrolní
funkce Státní banky čs., která je zabezpečena jinými obecné
závaznými právními předpisy, zejména v oblasti investiční vý-
stavby, jež je z hlediska sdružování peněžních prostředků orga-
nizací nejdůležitější.

Hospodářské pokuty

91. Zásada

(část jedenáctá A, § 384a a násl. )

A. Důvody pro ukládání hospodářských pokut

1/ Organizace, organizační jednotky s právní subjektivitou,
popřípadě orgány hospodářského řízení s výjimkou orgánů a organi-
zací rozpočtové sféry mohou být za závažné nebo opětovné Jednáni
proti zájmům společnosti uvedené v bodu 2 postihovány hospodář-
skými pokutami, které se odvádějí do státního rozpočtu.

2/ Hospodářská pokuta může být uložena Jen

a/ organizaci, popřípadě organizační jednotce s právní
subjektivitou, která

1. nesplní povinnost projednat dodavatelsko - odběratelské vzta-
hy a uzavřít jednáni o nich pořízením protokolu, popřípadě
uzavřením přípravné smlouvy, v případech stanovených v § 114a
- (zásada 232);


- 101 -

2. bez souhlasu nadřízeného orgánu, popřípadě bez souhlasu
nadřízeného ústředního orgánu, nebo krajského národního vý-
boru omezí v rozporu s požadavky odběratelů výrobu, nebo vy-
pustí z výrobního programu výrobky, práce nebo výkony

(§ 119a - zásada 28/1);

3. vynucuje nepřiměřené podmínky při uzavíráni hospodářských
smluv nebo jiných dohod, zejména v případech uvedených

v zásadě 28/2a (§ 119s);

4. zastaví nebo omezí prodej výrobků, zatají nebo hromadí vý-
robky nebo jiným způsobem vyvolá Jejich nedostatek za účelem
získáni neoprávněného prospěchu (§ 119a - zásada 28/2b);

5. vědomě nadsadí nebo podhodnotí požadavky v plánovacím nebo
rozpočtovém procesu, zatají zdroje a možnosti, vynutí výji-
mečné řešení tím, že důležitější potřeby ponechá nezajištěny
a pohotovými zdroji pokryje méně naléhavé potřeby;

6. ve výkazech, hlášeních nebo návrzích, sloužících k řízení,
plánováni a ke kontrole hospodářského procesu, anebo ke sta-
novení cen, uvede nesprávnosti za účelem získání neoprávně-
ného prospěchu;

7. znevýhodní organizace za to, že uplatňují majetkové sankce
(§ 119a - zásada 28/2c);

8. neoprávněně vyvíjí hospodářskou činnost nebo překračuje
vymezený rozsah předmětu činnosti (§ 18a) i přes výzvu
k nápravě;

9. opětovně uskutečňuje dodávky bez včasného uzavření hospodář-
ské smlouvy;

10. soustavně dodává vadné výrobky nebo neoprávněně prosazuje
při uzavíráni smlouvy nižší jakost než stanoví technická
norma;


- 102 -

11. připraví k odeslání do zahraničí výrobky se závažnými ne-
dostatky, zjištěnými orgány, Jimž přísluší provádět kontro-
lu těchto výrobků;

12. soustavně porušuje povinnost účtovat a vymáhat majetkové
sankce (§ 142 odst. 1);

13. opakovaně fakturuje ceny v rozporu s cenovými předpisy, nebo
tyto ceny platí, nebo fakturuje nebo platí dodávky, které
nebyly uskutečněny, nebo opakovaně požaduje nebo platí splátky
v rozporu s podmínkami stanovenými pro jejich poskytování;

14. způsobí, že byl dovezen stroj nebo zařízení, jehož potřebné
využití nebylo předem zajištěno nebo byl dovezen s nežádou-
cím časovým předstihem před dobou určenou k jeho využití
(zásada 56 - § 252).

b/ orgánu hospodářského řízeni, který

1. dá souhlas k převedení výrobního programu, k omezení výroby
nebo k vypuštění výrobků, prací, nebo výkonů z výrobního
programu bez zachováni podmínek a předpokladů stanovených

v § 51 a § 119a odst. 1 - (zásada 68/1):

2. nesplní povinnost organizovat projednáni odběratelsko-doda-
vatelských vztahů a při ohrožení úkolů státního plánu řešit
rozpory vzniklé při tomto projednávání v případech a způsoben
stanoveným v § 114a - zásadě 23/3;

3. při schvalováni dokumentace staveb poruší zákazy stanove-
né právními předpisy;

4. způsobí, že byl dovezen stroj nebo zařízení, jehož potřebné
využiti nebylo předem zajištěno, nebo byl dovezen s nežádou-
cím časovým předstihem, před dobou určenou k jeho využíti
(zásada 58 - § 252).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP