- 19 -

§ 5 Cestovní zavazadlo se vydá ve stanici, do které bylo podá-
no k přepravě. Na včasnou žádost držitele zavazadlového
lístku musí však být cestovní zavazadlo po předložení jíz-
denky a vrácení zavazadlového lístku vráceno v podací sta-
nici nebo vydáno ve stanici na cestě, dovolují-li to okol-
nosti a nebrání-li tomu celní předpisy nebo předpisy ji-
ných orgánů státní správy.

§ 6 Držitel zavazadlového lístku, jemuž není vydáno cestovní
zavazadlo podle § 3, může žádat, aby mu na zavazadlovém
lístku byl vyznačen den a hodina, kdy žádal o výdej ces-
tovního zavazadla.

§ 7 Ha žádost oprávněného je železnice povinna přezkoumat
cestovní zavazadlo v jeho přítomnosti, aby zjistila jím
uváděnou škodu. Nevyhoví-li železnice této žádosti, může
oprávněný odmítnout příjem cestovního zavazadla.

§ 8 Jinak se výdej cestovního zavazadla řídí předpisy platnými
ve stanici, která cestovní zavazadlo vydává.

Kapitola III

Společná ustanovení o přepravě cestujících a cestovních

zavazadel

Článek 24
Dodržování předpisů orgánů státní správy

Cestující je povinen plnit celní předpisy nebo předpisy
jiných orgánů státní správy za sebe, za spolupřepravovaná
zvířata, jakož i za svá ruční a cestovní zavazadla. Je po-
vinen být přítomen při prohlídce svých ručních a cestovních
zavazadel, nestanoví-li zákony a předpisy každého státu


- 20 -

výjimku. Železnice neodpovídá cestujícímu za škodu, která
vznikne tím, že cestující těchto povinností nedbal.

Článek 25
Návratky a doplatky

§ 1 Jízdné se vrátí zcela nebo z části, jestliže

a) jízdenka nebyla použita nebo byla použita jen částečně;

b) jízdenka byla pro nedostatek místa použita v nižší vozo-
vé třídě nebo v nižším druhu vlaku, než které jsou na

ní uvedeny;

c) cestovní zavazadlo bylo vzato zpět v odesílací stanici
nebo bylo vydáno ve stanici na cestě.

§ 2 Mezinárodní tarify stanoví, jakými doklady a potvrzeními má
být doložena žádost o návratek, dále výši návratků a částky,
o které jsou návratky kráceny.

Tyto tarify mohou v určitých případech návratky z jízdného
a přepravného vyloučit nebo je vázat na určité podmínky.

§ 3 Každý nárok na návratek podle předchozích paragrafů a podle
Článku 10 § 1 písmeno b) propadá, není-li uplatněn u že-
leznice ve lhůtě šesti měsíců. Tato lhůta počíná u jízdenek
dnem následujícím po dnu uplynutí lhůty jejich platnosti a
u zavazadlových lístků dnem jejich vyhotovení.

§ 4 V případě nesprávného použití tarifu nebo dojde-li k omylu
při výpočtu nebo výběru přepravní ceny a jiných výdajů, je
železnice povinna vrátit přeplatek nebo jí musí být zaplacen
nedoplatek jen tehdy, převyšuje-li u každé jízdenky nebo
zavazadlového lístku i zúčtovací jednotku.


- 21 -

§ 5 Pro výpočet částky, návratku nebo doplatku se použije
úřední přepočítací kurs ze dne, kdy bylo jízdné nebo
dovozné vybráno. Platí-li se v jiné měně, než ve které
bylo jízdné nebo dovozné vybráno, použije se přepočí-
tací kurs ze dne výplaty.

§ 6 Pro případy neupravené tímto článkem a není-li mezi že-
leznicemi sjednáno zvláštní ujednání, platí předpisy
výchozího státu.

ODDÍL III
Odpovědnost

Kapitola I
Odpovědnost železnice za usmrcení a zranění cestujících

Článek 26
Základ odpovědnosti

§ 1 Železnice odpovídá za škodu vzniklou tím, že cestující
byl usmrcen, zraněn nebo jinak postižen na svém tělesném
nebo duševním zdraví v důsledku úrazu, k němuž došlo
v souvislosti s železničním provozem během pobytu cestu-
jícího ve vozidlech anebo při nastupování nebo vystu-
pování.

Železnice odpovídá dále za škodu, která vznikne úplnou
nebo částečnou ztrátou nebo poškozením věcí, jež cestující
postižený takovým úrazem má na sobě nebo je veze s sebou
jako ruční zavazadlo; to platí i pro zvířata, která veze
cestující s sebou.


- 22 -

§ 2 Železnice je této odpovědnosti zproštěna s

a) jestliže byl úraz způsoben okolnostmi, které nemají pů-
vod v provozu, a železnice nemohla těmto okolnostem přes
vynaložení podle poměrů potřebné péče zabránit a jejich
následky odvrátit;

b) zcela nebo zčásti, a to v míře, v jaké byl úraz vyvolán
zaviněním cestujícího nebo jeho chováním, neodpovída-
jícím obvyklému chování cestujícího;

c) jestliže byl úraz vyvolán chováním třetí osoby a železni-
ce tomuto chování přes vynaložení péče odpovídající si-
tuaci nemohla zabránit a jeho následky odvrátit; jestliže
tím odpovědnost železnice není vyloučena, pak odpovídá
železnice plně za celou škodu s omezeními podle
Jednotných právních předpisů a bez újmy případného posti-
hu proti třetí osobě.

§ 3 Jednotné právní předpisy neurčují odpovědnost, která může
postihnout železnice v případech nepředvídaných v § 1.

§ 4 Odpovědnou železnicí ve smyslu této kapitoly je ta železnice,
která podle seznamu tratí ve smyslu článků 3 a 10 Úmluvy
provozuje trať (linku), na níž se úraz udál. Jestliže podle
tohoto seznamu jde o společný provoz dvou železnic, je
odpovědná každá z nich.

Článek 27
Náhrada škody při usmrcení

§ 1 Při usmrcení cestujícího zahrnuje náhrada škody:

a) nutné výdaje vyvolané úmrtím cestujícího, zvláště náklady
na přepravu mrtvoly a na pohřbení do země a žehem;

b) jestliže smrt nenastala bezprostředně, také náhradu

škody podle článku 28.


- 23 -

§ 2 Jestliže smrtí cestujícího ztratily svého živitele osoby,
jež byl cestující podle zákona povinen nebo by byl v bu-
doucnu povinen vyživovat, musí být také tato škoda nahra-
zena. Nároky na náhradu škody osob, jimž poskytoval cestu-
jící výživu bez zákonné povinnosti se řídí vnitrostátním
právem.

Článek 28

Náhrada škody při zranění

Při zranění nebo jiném poškození tělesného nebo duševní-
ho zdraví cestujícího zahrnuje náhrada škody

a) nutné výdaje, zejména léčebné a ošetřovací náklady a
výdaje za dopravu;

b) majetkovou újmu, kterou utrpí cestující tím, že pozbyl
zcela nebo částečně svou výdělkovou schopnost anebo

že došlo ke zvýšení jeho potřeb.

Článek 29
Náhrada jiných škod

Zda a do jaké míry je železnice povinna poskytnout náhra-
du za jiné škody, než které jsou uvedeny v článku 27 a 20,
zejména za fyzické a duševní útrapy (bolestné) a za este-
tetickou újmu, se určuje podle vnitrostátního práva.

Článek 30

Forma a omezení náhrady škody při usmrcení
a při zranění

§ 1 Náhrada škody ve smyslu článků 27 § 2 a 28 písmeno b) se
poskytne ve formě kapitálu. Jestliže však vnitrostátní
právo připouští vyplácení renty, poskytne se náhrada tímto


- 24 -

způsobem, když zraněný cestující nebo osoby oprávněné
podle článků 27 § 2 o to požádají.

§ 2 Výši náhradu škody, která má být poskytnuta podle § 1,
stanoví vnitrostátní právo. Pro použití Jednotných práv-
ních předpisů se však stanoví pro každého cestujícího nej-
vyšší částka 70 000 zúčtovacích jednotek pro výplatu ka-
pitálu nebo roční renta odpovídající této částce, jestliže
podle vnitrostátního práva jsou stanoveny nejvyšší částky
v nižší výměře.

Článek 31
Omezení náhrady škody při ztrátě nebo poškození věcí

Nese-li železnice odpovědnost podle článku 26 § 1 druhého
odstavce, je povinna poskytnout náhradu škody až do nejvyšší
částky 700 zúčtovacích jednotek na každého cestujícího.

Článek 32
Zákaz omezení odpovědnosti

Ustanovení tarifů a zvláštních ujednání mezi železnicí a
cestujícím, podle nichž by se předem zcela nebo zčásti vylu-
čovala odpovědnost železnice za usmrcení cestujícího, obra-
celo důkazní břemeno uložené železnici nebo snižovaly nej-
vyšší částky stanovené pro náhradu škody v článku 30 § 2 a v
článku 31, jsou neplatná. Tato neplatnost však nemá za násle-
dek neplatnost přepravní smlouvy.

Článek 33
Smíšené přepravy

§ 1 Ustanovení o odpovědnosti železnice za usmrcení a zranění
cestujícího se nepoužije, s výhradou podle § 2, na škody,


- 25 -

které vzniknou během přepravy na neželezničních linkách
zapsaných v seznamu tratí podle článku 3 a 10 Úmluvy.

§ 2 Přepravují-li se však železniční vozy na prámové lodi,

použijí se ustanovení o odpovědnosti za usmrcení a zranění
cestujících na škody pojaté do článku 26 § 1, které utrpí
cestující v důsledků úrazu v souvislosti se železničním
převozem během svého pobytu v těchto vozech, při nastu-
pování do těchto vozů nebo při vystupování z těchto vozů.

Při použití předchozího odstavce se rozumí "státem, na
Jehož území se stal úraz cestujícího" ten stát, jehož
vlajku loď nese.

§ 3 Jestliže Je v důsledku výjimečných okolností železnice nuce-
na přerušit dočasně svůj provoz a přepravuje nebo dává pře-
pravit cestující jiným dopravním prostředkem, odpovídá
podle práva platného pro tento dopravní prostředek. Usta-
novení čl. 18 Úmluvy, jakož i článků 8, 48 až 53 a 55 Jed-
notných právních předpisů se však použijí i v těchto pří-
padech.

Kapitola II
Odpovědnost železnice za cestovní zavazadla

Článek 34
Společná odpovědnost železnic

§ 1 Železnice, která přijala cestovní zavazadlo k přepravě
a vydala zavazadlový lístek, odpovídá za provedení pře-
pravy po celé cestě až do jeho výdeje.


- 26 -

§ 2 Každá následující železnice tím, že převzala cestovní
zavazadlo, vstupuje do přepravní smlouvy a přijímá
na sebe závazky, které z ní vyplývají, bez újmy usta-
novení článku 51 § 3.

Článek 35
Rozsah odpovědnosti

§ 1 Železnice odpovídá za každou škodu způsobenou úplnou
nebo částečnou ztrátou nebo poškozením zavazadla, kte-
rá vznikne v době od přijetí k přepravě až do výdeje, ja-
kož i za jeho zpožděný výdej.

§ 2 Železnice je zbavena této odpovědnosti, jestliže ztrá-
ta, poškození nebo zpožděný výdej byly zaviněny cestu-
jícím, jeho příkazem, který nevyplývá ze zavinění že-
leznice, vadou samotného cestovního zavazadla nebo okol-
nostmi, kterým železnice nemohla zabránit a jejich
následky odvrátit.

§ 3 Železnice je zbavena této odpovědnosti, vznikne-li

ztráta nebo poškození z jedné nebo více dále uvedených
skutečností, spojených se zvláštním nebezpečím

a) obal chybí nebo je vadný)

b) zvláštní povaha zavazadla;

c) podej předmětů, které jsou vyloučeny z přepravy, jako
cestovních zavazadel.


- 27 -

Článek 36
Důkazní břemeno

§ 1 Důkaz o tom, že ztráta, poškození nebo zpožděný výdej
vznikly z některé příčiny uvedené v článku 35 § 2, pří-
sluší železnici.

§ 2 Dokáže-li železnice, že podle faktických okolností pří-
padu mohla ztráta nebo poškození vzniknout z jednoho
nebo více zvláštních nebezpečí uvedených v článku 35
§ 3, platí domněnka, že z nich škoda vznikla. Oprávněný
má však právo prokázat, že škoda nebyla způsobena někte-
rým z těchto nebezpečí.

Článek 37
Domněnka o ztrátě cestovního zavazadla

§ 1 Oprávněný může bez dalšího prokazování považovat jednotlivý
kus cestovního zavazdla za ztracený, nebyl-li mu vy-
dán nebo připraven k výdeji do čtrnácti dnů po tom, kdy
o jeho výdej požádal podle článku 23 § 3.

§ 2 Nalezne-li se kus cestovního zavazadla, který byl pova-
žován za ztracený, do jednoho roku poté, co bylo o jeho
výdej žádáno, je železnice povinna o tom vyrozumět opravně-
ného, je-li jeho adresa známa nebo je-li ji možno zjistit.


- 28 -

§ 3 Do třiceti dnů po obdržení této zprávy může oprávněný
požádat, aby mu bylo cestovní zavazadlo vydáno v některé
stanici na přepravní cestě. V tomto případě zaplatí
přepravné z odesílací stanice do stanice výdeje cestovní-
ho zavazadla a vrátí přijaté odškodnění, po odečtení
případných výdajů, které v něm byly zahrnuty. Právo
na náhradu škody za zpožděný výdej podle článku 40 mu
však zůstává zachováno.

§ 4 Nepožádá-li oprávněný o výdej nalezeného kusu cestovního
zavazadla ve lhůtě uvedené v § 3 nebo byl-li kus nale-
zen až po uplynutí jednoho roku od žádosti o jeho vydá-
ní, naloží s ním železnice podle zákonů a předpisů
svého státu.

Článek 38
Náhrada škody při ztrátě

§ 1 Při celkové nebo částečné ztrátě cestovního zavazadla
je železnice povinna bez další náhrady škody zaplatit:

a) je-li výše škody dokázána, částku ve výši této škody,
nejvýše však 34 zúčtovacích jednotek za každý chybě-
jící kilogram hrubé hmotnosti nebo 500 zúčtovacích
jednotek za každý kus zavazadla:

b) není-li výše škody dokázána, paušální částku 10 zúč-
tovacích jednotek za každý chybějící kilogram hrubé
hmotnosti nebo 150 zúčtovacích jednotek za každý kus

zavazadla.


- 29 -

Způsob náhrady za chybějící kilogram nebo za každý
kus zavazadla stanoví mezinárodní tarify.

§ 2 Kromě toho nahradí železnice přepravné za zavazadlo, clo
a jiné částky zaplacené v souvislosti s přepravou ztra-
ceného kusu zavazadla.

Článek 39
Náhrada škody při poškození

§ 1 Při poškození cestovního zavazadla Je železnice povinna
bez další náhrady škody zaplatit částku, odpovídající
míře zhodnocení cestovního zavazadla.

§ 2 Náhrada škody nemůže přesahovat:

a) je-li poškozením znehodnocené celé zavazadlo, částku,
kterou by bylo třeba zaplatit v případě úplné ztráty;

b) je-li poškozením znehodnocena pouze část cestovního
zavazadla, částku, kterou by bylo třeba zaplatit v pří-
padě ztráty znehodnocené části.

Článek 40
Náhrada škody při zpožděném výdeji

§ 1 Při zpožděném výdeji cestovního zavazadla je železnice
povinna zaplatit za každých započatých 24 hodin od doby,
kdy bylo o výdej požádáno, nejvýše však za 14 dnít


- 30 -

a) prokáže-li oprávněný, že zpožděním výdeje vznikla
škoda, včetně poškození, náhradu ve výši škody až
do nejvyšší částky 0,40 zúčtovací jednotky za každý
kilogram hrubé hmotnosti nebo 7 zúčtovacích jednotek
za každý kus opožděně vydaného cestovního zavazadla;

b) neprokáže-li oprávněný, že zpožděním výdeje vznikla
škoda, paušální náhradu 0,07 zúčtovací jednotky za
každý kilogram hrubé hmotnosti nebo 1,40 zúčtovací jed-
notky za každý kus opožděně vydaného cestovního za-
vazadla.

Způsob náhrady škody za každý chybějící kilogram nebo za
každý kus zavazadla stanoví mezinárodní tarify.

§ 2 Při úplné ztrátě cestovního zavazadla se nesmí kumulovat
náhrada podle § 1 s náhradou podle článku 38.

§ 3 Při částečné ztrátě cestovního zavazadla se poskytne náhrada
podle § 1 za část, která se neztratila.

§ 4 Při poškození cestovního zavazadla, které není způsobeno
zpožděním výdeje, se poskytne náhrada podle § 1, případně
spolu s náhradou podle článku 39.

§ 5 Náhrada škody podle § 1 spolu s náhradami podle článků 38
a 39 nesmí být v žádném případě vyšší než náhrada škody při
úplné ztrátě cestovního zavazadla.

Článek 41
Doprovázená motorová vozidla

§ 1 Je-li doprovázené motorové vozidlo z důvodů na straně
železnice později naloženo nebo opožděně vydáno, je


- 31 -

železnice povinna, dokáže-li oprávněný, že tím vznikle
škoda, zaplatit náhradu, jejíž výše nesmí překročit
přepravné za přepravu vozidla.

§ 2 Vzdá-li se oprávněný při opožděné nakládce z důvodů,
na straně železnice provedení přepravní smlouvy, vrátí
se mu přepravné ze přepravu vozidla a jízdné ze cestu-
jící. Prokáže-li, že tímto zpožděním vznikla škoda, může
kromě toho žádat náhradu, jejíž výše nesmí překročit
přepravné za přepravu vozidla.

§ 3 Při úplné nebo částečné ztrátě vozidla se oprávněnému
vypočítá náhrada za prokázanou škodu podle zůstatkové
hodnoty vozidla, která nesmí přesahovat 4000 zúčtovacích
jednotek. Vozidlem se rozumí též přívěs s nákladem ne-
bo bez nákladu,

§ 4 Za škodu na předmětech ponechaných ve vozidle odpovídá
železnice jen v případě, že ji zavinila. Celková náhra-
da škody nesmí přesahovat 700 zúčtovacích jednotek,

Za předměty ponechané na vozidle železnice neodpo-
vídá.

§ 5 Jinak platí ustanovení o odpovědnosti za cestovní zava-
zadla také pro přepravu doprovázených motorových vozidel,


- 32 -

Kapitola III
Společná ustanovení o odpovědnosti

Článek 42
Náhrada škody při zlém úmyslu nebo hrubé nedbalosti

Je-li škoda způsobena zlým úmyslem nebo hrubou nedbalostí
železnice, pak ustanovení článku 30, 31 a 38 až 41 Jed-
notných právních předpisů, jakož i ustanovení vnitrostátní-
ho práva, omezující náhradu Škody pevnou částkou, se ne-
použijí.

V případě hrubé nedbalosti je však náhrada škody za ztrátu,
poškození nebo zpožděný výdej cestovního zavazadla omezena
dvojnásobkem nejvyšších částek uvedených v článcích 38 až 41.

Článek 43
Zúročení náhrady škody

§ 1 Oprávněný může nárokovat úroky z náhrady škody ve výši 5 %
ročně ode dne podání reklamace podle článku 49 nebo, ne-
byla-li podána reklamace, ode dne podání žaloby.


- 33 -

§ 2 U náhrad škod podle článků 27 a 28 se vsak počítají úroky
teprve ode dne, kdy nastaly okolnosti rozhodné pro

výpočet náhrady škody, pokud je tento den pozdější než
nebo
den reklamace/podání žaloby.

§ 3 U cestovních zavazadel mohou být požadovány úroky jen
tehdy, přesahuje-li náhrada 4 zúčtovací jednotky na
každý zavazadlový lístek.

§ 4 Nepředloží-li oprávněný u cestovního zavazadla železni-
ci doklady potřebné ke konečnému vyřízení reklamace
v přiměřené lhůtě, která je mu poskytnuta, staví se běh
lhůty pro výpočet úroků od uplynutí této lhůty až do
předložení těchto dokladů.

Článek 44
Odpovědnost při jaderné události

Železnice je zproštěna odpovědnosti podle Jednotných práv-
ních předpisů, byla-li škoda způsobena jadernou událostí,
za kterou ve smluvním státě podle zákonů a předpisů o odpo-
vědnosti v oboru jaderné energie odpovídá provozovatel ja-
derného zařízení nebo jiná jej zastupující osoba.

Článek 45
Odpovědnost železnice za její zaměstnance

Železnice odpovídá za své zaměstnance a za jiné osoby, kterých
použije k provádění přepravy.

Provádějí-li však tito zaměstnanci a jiné osoby na požádání
cestujícího úkony, které železnici nepřísluší, jsou pokládáni
za zmocněnce cestujícího, pro něhož tyto úkony provádějí.


- 34 -

Článek 46
Jiné nároky

Ve všech případech, na které se vztahují Jednotné právní
předpisy, může být proti železnici uplatňován nárok na ná-
hradu škody, ať už spočívá na jakémkoli právním základě, jen
za předpokladů a v mezích, v nich stanovených,

Totéž platí o nárocích uplatňovaných vůči železničním za-
městnancům a jiným osobám, za něž železnice odpovídá podle
článku 45.

Článek 47
Zvláštní ustanovení

§ 1 S výhradou ustanovení článku 41 se řídí odpovědnost železni-
ce za škodu, způsobenou zpožděním nebo odřeknutím vlaku
nebo zmeškáním spoje, podle zákonů a předpisů státu, v němž
došlo ke škodné události.

§ 2 S výhradou ustanovení článku 26 odpovídá železnice za

předměty a zvířata, na něž dozor přísluší podle Článku 15
§ 5 cestujícímu, jakož i za předměty, které má cestující
u sebe, jen byla-li škoda způsobena jejím zaviněním.

§ 3 Zbývající články oddílu III a oddílu IV se v případech
uvedených v §§ 1 a 2 nepoužijí.


- 35 -

ODDÍL IV

Uplatňování nároků
Článek 48

Zjištění částečné ztráty nebo poškození cestovního zavazadla

§ 1 Zjistí-li nebo předpokládá-li železnice částečnou ztrátu ne-
bo poškození cestovního zavazadla, či tvrdí-li to oprávněný,
je železnice povinna bez průtahu, a je-li to možné v pří-
tomnosti oprávněného, sepsat zápis v němž se podle povahy
škody zjistí stav cestovního zavazadla, jeho hmotnost, a po-
kud je to možné, rozsah škody, její příčina a doba, kdy
vznikla.

Opis tohoto zápisu se vydá bezplatně oprávněnému.

§ 2 Neuzná-li oprávněný zjištění uvedená v zápise, může požado-
vat, aby stav a hmotnost cestovního zavazadla, jakož i pří-
čina a rozsah škody byly zjištěny znalcem určeným stranami
nebo soudem. Pro toto řízení platí zákony a předpisy státu,
v němž se zjištění koná.

§ 3 Při ztrátě jednotlivých kusů cestovního zavazadla je oprávně-
ný povinen pro usnadnění pátrání železnicí popsat ztracené
kusy tak přesně, jak je to jen možné.

Článek 49
Reklamace

§ 1 Reklamace, týkající se odpovědnosti železnice za usmrcení a
zranění cestujícího, je třeba podat písemně u některé z dále
uvedených železnic :


- 36 -

a) u odpovědné železnice; jestliže podle Slánku 26

§ 4 jsou odpovědné dvě železnice, u jedné z nich;

b) u výchozí železnice;

c) u železnice určení;

d) u železnice, v jejímž obvodu má cestující trvalé
bydliště nebo obvyklý pobyt, pokud je sídlo této
železnice na území smluvního státu.

§ 2 Ostatní reklamace z přepravní smlouvy musí být podány pí-
semně u železnice uvedené v článku 51 §§ 2 a 3.

Pro vyřízení reklamace může železnice žádat vrácení jízde-
nek nebo zavazadlových lístků.

§ 3 K podání reklamace jsou oprávněny osoby, které mohou
podle článku 50 soudně uplatňovat nároky vůči železnici.

§ 4 Jízdenky, zavazadlové lístky a jiné doklady, které chce
oprávněný připojit k reklamaci, musí být předloženy
v originále nebo v opise náležitě ověřeném, pokud to
železnice požaduje.

Článek 50

Osoby oprávněné k soudnímu uplatňování nároků vůči železnici

K soudnímu uplatňování nároků vůči železnici je oprávněn ten,
kdo předloží jízdenku nebo zavazadlový lístek nebo kdo své
oprávnění prokáže jinak.


- 37 -

Článek 51
Železnice, vůči nimž mohou být soudně uplatňovány nároky

§ 1 Nároky na náhradu škody na základě odpovědnosti železnice za
usmrcení a zranění cestujícího mohou být soudně uplatňovány
jen vůči odpovědné železnici ve smyslu článku 26 § 4. Při spo-
lečném provozu dvou železnic má žalobce právo volby mezi těmi-
to železnicemi.

§ 2 Nároky na vrácení částek, které byly zaplaceny na základě

přepravní smlouvy, mohou být soudně uplatněny vůči železnici,
která je vybrala, nebo vůči železnici, v jejíž prospěch byla
Částka vybrána.

§ 3 Ostatní nároky z přepravní smlouvy mohou být soudně uplatněny
vůči výchozí železnici, železnici určení nebo vůči té železni-
ci, na níž došlo k události, která je důvodem pro uplatnění
nároku.

Vůči železnici určení může být soudně uplatňován nárok i v pří-
padě, že cestovní zavazadlo neobdržela.

§ 4 Má-li žalobce volbu mezi několika železnicemi, zaniká jeho prá-
vo volby, jakmile je podána žaloba proti jedné z těchto že-
leznic.

§ 5 Cestou protižaloby nebo námitky mohou být nároky soudně uplatňo-
vány také proti jiné železnici, než která je uvedena v §§ 2 a 3,
jestliže žaloba spočívá na téže přepravní smlouvě.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP