- 16 -

§ 3 Odesílatel však smí zapsat do sloupce nákladního listu,
vyhrazeného pro tento účel, údaje, které se týkají
zásilky, avšak jen jako zprávu pro příjemce a bez zá-
vaznosti a odpovědnosti pro železnici,

§ 4 Je zakázáno nahrazovat nákladní list jinými listinami
nebo k němu připojovat jiné doklady než ty, které pře-
depisují nebo dovolují Jednotné právní předpisy, doplňu-
jící ustanovení nebo tarify.

Článek 14
Přepravní cesta a použitelné tarify

§ 1 Odesílatel může v nákladním listu předepsat přepravní
cestu uvedením pohraničních přechodů nebo pohraničních
stanic, popřípadě přechodových stanic mezi železnicemi;
může uvést jen pohraniční přechody a pohraniční stanice
otevřené pro přepravu v příslušném spoji.

§ 2 Předpisu přepravní cesty se rovná s

a/ označení stanic, kde mají být splněny předpisy celní
nebo předpisy jiných orgánů státní správy, jakož i
označení stanic, ve kterých mají být provedeny zvláštní
úkony se zásilkou (ošetření živých zvířat, doledování
atd.);

b/ označení tarifů, jichž má být použito, pokud lze a

nich zjistit stanice, mezi nimiž má být tarifů použito;

c/ záznam o placení celého přepravného nebo jeho části
až do X (označení jména tarifního bodu mezi sousedními
zeměmi).


- 17 -

§ 3 Železnice může kromě případů uvedených v článku 3 §§ 4
a 5 a v článku 33 § 1 provést přepravu po jiné cestě
než po cestě předepsané odesílatelem pouze za těchto
podmínek s

a/ formality požadované celními předpisy nebo předpisy
jiných orgánů státní správy, jakož i zvláštní úkony
se zásilkou se budou plnit ve stanicích, které ozna-
čil odesílatel;

b/ přepravné nebude vyšší a dodací lhůta delší než

přepravné a dodací lhůta vypočítaná po přepravní cestě
předepsané odesílatelem.

Písmeno a/ se nepoužije pro kusové zásilky, jestliže
jedna ze zúčastněných železnic na základě svého předpisu
pro organizaci nakládky v mezinárodní přepravě kusových
zásilek nemůže dodržet přepravní cestu předepsanou ode-
sílatelem.

§ 4 S výhradou ustanovení § 3 se přepravné a dodací lhůta

počítají po přepravní cestě předepsané odesílatelem nebo,
není-li jím předepsána, po přepravní cestě, kterou zvo-
lila železnice.

§ 5 Odesílatel může v nákladním listu předepsat tarify, jichž
má být použito. Železnice je povinna použít těchto tarifů,
jsou-li splněny podmínky pro jejich použití.

§ 6 Nedostačují-li údaje odesílatele k určení přepravní cesty
nebo tarifů, jichž má být použito, nebo vylučují-li se
některé z těchto údajů navzájem, zvolí železnice přepravní
cestu nebo tarify, které se jí jeví nejvýhodnější
pro odesílatele.


- 18 -

§ 7 Za škodu vzniklou z volby podle § 6 odpovídá železnice
jen při zlém úmyslu nebo hrubé nedbalosti.

§ 8 Existuje-li mezinárodní tarif z odesílací stanice až do
stanice určení a železnice jej použije, protože ode-
sílatel neuvedl dostačující údaje, je železnice po-
vinna na žádost oprávněného vrátit případný rozdíl me-
zi dovozným takto vypočteným a dovozným, které by vyplý-
valo ze součtu dovozného podle jiných tarifů platných
na téže přepravní cestě, jestliže rozdíl u jednoho
nákladního listu přesahuje 4 zúčtovací jednotky.

Totéž platí za jinak stejných předpokladů, jestliže
železnice v důsledku nedostačujících údajů odesílatele
vypočítá dovozné součtem podle jednotlivých tarifů místo
podle použitelného cenově výhodnějšího mezinárodního tarifu.

Slánek 15
Placení přepravného

§ 1 Přepravné (dovozné, doplňující poplatky, clo a jiné
výdaje od přijetí zásilky k přepravě až do jejího
dodání) zaplatí buď odesílatel nebo příjemce podle dá-
le uvedených ustanovení.

Při použití těchto ustanovení se Částky, které podle příslušného tarifu mají být při výpočtu dovozného připočte-
ny k sazbám pravidelných nebo výjimečných tarifů, po-
važují za dovozné.

§ 2 Chce-li odesílatel vzít na sebe přepravné zcela nebo
zčásti, musí to vyznačit v nákladním listu jedním
z těchto záznamů:

a/ 1. "Vyplaceno dovozné", bere-li na sebe jen dovozné;


- 19 -

2. "Vyplaceno dovozné, včetně........", bere-li na sebe

kromě dovozného ještě další výdaje; tyto výdaje musí přesné
označit; doplňky, které se mohou týkat jen doplňujících
poplatků nebo jiných výdajů vzniklých od přijetí zásilky

k přepravě až do jejího dodání, jakož i částek vybíraných
celnicemi nebo jinými orgány státní správy, nesmí vést
k rozdělení celkové Částky výdajů stejného druhu (např.
celková částka cla a ostatní částky, které se mají zapla-
tit celním úřadům; daň z přidané hodnoty se považuje za
zvláštní druh výdajů);

3. "Vyplaceno dovozné až do X" (označení názvu tarifního bodu
mezi sousedními zeměmi), bere-li na sebe dovozné až do X;

4. "Vyplaceno dovozné, včetně .......až do X" (označení názvu

tarifního bodu mezi sousedními zeměmi), bere-li na sebe
kromě dovozného až do X ještě další výdaje, avšak s vylouče-
ním celého přepravného týkajícího se následující země nebo
železnice; číslice 2 platí obdobě;

b)"Vyplaceno celé přepravné", bere-li na sebe celé přepravné
(dovozné, doplňující poplatky, clo a jiné výdaje);

c)"Vyplaceno... ", bere-li na sebe určitou částku; nestanoví-li
tarify jinak, musí být tato částka vyjádřena v měně odesí-
lací země.

Doplňující poplatky a jiné výdaje, které se musí podle předpi-
sů platných v odesílací stanici počítat za celou přepravní
cestu přicházející v úvahu, jakož i poplatek za odpověď zájmu
na dodání podle článku 16 § 2, musí být při placení přepravné-
ho podle písmene a) číslice 4 zaplaceny vždy zcela odesílate-
lem.


- 20 -

§ 3 Mezinárodní tarify mohou stanovit pro placení přepravného
výhradní použití záznamů uvedených v § 2 nebo použití
záznamů jiných.

§ 4 Přepravné, které odesílatel nevzal na sebe, se pokládá
za poukázané na příjemce. Přepravné jde však vždy k tí-
ži odesílatele, neodebral-li příjemce nákladní list ani
neuplatnil svá práva podle článku 28 § 4, ani nezměnil
přepravní smlouvu podle článku 31.

§ 5 Doplňující poplatky, jako zdržné, skladištní a vážné, které
vznikly okolnostmi způsobenými příjemcem, nebo které vznikly
na jeho žádost, musí vždy zaplatit příjemce.

§ 6 Odesílací železnice může žádat, aby odesílatel zaplatil
přepravné předem, jde-li o zboží, které je podle jejího
úsudku vystaveno rychlé zkáze, nebo které jí vzhledem ke
své nepatrné hodnotě nebo své povaze dostatečně nezaručuje
zaplacení přepravného.

§ 7 Nelze-li při poději k přepravě přesně určit částku přeprav-
ného, které odesílatel vzal na sebe, zapíší se tyto částky
do výplatního účtu, který musí být s odesílatelem vyúčto-
ván nejpozději do 30 dnů po uplynutí dodací lhůty. Železni-
ce může žádat jako jistotu složení určité částky v přibližné
výši přepravného, o čemž vydá stvrzenku. Podrobné vyúčto-
vání přepravného, provedené podle údajů výplatního účtu,
se vydá odesílateli po vrácení stvrzenky.

§ 8 Odesílací stanice musí v nákladním listu a v druhopisu
nákladního listu podrobně rozvést vyplacené přepravné,
které vybrala, pokud předpisy nebo tarify platné v odesíla-
cí stanici nestanoví, že toto přepravné smí být uvedeno
jen v druhopisu nákladního listu. V případě uvedeném v § 7
nesmí být toto přepravné uvedeno ani v nákladním listu, ani
v druhopisu nákladního listu.


- 21 -

Článek 16
Záujem na dodání

§ 1 U každé zásilky může být opověděn zájem na dodání. Částka
opověděného zájmu musí být udána v nákladním listu v čísli-
cích a vyjádřena v měně odesílací země, v jiné měně určené
tarify nebo v zúčtovací jednotce.

§ 2 Poplatek za opověď zájmu na dodání se počítá za celou pří-
slušnou přepravní cestu podle tarifů odesílací železnice.

Článek 17
Dobírka a záloha

§ 1 Odesílatel může zatížit zboží dobírkou až do výše jeho

hodnoty v okamžiku přijetí k přepravě v odesílací stanici.
Částka dobírky musí být vyjádřena v měně odesílací země;
tarify mohou předvídat výjimky.

§ 2 Železnice je povinna vyplatit dobírku jen tehdy, jestliže
příjemce příslušnou částku zaplatil. Tato částka musí
být dána k dispozici ve lhůtě třiceti dnů od zaplacení;
po uplynuti této lhůty se Částka úročí 5 % ročně.

§ 3 Je-li zboží vydáno zcela nebo zčásti příjemci bez předcho-
zího vybrání dobírky, je železnice povinna, s výhradou
postihu proti příjemci, nahradit odesílateli škodu až do
výše dobírky.

§ 4 U zásilek na dobírku se vybírá poplatek stanovený tarify;
tento poplatek musí být zaplacen i když byla dobírka změnou
přepravní smlouvy podle článku 30 § 1 zrušena nebo sní-
žena.


- 22 -

§ 5 Zálohy jsou dovoleny pouze podle ustanovení platných v ode-
sílací staniol.

§ 6 Částka dobírky a částka zálohy musí být uvedena v náklad-
ním listu v číslicích.

Článek 18
Odpovědnost za údaje v nákladním listu

Odesílatel odpovídá za správnost svých údajů v nákladním listu.
Stihnou jej všechny následky vyplývající z toho, že jsou údaje
nesprávné, nepřesné, neúplné nebo zapsané na jiném místě, než
pro ně určeném. Je-li místo nedostačující, musí v něm odesíla-
tel poznamenat, kde je doplněk údajů.

Článek 19
Stav, obal a označování zboží

§ 1 Přijímá-li železnice k propravě zboží, na němž jsou zřejmé
stopy poškození, může požadovat, aby byl stav zboží uveden
v nákladním listu.

§ 2 Jestliže podle své povahy vyžaduje zboží obal, je odesí-
latel povinen zabalit je tak, aby bylo za přepravy chrá-
něno před úplnou nebo částečnou ztrátou a před poškoze-
ním, a aby nemohlo způsobit škodu osobám, na provozních
prostředcích nebo na jiném zboží.

Jinak musí obal vyhovovat předpisům platným v odesílací
stanici.

§ 3 Nedodrží-li odesílatel ustanovení § 2, může železnice zbo-
ží odmítnout nebo požadovat, aby odesílatel uznal v náklad
ním listu, že obal chybí nebo je vadný a přesně jej popsal


- 23 -

§ 4 Odesílatel odpovídá za všechny následky vyplývající z to-
ho, že obal chybí nebo je vadný, a je povinen nahradit že-
leznici škodu, kterou by z tohoto důvodu utrpěla. Neobsa-
huje-li nákladní list příslušné údaje, přísluší železni-
ci, aby podala důkaz o tom, že obal chyběl nebo byl
vadný.

§ 5 Nepřipouštějí-li tarify výjimky, je odesílatel povinen
opatřit každý kus kusové zásilky nebo nálepku povolenou
železnicí, zřetelně, trvanlivě a nesmazatelně těmito
nezaměnitelnými údaji, které se musí shodovat s údaji
v nákladním listu;

a) jménem a adresou příjemce,
b) stanicí určení.

Údaje uvedené pod písmenem a) a b) musí být též na každém
kusu vozové zásilky v přepravě železnice-moře, má-li být
zásilka překládána.

Neplatné nápisy nebo nálepky musí odesílatel učinit neči-
telnými nebo je odstranit.

§ 6 Nepřipouští-li doplňující ustanovení nebo tarif výjimky,
přepravuje se jen jako vozová zásilka křehké zboží nebo
zboží, které se ve voze snadno rozptýlí, jakož i zboží,
které by mohlo znečistit nebo poškodit jiné zboží, pokud
není takové zboží zabaleno nebo spojeno tak, aby se ne-
mohlo rozbít, ztratit nebo nemohlo jiné zboží znečistit
nebo poškodit.

Článek 20
Podej zboží k přepravě a jeho nakládání

§ 1 Postup při poději zboží k přepravě upravují předpisy
platné v odesílací stanici.


- 24 -

§ 2 Zda zboží nakládá železnice nebo odesílatel řídí se podle
předpisů platných v odesílací stanici, pokud Jednotné
právní předpisy nestanoví jinak nebo není-li v nákladním
listu záznam o zvláštní dohodě sjednané mezi odesílatelem

a železnicí.

Přísluší-li nakládání odesílateli, musí ode-

sílatel respektovat dovolenou mez zatížení vozu. Pokud
platí na pojížděných tratích různé meze zatížení, platí
nejnižší dovolená mez pro celou přepravní cestu. Ustano-
vení o dodržování dovolené meze zatížení vozu se uveřejňu-
jí stejně jako tarify. Železnice sdělí odesílateli na
požádání mez zatížení vozu, kterou je třeba dodržet.

§ 3 Nakládá-li zboží odesílatel, odpovídá za všechny následky
vadného naložení a je zejména povinen nahradit železnici
škodu, která jí z toho vznikla. Pro placení výdajů, které
vzniknou úpravou vadně loženého nákladu, platí však člá-
nek 15. Důkaz o tom, že naložení bylo vadné, přísluší
železnici.

§ 4 Zboží se přepravuje podle ustanovení mezinárodních tarifů
buď ve vozech krytých, otevřených, otevřených s plachtami,
nebo vozech zvlášť zařízených, nejsou-li o tom v Jednotných
právních předpisech jiná ustanovení. Nejsou-li takové
mezinárodní tarify nebo neobsahují-li o tom žádná ustanovení
platí pro celou přepravní cestu předpisy platné v odesílací
stanici.

§ 5 Zavěšování plomb na vozy se řídí předpisy platnými pro
odesílací stanici.

Odesílatel je povinen zapsat do nákladního listu počet
a označení plomb, které zavěsil na vůz.


- 25 -

Článek 21
Přezkušování

§ 1 Železnice je kdykoliv oprávněna přezkoušet, souhlasí-li
zásilka se zápisy odesílatele v nákladním listu a jsou-li
dodržena ustanovení pro přepravu zboží připuštěného podmí-
nečně k přepravě,

§ 2 Jde-li o přezkoušení obsahu zásilky, je třeba k němu přizvat
odesílatele nebo příjemce podle toho, přezkouší-li se zá-
silka v odesílací stanici nebo ve stanici určení. Nedosta-
ví-li se zúčastněny nebo přezkouší-li se zásilka na cestě,
provede se přezkoušení v přítomnosti dvou svědků nepatří-
cích k železnici, pokud zákony a předpisy platné ve státě,
v němž se zásilka přezkušuje, nestanoví něco jiného. Že-
leznice však smí přezkoušet obsah zásilky na cestě jen
tehdy, vyžadují-li to potřeby provozu nebo předpisy celní
nebo předpisy jiných orgánů státní správy.

§ 3 Výsledek přezkoušení údajů se zapíše do nákladního listu.
Je-li zásilka přezkoušena v odesílací stanici, zapíše se
výsledek též do druhopisu nákladního listu, pokud je v drže-
ní železnice.

Neodpovídá-li zásilka údajům v nákladním listu nebo nebyly-li

dodrženy předpisy pro přepravu zboží připuštěného podmínečně k pře-
pravě, váznou výdaje vzniklé přezkoušením na zboží, ne-
byly-li ihned zaplaceny.

Článek 22
Zjišťování hmotnosti a počtu kusů

§ 1 Předpisy každého státu stanoví, za jakých podmínek je

železnice povinna zjistit hmotnost zboží nebo počet kusů,
jakož i skutečnou vlastní hmotnost vozu.


- 26 -

Železnice je povinna poznamenat v nákladním listu výsle-
dek tohoto zjišťování.

§ 2 Zjistí-li železnice převážením po uzavření přepravní
smlouvy rozdíl v hmotnosti, zůstává pro výpočet do-
vozného směrodatná hmotnost zjištěná odesílací stanicí,
nebo jinak hmotnost udaná odesílatelem v těchto přípa-
dech:

a/ je-li rozdíl zřejmě způsoben přirozenou povahou
zboží nebo povětrnostními vlivy;

b/ bylo-li převážení provedeno železnicí na kolejové
váze a nepřesahuje-li výsledek vážení 2 % hmotnosti
zjištěné odesílací stanicí nebo hmotnosti udané ode-
sílatelem.

Článek 23
Překročení meze zatížení

§ 1 Zjistí-li odesílací stanice nebo některá stanice mezi-
lehlá překročení meze zatížení vozu, může být přetěž
u vozu vyložena i v případě, když se nevybere přirážka
k dovoznému. Případní se vyzve neprodleně odesílatel,
nebo při změně přepravní smlouvy podle Článku 31 příjemce,
aby oznámil, co se má stát s přetěží.

§ 2 Za přetěž se počítá dovozné za projetou trať podle sa-
zeb platných pro hlavní náklad, popřípadě s přirážkou
podle článku 24. Výlohy za vyložení protěže se vyberou
podle tarifů té železnice, která výkon provedla.

Přikáže-li oprávněný, aby přetěž byla přepravena
do stanice určení hlavního nákladu nebo do jiné stanice
určení, nebo aby byla vrácena do odesílací stanice, jedná
se s ní jako se samostatnou zásilkou.


- 27 -

Článek 24
Přirážky k dovoznému

§ 1 Kromě doplatku rozdílu dovozného a náhrady případná škody
může železnice vybírat:

a/ přirážku k dovoznému ve výši jedné zúčtovací jednotky
za každý kilogram hrubé hmotnosti celého kusu

1. při nesprávném, nepřesném nebo neúplném označení
látek a předmětů vyloučených podle RID z přepravy;

2. při nesprávném, nepřesném nebo neúplném označení
látek a předmětů, které jsou podle RID připuštěny
k přepravě za zvláštních podmínek, nebo nebyly-li
dodrženy podmínky RID;

b/ přirážku k dovoznému ve výši pěti zúčtovacích jednotek
za každých 100 kg hmotnosti, která převyšuje dovolenou
mez zatížení vozu, byl-li vůz naložen odesílatelem;

c/ přirážku k dovoznému ve výši dvojnásobku rozdílu

1. mezi dovozným, které by mělo být vybráno z odesílací
stanice do stanice určení a dovozným, které bylo vy-
počítáno při nesprávném, nepřesném nebo neúplném
označení zboží neuvedeného pod písm. a/, nebo při
každém označení, které mělo vést k použití levnější-
ho tarifu než je ten, který má být skutečně použit;

2. mezi dovozným počítaným za udanou hmotnost a dovozným
za hmotnost zjištěnou, je-li údaj nižší.


- 28 -

Skládá-li se zásilka z různě tarifujícího zboží a nemůže-li
být hmotnost každého druhu zboží snadno zjištěna, počítá
se přirážka podle sazby dovozného platné pro každý druh zbo-
ží, je-li takto vypočtená přirážka nižší.

§ 2 Je-li u téhož vozu udána nižší hmotnost než je hmotnost sku-
tečná a je-li vůz zároveň přetížen, vyberou se přirážky za
obě závady na sobě nezávisle.

§ 3 Přirážky k dovoznému váznou na zboží bez zřetele k tomu, kde
byly zjištěny skutečnosti, které jejich vybírání opravňují.

§ 4 Výše přirážek k dovoznému i důvod pro jejich vybírání musí
být poznamenány v nákladním listu.

§ 5 Přirážku k dovoznému nelze vybírat při

a) nepřesném údaji hmotnosti, je-li železnice povinna vážit
zásilku podle předpisů platných v odesílací stanici;

b) nepřesném údaji hmotnosti nebo při překročení meze zatí-
žení vozu, požádal-li odesílatel v nákladním listu, aby
železnice zjistila hmotnost;

c) přetížení vozu zaviněném povětrnostními vlivy za přepra-
pravy, prokáže-li se, že zásilka při poději k přepravě
nepřesahovala dovolenou mez zatížení vozu;

d) zvýšení hmotnosti za přepravy, aniž by nastalo přetížení
vozu, dokáže-li se, že přírůstek hmotnosti je zaviněn
povětrnostními vlivy;

e) nepřesném údaji hmotnosti bez přetížení vozu, jestliže
rozdíl mezi hmotností zapsanou do nákladního listu a hmot-
ností zjištěnou nepřesahuje 3 % zapsané hmotnosti;


- 29 -

f) přetížení vozu, jestliže železnice ani neuveřejnila
ani nedala odesílateli na vědomí mez zatížení ta-
kovým způsobem, který by mu umožnil ji respektovat.

Článek 25

Listiny pro plnění předpisů orgánů státní správy.

Celní závěra

§ 1 Odesílatel je povinen připojit k nákladnímu listu

listiny nezbytné ke splnění celních předpisů a předpi-
sů jiných orgánů státní správy před dodáním zboží pří-
jemci. Nestanoví-li celní nebo jiné správní předpisy
nebo tarify jinak, smějí se tyto listiny vztahovat
pouze na zboží, které je uvedeno v témže nákladním
listu.

Nejsou-li tyto listiny připojeny k nákladnímu listu
nebo jestliže mají být dodány příjemcem, je odesílatel
povinen označit v nákladním listu stanici, celnici nebo
jiné úřední místo, kde budou tyto listiny přichystány
pro potřeby železnice a kde mají být splněny příslušné
formality. Zúčastní-li se odesílatel plnění předpisů
celních nebo jiných orgánů státní správy nebo dá-li
se při něm zastupovat zmocněncem, postačí, předloží-li
se listiny při projednání.

§ 2 Železnice není povinna zkoumat, jsou-li tyto listiny
dostačující a správné.

§ 3 Odesílatel odpovídá železnici, pokud Jí nelze přičíst
vinu, za každou škodu vzniklou z toho, že listiny chy-
bějí, jsou neúplné nebo nesprávné.


- 30 -

Železnice odpovídá při zavinění za následky vyplývající
ze ztráty, nepoužití nebo nesprávného použití listin
zaznamenaných v nákladním listu a jej doprovázejících
nebo železnici svěřených; náhrada škody, kterou by
měla platit, nesmí však být nikdy vyšší než náhrada
při ztrátě zboží.

§ 4 Odesílatel je povinen postarat se o zabalení a přikrytí
zboží podle předpisů celních a jiných orgánů státní
správy. Jestliže odesílatel nezabalil nebo nepřikryl
zboží podle těchto předpisů, může tak učinit železnice;
vzniklé výdaje váznou na zboží,

§ 5 Železnice může odmítnout zásilky, u nichž uzávěry přilo-
žené celnicemi nebo jinými orgány státní správy jsou
poškozené nebo vadné.

Článek 26
Plnění předpisů orgánů státní správy

§ 1 Pokud je zásilka na cestě, splňuje železnice předpisy
celní a předpisy jiných orgánů státní správy. Může však
pověřit tímto úkolem zmocněnce.

§ 2 Při plnění těchto předpisů odpovídá železnice za své
zavinění nebo za zavinění svého zmocněnce; v žádném pří-
padě není však povinna poskytnout vyšší náhradu škody
než při ztrátě zboží.

§ 3 Odesílatel záznamem v nákladním listu nebo příjemce příkazem
podle článku 31 může žádat, aby:

a/ byl on sám nebo jeho zmocněnec účasten řízení za tím
účelem, aby podal všechny informace a nutná prohlášení;


- 31 -

b/ on sám nebo jeho zmocněnec provedl řízení, jestliže
zákony a předpisy státu, ve kterém má řízení proběh-
nout, to připouštějí;

c/ pokud řízení provádí nebo se jej zúčastní on sám nebo
jeho zmocněnec, zaplatil clo a jiné výdaje, jestliže
zákony a předpisy státu, ve kterém má řízení proběhnout,
to připouštějí.

Ani odesílatel ani příjemce, který má dispoziční právo,
ani jejich zmocněnec nemají právo vzít zboží do držení.

§ 4 Označí-li odesílatel pro splnění předpisů celních nebo
předpisů jiných orgánů státní správy stanici, ve které
platná ustanovení nedovolují je splnit nebo předepíše-li
takový způsob řízení, který nemůže být proveden, učiní
železnice co uzná pro oprávněného za nejvýhodnější a
zpraví odesílatele o učiněných opatřeních.

Zapíše-li odesílatel do nákladního listu výplatní záznam
zahrnující clo, je železnice opravena splnit celní před-
pisy buď na cestě, nebo ve stanici určení.

§ 5 S výhradou ustanovení § 4, druhý odstavec, je příjemce
oprávněn splnit celní předpisy ve stanici určení, je-li
tam celnice a je-li v nákladním listu předepsáno celní
řízení ve stanici určení, nebo není-li v nákladním listu
takový předpis a zboží dojde do stanice určení nevycleno.
Tyto předpisy mohou být příjemcem splněny také ve sta-
nici určení v níž není celnice, dovolují-li to zákony
a předpisy státu nebo jestliže s tím železnice a celní
úřady předem vyslovily souhlas. Využití některého z těchto

práv je podmíněno předchozím zaplacením výdajů váznoucích
na zboží.


- 32 -

Neodebere-li příjemce nákladní list ve lhůtě stanovené
předpisy pro stanici určení, může železnice postupovat
podle § 4.

Článek 27
Dodací lhůty

§ 1 Dodací lhůty se stanoví v ujednáních mezi železnicemi
zúčastněnými na přepravě nebo v mezinárodních tarifech
použitelných z odesílací stanice až do stanice určení.
Pro určité zvláštní přepravy a v určitých spojích mo-
hou být tyto lhůty stanoveny na základě přepravních
plánů použitelných mezi zúčastněnými železnicemi; v tomto
případě musí být lhůty zahrnuty do mezinárodních tarifů
nebo do zvláštních ujednání, která se mohou odchylovat od
ustanovení §§ 3 až 9.

Dodací lhůty nesmějí však být v žádném případě delší než
jsou lhůty, které vyplývají z následujících paragrafů.

§ 2 Nejsou-li dodací lhůty stanoveny podle § 1, platí

s výhradou ustanovení následujících paragrafů- tyto do-
dací lhůty s

a) pro vozové zásilky s

1. jako rychlé zboží s

výpravní lhůta ................ 12 hodin

přepravní lhůta za každých i jen
započatých 400 km............. 24 hodin

2. jako obyčejné zboží s

výpravní lhůta................ 24 hodin

přepravní lhůta za každých i jen
započatých 300 km............ 24 hodin


- 33 -

b) pro kusové zásilky:

1. jako rychlé zboží:

výpravní lhůta ........................ 12 hodin

přepravní lhůta za každých i jen

započatých 300 km.... ................ 24 hodin

2. jako obyčejné zboží:

výpravní lhůta........................ 24 hodin

přepravní lhůta za každých i jen

započatých 200 km..................... 24 hodin

Všechny vzdálenosti se rozumí v tarifních kilometrech.

§ 3 Přepravní lhůta se počítá za úhrnnou vzdálenost z odesí-
lací stanice do stanice určení. Výpravní lhůta se počítá
pouze jednou, bez ohledu na počet zúčastněných železnic.

§ 4 Železnice mohou stanovit přirážky k dodacím lhůtám o urči-
té délce v těchto případech:

a) pro zásilky podávané k přepravě nebo dodávané mimo sta-
nici;

b) pro zásilky přepravované:

1. po trati nebo železnici, která není vybavena pro
rychlé odbavení zásilky,

2. po spojkách dvou tratí téže železnice nebo různých
železnic,

3. po vedlejší trati,

4. po tratích s rozdílným rozchodem,


- 34 -

5. po moři nebo po vnitrozemských vodních cestách,

6. po silnici, jestliže není železniční spojení.

c) pro zásilky, které se přepravují podle vnitrostátních
zvláštních nebo výjimečných tarifů se zlevněnými sazbami;

d) za mimořádných okolností, které mohou způsobit neobvyklý
vzrůst dopravy nebo neobvyklé provozní potíže.

§ 5 Přirážky k dodacím lhůtám podle § 4 písm. a) až c) musí
být zřejmé z tarifů nebo z předpisů náležitě zveřejněných
v každém státě.

Přirážky k dodacím lhůtám podle § 4 písm. d) musí být
zveřejněny a nesmí vstoupit v platnost před zveřejněním.

§ 6 Dodací lhůta počíná uplynutím 24. hodiny dne, kdy byla zá-
silka přijata k přepravě. U zásilek rychlého zboží počíná
však přepravní lhůta o 24 hodin později, následuje-li po dni
přijetí zboží k přepravě neděle nebo zákonný svátek a není-li
odesílací stanice pro dotyčnou nedělí nebo svátek otevřena
pro příjem rychlého zboží k přepravě.

§ 7 Dodací lhůta se prodlužuje o dobu zdržení, které vzniklo bez
zavinění železnice:

a) přezkoušením podle článků 21 a 22 § 1, zjistí-li se od-
chylky od zápisů v nákladním listu;

b) plněním předpisů celních a předpisů jiných orgánů státní
správy

c) změnou přepravní smlouvy podle článků 30 nebo 31;


- 35 -

d) zvláštními úkony se zbožím;

e) překládkou nebo úpravou nákladu, ke které došlo pro
nesprávné naložení zboží odesílatelem;

f) každým přerušením provozu, které dočasně brání začít
s přepravou nebo v ní pokračovat.

Příčina a doba tohoto prodloužení se poznamenají v nákladním
listu. Mohou být případně prokázány jiným způsobem.

§ 8 Dodací lhůta neplyne:

a) u obyčejného zboží o nedělích a zákonných svátcích;

b) u rychlého zboží o nedělích a určitých zákonných
svátcích, jestliže zákony a předpisy některého státu
stanoví, že v těchto dnech neplyne dodací lhůta pro
vnitrostátní železniční přepravu zboží;

c) u obyčejného a rychlého zboží o sobotách, jestliže zá-
kony a předpisy některého státu stanoví, že o těchto
dnech neplyne dodací lhůta pro vnitrostátní železniční
přepravu zboží.

§ 9 Uplynula-li by dodací lhůta po skončení služebních hodin
ve stanici určení, končí tato lhůta teprve dvě hodiny
po začátku následných služebních hodin.

Mimoto u zásilek rychlého zboží, jejichž dodací lhůta by
měla končit některou neděli nebo svátek uvedený v § 8
písm. b), končí tato lhůta ve stejnou hodinu následujícího
pracovního dne.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP