- 36 -

§ 10 Dodací lhůta je zachována, jestliže před jejím uplynutím

a) byla o příchodu zboží podána zpráva příjemci a zboží
je přichystáno k odběru, pokud jde o zásilku, která
se má vydat ve stanici a o jejím příchodu se podává
zpráva:

b) Je zboží přichystáno k odběru příjemci, pokud jde o zá-
silku, která se má vydat ve stanici a o jejím příchodu
se zpráva nepodává;

c) zboží je přichystáno příjemci k odběru, pokud jde
o zásilku, která se má dodat mimo stanici.

Článek. 28
Dodání

§ 1 Železnice je povinna vydat ve stanici určení příjemci náklad-
ní list a zboží na potvrzení příjmu a po zaplacení pohle-
dávek železnice poukázaných na příjemce.

Přijetí nákladního listu zavazuje příjemce, aby zaplatil
železnici částky na něho poukázané,

§ 2 Dodání zboží příjemci je postaveno na roven, jestliže podle
předpisů platných pro stanici určení

a) sboží se vydá celním nebo daňovým úřadům v jejich výprav-
ních místnostech nebo skladištích, nejsou-li tato zaří-
zení pod dohledem železnice;

b) zboží se uskladní u železnice nebo u zasílatele nebo
ve veřejném skladišti.


- 37 -

§ 3 Předpisy platné pro stanici určení nebo ujednáni s pří-
jemcem stanoví, je-li železnice oprávněna nebo povinna
přichystat zboží příjemci jinde než ve stanici určení,
ať již na vlečce, v domě příjemce nebo ve skladu železni-
ce. Přichystává-li železnice nebo dává-li přichystat zbo-
ží na vlečku, do domu příjemce nebo do skladu železnice,
pokládá se dodání za uskutečněné okamžikem tohoto při-
chystání. S výhradou odchylného ujednání mezi železnicí
a uživatelem vlečky, nespadají do přepravní smlouvy výkony
provedené železnici na účet a pod vedením uživatele vlečky.

§ 4 Po příchodu zboží do stanice určení má příjemce právo žá-
dat, aby mu železnice odevzdala nákladní list a vydala
zboží.

Je-li zjištěna ztráta zboží nebo nedošlo-li zboží ve lhů-
tě stanovené v článku 39 § 1, je příjemce oprávněn vlast-
ním jménem uplatnit proti železnici svá práva z přepravní
smlouvy.

§ 5 Oprávněný může odmítat příjem zboží i po převzatí nákladního
listu a po zaplacení přepravného, dokud nebude vyhověno

jeho požadavku na zjištění škody, o které tvrdí, že k ní
došlo.

§ 6 V ostatním se provádí dodání zboží podle předpisů plat-
ných pro stanici určení.

Článek 29
Oprava vybraného přepravného

§ 1 Bylo-li tarifu užito nesprávně nebo došlo-li k chybám při

výpočtu přepravného nebo při jeho vybírání, musí být částka


- 38 -

rozdílu, přesahuje-li 4 zúčtovací jednotky na každý nákladní
list, železnici doplacena nebo železnicí vrácena. Vrácení
se uskuteční z vlastního podnětu.

§ 2 Nedoplatky zaplatí železnici odesílatel, nebyl-li nákladní

list odebrán. Odebral-li příjemce nákladní list nebo změnil-li
přepravní smlouvu podle článku 31, zaplatí odesílatel ne-
doplatek jen toho přepravného, které jde k jeho tíži podle
výplatního záznamu v nákladním listu. Zbytek zaplatí příjemce.

§ 3 Částky dlužné podle tohoto článku se zúročí 5 % ročně, a to
ode dne příchodu doplatkové výzvy nebo ode dne podání rekla-
mace podle článku 53 nebo, nepředcházela-li ani doplatková
výzva ani reklamace, ode dne podání žaloby.

Nepředloží-li oprávněný železnici doklady potřebné ke konečné-
mu vyřízení reklamace ve stanovené lhůtě, nepočítají se
úroky za dobu od uplynutí této lhůty do předložení dokladů.

ODDÍL III
Změna přepravní smlouvy

Článek 30

Změna prováděná odesílatelem

§ 1 Odesílatel je oprávněn změnit přepravní smlouvu dodatečným
příkazem tak, že přikáže, aby

a) zboží mu bylo vráceno v odesílací stanici,

b) zboží bylo zadrženo na cestě,
c) dodání zboží bylo oddáleno,

d) zboží bylo vydáno jiné osobě než příjemci označenému
v nákladním listě,


- 39 -

e) zboží bylo vydáno v jiné stanici než ve stanici
určení uvedené v nákladním listě,

f) zboží bylo vráceno do odesílací stanice,

g) byla uložena dobírka,

h) byla dobírka zvýšena, snížena nebo zrušena,

i)bylo vyplaceno přepravné u nevyplacené zásilky nebo
zvýšeno vyplacené přepravné podle článku 15 § 2.

Tarify odesílací železnice mohou stanovit, že příkazy
dle písmen g) až i) nejsou přípustné.

Doplňující ustanovení nebo mezinárodní tarify, platné
mezi železnicemi zúčastněnými na přepravě, mohou při-
pustit i příkazy shora neuvedené. Příkazy nesmějí mít
za následek rozdělení zásilky.

§ 2 Příkazy musí být dány odesílací stanici písemným prohlá-
šením podle vzoru železnicemi stanoveného a uveřejněného.

Toto prohlášení musí odesílatel opakovat a podepsat
na druhopisu nákladního listu, který železnici současně
předloží. Odesílací stanice potvrdí příjem příkazu
otištěním svého datového razítka na druhopis nákladního
listu pod prohlášení odesílatele; druhopis nákladního
listu se pak odesílateli vrátí.

Žádá-li odesílatel zvýšení, snížení nebo zrušení dobírky,
musí předložit doklad, který mu byl původně vydán o do-
bírce. Zvyšuje-li se nebo snižuje-li se dobírka, vrátí
se opravený doklad odesílateli: zruší-li se dobírka
doklad se nevrací.

Každý příkaz, daný jiným způsobem než je předepsáno,
je neplatný.


- 40 -

§ 3 Provede-li železnice příkazy odesílatele, aniž si vyžá-
dala předložení druhopisu nákladního listu, odpovídá
příjemci za škodu tím vzniklou, byl-li mu druhopis odesí-
latelem odevzdán. V žádném případě však není povinna
poskytnout vyšší náhradu škody než při ztrátě zboží.

§ 4 Právo odesílatele měnit přepravní smlouvu zaniká, i když
vlastní druhopis nákladního listu, v případech, kdy
příjemce

a) odebral nákladní list,

b) přijal zboží,

c) uplatnil svá práva podle článku 28 § 4, nebo

d) je podle článku 31 oprávněn dávat příkazy, jakmile zá-
silka vstoupila do celního území země určení.

Od tohoto okamžiku musí železnice dbát příkazů a pokynů
příjemce.

Článek 31
Změna prováděná příjemcem

§ 1 Nevzal-li odesílatel na sebe přepravné za přepravu v zemi
určení ani nezapsal do nákladního listu záznam "Příjemce
není oprávněn měnit přepravní smlouvu", může příjemce měnit
přepravní smlouvu dodatečným příkazem tak, že přikáže, aby

a) zboží bylo zadrženo na cestě;

b) dodání zboží bylo oddáleno;

c) zboží bylo vydáno v zemi určení jiné osobě než příjemci
označenému v nákladním listu;


- 41 -

d) zboží bylo vydáno v zemi určení v jiné stanici než je
stanice určení uvedená v nákladním listu, pokud mezi-
národní tarify nestanoví jinak;

e) předpisy celní a předpisy jiných orgánů státní správy
byly splněny podle článku 26 § 3.

Doplňující ustanovení nebo mezinárodní tarify, platné
mezi železnicemi zúčastněnými na přepravě, mohou při-
pustit i příkazy shora uvedené. Příkazy nesmějí mít
za následek rozdělení zásilky. Příkazy příjemce jsou
proveditelné až po vstupu zásilky do celního území země
určení.

§ 2 Výše uvedené příkazy musí být uděleny stanici určení
nebo vstupní stanici země určení písemným prohlášením
podle vzoru, stanoveného a uveřejněného železnicí.

Každý příkaz, daný jiným způsobem než je předepsáno,
je neplatný.

§ 3 Právo příjemce měnit přepravní smlouvu zaniká v případech,
kdy příjemce

a) odebral nákladní list,

b) přijal zboží,

c) uplatnil svá práva podle článku 28 § 4;

d) označil podle § 1 písmene c) určitou osobu a tato
osoba odebrala nákladní list nebo uplatnila svá práva
podle článku 28 § 4.

§ 4 Předepsal-li příjemce, aby zboží bylo vydáno jiné osobě,
není tato osoba oprávněna měnit přepravní smlouvu.


- 42 -
Článek 32

Provedení dodatečných příkazů

§ 1 Železnice smí provedení příkazů podle článku 30 nebo 31
odmítnout nebo oddálit jen tehdy, jestliže

a) jejich provedení již není možné v okamžiku, kdy dojdou
do stanice, která by je měla vyplnit;

b) jejich provedení by mohlo narušit pravidelný provoz;

c) jejich provedení odporuje, jde-li o změnu stanice určení,
zákonům a předpisům některého státu, zejména předpisům
celním a předpisům jiných orgánů státní správy;

d) hodnota zboží podle názoru železnice nekryje, jde-li
o změnu stanice určení, celkové přepravné, které bude
váznout na zboží po jeho příchodu do nové stanice určení,
ledaže by toto přepravné bylo ihned zaplaceno nebo zaru-
čeno.

Toho, kdo dal dodatečný příkaz, je třeba ihned zpravit
o překážkách, které brání jeho provedení.

Nemohla-li železnice tyto překážky předvídat, nese ten, kdo
dal dodatečný příkaz, všechny následky toho, že jej že-
leznice začala plnit.

§ 2 Výdaje vzniklé prováděním příkazu, kromě výdajů způsobených
zaviněním železnice, musí být zaplaceny podle článku 15.

§ 3 S výhradou ustanovení § 1 železnice odpovídá při svém za-
vinění za následky neprovedení nebo nesprávného provedení
příkazu. Případná náhrada škody nesmí však být nikdy vyšší
než náhrada při ztrátě zboží.


- 43 -

Článek 33
Přepravní překážka

§ 1 Vyskytne-li se přepravní překážka, rozhodne železnice, je-li
účelné přepravit zboží po jiné přepravní cestě nebo v zájmu
odesílatele vyžádat si od něj pokyny, přičemž mu oznámí
všechny dostupné užitečné údaje.

železnice je oprávněna, pokud jí nelze přičíst zavinění,
vybrat dovozné po použité přepravní cestě a použít doda-
cích lhůt pro tuto cestu.

§ 2 Nelze-li v přepravě pokračovat, vyžádá si železnice pokyny
odesílatele. Železnice však není povinna tak učinit, jde-li
o překážku dočasnou, vzniklou z důvodů uvedených v článku
3 § 4.

§ 3 Odesílatel může v nákladním listu uvést pokyny pro případ,
že se vyskytne přepravní překážka.

Nelze-li podle úsudku železnice tyto pokyny provést, vyžádá
si pokyny nové.

§ 4 Odesílatel, který byl vyrozuměn o přepravní překážce, může
dát své pokyny buď odesílací stanici nebo stanici, kde se
zboží nachází. Mění-li tyto pokyny označení příjemce nebo
stanice určení nebo jsou-li sděleny stanici, kde se zboží
nachází, musí odesílatel své návrhy zapsat do druhopisu
nákladního listu a tento předložit železnici.

§ 5 Provede-li železnice návrhy odesílatele bez vyžádání

předložení druhopisu nákladního listu, odpovídá příjemci
za škodu z toho vzniklou, předal-li mu odesílatel tento
druhopis. Železnice však není povinna poskytnout vyšší náhra-
du škody než při ztrátě zboží.


- 44 -

§ 6 Jestliže odesílatel vyrozuměný o přepravní překážce ne-
dá v přiměřené lhůtě proveditelné návrhy, postupuje že-
leznice podle ustanovení o překážkách při dodání, platných
v místě, kde bylo zboží zadrženo.

Bylo-li zboží prodáno, musí být výtěžek z prodeje dán k
dispozici odesílateli po srážce výloh váznoucích na
zboží. Je-li výtěžek prodeje menší než tyto výlohy, musí
rozdíl doplatit odesílatel.

§ 7 Pomine-li přepravní překážka před příchodem návrhů odesí-
latele, přepraví se zboží do stanice určení bez čekání
na návrhy; odesílatel se o tom zpraví co nejdříve.

§ 8 Vznikne-li přepravní překážka po změně přepravní smlouvy
příjemcem podle článku 31, je železnice povinna podat
zprávu tomuto příjemci. Ustanovení §§ 1, 2, 6, 7 a 9
platí obdobně.

§ 9 Nenese-li železnice vinu, je oprávněna při přepravních
překážkách vybírat zdržné.

§ 10 Pro přepravy provedené podle Článku 33 platí článek 32.

Článek 34
Překážka při dodání

§ 1 Vznikne-li překážka při dodání, musí o tom stanice určení
podat odesílateli neprodleně zprávu prostřednictvím odesí-
lací stanice a vyžádat si jeho pokyny. Odesílatel musí být
zpraven přímo písemně, telegraficky nebo dálnopisem, po-
žádá-li o to v nákladním listu; výdaje za tuto zprávu
váznou na zboží.


- 45 -

§ 2 Pomine-li překážka při dodání zboží dříve než dojdou sta-
nici určení pokyny odesílatele, vydá se zboží příjemci.
O tomto výdeji musí být odesílatel bezodkladně vyrozuměn
doporučeným dopisem; výdaje za tuto zprávu váznou na zboží.

§ 3 Odmítne-li příjemce zboží, je odesílatel oprávněn dát
pokyny, i když se nemůže prokázat druhopisem nákladního
listu.

§ 4 Odesílatel může údajem v nákladním listě též žádat, aby
mu bylo zboží bez dalšího vráceno, dojde-li k překážce
při dodání. Jinak je jeho výslovný souhlas nutný.

§ 5 Nestanoví-li tarify jinak, musí dát odesílatel pokyny
prostřednictvím odesílací stanice.

§ 6 Pokud není výše nic stanoveno, postupuje železnice příslušná
pro dodání zboží podle předpisů platných v místě dodání.
Bylo-li zboží prodáno, musí být výtěžek z prodeje dán k
dispozici odesílateli po srážce výloh váznoucího na zboží.
Je-li výtěžek prodeje menší než tyto výlohy, musí rozdíl

doplatit odesílatel.

§ 7 Vyskytne-li se překážka při dodání po tom, kdy příjemce
změnil přepravní smlouvu podle článku 31, je železnice
povinna podat zprávu tomuto příjemci. Ustanovení §§ 1, 2
a 6 platí obdobně.

§ 8 Pro přepravy provedené podle článku 34 platí článek 32.


- 46 -

ODDÍL IV
Odpovědnost

Článek 35
Společná odpovědnost železnic

§ 1 Železnice, která přijala zboží s nákladním listem k pře-
pravě, odpovídá za provedení přepravy po celé přepravní
cestě až do jeho podání.

§ 2 Každá následující železnice tím, že převzala zboží s nákladní
listem, vstupuje do přepravní smlouvy podle tohoto dokladu
a přejímá na sebe závazky, které z toho vyplývají, bez újmy
ustanovení článku 55 § 3, týkajících se železnice určení.

Článek 36
Rozsah odpovědnosti

§ 1 Železnice odpovídá za škodu vzniklou úplnou nebo částečnou
ztrátou nebo poškozením zboží v době od přijetí zboží k
přepravě až do jeho dodání, jakož i za škodu vzniklou pře-
kročením dodací lhůty.

§ 2 železnice Je zbavena této odpovědnosti, jestliže byla ztrátě,
poškození nebo překročení dodací lhůty zaviněno oprávněným,
příkazem oprávněného nevyplývajícím ze zavinění železnice,
vlastní vadou zboží (vnitřní zkázou, ubýváním atd. ) nebo
okolnostmi, které železnice nemohla odvrátit a jejichž
následkům předejít nebylo v její moci.


- 47 -

§ 3 Železnice je zbavena této odpovědnosti, jestliže ztráta
nebo poškození vyplývá ze zvláštního nebezpečí, spo-
jeného s jednou nebo několika uvedenými skutečnostmi:

a) přeprava v otevřeném voze podle stanovených předpisů
nebo podle dohody mezi odesílatelem a železnicí, uvede-
né v nákladním listu;

b) chybí obal nebo je vadný u zboží, které je při nebalení
nebo nedostatečném balení pro svou povahu vystaveno
ztrátám nebo poškozením;

c) nakládání odesílatelem nebo vykládání příjemcem podle
příslušných předpisů nebo podle dohod mezi odesílatelem
a železnicí, uvedené v nákladním listu nebo podle doho-
dy sjednané mezi příjemcem a železnicí;

4) vadné naložení odesílatelem podle příslušných předpisů
nebo podle dohody sjednané mezi odesílatelem a železnicí,
uvedené v nákladním listu;

e) plnění formalit požadovaných celními nebo jinými orgány
státní správy odesílatelem, příjemcem nebo zmocněncem
jednoho z nich;

f) povaha určitého zboží, pro kterou je vystaveno úplné
nebo částečné ztrátě nebo poškození, zejména lomem,
zrezavěním, přirozenou vnitřní zkázou, vysýcháním,
roztroušením;

g) nesprávné, nepřesné a neúplné označení předmětů vylouče-
ných z přepravy nebo předmětů připuštěných k přepravě
jen za zvláštních podmínek nebo nedbání předepsaných
bezpečnostních opatření u předmětů podmíněně připuštěných
k přepravě odesílatelem;

h) přeprava živých zvířat;


- 48 -

i) přeprava zásilky, která podle příslušných předpisů nebo
podle dohody sjednané mezi odesílatelem a železnicí,
uvedené v nákladním listu, musí být doprovázena, pokud
ztráta nebo poškození vznikly z nebezpečí, které melo
být doprovodem odvráceno.

Článek 37
Důkazní břemeno

§ 1 Důkaz o tom, že ztráta, poškození nebo překročení dodací

lhůty vznikly z příčin uvedených v článku 36 § 2, přísluší
železnici.

§ 2 Zjistí-li železnice, že podle okolností případu mohla ztráta
nebo poškození vzniknout z jednoho nebo z několika zvláštních
nebezpečí uvedených v článku 36 § 3 platí domněnka, že z nich
vznikly. Oprávněný má však právo dokázat, že škoda nebyla
způsobená nebo jen zčásti některým z těchto nebezpečí.

Tato domněnka však neplatí v případě článku 36 § 3 písmeno a),
jde-li o neobyčejně velkou ztrátu nebo o ztrátu kusů.

Článek 38
Domněnka při novém podeji

§ 1 Je-li zásilka podaná k přepravě podle Jednotných právních
předpisů nově podávaná podle týchž předpisů a zjistí-li se
částečná ztráta nebo poškození po tomto novém poději, platí
domněnka, že ztráta nebo poškození vznikly za poslední pře-
pravní smlouvy, pokud zásilka zůstala v držení železnice a
byla nově podána v takovém stavu, v jakém došla do stanice
nového poděje.


- 49 -

§ 2 Tato domněnka platí i tehdy, jestliže přepravní smlouva
předcházející novému poději nebyla sjednána podle
jednotných právních předpisů, pokud tyto předpisy byly
použitelné v případě přímé přepravy z původní odesílací
stanice do poslední stanice určení.

Článek 39
Domněnka o ztrátě zboží

§ 1 Oprávněný může bez dalších důkazů považovat, zboží za ztra-
cené, nebylo-li dodáno příjemci nebo nebylo-li pro něj
přichystáno do třiceti dnů po uplynutí dodací lhůty.

§ 2 Oprávněný může při přijetí náhrady za ztracené zboží pí-
semně požádat, aby byl bezodkladně zpraven, bude-li zbo-
ží nalezeno do jednoho roku po vyplacení náhrady. O té-
to žádosti vydá železnice písemné potvrzení.

§ 3 Do třiceti dnů po obdržení takové zprávy může oprávněný
požadovat, aby mu bylo zboží dodáno v některé stanici
na cestě. V tomto případě musí zaplatit přepravné z ode-
sílací stanice do stanice, v níž došlo k dodání a vrátit
přijatou náhradu, popřípádě po odečtení přepravného, které
v ní bylo zahrnuto. Zachovává se mu však právo na náhradu
škody za překročení dodací lhůty podle článků 43 a 46.

§ 4 Nebyla-li podána žádost podle § 2 nebo nebyly uděleny
pokyny ve lhůtě podle § 3, anebo bylo-li zboží nalezeno
teprve po uplynutí jednoho roku po vyplacení náhrady,
naloží železnice se zbožím podle zákonů a předpisů státu,
jemuž náleží.


- 50 -

Článek 40
Náhrada při ztrátě

§ 1 Při úplné nebo částečné ztrátě zboží musí železnice poskyt-
nout s vyloučením dalších odškodnění náhradu škody, která
se vypočte podle ceny na burse, jinak podle tržní ceny,
a není-li ani jedna z nich, podle obecné hodnoty zboží
stejného druhu a jakosti, platné v den a v místě, kde bylo
zboží přijato k přepravě.

§ 2 Náhrada škody však nesmí přesahovat 17 zúčtovacích

jednotek za každý chybějící kilogram hrubé hmotnosti,
s výhradou omezení podle článku 45.

§ 3 Kromě toho nahradí železnice dovozné, clo a jiné výdaje,
zaplacené v souvislosti s přepravou ztraceného zboží.

§ 4 Musí-li být při výpočtu náhrady škody přepočítány částky
uvedené v cizí měně, přepočítají se podle kursu platného
v den a v místě vyplacení náhrady škody.

Článek 41
Odpovědnost při ztrátě na hmotnosti za přepravy

§ 1 U zboží, které pro svou povahu ztrácí zpravidla přepravou
na hmotnosti, odpovídá železnice bez zřetele k projeté
vzdálenosti jen za tu část ztráty na hmotnosti, která
přesahuje dále uvedené meze:

a) dvě procenta hmotnosti u kapalin nebo u zboží podaného
k přepravě ve vlhkém stavu, jakož i u následujících
druhů zboží:


- 51 -

dřevo barvířské, strouhané
nebo mleté,

rašelina,

dřevo lékořicové,

rohy a paznehty,

houby čerstvé,

ryby sušené,

chmel,

sůl,

kořeny,

šlachy zvířecí,

kosti, celé nebo mleté,

štětiny,

kožešiny,

tabák řezaný

kůra,

tabákové listy
čerstvé,

kůže surové,

tmel čerstvý,

kůže zpracované (usně),

tuky,

mýdlo a hutné oleje,

uhlí a koks,

odpadky koží,

vlna ovčí,

plody, čerstvé, sušené
nebo pražené

zelenině čerstvá,
žíně koňské;

b) jedno procento u ostatního suchého zboží.

§ 2 Omezení odpovědnosti podle § 1 se nelze dovolávat, dokáže-li
se, že ztráta nevyplývá z příčin, které ospravedlňují
přípustnou mez ztráty podle okolností případu.

§ 3 Přepravuje-li se s jedním nákladním listem několik kusů zbo-
ží, vypočítává se přípustná ztráta na hmotnosti zvlášť pro
každý kus, je-li jeho hmotnost při poději udána odděleně
v nákladním listu nebo lze-li ji zjistit jinak.

§ 4 Při úplné ztrátě zboží se při výpočtu náhrady škody nesrazí
nic za ztrátu na hmotnosti přepravou.

§ 5 Tímto článkem nejsou nijak dotčena ustanovení článků 36 a 37.


- 52 -

Článek 42
Náhrada za poškození zboží

§ 1 Při poškození zboží je železnice povinna, s vyloučením dalších
odškodnění, zaplatit částku odpovídající snížení hodnoty
zboží. Její výše se stanoví procentem znehodnocení zjištěného
v místě určení vzhledem k hodnotě zboží, stanovené podle
Článku 40.

§ 2 Náhrada škody nesmí přesahovat:

a) částku náhrady za úplnou ztrátu, je-li poškozením znehodno-
cena celá zásilka;

b) částku náhrady za ztrátu znehodnocené části, je-li poško-
zením znehodnocena pouze část zásilky.

§ 3 Železnice je kromě toho povinna uhradit výlohy uvedené v článku
40 § 3, v poměru uvedeném v § 1.

Článek 43
Náhrada škody za překročení dodací lhůty

§ 1 Vznikne-li překročením dodací lhůty škoda, včetně poškození
zboží, je železnice povinna platit náhradu, která nesmí
přesahovat trojnásobek dovozného.

§ 2 Při úplné ztrátě zboží se náhrada podle § 1 nemůže slučovat
s náhradou podle článku 40.


- 53 -

§ 3 Při částečné ztrátě zboží nesmí převyšovat náhrada podle
§ 1 trojnásobek dovozného, připadajícího na ztracenou
část zásilky.

§ 4 Při poškození zboží, které nevzniklo překročením dodací
lhůty, sloučí se případná náhrada podle § 1 s náhra-
dou podle článku 42.

§ 5 V žádném případě nesmí být náhrada podle § 1 spolu s ná-
hradami podle článků 40 a 42 vyšší než náhrada při celko-
vé ztrátě zboží.

§ 6 Železnice může stanovit v mezinárodních tarifech nebo. ve
zvláštních ujednáních další úpravy náhrady škody od-
chylně od § 1, je-li dodací lhůta stanovena na základě
plánů přepravy podle článku 27 § 1.

Jsou-li v tomto případě dodací lhůty podle Článku 27 § 2
překročeny, může oprávněný požadovat bud náhradu škody
podle předchozího § 1 nebo náhradu škody, stanovenou
mezinárodním tarifem nebo zvláštním ujednáním.

Článek 44
Náhrada při zlém úmyslu nebo hrubé nedbalosti

Jsou-li ztráta, poškození nebo překročení dodací lhůty, nesplně-
né nebo chybné splnění železnicí vedlejších úkonů, předvídaných
Jednotnými právními předpisy, způsobeny zlým úmyslem nebo hrubou
nedbalostí železnice, musí železnice oprávněnému plně nahra-
dit prokázanou škodu.


- 54 -

V případě hrubé nedbalosti je však náhrada omezena na dvoj-
násobek nejvyšších částek stanovených v článcích 25, 26,
30, 32, 33, 40, 42, 43, 45 a 46.

Článek 45
Omezení náhrady škody určitými tarify

Poskytuje-li železnice zvláštní přepravní podmínky zvláštní-
mi nebo výjimečnými tarify, které ve srovnání s obecně
platnými tarify poskytují slevu z dovozného, může železnice
omezit náhradu příslušející oprávněnému za ztrátu poško-
zení nebo za překročení dodací lhůty za podmínky, že toto
omezení je v těchto tarifech uvedeno.

Jestliže se tyto zvláštní přepravní podmínky použijí jen
na části přepravní cesty, může se železnice tohoto omezení
dovolávat jen tehdy, udála-li se skutečnost odůvodňující
náhradu na této části přepravní cesty.

Článek 46
Výše náhrady škody při opověděném zájmu na dodání

Je-li opověděn zájem na dodání, může se kromě náhrad škody
podle článků 40, 42, 43 a 45 požadovat náhrada další pro-
kázané škody až do částky opověděného zájmu na dodání.

Článek 47
Zúročení náhrady

§ 1 Oprávněný může Žádat úroky ve výši 5 % ročně, a to ode
dne reklamace podle článku 53 nebo, nebyla-li reklamace
podána, ode dne podání žaloby.


- 55 -

§ 2 Úroky mohou být požadovány pouze tehdy, přesahuje-li
náhrada škody u jednoho nákladního listu 4 zúčtovací
Jednotky.

§ 3 Nepředloží-li oprávněný železnici doklady potřebné ke
konečnému vyřízení reklamace v jemu stanovené přiměřené
lhůtě, nepočítají se úroky za dobu od uplynutí této
lhůty do předložení dokladů.

Článek 48
Odpovědnost v přepravě železnice-moře

§ 1 V přepravě železnice moře po linkách zmíněných v člán-
ku 2 § 2 Úmluvy může každý stát doplnit důvody zbavu-
jící odpovědnosti podle článku 36 souhrnem dále uvede-
ných důvodů, jestliže požaduje, aby byle do seznamu tratí
(linek) podléhajících Jednotným právním předpisům zapsá-
na příslušná poznámka.

Dopravce se jich může dovolávat jen tehdy, dokáže-li, Že
ztráta, poškození nebo překročení dodací lhůty vznikly
na námořní lince v době od naložení zboží na loď až
do jeho vyložení z lodi.

Důvody zbavující odpovědnosti jsou následující:

a) jednání, nedbalost nebo chyba kapitána, lodní posádky,
lodivoda nebo pracovníka dopravce při řízení nebo

při provozu lodě;

b) nezpůsobilost lodě k plavbě, dokáže-li dopravce, že
tuto nezpůsobilost nelne přičíst nedostatku řádné
péče s jeho strany o to, aby loď byla ve stavu způ-
sobilém k plavbě nebo aby jí byla zajištěna náležitá


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP