Výsledky těchto rozsáhlých prací
znáte. Vzbudily pozornost a zájem široké
veřejnosti a mohu s uspokojením konstatovat, že
je to odezva příznivá.
Nyní rozpracováváme Zásady do Komplexního
dokumentu tak, aby mohl být po projednání
ve stranických a státních orgánech
zveřejněn koncem letošního roku.
To nejpodstatnější je, aby všechny odpovědné
orgány, všichni zpracovatelé dokumentu pochopili
obecný smysl a duch Zásad přestavby a vystříhali
se úzkého resortního přístupu,
obhajování přežitých metod a
vlastních zájmů, které nám
tak často i v minulosti ztížily realizaci některých
závažných stranických a vládních
úkolů a usnesení.
To pochopitelně souvisí se zdokonalováním
celého politického systému, rozvoje socialistické
demokracie a kádrové práce, jak to zdůraznilo
poslední zasedání ústředního
výboru naší strany.
Za zpracování jednotlivých částí
dokumentu nesou prvořadou odpovědnost ústřední
orgány, počítáme však i nadále
s aktivní účastí pracovníků
vědy a výzkumu, jakož i s velmi žádoucí
spoluprací a oponenturou ze strany hospodářských
organizací.
I když přestavbě řízení
naší ekonomiky věnujeme v současné
době prvořadou pozornost, nechceme tvrdit, že
je vše v úplném pořádku, že
věci jdou kupředu hladce, bez problémů
a rozporů. Od našich pracujících, z
podniků, ze stranických organizací i sdělovacích
prostředků dostáváme signály
o tom, že u řady pracovníků aparátu,
zvláště centrálních orgánů
i středního článku řízení,
přetrvávají snahy rozmělnit základní
myšlenky přestavby, věci oddalovat nebo přistupovat
k polovičatému řešení. V tom
spatřujeme největší nebezpečí,
které by zavedení nového hospodářského
mechanismu mohlo ve své podstatě ohrozit.
V letošním roce chceme již v širším
rozsahu využít možnosti experimentálního
ověřování některých
principů zásad, popřípadě zavádět
změny, které se již nyní ukazují
jako zcela nesporné.
Experimentu, jehož obsahem je zvýšení
samostatnosti a odpovědnosti hospodářských
organizací za efektivní rozvoj, se účastní
od prvního ledna dvě výrobní hospodářské
jednotky. Od 1. dubna, případně od 1. července,
se připojí další vybrané výrobní
hospodářské jednotky i některé
jednotky ze sektorů spotřebního, strojírenského
a potravinářského průmyslu. Máme
rovněž v úmyslu urychlit zavádění
nových prvků hospodářského
mechanismu i do oblasti obchodu, místního hospodářství
a výrobních družstev jelikož jde o sféru,
dotýkající se bezprostředně
uspokojování potřeb obyvatelstva.
Důsledněji a rychleji je třeba realizovat
principy zásad týkající se zahraničního
obchodu. K tomu je nejvíce připomínek. Vláda
schválila obecná pravidla pro rozvoj přímých
vztahů v oblasti mezinárodní vědeckotechnické
a výrobní spolupráce, stimulaci úpravy
finančně ekonomických nástrojů
i některé organizační změny
s cílem těsnějšího sepětí
výroby se zahraničním obchodem.
Přestavba hospodářského mechanismu
si nezbytně vynutí řadu změn obecně
závazných právních předpisů.
Podle střízlivých odhadů bude nutné
změnit minimálně dvě desítky
zákonných norem. Nejdůležitějším
krokem bude vypracování nového zákona
o státním podniku, v němž by měly
být souhrnně vyřešeny všechny hlavní
ekonomické a právní otázky postavení
a funkce základních článků
hospodářství v nových podmínkách.
Zásady tohoto zákona budou připraveny ještě
v průběhu prvého pololetí tohoto roku.
Bude nutné přezkoumat a podstatně přepracovat
řadu zákonů týkajících
se nejdůležitějších nástrojů
řízení hospodářství.
Budou to především zákony o plánování,
odvodech, daních, rozpočtových pravidlech
a pracovních silách. Dále pak soustava předpisů
na úseku vnějších ekonomických
vztahů včetně devizové oblasti, sféra
finančního hospodaření podniků,
státního řízení cen a další.
Výrazné zjednodušení si též
vyžádá celá oblast sociálně
ekonomických informací, a to po celé řídící
ose.
Za účasti ÚRO je připravována
novela zákoníku práce, která má
reagovat na nové úkoly hospodářských
organizací i pracovních kolektivů, zdůraznit
požadavek kvalitní a disciplinované práce
a zabezpečit s tím spojená práva a
povinnosti organizací i pracujících.
Celý tento pohyb v právním řádu
si vynutil pozastavit řadu předpisů, které
již byly na resortech připraveny nebo dokonce postoupeny
vládě k projednání. To je také
jeden z důvodů, proč vláda neplní
v časovém sledu legislativní program, jak
původně předpokládala.
Závěry XVII. sjezdu KSČ i programové
prohlášení federální vlády
předpokládají i další kroky pro
zdokonalení a upevňování našeho
právního řádu. Vláda předložila
k projednání návrh zásad zákona
o ochranných známkách, jehož cílem
je systémově posílit odpovědnost za
kvalitu výrobků a služeb. Základním
východiskem připravované novely zákona
o státním zkušebnictví je zpřísnění
podmínek pro hodnocení kvality výrobků
a efektivnost produkce.
V současné době jsou v závěrečné
fázi přípravy a v nejbližší
době budou předloženy Federálnímu
shromáždění návrhy dalších
zákonů. Je to zákon o výrobě,
rozvodu a spotřebě tepla jako normy prosazující
orientaci na úsporu paliv a energií v tepelném
hospodářství, jakož i návrh zákona
o státní energetické inspekci, upravující
postavení, úkoly a oprávnění
inspekčních orgánů v oblasti hospodaření
s energií. Dále pak návrh zákona o
veterinární péči, regulující
podmínky zvýšené péče
o hospodárnost a efektivnost živočišné
výroby v zemědělství a v širším
měřítku péče o zvířata
vůbec.
Vedle toho je připraven a v krátké době
bude předložen návrh zásad zákona
o Sbírce zákonů, jako významného
opatření, které stanoví zpřísněné
podmínky pro publikaci obecně závazných
právních předpisů, aby se účinně
regulovalo jejich množství a zejména kvalita.
Zmírnění negativních sociálních
důsledků vyvolaných nepříznivými
vlivy pracovního prostředí je obsahem zákona
o zvláštním příspěvku
horníkům, jehož zásady předložíme
Federálnímu shromáždění
ještě v tomto roce. Dokončuje se i příprava
návrhu zákona o ochraně a využití
nerostného bohatství.
Celkově prosazujeme takový přístup,
který povede ke komplexním úpravám
s minimálním počtem prováděcích
předpisů.
Jsem přesvědčen, že s těmito
úkoly, které nás v letošním i
v příštích letech očekávají,
se úspěšně vyrovnáme a že
k tomu přispěje již tradičně
dobrá a účinná spolupráce vlády
s Federálním shromážděním
a výbory obou jeho sněmoven.
Soudružky a soudruzi poslanci, nedílnou a důležitou
součástí zápasu za prosazení
strategie urychlení, stanovené XVII. sjezdem KSČ,
je též prohlubování boje proti porušování
zásad socialistické zákonnosti, morálky
a pracovní disciplíny, proti ostatním negativním
jevům.
V tomto ohledu je již řada věcí v pohybu,
ale současně musím zcela otevřeně
říci, že nemůžeme být zdaleka
spokojeni s dosaženými výsledky a zejména
pak s přetrvávající nedostatečnou
účinností kontrolních systémů
v orgánech a organizacích.
I když resorty rozpracovaly opatření přijatá
federální vládou k záležitostem
neoprávněného obohacování,
postihu majetku a majetkového prospěchu z nepoctivých
zdrojů, výsledky prověrek ukázaly,
že v řadě kontrolovaných organizací
nejsou dosud plněny v potřebném rozsahu.
V mnoha případech stále přetrvává
praxe, že vedoucí hospodářských
organizací či jiných institucí neoznamují
příslušným orgánům případy
rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví, tolerují porušování
pracovní, plánovací a finanční
kázně, podceňují i omlouvají
tyto a další nedostatky a nevyvozují z nich
žádoucí závěry.
Je zcela zřejmé, že je nezbytné mnohem
účinněji vystupovat proti porušování
zásad socialistické zákonnosti, morálky
a disciplíny v duchu Dopisu předsednictva ÚV
KSČ z února 1983, a to zvláště
po linii státních a hospodářských
orgánů a organizací.
Zkušenosti rovněž potvrzují, že těžiště
boje s kriminalitou a jinou protispolečenskou činností
je třeba přesunout do oblasti sociální
prevence. To samozřejmě nemůže být
jen záležitostí Sboru národní
bezpečnosti, prokuratury a soudů. Všechny státní
orgány, společenské organizace, vedení
podniků a závodů a jiných institucí
jsou přece povinny odhalovat a odstraňovat příčiny
kriminality, ozdravovat společenské vztahy a prosazovat
zásady socialistického způsobu života.
A na tom budeme důsledně trvat.
Mimořádný význam při tom všem
má prevence kriminality mládeže. Každého
z nás přece znepokojuje skutečnost, že
určitá část mladých lidí
našla zálibu v alkoholu a že se i u nás
rozšiřuje požívání omamných
látek, v nejednom případě končící
smrtí. Zde je namístě přísný
a tvrdý postih těch osob, které mladé
lidi svádějí nebo jim k tomuto nebezpečnému
hazardování se zdravím a někdy i životem
dávají příležitost.
Alkoholismus a jiné toxikománie představují
tak závažný společenský problém,
že bude zřejmě třeba přijmout
i nová legislativní opatření.
V současné době se připravuje vydání
nového zákona o boji proti alkoholismu a jiným
toxikomániím. Dále se připravuje doplnění
a rozšíření postihu nedovolené
výroby a držení omamných prostředků
a jedů, obsažené v dosavadním
trestním zákoně, aby odpovídal zvýšené
protispolečenské nebezpečnosti deliktů
souvisejících s nealkoholovou toxikománií.
Soudružky a soudruzi poslanci, nový mechanismus řízení
si vyžádá také adekvátní
přestavbu státní správy. Výrazně
posílit samo. statnost podnikové sféry můžeme
pouze ve spojitosti s pronikavými změnami v obsahu
a metodách činnosti, především
ústředních orgánů státní
správy.
Tento proces musíme přitom uskutečňovat
s vědomím, že nemůže být
oslabena účinnost fungování centra
v zajišťování chodu národního
hospodářství a celé společnosti,
jeho nezastupitelná úloha v přestavbě
systému řízení.
V loňském roce vstoupily do nového volebního
období národní výbory a započaly
s plněním volebních programů Národní
fronty. které představují významný
přínos k našemu úsilí o urychlení
sociálně ekonomického rozvoje. Na základě
principů schválených vládami si v
nich národní výbory vytyčily úkoly,
jež ve zvýšené míře reagují
na potřeby občanů a společnosti. Mám
na mysli stavby ekologického charakteru, zejména
čistírny odpadních vod, zlepšení
sociálních služeb občanům i výstavbu
nejrůznějších veřejně
prospěšných zařízení.
Národní výbory mají výrazný
podíl na tom, že se postupně rozšiřuje
rozsah poskytovaných služeb a síť jejich
provozoven. Vedle podniků místního hospodářství
a výrobních družstev máme téměř
70 tisíc pracovníků v nově zřízených
drobných provozovnách národních výborů
a spolu s nimi též 35 tisíc občanů
individuálně činných na základě
povolení národního výboru. Tedy již
více než sto. tisíc občanů má
vytvořenu legální základnu k poskytování
služeb. Soudíme, že bude jen prospěšné
dále pokračovat v rozšiřování
nabídky služeb občanům, zjednodušit
jejich poskytování na základě povolení
a bez zbytečných průtahů zavádět
i další, pro stát i občana výhodné
formy služeb, jako například ekonomický
pronájem některých provozoven. Pokročit
musíme i v převádění organizací
služeb na podmínky nového hospodářského
mechanismu a využít tak zkušeností, které
jsme získali při uskutečňování
usnesení ústředního výboru
strany o rozvoji služeb z roku 1982.
Ekonomická reforma se týká i sféry
národních výborů a práce jimi
řízených organizací, včetně
přihlédnutí ke specifickým podmínkám
jejich činnosti. Obecně platný princip ekonomické
samostatnosti a rentability podniků musí být
zachován, ale nesmí tu chybět ani hledisko
uspokojování potřeb občanů.
Počítáme s tím, že uplatňování
nového hospodářského mechanismu založí
také povinnost ústředně řízených
organizací odvádět část vytvořených
prostředků do rozpočtu územně
příslušných národních
výborů, které tak dostanou významnou
možnost účinněji utvářet
životní podmínky občanů a zároveň
budou více zainteresovány na výsledcích
hospodaření podniků na jejich území.
Velmi důležitým úkolem národních
výborů zůstává další
rozvinutí demokratických principů v činnosti
poslanců, volených orgánů, a samozřejmě
i v práci aparátu. Vláda si je vědoma,
že uskutečňování všech významných
společenských přeměn v naší
zemi se vždy odehrávalo za plné účasti
národních výborů. Proto bude dbát
na to, aby opatření, která ve spolupráci
s národními vládami připravuje, respektovala
a posilovala také jejich politické působení
jako orgánů lidové moci a správy.
A nejde jen o národní výbory. Na posledním
zasedání ústředního výboru
KSČ v úvodním vystoupení soudruha
Husáka byl objasněn a zdůvodněn i
náš přístup k využití podnětů
a zkušeností Komunistické strany Sovětského
svazu a zejména pak závěrů jejího
lednového zasedání k otázkám
dalšího rozvoje socialistické demokracie i
kádrové politiky.
Federální vláda se aktivně účastní
na rozpracování konkrétních závěrů,
které k těmto otázkám přijalo
předsednictvo ústředního výboru
strany. Považujeme za velmi důležité celou
svou činností napomáhat k řádnému
fungování politického systému naší
společnosti. aby zejména Národní fronta
a její nejvýznamnější organizace
byly zapojovány již do přípravy zásadních
vládních rozhodnutí.
Soudružky a soudruzi poslanci, zaměření
a aktivita federální vlády v oblasti zahraniční
politiky důsledně vychází ze závěrů
XVII. sjezdu. Naší snahou je co nejaktivněji
přispívat ke koordinované mírové
ofenzívě, vedené Sovětským
svazem, napomáhat k upevnění pozic socialismu,
k izolaci agresívních imperialistických sil
a ozdravění situace ve světě.
Mimořádného významu nabyla jednání
socialistického společenství jako celku a
tím i mezi našimi bratrským zeměmi jednotlivě.
Vcelku úspěšně jsme prosazovali kvalitativně
novou úroveň spolupráce našich států
v intencích rozhodnutí, která vyplynula z
loňského zasedání Politického
poradního výboru organizace Varšavské
smlouvy v Budapešti a ze setkání nejvyšších
představitelů států Rady vzájemné
hospodářské pomoci v Moskvě. Přivítali
jsme podněty z těchto jednání, které
se týkají všech stránek spolupráce,
především politických, ekonomických
a vojenských. Vláda v současné době
pracuje na řadě návrhů, které
mají výrazně změnit obsah a formy
především hospodářské
spolupráce a přispět ke společnému
úsilí o lepší fungování
Rady vzájemné hospodářské pomoci,
zvláště u zavádění nejrůznějších
forem integrace, jako jsou přímé styky podniků
a organizací a společné podnikání.
Směry československé zahraniční
politiky byly také naplňovány postoji, které
jsme zaujali na půdě Organizace spojených
národů, v mezinárodních organizacích,
na regionálních konferencích a v desítkách
bilaterálních jednání při prosazování
komplexního systému mezinárodního
míru, bezpečnosti a spolupráce. Plně
jsme se podíleli na koordinovaném úsilí
států Varšavské smlouvy dosáhnout
odzbrojení i v chemických a konvenčních
zbraních v souvislosti s výzvou, přijatou
na poradě představitelů socialistických
zemí na nejvyšší úrovni v Budapešti.
Máme svůj podíl na probíhajících
vídeňských konzultacích mezi státy
obou vojenských seskupení v Evropě k této
problematice. Výrazně se zvýšila frekvence
dvoustranných jednání se západními
státy včetně států NATO.
Uvítali jsme sovětský návrh z 28.
února t. r. vyčlenit problém raket středního
doletu v Evropě - s příslušnými
změnami i v Asií - z tzv, reykjavíckého
balíku a uzavřít dohodu o jejich odstranění.
Jestliže tento projekt, který plně podporujeme,
bude realizován, pak operačně taktické
rakety, rozmístěné v dohodě se Sovětským
svazem na našem území a také v Německé
demokratické republice, se stanou nadbytečnými.
Významnou iniciativou je i námět na vytvoř
ní pásma bez chemických zbraní, jehož
uskutečnění jsme společně s
vládou Německé demokratické republiky
navrhli z iniciativy Komunistické strany Československa
a Jednotné socialistické strany Německa vládnoucím
představitelům v Bonnu.
Je třeba rovněž uvést, že řadu
impulsů v tomto i v dalších směrech
přinesly bohaté zahraniční styky představitelů
Komunistické strany Československa. zvláště
s partnery v západní Evropě. Nezastupitelný
je podíl generálního tajemníka ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a prezidenta republiky na realizaci stranických a státních
cílů československé z hraniční
politiky.
Na vídeňské schůzce Konference o evropské
bezpečnosti a spolupráci jsme v minulých
měsících iniciativně spolupracovali
na předložení 17 návrhů socialistických
zemí, z nichž čtyři převzalo
Československo pod svou gesci a budou proto předmětem
naší zvýšené péče
v budoucnu. V záležitosti vojenských cvičení
jsme v právě uplynulém měsíci
jako vůbec první uplatnili zásady stockholmské
konference ve věci vojenské kontroly na místě.
Vítáme zlepšování vztahů
se socialistickými zeměmi na asijském kontinentě.
V tomto duchu jsou připravovány naše blízké
rozhovory s nejvyššími představiteli Čínské
lidové republiky. Plně podporujeme konstruktivní
kroky Sovětského svazu na Blízkém
východě, v Asii i v dalších regiónech.
Je třeba aktivněji přicházet - pochopitelně
při respektování zájmů spojenců
a po dohodě s nimi - s vlastními iniciativami. A
to i prostřednictvím všestranných kontaktů,
protože dodržování zásad mezinárodního
práva, prosazování nového systému
mezinárodní bezpečnosti by se mělo
stát záležitostí každého
obyvatele naší planety. Chceme kvalifikovaněji
šířit naše stanoviska před veřejností
na Západě i v rozvojovém světě.
Hodláme vést věcný dialog o všech
rozhodujících otázkách lidstva tak,
jak to odpovídá našim historickým tradicím
a smyslu socialistických ideálů. V rozvojovém
světě přísně setrváme
na zásadách podpory boje proti všem projevům
politiky neokolonialismu a rasismu, které spolu s ostatními
imperialistickými záměry jsou nadále
vážným nebezpečím pro mír,
národní nezávislost a pokrok.
Jsme si samozřejmě dobře vědomi, že
urychlení sociálně ekonomického rozvoje
v naší zemi, podobně jako u spojenců,
musí být zajištěno proti všem nahodilostem
z vnějška. Proto bude federální vláda
i nadále dbát, aby Československá
lidová armáda byla zabezpečena vším
potřebným pro případ ohrožení
naší nezávislosti, pro případ
hrozby silou celému socialistickému společenství.