Úterý 10. listopadu 1987

Svou hlavní pozornost zaměřila státní veterinární služba v tehdejší době nejprve na likvidaci tuberkulózy a brucelózy i dalších nákaz zvířat. Tento mimořádný náročný úkol zvládla zásluhou důsledného a energického postupu již v druhé polovině šedesátých let, a tím potvrdila svou schopnost úspěšně se vypořádat s nejtěžšími úkoly i své nezastupitelné místo v socialistické společnosti. Tím, že se Československo zbavilo brucelózy a tuberkulózy jako první ve světě, získala si naše státní veterinární služba i vysoké mezinárodní uznání. Výrazem tohoto ocenění bylo i doporučení Světové zdravotnické organizace, aby československé zkušenosti využily i jiné země při organizování, plánování a koncepčním rozvíjení veterinární činnosti.

V uplynulých 35 letech své existence služba vybudovala organizační síť terénní služby až do nejvzdálenějších provozů živočišné výroby a je nyní připravena v případech vyhlášení nákazové pohotovosti okresu, kraje i státu zajistit realizaci všech potřebných opatření počínaje denním monitorováním zdravotního stavu hospodářských zvířat, sledujícím větší operativnost, včasnost a účelnost preventivních i léčebných zásahů. Současně byla zdokonalena organizace veterinární činnosti v hygieně potravin a posléze i krmiv. V návaznosti na terénní a hygienickou službu byl uveden do provozu systém vyšetřovacích ústavů a zdokonalená výroba účinných biopreparátů a léčiv v závodech Biovet.

Nedílnou součástí veterinární péče je i dobře organizovaná a pohotově pracující veterinární asanace. To vše bylo vytvořeno pod vedením strany a socialistického státu v zájmu dosažení konečného cíle veterinární péče, jímž je ochrana zdraví lidí. Z tohoto pohledu můžeme s uspokojením konstatovat, že dosavadní zákon, jehož účinnost končí, se projevil jako progresivní a v době, pro kterou byl určen, splnil své poslání. Tak vlastně položil základy pro vytvoření nového zákona, který v návrhu dnes máme před sebou.

Za uplynulá léta se podstatně změnily podmínky zemědělství nejen u nás, ale i ve světě. Rychlý rozvoj vědy a techniky umožnil nové zavedení náročných technologií v zemědělství i v potravinářském průmyslu. Pozitivní proces specializace a koncentrace zemědělské výroby přinesl nové úspěchy v rozvoji zemědělství, ale také nové specifické problémy, jejichž náležité zvládnutí předpokládá též uplatňování nových metod a forem ve veterinární činnosti. Výskyt cizorodých látek v přírodě a následně i v potravinách ve světě i u nás přináší naléhavé podněty k intenzívnějšímu uplatňování veterinárních hledisek k ochraně zdraví lidí a v péči o životní prostředí. Právě tyto skutečnosti vedly k rozhodnutí vytvořit novou právní normu, která má postihnout nově vzniklé podmínky a s nezbytnou perspektivou řešit i budoucí problematiku veterinární péče.

Z tohoto hlediska se působnost státní veterinární služby prohlubuje a rozšiřuje ve všech základních směrech, jimiž jsou prevence nákaz a jiných hromadných onemocnění, hygiena chovů a hygiena prvovýroby živočišných produktů i krmiv, veterinární ochrana státního území a asanace. Lze jen uvítat, že se v návrhu klade větší důraz na obecné a zvláštní veterinárně hygienické požadavky na jatečná a ostatní zvířata a na další živočišné produkty.

V této souvislosti bych rád zdůraznil, že je v zájmu zdraví lidí, aby prováděcí předpis o zabezpečování zdravotní nezávadnosti živočišných produktů byl dostatečně podrobný a aby odpovídal svým obsahem i rozsahem obdobným předpisům jiných vyspělých zemí. Je to důležité i v zájmu dobrého uplatnění našich potravinářských výrobků nejen na našem vnitřním trhu, ale také na světových trzích. Velkou pozornost právní úpravě těchto otázek je třeba věnovat tím spíše, že zatím ještě nemáme zákon o potravinách.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, přínos návrhu spatřuji i v tom, že v něm doznává podstatné kvalitativní změny významný institut veterinárního dozoru, který je účinným nástrojem prosazování společenského zájmu státní veterinární službou s jediným základním cílem - chránit zdraví lidí.

Význam tohoto státního odborného dozoru vzroste zejména v souvislosti s připravovanými zákony o státním podniku, zemědělském i nezemědělském družstevnictví, které předpokládají širší uplatňování samostatnosti podniků, iniciativní podnikatelskou činnost a rozvoj forem agrokombinátního hospodaření. V tomto aspektu je předložený návrh progresivní a dává jasnou perspektivu do dalších let. Veterinární dozor je pro chovatele a výrobce živočišných produktů a krmiv především pomocníkem a rádcem všude tam, kde je poctivá, odpovědná práce, kázeň a pořádek. Jen tam, kde tomu tak není, se uplatňuje jeho represivní funkce.

Za velmi potřebné pokládám ustanovení návrhu o vydávání závazných posudků orgánů veterinární péče. Zkušenosti z minulé doby prokázaly na příkladech mnoha staveb a zařízení pro živočišnou výrobu, že nebyly respektovány biologické zákonitosti a často ani základní fyziologické potřeby zvířat. Prostřednictvím závazného posudku může veterinární služba včas a příznivě ovlivnit podmínky chovu zvířat tak, aby vzrůstala užitkovost a zlepšovaly se hospodářské výsledky zemědělských podniků.

V průběhu přípravy návrhu zákona byly v zemědělské i veterinární veřejnosti živě diskutovány otázky postavení, působnosti a úkolů podnikové veterinární služby. Mám za to, že návrh zákona vychází nutně z prioritního postavení státní veterinární služby, a že předpokládá odborné řízení veškeré veterinární činnosti Státními veterinárními správami republik, tedy včetně veterinární činnosti prováděné v rozsahu stanoveném příslušnou vyhláškou podnikovými veterinárními lékaři a techniky. Jednotu státní veterinární služby v tomto smyslu pokládám za nezbytnou se zřetelem na plnění hlavních úkolů státní veterinární služby a na nedílnou odpovědnost zejména za ochranu zvířat před nákazami.

Vážené soudružky a soudruzi, naše socialistické zemědělství zvládlo velkovýrobní technologie, dodává společnosti dostatečné množství potravin a stalo se tak stabilizačním faktorem národního hospodářství. Vytvořily se podmínky k tomu, aby mohla být hlavní pozornost soustředěna především na kvalitu produkce, kvalitu vyplývající z etiky práce, z odpovědného a náročného přístupu k ní. V souladu s tím je podle mého názoru i základní zaměření návrhu zákona o veterinární péči, jehož důsledné plnění státní veterinární službou i dalšími zúčastněnými orgány a organizacemi přispěje k dalšímu rozvoji zemědělství a výroby potravin.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, z těchto důvodů doporučuji, aby byl návrh zákona o veterinární péči schválen.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Ládrovi. Dávam slovo poslancovi Rudolfovi Římanovi.

Poslanec SL R. Říman: Vážený soudruhu předsedo, vážení poslanci, vážení hosté, ve výkladu místopředsedy vlády a ministra zemědělství Československé socialistické republiky soudruha Tomana a ve stanoviscích obou zpravodajů bylo dostatečně zdůvodněno, proč dnes je Federálnímu shromáždění předložen k projednání a schválení vládní návrh zákona o veterinární péči. Nechci proto ve svém vystoupení podrobně hovořit o minulém období, přesto mi dovolte zdůraznit, že Státní veterinární služba soustřeďující tisíce veterinárních lékařů a techniků má značný a nezastupitelný podíl na budování socialistického zemědělství, na prudkém růstu intenzity živočišné výroby, a tím na řešení strategického úkolu - zabezpečení soběstačnosti našeho státu v produkci základních potravin. Tento podíl nelze přesně vyčíslit, ani percentuálně vyjádřit protože v živé přírodě je mnoho různých faktorů, které spolurozhodují o konečném výsledku, ale pravda je, že jen zcela zdravý organismus je schopen využít všechny živiny obsažené v krmivech a poskytnout tak maximální užitek a efekt. Pro dosažení tohoto cíle veterinární pracovníci udělali v minulosti obrovský kus práce a mnozí z nich při tlumení nakažlivých onemocnění zaplatili za svou obětavou práci i ztrátou zdraví. Za to patří pracovníkům Státní veterinární služby poděkování a ocenění celé naší společnosti.

Soudružky a soudruzi, současné období není však méně náročné pro veterinární službu než tomu bylo například v šedesátých letech při likvidaci nebezpečných nakažlivých onemocnění přenosných i na lidi. V průběhu výstavby socialistického zemědělství byly vybudovány velkochovy hospodářských zvířat, ve kterých zásady veterinární péče přes svou všeobecnou shodnost pro všechny chovy musí být realizovány v prohloubené podobě a s maximální důsledností, pro tože vedle mnoha předností mají tyto velkochovy i mnohé těžkosti a problémy, ke kterým patří i větší ohrožení zdraví zvířat. K tomu, upřímně řečeno, přispívají mnohdy i málo dokonalé technologie. Přitom ekonomické dopady poruch zdraví jsou u těchto vysokých koncentrací daleko závažnější.

Tyto všeobecně známé závěry mohu potvrdit z vlastního pracoviště, protože pracuji na zemědělském podniku blízko Ostravy se specializaci na produkci vepřového a drůbežího masa. Naše poznatky jsou shodné s krajskými i v tom, že ztráty ve velkochovech způsobené klasickými nákazami nejsou již ekonomicky tak významné jako v minulosti, i když ani tyto choroby právě ve velkochovech nesmíme vůbec podceňovat. Výskyty tuberkulózy a brucelózy v chovech prasat jsou toho důkazem. Nákazová problematika se však v posledních létech stále více přesunuje na tak zvané stájové choroby, především virového původu.

Ty postihují zejména plicní tkáně zvířat a vyvolávají chronická chřipková onemocnění. Tak na jatkách Severočeského kraje byly v roce 1986 téměř u třetiny všech odporažených kusů skotu zjištěny na plicích patologické změny zánětlivé povahy. Obdobná situace je i u prasat, kde změny na plicích byly posmrtně zjištěny u 28,6 % odporažených zvířat. Musím otevřeně říci, že ve velkochovech, a tedy i na našem podniku, jsou tato čísla ještě vyšší. Přímé ztráty hynutím, způsobené těmito virózami, jsou sice vysoké, ale můžeme je v průměru považovat za únosné, avšak nevyčíslený ekonomický dopad, způsobený snížením přírůstků a zvýšením spotřeby krmiv, musí být celostátně obrovský.

Vzhledem ke značné variabilitě i značnému počtu původců onemocnění nemá v současném období veterinární služba účinné léčebné prostředky, i když i na našem závodě se provádí celá škála pokusů a zkoušek.

Stanovisko veterinární služby je takové, že jediným skutečně účinným prostředkem zůstává zemědělským podnikům organizovat náročné postupy chovů na principech přísného turnusového provozu při vysoké úrovni zoohygieny. Tento způsob je méně reálný u skotu pro nedostatek stájových kapacit; jen v menším měřítku se prosadil u telat. I naše zkušenosti však potvrzují vysokou účinnost a nutnost zavádět tento systém ve všech chovech prasat.

Jako příklad uvádím výsledky JZD Otice na Opavsku, kde důslednou turnusovou výrobou prasat v uzavřeném obratu stáda po ozdravení chovu polosterilní metodou bylo dosaženo v roce 1986 průměrného přírůstku v žíru 90 dkg na kus a den, což je o cca 43 % více než je celokrajský průměr, který je 63 dkg. Musím však znovu zdůraznit, že toto družstvo, patřící k předním v kraji, použilo pro ozdravení stáda již zmíněného polosterilního odchovu, který je vysoce účinný. Bohužel pro velkochovy z hlediska jednorázového ekonomického dopadu i z hlediska stávajících provozních podmínek je složitý a těžko realizovatelný. Ukazuje však, jaké rezervy ještě máme a jaký význam má perfektní zdravotní stav zvířat.

Obdobně v našem zemědělském podniku, i na nátlak okresní veterinární služby, jsme před několika lety přešli u chovu drůbeže na výkrm z běžného zástavu na jednorázový. Musím přiznat, že tento zásah do organizace odchovu, přes počáteční nedůvěru i těžkosti, se projevil vysoce pozitivně ve zlepšení zdravotního stavu a tím i ve zlepšení všech ostatních výrobních i ekonomických ukazatelů. V posledních létech patří tento chov svými výsledky k předním v České socialistické republice.

Chci upozornit, že ve velkochovech má značnou roli i účinná vzduchotechnika. Jak jsem uvedl na 2. schůzi Sněmovny lidu, v této oblasti máme značné rezervy i nedostatky v porovnání se světovým trendem.

V následujícím období očekáváme též, že k této závažné problematice řekne rozhodující slovo i naše veterinární věda, ve světě uznávaná, hlavně Výzkumný ústav veterinární v Brně.

Jedním ze závažných problémů neinfekčního rázu je trvale se zhoršující zdravotní stav dojnic. To samozřejmě vede k růstu jejich ztrát. Tak v našem kraji v porovnání s rokem 1983 v loňském roce ztráty úhynem a konfiskáty vzrostly o celé dvě třetiny a ztráty nutnými porážkami vzrostly o 30 %.

Dalším závažným důsledkem je postupný pokles průměrného věku dojnic. Například ve zkoumaných stádech je to necelých 5 let. Hlavní příčina je spatřována v prohlubujícím se rozporu mezi šlechtěním dojnic na vysokou mléčnou užitkovost a tomu neodpovídající úrovni krmné dávky, hlavně po stránce kvality. Přijímání méně hodnotných, někdy dokonce vyloženě nekvalitních až závadných krmiv, hlavně objemových, vede k přetížení zvířecího organismu, hlavně jater, což v konečném důsledku končí závažnými zdravotními poruchami. Na jatkách v Ostravě-Martinově byly zjištěny změny jater v roce 1985 cca u 9 % poražených dojnic, ale o rok později už u 15,5 %. Tento meziroční nárůst je jistě varující pro všechny zainteresované. Svůj díl odpovědnosti za zlepšení stavu musí nést samozřejmě zemědělská prvovýroba, ale stranou nesmí zůstat vedle veterinární služby ani zemědělský nákup, plemenářská služba i ostatní organizace služeb a zemědělské vědy a výzkumu. Pro řešení tohoto závažného problému potřebuje zemědělství i nadále pochopení centrálních orgánů při uvolňování zvláštních zemědělských investic i limitů materiálů pro rychlou dostavbu silážních prostorů, seníkového programu i dalších staveb vedoucích k zabezpečení objemových krmiv i ke snížení potřeby strojených krmiv, hlavně dusíkatých.

Soudružky a soudruzi, současný vývoj nás varuje, že nastávajícím problémem bude spíše než ochrana zdraví zvířat ochrana zdraví člověka, a to z poněkud netradičních pohledů. Obrovský rozvoj všech odvětví národního hospodářství včetně zemědělství má i své závažné negativní stránky. Patří k nim postupné hromadění cizorodých látek v mase a mléce hospodářských zvířat. V současné době jsme ve stadiu, kdy tyto látky v některých potravinách zjišťujeme a stanovujeme potravinářskou normu škodlivosti. Jistě je pokrokem, že o těchto problémech víme a provádíme i některá dílčí opatření. Rozhodujícím řešením však bez dalších odkladů je dosažení takového stavu, kdy se tyto látky do zvířecího organismu vůbec nedostanou nebo jen v omezeném množství. Zvládnutí tohoto úkolu nebude vůbec jednoduché ani snadné, ale v zájmu nás všech je nezbytné. Chápeme, že ke komplexnímu řešení musí přispět celý soubor náročných organizačních opatření a staveb ekologického charakteru, ale i přístupy každého občana této země. A právě veterinární služba, jako orgán státního dozoru i z pohledu preventivní činnosti veterinárních lékařů a techniků na obvodech i pracujících přímo v zemědělské prvovýrobě, bude mít při řešení těchto cílů své nezastupitelné místo a postavení. Uskutečnit tyto záměry není možné bez schopných, odborně i politicky vyspělých pracovníků. Očekáváme proto, že i vysoké a střední veterinární školy budou ještě lépe a cílevědoměji připravovat studenty pro náročnou práci v terénu i v laboratořích. Jsme toho názoru, že i větší hmotná zainteresovanost hlavně veterinárních pracovníků, zaměstnanců zemědělských podniků, přispěje k rychlejšímu posunu dopředu.

Proto my, členové zemědělských výborů obou sněmoven budeme pro nový veterinární zákon hlasovat.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Římanovi. Hlási sa niekto z poslancov ešte o slovo? (Ne.) Nehlási sa nikto. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Žiada o slovo podpredseda vlády? (Ne.) Žiadajú o slovo spoloční spravodajcovia? (Ne.) Nežiadajú.

Obidve snemovne sú uznášania schopné. Budeme teda hlasovať.

Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto súhlasí s vládnym návrhom zákona o veterinárnej starostlivosti v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu a podľa odporúčania spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne ľudu zákon schválili.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov.

Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí s návrhom uvedeným v parlamentnej tlači č. 29 v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov (tlač 39) a podľa odporúčania spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Taktiež poslanci Snemovne národov zákon schválili.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o veterinárnej starostlivosti.

Súdružky a súdruhovia poslanci, pre poriadok oznamujem, že považujem za nutné ospravedlniť prerušenie účasti predsedu vlády a ďalších funkcionárov na našom rokovaní, ktorí odišli na letisko v súvislosti s oficiálnou návštevou generálneho tajomníka Ústredného výboru Robotníckej strany a prezidenta Etiópskej ľudovodemokratickej republiky Mengistu Haile Mariama. Ďakujem.

Súdružky a súdruhovia poslanci, ďalej prerokujeme

8

Vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej republiky na súhlas Zmluva medzi Československou socialistickou republikou a Španielskom o právnej pomoci, uznaní a výkone rozhodnutí vo veciach občianskych, podpísaná v Madride dňa 4. mája 1987 (tlač 35).

Uvedený návrh odôvodní podpredseda federálnej vlády súdruh Karol Laco. Prosím, aby sa ujal slova.

Místopředseda vlády ČSSR K. Laco: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, vláda ČSSR predložila Federálnemu zhromaždeniu na vyslovenie súhlasu Zmluvu medzi ČSSR a Španielskom o právnej pomoci, uznaní a výkone rozhodnutí vo veciach občianskych. Obidve krajiny prejavili vôľu pokračovať v konštruktívnom politickom dialógu a rozširovať spoluprácu do všetkých sfér spoločného záujmu. Vyvrcholením doterajšieho vývoja vzájomných vzťahov sa stala tohoročná júnová oficiálna návšteva španielskeho kráľovského páru v Československu. Výsledky rokovania najvyšších predstaviteľov obidvoch štátov vytvorili priaznivé podmienky pre ešte dynamickejší rozvoj bilaterálnych vzťahov. Dokumentovali zároveň snahu obidvoch krajín aktívne napomáhať procesu rozširovania medzinárodnej spolupráce a upevňovania dôvery medzi štátmi s rozdielnym spoločenským zriadením.

Ďalší rozvoj našich vzťahov so Španielskom predpokladá, okrem kontinuity politického dialógu na vysokej úrovni, tiež výrazné rozšírenie hospodárskych kontaktov. Pôjde o nové, vyššie formy ekonomickej súčinnosti, výrobnej kooperácie, spoluprácu na tretích trhoch. Do tohto rámca spadajú i prebiehajúce Dni španielskeho priemyslu v Prahe a v Bratislave, poriadané v tejto relácii vôbec prvý raz. Nič nestojí v ceste ani bohatšej výmene vedeckých poznatkov a kultúrnych hodnôt našich národov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP