Ďalšou významnou zmenou je rozšírenie
rozhodovacej pôsobnosti o hospodárske spory, doteraz
rozhodované nadriadenými orgánmi vo vnútri
doterajších výrobných hospodárskych
jednotiek, ktoré nahradia štátne podniky. Novo
sa stanoví povinnosť vyšších arbitrážnych
orgánov preskúmať na návrh organizácií
arbitrážne rozhodnutie; doteraz príslušný
arbitrážny orgán mohol, ale nemusel arbitrážne
rozhodnutie preskúmať. To posilní právnu
istotu organizácií. Novela obsahuje i niektoré
ďalšie čiastkové úpravy v arbitrážnom
konaní, súvisiace s prestavbou.
Predložená novela zákona o hospodárskej
arbitráži reprezentuje iba čiastkovú,
i keď trochu širšiu novelu platného zákona.
Novelu vyvolala prestavba a jej návrh korešponduje
s dokumentami k prestavbe, s návrhom novely Hospodárskeho
zákonníka a s návrhmi zákonov o štátnom
podniku a o družstevníctve. Spolu s týmito
zákonnými úpravami by mala táto novela
vytvoriť pre fungovanie všetkých organizácií
a orgánov v novom hospodárskom mechanizme s tým,
že sa počíta s využitím poznatkov
zísakných s uplatňovaním novely pri
tvorbe nového zákona o hospodárskej arbitráži.
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, odporúčam Federálnemu
zhromaždeniu, aby predložený návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
o hospodárskej arbitráži, schválilo.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji soudruhu ministru Čalfovi
za podanou zprávu.
Uvedený vládní návrh zákona
projednaly všechny výbory obou sněmoven, mimo
výbory zahraniční a mandátové
a imunitní. Prosím nyní společného
zpravodaje výborů Sněmovny národů
poslance Eduarda Vlčka, aby přednesl zpravodajskou
zprávu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
E. Vlček: Vážený soudruhu generální
tajemníku ústředního výboru
Komunistické strany Československa, vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené Federální shromáždění,
návrh novely zákona o hospodářské
arbitráži úzce souvisí s návrhem
novely hospodářského zákoníku
a s návrhem zákona o státním podniku.
Novelizace je vyvolána potřebou upravit tento návrh
tak, aby odpovídal změnám v postavení
státních podniků a jiných socialistických
organizací, změnám v jejich vzájemných
vztazích, jakož i ve vztazích k orgánům
hospodářského řízení.
Je tedy - stručně řečeno - třeba
učinit nezbytný požadavek na socialistickou
normotvorbu spočívající v tom, aby
procesně právní ustanovení odpovídala
změnám předpisů hmotně právních.
Změnám, v samotném pojetí vztahů
vznikajících při řízení,
koresponduje proto procesní úprava řízení
o neplatnosti aktů orgánu hospodářského
řízení. Potřebě širšího
vlivu hospodářské arbitráže na
hospodářské vztahy odpovídá
nový základní úkol na úseku
kontroly a dozoru nad splněním arbitrážního
rozhodnutí.
Podstatným rysem návrhu novely zákona je
značná demokratizace vztahů mezi organizacemi
a orgány hospodářského řízení,
spočívající v úpravě
procesních oprávnění organizací
vůči orgánům hospodářského
řízení, která je završena úpravou
řízení o neplatnosti opatření
orgánu hospodářského řízení.
Doposud se běžně stávalo, že vydávaná
opatření orgánů hospodářského
řízení byla mnohdy neživotná.
Důvodem k tomu byla neznalost a povrchní seznámení
se s podmínkami v řízené organizaci
nebo autoritativní přehlížení
místních specifických podmínek či
snaha upravit opatřením téměř
vše a za každou cenu.
Jaká oprávnění mají organizace
vůči opatřením orgánů
hospodářského řízení
na základě zatím platných právních
předpisů? V podstatě žádná.
V praxi se stalo zcela běžným, že jakékoli
opatření orgánu hospodářského
řízení, nevydané třeba ani
statutárním orgánem, muselo být řízenou
organizací přijímáno bez diskusí
a bylo pro ni téměř jakýmsi "zákonem".
Takový stav i nadále by byl v rozporu s principy
samostatnosti, samosprávy a samofinancování.
Rozšíření sporů mezi organizacemi
a orgány hospodářského řízení
rozhodovaných hospodářskou arbitráží
o spory o náhradu majetkové újmy je rovněž
důsledkem promítnutí nového postavení
organizací do procesních vztahů mezi nimi
a orgány hospodářského řízení.
Tato úprava umožní socialistickým organizacím
domáhat se, jak již bylo řečeno, náhrady
majetkové újmy i v těch případech,
kdy opatření orgánu hospodářského
řízení bylo sice vydáno v souladu
s právní normou, s právními předpisy,
ale přesto došlo ke zhoršení hospodářských
výsledků socialistické organizace. Oprávnění
organizací zároveň povede k širšímu
uplatňování odpovědnosti orgánů
hospodářského řízení
za přijímaná opatření.
Navrhovaná novela zákona o hospodářské
arbitráži má obsahovat pouze nezbytné
úpravy vyplývající z potřeby
bezodkladně realizovat rysy přestavby hospodářského
mechanismu v úpravě činnosti hospodářské
arbitráže a v úpravě procesního
projednávání a rozhodování
hospodářských sporů.
Pro trvalé všeobecné řádné
fungování nového hospodářského
mechanismu v další pětiletce bude nutné
po skončení přípravného období,
aby samotná koncepce právní úpravy
postavení, organizace a činnosti hospodářské
arbitráže doznala podstatnějších
změn. Samotná novela už tím, že
jde pouze o novelu, která vychází z koncepce
právní úpravy založené před
více než 25 lety, požadavky na fungování
hospodářských vztahů nemůže
splnit v celém souhrnu, ale může je promítnout
do zákona toliko zčásti. Komplexní
nová právní úprava hospodářské
arbitráže má pak být zpracována
v nejbližších letech a měla by nabýt
účinnosti od 1. 1. 1991.
S přihlédnutím k předpokládané
dočasné platnosti novely a samotného zákona
o hospodářské arbitráži je však
možno konstatovat, že navrhované změny
zákona ve svém souhrnu odpovídají
požadavkům a cílům přestavby
v současné etapě jejího vývoje
a mohou její průběh, pokud budou řádně
aplikovány, do značné míry v nejbližším
období podporovat.
K ústavně právní stránce vládního
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o hospodářské
arbitráži, uvádím, že oblast hospodářské
arbitráže patří podle článku
8 písm. l) ústavního zákona č.
143/1968 Sb., o československé federaci, do společné
působnosti Československé socialistické
republiky a obou republik.
Podle článku 24 odst. 2 písm. f) tohoto ústavního
zákona patří do působnosti Československé
socialistické republiky úprava organizace a působnosti
orgánů hospodářské arbitráže,
úprava řízení před nimi a v
rozsahu stanoveném zákonem Federálního
shromáždění rozhodování
sporů orgány hospodářské arbitráže.
Tím je dána podle ustanovení článku
37 odst. 1 písm. b) citovaného ústavního
zákona zákonodárná pravomoc Federálnímu
shromáždění k vydání novely
zákona o hospodářské arbitráži.
Soudružky a soudruzi, v nových podmínkách
samofinancování budou mít socialistické
organizace podstatně větší zájem
na výsledku arbitrážního sporu, než
tomu bylo doposud. Při své pracovní činnosti
i na základě připomínek ve svém
volebním obvodu se setkávám s tím,
že arbitrážní řízení
a rozhodování trpí v praxi mnohými
nedostatky, na jejichž odstraňování
musí orgány hospodářské arbitráže
více působit.
Po přijetí novely zákona o hospodářské
arbitráži čeká na orgány hospodářské
arbitráže značný nápor v důsledku
předpokládaného dalšího růstu
agendy a požadavky na kvalitu a včasnost jejich rozhodování
dále výrazně vzrostou.
Předkládaný vládní návrh
zákona byl posuzován na poradě poslanců-zpravodajů
výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů
s odborníky z oblasti vědy a praxe. Poté
byl projednán ve všech výborech Sněmovny
lidu a Sněmovny národů s výjimkou
výborů zahraničních a mandátových
a imunitních. Výsledky těchto jednání
byly shrnuty ve společné zprávě výborů,
na kterou odkazuji a s níž se ztotožňuji.
Doporučuji tedy, jako společný zpravodaj
výborů Sněmovny národů, vyslovit
souhlas s předloženým vládním
návrhem zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o hospodářské
arbitráži (tisk 69), a to se změnami obsaženými
ve společné zprávě výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
83).
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji poslanci Vlčkovi.
Slovo má nyní společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu poslanec Ján Nemček.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Nemček: Vážený súdruh
generálny tajomník Komunistickej strany Československa,
vážený súdruh predseda Federálneho
zhromaždenia, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, vládny návrh novely
zákona o hospodárskej arbitráži je súčasťou
celej série tzv. prestavbových zákonov. Výbory
preto pri ich prerokúvaní pozorne hodnotili nielen
ich obsahovú stránku, ale aj vzájomnú
previazanosť.
Pretože základným princípom súčasných
zmien v riadení národného hospodárstva
je posilnenie hospodárskej samostatnosti a zodpovednosti
organizácií, vyplýva z toho nutnosť
obmedzovať možnosti orgánov hospodárskeho
riadenia zasahovať do činnosti organizácií
a priameho ovplyvňovania hospodárenia. Dodržanie
tohto cieľa a jeho právna garancia je urobená
predovšetkým v zákone o štátnom
podniku a v návrhu novely Hospodárskeho zákonníka.
Najmä v prvej etape prestavby bude nutné, v súlade
so Smernicou, zabezpečiť právnu istotu organizáciám
a ich ochranu pred nezákonnými rozhodnutiami, prípadne
nedostatočne odôvodnenými mimoriadnymi opatreniami
orgánov hospodárskeho riadenia.
Súvisí s tým aj potreba prehĺbenia
ochrany vlastníckeho práva hospodárenia socialistických
organizácií. Ich zmyslom je predchádzať
chybnému plneniu a ochraňovať životy a
zdravie pracujúcich a životné prostredie, ako
aj poskytovať ochranu proti porušovaniu pravidiel hospodárskej
súťaže. Zákon o hospodárskej arbitráži
je preto nutné doplniť o niektoré nové
druhy sporov s tým súvisiacich. Ide o spory o zdržaní
sa protiprávneho rokovania, spory o odstránení
protiprávneho stavu a spory o vydaní veci.
Právne úpravy obsiahnuté v navrhnutej novele
zákona sledujú aj požiadavku zefektívniť
a urýchliť rozhodovanie arbitrážnych sporov.
Táto požiadavka je dnes zvlášť aktuálna,
pretože sa v priebehu prestavby hospodárskeho mechanizmu
bude zvyšovať oprávnený tlak organizácií
na pružné, rýchle a efektívne riešenie
sporných prípadov. Ale tiež preto, že
v posledných rokoch podstatne vzrástol počet
arbitrážnych sporov.
Významným opatrením, ktorý smeruje
k posilneniu socialistickej zákonnosti pri rozhodovaní
hospodárskych sporov, je navrhovaná úprava
riadenia o preskúmaní arbitrážnych rozhodnutí.
Z tohto hľadiska pri rešpektovaní a posilňovaní
najmä ekonomickej samostatnosti organizácií,
je v návrhu novely zákona o hospodárskej
arbitráži uložená príslušným
arbitrážnym orgánom povinnosť rozhodnutie
preskúmať, na rozdiel od doterajšej právnej
úpravy, keď preskúmanie rozhodnutia záviselo
od uváženia arbitrážneho orgánu.
Tým sa zabezpečuje vo väčšom rozsahu
reparácia chybných rozhodnutí, ktoré
majú pre organizácie mnohokrát veľmi
závažné majetkové dôsledky. Ako
prostriedok zabezpečenia výkonu dozorovej činnosti
Štátnej arbítráže Československej
socialistickej republiky, Štátnej arbitráže
Českej socialistickej republiky a Štátnej arbitráže
Slovenskej socialistickej republiky je ponechaná týmto
arbitrážnym orgánom možnosť opraviť
chybné rozhodnutia aj z vlastného podnetu. Stabilita
hospodárskych vzťahov však vyžaduje, aby
táto možnosť bola obmedzená na dobu dvoch
rokov od právnej moci rozhodnutia. Vzhľadom na závažnosť
sporov o náhradu škody a o náhrade majetkovej
ujmy medzi organizáciami a orgánmi hospodárskeho
riadenia, predovšetkým z hľadiska majetkových
dôsledkov v orgánoch hospodárskeho riadenia,
majú mať návrhy na preskúmanie týchto
rozhodnutí odkladný účinok. V tomto
zmysle je tiež navrhovaná príslušná
právna úprava.
Poslanci ďalej konštatovali, že návrh novely
zákona o hospodárskej arbitráži je koncipovaný
tak, aby obsahoval iba nevyhnutné úpravy vyvolané
jestvujúvimi potrebami prestavby hospodárskeho mechanizmu.
Plán legislatívnych prác k realizácii
Smernice k zabezpečeniu komplexnej prestavby hospodárskeho
mechanizmu predpokladá totiž vydanie nového
zákona o hospodárskej arbitráži, ktorý
by mal nadobudnúť účinnosť od 1.
1. 1991.
Do návrhu novely zákona o hospodárskej arbitráži
boli ďalej premietnuté niektoré úlohy
z uznesenia vlády Československej socialistickej
republiky č. 329 zo dňa 4. 12. 1985 o hospodárskej
arbitráži a možnostiach ich intenzívnejšieho
pôsobenia na vzťahy v národnom hospodárstve,
ktoré vyžadujú zodpovedajúcu právnu
úpravu.
Súdružky a súdruhovia, predložený
návrh novely zákona o hospodárskej arbitráži
zodpovedá potrebám prestavby hospodárskeho
mechanizmu, rozhodnutím príslušných
straníckych a štátnych orgánov vyjadrenom
v Smernici, v zákone o štátnom podniku a v
ďalších dokumentoch o prestavbe, je v súlade
s Ústavou, platnými zákonmi a ďalšími
právnymi predpismi a splňuje potrebné predpoklady
aj z legislatívne technického hľadiska.
Chcel by som preto vyjadriť súhlas so zdôvodnením
návrhu novely zákona, predneseným ministrom
súdruhom Čalfom a pripojiť sa ku stanovisku
spoločného spravodajcu za Snemovňu národov.
Preto navrhujem Snemovni ľudu, aby bol po prerokovaní
vládny návrh novely, parlamentná tlač
69, schválený vrátane zmien obsiahnutých
v spoločnej správe výborov tlač 83.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS B. Kučera: Děkuji poslanci Nemčkovi.
Do rozpravy k tomuto bodu se písemně nikdo nepřihlásil.
Ptám se proto, zda někdo z poslanců žádá
o slovo. (Nikdo.) Není tomu tak.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Při schvalování tohoto zákona platí
taktéž zákaz majorizace - článek
42 odst. 2 písm. m).
V zasedacím sále je přítomen 171 poslanec
Sněmovny lidu, 61 poslanec Sněmovny národů
zvolený v České socialistické republice
a 66 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice. Obě
sněmovny jsou usnášení schopné.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Poslanci Sněmovny lidu zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v
České socialistické republice zákon
schválili.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské socialistické republice.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
národů? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Konstatuji, že také poslanci Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské socialistické republice
zákon schválili.
Zákon byl Sněmovnou národů schválen.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon, kterým se mění a doplňuje
zákon o hospodářské arbitráži.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 49, SL
č. 83, SN č. 92.)
Soudružky a soudruzi poslanci, zítřejší
jednání bude řídit místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny lidu soudruh Vladimír
Vedra.
Přerušuji jednání Federálního
shromáždění do zítřka
do 9 hodin.