Stejně tak u návrhu tohoto zákona si je nová
vláda vědoma toho, že jde v současné
době o nezbytnou úpravu směřující
k dalšímu rozvíjení ekonomické
reformy, která si však bude v budoucnu vyžadovat
zásadnější řešení
i v této oblasti tak, jak jsem se o tom zmínil při
projednávání návrhu zákona
o odvodech do státního rozpočtu.
Specifický charakter projednávaného návrhu
zákona spočívá v tom, že se bude
vztahovat na značně široký okruh poplatníků,
zabývajících se různými činnostmi,
a to namnoze i s rozdílnými provozními a
ekonomickými podmínkami. Tomu také odpovídá
daňový systém, který by měl
mj. vytvářet přiměřený
ekonomický tlak a stimuly, zejména na přednostní
zabezpečení služeb a dalších celospolečensky
žádoucích činností.
Jsme přesvědčeni o tom, že se právě
v této oblasti v současné době vytváří
větší prostor pro dynamický rozvoj menších
podniků a družstev, které musí lépe
než v minulosti uspokojovat oprávněné
požadavky a potřeby našich občanů.
Navrhované zdaňování jednotlivých
skupin poplatníků důchodové daně
vychází z požadavku vytvoření
relativně stejných daňových povinností
pro všechny hospodářské organizace tak,
aby byly vytvářeny i rovné podmínky
pro podnikatelskou činnost a aby byl vyvíjen ekonomický
tlak na efektivnost a hospodárnost u všech subjektů
této daně.
Pro většinu poplatníků, tj. u státních
podniků, jejichž zakladateli jsou národní
výbory, u výrobních družstev a dalších
tuzemských organizací včetně společenských
organizací se navrhuje stanovit sazbu ve výši
55 % ze základu přesahujícího 200
000 Kčs, přičemž snížená
sazba ve výši 20 % z vyššího základu
má podporovat především zakládání
podniků menšího rozsahu, zabývajících
se zejména poskytováním služeb, jakož
i žádoucí rozvoj doplňkové hospodářské
činnosti u společenských organizací
a u bytových družstev.
U bank a pojišťoven, které budou v této
oblasti vznikat jako družstevní podniky nebo jako
akciové společnosti, jakož i u družstevních
podniků pro zahraniční obchod, se navrhují
stejné sazby jako tomu bude u odvodů do státního
rozpočtu.
U podniků se zahraniční majetkovou účastí
se navrhuje ponechat dosavadní zvýhodněnou
sazbu ve výši 40 % , která odpovídá
průměrnému zdanění v ostatních
státech a která vytváří odpovídající
podmínky pro rozvoj těchto podniků.
V zájmu zajištění stejných daňových
podmínek se tato sazba bude vztahovat i na organizace s
mezinárodním prvkem v ČSSR a na subjekty
se sídlem v cizině z ostatních příjmů,
které nepodléhají samostatnému zdanění.
K aktivnějšímu vytváření
společných podniků se zahraniční
majetkovou účastí i dalších nově
vznikajících organizací bude zachováno
přechodné daňové osvobození
na dobu dvou let od zahájení jejich činnosti
s případným poskytováním dalších
slev. Nebudu se zde zabývat podrobněji výkladem
tohoto zákona, předpokládám, že
jste si ho všichni prostudovali.
Chtěl bych při této příležitosti
pouze poděkovat všem poslancům Federálního
shromáždění, České národní
rady a Slovenské národní rady za mimořádnou
pozornost věnovanou projednávanému návrhu
zákona a za náměty a připomínky,
které přispěly k jeho zkvalitnění.
Vážené poslankyně a poslanci, dovolte
mi závěrem jménem nové vlády
uvést, že navrhovaná právní úprava
je pouze prvním krokem k realizaci radikálnější
ekonomické reformy, která musí již v
současné době při zrušení
přerozdělovacích procesů a aktivizací
podniků přispět k urychlení ekonomického
a sociálního rozvoje. Tak, jak jsem již uvedl,
při projednávání návrhu zákona
o odvodech do státního rozpočtu, budeme urychleně
pokračovat v koncepčních pracích na
dalším zdokonalování a sjednocování
celé soustavy odvodů a daní organizací.
V dané etapě vám jménem vlády
Československé socialistické republiky doporučuji
vyslovit souhlas se schválením návrhu zákona
o důchodové dani. Může se opakovat otázka
ohledně informace o tomto zákonu, federální
ministerstvo stejně jako v minulém případě
udělá tiskovou konferenci, předá texty
sdělovacím prostředkům a bude organizovat
porady, besedy o této činnosti. Děkuji za
pozornost.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji panu ministrovi Klausovi. Návrh projednaly
výbory ústavně právní, zahraniční,
pro plán a rozpočet a pro průmysl, dopravu
a obchod a výbory pro zemědělství
a výživu. Prosím společného zpravodaje
výborů Sněmovny lidu poslance Brokeše,
aby přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
S. Brokeš: Vážené předsednictvo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, předložením návrhu zákona
o důchodové dani je naplňován další
dílčí úkol legislativního zabezpečení
podmínek komplexního vstupu ekonomické sféry
do přestavby hospodářského mechanismu.
Pro jeho přípravu byla výchozím podkladem
směrnice vlády přijatá před
necelými dvěma lety. Jak bylo uvedeno, navazuje
na návrh zákona o odvodech do státního
rozpočtu. Jeho ekonomické poslání
je obdobné - stimulovat podnikatelskou činnost příslušných
subjektů, jejichž okruh návrh vymezuje a z
dosaženého efektu se podílet na vytváření
zdrojů pro krytí vlastních potřeb
cestou odvodů do státního rozpočtu
i potřeb celospolečenských.
Okruh poplatníků - jak bylo řečeno
- je poměrně početný už při
výchozím stavu, ale bude nepochybně v tomto
smyslu i proměnlivější v další
budoucnosti než u zákona o odvodech do státního
rozpočtu, který jsme před několika
okamžiky projednávali. Poplatníky totiž
podle návrhu jsou - takříkajíc - klasické
státní podniky, a to různé velikosti,
kdy zakladateli jsou nebo mohou být národní
výbory všech tří stupňů,
ale také podniky nezemědělského družstevního
sektoru. Budou jimi i společenské organizace, jejich
podniky a hospodářská zařízení
bez ohledu na to, zda jsou součástí Národní
fronty nebo pracují mimo ni. Zákon vyjmenovává
i další poplatníky, mezi něž patří
i podniky s mezinárodní účastí,
kterých zřejmě v naší ekonomice
bude nyní přibývat rychleji.
Zvýšený zájem o ustanovení zákona
lze očekávat nejenom od typických hospodářských
organizací, ale i zmíněných společenských
organizací, protože na dotace ze státního
rozpočtu spoléhat nemohou. To je zřejmě
povede i k velmi racionálnímu obhospodařování
vlastních prostředků po splnění
odvodové povinnosti vůči státu.
Na předkládaném návrhu zákona
oceňuji následující skutečnosti:
1. snahu po sjednocování odvodových pravidel
a stanovení relativně stejných daňových
povinností
2. za humánní prvek návrhu považuji
slevy na dani za pracovníky organizace se změněnou
pracovní schopností a těžším
zdravotním postižením
3. novou úpravou se řeší různé
přerozdělovací procesy dosud časté,
například uvnitř zakladatelské sféry
vyšších stupňů národních
výborů. Bude třeba však dořešit
nejméně pro rok 1990 důsledky této
skutečnosti pro finanční hospodaření
podniků i národních výborů
4. společenské organizace budou kladně přijímat
navržené snížení jejich daňového
zatížení.
Z výše uvedených důvodů doporučuji
předložený návrh ke schválení.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji poslanci Brokešovi. Slovo má společný
zpravodaj výborů Sněmovny národů
poslanec Stank.
Společný zpravodaj výborů SN, první
místopředseda FS J. Stank: Vážený
pán predseda, vážené poslankyne, vážení
poslanci, súhlasím so zdôvodnením federálneho
ministra financií a pripájam sa tiež k spoločnej
spravodajskej správe za výbory Snemovne ľudu
prednesené tu poslancom Brokešom.
Chcel by som tiež zdôrazniť, že nová
právna úprava sleduje predovšetkým stanovenie
relatívne rovnakých daňových povinností
u všetkých poplatníkov, čo má
význam pre vytvorenie predpokladov pre vyššiu
motiváciu organizácií v podmienkach samofinancovania.
Úprava dôchodkovej dane bola tiež podrobne prerokúvaná
na porade poslancov - spravodajcov s odborníkmi z oblasti
vedy a praxe i vo výboroch snemovní, pričom
boli uplatnené pripomienky, ktoré predložený
vládny návrh zákona spresňujú.
Vyjadrujem svoj súhlas s týmito zmenami, zhrnutými
v spoločnej správe výborov snemovní
(tlač 206).
K ústavnoprávnej stránke návrhu uvádzam,
že úprava dôchodkovej dane, poľnohospodárskej
dane a poplatkov, ktoré majú podľa svojej povahy
výlučne alebo prevažne vzťah k zahraničiu
- zákonom Federálneho zhromaždenia je odôvodnená
v ustanovení čl. 12 ods. 2 ústavného
zákona o čs. federácii.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, ako spoločný spravodajca výborov
Snemovne národov odporúčam vládny
návrh zákona o dôchodkovej dani a o zmenách
zákona číslo 172/1988 Zb. o poľnohospodárskej
dani a zákona čís. 116/1985 Zb. o podmienkach
činnosti organizácií s medzinárodným
prvkom v Československej socialistickej republike schváliť
v znení spoločnej správy výborov snemovní
(tlač 266). Ďakujem.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji poslanci Stankovi. Otevírám rozpravu.
Prozatím jsem neobdržel žádné písemné
přihlášky do rozpravy. Ptám se, kdo
chce vystoupit v rozpravě?
Prosím, hlásí se poslanec Kučera.
Poslanec SL J. Kučera: Vážený
pane předsedo, vážené Federální
shromáždění, dovolte mi, abych připojil
několik poznámek jménem Klubu poslanců
Československé strany socialistické, i když
si myslím, že tyto závěry budou odpovídat
i představám členů jiných politických
stran či bezpartijních.
Při přijímání zákonů
o důchodové dani a o změnách zákona
o zemědělské dani, a to hlavně podtrhuji,
jsme všichni měli rozporné pocity. Tlak tehdejšího
resortu ministerstva na urychlené přijetí
byl tak silný, že jsme sice zdráhavě
a s vnitřními výhradami, nicméně
přece jen - zákony odsouhlasili, i když - a
to bych byl rád, aby zde bylo řečeno - ve
výborech se nezvedly všechny ruce pro. A kritika přístupů
tehdejšího ministra i resortů byla značná.
Poslanci musí hájit zájmy voličů
i své představy. Děkuji.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji poslanci Kučerovi. Prosím poslance
Šutku.
Poslanec SN M. Šutka: Vážené Federální
shromáždění, dovolte mi stručně
se zmínit o některých problémech,
které se zákonem o důchodové dani
souvisejí. Jednou ze zásad, kterou realizujeme přestavbu
hospodářského mechanismu, je vytvoření
rovných podmínek pro všechny organizace. To
se v zákonu ve všech případech nedaří.
Jako příklad chci uvést drobné podniky
národních výborů, které jsou
sice právním subjektem velikostí i zaměřením
činností srovnatelným s výrobními
družstvy, ale jejich daňová povinnost končí
zaplacením pojistného nemocenského pojištění
ve výši 10 % z mezd. Stejné daňové
podmínky jsou mezi stavebními výrobními
a stavebními bytovými družstvy, nižší
daň platí podniky se zahraniční majetkovou
účastí, organizace s mezinárodním
prvkem a zřejmě by došlo i na další
příklady.
Každá z těchto nerovností má
své odůvodnění. Přesto se domnívám,
že by se měly příslušné
úřady touto problematikou intenzívně
zabývat a hledat cestu, jak tyto rozdíly u subjektů
daně s obdobnou činností nadále řešit.
Zvýšení sazby daně z objemu mezd se
u manuálně náročných činností
- jako jsou řemesla, lidová umělecká
výroba, projevuje velmi intezívně. Družstva
se vyrovnávají s dopady jen těžce a
částečně. Některé případy
neúměrného zatížení daní
lidové umělecké výroby budeme muset
řešit ve spolupráci s ministerstvem financí.
Navrhovali jsme řešit slevami z daně aspoň
částečně i problematiku vysokých
nákladů na výchovu učňů.
S tímto námětem jsme neuspěli, přestože
tyto náklady zatěžují zejména
družstva služeb, která se o výchovu učňů
převážně starají. Neochota řešit
tento problém úhradou alespoň nákladů
povinné školní docházky žáků
povede zřejmě k velkým problémům,
se kterými se bude muset společnost v blízké
budoucnosti vyrovnat.
Nakonec považuji za potřebné doporučit
maximum stability sazby daně. Ekonomické podmínky
hospodaření organizací se v posledních
letech mění skoro každý rok, zejména
v cenách, ale i v daních. To podvazuje iniciativu
a koncepčnost rozvoje organizací. Podle mého
názoru každé zvýšení daňového
zatížení vede k tlaku na růst cen a
změnu struktury činnosti ve směru k výrobkům
a činnostem s vyšší rentabilitou, a to
nemusí být vždy v souladu s potřebami
společnosti.
Zákon zmocňuje federální vládu
k úpravě sazby důchodové daně
pro rok 1990 až o 10 bodů. Z dosavadních pracovních
jednání vyplývá, že výrobní
družstva a další poplatníci důchodové
daně budou platit daň ve výši vyplývající
ze zákonné úpravy. Předpokládáme,
že nová vláda tento záměr podpoří
a požaduji ujištění v tomto smyslu. Zvýšení
sazby důchodové daně by se veškeré
prohlášení o podpoře rozvoje výrobního
družstevnictví stala pouhou proklamací bez
konkrétních výsledků. Odůvodnění
nezbytnosti stability sazby důchodové daně
u družstev jsem již uvedl.
Dovolte, abych se zmínil ještě o velmi nepříznivé
situaci v opotřebení strojního zařízení,
které vzrostlo od roku 1978 o sedm bodů a v roce
1989 obsahuje již více než 65 %. Přitom
obzvlášť velké problémy, jak věcné,
tak finanční jsou s obnovou a modernizací
strojního parku těch družstev, která
se zabývají činností společensky
nejvíce žádanou, zejména službami
obyvatelstvu a výrobou pro vnitřní trh. Považuji
za potřebné naplnit záměry rozvoje
družstevnictví konkrétními činy
a vytvořit pro družstva podmínky pro vstup
do nových ekonomických podmínek a zejména
vytvořit nezbytný prostor a ekonomické prostředí
k zabezpečování služeb a zboží
pro vnitřní trh, péči o invalidní
občany a další společností požadované
činnosti.
V blízké budoucnosti čeká naši
ekonomiku nezbytný přechod k vytvoření
racionálně fungujícího socialistického
trhu. Ekonomické nástroje nabudou mnohem většího
významu pro vytváření strukturální
rovnováhy v národním hospodářství
než dosud. Domnívám se, že ve směru
racionálního působení důchodové
daně dojde i k přehodnocení určitých
přístupů využitých v návrhu
zákona. Jedná se zejména o výši
sazby daně z objemu mezd, která může
nega tivně ovlivnit cenové relace i ve vztahu k
zahraničí.
V podmínkách působení trhu a uvolnění
centra bude zřejmě nutné zvážit
užití progresívní konstrukce sazby daně,
která může mít významnou funkci
při eliminaci případných inflačních
tlaků a může do určité míry
prohibitivně ovlivňovat tendence k růstu
cen. Stimulační funkci daně by bylo vhodné
podle mého názoru rozšířit i
o systém preferující určité
společenské zájmy. Jedná se například
o akce ekologického charakteru, akce realizující
volební program Národní fronty apod. Řešení
může spočívat například
v odpočtu nákladů na tyto akce ze základu
daně.
Předložený návrh zákona o důchodové
dani však považuji za odpovídající
v současné etapě přestavby a doporučuji
jeho schválení.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji poslanci Šutkovi. Jsou další
přihlášky do rozpravy? (Nejsou.) Nikdo se nehlásí.
Můžeme tedy považovat rozpravu za skončenou.
Přeje si závěrečné slovo pan
ministr?
Ministr financí ČSSR V. Klaus: Myslím,
že připomínky, které zde zazněly,
vyjádřily na jedné straně podporu
předloženému návrhu zákona, na
druhé straně přinesly celou řadu námětů
a otázek, kterých jsme si vědomi a dlouho
jsme si jich byli vědomi a které nepochybně
budou v budoucnu brány v úvahu při zdokonalování
naší daňové soustavy. Maximální
stabilizace daní je samozřejmě cílem
jakéhokoliv racionálního ekonomického
systému, na druhé straně je zjevné,
že v dnešním přechodném období
tuto stabilitu není možné absolutně
do nějaké přesně určené
doby garantovat. Ale ze to je jasný cíl našeho
daňového systému, to je zcela evidentní.
Totéž se týká zvyšování
nebo nezvyšování sazeb. Hlásíme
se k této sazbě, ale opět nechci prohlásit,
že je to naprosto definitivní a konečné
slovo. To však není výzva k nejistotě
ze strany plátců této daně.
Předsedající předseda SL J. Bartončík:
Děkuji panu ministrovi. Žádají o
slovo společní zpravodajové? (Ne.) Nikoliv.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Při schvalování tohoto zákona platí
podle článku 42 odst. 2 písm. h) zákona
o čs. federaci zákaz majorizace. To znamená,
že ve Sněmovně národů hlasují
odděleně poslanci zvolení v ČSR a
odděleně poslanci zvolení v SSR.
V zasedacím sále je přítomno 153 poslanci
Sněmovny lidu, 53 poslanci Sněmovny národů
zvolení v ČSR a 58 poslanců Sněmovny
národů zvolených v SSR. Obě sněmovny
jsou tedy usnášení schopné.
Nejdřív budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů zvolení v ČSR.
Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona ve znění
společné zprávy výborů SN a
podle doporučení společného zpravodaje
výborů SN, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.)
Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.