Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Bakšayovi.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, po vysvětlení ministra národní
obrany ČSSR generálplukovníka Miroslava Vacka,
předsedy ústavně právního výboru
Sněmovny lidu pana JUDr. Masopusta a zpravodaje pana PhDr.
Antona Nemce doporučuji, abychom hlasovali o návrhu
zákona včetně společné zprávy
výborů (tisk 299).
(Hlasy poslanců: Není možné. Tady byly
pozměňovací návrhy.) Hlásí
se poslanec Világi.
Poslanec SL O. Világi: Tady padly některé
pozměňovací návrhy. Podle jednacího
řádu mají přednost.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji. Hlásí se
poslanec Masopust.
Poslanec SL Z. Masopust: Za prvé bych chtěl,
dámy a pánové, ujistit pana poslance Világiho,
že jsem postupoval korektně a ve shodě s jednacím
řádem. Jestliže vystoupí navrhovatel,
je ve shodě s jednacím řádem rozprava
automaticky znovu zahájena.
Za druhé myslím, že v této situaci asi
není možné nic jiného - a to je můj
návrh - než udělat přestávku,
zformulovat do legislativní řeči protinávrh
jak odezněl, a pak hlasovat nejprve o protinávrhu,
protože jinak jsme v rozporu s jednacím řádem.
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci JUDr. Masopustovi
a navrhuji přestávku 45 minut.
(Jednání přerušeno ve 12.27 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.40 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, protože nebyl dosud zpracován
příslušný návrh, nebudeme pokračovat
ve schůzi, přestávka stále trvá,
ale přihlásil se o slovo první místopředseda
federální vlády JUDr. Ján Čarnogurský.
Uděluji mu slovo.
První místopředseda vlády ČSSR
J. Čarnogurský: Vážené poslankyne,
vážení poslanci, neformálne by som vás
chcel požiadať o porozumenie a ospravedlnenie. Podľa
pôvodného programu som mal uviesť zákon
o civilnej službe. Vzhľadom na to, že cestujem
do zahraničia, požiadal som ministra národnej
obrany generála Vacka, aby tento zákon uviedol za
mňa a prípadne, aby odpovedal na otázky poslancov.
Prosím tedy o porozumenie, že som sa ocitol v časovej
tiesni a musím túto situáciu takto riešiť.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji prvnímu místopředsedovi
vlády ČSSR panu Jánu Čarnogurskému.
Přestávka dále trvá.
(Pokračování přestávky v 13.42
hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.55 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Vážené poslankyně,
vážení poslanci, budeme pokračovat v
jednání. Prosím poslance Balgavého,
aby přednesl pozměňovací návrhy
k zákonům.
Poslanec SL P. Balgavý: Vážený
pán predsedajúci, vážené pani
poslankyne, vážení páni poslanci, vážení
hostia, ako zástupca skupiny poslancov, predkladajúcich
pozmeňovacie návrhy, odporúčam prijať
vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a doplňuje branný zákon (tlač 283)
v zmysle spoločnej správy výborov Snemovne
ľudu a výborov Snemovne národov (tlač
299), ktorý som predložil ako spoločný
spravodajca výborov Snemovne ľudu s tým, že
tento návrh sa dopĺňa v dvoch bodoch, o ktorých
navrhujem hlasovať oddelene.
Prvý pozmeňovací návrh: V § 8,
odstavec 1 branného zákona odporúčam
vypustiť. Dosavadní odstavec 2 platí bez označení.
Ak dovolíte, prečítam príslušný
odstavec, ktorý navrhujeme na vypustenie, aby bolo zrejmé,
o čo ide:
"§ 8: Zhodnocení výkonu branné
povinnosti. (1) Předpokladem zastávání
jakýchkoli veřejných funkcí je řádné
plnění veškerých povinností,
které dotčené osobě tento zákon
ukládá." Tento odstavec sa navrhuje vypustiť.
Druhý pozmeňovací návrh: § 9
navrhujeme doplniť o odstavec 3, ktorý znie: "(3)
Vojákům v činné službě
(odkaz 1 na § 20, odstavec 2, branného zákona)
s výjimkou vojáků povolaných na vojenská
cvičení se po dobu výkonu této služby
přerušuje členství a činnost
v politických stranách a v politických hnutích."
Podotýkam, že podobne ako druhý pozmeňovací
návrh navrhneme zaradiť do novely zákona č.
40/1974 Zb., o Zbore národnej bezpečnosti.
Ďalej navrhujeme, aby otázka vojenských katedier
na civilných vysokých školách sa prerokúvala
v súvislosti s novým zákonom o vysokých
školách, ktoré Federálne zhromaždenie
bude prerokúvať. Ďakujem.
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji poslanci Balgavému
za přednesení pozměňovacích
návrhů. Má ještě někdo
nějaký dotaz?
(Hlas ze sálu: Jak je chápána činnost
v politických stranách?)
Poslanec SL P. Balgavý: Činnosť v politických
stranách a hnutiach je chápaná ako činnosť,
vyplývajúca z členstva v politických
stranách a hnutiach a súvisiaca s členstvom
v politických stranách a v politických hnutiach.
(Hlas ze sálu: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, já jsem se mohl vymluvit ve výboru
pro kulturu a výchovu tak jak všichni ostatní
ve výborech. Zatím jsem se tu jako poslanec mnohokrát
nezasmál. Pouze jenom dvakrát, když poslanec
Bubeník provedl jakousi slovní karikaturu našeho
jednání. Potom jsem se zasmál, když
dnešní rektor bratislavské univerzity vzpomínal
na to, když podepsal Chartu 77, jak byl degradován
na řadového vojína a nedávno dostal
hodnost, kterou ani nedokázal rozlišit a pak zjistil,
že je podplukovníkem. Usmál jsem se tomu všemu,
do jakých extrémů jdeme.
Chtěl bych se vyjádřit k jedné věci
v souvislosti s tím, co se zde navrhuje. Mluví se
tady o tom, že vojákům v činné
službě je zaručena svoboda projevu, náboženského
vyznání včetně účasti
na náboženských obřadech, pokud tomu
nebrání povinnosti při výkonu služby.
Já jsem ve výboru mluvil o tom, že svým
způsobem jde o světonázorovou profilaci.
Každý z nás máme určitý
postoj k světu. Shodli jsme se samozřejmě
na tom, že je to potřebné, ale doplňky,
které se objevují, svým způsobem sahají
nám všem na náš postoj ke světu.
To je vážná věc. To je disproporce.
Toto musíme skutečně zvažovat ze všech
stran. Vzhledem k tomu, že jsme si vytyčili akceschopnost
parlamentu orientovanou na volební zákon, nezbytně
potřebujeme ekonomické zákony na vysoké
úrovni, protože chceme jít na tržní
mechanismus, je jasné, že tam bude těžiště
našeho jednání. Já bych se tady nevybíjel
v tomto případě na podružných
věcech. Zůstal bych u té první varianty,
s tím, že máme dost prostoru s odstupem času
se k tomu vracet a dopracovat to. To je moje faktická připomínka.)
(Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS S. Kukrál: Děkuji za faktickou připomínku.
Vážené poslankyně a vážení
poslanci, přistoupíme tedy k hlasování.
Slyšeli jste návrh poslance Balgavého na doplnění,
respektive změny v návrhu zákona. O každém
pozměňovacím návrhu budeme hlasovat
zvlášť.
V zasedací síni je přítomno 157 poslanců
Sněmovny lidu a 57 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České republice a 55 poslanců
SN zvolených ve Slovenské republice.
(Faktická připomínka ze sálu: Vážené
kolegyně, kolegové, zpravodaj tady přednášel
zprávu, pozměňovací návrh za
naše výbory, ale my jsme jej vůbec ve výborech
neprojednali; to je všechno.)
Poslanec SL J. Macek: Mám jednu připomínku
k tomu, co zde bylo řečeno k politické příslušnosti
a světonázoru. Nepleťme dohromady otázku
světonázoru, tedy výkonu náboženských
práv a politické příslušnosti!
Jestliže komunista je představitelem nějakého
politického názoru, to odpovídá nějakému
světonázoru, ale politická příslušnost
je jiná kategorie. Já. jako věřící,
jsem příslušníkem politické strany
- lidové strany, ale to nemohu dávat do stejné
roviny. Proto navrhuji, aby skutečně v branném
zákoně byl vysloven zákaz politické
činnosti, což se vztahuje na všechny politické
strany. (Potlesk.)
Poslanec SN L. Lis: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych upozornit
jenom na to, že poslanec Balgavý nepřednášel
stanovisko za výbory, ale za iniciativní skupinu
poslanců, která zpracovala podněty, které
z diskuse vyplynuly.
Za druhé se domnívám - předřečník
pan Macek řekl v podstatě to, co jsem chtěl
říci já - že jde o to, aby armáda
byla nepolitická, ale nestranická. A ne jenom armáda,
ale i ostatní ozbrojené složky. Tudíž
ztotožňuji se s názorem, který byl předložen
panem Balgavým a těmi poslanci, kteří
se shodně vyslovili pro tuto myšlenku. (Potlesk.)
(Faktická připomínka ze sálu: Technická
připomínka. Padl na začátku ještě
jeden pozměňovací návrh poslance Bakšaye,
který je též nutno vyřešit hlasováním.
A vzhledem k tomu, že to byl pozměňovací
návrh, má podle jednacího řádu
zatím přednost.)
Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové,
nejprve slovo k tomu, co jsme tady vyslechli z úst pana
Poslance Balgavého. Upozorňuji, že pravdu měl
předřečník, který zdůraznil,
že pan poslanec Balgavý tady vystupoval jako mluvčí
skupiny poslanců, kteří vznášejí
pozměňovací návrh; nikoliv jako hlavní
zpravodaj. Na to má zcela evidentně právo.
Jestliže mu toto právo uznám, pak tím
nevyjadřuji své ano nebo ne k obsahu jeho návrhu,
ale konstatuji, že nevystoupil jako zpravodaj.
Jiná je otázka vojenských kateder. K tomu
mně dovolte několik slov. Tady od samého
počátku vzniká nebezpečí velkého
zmatku. My novelizujeme branný zákon, zatím
co existenci vojenských kateder zakotvuje stále
ještě platný zákon o vysokých
školách č. 39/1980, před jehož
novelizací v kratší nebo ještě
kratší budoucnosti nepochybně stojíme.
To za prvé.
Za druhé sám tento vysokoškolský zákon
dává ve svém § 8 odst. 3 pravomoc zřizovat,
slučovat, rozdělovat a rušit vojenské
katedry v České republice ministru školství
- abych byl zcela srozumitelný - národnímu
ministru školství a ve Slovenské republice
národnímu ministru školství. Čili
je tady dvojí vybočení od jednoho zákona
k druhému, a od jedné úrovně pravomoci
k druhé. Není možné z těchto
důvodů v této souvislosti a na tomto shromáždění
tuto otázku řešit.
Poslanec SL E. Mandler: Dovolte otázku, aby se vyjasnilo
to, co já jsem nepochopil zcela jednoznačně
z komentáře k bodu dvě pozměňovacího
návrhu: zda se opravdu zákaz politické činnosti
týká opravdu jen činnosti, nebo se to může
vykládat jako pozastavení členství
v určité organizaci. Pak by to byl zásah
do osobní svobody a je třeba, aby v tomto byl návrh
jednoznačný.
Poslanec SL L. Dvořák: Nerad bych diskutoval
s panem doktorem Masopustem, ale domnívám se, že
ne zcela přesně pochopil otázku vojenských
kateder. My diskutujeme ve smyslu, zda vojenské katedry
ano či ne, ale to ještě neznamená, že
nějakým způsobem na to budeme reagovat v
tomto branném zákoně. Připomínka,
resp. pozměňovací návrh pana poslance
spočívá v tom, aby přímo v
tomto zákoně byl upraven devítiměsíční
výkon základní vojenské služby
pro absolventy vysokých škol. Problém je v
tom, že v tuto chvíli padá i samotný
problém vojenských kateder. Jestliže jsem na
stejné úrovni jako jiný voják, který
nastupuje na 12 měsíců a já jako vysokoškolák
jdu na 9, nemusím zde o žádných vojenských
katedrách diskutovat. Mně stačí, když
v tomto zákonu budu mít jako vysokoškolák
základní vojenskou službu na 9 měsíců.
Děkuji.
Poslanec SL K. Novosad: Rád bych se zmínil
o několika věcech, které nám zde řekl
pan ministr Vacek, a trochu bych je rozebral.
Členství ve stranách v armádě:
z celkového počtu obyvatelstva NSR je 1 mil. 800
tis. nějakým způsobem angažováno
ve stranách. Z toho se dá vypočítat,
kolik je v armádě příslušníků
stran.
Další věc je stranictví jako takové.
Mluvíme zde o nějaké vyrovnanosti politických
sil v armádě, v životě, mezi občanstvem.
Pokud představuje počet straníků u
vojáků, kteří slouží dlouhodobě
v armádě, tedy zaměstnanců, 80 %,
tak se nejedná o stav přirozený, je to stav
umělý, který vznikl v průběhu
předchozích let tím, že byly nomenklaturní
funkce. Domnívám se, že tato věc vznikla
uměle, měla by být určitým
způsobem odstraněna, narovnána, upravena.
To je jedna věc.
Druhá věc: souhlasím s názorem poslance
Dvořáka, že základní služba
absolventů vysokých škol, včetně
odborné průpravy, se má vykonávat
v délce 9 měsíců, a to v celku. Děkuji.
Poslanec SL V. Mohorita: Jestli jsem dobře pochopil
svého předřečníka, nejedná
se o členství v jakékoliv politické
straně, ale jedná se o členství v
Komunistické straně Československa.
Poslanec SL K. Novosad: Omlouvám se, ale opakuji,
že jiné stranické zastoupení na vojně
není. Já za to nemohu! (Potlesk.)
Poslanec SL J. Pospíšil: Návrh poslance
Balgavého má také sloužit k tomu, aby
ostatní strany a politická hnutí nežádaly
své zastoupení v důstojnickém sboru
paritně. Vyvolalo by to velký neklid a já
si myslím, že po tomto neklidu nikdo netouží.
Ani armáda, ani strany, ani my, kteří zde
sedíme. Děkuji.