Poslanec SL L. Kudláček: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
chtěl bych se obrátit s podnětem na předsednictvo
Federálního shromáždění.
Týká se možnosti úpravy ústavního
zákona č. 14/1990 Sb., který jsme schvalovali
letos 23. ledna. Je to zákon o odvolání poslanců
zastupitelských sborů a volbě nových
poslanců národních výborů.
Můj podnět spočívá v tom, že
lhůta 31. března, která byla v tomto zákoně
stanovena jako jeho účinnost, v mnoha případech
na nejnižších stupních národních
výborů nepostačovala k dokončení
procesu vyrovnání politických sil. Vycházím
z podnětů z mého okresu Pardubice, kde jsem
poslancem za Občanské fórum, a sice ze situace,
že v převážné většině
národních výborů nejnižších
stupňů vlivem buď nedostatečné
informovanosti nebo ve většině případů
i některých obstrukcí se jednání
rozběhla velmi pozdě a přesto, že v
řadě míst je všeobecný souhlas
všech politických stran a sil s rekonstrukcemi MNV,
lhůta 31. března to v současné době
neumožňuje.
Myslím, že nemusím zdůrazňovat
obecný zájem, aby v tomto volebním roce politické
síly byly rovnoměrně zastoupeny i na nejnižších
orgánech řízení.
Jako možné řešení vidím
příslušnou úpravu článku
2 tohoto zákona, který se týká pouze
národních výborů, abychom nevyvolávali
zbytečné diskuse o platnosti tohoto zákona
pro vyšší stupně zastupitelských
orgánů. Je možná další alternativa
- přenést tento podnět do národní
rady - České a Slovenské - v jejichž
kompetenci národní výbory jsou. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Kudláčkovi
za námět. V předsednictvu bude projednán.
Diskutuje poslanec Kocáb, do rozpravy se připraví
poslanec Štefan Glezgo.
Poslanec SL M. Kocáb: Vážení
přítomní, dovolte mi, abych ještě
jednou vystoupil ve zcela jiné věci, ve věci
zdravotně postižených.
Naše země nepatří k bohatým,
je chudá na hmotné statky a je chudá i na
porozumění a lásku. V minulé době
zavírala oči nad všemi, kteří
její pomoc opravdu potřebovali. Nechávala
svému osudu podlehnout ty nejslabší, ty, kteří
se nedokázali bránit - byli to i lidé zdravotně
postižení. Zdravotně postižení
lidé prožívají události, nad
kterými se většina z nás, zdravých,
většinou nezamyslí. Mohou nám předávat
zkušenosti svého vidění světa
i člověka - a my je léta odmítáme,
my se jejich zkušeností jakoby bojíme. Hovoříme
sice o jejich neštěstí, ale zavíráme
je do ústavů, straníme se jich. Nepřicházíme
přitom jen o jejich poznání, ztrácíme
i obrovské množství hmatatelných hodnot,
které jsou tito lidé za určitých podmínek
schopni vytvořit.
Na anglické univerzitě například pracuje
jeden z nejvýznamnějších světových
fyziků. Je zcela nehybný a němý. U
nás by takový člověk v lepším
případě byl doma, bez možnosti práce,
v horším na posteli některého z nevyhovujících
ústavů.
Jeden z bývalých švédských ministrů
zdravotnictví byl nevidomý. U nás není
za právoplatný považován ani podpis
takto postiženého člověka.
Naše země nepatří k bohatým,
a proto si již nemůže dovolit cokoli ztrácet.
Zcela reálný a mnohostranný přínos
zdravotně postiženým je především
třeba co nejrychleji vytvořit podmínky k
tomu, aby se zdravotně postižení lidé
mohli maximálně zapojit do života a práce
v naší zemi. I u nás existují možnosti,
jak odstranit překážky, které jim v
tom nyní brání. Doposud zde však chyběla
snaha proklamované záměry uskutečnit
v praxi.
Hlavní úkoly jsou tyto:
1. Vypracovat národní plán s cílem
zajistit, aby se každému zdravotně postiženému
dostalo veškeré pomoci snižující
co nejdříve důsledky jeho postižení
a umožňující mu vést plný
život a převzít aktivní roli ve společnosti.
2. Jmenovat osoby odpovědné předsedům
národních vlád za uskutečnění
tohoto plánu. Navrhuji, aby do těchto funkcí
byli jmenováni zdravotně postižení občané.
Pro jejich práci je nezbytné ustavení poradního
sboru složeného ze zástupců organizací
zdravotně postižených, organizací jejich
problematiku řešících, i dalších
odborníků.
Situace zdravotně postižených a tím
i nás všech je i přes nově probíhající
změny stále svízelnější.
Proto interpeluji místopředsedy vlády, předsedy
národních vlád - budou-li a do kdy jmenovat
osoby odpovědné za uskutečnění
národního plánu pomoci zdravotně postiženým.
Od listopadu loňského roku vzniklo více než
10 specifických organizací zdravotně postižených.
Tyto organizace jsou připraveny spolupracovat s vládami
při uskutečňování národního
plánu. Jejich cílem je přivést zdravotně
postižené z okraje společnosti do jejího
středu. Myslím, že my ostatní, tzv.
zdraví, jim v tom musíme již nyní pomoci
prakticky i symbolicky. Tyto organizace hledají prostory.
Věřím, že je brzy budou hledat i noví
vládní pracovníci mající řešit
jejich problémy. Zdravotně postižení
si chtějí vzít svoji věc do svých
rukou, naše vlády by jim to měly umožnit.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Kocábovi
s tím, že jeho interpelace bude v souladu s jednacím
řádem postoupena předsedům národních
vlád. Diskutuje poslanec Glezgo, do diskuse se připraví
Oszkar Világi.
Poslanec SN Š. Glezgo: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, dovoľte, aby som vystúpil s vyhlásením
slovenských poslancov za občianske hnutie Verejnosť
proti násiliu k časti vystúpenia pána
poslanca Orbana.
Poslanci Glezgo, Šútovec, Balko, Jankovič,
Langoš, Balgavý, Posluch, Zeman, Kontra, Zelenay a
Novák sa dištancujú a nesúhlasia s tou
časťou vystúpenia poslanca Orbana, v ktorej
hodnotí situáciu v národnostne zmiešaných
oblastiach južného Slovenska. Konštatujú,
že koordinačný výbor Verejnosť
proti násiliu v tzv. suranskej výzve zaujal jednoznačne
negatívne stanovisko. Oprávnené požiadavky
Slovákov a Maďarov na južnom Slovensku je nutné
riešiť vzájomným porozumením. Podpísaní
poslanci protestujú proti zneužívaniu pôdy
parlamentu na rozdúchavanie národnostných
treníc a vyslovovaniu protiústavných požiadaviek.
Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Glezgovi, diskutuje
poslanec Világi, do diskuse se připraví poslanec
Petr Čermák.
Poslanec SL O. Világi: Vážený
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, vystupujem za skupinu poslancov maďarskej
nezávislej iniciatívy. Vystúpenie poslanca
pána Orbana, ktoré tu odznelo považujem za
také, ktoré náš parlament - ak sa považuje
za demokratický - musí dôrazne odmietnuť.
Dúfam, že poslanec Orban iba z nevedomosti dopustil
prečítať časť memoranda, ktoré
odporuje nielen medzinárodným dohodám, ale
aj platnej československej Ústave.
Podľa nášho názoru menšinové
práva sú rovnako atribútom demokracie, ako
sú všeobecné ľudské a občianske
práva. Protestujem preto na tejto pôde proti útokom
na tieto práva nie iba ako príslušník
maďarskej menšiny, ale predovšetkým ako
občan, ktorému na demokracii našej vlasti vážne
záleží. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji. Diskutuje poslanec Čermák,
do diskuse se připraví poslanec Hladík.
Poslanec SL P. Čermák: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
jmenuji se Čermák a jsem poslancem Občanského
fóra za Liberec.
Dovolím si v krátkosti obrátit vaši
pozornost ke dvěma problémům. První
problém je spojený s odchodem sovětských
vojsk. Tato vojska na základě článku
5 Smlouvy mezi vládami ČSSR a SSSR, která
je součástí vyhlášky č.
11/1969 Sb., přestupují státní hranice
bez vybírání cla a celních prohlídek.
Jsme svědky, že v místech pobytu vojsk, respektive
před jejich odchodem, dochází k vykupování
obchodů, a to zejména zboží, kterého
je na našem trhu nedostatek, zboží je vykupováno
ve velkém. Nemá tudíž charakter osobní
potřeby, ale jedná se o obchodní zboží,
jehož vývoz je v mnoha případech z Československa
zakázán nebo omezen.
V současné době, kdy byla neoprávněnost
pobytu sovětských vojsk u nás všeobecně
uznána, nepovažuji za vhodné, ani správné,
aby sovětští vojáci zneužívali
výjimek, které ze zákona č. 44/1974
Sb., příslušejí představitelům
vlády, prezidentu republiky, diplomatům a některým
dalším. Ptám se proto ministra zahraničního
obchodu, zda byla výše uvedená dohoda upravena
či zrušena, jakou formou projednávají
naše celní orgány ve vnitrozemí a na
státní hranici toto zboží, v jakém
rozsahu pro sovětská vojska v současné
době platí naše zákonná opatření
v celní oblasti. To je první problém.
Druhý problém zde byl vlastně řečen
- otázka rekonstrukce národních výborů.
Domnívám se, že pokud máme k volbám
přistoupit v demokratické společnosti, je
nutno termín do 31. března prodloužit, proto
se vřele připojuji k návrhu pana poslance
Kudláčka z Pardubic. Děkuji vám za
pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Čermákovi,
diskutuje poslanec Hladík, do diskuse se připraví
poslanec Habovštiak.
Poslanec SN J. Hladík: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych se připojil k příspěvku
pana poslance Balgavého týkajícího
se problematiky vybudování kanálu Dunaj-Odra.
Považuji za nutné požádat odpovědné
vládní činitele o to, aby byly pozastaveny
veškeré práce na tomto vodním díle
až do doby, než budou vypracovány komplexní
ekonomické a ekologické studie. Dále považuji
za nutné, aby tyto studie zpracovali odborníci nezávislí,
tím míním odborníky, kteří
se ještě nestali členy akciové společnosti
Ekotransmoravia. Děkuji.
Poslanec SL J. Habovštiak: Vážený
pán predseda, vážené pani poslankyne,
vážení poslanci, zastupujem Kresťansko
demokratické hnutie Slovenska. Jedná sa mi o problém,
ktorý sa dotýka nielen severného Slovenska,
ale dotýka sa aj okresov severnej Moravy a Čiech.
Preto mám otázku na pána podpredsedu vlády
ČR Reichla, pána podpredsedu vlády slovenskej
vlády Ondruša a síce v nasledovnej záležitosti.
40 % lesov Oravy je postihované exhalátmi najmä
z Katovíc. Tento stav ohrozuje celý karpatský
systém. Hynú lesy, hynie geofond, vzácne
rastliny. Nebudem tu hovoriť o tom, koľko ton popolčeka
a metrov kubických oxidu síričitého
spadá. Trpí najmä obyvateľstvo severného
Slovenska, kedysi veľmi zdravé.
Pýtam sa preto, či existuje nejaká medzivládna
komisia pre elimináciu týchto exhalátov,
pre riešenie ich eliminácie. Pripomínam, že
nie pre výskum týchto exhalátov.
Ďalej by sme chceli vedieť, aká je ich doterajšia
činnosť, pokiaľ je, ako sa plánuje riešiť
tento problém. Pokiaľ táto komisia nie je,
navrhujeme ju zriadiť. A pretože je to problém
celej strednej Európy, navrhujeme takúto komisiu
zriadiť v rámci celej Európy. Zdôrazňujem
znova, že pre riešenie problémov, nie pre výskum.
Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Habovštiakovi.
Diskutuje poslanec Tahy. Do diskuse se připraví
poslanec Mede.
Poslanec SL M. Tahy: (KDH) Vážený pán
predsedajúci, vážené poslankyne, vážení
poslanci, dnes pred budovou Federálneho zhromaždenia
opäť manifestovali individuálni podnikatelia,
ktorí úpeniivo čakajú na legislatívu,
ktorú máme spoločne s federálnou vládou
pripraviť. Sťažujú sa na zdĺhavosť
vydania tejto legislatívy, zároveň majú
aj niektoré závažné a zásadné
pripomienky k tým návrhom, ktoré sú
pripravené na to, aby sme ich prerokovali na budúcom
plenárnom zasadnutí. Je toho dosť, a nechcem
vás preto týmito podrobnostiami zdržiavať.
Preto som získal od celoslovenského výboru
združenia slovenských podnikateľov niektoré
závažné pripomienky k návrhu zákona
o individuálnom podnikaní fyzických osôb,
k návrhu zákona, ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 42/1980 Zb., o hospodárskych
stykoch so zahraničím, v znení zákona
č. 102/1988 Zb. a stanovisko k návrhu zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa devízový
zákon č. 162/1989 Zb.
Prosil by som predsedníctvo Federálneho zhromaždenia,
aby s týmito pripomienkami oboznámilo federálnu
vládu aj všetkých poslancov, aby sme sa k týmto
veciam nemuseli zdĺhavo a podrobne vracať, keď
budeme príslušné zákony prerokúvať,
aby sme tieto veci už mohli zamontovať do konečného
znenia týchto zákonov.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji. Diskutuje poslanec Mede.
Poslanec SN G. Mede: Vážené poslankyne,
vážení poslanci, v súčasnom období
na verejných schôdzach, na fórach s občanmi,
sa veľa hovorí o potrebe prehodnotenia územno-plánovacieho
riešenia našich sídlisk, a to z dávno
známych dôvodov - ako je nehumánnosť,
neestetičnosť, nekomplexnosť a pod. Je to nesporne
potrebné, ale pri súčasne platnom stavebnom
zákone je to veľmi obtiažne.
Náš byrokratický stavebný zákon
neumožňuje pružne reagovať na celý
rad problémov. Prihováram sa za skoré predloženie
nového stavebného zákona zo strany vlády.
Zároveň kladiem otázku pánu Reichlovi,
či pripravuje naše stavebníctvo v súčasnom
období novú technickú politiku v záujme
dosiahnutia vyššej kvality hromadnej bytovej výstavby.
Prosím o odpoveď. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Mede, diskutuje
poslanec Černý. Do diskuse se připraví
poslanec J. Macek.
Poslanec SL A. Černý: Vážené
Federální shromáždění,
přistupuji před vás s návrhem - jménem
poslanců: Petrové, Balgavého, Battěka,
Černého, Džupiny, Haška, Hlavačky,
Kůsové, Matyáše, Malíka, Pospíšila,
Šaška, Šoltése, Andrýska, Čáslavské,
Čubára, Lise, Trochtové, Glezga, Mičiety,
Orbana, Šarišské, Mixána, Oláhové,
Křivského, Mesíka, Sehnala, Kocába
a Jaroně.
Chtěl bych vám přednést návrh
pracovního textu prohlášení poslanců
Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky, které
v pracovní verzi prozatím zní takto:
Nejvyššímu sovětu SSSR a parlamentu Litevské
republiky.
Federální shromáždění
ČSSR se znepokojením sleduje vyostření
situace v Litvě. Jako parlament země, která
zažila násilné přerušení
demokratizačního vývoje v roce 1968, považujeme
za svou morální povinnost obrátit se na vás
s tímto prohlášením:
Vyzýváme vás, poslance obou zákonodárných
sborů, abyste vyhrocenou situaci řešili výhradně
parlamentní cestou, jednáním bez použití
násilí a bez hrozby násilí. Pro vytvoření
příznivých podmínek vašeho společného
jednání na neutrální půdě
vám navrhujeme uskutečnit tato jednání
na území naší vlasti. Poslanci FS ČSSR.
Navrhuji vám, vážené poslankyně,
poslanci, abychom tento pracovní text schválili
s tím, že iniciativní skupina poslanců
by ho dopracovala buď podle vašich připomínek,
nebo tak, aby měl lepší jazykovou a slohovou
formu. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Černému.
Poslankyně a poslanci, je to druhý podnět
směřující k zaujetí našeho
stanoviska k otázkám Litvy. Vystoupil zde poslanec
Mesík i předseda zahraničního výboru
poslanec Šabata.
Doporučuji, po konzultaci s předsedou zahraničního
výboru, takové řešení, že
zítra ráno by zahraniční výbory
se otázkou návrhu textu zabývaly a jménem
výborů, že by nám příslušný
text předložily. Je s tím souhlas?
(Hlas z pléna: Domnívám se, že situace
je natolik vážná, že je třeba jednat
urychleně. Bylo by proto třeba jednat ještě
dnes.)
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Hlásí se poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající,
vážení hosté, kolegyně, kolegové
poslanci, domnívám se, že otázka Litvy
je skutečně otázkou, ke které bychom
měli zaujmout stanovisko. Domnívám se shodně
s právě proneseným příspěvkem,
že věc skutečně spěchá.
Chtěl bych upozornit na to, že se nedomnívám,
že v textu předneseném panem kolegou poslancem
Černým je reflexe na rok 1968 vhodné, a to
ani z hlediska československého vývoje -
totiž spojovat narušení demokratizačního
vývoje či procesů už s rokem 1968 a
nedomnívám se, že by tato reflexe byla správná
i ve vztahu k dopadu tohoto našeho stanoviska vůči
sovětskému partnerovi.
Protože bylo navrženo, aby se jednalo urychleně,
dal bych v úvahu, zda by nemělo být dáno
jiné hodnocení historického vývoje,
a toto, aby se nezmiňovalo jako nějaký mezník,
od kterého bychom měli vycházet. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Stomemu. O faktickou
připomínku požádal poslanec Šabata.
Poslanec SL J. Šabata: Vážené kolegyně,
kolegové, pokud jde o princip sám, je mimo diskusi.
Kdo rychle dává, dvakrát dává,
atd. Avšak předseda ústavně právního
výboru neupozornil na to, že text bychom měli
formulovat tak, aby šel do hloubky věci. Rád
bych tedy, abychom přijali rozhodnutí až po
zvýšení celého problému a po
rozhodnutí zahraničního výboru Federálního
shromáždění.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Šabatovi.
Doporučuji, aby se v průběhu přestávky
sešly zahraniční výbory a posoudily
to.
Jako poslední je písemně přihlášen
do rozpravy poslanec Macek.