Poslanec SL J. Macek: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
jak zde již bylo před chvílí zmíněno,
dnes dopoledne před parlamentem demonstrovali čekatelé
na živnost a požadovali, abychom urychleně schválili
zákon o soukromém podnikání, neboli
o individuálním podnikání fyzických
osob. Předali panu Dubčekovi, předsedovi
Federálního shromáždění,
dopis, ve kterém apelují na vládu, aby vysvětlila,
proč bylo občanům slíbeno, že
od 1. dubna budou moci pracovat individuálně a požadují
záruky, že na 27. společné schůzi
bude balík ekonomických zákonů probírán
přednostně a na závěr je tam poznámka,
kterou chci směrovat na ministra financí. Přečtu
ji: "Zabraňte takovým byrokratickým
sabotážím soukromého podnikání,
jakou je např. návrh výnosu federálního
ministerstva financí o účetnictví
pro soukromé podnikatele. Tento návrh má
35 stran textu a může mu rozumět jen vysokoškolsky
vzdělaný ekonom s účetnickou praxí".
Ještě jednou bych chtěl vyzvat ministerstvo
financí, aby se nad touto věcí zamyslelo.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Mackovi. Nikdo
další není do diskuse písemně
přihlášen. Ptám se poslanců obou
sněmoven, zda chce ještě někdo z nich
vystoupit v rámci otázek a podnětů.
Hlásí se poslanec Peklo, dávám mu
slovo.
Poslanec SN M. Peklo: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
jmenuji se Miloš Peklo, Teplice, bezpartijní. 4. ledna
t. r. jsme podali se skupinou poslanců ze severních
Čech interpelaci federální vládě
ohledně neutěšeného stavu životního
prostředí a značného poškození
zdravotního stavu obyvatel této oblasti. Vzhledem
k tomu, že uplynulo 30 dní zákonné lhůty
a vláda se k tomu nevyjádřila, obracím
se proto na předsednictvo Federálního shromáždění
s požadavkem, aby ono vyžádalo toto stanovisko
od vlády. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji. Ještě se
někdo hlásí? (Nikdo.) Nikdo. Můžeme
uzavřít tento bod jednání. Vzhledem
k tomu, že byly vzneseny některé dotazy na
členy vlády, ptám se jich, zda chce někdo
z členů vlády reagovat? Dávám
slovo ministru Sacherovi.
Ministr vnitra ČSSR R. Sacher: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, na interpelaci pana poslance
F. Stütze, která se týká zvýšení
trestné činnosti a také toho, že jsou
nedostatečné stavy příslušníků
Veřejné bezpečnosti, zvláště
hlídkové, a požadavku zvýšení
stavu příslušníků SNB v některých
okresech Severočeského kraje, bych si dovolil reagovat.
Je pravda, že kriminalita v ČSSR skutečně
stoupla, a to majetková kriminalita o 50 % v prosinci až
únoru tohoto roku ve srovnání se stavem ve
stejných měsících roku předchozího.
Tyto tři měsíce jsou srovnatelným
obdobím. Pokud jde o krádeže vloupáním,
kriminalita stoupla o 200 %, krádeže prosté
o 50 % a loupeže o 350 %. Zajímáme-li se o
to, proč k tomu dochází, jsou důvody
na jedné straně vnitřní. Tyto vnitřní
důvody spočívají - jak je v interpelaci
správně řečeno - v nenaplněnosti
stavu příslušníků. Tak např.
v hl. m. Praze jich chybí téměř 300
v pořádkové službě a kriminální
služba má v Praze ve srovnání se srovnatelnými
městy v západní Evropě zhruba třetinové
počty.
Dále bych chtěl říci, že na druhé
straně je tím vinna také profesionalita,
která není na potřebné úrovni,
neboť i v kriminální službě je
věkové rozvrstvení příslušníků
nerovnoměrné, je velký podíl příslušníků
mladých, jimž kromě zkušeností
chybí tolik potřebná místní
a osobní znalost.
Technická vybavenost kriminální služby
a SNB vůbec je na velmi nízké úrovni.
Rozpočet, který byl přijat, nám neumožní
zlepšit technické vybavení, které už
v současné době je 10-15 let za úrovní
v zemích západních.
Dále bych chtěl říci, že v některých
podnicích je zakazován i vstup příslušníkům
kriminální služby pracujícím
na odhalování hospodářské kriminality
a při zákrocích je mnohdy příslušníkům
v jejich dokončení občany bráněno.
Například u městské správy
VB v Praze byla vytvořena skupina proti kapesním
krádežím a při zákroku proti
kapsáři musí mnohdy dokazovat občanům,
kteří do zákroku z neznalosti zasahují
se záměrem ochránit delikventa, že jde
o zákrok proti pachateli trestné činnosti.
Dále je třeba ovšem říci, že
jsou zpochybněny i právní jistoty příslušníků
VB při výkonu jejich funkce a množí
se verbální i fyzické útoky proti
nim.
Je tu také jev, který bychom mohli nazvat zvýšení
občanské neukázněnosti. To opět
napomáhá tomu, že vzrůstá stav,
o kterém pan poslanec Stütz hovořil. Hovořil
o tom, že je třeba zvýšit stav příslušníků
SNB v některých okresech. Já s tím
plně souhlasím.
Nyní k interpelaci pana poslance H. Chromého, která
se týká bezpečnostní akce Norbert.
Tato akce je nazvána jako operace StB. K této akci
bych chtěl říci toto: 28. schůze Rady
ochrany státu 27. září 1977 schválila
návrh zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
o mimořádných opatřeních v
zájmu obrany a bezpečnosti ČSSR, v době
branné pohotovosti. Tato opatření byla nazývána
akcí Norbert. Tato akce spočívá v
tom, že v určitých stupních bojové
pohotovosti nebo za branné pohotovosti státu se
mělo provést na základě zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění ČSSR po předchozím
projednání v Radě obrany státu a na
zvláštní rozkaz ministra vnitra ČSSR
opatření proti osobám, které jednak
ohrožovaly vnitřní pořádek a
bezpečnost státu, tedy opatření proti
pachatelům, evidovaným v celostátním
seznamu kriminálně závadových osob
a recidivistů, ale také proti těm, které
byly po linii Státní bezpečnosti do jejich
péče zahrnovány, tedy proti osobám,
které se dopustily nebo byly podezřelé z
trestných činů proti republice, tzv. prvohlavových
trestných činů ve smyslu trestního
zákona a proti osobám, které svým
jednáním mohly ohrozit obranyschopnost republiky.
Je třeba ovšem říci, že na celém
opatření se vedle federálního ministerstva
vnitra podílely i další subjekty, především
generální prokuratura ČSSR, dále ministerstva
spravedlnosti obou republik, respektive SNV těchto ministerstev,
dále národní výbory všech stupňů
při zařazování osob do pracovního
zařazení a vojenské správy při
vyjímání těchto osob z vojenské
evidence. Aby se zabránilo možnému zneužití
této akce mimo brannou pohotovost státu, byla tato
akce 7. 12. 1989 zrušena.
Místopředseda vlády ČSSR F. Reichel:
Krátce odpovím panu poslanci. Ano, bylo jednáno
s polskou stranou, konkrétně s ministrem Kameňskim
o vzájemných otázkách životního
prostředí a zejména emisí na obou
stranách polsko-československé hranice. Situace
je mimořádně složitá, protože
v některých částech je převaha
emisí ze strany polské na československou,
na druhé straně z československé na
polskou. V současné době je stav takový,
že jsme zmapovali celou situaci a nyní bude další
kolo jednání, abychom zcela konkrétně
postupovali v jednotlivých oblastech podle této
hranice.
Pokud se týká odpovědi panu poslanci Peklo,
omlouvám se, již jsme ji předali, bude to v
administrativní části.
Podívám se, aby byla doručena, jak měla
být.
Panu poslanci Medemu bych chtěl říci, že
tuto záležitost přešetříme
z hlediska dat a odpovíme mu.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji místopředsedovi
federální vlády panu Reichelovi. Ještě
někdo z členů vlády chce zaujmout
stanovisko k dotazům? Byly zde dotazy na celní věci
a některé dotazy k sociálnímu zabezpečení.
Ministr zahraničního obchodu ČSSR A. Barčák:
Bohužel s sebou nemám podklady, abych mohl poslanci
Čermákovi odpovědět úplně.
Mohu jen říci, že podle platných dohod,
které byly uzavřeny v r. 1968 a doplněny
v roce 1969, platila zásada, že celní kontrola
vojenských transportů příslušníků
sovětských vojsk a jejich rodin se neprováděla.
V souvislosti s opatřeními, která se zaváděla
v závěru loňského roku a letos, jsme
upozorňovali na možnost zavedení celních
opatření v tom smyslu, že jsme chtěli
udělat celní uzávěru při vstupu
na základny, které tady sovětská vojska
měla.. To se nesetkalo s příliš velkým
úspěchem a byli jsme ujištěni, že
budou učiněna interní opatření,
která zabrání tomu, aby sovětští
vojáci a jejich rodinní příslušníci
se podíleli na vykupování našeho vnitřního
trhu při odchodu. Předpokládám, že
v souvislosti se změnou uspořádání,
resp. právních dohod, které by měly
být v souvislosti se zrušením smluv projednány
a také s ustavením parlamentní komise, která
by měla fungovat, také v této oblasti by
mohlo dojít k dalším omezením, která
by nám umožnila kontrolovat vojenské transporty.
Tolik mohu říci teď, jinak odpovím písemně.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji panu ministrovi Barčákovi.
Chce zaujmout stanovisko pan ministr Miller k dotazům poslance
Černíka a poslance Honnera?
Ministr práce a sociálních věcí
ČSSR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, bylo tady několik dotazů, ke kterým
chci něco říci. Pokud se týká
horníků, je vytvořena komise z našeho
popudu. V současné době se materiály
zpracovávají do konečné úpravy
a 2. 4. se komise sejde za účasti čtyř
ministrů, vypracuje společný návrh
vládě, která ho posoudí.
Navrhoval jsem asi takové řešení: zkrátit
dobu expozice tak, aby nemohlo dojít k žádnému
ohrožení zdraví. Například budeme
pracovat jen deset let v hornictví, potom horníci
odejdou, pokud budou zdraví, bez jakýchkoliv dalších
nároků, pokud budou nemoc. ní, společnost
se s nimi vypořádá. Myslím, že
to je sociálně spravedlivé vůči
každému.
Když jsem pracoval v kovárně, pracoval jsem
těžce. Mohlo by se mi něco stát, odejdu
na jinou práci, třeba hudu dělat zámečníka
za 2000 Kčs. V kovárně jsem měl až
10 000 měsíčně. Nemohl bych od nikoho
žádat náhradu. To je nelogické. Tímto
způsobem by mohli postupovat hutníci a kdekdo jiný.
Samozřejmě si vážíme práce
horníků, sám jsem také chvíli
fáral na Kladně, ne za takových podmínek
jaké mají v Ostravě. Je to práce těžká,
ale je také ohodnocena určitou výší
mzdy. Takže v současné době osobně
vidím jediné, a to zkrátit dobu expozice
tak, aby byla velmi krátká a člověk
nestačil onemocnět. Každý tam půjde
dobrovolně. Nyní říkáme, že
hornictví není celoživotní povolání,
ani být nemůže, protože pak dochází
k poškození zdraví, a to si společnost
dovolit nemůže. Celou tuto otázku zvažujeme.
Pokud se týká odchodu v 50 letech, spočítali
jsme to, a ministr financí by s tím asi nesouhlasil,
protože nároky na státní rozpočet
by byly vyšší o 4,5 mld. Kčs, pokud bychom
to chtěli řešit. Na jedné straně
je potřeba zvážit nároky, které
klademe, na druhé straně je třeba zvážit
možnosti, které tento stát v současné
době má. Proto jsem také žádal
vládu o vyhlášení moratória na
další přeřazování do těchto
kategorií. Budeme uplatňovat jen ty resortní
kategorie, které jsou. Nemůžeme přijmout
požadavek horníků, aby někteří
povrchoví horníci byli zařazeni do I. kategorie
apod. Udělá se celá řada náprav,
co se týká techniků, na různých
pracovištích, nejen na hornických, kde pracují
s karcinogeny apod., kteří tam nejsou více
než 75 % pracovní doby, to se všechno může
upravit, ale některé věci nejde udělat.
Celou řadu zdravotnických požadavků
budeme akceptovat. Důležité také je,
jak se k celé této věci postaví ministři
zdravotnictví. Před dvěma roky to byl hlavně
jejich argument, že na to, aby odcházeli v 50 letech
do důchodu, nejsou žádné zdravotní
podklady. V současné době nemáme žádné
průkazné zdravotní podklady. Pan poslanec
mluvil o tom, že došlo ke skutečnému poškození
zdraví, ale to je třeba nějak doložit.
Komise něco dokládá, pracuje s náměty,
ale musí to zvážit především
zdravotnictví, ministerstvo práce a sociálních
věcí pak už jen bude toto stanovisko akceptovat.
Pokud zde byla připomínka ke zdravotně postiženým,
ministerstvo práce a sociálních věcí
už vytvořilo celou řadu kulatých stolů,
v současné době je tu problém s mentálně
retardovanými. Zaujali jsme k tomu stanovisko, že
těmto lidem je nutno nějak pomoci. V řadě
setkání jsem říkal, jak. Plně
si uvědomujeme, že třeba jen 4,5 % je zaměstnaných.
Přitom v zásadách zákona o zaměstnanosti
stanovíme, že je potřeba tyto lidi zaměstnávat.
Ale pracoviště je odmítají přijímat.
Nehledě k tomu, že pracoviště, která
tyto lidi budou zaměstnávat, budeme zvýhodňovat
nižším odvodem. Tím se zabýváme.
Pokud se týká úseku zdravotnictví,
je tady celý komplex problémů. Zpracovává
se k tomu celá nová politika. Prodloužili jsme
odchod těchto mentálně postižených
žáků až na 10 let. Je potřeba si
uvědomit to, že pokud takovýto člověk
nenajde uplatnění někde v ústavě
nebo v nějakém zařízení, že
s ním musí být další zdravý
člověk doma. Uvažujeme i o takové věci,
že by se za takovýmto člověkem vozila
práce domů. Je s tím velký problém
a momentálně se na to zpracovává názor.
Pokud se týká důchodců, je zde pět
období, kdy byly přiznávány různé
výše důchodů. Rozdíly mezi nimi
jsou veliké. Uvedu příklad. Letec, který
za mnou přišel, měl vypočtený
důchod na 4300 Kčs. V té době byl
maximální důchod 3000 Kčs, tak dostal
maximální hranici 3000 Kčs. V současné
době přišel a říká, že
měl mít vyšší důchod, tak
proč mně to nepřepočítáte
na 3800 Kčs. To bychom museli přepočítat
všechny důchody a zjistit kolik by to přesně
bylo a jestli si to republika může dovolit nebo nemůže.
Na tuto otázku vám také neodpovídám,
odpovím písemně, pokusíme se to nějakým
způsobem kvantifikovat.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji ministrovi Millerovi.
Ještě se přihlásil o slovo ministr Barčák.
Ministr zahraničního obchodu ČSSR A. Barčák:
Potvrdil bych, že v současné době
probíhají jednání zplnomocněnců
vlád naší republiky a Sovětského
svazu pro záležitost odchodu sovětských
vojsk, aby celním prohlídkám podléhaly
nevojenské části vojenských transportérů.
U vojenských transportérů se nepředpokládá,
že by byly kontrolovány tak jako nebyly v dohodách,
o kterých jsem hovořil, kontrolováni příslušníci
sovětských vojsk a neplatí na ně celní
kontrola. Platí náš požadavek, že
chceme, aby nadále byly kontrolovány nevojenské
části vojenských transportérů.
Obecně platí zásada, a to platí pro
sovětské příslušníky i
pro jejich rodinné příslušníky,
že pokud cestují samostatně, tak se na ně
vztahují plně celní předpisy. Obecněji
ještě platí zásada, že pokud překračují
naše hranice, jsou povinni respektovat československé
právní předpisy, včetně předpisů
celních. Z obecného právního hlediska
pro to předpoklady jsou, ale pravděpodobně
dírka, která vznikla v obecných zákonných
předpisech o nekontrolování vojenských
transportů, umožňuje stále určitý
odsun našeho zboží. Proto tento náš
požadavek a v pondělí proběhne jednání
zplnomocněnců.
Pokud by toto stačilo poslanci Čermákovi,
neodpovídal bych už písemně.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji panu ministrovi
i členům vlády za odpovědi. Ptám
se poslanců, zda jsou s odpovědí spokojeni?
(Ano.) Není námitek.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, byl vám předložen iniciativní
návrh poslance M. Kocába na přijetí
stanoviska Federálního shromáždění
k Dohodě o dočasném pobytu sovětských
vojsk na území Československa, tisk 332.
Prosím poslance Kocába, aby návrh uvedl.
Poslanec SL M. Kocáb: Původní návrh
na prohlášení Smlouvy z roku 1968 mezi vládou
Československa a SSSR o dočasném pobytu sovětských
vojsk byl rozšířen o několik dalších
bodů. O iniciativní návrh poslanců
Deyla, Novotného, Kováče a Kocába
na zřízení komise sněmoven Federálního
shromáždění pro dohled na stažení
vojsk z Československa a dále o iniciativní
návrh poslanců Dvořáka a Jansty o
zrušení prohlášení a usnesení
Federálního shromáždění
ČSSR ze dne 15. 10. 1969.
Uvedené návrhy projednaly výbory zahraniční, bezpečnostní a branné a ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění a doporučují formulovat usnesení takto:
Federální shromáždění
ČSSR
1. prohlašuje, že usnesení Národního
shromáždění ČSSR ze dne 18. 10.
1968, kterým byl vysloven souhlas se Smlouvou o podmínkách
dočasného pobytu sovětských vojsk
na území ČSSR ze dne 16. 10. 1968, je od
počátku neplatné.
2. vyzývá vládu ČSSR, aby prohlásila
smlouvu o dočasném pobytu sovětských
vojsk na území ČSSR ze dne 18. 10. 1968 za
neplatnou od samého začátku.
3. schvaluje iniciativní návrh skupiny poslanců
a výborů zahraničních, bezpečnostních
a branných a ústavně právních
Sněmovny lidu a Sněmovny národů na
vytvoření smíšené komise Federálního
shromáždění pro dohled na stažení
sovětských vojsk z Československa. Návrh
na složení komise je uveden v příloze
k tomuto usnesení.
4. zrušuje
a) Prohlášení Federálního shromáždění
ČSSR z 15. 10. 1969 k usnesením a dokumentům
přijatým bývalým Národním
shromážděním a jeho předsednictvem
ve dnech 21.-28. srpna 1968 č. 1-20.
b) Usnesení Federálního shromáždění
ČSSR z 15. 10. 1969 o zrušení těchto
usnesení a dokumentů přijatých bývalým
Národním shromážděním
a jeho předsednictvem ve dnech 21.-28. srpna 1968 č.
1-20.
Předsedající místopředseda
FS J. Jenerál: Děkuji poslanci Kocábovi
za předložení návrhu usnesení.
Návrhy, o nichž máme jednat, jsou uvedeny v
parlamentním tisku č. 332. Zahajuji rozpravu. Písemné
návrhy nebo přihlášky do rozpravy nedošly.
Ptám se, zda chce někdo z poslanců vystoupit.
Poslanec SL J. Konečný: Vážený
pane předsedající, měl bych jeden
návrh. Myslím, že to, co zde bylo čteno,
by mělo být doplněno ještě o
jeden bod, a sice, že s definitivní platností
by měly být jmenovány osoby, které
nesou odpovědnost za takzvané pozvání
sovětských vojsk k nám. Také bychom
se možná měli obrátit na sovětskou
stranu, aby nám konečně předložila
písemnosti, ve kterých budou určitě
tyto osoby uvedeny, aby jednou naše veřejnost se skutečně
dozvěděla pravou příčinu a
také jména těch, kteří nesou
za tuto hanebnou akci i za celých 20 let odpovědnost.