Průzkumy výborů pro sociální
politiku ukázaly, že nejlepší výsledky
v rozvoji iniciativy pracujících za účelem
zejména úspory paliv, energie, surovin a materiálů
jsou dosaženy tam, kde se stranickým orgánům
a organizacím ve spolupráci s hospodářským
vedením podniků podařilo rozvinout účinnou
masově politickou práci, ekonomickou propagandu
a osobní agitaci za splnění a překročení
ekonomických úkolů, například
v n. p. NHKG Ostrava, v n. p. Technometra Praha, v n. p. Slovnaft
Bratislava apod. Potvrdily to i besedy poslanců na aktivech
s pracujícími.
Potvrdilo se také, že "Pražská výzva"
byla pojata jako výrazný činitel k urychlenému
zavádění vědeckotechnického
rozvoje do praxe, a to jak na úrovni podniků, tak
i závodů a jejich kolektivů.
Také výsledky práce vynálezců
a zlepšovatelů stoupají rok od roku. Tak např.
v k. p. Škoda Plzeň stoupl počet podaných
přihlášek zlepšovacích návrhů
z 15,9 tis. v období 5. pětiletky na 26,1 tis. v
období 7. pětiletky, počet podaných
přihlášek vynálezů ze 464 na
871 a společenský prospěch z 1. roku využití
vynálezů a zlepšovacích námětů
z 233 mil. Kčs na 595 mil. Kčs.
Ve výborech pro kulturu a výchovu se při
poslaneckých průzkumech ukázalo, že
je široká spolupráce hospodářských
organizací zejména s vysokými školami,
které plní i funkci vědeckovýzkumných
pracovišť, do jejichž činnosti jsou zapojeni
učitelé i studenti.
Stojí za to uvést alespoň jeden příklad
ze strojnické fakulty ČVUT v Praze, kde z celkového
počtu 3701 diplomových prací schválených
během 7. pětiletky bylo 63 % zadáno přímo
organizacemi a řeší problémy výroby.
Další rozvoj vědeckovýzkumné
činnosti na vysokých školách brzdí
nedostatečné a často zastaralé vybavení
přístrojovou a výpočetní technikou.
Poslanci byli upozorněni, že se neplní vládní
usnesení č. 233 o pomoci podniků vysokým
školám poskytováním vzorků, prototypů
apod.
Poslanci se přesvědčili, že ekonomická
propaganda patří mezi hlavní úkoly
společenského působení sdělovacích
prostředků, jimž také odpovídá
řada osvědčených i novějších
televizních a rozhlasových pořadů,
jakými jsou např. televizní "Hospodářský
zápisník", "Televizní noviny",
"Aktuality", "Perspektivy", nebo rozhlasová
rubrika "Ušetřili milióny", relace
"Současník", cyklus "Zlepšujeme
všichni, anebo kvalita pro 15 miliónů"
a další.
Zájem diváků a posluchačů o
ekonomiku a otázky vědeckotechnického rozvoje
je přímo závislý na tom, do jaké
míry se dotýkají bezprostředního
života lidí, ať již jako výrobců
materiálních hodnot, nebo jako jejich spotřebitelů.
Poslanci výboru ústavně právního
se zaměřili na účinnost současných
platných právních předpisů,
upravujících dodávky elektřiny, topných
plynů a jiných energetických medií.
Průzkum byl proveden i u Státní energetické
inspekce k získání poznatků z uplatňování
kontrolní funkce tohoto orgánu.
Při zobecnění poznatků získaných
průzkumem lze konstatovat, že organizace vesměs
dodržují smluvní vztahy. Nedochází
k překračování odběrových
diagramů a tudíž ani k postihům. Právní
úprava dodávek energetických medií
většině organizací vyhovuje, pokud nedochází
k větší regulaci odběru. Při
vyhlášení vyšších regulačních
stupňů (8. a vyššího u elektřiny
a 6. a vyššího u plynu) dochází
již ke ztrátám ve výrobě. Většině
organizací však již nevyhovuje současná
právní úprava při mimořádných
situacích, např. při zvýšeném
plánu nebo při stanovení mimořádných
neplánovaných úkolů. Administrativní
náročnost a složitost přesunů
limitů, jakož i předpis, že o přesun
je možno požádat nejpozději do začátku
3. dekády předcházejícího čtvrtletí,
neumožňují přesně reagovat na
změny výrobního programu. Jen menší
úpravy a přesuny je možno provádět
cestou tzv. socialistických dohod s energetickými
závody. Průzkum ukázal, že metodické
působení federálního ministerstva
paliv a energetiky na řídící a odpovědné
pracovníky velkoodběratelů je i přesto
příznivé. Stížnosti organizací
byly jen na pozdní doručování čtvrtletních
prováděcích pokynů, vydávaných
energetickými závody. Všechny organizace uvedly,
že účinnost sankčních prostředků
je dostatečně vysoká. Průzkumem se
potvrdila velmi účinná působnost orgánů
Státní energetické inspekce.
Branné a bezpečnostní výbory oceňují
úsilí a pozornost, která je dlouhodobě
v resortu federálního ministerstva národní
obrany i federálního ministerstva vnitra věnována
otázkám racionalizace paliv a energie, úspoře
pohonných hmot i ostatních materiálů.
Řada pozitivních poznatků a zkušeností
v tomto směru byla získána při poslaneckém
průzkumu ve Vojenském opravárenském
závodě Mostkovice, ve kterém bylo za období
7. pětiletky realizací významných
zlepšovacích návrhů dosaženo úspory
za 2,7 mil. Kčs u lehkých topných
olejů, 27 tis. Kčs u pohonných hmot
a za 151 tis. Kčs elektrické energie. Řada
zlepšovacích návrhů podaných
v tomto závodě je zaváděna v celé
řadě dalších závodů.
Úspory pohonných hmot v Československé
lidové armádě dosáhly v letech 7.
pětiletky celkové hodnoty 283 mil. Kčs a
v roce 1986 pak 61,6 mil. Kčs. Dosažené úspory
umožňují zkvalitnění výcviku
vojsk a plnění úkolů bojové
a politické přípravy.
Přínosem je pozornost, která je orgány
SNB věnována technickému stavu motorových
vozidel, který snižuje spotřebu pohonných
hmot, zvyšuje životnost a spolehlivost vozidel a omezuje
počet a následky dopravních nehod.
Poznatky branných a bezpečnostních výborů
získané v krajském podniku Sběrné
suroviny Žilina potvrzují, že je potřebné
rozšiřovat výkupní síť,
doplnit mechanizaci, dopravní a manipulační
techniku a lépe zabezpečit přepravu druhotných
surovin, zejména však rozšiřovat a modernizovat
zpracovatelské kapacity tak, aby byly získané
suroviny maximálně využívány
v našem národním hospodářství
a byl omezován vývoz těchto cenných
surovin.
Zahraniční výbory provedly v socialistických
organizacích 4 poslanecké průzkumy a na státních
orgánech 6 konzultací. Týkaly se bezpečnosti
provozu jaderných elektráren, politickoekonomických
aspektů vývozu paliv, energie a materiálů
i životního prostředí.
V besedě s představiteli ministerstev lesního
a vodního hospodářství ČSR
a SSR poslanci konstatovali, že čistota vodních
toků je přímo úměrná
úrovni spolupráce organizací odpovědných
za výstavbu a dobrou funkci čistíren odpadních
vod. Jejich výstavbu je nutné prioritně zabezpečovat
na řece Odře na hranicích s Polskou lidovou
republikou. Je třeba dále posílit spolupráci
při řešení havarijních situací
se sousedními státy.
Ve výborech pro zemědělství a výživu
došli poslanci k závěru, že v zemědělských
podnicích je třeba zlepšit organizaci práce,
upřesnit podnikové normy, v mnohých podnicích
dát do pořádku evidenci spotřeby nafty.
Současný stav nevytváří předpoklady
pro uplatňování hmotné zainteresovanosti
na úsporách nafty.
Na nízkých úsporách nafty se podílí
i pomalé vyřazování staré,
nehospodárné techniky, ale i generálním
ředitelstvím strojních traktorových
stanic a opraven zemědělských strojů
Vinoř a Rovinka nedobudovaný systém diagnostické
péče o seřizování palivových
soustav. Také činnost vědeckovýzkumné
základny byla málo zaměřena na tyto
úspory nafty.
Největší rezervy jsou však u netradičních
zdrojů energie. Např. 1 m3 bioplynu odpovídá
zhruba 0,65 m3 zemního plynu. V současné
době je v ČSSR jen několik desítek
větších zařízení pro získávání
bioplynu. Jde téměř výhradně
o komunální čistírny odpadních
vod, kde jsou zpracovávány zachycené kaly.
Jediné větší zařízení
pro zpracování exkrementů prasat je v oborovém
podniku Velkovýkrmny v Třeboni. Jde o společnou
čistírnu pro město a velkovýkrmnu
prasat vybudovanou nákladem cca 40 mil. Kčs. Toto
zařízení pracuje dokonale již 12 let.
V průběhu provozu byla provedena řada zlepšení,
čímž se provoz i zefektivnil. Nyní je
teoreticky vyřešena výroba průmyslových
hnojiv z kalové vody včetně humusu a získání
čisté vody, tedy v podstatě bezodpadová
výroba. Zlepší se tím životní
prostředí a čistota podzemních vod.
Průzkumy uskutečněné výbory
pro plán a rozpočet prokázaly, že v
podnicích je realizaci státních cílových
programů 02 a 03 věnována dostatečná
pozornost. Úkoly jsou v jednotlivých letech obvykle
plněny. Úspory jsou však vykazovány
převážně jako relativní a je
velmi obtížné zjišťovat skutečný
národohospodářský efekt. Jedině
ve výjimečných případech jsou
tyto úspory promítány do technicko-hospodářských
norem. Jak ukázala následná kontrola ze strany
Státní energetické inspekce, jsou tyto úspory
často vykazovány chybně i opakovaně,
takže celkové výsledky státních
cílových programů jsou tím zkreslovány.
Realizace jednotlivých jmenovitých úkolů
státních cílových programů
02 a 03 je v řadě případů obtížná
zejména proto, že nemají v rámci investiční
výstavby potřebnou prioritu. Dodavatelé stavebních
i technologických částí odmítají
kontrahovat příslušné dodávky
s poukazem na významnější priority v
jiných oblastech. Jedině v těch případech,
kdy úkol ze státního cílového
programu 02 nebo 03 je současně zahrnut do plánu
investic na příslušnou pětiletku s potřebnou
prioritou, jsou úkoly zabezpečovány průběžně.
Kromě jednotlivých úkolů jsou podnikům
dávány také celkové úkoly úspor,
které jsou ze strany nadřízených orgánů
rozepisovány prakticky indexovou metodou bez znalosti konkrétních
podmínek příslušného podniku.
Tím se stává, že v jednom podniku je
třeba vynaložit enormní množství
prostředků na docílení plánovaných
úspor, kdežto v druhém se nedostávají
prostředky na realizaci daleko efektivnějších
úsporných opatření.
Bude nutno prosadit daleko účinnější
způsob řízení obou programů
a přispět tak k docílení vyšších
a hlavně skutečně reálných
úspor paliv, energií, surovin a materiálů.
Poslanci výborů pro průmysl, dopravu a obchod
při průzkumu v Ústavu pro výzkum a
využití paliv v Běchovicích došli
k závěru, že bude nutno prohloubit výzkum
technologií spalování a využití
tuhých, plynných a kapalných paliv a účinnějším
propojením s výrobními organizacemi dovádět
výsledky do výrobní praxe tak, aby byly získány
skutečně spolehlivé technologie a zařízení.
Ve spojení poznatků z průzkumů v dalších
organizacích se ukázalo, že bude třeba
věnovat pozornost zejména fluidním technologiím
pro použití méněhodnotného paliva
s vysokou popelnatostí.
Není ani uspokojivě zajištěno hospodárné
využívání takového zdroje, jako
je zemní plyn. Bude třeba důsledněji
využít dosavadní výsledky výzkumu
a vývoje i výrobní praxe k výrobě
účinnějších průmyslových
spotřebičů s využitím automatické
regulace a řízení jejich provozu.
Průzkumy také potvrdily, že dosavadní
výsledky čs. výzkumu a vývoje způsobů
likvidace průmyslových exhalací nejsou uspokojivé.
Výbory proto doporučují zaměřit
se na úspěšnou realizaci zakoupených
zahraničních licencí a neplýtvat zbytečně
prostředky i kapacitami.
Naopak, zejména průzkum ve VHJ Chepos ukázal,
že v ochraně vody a čištění
odpadních vod jsou výsledky povzbudivé, jsou
vybudovány významné kapacity. zejména
v Královopolské strojírně a v závodě
v Moravských Budějovicích na čistírny
odpadních vod a úpraven pitné vody. Zejména
kapacita malých čistíren a úpraven
vody je vyšší než jsou současné
požadavky. Výbor doporučuje využít
těchto kapacit k urychlení výstavby těchto
zařízení v ČSSR i pro jejich pohotový
export.
Při průzkumu v SHD Most došly výbory
k závěru, že nepříznivý
vliv na hospodárnost při těžbě
uhlí má rychlý růst cen dodávaných
strojů a zařízení bez odpovídajícího
nárůstu výkonnosti. Největší
rezerva je v nízké kvalitě a spolehlivosti
techniky a tím i v nízkém využití
zejména velkostrojů a dopravní techniky.
Je až překvapivě velké množství
nekvalitní práce na dodávané technice,
která prodražuje těžbu a narušuje
pracovní režim. Klesající kvalita elektromotorů
z MEZ Brno, gumových a ocelokordových pasů
z Gumáren Púchov i převodovek ze Škodovky
Plzeň výrazně zhoršuje spolehlivost
dopravníků a ztěžuje přepravu
vytěženého uhlí. Jsou to příklady,
myslím, draze placené nekvalitní práce.
Tento stav vyžaduje stále narůstání
už tak velké armády pracovníků
údržby.
Výraznému zvýšení účinnosti
při spotřebě paliv a energie brání
trvalý nedostatek měřicí a regulační
techniky - zejména automatická regulace. Tady se
přes různá politická usnesení
i opatření vlády nedaří dosáhnout
výraznějších výsledků.
Průzkum ve Východoslovenských železárnách
Košice potvrdil, že největší známé
konkrétní zdroje úspor paliv, energie, materiálu
i pracovních sil jsou v metalurgii. Jsou známy i
způsoby, jak je využít. Vyžaduje to však
investičně velmi náročný přechod
na úsporné technologie. Bude třeba, aby vláda
podle možností v investičních zdrojích
tento proces urychlovala.
Výsledky průzkumu ve Státním výzkumném
ústavu ochrany materiálu G. V. Akimova ukázaly,
že bude třeba prohloubit kvalifikovanou, systematickou
péči o ochranu materiálu jako cestu ke snížení
několikamiliardových ztrát ročně.
Ve výzkumu a vývoji je nutno věnovat zvláštní
péči ochraně zařízení
elektroniky a robotizovaných technologických
komplexů.
Také náhrada kovů termoplasty představuje
nevyužitý zdroj úspor kovů. Vyžaduje
však kvalifikovanější propracování
nových technologií při používání
termoplastů a také zvýšení jejich
kvality.
Lze tedy říci, že celkové poznatky a
zkušenosti poslanců ukázaly, že i nadále
je možno reálně počítat s úsporami
paliv, energie, kovů i s lepším využíváním
druhotných surovin.
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, doporučuji, abychom získané poznatky
promítli jednak do závěrů, které
přijme Sněmovna národů a dále
abychom je využili při dalších jednáních
sněmoven i v práci výborů. Dále
dávám ke zvážení, abychom v usnesení
dnešní schůze Sněmovny národů
vyzvali závody, pracovní kolektivy, brigády
socialistické práce i racionalizační
brigády a všechny pracovníky, aby ve svých
závazcích, zejména na počest 70. výročí
Velké říjnové socialistické
revoluce a 40. výročí Vítězného
února, věnovali pozornost efektivnímu využívání
paliv, energie, surovin a materiálu a rychlejšímu
využití všech dostupných rezerv.
Zpráva místopředsedy vlády ČSSR
a předsedy Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, kterou jsme vyslechli, není
ve svém celku v rozporu s poznatky a doporučeními
výborů. Doporučuji proto, abychom ji vzali
se souhlasem na vědomí.
Děkuji za pozornost.
Předseda SN J. Janík: Ďakujem poslancovi
Křenkovi za prednesenie spravodajskej správy.
Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
Predsedníctvo Snemovne národov navrhuje, aby Snemovňa
národov zvolila na prípravu návrhu uznesenia
návrhovú komisiu v tomto zložení: podpredseda
Snemovne národov súdruh Václav Štáfek
ako predseda komisie, ďalej poslankyne a poslanci: František
Samec, Zdeněk Sytný, Jozef Csémi, František
Šádek, Anna Vargová.
Má niekto k tomuto návrhu pripomienky? (Nemá.)
Nie sú.
Môžeme teda hlasovať. Kto súhlasí
s návrhom na zloženie komisie na prípravu návrhu
uznesenia, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Neni.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Konštatujem, že návrh na zloženie návrhovej
komisie bol jednomyseľne schválený.
Členov návrhovej komisie prosím, aby sa hneď
na začiatku poludňajšej prestávky zišli
v miestnosti č. 449 tu na 4. poschodí na prípravu
návrhu uznesenia.
Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci,
teraz nasleduje rozprava. Dostali sme písomné prihlášky
do rozpravy - celkove sa prihlásilo 13 poslancov v tomto
poradí: poslanci Zán, Frýbortová,
Ivaničová, Haičman, Dobrovolný, Habáň,
Huml, Kožík, Veselá, Kováč, Hyková,
Gogová a Muržic.
Prosím poslanca Zána, aby sa ako prvý ujal
slova. Po ňom sa pripraví poslankyňa
Frýbortová.
Poslanec J. Zán: Vážený súdruh
predseda, vážení hostia, súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci!
K významným faktorom intenzifikácie a rastu
efektívnosti národného hospodárstva
patrí postupné znižovanie materiálovej
náročnosti výroby na spotrebe kovových
materiálov. Tento objektívny a žiadúci
proces je možné dokumentovať aj tým, že
spotreba železných kovov v československej
ekonomike vyše 700 kg na obyvateľa je až 4krát
vyššia ako v štátoch, ktoré vykazujú
najnižšiu mernú spotrebu železných
kovov na jednotku hrubého domáceho produktu. Ani
ceny za kilogram našich výrobkov na zahraničnom
trhu nedosahujú žiadúcu reláciu.
Na základe analýzy vývoja materiálovej
náročnosti, ktorú vykonal gestor ŠCP
03 do roku 2000, by sa mala merná spotreba železných
kovov na jednotku vytvoreného národného dôchodku
znížiť o 40-50 %. Tento náročný
cieľ bude klásť zvýšené požiadavky
na zabezpečovanie úspor v spotrebe kovov v rámci
ŠCP 03.
Poslanecké prieskumy vykonané v tomto roku vo vybraných
organizáciách a doplnkové formy šetrenia
ukázali, že otázkam znižovania materiálovej
náročnosti výroby na spotrebe kovových
materiálov sa venuje náležitá pozornosť,
úmerná vlastným výrobným programom
jednotlivých organizácií, a že existuje
aj rad problémov, ktorých riešenie by umožnilo
dosahovať výraznejšie tempo v znižovaní
materiálovej náročnosti a v úspore
kovov.
Súčasná technicko-ekonomická úroveň
výrobkov a skladba výrobných programov
sa pohybuje od výrobkov predstavujúcich svetovú
špičku až po výrobky sotva priemernej
úrovne. Analýzy a poznatky z prieskumov napr. v
TST, ŠKODA Plzeň, Vítkovice, Chepos, ZŤS
Martin, VSŽ Košice, GR HŽ, Tesla ES a ďalších
ukazujú, že dosahovanie vysokých medziročných
úspor kovov je možné zabezpečovať
zavádzaním nových a známych progresívnych
technológií, ktoré zaručujú
pozitívny výsledok. Inovácie výrobkov
vyššieho radu a náročné uplatňovanie
hodnotenia úloh rozvoja vedy a techniky z hľadiska
materiálovej náročnosti vedú k výrazným
úsporám kovov a dosahujú až 60 % podielu
na celkovej úspore materiálu.
Pre ilustráciu uvádzam vybrané príklady:
Vo VHJ ZŤS na celkovej relatívnej úspore kovov
v rokoch 7. päťročnice mali výrobkové
a technologické inovácie 56,5 % podiel a obdobný
trend je zabezpečovaný aj na roky 8. päťročnice.