Sociální péče

Zásada č. 70

Sociální péčí zajišťuje stát pomoc občanům, jejichž životní potřeby nejsou dostatečně zabezpečeny příjmy z pracovní činnosti, dávkami důchodového nebo nemocenského zabezpečení, popřípadě jinými příjmy (stipendia apod.), a občanům, kteří ji potřebují vzhledem ke své obtížné životní situaci nebo nepříznivým životním poměrům, které nemohou překonat bez pomoci společnosti.

V oblasti sociální péče stát rozvíjí též poradenskou a výchovnou činnost, zejména výchovu k odpovědnému rodičovství, k upevňování rodinných vztahů, k vzájemné pomoci mezi občany, především pomoci starým občanům a občanům těžce postiženým na zdraví.

Při plnění úkolů sociální péče národní výbory úzce spolupracují s jinými státními orgány, hospodářskými, společenskými a jinými socialistickými organizacemi.

Sociální péče zahrnuje péči:

a) o občany konající službu v ozbrojených silách a členy jejich rodin;

b) o rodinu a dítě;

c) o občany se změněnou pracovní schopností;

d) o občany těžce postižené na zdraví;

e) o staré občany;

f) o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc;

g) o občany společensky nepřizpůsobené.

V rámci této péče se poskytují dávky a služby, zejména:

- peněžité a věcné dávky,

- poradenská a výchovné péče,

- sociálně právní ochrana,

- pracovní rehabilitace,

- mimořádné výhody pro některé skupiny občanů těžce postižených na zdraví,

- ústavní sociální péče a péče v jiných účelových zařízeních sociální péče,

- pečovatelská služba,

- stravování,

- kulturní a rekreační péče,

- bezúročné půjčky.

Odůvodnění:

Dosavadní základní vymezení služeb a dávek sociální péče se v podstatě zachovává. Na rozdíl od stávající úpravy jsou nyní v zásadě jmenovitě uvedeny skupiny obyvatelstva, jimž především jsou služby a dávky sociální péče poskytovány, protože se ukázalo potřebným, aby tato zásada, které je základní zásadou pro celou oblast sociální péče, vyjadřovala jak její osobní, tak věcný rozsah. K dosavadním skupinám příjemců sociální péče se nově zařazuje péče o občany konající službu v ozbrojených silách a o členy jejich rodin. Zabezpečení členů rodin občanů konajících základní nebo náhradní službu v ozbrojených silách, včetně poskytování příspěvku na byt vojáka, tvořilo dosud samostatnou část zákona o sociálním zabezpečení, ale ukazuje se, že systémově spíše patří do oblasti sociální péče. Nároky rodin vojáků i vojáka samotného touto úpravou nejsou dotčeny.

V obecných ustanoveních zásady dochází k dílčí úpravě která obsahově významněji nemění úpravu stávající, ale lépe vystihuje současné pojetí sociální péče a základní okruhy občanů, jimž se dávky a služby této péče poskytují, a to i s ohledem na nově zařazenou skupinu občanů konajících službu v ozbrojených silách.

Blíže určují jednotlivé služby a dávky následující zásady, které jsou rozděleny do oddílů dle skupin občanů, jichž se bezprostředně týkají. Podrobně je upraví prováděcí předpisy.

Zásada č. 71

Členům rodin občanů konajících základní (náhradní) službu v ozbrojených silách Československé socialistické republiky a některým jiným občanům, kteří jsou odkázáni výživou na vojáka, se poskytuje zaopatřovací příspěvek, pokud mají trvalý pobyt na území Československé socialistické republiky.

Na zaopatřovací příspěvek mají za podmínek dále uvedených nárok:

a) nezaopatřené děti (i osvojenci) vojáka a děti, které voják převzal do péče nahrazující péči rodičů; dítěti, které je svěřeno do pěstounské péče, nenáleží však zaopatřovací příspěvek z důvodu rodinného vztahu k rodičům;

b) manželka vojáka, která pečuje o dítě ve věku do 3 let nebo není z vážného důvodu výdělečně činná, anebo je plně invalidní;

c) rozvedená manželka vojáka, která pečuje o jeho dítě ve věku do 3 let;

d) družka vojáka, které s ním žila ve společné domácnosti v době jeho nástupu základní (náhradní) služby aspoň 3 měsíce a nadále v ní setrvává a pečuje o dítě ve věku do 3 let, jehož otcem (osvojitelem) je voják;

e) matka dítěte vojáka, která není provdána a pečuje o jeho dítě ve věku do 1 roku;

f) zletilá příbuzné vojáka nebo manželky vojáka, která pečuje o dítě vojáka ve věku do 3 let, jehož matka zemřela nebo nemůže z vážných zdravotních důvodů o dítě pečovat anebo dítě opustila. Podmínkou však je, že manželka vojáka nepobírá zaopatřovací příspěvek;

g) osoba, jíž bylo dítě vojáka ve věku do 3 let svěřeno rozhodnutím příslušného orgánu do péče nahrazující rodičovskou péči, nepobírá-li zaopatřovací příspěvek manželka vojáka;

h) osoba, které soud přiznal vůči vojákovi výživné (příspěvek na výživu);

ch) manžel ženy, které nastoupila základní (náhradní) službu, je-li plně invalidní a odkázán výživou na manželku.

Odůvodnění:

Dosavadní okruh oprávněných se rozšiřuje o osoby, k nimž má voják soudem stanovenou vyživovací povinnost a o osoby, jimž bylo dítě vojáka ve věku do 3 let svěřeno rozhodnutím příslušného orgánu do péče nahrazující rodičovskou péči, zužuje se u družek a zletilé příbuzné vojáka nebo jeho manželky.

Podmínky nároku dítěte, manželky vojáka a manžela ženy, které nastoupila vojenskou službu, se nemění.

Nárok rozvedené manželky a matky dítěte vojáka, která není provdána, se v případě péče o jeho dítě navrhuje nevázat na soudem stanovené výživné, neboť v době výkonu vojenské služby soud nemůže příspěvek na výživu nebo výživné stanovit, protože voják nemá příjem. Věk jednoho roku dítěte se u neprovdané matky navrhuje v souladu s novelou zákona o rodině z roku 1982, který zaručuje svobodné matce nárok na výživné po tuto dobu.

Navrhuje se zpřísnění podmínek nároku družky, vzhledem k tomu, že se jedná o mladé lidi ve věku zhruba 18 - 24 let, u kterých má naše společnost zájem, aby uzavřeli manželství a založili rodinu. Navrhuje se nadále neposkytovat zaopatřovací příspěvek družce, které není z vážného důvodu výdělečně činná nebo je invalidní, nepečuje-li o dítě vojáka.

Nárok zletilé příbuzné vojáka nebo jeho manželky, která pečuje o dítě vojáka, se navrhuje omezit jen na případy, kdy manželka vojáka o dítě nemůže z vážných důvodů pečovat anebo je opustila.

Nově se navrhuje nárok osobám, kterým bylo dítě vojáka svěřeno rozhodnutím příslušného orgánu do péče nahrazující rodičovskou péči.

Obě tato ustanovení směřují k zabezpečení osob, které v odůvodněných případech pečují během vojenské služby otce dítěte o jeho dítě ve věku do 3 let.

Dále se navrhuje vyloučit souběh nároku na zaopatřovací příspěvek manželky a příbuznou vojáka (manželky), která pečuje o dítě vojáka,nebo s osobou, které bylo dítě vojáka svěřeno do péče nahrazující péči rodičovskou. V praxi nastávaly případy, kdy např. dávku pobírala jak studující manželka vojáka, tak i výdělečně činná příbuzná (babička), jež pečovala o jejich malé dítě.

Navrhované změny v okruhu oprávněných a podmínek nároku si nevyžádají zvýšené náklady.

Zásada č. 72

Vojáku (vojákyni) se poskytuje příspěvek na úhradu za užívání bytu, za služby s tím spojené a za náklad za otop a ohřev vody; podmínky a výši příspěvku stanoví prováděcí předpis.

Odůvodnění:

Navrhuje se, aby příspěvek na úhradu za užívání bytu byl obligatorní. V praxi nedocházelo k zamítnutí žádosti o příspěvek, pokud voják (vojákyně) splnil podmínky stanovené prováděcím předpisem, a proto se nezvýší náklady na dávku.

Tento příspěvek náleží nadále ve výši stanovené úhrady za užívání bytu, včetně nákladů za otop a ohřev vody, nejvýše 300 Kčs měsíčně.

Zásada č. 73

Zaopatřovací příspěvek činí měsíčně

a) 400 Kčs, jde-li o dítě,

b) 650 Kčs, jde-li o ostatní oprávněné; bylo-li však přiznáno soudem výživné (příspěvek na výživu) vůči vojákovi, náleží zaopatřovací příspěvek ve výši výživného (příspěvku na výživu), nejvýše však v částce 650 Kčs.

Zaopatřovací příspěvek manželky vojáka, která nepečuje o dítě, se krátí o polovinu částky, o kterou úhrn zaopatřovacího příspěvku a průměru hrubých příjmů z výdělečné činnosti, dosažených za období 6 kalendářních měsíců, převyšuje l 500 Kčs měsíčně.

Odůvodnění:

V souladu s výší minimálního sirotčího důchodu jednostranně osiřelého dítěte zvyšuje se zaopatřovací příspěvek na dítě z dosavadních 300 Kčs na 400 Kčs měsíčně. Dosud bylo možno též poskytovat příplatek k zaopatřovacímu příspěvku na invalidní dítě vyžadující stálou péči a zaopatřovací příspěvek oprávněných - kromě zaopatřovacího příspěvku dítěte - se za určitých podmínek krátil.

Příplatek k zaopatřovacímu příspěvku na invalidní dítě vyžadující stálou péči byl zaveden v roce 1975 a měl postihnout výjimečné případy, kdy voják v době povolání k výkonu vojenské služby neměl zachovány nároky z nemocenského pojištění. V praxi se uvedený příplatek vůbec neposkytoval, protože dítě vojáka bylo vždy zabezpečeno přídavky na děti nebo výchovným, ke kterým náleží příplatek na invalidní dítě, a proto se dále nenavrhuje.

Dosud zaopatřovací příspěvek nesměl překročit hranici 65 % průměrného hrubého výdělku vojáka. V praxi ke krácení dávky docházelo zcela výjimečně a příjem oprávněných se doplňoval zpravidla dávkami sociální péče. Sledování a vykazování příjmů u všech vojáků je značně administrativně náročné a neefektivní, proto se navrhuje zaopatřovací příspěvek nadále nekrátit.

Zvýšení zaopatřovacího příspěvku na dítě si vyžádá náklad 17 mil. Kčs ročně.

Zásada č. 74

Nárok na zaopatřovací příspěvek a příspěvek na úhradu za užívání bytu náleží od prvního dne základní (náhradní) služby; splní-li se předpoklady pro nárok na uvedené dávky (například uzavření sňatku, narození dítěte, získání bytu) teprve po nástupu této služby, vzniká nárok ode dne, kdy se tak stalo. Má-li však voják nárok na náhradu mzdy za dobu po nástupu této služby, náleží zaopatřovací příspěvek až ode dne následujícího po posledním dni, za který ještě náležela tato náhrada mzdy.

Splňuje-li oprávněný podmínky pro poskytování zaopatřovacího příspěvku z různých důvodů, náleží jen jeden zaopatřovací příspěvek, a to vyšší.

Nárok na zaopatřovací příspěvek a příspěvek na úhradu za užívání bytu zaniká dnem, kterým pominula některá z podmínek pro trvání nároku. Skončí-li však základní (náhradní) služba nebo pomine-li některá z podmínek trvání nároku až po 25. dni v měsíci, zaniká nárok na tyto dávky až posledním dnem téhož kalendářního měsíce.

Zaopatřovací příspěvek dítěte se vyplácí tomu, kdo má dítě v přímém zaopatření; zaopatřovací příspěvek dítěte, které je v plném přímém zaopatření ústavu (zařízení) pro péči o děti nebo o mládež z jiných důvodů než z důvodu léčení, se vyplácí tomuto ústavu.

Pokud se nestanoví jinak, platí o poskytování zaopatřovacího příspěvku a příspěvku na úhradu za užívání bytu a o právu požadovat vrácení neprávem poskytnutých dávek obdobně společné ustanovení o dávkách důchodového zabezpečení.

Odůvodnění:

Přejímá se dosavadní úprava. Doplňuje se pouze o příspěvek na úhradu nákladů za užívání bytu vojáka, který byl dosud upraven v prováděcím předpise.

Zásada č. 75

Jestliže voják nemá nárok na zabezpečení při vojenském cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených silách, náleží občanům uvedeným v zásadě č. 71 zaopatřovací příspěvek a příspěvek na úhradu za užívání bytu vojáka podle této úpravy.

Odůvodnění:

Platná právní úprava nemá výslovné ustanovení o příspěvku na úhradu nákladů za užívání bytu, který se v těchto případech poskytuje dosud na základě výkladu zákona. Navrhovaná úprava zpřesňuje dosavadní znění a náklady na dávku nezvýší.

Zásada č. 76

Společenskou pomoc rodinném, matkám a dětem upravují zvláštní předpisy a tento zákon.

Podle tohoto zákona poskytují národní výbory další pomoc nezaopatřeným dětem, jejich rodičům, zejména osamělým matkám (otcům), pečujícím o nezaopatřené dítě, a ženám v době těhotenství. Pomoc se poskytuje, jestliže se uvedení občané přechodně ocitli v mimořádně obtížných poměrech, nebo v nich žijí a rodiče dětí nebo těhotné ženy nemohou překonat nepříznivé životní poměry vlastním přičiněním nebo se rodiče vyhýbají plnění vyživovací povinnosti ke svým nezaopatřeným dětem.

K zajištění životních potřeb těchto občanů poskytují národní výbory v rozsahu a za podmínek stanovených prováděcími předpisy zejména peněžité dávky, a to příspěvek na výživu dítěte a jiné peněžité příspěvky, věcné dávky, pečovatelskou službu a péči v účelových zařízeních.

Odůvodnění:

Dosavadní okruh osob, jimž se poskytují dávky sociální péče, se rozšiřuje o nezaopatřené děti, jimž se poskytuje příspěvek na výživu dítěte a v případě další potřeby též peněžité příspěvky nebo věcná dávka. Příspěvek na výživu dítěte je dosud upraven v prováděcí vyhlášce, přičemž jde o nejčastější dávku poskytovanou v oblasti sociální péče o rodinu a dítě.

Zásada č. 77

Národní výbory ve spolupráci se socialistickými organizacemi a školami připravují mladé občany na manželství poradenskou a výchovnou činností, vedou je k odpovědnému rodičovství a napomáhají k vytváření příznivých vztahů v rodinách ohrožených rozvratem; k plnění těchto úkolů zřizují také manželské a předmanželské poradny, Národní výbory zjišťují též případy ohroženého nebo narušeného vývoje dětí, působí k odstranění jeho příčin a důsledků a zabezpečují sociálněprávní ochranu dětí podle zvláštních předpisů.

Odůvodnění:

Přejímá se dosavadní stav.

Zásada č. 78

Občanem se změněnou pracovní schopností (dále jen "zps") je, kdo má pro dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav podstatně omezenou možnost pracovního uplatnění, případně přípravy k pracovnímu uplatnění; občany se zps jsou též poživatelé důchodů podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, pokud jim zachovaná pracovní schopnost dovoluje pracovní uplatnění, či přípravu pro toto uplatnění.

Odůvodnění:

Přejímá se dosavadní úprava, která odpovídá potřebě.

Zásada č. 79

Občanům se zps se poskytuje bezplatně pracovní rehabilitace jako souvislá péče směřující k tomu, aby mohli vykonávat dosavadní nebo jiné vhodné zaměstnání; zahrnuje poradenskou službu při volbě povolání nebo jiného pracovního uplatnění, přípravu pro pracovní uplatnění a umísťování do zaměstnání. Na jejím provádění se podílejí národní výbory a organizace.

Odůvodnění:

Dosavadní úprava rozsahu a způsobu provádění pracovní rehabilitace se přejímá beze změny.

Zásada č. 80

Občany se zps s těžším zdravotním postižením jsou občané, kteří mají mimořádně omezenou možnost pracovního uplatnění včetně přípravy k němu a mohou se uplatnit jen ve zcela úzkém okruhu zaměstnání, popřípadě v zaměstnání za mimořádně upravených pracovních podmínek. Tito občané se umísťují zejména do výrobních družstev invalidů, do hospodářských zařízení svazů invalidů a do chráněných dílen a pracovišť, které zřizují nebo vyhrazují organizace.

Národní výbory mohou poskytovat organizacím příspěvky na zřizování chráněných dílen a chráněných pracovišť

Odůvodnění:

Ve vymezení okruhu občanů se zps s těžším zdravotním postižením se zachovává současná úprava. Nyní budou moci národní výbory poskytovat organizacím příspěvek na zřízení chráněné dílny nebo pracoviště (nejčastěji se jedná o úpravu telefonní ústředny pro obsluhu nevidomým manipulantem) na rozdíl od dosavadního stavu, kdy byl tento příspěvek ve stanovených případech poskytován občanovi.

Zásada č. 81

Hmotné zabezpečení občanů se zps, které je jim poskytováno v rámci jejich pracovní rehabilitace, zahrnuje příspěvek před umístěním do zaměstnání, příspěvek po dobu přípravy pro pracovní uplatnění a náhradu nutných výloh spojených s touto přípravou.

Odůvodnění:

Rozsah a způsoby hmotného zabezpečení se v porovnání se stávající úpravou nemění.

Zásada č. 82

K zajištění řádné péče o občany se zps vedou národní výbory zvláštní evidenci o těchto občanech s údaji o jejich pracovním uplatnění v organizacích, o jejich přípravě pro pracovní uplatnění a evidenci pro ně vhodných volných míst.

V součinnosti se zařízeními státní zdravotní správy a s orgány Revolučního odborového hnutí, popř. jiných společenských organizací, sledují vliv přípravy pro pracovní uplatnění, výkonu zaměstnání a pracovního prostředí na zdravotní stav občanů se zps a potřebu další pomoci.

Odůvodnění:

Povinnost národních výborů vést evidenci občanů se zps se navrhuje upravit přímo zákonem. Jinak se současná úprava nemění.

Zásada č. 83

Prováděcí předpis podrobněji vymezí okruh občanů se zps a zps s těžším zdravotním postižením, upraví jejich evidenci, provádění pracovní rehabilitace, péči o mladistvé občany se zps, podmínky hmotného zabezpečení v době pracovní rehabilitace a příspěvky poskytované organizacím národními výbory.

Odůvodnění:

I v zásadách č. 78 až 82 se v podstatě přejímá dosavadní právní úprava, která se osvědčila a která bude podrobněji provedena v prováděcím předpise předpokládaném v zásadě č. 83.

Zásada č. 84

Občanům těžce postiženým na zdraví, zejména nevidomým a občanům s těžkým postižením pohybového nebo nosného ústrojí, národní výbory poskytují služby, peněžité nebo věcné dávky k překonání obtíží, jež jim způsobují uvedená postižení. Umožňuje se jim zejména účast na společném stravování a na rekreaci, poskytuje se jim pečovatelská služba a pomůcky potřebné k odstranění, zmírnění nebo překonání následků postižení. Místo těchto pomůcek jim může být poskytnut peněžitý příspěvek na jejich zakoupení.

Občanům s těžkým tělesným, smyslovým nebo těžkým mentálním postižením, které podstatně omezuje jejich pohybovou nebo orientační schopnost, se poskytují podle druhu a stupně postižení mimořádné výhody (v dopravě, při potřebě průvodce apod.).

Organizace umožňují svým bývalým pracovníkům (členům výrobních družstev a členům jednotných zemědělských družstev), kteří se stali poživateli invalidního důchodu a nevykonávají soustavné zaměstnání, účast na kulturních, společenských a jiných akcích a též na závodním stravování, pokud je organizace poskytuje svým pracovníkům (členům) a pokud to zdravotní stav invalidního občana připouští.

Způsob a podmínky poskytování dávek a služeb občanům těžce postiženým na zdraví podrobně upraví prováděcí předpisy.

Odůvodnění:

Zachovává se dosavadní stav, pokud jde o služby a dávky poskytované národními výbory, s tím, že základní okruh oprávněných se pojmově upřesňuje a do skupin občanů, jimž se poskytují mimořádné výhody, se nově jmenovitě zahrnují též občané s těžkým mentálním postižením (imbecilita, idiotie). Toto specifické postižení modifikuje i potřebu a rozsah služeb a dávek sociální péče. Těmto občanům je třeba usnadnit cestování hromadnými dopravními prostředky a v odůvodněných případech ulehčit individuální dopravu přiznáním průkazu na mimořádné výhody a příspěvku na provoz motorového vozidla, jestliže toto vozidlo bude využíváno zejména ve prospěch postiženého.

Tato úprava si vyžádá finanční náklady v rozsahu přibližně 10 mil. Kčs ročně.

Nově se stanoví určité povinnosti organizací vůči bývalým pracovníkům - invalidním důchodcům. Dosud takové povinnosti byly vázány pouze ke starým občanům, a docházelo tudíž k neodůvodněnému opomíjení stejně potřebných invalidních důchodců mladších věkových skupin.

Zásada č. 85

Dospělým občanům, kteří pro těžké tělesné, nebo smyslové anebo mentální postižení, popřípadě pro kombinaci postižení, potřebují ústavní péči, se poskytuje ubytování, zaopatření včetně ošacení v případě potřeby, kulturní a zdravotní péče včetně rehabilitace, jakož i příležitost k práci ve vhodných podmínkách a jiné služby v ústavech sociální péče pro dospělé občany takto postižené.

V ústavech sociální péče pro dospělé může být kromě celoročního zaopatření poskytována péče v potřebném rozsahu též formou denního nebo týdenního pobytu.

Odůvodnění:

Zásada přináší určité změny v dosavadní úpravě. V sou ladu s potřebami a vývojem ústavní péče jsou rozšířeny základní skupiny občanů, jimž je poskytována péče v ústavech pro dospělé. K obsahu této péče se doplňuje poskytování ošacení v případě potřeby, a to v souvislosti s novou úpravou úhrady za ústavní péči. Nově je uváděna možnost poskytovat v těchto ústavech péči v potřebném rozsahu též formou denního nebo týdenního pobytu.

Detailní diferenciaci skupin postižených a ústavů, jakož i organizaci ústavní sociální péče podrobně upraví prováděcí předpisy.

Zásada č. 86

Dětem a mládeži s těžkým tělesným postižením, nebo tělesným postižením v kombinaci s dalšími vadami (lehčí mentální, smyslové), které znemožňuje nebo podstatně ztěžuje normální způsob výchovy, vzdělávání a přípravy pro povolání, se poskytuje ubytování, zaopatření včetně ošacení, zdravotní péče včetně rehabilitace, výchovná péče, školní vzdělání, příprava pro povolání, rekreační péče a jiné služby v ústavech sociální péče pro mládež takto postiženou.

Dětem a mládeži s těžkým mentálním postižením se poskytuje ubytování, zaopatření včetně ošacení, výchova zaměřená též k pracovní činnosti, zdravotní péče včetně rehabilitace, rekreační péče a jiné služby v ústavech sociální péče pro mentálně postiženou mládež.

Ústavní sociální péči o děti a mládež je možno kromě celoročního zaopatření poskytovat v potřebném rozsahu též formou denních nebo týdenních pobytů.

Podrobnosti k této zásadě stanoví prováděcí předpis.

Odůvodnění:

V porovnání s dosavadní úpravou i tato zásada přináší některé změny. Základní skupiny postižených, jimž se poskytuje péče v ústavech sociální péče pro mládež, se rozšiřují o děti a mládež tělesně postiženou s přidruženými dalšími vadami (lehčí mentální, smyslové). Doplněna je možnost poskytovat i v ústavech pro tělesně postižené potřebnou péči dětem žijícím mimo ústav, a to formou denních nebo týdenních pobytů. Mezi služby v ústavech poskytované je zařazena i rekreační péče, které se již v některých ústavech zajišťuje a dále se rozvíjí.

Navržená zásada vytváří základ podrobnější úpravy diferenciace skupin postižených i ústavů a organizace ústavní sociální péče pro děti a mládež. Úhradu za péči v těchto ústavech upravují zvláštní předpisy.

Zásada č. 87

Starým občanům poskytují národní výbory služby a dávky sociální péče, kterými se usnadňuje život ve stáří a umožňuje přiměřené uspokojování životních potřeb včetně zvláštních potřeb odůvodněných stárnutím. Udržování domácnosti a osobní péče se jim usnadňuje poskytováním pečovatelské služby a účastí na společném stravování. Vytvářením vhodných podmínek se jim umožňuje aktivní účast na společenském a kulturním životě, na pracovní i veřejné činnosti podle jejich zájmů a zdravotního stavu a účast na rekreaci.

Starým občanům, zejména těm, kteří pro trvalé změny zdravotního stavu potřebují komplexní péči, se poskytuje ubytování, zaopatření, kulturní a zdravotní péče včetně rehabilitace a jiné služby v ústavech sociální péče pro staré občany, pokud zdravotní stav nevyžaduje léčení a ošetřování v lůžkovém zdravotnickém zařízení. Starým občanům může být poskytováno potřebná péče též v zařízeních pro denní (týdenní) pobyt, popřípadě v jiných zařízeních sociální péče. Organizace umožňují důchodcům - svým bývalým pracovníkům (členům výrobních družstev a členům jednotných zemědělských družstev), kteří odešli do důchodu, účast na kulturních, společenských, rekreačních a jiných akcích organizace, jakož i na závodním stravování, pokud je organizace poskytuje svým pracovníkům (členům).

Odůvodnění:

Socialistická společnost rozvíjí všestrannou péči o staré občany, aby jim umožnila prožívání aktivního stáří a vytvořila podmínky pro přiměřené uspokojování jejich životních potřeb. Ve hmotném zabezpečení starých občanů mají význam především jejich důchody, většinou pokrývající všechny běžně se vyskytující náklady a výdaje na životní potřeby starých občanů. Mnohotvárnost života a další vlivy přinášejí s sebou však situace, kdy důchody starých občanů nepostačují k pokrytí jednorázově zvýšených nebo trvale vyšších výdajů. Tyto potřeby se uspokojují různými formami sociální péče. V jejím rámci se starým občanům poskytuje zejména pečovatelská služba, ústavní sociální péče, stravování, peněžité a věcné dávky, rekreační péče a umožňuje se jim účast na veřejném a kulturním životě, Navrhovaná zásada, přejímající v podstatě dosavadní úpravu, tvoří právní základnu pro další rozvíjení všech forem sociální péče.

Růst životní úrovně a intenzívní zdravotní a sociální péče se odráží i ve skladbě populace, pokud jde o starší obyvatelstvo. Počet šedesátiletých a starších občanů se od roku 1950 do roku 1985 výrazně zvýšil, a to o 75 %. Počet osmdesátiletých a starších občanů se v uvedeném období zvýšil o 150 % a tento prudký růst bude pokračovat do roku 1990. Právě tato skupina starých občanů je v důsledku snižující se soběstačnosti nejčastějším uživatelem služeb sociální a zdravotní péče a poživatelem dávek sociální péče. Z toho vyplývá potřeba všestrannější a intenzivnější péče o tyto občany.

Zásada č. 88

Občanům, kteří se ocitli přechodně v mimořádně obtížných poměrech nebo v nich žijí, se poskytuje potřebná pomoc, zejména výchovná a poradenská péče, další služby, věcná pomoc a peněžité příspěvky, aby mohli tyto poměry překonat, pokud tak nemohou učinit vlastním přičiněním, ani za pomoci své rodiny.

Odůvodnění:

Dosavadní úprava se přejímá beze změny.

Zásada č. 89

Národní výbory ve spolupráci s ostatními státními orgány, se společenskými a hospodářskými organizacemi poskytují občanům společensky nepřizpůsobeným (např. občanům po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody, po skončení protialkoholního léčení) zvláštní péči. Touto péčí se sleduje řešení sociálních důsledků společenské nepřizpůsobenosti uvedených občanů s cílem vytvářet u nich aktivní vztah k práci a společnosti a napomáhat k tomu, aby vedli řádný život. Poskytuje se jim zejména poradenské a výchovná péče, pomoc při pracovním umístění, při ubytování včetně krátkodobého ubytování v příslušném účelovém zařízení sociální péče.

Odůvodnění:

Dosavadní úprava, která se osvědčila, se zachovává.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP