2. Ostatní úpravy ve způsobu výpočtu důchodu

Kromě úprav zásadního charakteru je účelné v zákoně o sociálním zabezpečení provést některé další drobnější změny, které zlepší životní situaci menších skupin důchodců a v řadě případů přinesou administrativní zjednodušení.

a) V souvislosti se zlepšením výpočtu důchodu a návrhem na zrušení poskytování kompenzačních zvýšení z let 1979 a 1982 k nově přiznávaným důchodům se navrhuje zvýšit nejnižší výměry důchodů, a to

- u starobních a invalidních z 400 Kčs na 500 Kčs měsíčně,

- u vdovských z 360 Kčs na 450 Kčs měsíčně a

- u sirotčích z 300 Kčs (u oboustranných 500 Kčs) na 400 Kčs (600 Kčs) měsíčně.

Navíc je u těchto nejnižších důchodů odůvodněné upustit od podmínky, že důchod nesmí činit více než 90 % čistého výdělku; důchodce - pokud důchod není jeho jediným zdrojem příjmu - obdrží tedy alespoň důchod v uvedených částkách.

b) U vdovských důchodů se navrhuje podstatně zjednodušit administrativu spojenou s dosavadním způsobem krácení těchto důchodů při souběhu s výdělkem. Namísto dosavadního zálohového krácení a jeho následného vyúčtování, s čímž je spojena administrativně náročně přeplatková agenda, by se provádělo krácení důchodu za stejných podmínek jako dosud, ale bez nutnosti zpětného vyúčtování. Tato praxe se již osvědčila u jiných dávek, které při souběhu s výdělkem podléhají krácení (např. u příspěvku za službu příslušníků ozbrojených sborů).

Dále se navrhuje pro malé skupiny vdov, které pečují o děti, určité rozšíření podmínek nároku na vdovský důchod. Za odůvodněné se rovněž považuje přiznat sirotčí důchod v minimální výměře i těm dětem, jejichž zemřelí rodiče nesplnili všeobecné podmínky nároku na důchod.

c) Ročně se přiznává více než 20 tisíc částečných invalidních důchodů, u nichž v důsledku dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu došlo k podstatnému poklesu výdělku. V případech, kdy nepříznivý zdravotní stav značně ztěžuje obecné životní podmínky, se podstatný pokles výdělku nevyžaduje avšak sleduje se sociální situace rodiny. Tato úprava je předmětem odůvodněné kritiky. Jeví se proto účelné poskytovat částečný invalidní důchod v uvedených případech jako dávku nárokovou, jejíž přiznání bude záviset pouze na zdravotním postižení.

d) Nárokově se navrhuje také započítávat do PMV pro starobní nebo invalidní důchod i částku částečného invalidního důchodu pobíraného v rozhodném období. Tento způsob výpočtu PMV se již nyní provádí v rámci ustanovení o odstraňování tvrdostí zákona o sociálním zabezpečení prakticky ve všech případech.

e) Je-li důchodce trvale tak bezmocný, že potřebuje ošetření a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod podle stupně bezmocnosti o 200 - 400 Kčs měsíčně. Vzhledem k rostoucím finančním nárokům na úhradu dlouhodobé pravidelné pomoci je potřebné stanovit zvýšení důchodu při převážné bezmocnosti na 400 Kčs a při úplné na 600 Kčs měsíčně. Současně se navrhuje přiměřeně diferencovaně zvýšit i stanovenou hranici pro úhrn důchodu spolu se zvýšením pro bezmocnost. Úprava napomůže v řešení velmi obtížné situace bezmocných občanů a jejich rodin a usnadní bezmocným uhradit alespoň větší část mimořádných nákladů za péči a služby, které nezbytně potřebují.

f) Na invalidní dítě vyžadující stálou péči se poskytuje příplatek k přídavkům na děti a k výchovnému ve výši 500 Kčs měsíčně. V praxi se při rozhodování o nároku na tuto dávku projevily problémy, neboť současný pojem "invalidní dítě vyžadující stálou péči" nevystihoval okruh oprávněných. Navrhuje se proto poskytovat příplatek na dítě těžce zdravotně postižené vyžadující mimořádnou péči a současně zavést určitou diferenciaci výše příplatku, a to na 500 a 60 Kčs měsíčně. Vyšší stupen příplatku bude poskytován zhruba jedné třetině nejzávažnějších případů, kdy rodina dítěte musí zajišťovat mimořádnou péči zvláště časově a věcně náročnou.

g) Invalidní důchody pracujících (občanů), kterým vznikl nárok na důchod v době do 28 let věku a občanů, jejichž invalidita vznikla v době služby v ozbrojených silách, se vypočítávají z fiktivního výdělku 1400, resp. 1750 Kčs. S ohledem na změny ve způsobu výpočtu důchodu a na růst mezd se navrhuje tyto částky zvýšit na 1600 a 2000 Kčs.

h) Důchod za výsluhu let se poskytuje výkonným letcům a některým umělcům. Navrhuje se rozšířit uvedený okruh pracujících o pracovníky vybraných profesí z oblasti řízení letového provozu, kteří vykonávají společensky vysoce důležité zaměstnání, kladoucí mimořádné nároky na organismus a zdravotní schopnosti těchto pracovníků a v řadě případů způsobuje předčasné zdravotní opotřebení, vyžadující zanechání dosavadního zaměstnání.

ch) Usnesením vlády ČSSR č. 131 z roku 1985, o změnách v zařazování některých zaměstnání do preferovaných pracovních kategorií, byl dán souhlas, aby v rámci ustanovení o odstraňování tvrdostí zákona byla od 1.7. 1 985 zaměstnání, v nichž se vyskytují pracovní procesy s prokázanými chemickými karcinogeny a pracovní procesy s rizikem karcinogenity, zařazena v I. pracovní kategorii s nárokem na starobní důchod v 58 letech. Při příležitosti změny zákona je proto vhodné provést právní úpravu, která by zakotvila rozšíření okruhu prací patřících do I. pracovní kategorie.

Zároveň se upřesňují podmínky pro zařazení některých THP pracovníků do I. pracovní kategorie a období sledování převahy vykonávané práce pro hodnocení doby v preferované kategorii.

i) Současně se snížením věkových hranic pro nárok na starobní důchod od roku 1957 (z 65 a 60 let na 60 a 55 let) byla stanovena přísnější kritéria pro potřebnou dobu zaměstnání. Od té doby nestačí k získání nároku na důchod pouze odpracování požadované soby (25 let a pro nárok na důchod z preferované kategorie z této doby alespoň 20 let v preferované kategorii), ale je nutné, aby zaměstnání trvalo až do věkové hranice pro nárok na důchod. Zákon sice umožňuje zachování nároku, pokud od skončení zaměstnání neuběhly více než 2 roky před věkovou hranicí, pracujícím je však v těchto případech neúměrně snižována výše důchodu při určování PMV. Při delším přerušení vzniká nárok na důchod pouze v případech, kdy ONV uzná, že zaměstnání bylo ukončeno z tzv. vážných důvodů. Rozhodování o přerušení zaměstnání z vážných důvodů je však značně nejednotné a administrativně náročné. Přitom nikde v zahraničí nejsou takto přísně stanoveny podmínky pro zápočet doby zaměstnání. Proto se navrhuje nadále již netrvat na podmínce, aby zaměstnání trvalo až do okamžiku splnění ostatních podmínek pro nárok na důchod. Tato úprava značně posílí sociální jistoty pracujících a přinese i podstatné zjednodušení při rozhodování o době zaměstnání jak v úřadech důchodového zabezpečení, tak i na ONV. Obzvlášť velký význam bude mít tato úprava pro pracující vykonávající práce za zvlášť obtížných podmínek, zařazené do I. nebo II. pracovní kategorie.

j) Důchod manželky je dobrovolnou dávkou, která může být přiznána manželce důchodce nebo pracujícího, jenž získal potřebnou dobu zaměstnání pro nárok na starobní nebo invalidní důchod, jestliže není výdělečně činná ani nemá nárok na jiný důchod a je starší 65 let nebo plně invalidní. V současné době se přiznává ročně cca 3 - 4 tisíce důchodů manželek. Důchod se poskytuje ve výši 100 300 Kčs měsíčně podle sociálních poměrů rodiny. Přitom jde většinou o ženy, které svou péčí o domácnost a rodinu vytvářely podmínky pro plné pracovní zapojení manželů. Proto v rámci zjednodušení administrativy a posílení jistot obyvatelstva se navrhuje poskytovat důchod manželky nárokově ve výši 200 Kčs měsíčně.

k) V letech 7. pětiletky bylo postupně zaváděno pro pracovníky vybraných profesí resortu dopravy, všeobecného strojírenství, elektrotechnického průmyslu, hutnictví a těžkého strojírenství a stavebnictví poskytování příspěvku k důchodům ve výši 200 Kčs měsíčně. V současné době se vyplácí zhruba 35 tisíc těchto příspěvků. Jedním z důvodů jejich zavedení byla snaha po výraznějším promítnutí pracovních zásluh do důchodových nároků, což platné předpisy o důchodovém zabezpečení tehdy ještě neumožňovaly. Příspěvky jsou přiznávány vesměs pracujícím s vyššími výdělky, u nichž nyní dojde k výraznému zvýšení důchodů. Je proto potřebné posoudit, zda je nadále odůvodněné narušovat jednotnost systému důchodových nároků a přiznávat příspěvky i k novým důchodům, které již lépe zhodnocují pracovní zásluhy.

l) Dále se navrhuje provést ještě některé další drobné úpravy, jako např.

- hodnotit dobu samostatné zemědělské činnosti mezi lety 1945 - 1948 bez dalších podmínek jako dobu zaměstnání;

- započítávat do PMV odměnu za zlepšovací návrhy, objevy a vynálezy, bez ohledu na to, zda činnost, za kterou je odměna poskytnuta, souvisí se zaměstnáním pracujícího, i na to, kdo tuto odměnu vyplatil;

- pro snížení věkové hranice hodnotit i osobní péči o dítě nahrazující péči rodičů;

- pro stanovení věkové hranice přihlížet u pěstounek i k dětem vychovaným v pěstounské péči;

- poskytovat přídavky na děti a výchovné k důchodům a rovněž sirotčí (příp. i vdovský) důchod i při kombinované formě studia v těch kalendářních měsících, v nichž trvá denní cyklus studia po celý měsíc a naopak zrušit možnost poskytování výchovného k částečnému invalidnímu důchodu.

m) Příspěvek na úhradu nákladů sociálního, zabezpečení členů JZD, který byl zaveden v roce 1962, namísto do té doby placeného pojistného, je v současné době daňovým odvodem, který patří do oblasti finančního práva a nikoliv do předpisů o sociálním zabezpečení. Na tom nic nemění ani skutečnost, že se příspěvek započítává do průměrné měsíční odměny člena JZD (jde o obdobu daně ze mzdy). Navrhuje se proto do nového zákona o sociálním zabezpečení úpravu tohoto příspěvku nezahrnovat. Do doby než bude příležitost k úpravě příspěvku ve finančních předpisech, by však zůstala zachována ustanovení dosavadních předpisů o sociálním zabezpečení, která jej upravuje (§ 101 zákona o sociálním zabezpečení a § 145 a - c vyhlášky č. 128/1975 Sb.).

n) V současném období, kdy odchází do důchodu generace pracujících, kteří se podíleli na vybudování základů socialismu, se ročně přiznává kolem 2 tisíc osobních důchodů. Počítá se s tím, že budou i nadále poskytovány pracujícím, kteří dosáhli mimořádných společenských zásluh ve své pracovní činnosti. Dosavadní zkušenosti ukazují, že je třeba vypracovat jednotné zásady pro přiznávání osobních důchodů, které zejména přesněji vymezí okruh osob a upraví způsob přiznávání osobních důchodů.

3. Úprava důchodového zabezpečení příslušníků ozbrojených složek

Důchodové zabezpečení vojáků z povolání, příslušníků Sboru národní bezpečnosti a příslušníků sborů nápravné výchovy (dále jen "vojáci z povolání" se podle usnesení XII. sjezdu KSČ řídí od roku 1965 hlavními principy důchodového zabezpečení pracovníků. V systému jsou stanoveny nezbytné odchylky a preference vyplývající ze specifických podmínek výkonu služby v ozbrojených složkách.

Některé problémy soustavy důchodového zabezpečení uvedené v části II se v důchodovém zabezpečení vojáků z povolání projevují podstatně výrazněji. Redukce průměrného měsíčního výdělku a nejvyšší výměry důchodů, stanovené před více než 11 lety způsobují vzhledem k vyšší úrovni odměňování téměř úplné potlačení zásluhového principu. V posledních letech, stejně jako před úpravou v roce 1975, bylo téměř 90 % nových důchodů vyměřeno v jednotné částce, bez ohledu na to, zda vojáci z povolání vykonávali základní velitelské funkce nebo odpovědné řídící funkce. Pro výši důchodu rovněž není rozhodující, zda voják z povolání konal službu jen po dobu 20 roků nebo zda ji konal po celý produktivní věk (35 a více roků). Platný systém tak neumožňuje ve výši důchodů ocenit dlouholetou službu v ozbrojených složkách v odpovědných a náročných funkcích.

K řešení výše uvedených problémů se navrhuje, v zájmu zachování jednotnosti soustavy důchodového zabezpečení v ČSSR,v důchodovém zabezpečení vojáků z povolání nadále ponechat hlavní principy důchodového zabezpečení pracovníků s dosavadními odchylkami (zařazení služby do I. a II. kategorie funkcí, věkové hranice stanovené pro vznik nároku na starobní důchod) a promítnout do něho návrhy na zdokonalení obecné soustavy. Protože však zrušení podmínky trvání zaměstnání ke dni vzniku nároku na důchod může působit proti požadavku ozbrojených složek na stabilizaci kádrů, navrhuje se částečně změnit způsob výpočtu výše starobního a invalidního důchodu tak, aby byla více než dosud závislá na délce služby v I. a II. kategorii funkcí. K vytvoření prostoru pro takovou úpravu je však nezbytné stanovit pro důchody vojáků z povolání, kteří po stanovenou dobu vykonávali funkce zařazené do I. kategorie, stejné nejvyšší výměry důchodů, jaké budou stanoveny pro důchody pracujících v hornictví se stálým pracovištěm v podzemí hlubinných dolů. Na rozdíl od obecné úpravy, kde pro získání nároku na důchod z preferovaného zaměstnání v maximální procentní výši postačí 20 roků tohoto zaměstnání, v důchodovém zabezpečení vojáků z povolání bude takové výše dosaženo až za 32 a více roků služby. Taková úprava bude odpovídat potřebám ozbrojených složek důsledně diferencovat výši důchodu nejen podle výše služebního příjmu, ale i podle délky služby zařazené do I. nebo II. kategorie, a to i při předpokládaném vývoji úrovně odměňování.

Tento návrh je v souladu s celospolečenským zájmem na plném využití specifické kvalifikace a zkušeností vojáků z povolání v zájmu obrany a bezpečnosti státu a nevhodnosti větší obměny kádrů na úseku s vysokým stupněm utajení.

4. Úprava důchodového zabezpečení účastníků odboje

Od roku 1969 jsou v platnosti předpisy výrazněji zvýhodňující důchodové zabezpečení účastníků odboje. Výhody spočívají zejména ve snížené věkové hranici pro nárok na starobní důchod, v pevném zvýšení za každý rok odboje (diferencovaném podle skupin odboje od 80 Kčs do 120 Kčs měsíčně), výhodnější základní výměře důchodu (pro účastníky odboje I. a II. skupiny) a ve stanovení velmi výhodných minimálních výměr důchodů. Rozsah těchto preferencí je možno považovat za dostačující a není třeba jej dále rozšiřovat.

Počet důchodů vyplácených účastníkům odboje a pozůstalým po nich se neustále zvyšuje a v současné době jich je více než 96 tisíc. Postupně však ubývá důchodců - přímých účastníků odboje, jichž bylo 55 tisíc v roce 1986 a zvyšuje se počet důchodů pozůstalých (41 tisíc v roce 1986). Z celkového počtu důchodů je 14 % vypláceno účastníkům odboje (nebo pozůstalým po nich) I. skupiny, 18 % II. skupiny, 47 % III. skupiny a 21 % IV. skupiny odboje.

V návaznosti na obecnou úpravu ve způsobu výpočtu důchodu, která bude platit pro nově přiznávané důchody, jejichž úroveň bude vyšší, je třeba zvýšit i nejnižší výměry důchodů účastníků odboje podle skupin odboje. Starobní a invalidní důchody se navrhuje zvýšit takto:

u I. skupiny na 2090 Kčs měsíčně (dosud 1830 Kčs),

u II. skupiny na 1750 Kčs měsíčně (dosud 1530 Kčs),

u III. skupiny na 1 500 Kčs měsíčně (dosud 1330 Kčs) a

u IV. skupiny na 1 410 Kčs měsíčně (dosud 1240 Kčs);

- ve stejné výši budou přiznávány sociální důchody;

- částečné invalidní důchody budou činit nejméně polovinu nově stanovených nejnižších výměr;

- vdovské důchody po účastnících odboje budou činit nejméně

u I. skupiny 1300 Kčs měsíčně (dosud 1140 Kčs),

u II. skupiny 1100 Kčs měsíčně (dosud 960 Kčs),

u III. a IV. skupiny 1070 Kčs měsíčně (dosud 960 Kčs).

V souladu s ostatními úpravami v důchodovém zabezpečení je třeba zvýšit minimální PMV stanovený pro výpočet invalidního důchodu v případech, kdy invalidita vznikla v souvislost s odbojovou činností, z dosavadní částky 1750 Kčs na 2000 Kčs měsíčně.

B. Úpravy vyplácených důchodů

Mzdy v národním hospodářství stále rostou a v důsledku toho rostou i průměrné výdělky, z nichž jsou vyměřovány důchody a tudíž i výše nově přiznávaných důchodů jsou stále vyšší. Důchodci, kteří v době své pracovní aktivity vykonávali stejnou práci po stejně dlouhou dobu, avšak odešli do důchodu v různých letech, mají proto důchody v odlišné výši, i když jejich celoživotní pracovní zásluhy jsou shodné. Rozdíly jsou tím větší, čím delší doba uplynula mezi roky přiznání důchodů, přičemž jejich závažnost je zvyšována růstem životních nákladů. Na základě těchto skutečností se navrhuje zvýšit vyplácené důchody diferencovaně podle roku přiznání důchodu tak, aby dříve přiznané důchody byly zvýšeny o vyšší částku.

Uvedeným způsobem se navrhuje zvýšit všechny důchody, jejichž výše se stanovuje podle dosahovaných výdělků, tj. 2280 tisíc důchodů starobních, 530 tisíc invalidních, 180 tisíc částečných invalidních, 240 tisíc vdovských, 110 tisíc sirotčích, 15 tisíc důchodů osobních a za výsluhu let.

Částky zvýšení jsou stanoveny se zřetelem k prostředkům, které lze na úpravu vyplácených důchodů uvolnit. U starobních a invalidních důchodů je to v rozpětí od 140 Kčs do 40 Kčs, u ostatních důchodů pak úměrně těmto částkám. Nejvyšší částky zvýšení budou náležet k důchodům přiznaným do roku 1975, tedy těm důchodcům, kteří jsou v důchodu již déle než 13 let a jichž je 1130 tisíc. U důchodců z let 1976 - 1984 budou částky zvýšení diferencovány podle jednotlivých let přiznání důchodu, čímž bude dosaženo plynulejšího přizpůsobení mzdovému vývoji; těchto důchodců je l 460 tisíc. Důchody přiznané po roce 1984 tvoří skupinu; u níž bude zvýšení nejnižší, neboť vzhledem ke krátké době pobírání důchodu (maximálně 3 roky)není nezbytné přihlížet k růstu mezd a životních nákladů. Je však potřebné zvýšit i tyto důchody a přizpůsobit je tak důchodům, které budou přiznávány podle nového způsobu výpočtu důchodu. Důchodců patří.cích do této skupiny je 770 tisíc. Celkem se tedy zvýšení bude týkat 3360 tisíc důchodců, přičemž na jednoho důchodce připadne zvýšení v průměru 89 Kčs měsíčně; průměrné zvýšení starobních důchodů bude činit 95 Kčs měsíčně.

V důchodovém zabezpečení existují určité preference pro pracující v I. a II. pracovní kategorii (kategorii funkcí) a pro účastníky odboje, čímž je v úrovni důchodů zvýrazněn zásluhový princip. Je účelné, aby tyto preference zůstaly i u vyplácených důchodů po jejich zvýšení. Proto budou důchody z I. a II. pracovní kategorie (kategorie funkcí) a důchody účastníků odboje zvýšeny výhodněji. Spolu se zvýšením stanoveným podle roku přiznání důchodu bude k nim náležet ještě další zvýšení, které již nebude záviset na roku přiznání, ale bude diferencováno podle pracovní kategorie či skupiny odboje. U starobních důchodů bude toto další zvýšení činit u I. pracovní kategorie 80 Kčs a u II. pracovní kategorie 40 Kčs měsíčně a u účastníků odboje I. skupiny 120 Kčs, II. skupiny 80 Kčs a u III. a IV. skupiny 30 Kčs měsíčně. Úměrně budou další zvýšení stanovena u ostatních důchodů.

V zájmu zamezení vzniku neodůvodněných rozdílů mezi vyplácenými důchody a důchody, které budou vyměřeny podle nových předpisů, se vyplácené důchody účastníků odboje upraví na nově stanovené nejnižší výměry důchodů účastníků odboje; na nové částky se upraví rovněž zvýšení důchodu pro převážnou a úplnou bezmocnost, kromě zvýšení pro bezmocnost přiznaného k výchovnému, které se nezvyšuje. Podle nově stanovených částek PMV se přepočtou i důchody invalidů z mládí, pokud pro ně nebude obecné zvýšení výhodnější.

Vzhledem k tomu, že zvýšení důchodu podle zákonných opatření č. 76/1979 Sb. a č. 7/1982 Sb., jejichž účelem bylo kompenzovat zvýšení cen v letech 1979 a 1982, jsou vyplácena podle poněkud odlišných principů a k důchodům podle nových předpisů již nebudou náležet, navrhuje se zjednodušit tento stav tím, že se všechna zvýšení sloučí s důchodem a nadále budou podléhat režimu výplaty příslušného důchodu.

Nízké důchody, které jsou jediným zdrojem příjmu a které byly v roce 1987 upraveny do hranice 1 000 Kčs pro jednotlivce a 1 700 Kčs pro dvojici důchodců, se rovněž zvýší podle roku přiznání důchodu s tím, že zvýšení náleží pouze k částce důchodu bez zvýšení pro jediný zdroj příjmu, neboť pouze tato část jejich důchodu odpovídá pracovním zásluhám. Jiný způsob zvýšení by neodůvodněně zvýhodňoval tyto důchodce oproti ostatním důchodcům s důchodem blízkým hranici jediného zdroje příjmu.

Zvýšení důchodů podle roku přiznání se netýká důchodů sociálních, důchodů manželek a některých důchodů přiznaných podle předpisů platných do 31.12.1956, tj. důchodů, jejichž výše není stanovována na základě dosahovaných výdělků. Sociální důchody byly upravovány v souvislosti s úpravou důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu v roce 1987. Důchody manželek se podle nových předpisů stávají dávkou nárokovou ve výši 200 Kčs měsíčně. Pokud je vyplácený důchod manželky nižší. bude na tuto výši zvýšen; ostatní vyplácené důchody manželek budou nadále vypláceny v dosavadní výši.

Zvýšení důchodu bude v maximálním možném rozsahu provedeno automaticky bez žádosti a náleží počínaje splátkou důchodu za měsíc říjen 1988. Na žádost bude nutno upravit pouze další zvýšení důchodů z I. a II. pracovní kategorie, zvýšení důchodu pro bezmocnost, důchody přepočtené z nově stanovených fiktivních výdělků a některé důchody účastníků odboje, u nichž nejsou v počítači příslušného plátce důchodu zaznamenány potřebné údaje již z minulých úprav.

Pokud budou naplněny záměry XVII. sjezdu KSČ v ekonomickém rozvoji, budou vyplácené důchody upraveny do konce roku 1 990 ještě jednou při zavedení pravidelného přizpůsobování důchodů vývoji mezd. Pro tento účel je v 8. pětiletce zapracována rezerva ve výši 2,2 mld Kčs, která by umožnila upravit v roce 1 990 důchody přiznané před 5 a více lety v průměru o 75 Kčs měsíčně. Úhrnné zvýšení vyplácených starobních důchodů by tak v 8. pětiletce činilo v průměru 170 Kčs. Aby bylo možno zavést systém přizpůsobování důchodů bez nutnosti dodatečné novely zákona, navrhuje se zmocnit vládu ČSSR upravovat svým nařízením podrobnosti těchto úprav.

C. Úprava důchodů obyvatel ústavů sociální péče a léčeben

Ke konci roku 1 986 bylo v celé ČSSR celkem 636 ústavů sociální péče, ve kterých bylo 74,4 tisíc míst; z toho ústavů pro dospělé bylo 475 s 58,9 tisíci místy a ústavů pro mládež 161 s 15,5 tisíci místy. Neinvestiční výdaje na ústavní péči činily v roce 1985 v průměru 1940 Kčs měsíčně na jednoho obyvatele, z toho připadá na provozní náklady 1400 Kčs. Před 18 lety činily provozní náklady 660 Kčs a zvýšily se tak od té doby o 790 Kčs. Úhrada za poskytovanou péči za tuto dobu vzrostla pouze o 30 Kčs a činí v současné době 690 Kčs měsíčně, přičemž minimální zbytek důchodu (kapesné) se zvýšil u většiny důchodců o 140 Kčs a činí 310 Kčs měsíčně.

Obyvatelé ústavů se dříve na úhradě provozních nákladů podíleli plně, v současné době již méně než jednou polovinou. Dochází tedy ke stálému snižování podílu obyvatel na krytí společenských nákladů, zatímco průměrná výše starobního důchodu od té doby vzrostla o 600 Kčs a ke konci roku 1986 činila 1 357 Kčs měsíčně.

Je proto oprávněné požadovat, aby se obyvatelé ústavů sociální péče přiměřeně podíleli na krytí provozních nákladů ústavu. Potřebnost řešit výši úhrady v ústavech je nutná i proto, že od 1.7. 1987 došlo ke zvýšení stravovacích jednotek o 150 Kčs měsíčně.

V souvislosti s úpravou výše úhrady v ústavech sociální péče je účelné řešit i sociálně ekonomické postavení pacientů - důchodců umístěných v léčebnách pro dlouhodobě nemocné, kde veřejnost kritizuje částečné zneužívání tam poskytované bezplatné péče. Navrhuje se proto stanovit úhradu pacientům léčeben pro dlouhodobě nemocné obdobně jako u ústavů sociální péče.

Při umístění důchodce v psychiatrické léčebně platí nyní zvláštní právní úprava, že se důchod počínaje čtvrtou splátkou po umístění v léčebně nevyplácí, nemá-li takový důchodce vůči nikomu vyživovací povinnost. Jestliže má tento důchodce pouze soudem stanovenou povinnost poskytovat výživné nebo příspěvek na výživu, poskytuje se počínajíc čtvrtou splátkou důchodu pouze částka určená k plnění takové povinnosti. Důchodci, popř. jeho opatrovníku se však vyplácí část důchodu, která je potřebná k úhradě jiných závazků a osobních potřeb důchodce. Navrhuje se, i v těchto léčebnách zavést jednotnou úhradu, což přinese částečné zlepšení podmínek a odstranění určitého znevýhodnění psychiatricky nemocných.

Placení úhrady v léčebnách pro dlouhodobě nemocné a léčebnách psychiatrických by se však na rozdíl od ústavů sociální péče netýkalo osob, které mají vyživovací povinnost, nýbrž pouze osob osamělých a to s ohledem na přechodnost pobytu v těchto ústavech a trvání vztahů a povinností k rodině či manželskému partneru.

Navrhuje se stanovit v prováděcím předpise částku úhrady a snižovat o ní důchod vyplácený obyvateli. Tuto částku určit s ohledem na výši nákladů na stravu, ubytování a nezbytné služby, jez se váží bezprostředně k péči o obyvatele; přitom však by zbytek důchodu musel činit alespoň 30 % důchodu, nejméně však 310 Kčs měsíčně. U ústavů pro mentálně postižené by tato minimální částka ani podíl důchodu nebyl zaručen; o výši částky, která musí minimálně zůstat na drobné osobní potřeby, by rozhodoval podle stupně postižení národní výbor.

Za předpokladu, že by částka úhrady činila 1200 Kčs měsíčně znamenalo by přijetí této úpravy přínos cca 57 mil. Kčs ročně a postupně, s příchodem důchodců s vyššími důchody, by se tato částka zvyšovala.

Přijetí navržené úpravy znamená, že u více než poloviny obyvatel ústavů se stávající zbytek důchodu (kapesné) zachová a bude činit 310 Kčs měsíčně. Pouze u příjemců vyšších důchodů dojde v důsledku zvýšení úhrady k určitému snížení zbytku jejich důchodů. Navrhovaný způsob zakládá určitý automatismus, který povede postupně s růstem důchodů ke stále vyššímu uhrazování společenských nákladů na ústavní péči. Zásluhové hledisko by pak bylo vyjádřeno v odlišné výši zbytku důchodu.

IV. Sociální péče

Sociální péče je organickou součástí státní sociální politiky a je zaměřena formou služeb nebo dávek na ty skupiny či jednotlivce, kteří se ocitli v nepříznivých životních poměrech či životních situacích a nemohou je bez pomoci společnosti překonat, a občany, jejichž potřeby nejsou jinak na přiměřené úrovni zajištěny.

Sociální péče je financována z celospolečenských zdrojů, provádějí ji národní výbory, které při plnění úkolů této péče spolupracují s jinými státními orgány, společenskými i zaměstnavatelskými organizacemi. Péče prováděné národními výbory je doplňována péčí organizací o pracovníky a bývalé pracovníky.

Sociální péči budovala naše společnost od počátku padesátých let. Původně poměrně úzce omezený rozsah jak služeb a dávek, tak skupin obyvatelstva, jimž byla poskytována, se postupně významně rozšířil a kvalita péče se zlepšovala, Svědčí o tom i skutečnost, že od roku 1970 se výdaje na dávky a služby sociální péče, včetně neinvestičních výdajů ústavní péče, zvýšily o 170% (z 965 mil. Kčs v roce 1970 na 2 634 mil. Kčs v roce 1986),

Hlavními cíli, k nimž směřuje provádění současné, široce pojaté a rozvinuté sociální péče, je kvalifikované řešení nepříznivé sociální situace tam, kde k nim dochází a uspokojování společností uznávaných potřeb občanů, kteří si je z různých vážných důvodů nemohou zabezpečit sami, popř. ani za pomoci své rodiny.

V současné době se sociální péče orientuje zejména na péči o rodinu a dítě, péči o občany se změněnou pracovní schopností, občany těžce postižené na zdraví, staré občany, občany společensky nepřizpůsobené a občany žijící na nízké životní a kulturní úrovni. Druh, způsob a rozsah poskytované péče se liší v závislosti na specifických potřebách uvedených skupin občanů.

V oblasti sociální péče o rodinu a dítě poskytují národní výbory sociální péči a sociálně právní ochranu okolo 500 tis. nezletilých dětí ročně, Vzhledem k růstu rozvodovosti a růstu kriminality dětí a mládeže, roste i počet výchovných opatření ukládaných národními výbory rodičům, dětem či občanům, kteří narušují výchovu dětí. Národní výbory organizačně zajišťují zprostředkování vztahu mezi dětmi a vhodnými osvojiteli nebo pěstouny. V oblasti služeb pro rodiny se postupně rozvíjí pečovatelské služba, zřizují se domovy pro matky s dětmi, budují se zařízení pro výkon pěstounské péče a manželské a předmanželské poradny, které již byly zřízeny téměř ve všech okresech.

Narůstá rovněž počet rodin s dětmi, kterým se poskytují dávky sociální péče; zatímco v roce 1975 šlo o 26 tisíc dětí a rodičů a náklad činil 30 mil. Kčs, v roce 1986 byly tyto dávky poskytovány již 66 tisícům osob a náklad dosáhl 115 mil. Kčs. Počet podporovaných osob roste jak v důsledku vyhledávací činnosti národních výborů, tak i z důvodu nízkého příjmu mladých rodin po dobu další mateřské dovolené ženy osamělé i vdané.

Dávky a služby sociální péče poskytované rodinám s dětmi se v praxi osvědčily. V návrhu se pouze zpřesňuje, v souladu se zákonem o rodině, povinnost rodičů přispívat na náklady sociální péče jen na rodiče, jejichž dítě je nezaopatřeným dítětem. Vyživovací povinnost rodičů k dětem trvá jen do té doby, než děti jsou schopny samy se živit. Zákon o rodině neukládá rodičům povinnost podporovat mladé manželství svých dětí, a proto ani sociální péče nemůže zjišťovat příjmy těchto rodičů a požadovat od nich úhradu za dávky a služ by poskytnuté jejich dětem v období, kdy již skončily přípravu na povolání a založily si vlastní rodinu.

V oblasti péče o občany se změněnou pracovní schopností je pozornost soustředěna především na pracovní rehabilitaci těchto občanů, na zajištění jejich vhodného pracovního uplatnění, zabezpečení zvláštní ochrany jejich pracovního poměru. Počet těchto občanů zapojených do pracovního procesu se stále zvyšuje a v současné době se pohybuje kolem 235 tisíc. Zvláštní péči věnují národní výbory mladistvým občanům se změněnou pracovní schopností. Vytvářejí se stimuly pro hospodářské organizace, které tyto občany zaměstnávají.

Dosavadní systém a úprava péče o občany se změněnou pracovní schopností se celkově osvědčily, proto se zachovávají. Zajišťování umísťování těchto občanů ovšem bude v souladu s principy přestavby hospodářského mechanismu řešit zákon o péči národních výborů a organizací o pracovní síly, jehož účinnost se předpokládá od 1. ledna 1990 a který nahradí úpravu provedenou dnes zákonem č. 70/1958 Sb. Do doby jeho vydání zůstanou v platnosti ustanovení stávajícího zákona o sociálním zabezpečení upravující tuto oblast,

Občanům těžce postiženým na zdraví poskytují národní výbory služby a dávky sociální péče k překonání obtíží způsobených postižením. Zejména v posledních letech, v návaznosti na dlouhodobý plén rozvoje péče o invalidní občany, došlo v této oblasti k řadě zlepšení, Zavedly se některé nové dávky (příspěvek na úpravu řízení motorového vozidla na ruční ovládání, příspěvek na úpravu bytu apod.), některé příspěvky byly zvýšeny (na zakoupení vozidla a na jeho provoz, na dietní stravování aj.). Byly zvýšeny stravovací jednotky v ústavech sociální péče a zvýšení uhrazeno plně ze státních prostředků, zavedeny nové formy ústavní sociální péče a výrazně rozšířeny kapacity ústavů, zejména pro mentálně postižené.

Dosavadní základní úprava péče o tuto skupinu občanů se osvědčila, navrhováno je doplnění těžce mentálně postižených do okruhu občanů, jimž mohou být poskytovány mimořádné výhody v dopravě, popř. další dávky.

Řada dávek, pomocí a služeb sociální péče je určena ve prospěch stárnoucích a starých občanů. Pozitivním prvkem československé soustavy péče ve stáří je její komplexnost. Řešení problémů starých občanů se neomezuje jen na zdravotní nebo hmotné problémy, ale zabývá se celou životní situací občana a orientuje se i na řešení otázek v oblasti bydlení, stravování, kulturního života, zajištění rekreační péče, ústavní péče apod. Vysoce humánním principem této soustavy péče o staré občany je snaha zachovat co nejdéle jejich relativní soběstačnost a umožnit jim aktivní prožívání stáří v jejich domácnostech, mezi svými známými a oddálit nebo dokonce vyloučit potřebu komplexního ústavního zaopatření. Významná v tomto směru je i skutečnost, že národní výbory nečekají, až občan požádá o poskytování některé z forem sociální péče, ale že aktivně vyhledávají sociálně potřebné občany a řeší jejich problémy. Vytvářejí tak podmínky pro včasné řešení individuálně vznikajících problémů, nebo předcházení jejich vzniku.

Nejdůležitější faktory, které budou ovlivňovat rozsah i formy péče o staré občany v období do roku 1990, jsou zvyšování počtu občanů nejstarších věkových skupin a změny ve struktuře služeb, jež se i nadále budou projevovat přesunem těžiště péče o staré občany do místa bydliště.

Ukazuje se, že v současné době nejčastěji poskytovanou dávkou sociální péče jsou jednorázové peněžité příspěvky (v roce 1986 byly poskytnuty 378 tisícům osob nákladem 247 mil. Kčs), které v mnohých případech zastupují jiné dávky, zejména opakující se peněžité příspěvky (ty byly v roce 1986 poskytnuty 112 tisícům osob nákladem 194 mil. Kčs). Jedním z hlavních důvodů je skutečnost, že národní výbory nemusí při jejich poskytování (do výše 1 000 Kčs ročně) zjišťovat alimentační povinnost dětí, kdežte při poskytování ostatních dávek je nutné alimentační povinnost zkoumat a to často vede i se strany starých občanů samotných k odmítnutí dávky,

V dalším rozvoji pečovatelské služby je třeba akcentovat racionální formy jejího poskytování, zejména rozšiřování domů s pečovatelskou službou. Za perspektivní lze považovat i zvyšování počtu a podílu profesionálních pečovatelek, které povede ke zvýšení kvality této služby.

Vedle rozvoje dalších zařízení pečovatelské služby je do budoucna třeba vytvářet podmínky pro rychlejší rozvoj zařízení poloústavního typu - denních (týdenních) pobytů, které v určitých případech nahrazují ústavní péči v domovech důchodců, a to za výrazně nižších společenských nákladů. Tato zařízení se osvědčují i v zahraničí.

Úroveň péče o staré občany není však ve všech územních celcích státu rovnoměrná. Odráží to rozdílnou pozornost, kterou národní výbory věnují oblasti sociální péče o staré občany. Rozdílná je v důsledku toho i vybavenost územních celků, měst, okresů i krajů sociálními službami, kapacitou ústavů sociální péče apod. v přepočtech k počtům občanů příslušných věkových skupin. Právě vyrovnávání rozdílů v tomto směru je jedním z aktuálních úkolů v oblasti péče o staré občany.

Sociální péči o společensky nepřizpůsobené občany (např. občany po návratu z výkonu trestu odnětí svobody, po ukončení protialkoholního léčení apod.) provádějí sociální pracovníci okresních a krajských národních výborů, s cílem umožnit občanovi návrat ke spořádanému životu a výkonu zaměstnání. Počet občanů, jimž je třeba poskytovat služby a dávky sociální péče, se v této oblasti pozvolna snižuje (z 8 tisíc v roce 1976 na 6 tisíc v roce 1985). Dosavadní úprava těchto služeb a dávek pro uvedený okruh občanů se zachovává, osvědčila se a nevyžaduje zásadních změn; pro pracovní uplatnění těchto osob platí ovšem to, co bylo uvedeno shora u občanů se změněnou pracovní schopnosti.

Počty osob, které se zabezpečují zaopatřovacím příspěvkem po dobu výkonu základní nebo náhradní vojenské služby vojáka, zůstávají zhruba na stejné úrovni. V roce 1986 byl zaopatřovací příspěvek poskytován 27 tisícům osob, z toho bylo téměř 14 tisíc nezaopatřených dětí a celkové náklady činily 161 mil. Kčs. Vojákovi, který je uživatelem bytu, se poskytuje příspěvek na úhradu za užívání bytu; těchto příspěvků bylo poskytnuto v roce 1986 více než 1,5 tisíc.

Dosavadní úprava zaopatřovacího příspěvku se osvědčila a v podstatě vyhovuje. Navrhované úpravy uvádějí do souladu normy sociálního zabezpečení s ostatními právními předpisy. např. okruh oprávněných osob se zpřesňuje v souladu se zákonem o rodině nebo se reaguje na navrhované úpravy v důchodovém zabezpečení (např. soulad výše minimálního sirotčího důchodu a zaopatřovacího přídavku pro dítě).

Navrhuje se, aby zabezpečení členů JZD při vojenském cvičení a dalších druzích služby v ozbrojených silách, s výjimkou základní (náhradní) služby bylo převzato do zákona o zemědělském družstevnictví (popř. o JZD) obdobně jako je tomu u zabezpečení pracovníků v pracovním poměru, které upravuje zákoník práce. Přitom obě úpravy jsou a budou i nadále věcně shodné.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP