§ 96

/1/ Výboru lidové kontroly Československé socialistické republiky přísluší kontrolovat federální ústřední orgány státní správy, socialistické organizace založené nebo zřízené federálními ústředními orgány státní správy, družstevní a společenské organizace působící na celém území Československé socialistické republiky včetně jejich podniků a hospodářských zařízení, a jiné nestátní organizace a orgány v působnosti federace.

/2/ Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky kontroluje plnění úkolů federálních ústředních orgánů státní správy vyplývajících z obecně závazných právních předpisů a jejích povinností při

a/ uskutečňování státních plánů v podmínkách národohospodářských odvětví a komplexů, při vytváření koncepčních a věcných předpokladů pro jejich rozvoj a zvyšování technické a ekonomické úrovně;

b/ sledování účinnosti nástrojů ekonomického řízení a jejich zdokonalování;

c/ výkonu funkce zakladatele státních podniků.

/3/ Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky ve vztahu ke státním podnikům založeným federálními ústředními orgány státní správy

a/ provádí v součinnosti s ostatními ústředními orgány federace komplexní kontroly plnění společenského poslání státních podniků podle zákona o státním podniku, účinnosti nástrojů hospodářského mechanismu a opodstatněnosti požadavků na společenské zdroje a jejich efektivní užití;

b/ kontroluje podle potřeb vlády Československé socialistické republiky rovněž vytváření podmínek pro plnění výstupů státního plánu a jejich zabezpečování v souladu s celospolečenskými potřebami, podmínek pro zabezpečování dynamického rozvoje a koncepce odvětví a oborů a plnění dalších funkcí a povinností podniků podle zákona o státním podniku a ostatních obecně závazných právních předpisů;

c/ provádí podle zásad stanovených vládou Československé socialistické republiky kontrolu jakosti výrobků.

/4/ Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky ve vztahu k socialistickým organizacím zřízeným federálními ústředními orgány státní správy kontroluje

a/ jejich přínos pro plnění úkolů hospodářského a sociálního rozvoje;

b/ dodržování a účinnost nástrojů jejich řízení, hospodárnost při vynakládání prostředků a plnění dalších povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů.

/5/ Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky ve vztahu k družstevním a společenským organizacím působícím na celém území Československé socialistické republiky a jejich podnikům a hospodářským zařízením a ve vztahu k jiným nestátním orgánům a organizacím v působnosti federace kontroluje plnění závazných výstupů státních plánů a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů.

§ 97

/1/ Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky spolupracuje při plnění svých úkolů s orgány Národní fronty a organizacemi v ní sdruženými.

/2/ Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky kontroluje v součinnosti s orgány republik pro kontrolu u orgánů a organizací v působnosti republik, jak jsou prováděna opatření federálních orgánů.

§ 98

Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky

a/ určuje jednotné zásady organizace a výkonu kontrolní činnosti a v oblasti působnosti federace metodicky usměrňuje činnost orgánů na úseku kontroly;

b/ vytváří podmínky pro jednotný postup s výbory lidové kontroly republik a koordinuje svoji činnost s ostatními federálními ústředními orgány státní správy vykonávajícími kontrolu, zejména při provádění komplexních a hloubkových tematických kontrol;

c/ vykonává dohled nad vyřizováním stížností, oznámení a podnětů pracujících federálními ústředními orgány státní správy a jimi založenými nebo zřízenými organizacemi a nejzávažnější z nich prošetřuje. Spolu s orgány republik pro kontrolu celostátně vyhodnocuje zaměření a vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících;

d/ zobecňuje kontrolní zjištění, dává podněty ke zdokonalování mechanismu řízení národního hospodářství a státní správy a ke zdokonalování právního řádu;

e/ soustřeďuje informace o výzkumu v oboru kontroly a působí na jeho zaměření.

§ 99

/1/ Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky předkládá vládě Československé socialistické republiky a v oblasti obrany Radě obrany státu plány kontrolní činnosti.

/2/ Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky předkládá na vyžádání předsednictva Federálního shromáždění zprávy o poznatcích z kontrolní činnosti nebo provádí kontrolu nutnou pro plnění úkolů Federálního shromáždění a jeho orgánů; za tím účelem seznamuje předsednictvo Federálního shromáždění se svým plánem kontrolní činnosti.

Federální cenový úřad

§ 100

Federální cenový úřad je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast cen.

§ 101

Federální cenový úřad odpovídá za tvorbu koncepce cenové politiky Československé socialistické republiky a v rozsahu své působnosti zabezpečuje její uskutečňování.

§ 102

Federální cenový úřad vypracovává

a/ zásady cenové politiky jako součást přípravy státního pětiletého plánu a zabezpečuje její jednotné provádění;

b/ souhrnné podklady pro státní plány v oblasti cen a návrhy plánů vývoje cen.

§ 103

Federální cenový úřad navrhuje vládě Československé socialistické republiky

a/ pravidla státního řízení cen;

b/ ceny a cenové limity /dále jen "ceny"/ výrobků, výkonů, prací a služeb /dále jen "výrobky"/ a změny cen, jejichž stanovení si vláda Československé socialistické republiky vyhradí.

§ 104

Federální cenový úřad vydává na základě tohoto zákona a podle zásad stanovených vládou Československé socialistické republiky obecně závazné právní předpisy pro tvorbu, změny, kontrolu a evidenci cen.

§ 105

/1/ Federální cenový úřad

a/ řídí a koordinuje přípravu a uskutečňování opatření vlády Československé socialistické republiky v oblasti cen;

b/ provádí rozbory vývoje a působení cen;

c/ určuje, které podklady potřebné pro státní řízení cen předkládají orgány a organizace.

/2/ Federální cenový úřad

a/ stanoví ceny národohospodářsky významných výrobků v rozsahu určeném vládou Československé socialistické republiky;

b/ schvaluje změny cen v rozsahu a za podmínek stanovených vládou Československé socialistické republiky;

c/ může v rámci své působnosti v tvorbě cen pověřit jiné orgány a po předchozí dohodě s příslušnými ústředními orgány i organizace stanovením nebo sjednáním cen výrobků, popřípadě jejich změn;

d/ ukládá organizacím na základě zvláštních předpisů odvody prostředků do státního rozpočtu.

§ 106

Federální cenový úřad koordinuje plány a stanoví rozhodující úkoly v kontrole cen; má právo vyžadovat od orgánů republik s cenovou působností provedení zvláštních cenových kontrol k ověření správnosti podkladů předkládaných organizacemi pro cenová opatření.

§ 107

Federální cenový úřad odpovídá za koncepci a rozvoj soustavy informací pro státní řízení cen a její propojení s ostatními celostátními informačními soustavami.

Část druhá

Další federální ústřední orgány státní správy

Hlava první

Obecná ustanovení

§ 108

Na působnost federálních ústředních orgánů státní správy uvedených v této části zákona se přiměřeně vztahují ustanovení § 1 až 16 a § 18 tohoto zákona.

Hlava druhá

Zvláštní ustanovení

Federální statistický úřad

§ 109

Federální statistický úřad je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast sociálně ekonomických informací.

§ 110

/1/ Federální statistický úřad vykonává působnost v oblasti sociálně ekonomických informací o všech odvětvích národního hospodářství a o všech úsecích společenského života v rozsahu stanoveném zákonem.

/2/ Federální statistický úřad zajišťuje propojení jednotné soustavy sociálně ekonomických informací s ostatními celostátními informačními soustavami a zajišťuje vzájemnou koordinaci tvorby, propojení a funkce všech celostátních informačních soustav; přitom postupuje v součinnosti s ústředními orgány, které tyto informační soustavy řídí.

Federální úřad pro tisk a informace

§ 111

Federální úřad pro tisk a informace je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast tisku a jiných informačních prostředků.

§ 112

Federální úřad pro tisk a informace vykonává v oblasti tisku a jiných informačních prostředků působnost stanovenou zvláštním zákonem.

Správa federálních hmotných rezerv

§ 113

Správa federálních hmotných rezerv je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro plánování, tvorbu, ochraňování a používání federálních hmotných rezerv, pro úkoly na úseku státních rezerv vytvářených v rámci hospodářských mobilizačních příprav národního hospodářství a pro tvorbu koncepcí, analýzu a usměrňování oběhových procesů v národním hospodářství.

§ 114

/1/ Správa federálních hmotných rezerv v součinnosti se Státní plánovací komisí předkládá vládě Československé socialistické republiky

a/ návrhy nomenklatury, cílových a nesnižitelných stavů materiálů federálních hmotných rezerv;

b/ návrhy pravidel tvorby, ochraňování, financování, rozmisťování, používání a kontroly federálních hmotných rezerv;

c/ návrhy pravidel plánování, rozpočtování, financování, ochraňování, obhospodařování, používání a kontroly státních rezerv pro zvláštní hospodářské přípravy národního hospodářství.

/2/ Správa federálních hmotných rezerv

a/ pověřuje socialistické organizace určené ústředními orgány státní správy k ochraňování federálních hmotných rezerv;

b/ rozhoduje podle pravidel stanovených vládou Československé socialistické republiky o zápůjčkách federálních hmotných rezerv socialistickým organizacím;

c/ používá podle pravidel stanovených vládou Československé socialistické republiky federální hmotné rezervy při konjunkturálních výkyvech cen na světových trzích.

/3/ Správa federálních hmotných rezerv analyzuje vývoj oběhu zboží, usměrňuje a koordinuje rozvoj skladování, manipulace s materiálem a balení.

Federální úřad pro vynálezy

§ 115

Federální úřad pro vynálezy je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast průmyslových práv, objevů a zlepšovacích návrhů.

§ 116

Federální úřad pro vynálezy

a/ navrhuje cíle a zásady jednotné státní politiky v oblasti průmyslových práv včetně zahraniční a vypracovává návrh koncepce rozvoje v oblasti průmyslových práv a opatření k jejímu zabezpečení;

b/ rozhoduje o udělení ochrany na předměty průmyslových práv;

c/ vede ústřední fond světové patentové literatury a zajišťuje budování, výměnu a zpřístupňování fondu informací z oblasti průmyslových práv.

Federální úřad pro normalizaci a měření

§ 117

Federální úřad pro normalizaci a měření je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast technické normalizace, měrové služby a státního zkušebnictví.

§ 118

Federální úřad pro normalizaci a měření

a/ řídí technickou normalizaci, měrovou službu a státní zkušebnictví v rozsahu stanoveném zákonem a vypracovává celostátní koncepce rozvoje těchto činností;

b/ řídí tvorbu státních technických norem a tyto schvaluje;

c/ zabezpečuje jednotnost a přesnost stanovených měřidel a měření a soustavné zvyšování jejich technické úrovně a zabezpečuje výkon státní měrové služby v rozsahu stanoveném zákonem;

d/ zabezpečuje výkon státního zkušebnictví, řídí a kontroluje činnost státních zkušeben a stanoví státním zkušebnám povinnost zadávat některé speciální zkoušky jiným organizacím.

Československá komise pro atomovou energii

§ 119

/1/ Československá komise pro atomovou energii je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast jaderné energie.

/2/ Předsedu, místopředsedu a ostatní členy Československé komise pro atomovou energii jmenuje a odvolává vláda Československé socialistické republiky.

§ 120

Československá komise pro atomovou energii

a/ vypracovává podklady z oblasti mírového využívání jaderné energie pro návrhy vědeckotechnické politiky Československé socialistické republiky včetně návrhů na její zabezpečení;

b/ podílí se na vypracování návrhu československého jaderného programu a jeho zabezpečení; v rámci této činnosti zabezpečuje potřeby národního hospodářství v izotopové produkci a vybraných přístrojích jaderné techniky;

c/ vykonává státní dozor nad jadernou bezpečností jaderných zařízení podle zvláštních předpisů;

d/ vykonává státní dozor nad jadernými materiály včetně jejich kontroly a evidence;

e/ v rozsahu své působnosti zabezpečuje závazky Československé socialistické republiky z mezinárodních smluv týkajících se jaderné bezpečnosti jaderných zařízení.

Část třetí

Společná a závěrečná ustanovení

§ 121

Podrobnější vymezení úkolů federálních ministerstev a dalších federálních ústředních orgánů státní správy, zásad jejich činnosti a vnitřní organizace upraví statuty, které schvaluje vláda Československé socialistické republiky.

§ 122

Federální ministerstva a další federální ústřední orgány státní správy se ve veškeré své činnosti řídí ústavními a ostatními zákony a dalšími obecně závaznými právními předpisy a usneseními vlády Československé socialistické republiky a jejího předsednictva.

§ 123

Federální ministerstva a další federální ústřední orgány státní správy dbají, aby stavy jejich pracovníků odpovídaly stanoveným působnostem a aby se přiměřeně skládaly z občanů obou republik, a vytvářejí pro to všestranné podmínky.

§ 124

Ustanovení § 29, 52 odst. 4, 75 a 144 o vydávání obecně závazných právních předpisů na základě tohoto zákona pozbývají účinnosti dnem 31. 12. 1992.

§ 125

Pokud se v dosavadních právních předpisech užívá názvů Úřad pro vynálezy a objevy a Úřad pro normalizaci a měření, rozumí se jimi Federální úřad pro vynálezy a Federální řad pro normalizaci a měření.

§ 126

Zrušuje se:

1. § 2 zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 69/1964 Sb., o Správě státních hmotných rezerv;

2. § 12 odst. 2 zákona č. 96/1964 Sb., o technické normalizaci;

3. § 5 zákona č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění zákona č. 54/1987 Sb.;

4. § 4 odst. 3 zákona č. 170/1968 Sb., o některých opatřeních souvisejících s federativním uspořádáním státu;

5. zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev, ve znění zákona č. 158/1973 Sb., zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 17/1976 Sb. a zákonů č. 149/1979 Sb. a č. 115/1983 Sb.;

6. § 143 a 144 zákona č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích a průmyslových vzorech;

7. zákon č. 37/1972 Sb., o okresních a krajských zemědělských správách.

§ 127

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1989.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP