/1/ Výboru lidové kontroly Československé
socialistické republiky přísluší
kontrolovat federální ústřední
orgány státní správy, socialistické
organizace založené nebo zřízené
federálními ústředními orgány
státní správy, družstevní a společenské
organizace působící na celém území
Československé socialistické republiky včetně
jejich podniků a hospodářských zařízení,
a jiné nestátní organizace a orgány
v působnosti federace.
/2/ Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky kontroluje plnění
úkolů federálních ústředních
orgánů státní správy vyplývajících
z obecně závazných právních
předpisů a jejích povinností při
a/ uskutečňování státních
plánů v podmínkách národohospodářských
odvětví a komplexů, při vytváření
koncepčních a věcných předpokladů
pro jejich rozvoj a zvyšování technické
a ekonomické úrovně;
b/ sledování účinnosti nástrojů
ekonomického řízení a jejich zdokonalování;
c/ výkonu funkce zakladatele státních podniků.
/3/ Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky ve vztahu ke státním
podnikům založeným federálními
ústředními orgány státní
správy
a/ provádí v součinnosti s ostatními
ústředními orgány federace komplexní
kontroly plnění společenského poslání
státních podniků podle zákona o státním
podniku, účinnosti nástrojů hospodářského
mechanismu a opodstatněnosti požadavků na společenské
zdroje a jejich efektivní užití;
b/ kontroluje podle potřeb vlády Československé
socialistické republiky rovněž vytváření
podmínek pro plnění výstupů
státního plánu a jejich zabezpečování
v souladu s celospolečenskými potřebami,
podmínek pro zabezpečování dynamického
rozvoje a koncepce odvětví a oborů a plnění
dalších funkcí a povinností podniků
podle zákona o státním podniku a ostatních
obecně závazných právních předpisů;
c/ provádí podle zásad stanovených
vládou Československé socialistické
republiky kontrolu jakosti výrobků.
/4/ Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky ve vztahu k socialistickým
organizacím zřízeným federálními
ústředními orgány státní
správy kontroluje
a/ jejich přínos pro plnění úkolů
hospodářského a sociálního
rozvoje;
b/ dodržování a účinnost nástrojů
jejich řízení, hospodárnost při
vynakládání prostředků a plnění
dalších povinností vyplývajících
z obecně závazných právních
předpisů.
/5/ Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky ve vztahu k družstevním
a společenským organizacím působícím
na celém území Československé
socialistické republiky a jejich podnikům a hospodářským
zařízením a ve vztahu k jiným nestátním
orgánům a organizacím v působnosti
federace kontroluje plnění závazných
výstupů státních plánů
a plnění povinností vyplývajících
z obecně závazných právních
předpisů.
/1/ Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky spolupracuje při plnění
svých úkolů s orgány Národní
fronty a organizacemi v ní sdruženými.
/2/ Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky kontroluje v součinnosti
s orgány republik pro kontrolu u orgánů a
organizací v působnosti republik, jak jsou prováděna
opatření federálních orgánů.
Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky
a/ určuje jednotné zásady organizace a výkonu
kontrolní činnosti a v oblasti působnosti
federace metodicky usměrňuje činnost orgánů
na úseku kontroly;
b/ vytváří podmínky pro jednotný
postup s výbory lidové kontroly republik a koordinuje
svoji činnost s ostatními federálními
ústředními orgány státní
správy vykonávajícími kontrolu, zejména
při provádění komplexních a
hloubkových tematických kontrol;
c/ vykonává dohled nad vyřizováním
stížností, oznámení a podnětů
pracujících federálními ústředními
orgány státní správy a jimi založenými
nebo zřízenými organizacemi a nejzávažnější
z nich prošetřuje. Spolu s orgány republik
pro kontrolu celostátně vyhodnocuje zaměření
a vyřizování stížností,
oznámení a podnětů pracujících;
d/ zobecňuje kontrolní zjištění,
dává podněty ke zdokonalování
mechanismu řízení národního
hospodářství a státní správy
a ke zdokonalování právního řádu;
e/ soustřeďuje informace o výzkumu v oboru
kontroly a působí na jeho zaměření.
/1/ Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky předkládá
vládě Československé socialistické
republiky a v oblasti obrany Radě obrany státu plány
kontrolní činnosti.
/2/ Výbor lidové kontroly Československé
socialistické republiky předkládá
na vyžádání předsednictva Federálního
shromáždění zprávy o poznatcích
z kontrolní činnosti nebo provádí
kontrolu nutnou pro plnění úkolů Federálního
shromáždění a jeho orgánů;
za tím účelem seznamuje předsednictvo
Federálního shromáždění
se svým plánem kontrolní činnosti.
Federální cenový úřad je ústředním
orgánem státní správy Československé
socialistické republiky pro oblast cen.
Federální cenový úřad odpovídá
za tvorbu koncepce cenové politiky Československé
socialistické republiky a v rozsahu své působnosti
zabezpečuje její uskutečňování.
Federální cenový úřad vypracovává
a/ zásady cenové politiky jako součást
přípravy státního pětiletého
plánu a zabezpečuje její jednotné
provádění;
b/ souhrnné podklady pro státní plány
v oblasti cen a návrhy plánů vývoje
cen.
Federální cenový úřad navrhuje
vládě Československé socialistické
republiky
a/ pravidla státního řízení
cen;
b/ ceny a cenové limity /dále jen "ceny"/
výrobků, výkonů, prací a služeb
/dále jen "výrobky"/ a změny cen,
jejichž stanovení si vláda Československé
socialistické republiky vyhradí.
Federální cenový úřad vydává
na základě tohoto zákona a podle zásad
stanovených vládou Československé
socialistické republiky obecně závazné
právní předpisy pro tvorbu, změny,
kontrolu a evidenci cen.
/1/ Federální cenový úřad
a/ řídí a koordinuje přípravu
a uskutečňování opatření
vlády Československé socialistické
republiky v oblasti cen;
b/ provádí rozbory vývoje a působení
cen;
c/ určuje, které podklady potřebné
pro státní řízení cen předkládají
orgány a organizace.
/2/ Federální cenový úřad
a/ stanoví ceny národohospodářsky
významných výrobků v rozsahu určeném
vládou Československé socialistické
republiky;
b/ schvaluje změny cen v rozsahu a za podmínek stanovených
vládou Československé socialistické
republiky;
c/ může v rámci své působnosti
v tvorbě cen pověřit jiné orgány
a po předchozí dohodě s příslušnými
ústředními orgány i organizace stanovením
nebo sjednáním cen výrobků, popřípadě
jejich změn;
d/ ukládá organizacím na základě
zvláštních předpisů odvody prostředků
do státního rozpočtu.
Federální cenový úřad koordinuje
plány a stanoví rozhodující úkoly
v kontrole cen; má právo vyžadovat od orgánů
republik s cenovou působností provedení zvláštních
cenových kontrol k ověření správnosti
podkladů předkládaných organizacemi
pro cenová opatření.
Federální cenový úřad odpovídá
za koncepci a rozvoj soustavy informací pro státní
řízení cen a její propojení
s ostatními celostátními informačními
soustavami.
Na působnost federálních ústředních
orgánů státní správy uvedených
v této části zákona se přiměřeně
vztahují ustanovení § 1 až 16 a §
18 tohoto zákona.
Federální statistický úřad
je ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky pro oblast sociálně ekonomických
informací.
/1/ Federální statistický úřad
vykonává působnost v oblasti sociálně
ekonomických informací o všech odvětvích
národního hospodářství a o
všech úsecích společenského života
v rozsahu stanoveném zákonem.
/2/ Federální statistický úřad
zajišťuje propojení jednotné soustavy
sociálně ekonomických informací s
ostatními celostátními informačními
soustavami a zajišťuje vzájemnou koordinaci tvorby,
propojení a funkce všech celostátních
informačních soustav; přitom postupuje v
součinnosti s ústředními orgány,
které tyto informační soustavy řídí.
Federální úřad pro tisk a informace
je ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky pro oblast tisku a jiných informačních
prostředků.
Federální úřad pro tisk a informace
vykonává v oblasti tisku a jiných informačních
prostředků působnost stanovenou zvláštním
zákonem.
Správa federálních hmotných rezerv
je ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky pro plánování, tvorbu, ochraňování
a používání federálních
hmotných rezerv, pro úkoly na úseku státních
rezerv vytvářených v rámci hospodářských
mobilizačních příprav národního
hospodářství a pro tvorbu koncepcí,
analýzu a usměrňování oběhových
procesů v národním hospodářství.
/1/ Správa federálních hmotných rezerv
v součinnosti se Státní plánovací
komisí předkládá vládě
Československé socialistické republiky
a/ návrhy nomenklatury, cílových a nesnižitelných
stavů materiálů federálních
hmotných rezerv;
b/ návrhy pravidel tvorby, ochraňování,
financování, rozmisťování, používání
a kontroly federálních hmotných rezerv;
c/ návrhy pravidel plánování, rozpočtování,
financování, ochraňování, obhospodařování,
používání a kontroly státních
rezerv pro zvláštní hospodářské
přípravy národního hospodářství.
/2/ Správa federálních hmotných rezerv
a/ pověřuje socialistické organizace určené
ústředními orgány státní
správy k ochraňování federálních
hmotných rezerv;
b/ rozhoduje podle pravidel stanovených vládou Československé
socialistické republiky o zápůjčkách
federálních hmotných rezerv socialistickým
organizacím;
c/ používá podle pravidel stanovených
vládou Československé socialistické
republiky federální hmotné rezervy při
konjunkturálních výkyvech cen na světových
trzích.
/3/ Správa federálních hmotných rezerv
analyzuje vývoj oběhu zboží, usměrňuje
a koordinuje rozvoj skladování, manipulace s materiálem
a balení.
Federální úřad pro vynálezy
je ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky pro oblast průmyslových práv, objevů
a zlepšovacích návrhů.
Federální úřad pro vynálezy
a/ navrhuje cíle a zásady jednotné státní
politiky v oblasti průmyslových práv včetně
zahraniční a vypracovává návrh
koncepce rozvoje v oblasti průmyslových práv
a opatření k jejímu zabezpečení;
b/ rozhoduje o udělení ochrany na předměty
průmyslových práv;
c/ vede ústřední fond světové
patentové literatury a zajišťuje budování,
výměnu a zpřístupňování
fondu informací z oblasti průmyslových práv.
Federální úřad pro normalizaci a měření
je ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky pro oblast technické normalizace, měrové
služby a státního zkušebnictví.
Federální úřad pro normalizaci a měření
a/ řídí technickou normalizaci, měrovou
službu a státní zkušebnictví v
rozsahu stanoveném zákonem a vypracovává
celostátní koncepce rozvoje těchto činností;
b/ řídí tvorbu státních technických
norem a tyto schvaluje;
c/ zabezpečuje jednotnost a přesnost stanovených
měřidel a měření a soustavné
zvyšování jejich technické úrovně
a zabezpečuje výkon státní měrové
služby v rozsahu stanoveném zákonem;
d/ zabezpečuje výkon státního zkušebnictví,
řídí a kontroluje činnost státních
zkušeben a stanoví státním zkušebnám
povinnost zadávat některé speciální
zkoušky jiným organizacím.
/1/ Československá komise pro atomovou energii je
ústředním orgánem státní
správy Československé socialistické
republiky pro oblast jaderné energie.
/2/ Předsedu, místopředsedu a ostatní
členy Československé komise pro atomovou
energii jmenuje a odvolává vláda Československé
socialistické republiky.
Československá komise pro atomovou energii
a/ vypracovává podklady z oblasti mírového
využívání jaderné energie pro
návrhy vědeckotechnické politiky Československé
socialistické republiky včetně návrhů
na její zabezpečení;
b/ podílí se na vypracování návrhu
československého jaderného programu a jeho
zabezpečení; v rámci této činnosti
zabezpečuje potřeby národního hospodářství
v izotopové produkci a vybraných přístrojích
jaderné techniky;
c/ vykonává státní dozor nad jadernou
bezpečností jaderných zařízení
podle zvláštních předpisů;
d/ vykonává státní dozor nad jadernými
materiály včetně jejich kontroly a evidence;
e/ v rozsahu své působnosti zabezpečuje závazky
Československé socialistické republiky z
mezinárodních smluv týkajících
se jaderné bezpečnosti jaderných zařízení.
Podrobnější vymezení úkolů
federálních ministerstev a dalších federálních
ústředních orgánů státní
správy, zásad jejich činnosti a vnitřní
organizace upraví statuty, které schvaluje vláda
Československé socialistické republiky.
Federální ministerstva a další federální
ústřední orgány státní
správy se ve veškeré své činnosti
řídí ústavními a ostatními
zákony a dalšími obecně závaznými
právními předpisy a usneseními vlády
Československé socialistické republiky a
jejího předsednictva.
Federální ministerstva a další federální
ústřední orgány státní
správy dbají, aby stavy jejich pracovníků
odpovídaly stanoveným působnostem a aby se
přiměřeně skládaly z občanů
obou republik, a vytvářejí pro to všestranné
podmínky.
Ustanovení § 29, 52 odst. 4, 75 a 144 o vydávání
obecně závazných právních předpisů
na základě tohoto zákona pozbývají
účinnosti dnem 31. 12. 1992.
Pokud se v dosavadních právních předpisech
užívá názvů Úřad
pro vynálezy a objevy a Úřad pro normalizaci
a měření, rozumí se jimi Federální
úřad pro vynálezy a Federální
řad pro normalizaci a měření.
Zrušuje se:
1. § 2 zákonného opatření předsednictva
Národního shromáždění
č. 69/1964 Sb., o Správě státních
hmotných rezerv;
2. § 12 odst. 2 zákona č. 96/1964 Sb., o technické
normalizaci;
3. § 5 zákona č. 30/1968 Sb., o státním
zkušebnictví, ve znění zákona
č. 54/1987 Sb.;
4. § 4 odst. 3 zákona č. 170/1968 Sb., o některých
opatřeních souvisejících s federativním
uspořádáním státu;
5. zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních
ministerstev, ve znění zákona č. 158/1973
Sb., zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č. 17/1976 Sb. a zákonů č. 149/1979
Sb. a č. 115/1983 Sb.;
6. § 143 a 144 zákona č. 84/1972 Sb., o objevech,
vynálezech, zlepšovacích návrzích
a průmyslových vzorech;
7. zákon č. 37/1972 Sb., o okresních a krajských
zemědělských správách.