Čtvrtek 16. července 1992

1. Absence odbornosti a důkladné znalosti svěřených resortů. Mám tím především na mysli naprostou absenci odborného vzdělání, a tedy i absenci znalostí problematiky svěřeného resortu panu MUDr. Čermákovi (tj. resortu ministerstva vnitra ČSFR), a to se zde nechci zmiňovat o morálních vlastnostech tohoto člověka před rokem a po roce 1989. To zapříčiňuje naprosté odtržení tohoto programového prohlášení od reality stavu naší společnosti.

2. Vláda ČSFR je výkonným orgánem státu. Tedy, jinými slovy, sloužícím orgánem, který vyvíjí svou činnost na základě stanovených pravidel, kterým se obecně říká zákony. Vyvíjí tedy, odvozeně řečeno, svou činnost na základě jejího zmocnění zastupitelskými sbory.

Proč toto všechno uvádím? Uvádím to zde proto, protože programové prohlášení, které nám zde bylo předloženo zcela vybočuje ze stávajících pravidel, a tedy i ústavnosti, neboť zde zcela nepokrytě oklešťuje období svého funkčního mandátu, a tedy i zpochybňuje svou legitimní úlohu, která jí byla svěřena Ústavou ČSFR. Zastupitelské sbory ČSFR totiž do dnešního dne nejednaly o státoprávním uspořádání, nebyly tedy ani schváleny zákonné kroky v této oblasti.

Z tohoto důvodu by vláda ČSFR měla především řešit jí svěřené problémy v daných oblastech státní správy, a ne si otevírat "věšteckou kancelář" o budoucím státoprávním uspořádání ČSFR. Tento problém náleží pouze a jedině do kompetence zákonodárných sborů ČSFR. Teprve po vyřešení těchto problémů v zákonodárných sborech se má vláda, na základě jí daného zmocnění zastupitelskými sbory, touto problematikou zabývat.

Toto však nevylučuje iniciativní návrhy ze strany vlády ČSFR k této tak závažné problematice.

Z výše uvedených důvodů je tedy zcela zřejmé, že nám bylo předloženo zcela nepropracované a horkou jehlou ušité programové prohlášení vlády ČSFR, které svou již výše uvedenou nekonkrétností předem vylučuje jakoukoli kontrolovatelnost plnění tohoto programového prohlášení ze strany zastupitelských sborů. Z těchto důvodů doporučuji toto programové prohlášení na této společné schůzi neschválit a navrhuji, aby toto programové prohlášení bylo vládě ČSFR vráceno k dopracování a doplnění.

Dále navrhuji, aby se tato společná schůze také zabývala individuálním personálním obsazením členů vlády, a to formou vyslovení důvěry či nedůvěry jejím jednotlivým členům. Děkuji vám za vaši pozornost. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To byl pan poslanec Havlík. Nyní vystoupí pan poslanec Čarnogurský, připraví se poslanec Kuča.

Poslanec SL I. Čarnogurský: Vážený pán predsedajúci, vážení poslanci! Svojím vystúpením chcem pripomenúť, že stanovisko opozície nemusí a nemá byť voči vláde len kritické, ale rovnako tak, že nie je priateľ len ten, kto ťa chváli.

Stojí za zmienku pripomenúť, že predchádzajúci totalitný režim zanikol práve preto, že nechcel počuť a nereagoval na oprávnené pripomienky odborníkov na chyby, ktorých sa dopúšťal.

Predložené vládne vyhlásenie je prednostne zamerané na politické riešenie súčasného stavu federácie a tvári sa, akoby tým bol zabezpečený ďalší vývoj obidvoch republík po všetkých stránkach.

Vo vyhlásení sa príliš konkrétne počíta s rozdelením štátu, aj keď formuluje opatrenia na chod spoločného štátu.

Čo považujem za nebezpečné, je nedostatok hospodárskych, konkrétnych opatrení pre fungovanie obidvoch republík, nutných pre prípad existencie aj spoločného štátu ako proklamovaného zväzku dvoch zvrchovaných republík, ale ešte viac a nutnejších pre prípad rozdelenia terajšej federácie na dva štáty.

Prvý problém je v oblasti ekonomickej. Vieme, že medzinárodná ekonomika funguje na báze medzivládnych garancií. Naša súčasná ekonomika je už dnes riadená zákonnými opatreniami národných rád a výkonnou mocou vlád republík.

Kapitola 5: Hospodárska politika v ods. 2 hovorí o rozvíjaní trhových vzťahov. Federálna vláda by práve teraz v ohlásenom období do troch mesiacov mala iniciovať medzivládnu dohodu Českej republiky a Slovenskej republiky o garantovaní spoločných podmienok pre fungovanie trhu medzi republikami. Je to už dnes potrebné pre podnikové vzťahy, garantovanie ich platobných záväzkov a budúce pokračovanie výmeny tovaru za akýchkoľvek štátoprávnych okolností.

Po druhé: v odseku 6 hovorí vyhlásenie o podpore prílivu zahraničného kapitálu. Chcem pripomenúť, že zahraničný kapitál k nám dnes vstupuje na základe garancií federálnej vlády. Keď vládne vyhlásenie predpokladá zapojenie obidvoch republík do medzinárodného trhu, vyžaduje to už dnes vytvárať finančné medzinárodné vzťahy smerom k obidvom republikám, pretože obidve musia mať nielen možnosť, ale aj niesť zodpovednosť za prijatý medzinárodný kapitál. Tento problém pri dnešnej nervozite kapitálových centier sa stáva brzdou obnovy hospodárstva obidvoch republík.

Po tretie: vnútorným dopadom predchádzajúcich opatrení je potreba vytvoriť stabilitu bankového kapitálu medzi obidvoma republikami. V dnešnej hospodárskej situácii obnovy hospodárstva po štyridsiatich rokoch direktívneho riadenia kapitálu z centra nie sú samoregulované zdroje pre kapitálové zabezpečenie fungovania prepojenej ekonomiky Českej republiky a Slovenskej republiky. Tento stav by vláda federácie mala iniciovať, pretože verím, že sa nechceme riadiť známym historickým výrokom "po nás potopa".

Verím, že moje pripomienky vláda zoberie pozitívne a svoje kroky, formulované v predloženom vyhlásení, doplní tak, aby budúcnosť obidvoch republík, či už v spoločnom štáte alebo v rozdelenom štáte, bola zabezpečená bez rozvratu. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Prosím poslance Kuču, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Borguľa.

Poslanec SL J. Kuča: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, dnes se vyjadřujeme k programovému prohlášení federální vlády. Dovoluji si proto k předloženému materiálu konstatovat:

Z celkového textu předloženého programového prohlášení je více než zřejmé, že se jedná o kompilát několika dokumentů, navíc připravený různými subjekty. Tento postup si ovšem vyžádal posunutí celého dokumentu do obecné roviny. Navíc jsou zde zjevné rozpory.

Zatímco první část předpokládá rozdělení společného státu - a tím vylučuje úvahy o potřebě zasahovat hlouběji do federální problematiky - některé další části si kladou dlouhodobé koncepční úkoly. Dalo by se tedy říci, že žádná ze stran podílejících se na vzniku tohoto dokumentu nedokázala vyjádřit zásadní shodu na společném programu.

Z textu dále vyplývá, že nová federální vláda je sice ochotna dodržet ústavní principy, avšak nezastírá zájem přenést odpovědnost za společný stát na národní rady, a tím urychlit jeho rozpad.

Zde vznáším výtku. Československá státnost není v žádném případě prázdným pojmem. Období mezi dvěma světovými válkami, společný odpor proti okupaci v roce 1968 i spontánní souhlas drtivé většiny obou národů se změnami v listopadu 1989 nás zavazují právě k opačnému postupu.

V oblasti legislativy je zřejmá tendence k vyvolání změn v ústavě tak, aby rozpad proběhl ústavní cestou, avšak bez referenda. Musíme si však jasně říci - zánik společného státu není pouze záležitostí volebních vítězů, pakliže za ně počítáme ty, kteří dosáhli v každé z republik zhruba třetinového souhlasu, ale záležitostí českého a slovenského národa a vyjádření jejich příslušníků v referendu.

Další problém vidím v oblasti bezpečnosti a obrany. Jde mi o urychlené převádění civilní obrany do republikových kompetencí, i když prozatím jejich civilních částí. Nemohu se ubránit pocitu, že jde o první krok, který umožní vznik národních gard kontrolovaných volebními vítězi.

Rovněž v bodě římská pět - hospodářská politika - odst. 3 mi scházejí jasnější formulace. Víme přece všichni, že nelze dosáhnout zlepšení ekonomické situace, pokud nezačne plnit soukromý drobný a střední sektor své funkce, tedy vytváření konkurenčního prostředí trhu, přinášení nových efektivních technologických inovací, zavádění efektivní a kvalitní výroby, tvorbu nových pracovních míst. To však předpokládá změnu orientace tohoto sektoru z nevýrobních činností na řemeslnou a průmyslovou výrobu. Cílevědomé zaměření na budování středního a živnostenského stavu si proto vyžaduje politická rozhodnutí, která v programovém prohlášení postrádám.

Závěrem bych se ještě dotkl pasáže "Struktura federální vlády". Podle programového prohlášení lze předpokládat, že se připravuje vytvoření silného úřadu předsednictva vlády, který bude kontrolovat sám sebe. Např. ministerstvo financí, jež ovládne rozpočet na ekologii, sociální oblast, zahraniční obchod i cla, bude moci téměř nekontrolovatelně provádět přesuny v rozpočtu.

Dovolím si proto tvrdit, že se může vyvinout stav umožňující autoritativně vedení státu s omezením odpovědnosti za vývoj před veřejností. Vytvoří se situace, kdy opozičním silám nezbude nic jiného, než připojit se k vládním záměrům, a tedy i k možnosti rozdělení společného státu, a tak převzít svůj díl odpovědnosti bez možnosti referenda.

Je však také pravdou, že je nutno v samých počátcích nové federální vlády podpořit její fungování. Zamítnutí programového prohlášení by rozpad ČSFR jen urychlilo. Proto doporučuji toto prohlášení přijmout, avšak s tím, aby federální vláda předložila Federálnímu shromáždění ještě v průběhu září materiál zabývající se ekonomickými, sociálními a politickými důsledky rozpadu státu a aby tak, jak je to v závěru prohlášení, předložila do konce září komplexní programové prohlášení, jež bude nejen detailně konkretizovat jednotlivé kapitoly, ale i respektovat řešení státoprávního uspořádání včetně postavení Moravy a Slezska.

Jako poslanec Federálního shromáždění jsem skládal slib Ústavě ČSFR. Jako poslanec tedy žádám, aby federální vláda nečinila žádné iniciativní kroky vedoucí k rozdělení společného státu, nýbrž aby vyvinula veškeré úsilí o jeho zachování a plnohodnotné fungování. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. To byl poslanec Kuča. Nyní bude technická poznámka.

Poslanec SN Š. Paulov: Dosť často sa tu pertraktuje slovíčko referendum. Dovolím si len krátku poznámku. V Litve bolo referendum, ale robili ho sami Litovci, nevypisovala im ho Moskva. V Slovinsku bolo referendum, nevypisoval im ho Belehrad. Aj v Makedónii bolo referendum, ale robili ho Makedónčania sami, bez krvavého Belehradu. Takže na Slovensku môže byť referendum a my sme za referendum, ale za také, ktoré vypíšu slovenské orgány, Slovenská národná rada a nie referendum, ktoré nám bude nadiktované z Prahy. Viete, ono je to tak: kričať "Sme za referendum" a nepovedať, za aké, je rovnaká politická demagógia, ako kričať "Sme za spoločný štát" a nepovedať, za aký.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Pane kolego, abyste nepřekročil možnosti faktické poznámky.

Poslanec SN Š. Paulov: Už len jednu vetu. Keď bolo referendum v Makedónii, už na území Juhoslávie prebiehali boje, ktoré rozpútal Belehrad. Tak by som chcel poprosiť českých politikov ...

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane kolego, to již nesouvisí s projednávaným předmětem věci.

Poslanec SN Š. Paulov: Súviselo, ale dobre. Ja rešpektujem a končím.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Nyní byl přihlášen poslanec Borguľa, kterého ovšem nevidím, tudíž ztrácí pořadí. Požádám proto pana poslance Mikloška, aby se ujal slova. Za ním bude následovat poslanec Sviták.

Poslanec SL J. Mikloško: Vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia! Keď lekár povie pacientovi, že pacient bude žiť len tri mesiace, on, pacient, si môže a musí urobiť životné plány aj na ďalšie obdobie. Nikto mu nezazlieva, rodina musí od neho požadovať to, aby si svoj ďalší život plánoval alternatívne, pre prípad rozchodu s rodinou, ale aj pre prípad, nazvem to zázrakom, že sa rozchod nebude konať a že život pôjde ďalej.

Federálna vláda vo svojom vyhlásení uvažuje len alternatívu lekára, vôbec nehovorí o druhej možnosti. Chápem zvláštnosti situácie, nezávidím jej pozíciu, ale jej vyhlásenie pokladám za nedostatočné, jednostranné a nehomogénne, zvlášť keď viem, koľko energie dala do svojho programového vyhlásenia predchádzajúca federálna vláda. Vo vyhlásení sa dvakrát hovorí, keď bude vláda zmocnená, ale nehovorí sa kým. Malo by to byť len a len referendum, ktoré navrhne podmienky pre hladké fungovanie dvoch zvrchovaných štátov s medzinárodnoprávnou subjektivitou, alebo pripraví právnu úpravu spoločného prechodu na dva zvrchované štáty. Podmienky pre hladké fungovanie alebo právnu úpravu spôsobu prechodu by mala vláda pripraviť, aj keď bude zmocnená utvoriť inú formu spoločného štátu. Veď od federácie po dva samostatné štáty je široká paleta možností štátoprávneho usporiadania, o ktorých sa neuvažuje, ale o ktorých treba ďalej rokovať.

Vo vyhlásení je, že sa v ňom stanovia ciele činnosti zhruba na tri mesiace. Na druhej strane sú tam úlohy, ktoré sa nedajú za tri mesiace stihnúť, napr. dokončenie legislatívy fondu sociálneho poistenia a zamestnanosti, koncepcie funkčnej bytovej politiky. Napr. už teraz sa vie, že v štátnom rozpočte na rok 1993, teda ďaleko za tieto tri mesiace, sa skončí s prerozdelením finančných prostriedkov. A v týchto troch mesiacoch sú stále v kompetencii spoločného štátu ľudské práva, národnostné menšiny, cirkev, záležitosti vedy, napr. otázky obecnej legislatívy a ďalšie veci. Je rozpracovaný napr. zákon o ochrancovi ľudských práv, treba naďalej implantovať princípy Listiny základných práv a slobôd, Dohody o právach dieťaťa aj medzinárodné zmluvy do nášho právneho poriadku atď. Vzťahu štátu k cirkvám mal byť venovaný vo vyhlásení aspoň odsek, sú tam stále nedoriešené úlohy. Zásady štátu k národnostným menšinám, Rómom, ku krajanom, existujú, sú pre nich rozpracované konkrétne projekty, vo vyhlásení však o tom nič nie je. Aj stratégia koncepcie vedy je stále ešte v kompetencii spoločného štátu, je pripravený zákon o federálnom fonde a technológii, pripravuje sa Rada pre vedu a technológiu, v programovom vyhlásení o tom nič nie je.

Ďalšou úlohou federálnej vlády sú, a v programovom vyhlásení o tom nič nie je, záležitosti koordinácie vo veciach republikových kompetencií - školstva, kultúry, zdravotníctva, mládeže, športu, rodiny a médií. Napriek úplnej republikovej kompetencii, ktorá je správna, sú v týchto oblastiach úlohy pre spoločný štát, napr. garancia zahraničných zmlúv a konvencií, priblíženie právnych noriem európskym konvenciám, sledovanie plnenia medzinárodných dohôd, otázky vzájomného uznávania kvalifikácie, reciprocita v medzinárodných výmenách študentov a odborníkov atď. Mám ešte aspoň dve strany týchto koordinačných úloh, ktoré, podotýkam, v republikách doteraz nikto nezaisťuje.

V zmysle článku 37 ods. 3 zákona o československej federácii spoločnému štátu patrí doteraz aj rozpracovanie Zákona o rodine, pestúnskej starostlivosti, novely Zákona o vysokých školách. Všetky tieto zákony bežia a o nich sa tam nehovorí.

Ďalšou nepokrytou otázkou je medzinárodná športová reprezentácia. Vieme, že o pár dní idú naši reprezentanti na medzinárodné olympijské hry. Ďalej aj reprezentácia v medzinárodných organizáciách - vedeckých, školských, kultúrnych, mládežníckych, športových, ďalej spoločná reprezentácia na medzinárodných výstavách. Nehovorí sa o desiatkach komisií, napr. v Rade Európy. Všade ide o reprezentáciu zabezpečenú obidvoma republikami, ovšem o doterajšiu koordináciu s orgánmi spoločného štátu.

Naviac zahraniční partneri pri existencii spoločného štátu pri organizovaní medzinárodnej spolupráce a pri organizovaní medzinárodnej pomoci doteraz požadujú jedno koordinačné miesto pre rokovanie. Napr. v Bratislave teraz prebieha druhý Európsky týždeň mládeže. Rada Európy dala súhlas a finančnú podporu, až keď federálna vláda dala záruku. Dva kultúrne granty z Japonska išli jasne republikám, museli ich podpísať garanti za federáciu.

Je samozrejmé, že v prípade rozpadu federácie na dva samostatné štáty moje pripomienky sú zbytočné, na druhej strane musí federálna vláda jasne a včas povedať občanom všetky dôsledky a dopady. Je vážnou chybou, že zodpovednosťou o veciach, o ktorých som hovoril, nebol nikto vo federálnej vláde poverený. A teraz sa to ani nepremietlo do jej programového vyhlásenia.

Do uznesenia Federálneho zhromaždenia k programovému vyhláseniu bude treba dodať tieto pasáže. Dodám ich písomne, ale prečítam ich.

Federálne zhromaždenie vyzýva federálnu vládu, aby do 30. 9. 1992 konkretizovala programové vyhlásenie v oblasti:

1. Skvalitnenie legislatívneho zabezpečenia občianskych a politických práv.

2. Presadzovanie práv ochrany detí, mládeže, zdravotne postihnutých a starých občanov.

3. Podpory rodinám a postavenie žien v spoločnosti.

4. Riešenie problematiky národnostných menšín.

5. Pokračovanie v náprave vzťahov medzi štátom a cirkvami.

6. Medzinárodné styky a zahraničná pomoc pre zdravotníctvo, školstvo a kultúru.

7. Podpora vedeckovýskumnej činnosti a vypracovanie politiky v oblasti vedy a techniky.

Ďakujem.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Mikloškovi, prosím poslance Svitáka a připraví se poslanec Jičínský.

Poslanec SL I. Sviták: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, když T. G. Masaryk v roce 1907 kandidoval za severomoravská města do parlamentu, tak byl přesvědčen, cituji: "Inteligence je povinna myslet v zájmu svém i svého národa." Dnes v metropoli absurdity, v Praze, je však normální právě paradox, že inteligence, která má myslet v zájmu národa, horlivě plete věnce na hrob společného státu. V pražském obzoru, který mylně bývá ztotožňován s českým a československým obzorem se spoléhá na to, čemu se někdy říká tvořivá destrukce, čili řetězový bankrot, který zachvátil po ekonomice i stát, ale ani zde se nezastaví.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP