Pátek 11. září 1992

Jsme s to skutečně zaručit, že při růstu nezaměstnanosti nevznikne na česko-slovenské hranici velmi tvrdě střežená hranice, kde přechody budou vázány na povolení, pasy, víza atd.? Můžeme skutečně za dnešního stavu věcí zabezpečit onen volný pohyb pracovních sil, onu slibovanou jednotu měny či měnovou unii apod., o které se hovoří?

Nebylo by tedy výhodnější, abychom přece jen uvažovali o tom, zda není možné střízlivěji určité věci posoudit a uvážit, zda máme ony dezintegrační procesy vést až do konce nebo zda v nějaké podobě jistou formu integrace zachovat, samozřejmě integraci takovou, která by byla v souladu s vůlí většiny občanů v obou republikách.

Rozhodně by federální vláda do konce roku měla Federálnímu shromáždění předložit koncepci další spolupráce obou republik jak v zahraniční politice, tak v obraně, tak v měnové politice, v politice finanční a rozpočtové, v celní politice a v politice průmyslové a zemědělské, zejména z hlediska udržení jednotného trhu zboží a pohybu pracovních sil, i ve sféře zahraničního obchodu a v politice dopravní. Měly by být navrženy konkrétní závazné smlouvy obou republik, které by zajistily, aby nedošlo k úplné dezintegraci postupu mezi oběma republikami, neboť by to znamenalo velké a zbytečné ztráty v každé republice a nepochybně zpomalení realizace ekonomické reformy, na jejíž urychlování se právě ze strany vítězné české strany kladl takový důraz.

Vážené Federální shromáždění, jsme tu opravdu před rozhodnutím (nemyslím dnes, ale v těch měsících, které zbývají do konce roku), které bude mít dějinný význam. Chci říci, že odpovědnost vůči společnosti nenesou politické strany, které spolu jednají. Tuto odpovědnost nese federální vláda a nese ji Federální shromáždění, my všichni. Na tom, jak budeme v těchto věcech dále odpovědně postupovat, záleží nejen osud náš, ale i osud našich dětí a záleží na tom i stabilita ve střední části Evropy, záleží na tom to, jak bude Československo nebo oba jeho nástupnické státy vnímány ve světě, zda jejich dezintegrační postup neuvolní dezintegrační vlnu v celé Evropě. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Kolega Stome se hlásí s technickou poznámkou. Děkuji panu poslanci Jičínskému za jeho obšírný výklad.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, promiňte, mám faktickou poznámku, ukazoval jsem F. Chtěl bych říci, že pokud jde o právní stav, pokud máme nefunkční federaci, není to pro Václava Klause, ale je z roku 1968 a nefunkčnost byla založena na jejích vnitřních rozporech. Pokud si pamatuji, autorem této ústavy nebyl Václav Klaus. (Potlesk.)

Pokud jde o faktický stav, měli jsme dvě komise pro ústavu, abychom to spravili, jednu vládní politickou, jednu expertní, a dokonce jednu třetí ad hoc, což plyne ze zápisu z posledního zasedání VI. volebního období. Tyto komise neudělaly nic s odůvodněním, které bylo přijato, že podcenily při začátcích své práce politickou rozdílnost jednotlivých státních území a politickou situaci. Nebyla to tehdy ODS, která v nich měla majoritu svých členů. Těžko lze ODS a HZDS vyčítat, že vztahy, které mezi sebou mají, jsou vztahy, které respektují realitu, kterou schválil i minulý parlament.

Nyní k ekonomickým rozborům. Jak vím z tisku, tyto rozbory byly tři.

(Předsedající napomíná řečníka, že překračuje čas.)

Jen dvě minuty! Autory byli většinou ti ekonomové, jejichž žádný ekonomický model nikde na světě nefungoval a těmito představami bychom se snad neměli řídit.

Třetí poznámku mám k jednacímu řádu. Já mám před sebou pozvánku, ze které plyne, že máme hovořit o státoprávním uspořádání, o přípravě ústavních zákonů a rozdělení působnosti. Ptám se, jak do tohoto programu této mimořádné schůze zapadá exkurs o cestách současných funkcionářů. Já souvislost nevidím. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Kolegyně Bellušová se hlásí patrně také s technickou poznámkou.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážený pán premiér, vážení členovia federálnej vlády, pán predseda, vážené dámy a páni, vážení hostia! Veľmi ma mrzí, že musím reagovať na to, čo bolo povedané pánom prof. Jičínským, ale preto, že tu boli uvedené skutočnosti, ktoré sa týkajú práve cesty do zahraničia, pokladám si za povinnosť, aby som všetkých prítomných, ale aj tých, ktorí nás počujú, upovedomila o odchode a ceste našich predstaviteľov Federálneho zhromaždenia.

Pán predseda Federálneho zhromaždenia, ako aj prvý podpredseda a predseda Snemovne národov dostali osobné pozvánky od Inštitútu parlamentu v Quebecu, ktorý ich osobne pozval na medzinárodné sympózium pri príležitosti 200. výročia Parlamentu v Quebecu. Toto pozvanie dostali aj pre manželky. Naše Federálne zhromaždenie hradí len letenky, celý pobyt uvedených našich činiteľov hradí ten, kto ich pozval. Verím, že túto informáciu, ktorá je overená a pravdivá, prijmete. Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: S technickou poznámkou se ještě hlásí pan profesor Jičínský. Já bych si jen dovolil informovat Federální shromáždění - protože pan profesor Jičínský hovořil za klub sociální demokracie - že jako předseda Sněmovny lidu jsem omluvil na dnešní schůzi nepřítomnost prof. Horáka a profesora Komárka, kteří také jsou v zahraničí.

Jsou na schůzi Socialistické internacionály. (Potlesk.)

Poslanec SN Z. Jičínský: Mám faktickou poznámku k vystoupení kolegy Stomeho. Pokud se tu často užívá výrazu "nefunkční ústava" ve smyslu zákona o federaci z r. 1968, měli bychom si uvědomit, že je z vůle minulého Federálního shromáždění, které ji měnilo jen v té míře, v níž se na změnách dohodlo. Zároveň ovšem považuji to, že se během minulého období jednalo a dohodly se různé změny, za pozitivnější než to, že se bez jednání Federálního shromáždění politické strany dohodly na likvidaci státu. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo s technickou poznámkou?

Poslanec SL P. Švec: Myslím, že je nám všetkým čas drahý. Aby sme nepočúvali exkurzy do histórie, doporučujem podľa § 20 odst. 4, aby sa snemovne uzniesli na obmezení rokovacieho času na 10 minút. To je maximum. Minulý príspevok trval 25 minút.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: S technickou poznámkou se hlásí poslanec Mikloško.

Poslanec SL J. Mikloško: Ako člen zahraničného výboru chcem upresniť niektoré informácie. Po prvé chcem povedať, že vo Švédsku v Medziparlamentnej únii je okrem tých dvoch pánov, ktorí boli menovaní, ešte ďalších šesť členov rôznych zoskupení.

Ďalej chcem pripraviť parlament na to, že takúto absenciu bude v tomto roku ešte prežívať viackrát, protože v pláne zahraničných stykov má vedenie plus ďalší funkcionári ešte tri veľké cesty. Jedna z nich je v novembri do Južnej Ameriky, jedna je v októbri po Európe.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: S technickou poznámkou se ještě hlásí paní poslankyně Bellušová.

Poslankyně SN E. Bellušová: Vážení prítomní! Prepáčte mi, že už zase musím zasahovať do diskusie, ale je mi veľmi ľúto, že môj predrečník vedel veľmi dobre, že tieto cesty sú plánované, pretože je predsa tajomníkom zahraničného výboru, a napriek tomu je jedným z poslancov, ktorí požiadali, aby mimoriadne zasadanie bolo. Keď k tomuto požiadaniu došlo a bolo podané prvého, kedy - okrem iného - zasadalo aj Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia a podľa Rokovacieho poriadku do 10 dní sa musí uskutočniť spoločné zasadanie, tak desiaty deň je dnes. Pokiaľ títo žiadatelia o spoločné zasadanie majú výhrady dnes, ľutujem, je to neskoro. Mali si to uvedomiť, keď túto požiadavku dali. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Vážení kolegové, já bych žádal aby padaly věcné procedurální návrhy nebo technické poznámky k projednávané věci, ke státoprávnímu uspořádání. Otázky vhodnosti nebo nevhodnosti termínu schůze, přítomnosti a nepřítomnosti poslanců jsme měli příležitost řešit, když jsme schvalovali program schůze. Prosím tedy, abyste se omezili pouze na danou tématiku. Hlásí se poslanec Pleva.

Poslanec SL P. Pleva: Byl podán procedurální návrh. Prosím, aby se o něm hlasovalo.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ano, dám o procedurálním návrhu hlasovat. S technickou poznámkou se hlásí kolega Olej.

Poslanec SN J. Olej: To nie je technická, ale faktická poznámka. Keď nebola obmedzená lehota na obmedzenie v rámci diskusie na začiatku diskusie, prečo by mali byť ukrátení ostatní rečníci o túto dobu. Takže ja nevidím dôvod hlasovať, aby sme v polovici schôdze skrátili čas na vystúpenie v diskusii.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Prosím, to je vaše právo, abyste nehlasoval pro tento procedurální návrh, ale podle jednacího řádu může být kdykoliv takový návrh podán v průběhu diskuse. Ještě faktická poznámka, kolega Sládek.

Poslanec SL M. Sládek: Dámy a pánové, trochu mi uniká tady ta mimika nebo posuňková řeč, která se zde zavedla - jak někdo dělá T a někdo dělá F. (Smích v sále.) Technická - faktická, to by se mělo ujasnit také vzhledem k tomu, aby se na ty řečníky nebo na ty přihlášené dostalo. To je jedna věc.

A další věc, někdo může hovořit o ledačems a některý by se měl držet jenom něčeho. Tak za prvé - měl se oddělovat termín dnešní schůze od otázek osudu Československa. Protože to, že byla ta schůze svolána - má být svolána do 10 dnů - jak to, že byla svolána přesně až za těch 10 dní a ještě na pátek na 13 hodinu. To byl vyložený naschvál, který měl samozřejmě problémy spojené kolem tohoto projednávání a bylo správně řečeno, že tady to projednávání mělo být již dávno. Celou dobu Federální shromáždění jako nejvyšší zákonodárný sbor si toho vůbec nevšímalo a teď, když se to nakonec sejde, tak je ta schůze honem rychle v pátek odpoledne, aby byl co největší předpoklad, že ta schůze na nějakých problémech třeba technického rázu zkrachuje.

Výborný nápad je i na další svolání schůze Sněmovny lidu po skončení této schůze, aby se dalo předpokládat, když budou dlouhé diskusní příspěvky, tak se schůze Sněmovny lidu zahájí v 8 hodin, pokud možno až nebude usnášeníschopná, aby dotyčný, o kterém se bude jednat na té schůzi Sněmovny lidu pokud možno v pátek ve 20,05 nebo v kolik to začne nebyl náhodou ohrožen na své funkci, do které vůbec nepatří. (Potlesk)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ještě má slovo kolega poslanec Malíř.

Poslanec SN D. Malíř: Pane předsedající, já bych doporučoval, vzhledem k tomu jaké finanční náklady jsou spojeny s touto schůzí, abychom se více nezabývali otázkou nepřítomnosti pana předsedy Federálního shromáždění a doporučoval bych, abychom se vrátili k dalšímu tématu, které je mnohem důležitější než nepřítomnost některých členů. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: To je samozřejmé a nutné. Neodhlasovali jsme změnu tématu a probíhá rozprava k státoprávnímu uspořádání. Nicméně jsem povinen dát hlasovat o procedurálním návrhu. Já bych ještě prosil pana poslance, aby upřesnil svůj procedurální návrh, zda ho vztahuje na všechny příspěvky - to omezení řečnické doby na 10 minut - nebo zda se toto omezení nemá týkat mluvčích poslaneckých klubů.

Poslanec SL P. Švec: Vzťahujem ho na všetkých. Taký je môj návrh. Niekto môže mať iný.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ano, já tedy o tomto návrhu musím dát hlasovat, eventuálně předložím potom procedurální návrh upravený, aby se poslanecké kluby necítily poškozeny.

V tuto chvíli dávám hlasovat o návrhu pana poslance Švece, aby řečnická lhůta v této dnešní rozpravě byla omezena na dobu 10 minut. Hlasují obě sněmovny najednou.

Kdo je pro toto omezení řečnické lhůty pro všechny mluvčí, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko

Hlasování: 13.56

(SN 39, SL 39)

SN třicet devět, SL třicet devět.

Kdo je proti?

(SN 41, SL 43)

SN čtyčicet jedna, SL čtyřicet tři. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 24, SL 28)

SN dvacet čtyři, SL dvacet osm. Děkuji.

Ani jedna sněmovna návrh nepřijala.

Dovolím si předložit upravenou verzi tohoto pozměňovacího návrhu, to jest aby podobně jako mluvčí Klubu sociální demokracie nebyli omezeni v řečnické lhůtě mluvčí klubů, ale aby potom jednotliví poslanci měli stanovenu řečnickou lhůtu na 10 minut.

S poznámkou se hlásí poslanec Olej.

Poslanec SN J. Olej: Pán predseda! Keď ste prednášali tento návrh, mal viesť schôdzu niekto iný. Pokiaľ ste predkladali tento návrh ako poslanec, tak mal viesť túto schôdzu niekto iný. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Já se pane kolego obávám, že nemáte pravdu. Samozřejmě kdybych chtěl vystoupit v rozpravě, jsem povinen předat řízení schůze někomu jinému a do konce schůze ji bude řídit ten dotyčný. Ale je mou povinností přednášet procedurální návrhy. Jestli jste si nevšiml, tak tady od začátku schůze dávám návrhy na zapisovatele sněmoven nebo ověřovatele sněmoven, na projednání programu a tak podobně, to je, podle mého názoru, povinnost předsedajícího schůze, aby jednak dával hlasovat o procedurálních návrzích, jednak případně procedurální návrhy podával. Když podám procedurální návrh na ukončení schůze, to není součást rozpravy, to je prostě můj návrh. Pokud neuvedete konkrétní ustanovení jednacího řádu, které by mně zabraňovalo vznést pozměňovací procedurální návrh, tak vaši poznámku musím pokládám za nepřesnou.

Dám hlasovat o kompromisním pozměňovacím návrhu. Opakuji velice stručně. Mluvčí poslaneckých klubů nemají omezenou řečnickou dobu, naopak jednotliví poslanci budou mít omezenou řečnickou dobu na 10 minut. Obě sněmovny hlasují společně.

Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Hlasování: 14.00

(SN 51, SL 44)

Kdo je proti?

(SN 29, SL 32)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 23, SL 26)

Konstatuji, že ve Sněmovně národů bylo padesát jedna poslanců pro, dvacet devět bylo proti a dvacet tři poslanců se zdrželo. Ve Sněmovně lidu hlasovalo čtyřicet čtyři poslanců pro, třicet dva proti, dvacet šest se zdrželo hlasování.

Konstatuji, že ani jedna ze sněmoven návrh nepřijala.

Pokračujeme v rozpravě bez omezení řečnické lhůty.

Prosím poslance Jána Petríka za poslanecký klub KDH, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Indruch za poslanecký klub Levého bloku.

Poslanec SN J. Petrík: Vážený pán predseda vlády, vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni! Kresťansko-demokratické hnutie ako nový politický subjekt vzniklo po novembri 1989. Zúčastnilo sa dvoch parlamentných volieb s volebnými programami. V obidvoch týchto dokumentoch, aj keď bol daný dôraz na národné záujmy Slovenska, nebol spochybnený spoločný štát, zložený zo dvoch republík, Českej republiky a Slovenskej republiky. Predstava spoločného štátu vychádzala z pozitív vzájomného vzťahu Čechov a Slovákov a pohľad na tmavšie vzájomné stránky histórie mal slúžiť na vylúčenie chýb. Definovali sme náš projekt, ktorý predpokladal potvrdenie federácie, teda toho, čo sa v roku 1968 vytvorilo, subjekty, které ju de facto tvoria. Zároveň by sa republiky vzdali kompetencií, ktoré je účelnejšie vykonávať na federálnej úrovni. Je to projekt všeobecne známej zmluvy, zmluvy medzi republikami, s ktorou sme minulú vládnu koalíciu na federálnej úrovni a pána prezidenta Václava Havla zoznámili pri štátoprávnych rokovaniach na Vikárke na jar roku 1991. Nech je mi dovolené zastaviť sa tu a položit neadresne otázku. Zachovali sa českí koaliční politici racionálne? Vyšli v ústrety tejto iniciatíve, alebo sa hľadali slabé stránky a spochybňovanie zmluvy? Napriek tomu sa stala základom rokovania najskôr koaličných strán a od kroměřížskeho rokovania aj ostatných parlamentných strán. Iniciatívu prevzali predsedníctva národných rád. Rokovania pokračovali na Bratislavskom hrade, v Papierničkách a osudovo skončili v Milovách, aj keď bodka bola urobená vo februári 1992 v Predsedníctve Slovenskej národnej rady.

Paradoxom bolo, že neboli rozhodujúce vecné rozpory, ale formálna dikcia v preambule "My, ľud Českej republiky a my, ľud Slovenskej republiky", namiesto navrhovanej jasnej formulácie "Česká republika, reprezentovaná Českou národnou radou" atď. nebola z českej strany prijatá.

Tento český postoj, reprezentovaný koalíciou 92, nie je ojedinelý vo vzájomnej histórii Československa. Spomeniem snahu Slovenska medzi vojnami o naplnenie Pittsburskej dohody, Pražskej dohody, ktoré upravili Košický vládny program. Z posledných rokov je to ústavný zákon 143/68 Zb., o čs. federácii, ktorý najmä po doplnení ústavných zákonov č. 57 z roku 1969 a č. 125 z roku 1970 stratil svoj pôvodný zmysel.

Ospravedlňujem sa za tieto kritické slová. Nemali byť samoúčelné. Chcel som tým len upozorniť, že nevšímavosť alebo dokonca ignorancia zohľadniť to, čo Slovensko žiadalo naplniť - vžilo sa pre to pomenovanie "emancipačný proces" - viedli vždy k škodám ani nie tak materiálnym, ale v rovine medziľudských vzťahov.

Postoj českej politiky umožnil z podhubia nacionalizmu na Slovensku vystupňovanie vášní, ktoré výrazne ovplyvnili volebné výsledky 1992. Ale aj v Čechách má slovenský nacionalizmus svojho mandanta, ktorý začal hovoriť o českom štáte, pravda, ako ochrane pred možným importom marxistického komunizmu zo Slovenska. Bola tu starosť o to, či, keď na Slovensku vyhrá ľavica voľby, bude pán prezident uvažovať o použití armády. Bolo by namieste si položiť otázku, prečo by mala marxistická demagógia víťaziť. Či dvanásťpercentná nezamestnanosť na Slovensku v dobe volebnej kampane sama nevytvárala priestor pre preferenciu demagógie? V súčasnosti je pomer nezamestnaných v Českej republike a Slovenskej republike 2,7 : 11,1. Je to 4,33 v prospech Českej republiky. Na tom je možné signifikantne demonštrovať, že Československo nie je jeden monolitický homogénny blok ani po sedemdesiatštyriročnom, resp. šesťdesiatosemročnom spolunažívaní.

Slovensko má svoje špecifiká, bolesti, ale aj predstavy, ako ich riešiť a nemusela by to byť len terapia firmou NEZES.

Ďalší ilustračný príklad: Námestník medzinárodných vzťahov Českej republiky a bývalý predseda už spomínanej strany pán Bratinka na poslednej zahraničnej ceste niekoľkokrát zdôraznil, že Česi nie sú zodpovední za delenie federálneho štátu, že Česi sa nepotrebovali zviditeľňovať. Ani v eufemickom vyjadrovaní si netrúfam tento výrok komentovať.

Ako som už spomínal, Česká republika má svoju ODA, Slovenská republika má svoju SNS. Príznačné pre obidve je aj to, že pri ich jasných vyjdreniach vo voľbách získali našťastie veľmi málo, aby robili svoju politiku. A tak sú odsúdené na podnájom a ten si chcú zaslúžiť. Som presvedčený, že ani v ODS nie sú všetci nedočkaví na polnoc 31. 12. 1992, aby sa vzniesli na krídlach českej štátnosti a rovnako tak nie všetci z HZDS sa budú kúpať v šampanskom v nadšení nad slovenským štátom.

Vážené kolegyne a kolegovia! Ak som sa viac vo svojom vystúpení zameral na kritiku českej politiky, tak nie preto, že by som nevidel naše slovenské chyby. Som presvedčený, že sledujete principiálnosť politiky KDH, SNR a naše odmietavé postoje k všetkému, čo zhoršuje vzájomné vzťahy medzi Slovákmi a Čechmi. Vžil sa všeobecný názor, že ak sa rozpadáva manželstvo, majú na tom podiel obaja, aj keď podiel na vine nemusí byť rovnaký. Výnimku tvorí, ak jeden z manželov je asociál. Dúfam, že do tejto polohy stavať Slovensko už nebude ani pán námestník ministra medzinárodných vzťahov Českej republiky.

Svoje vystúpenie chcem zakončiť návrhom, ktorý by bol riešením.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP