Najvyšší výpadok vo výške
18,5 miliardy sa prejavil vo výnose dane z obratu. Bol
ovplyvnený značným poklesom dopytu na vnútornom
trhu a zmenami v štruktúre tohto dopytu. Rozsah poklesu
bol vyšší, ako sa predpokladalo a v tomto zmysle
bol rozpočtovaný výnos dane z obratu aj po
znížení pri úprave rozpočtov
nadhodnotený. Okrem poklesu dopytu sa vo výnose
dane z obratu negatívne prejavilo aj zvýšenie
nezdanených dovozov spotrebného tovaru, daňové
úniky a do určitej miery aj proces malej privatizácie.
Druhou položkou s negatívnym dopadom na rozpočtové
príjmy boli odvody z objemov miezd. Ich výpadok
robil 12,5. 18,5 daň z obratu, 12,5 výpadok odvodov
z objemov miezd. Ide o 30 miliárd.
Tu sa prejavil ako vývoj nezamestnanosti povolený
odklad splátok pre poľnohospodárske organizácie,
ale aj špekulatívne zamestnávanie podnikateľov
- súromníkov, kde tento odvod nebol vôbec
previazaný. Relatívne menší výpadok
bol v odvodoch zo zisku, a to 6, 6 miliardy. Dohromady tieto výpadky
predstavujú 30, 6 miliardy korún. To sú tie
upchaté kanály, ktorými sa mali do štátneho
rozpočtu dostať príjmy, ktoré sa nedostali.
Nižšie odvody dane z obratu zo zisku sa odrazili vo
všetkých štátnych rozpočtoch. V
republikových rozpočtoch bol celkový výpadok
príjmov najviac prehĺbený nižšími
odvodmi z objemu miezd. Na rozdiel od týchto rozpočtov
sa u federálneho rozpočtu podarilo úbytok
zdrojov kompenzovať mimoriadnymi príjmami, čo
je uvedené aj v príslušnej časti komentára.
Rozbor výsledkov rozpočtov z časového
hľadiska ukazuje, že k sklzu došlo hlavne v záverečných
mesiacoch roka, keď už bolo zrejmé, že príjmy
sa nepodarí splniť, ale vývoj výdavkov
tomu nebol prispôsobený. To je závažné
poučenie aj pre tento rok, kedy je rozpočtové
hospodárenie napätejšie a kedy nie je možné
pripustiť opakovanie vlaňajšieho vývoja.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení prítomní! Dovoľte
mi poďakovať predovšetkým za pozornosť,
ktorú budete ešte venovať - alebo venujete -
prerokovávaniu tohto materiálu, ktorý sa
týka záverečného účtu
a v mene vlády Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky navrhujem, aby Federálne zhromaždenie schválilo
predložený návrh štátneho záverečného
účtu federácie za rok 1991 s vedomím,
že hlavný akt s tým spojený, to je rozhodnutie
o použití prebytku štátneho rozpočtu
federácie, už bol uskutočnený samotným
zákonom. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády. Tento vládny
návrh prerokovali všetky výbory okrem výboru
mandátového a imunitného a výboru
iniciatívneho a petičného.
Prípravou stanoviska pre obe snemovne Federálneho
zhromaždenia boli poverené výbory finančné
a rozpočtové. Tieto zvolili pre naše rokovanie
spravodajcov, ktorými sú Martin Kocourek zo Snemovne
ľudu a Ladislav Dvořák zo Snemovne národov.
Prosím pána spravodajcu Kocourka, aby predniesol
svoju spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL M. Kocourek:
Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte, abych já, jako společný
zpravodaj výboru finančního a rozpočtového
Sněmovny lidu se vyjádřil k výsledkům
a charakteristice vývoje státního závěrečného
účtu federace a státních závěrečných
účtů ČSFR za rok 1991, který
máte v tisku číslo 16.
Státní rozpočty v roce 1991 usilovaly v souladu
s celkovou hospodářskou a finanční
politikou o dodržení tří základních
záměrů.
Za prvé to bylo uplatňování restriktivní
rozpočtové politiky a zabránění
roztočení inflační spirály
v československé ekonomice.
Za druhé působení na transformaci ekonomiky
a snížení podílu státního
rozpočtu na národním důchodu snížením
daňového zatížení podniků
a omezení dotací. Rozsah přerozdělovacích
procesů měl být při tom zúžen
nejen mezi státními rozpočty a podnikovou
sférou, ale v rámci celé rozpočtové
soustavy.
Za třetí měl být zvýšen
podíl transferových výdajů pro obyvatelstvo
v poměru k celkovým výdajům k rozpočtu
v souvislosti s vytvářením záchranné
sítě reagující na vývoj životních
nákladů a nezaměstnanosti.
Uvedené přístupy se projevily v objemu a
ve struktuře rozpočtových příjmů
a výdajů a v koncipování přebytkových
státních rozpočtů ve výši
8 miliard korun. Posílením transferu a dalších
výdajů ve prospěch odvětví
poskytujících služby obyvatelstvu, byly v rozpočtu
sníženy neproduktivní výdaje státu,
zejména na obranu a dotace v hospodářské
sféře. Na druhé straně bylo sníženo
odvodové zatížení podniků, bank
a spořitelen na 55 procent, to je o 10, respektive 20 bodů.
Jako přípravné opatření pro
přechod daně z přidané hodnoty byl
od 1. ledna roku 1991 radikálně omezen dosavadní
vysoký počet sazeb daně z obratu, pouze na
čtyři sazby ve výši 0, 12, 22 a 32 procent.
K ochraně platební bilance byla zavedena přechodně
dovozní přirážka.
Již při schvalování státních
rozpočtů na rok 1991 vlády zdůraznily,
že v průběhu roku bude nezbytné v rozpočtové
politice pružně reagovat na skutečný
vývoj ekonomiky. Bylo to dáno vysokou mírou
nejistot, jak ve vnitřní ekonomice v souvislosti
s přechodem k tržní ekonomice, tak zejména
ve vnějším ekonomickém prostředí.
Na začátku roku 1991 vlivem liberalizace cen se
v podstatě jednorázově zvýšila
hladina cen, což mělo zejména vliv na státní
rozpočet. Na jedné straně se rychle zvýšily
některé rozpočtové příjmy,
zejména odvody ze zisku, na které současně
působil vliv zásob. Na druhé straně
však došlo k poklesu poptávky, přičemž
její výrazný pokles na vnitřním
trhu měl negativní dopad na výnos daně
z obratu.
Vlivem regulace rozpočtových výdajů
se podařilo zabránit jejich nekontrolovatelnému
růstu, avšak tlak na jejich valorizaci výrazně
rostl.
V návaznosti na tento vývoj, který se v rozpočtu
projevil jeho poměrně vysokým přebytkem,
rozhodly vlády počátkem července 1991
o komplexní změně státních
rozpočtů, která reagovala na odchylný
vývoj rozpočtových příjmů,
na nutnost řešit naléhavé potřeby
pomocí rozpočtových výdajů
a realizovat aktivní opatření k oživení
poptávky a hospodářské činnosti.
Tato změna zachovává celkové zaměření
státního rozpočtu, jejich restriktivní
působení a orientaci na podporu transformace čs.
ekonomiky.
V upravených rozpočtech byly v souhrnu zvýšeny
příjmy a výdaje o 35,9 miliónů,
to je o 7,6 procent, přičemž původně
uvažovaná výše rozpočtového
přebytku zůstala zachována. V rozpočtových
příjmech byly především zvýšeny
odvody ze zisku, 45 miliard korun, a naopak snížen
rozpočtovaný výnos daně z obratu o
12,4 miliardy korun.
S přihlédnutím k zavedení dovozní
přirážky, s níž se ve schválených
rozpočtech neuvažovalo, byl zvýšen příjem
z cel a dovozní přirážky o 0,8 miliard
korun.
Na straně výdajů byly změny státních
rozpočtů orientovány do základních
odvětví poskytujících služby
obyvatelstvu, a to diferencovaně ve prospěch věcných
výdajů ve zdravotnictví a ostatních
sférách sociální péče
a školství. To představovalo částku
zhruba 15 miliard korun.
Mzdové prostředky v rozpočtové sféře
byly zvýšeny o částky odpovídající
dalším šesti až sedmi procentům směrného
růstu, což představovalo asi 5 miliard korun.
Opatření rozpočtové politiky k oživení
hospodářské činnosti se zaměřila
na zvýšení investičních výdajů
o 3,7 miliard korun, na úpravu odpisových sazeb,
na podporu zaměstnávání absolventů
škol a na slevy a odvody ze zisku, který byl stanoven
ve výši 0,9 miliard korun.
Do federálního rozpočtu byly promítnuty
také původně neuvažované dotace
na teplo a paliva a rezerva na řešení sociálních
dopadů zvýšení cen tepla. Jako dodatečné
výdaje rozpočtu byla také koncipována
rezerva na důsledky embarga vůči Iráku
a Kuvajtu na československé podniky.
Rozpočtová politika reagovala v průběhu
roku na hospodářský vývoj nejen rozsáhlou
změnou státních rozpočtů, ale
i dílčími změnami jednotlivých
rozpočtových nástrojů. Jednalo se
o plošné snížení daně z
obratu v květnu minulého roku na 0, 11, 20 a 29
procent, selektivní úpravy sazeb daně z obratu
jednotlivých skupin výrobků, o úpravy
v rozsahu uplatnění a výše dovozní
přirážky, zřízení federálního
fondu tržní regulace a s tím související
výkup zemědělských přebytků.
K řešení naléhavých problémů
v ekonomice byly dále používány prostředky
ze státních finančních aktiv federace,
návratné finanční výpomoci
a státní záruky za poskytnuté bankovní
úvěry.
Přestože zhruba v polovině října
minulého roku bylo oznámeno, že rozpočtové
příjmy - zejména daň z obratu - nedosáhnou
uvažované výše, nebyla výdajová
politika, zejména republikových rozpočtů,
této skutečnosti dostatečně přizpůsobena.
V tomto období došlo v republikových rozpočtech
k dalšímu neplánovanému zvýšení
výdajů, přičemž nebylo rozhodnuto
o jejich rozpočtovém krytí. Toto dodatečné
krytí výdajů v republikových rozpočtech
způsobilo rostoucí napětí mezi příjmy
a výdaji ve státních rozpočtech republik.
Tato nedisciplinovanost v rozpočtech republik vyústila
ve schodek souhrnného rozpočtového hospodaření.
Avšak výše celoročního deficitu
nepředstavuje závažné zatížení,
nevyjadřuje plně stabilizační charakter
působení veřejných rozpočtů
v průběhu roku 1991, rozpočtová restrikce
v úvodu roku spojená s výrazným přebytkem
v polovině roku představovala výrazný
protiinflační faktor v ekonomice; a ve druhé
fázi roku se stabilizační funkce rozpočtu
projevila opatřeními na podporu poptávky.
Dámy a pánové, závěrem mi dovolte
zdůraznit, že ačkoliv nebyly splněny
rozpočtové záměry v absolutních
číslech, státní rozpočty splnily
původní a základní záměry,
na které byly koncipovány. Je nutné si také
uvědomit, že pokud rozpočtová politika
je brána jako nástroj stabilizační
a protiinflační makroekonomické politiky,
potom rozpočtová politika i přes neplánovaný
schodek svoji funkci bezezbytku splnila.
Toto tvrzení podporuje i fakt, že mezinárodní
finanční organizace vyjádřily ve svých
zprávách, týkajících se rozpočtového
hospodaření ČSFR, spokojenost s úlohou
rozpočtového hospodaření ČSFR
v rámci makroekonomické stabilizace ČSFR.
Co se týče jednání ve výborech
- k samotnému souhrnu účtu nebyly závažnější
připomínky.
Připomínky v usnesení výborů
směřovaly k ministrům, jejichž resorty
výbory kontrolovaly, a byly věcného, nikoli
koncepčního charakteru.
Dámy a pánové, na základě uvedených
skutečností vám, vážené
Federální shromáždění,
doporučuji jako společný zpravodaj výborů
finančních a rozpočtových Sněmovny
lidu schválit usnesení uvedené v tisku 81.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kocourkovi. Za výbory
Snemovne národov prednesie spravodajskú správu
pán poslanec Ladislav Dvořák.
Společný zpravodaj výborů SN L. Dvořák:
Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, vážení hosté, dovolte
mi, abych úvodem kvitoval úvodní slovo pana
místopředsedy vlády ČSFR s tím,
že mě velice uspokojilo. Dokázal skloubit problémy
ve vývoji naší ekonomiky a ukázat souvztažnost
na vývoj rozpočtového plnění
v průběhu loňského roku i k výsledkům
státních závěrečných
účtů. Proto mi dovolte věnovat se
jenom některým základním problémům.
Výbory Federálního shromáždění
projednaly závěrečné účty
jednotlivých kapitol a státní závěrečný
účet federace a státních závěrečných
účtů republik za rok 1991. V souladu s jednáním
jednotlivých výborů a jejich usneseními
konstatuji, že výsledky hospodaření
jednotlivých kapitol za uvedený rok byly vesměs
schváleny.
Připomínky a doporučení některých
výborů byly směřovány na jednotlivé
ústřední orgány k doplnění
či vysvětlení některých položek
příjmové či výdajové
části a lze je vyřešit v pracovním
styku výborů a ústředních orgánů.
Po zvážení finanční a rozpočtové
výbory je nezařadily do usnesení Federálního
shromáždění ke státnímu
závěrečnému účtu.
Abych splnil svoji zpravodajskou povinnost, dovoluji si vás
seznámit s těmi nejdůležitějšími.
Branné a bezpečnostní výbory kontaktovaly,
že v kapitole federálního ministerstva vnitra
existoval v průběhu loňského roku
kritický nedostatek rozpočtových prostředků,
a žádaly na tomto resortu předložit zprávu
o efektivnosti nákupu zahraniční výzbroje,
automobilové a letecké techniky a jejího
využívání.
Hospodářské výbory ve svém
usnesení konstatovaly nižší obrat zahraničního
obchodu ve srovnání s rokem 1990 a dále konstatovaly,
že se nepodařilo zastavit zhoršování
struktury vývozu.
Státní závěrečný účet
federace skončil přebytkem 6,39 miliard Kčs,
čímž se podařilo naplnit požadovaný
záměr, ovšem při výrazných
změnách v jeho struktuře. Připomínám,
že o užití přebytku státního
rozpočtu za rok 1991 rozhodlo Federální shromáždění
zákonem č. 233/1992 Sb.
Při diskusi ve výborech finančních
a rozpočtových bylo poukázáno, že
výsledky veřejných rozpočtů,
to jsou rozpočty republik, federace a místní
rozpočty, skončily schodkem 10,4 miliard Kčs,
přičemž souhrn státních rozpočtů
České republiky, Slovenské republiky a federace
vykázaly schodek ve výši 17,5 miliard Kčs.
Připomínám, že předpokládaný
záměr, který byl vyjádřen v
upraveném rozpočtu, bylo docílit přebytku
ve výši 7,4 miliard Kčs. Z toho vyplývá,
že se nepodařilo realizovat tento záměr
rozpočtové politiky. Tento výsledek byl ovlivněn
metodickou změnou ve vykazování, která
spočívala v tom, že na rozdíl od minulých
let není v ní zahrnuto doúčtování
odvodů a dotací organizací státním
rozpočtem, které budou započteny do letošního
roku v souladu s metodikou Mezinárodního měnového
fondu.
Ale dalším významným faktorem byl vyšší
pokles výkonnosti ekonomiky, než se předpokládalo.
V roce 1991 byla zahájena rozsáhlá transformace
naší ekonomiky na tržní podmínky.
To společně s objektivní změnou vnějších
ekonomických podmínek nepříznivě
ovlivnilo hospodářský vývoj.
Vyšší pokles výkonnosti ekonomiky ve všech
odvětvích, než činil záměr,
a snížená koupěschopnost obyvatelstva
se projevily nižším plněním příjmů
státních rozpočtů. Daň z obratu
vykázala nižší plnění o
18,5 miliard Kčs. Taktéž odvody a daně
podnikové sféry byly proti záměru
o 22,6 miliard Kčs nižší.
Naopak v oblasti výdajů se nepříznivě
projevil vliv vyšší inflace, než bylo ve
státních rozpočtech uvažováno.
Proto musely být v průběhu roku valorizovány
především výdaje na školství,
zdravotnictví, sociální péči
a kulturu. To vše se odrazilo nepříznivě
ve výsledcích, ve výsledném saldu
souhrnu státních rozpočtů.
Poučením pro letošní rok i roky další
je nutnost velice precizně reagovat na hospodářský
vývoj prováděním rozsáhlých
i dílčích změn jednotlivých
rozpočtových nástrojů. To se v roce
1991 zcela nepodařilo.
Oživení ekonomiky se stává nejdůležitějším
ekonomickým kritériem pro přijetí
takových opatření, která skutečně
k oživení ekonomiky povedou. Lze kladně hodnotit,
že se v souladu s celkovou hospodářskou a finanční
politikou podařilo restriktivní rozpočtovou
politikou zamezit roztočení inflační
spirály, i když na vyšší úrovni,
než bylo v rozpočtech zapracováno.
Podařilo se snížit podíl státních
rozpočtů na národním důchodu
a rozsah přerozdělovacích procesů.
Byl zvýšen podíl výdajů pro obyvatelstvo
na celkových výdajích rozpočtu.
Z těchto důvodů doporučuji poslancům
Sněmovny národů Federálního
shromáždění schválit státní
závěrečný účet federace,
který skončil přebytkem ve výši
6 389 480 tisíc Kčs, a souhrn státních
závěrečných účtů
České a Slovenské Federativní
Republiky za rok 1991. To vše je uvedeno v tisku 81.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Dvořákovi za
prednesenie spravodajskej správy a otváram rozpravu
k tomuto bodu. Zatiaľ mám len jednu prihlášku.
S faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec
Kostya. Pokiaľ máte záujem vystúpiť
v rozprave, prosím, aby ste to vyjadrili písomne
a dali mi prihlášku do rozpravy.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté. Dovolte mi, než zahájíme meritorní
rozpravu k tomu bodu programu, abych se ve své faktické
poznámce vyjádřil svým názorem
k okolnostem, za jakých probíráme tento bod
programu. Chápu, že vláda je povinna předložit
závěrečný státní účet,
chápu, že parlament je povinen se k němu vyjádřit,
ale domnívám se, že to neměla být
tato vláda a že to nemá být tento parlament.
(Potlesk.)
Já způsob, jakým minulá federální
vláda bouchla za sebou dveřmi a v podstatě
ignorovala minulý parlament, a to nejen v otázce
rozpočtové politiky, ale vůbec nesložila
účty za svoji vládu, považuji za velmi
podivný a chtěl bych upozornit, že tato situace
je o to kurióznější, že dnes nám
tento závěrečný účet
předkládá a bude ho obhajovat vláda,
která je složena z celé poloviny politiků,
kteří v roce 1991, kdy se tento rozpočet
realizoval, byli v opozici, zatímco místopředseda
minulé federální vlády dnes sedí
v lavici opozičních poslanců. Tento způsob
projednávání státního rozpočtu
považuji, mírně řečeno za velice
podivný. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. S faktickou poznámkou sa hlási
pán poslanec Tvaroška.
Poslanec SL R. Tvaroška: Ja mám len otázku.
Pán podpredseda vlády nám povedal, že
na budúci rok sa nepočíta s federálnym
rozpočtom. Na budúci rok teda bude nutné
presunúť na Slovensko niekoľko, rádovo
sto tisíc ton materiálu - myslím centrálnych
zásob armády a federálnych hmotných
rezerv - presun ktorého bude stáť niekoľko
desiatok miliónov korún a náklady na vybudovanie
skladov rádovo niekoľko sto miliónov korún.
Mám preto otázku, z ktorého rozpočtu
sa tieto náklady budú hradiť.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Môžeme pristúpiť
k rozprave. Sú do nej prihlásení za klub
poslancov Šavého bloku pán poslanec Gongol,
ďalej Miloš Zeman, Pavol Delinga, Valter Komárek
a pán poslanec Karol Karaba. Slovo má pán
poslanec Gongol, pripraví sa poslanec Zeman.
Poslanec SN J. Gongol: Vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, vážení hosté.
Jsem si vědom toho, že pronášet připomínky
ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1991 dnes, to jest v závěru
roku 1992, mají stejnou důležitost jako řekněme
sáňky v létě. Ale po létě
přichází zima a my za chvíli budeme
projednávat plnění státních
rozpočtů za první pololetí 1992. Bude
proto z toho důvodu možná užitečné
několik poznámek ke státnímu závěrečnému
účtu ještě za rok 1991. Nutno zdůraznit,
že výsledky rozpočtového hospodaření
v roce 1991, které měly podle původního
záměru vlády skončit přebytkem
8 miliard, skončily ve skutečnosti schodkem, který
v souhrnu státních rozpočtů dosáhl
výšky 17 a půl miliardy korun. Příčiny
tohoto schodku jsou dobře známy a byly známy
již v průběhu rozpočtového roku.
Jsou to nízká úroveň v předvídavosti
ministerstev financí při sestavování
rozpočtů a nízká schopnost jejich
operativní reakce na vývoj hospodářství
na jedné straně a na druhé straně
nižší než plánované rozpočtové
příjmy související s poklesem výroby
a spotřeby vyvolaným restriktivními opatřeními
a měnovou politikou. Tyto výtky, které by
bylo možno redukovat na výtky nízké
kvality sestavení rozpočtu na rok 1991 byly již
vícekrát opozicí vzneseny a jejich opakování
by se mohlo zdát tedy zbytečné. Byly by opravdu
zbytečné, kdyby se chyby při sestavování
rozpočtu neopakovaly i v roce 1992. Jeho plnění
znovu ukazuje na neodůvodněný vládní
optimismus v etapě sestavování rozpočtů.
Těžko lze předpokládat, že by šlo
o úmysl. Oč tedy jde, nechávám na
vaší vlastní laskavé úvaze.
Pokud se týče státního závěrečného
účtu federace, který je vlastním předmětem
našeho jednání, bylo by možné namítnout,
že státní rozpočet federace skončil
přebytkem ve výši 6,39 miliard, tedy o něco
málo větší, než odpovídá
jeho upravenému znění. K tomu je však
třeba říci, že domácí
rozpočtové příjmy se o to nezasloužily.
Za přebytek vděčíme vracení
splátek z československých vkladů
do základního kapitálu MBHS a MIB ve výši
1,1 miliardy korun odvodu cenového rozdílu při
prodeji zemního plynu, jehož dodávkami splácí
bývalá sovětská strana své
závazky z titulu vybraných investičních
akcí, tam byly 4 miliardy korun a naplánovaným
splátkám vládních úvěrů
z rublové oblasti ve výši 4,2 miliardy, bez
nichž by byl i rozpočet federace ztrátový
o více než 3 miliardy. Ani v tomto případě
nemáme důvod k oslabení svých výhrad
vůči rozpočtové politice vlády.
Jsme rovněž znepokojeni tím, že se nepodařilo
změnit strukturu vývozu zboží v zahraničním
obchodu. Výsledky rozpočtu federace i dalších
součástí v soustavě státních
rozpočtů nemohou být jiné než
výsledky národního hospodářství
jako celku. Levý blok již několikrát
v minulosti vyjádřil svůj nesouhlas s koncepcí
ekonomické reformy, kterou vláda přijala.
Rozpočtový deficit v roce 1991, jehož splácení
bude nutno zařadit do výdajové stránky
v rozpočtech v příštích letech
je dalším svědectvím toho, že byl
spuštěn mechanismus, který vláda není
schopna předvídat, natož pak kontrolovat. Děkuji
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Gongolovi, ďalej vystúpi
v rozprave poslanec Zeman.
Poslanec SL M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění.
Je mi křišťálově jasné,
že problematika státního závěrečného
účtu je vcelku okrajovým tématem,
a tomu také odpovídá účast
na jeho projednávání, ve srovnání
například se spodním prádlem poslanců
na zahraničních cestách, což bylo téma
projednávané včera při plných
lavicích.
Přesto mi dovolte, abych i k tomuto okrajovému tématu
řekl několik slov. Parlament má v podstatě
pouze dvakrát v roce možnost zabývat se komplexní
ekonomickou situací země. Je to při projednávání
rozpočtů, kdy jsou často vzrušené
a dlouhé debaty o položkách představujících
několik desítek miliónů korun a poté
při státním závěrečném
účtu, kdy vlastně zjišťujeme, jak
se ten rozpočet splnil, kdy odchylky jsou již řádu
miliard korun, ale kdy vzhledem k tomu, že mluvíme
o minulosti, probíráme tuto problematiku za obecného
nezájmu. Myslím si, že je to škoda. Nápadně
to připomíná minulý systém
komunistického plánování, kdy se nejprve
s velkou slávou vyhlásila jakási pětiletka,
ta se během prvních dvou let rozpadla, ale z jakési
setrvačnosti a nedostatku sebekritiky nikdo neudělal
seriózní analýzu příčin
tohoto rozpadu.
Dovolte mi proto, abych se v několika poznámkách
o takovou analýzu pokusil; a myslím, že to
bude užitečné zejména pro ty poslance,
kteří nebyli v minulém zákonodárném
sboru.
Co se stalo? Koncem roku 1990 a začátkem roku 1991
předložila vláda tomuto shromáždění
několik základních koncepčních
materiálů, obsahujících i výhled
vývoje ekonomické situace v roce 1991. Vláda
mimo jiné předpokládala, že dojde k
ekonomickému poklesu ve výši 5 %. Z opatrnosti
přesně nespecifikovala ukazatel, jakým hodlá
tento ekonomický pokles měřit. Buďme
tedy vůči vládě milosrdní a
porovnejme nejprve těchto očekávaných
5 % s relativně nejpříznivějším
ukazatelem, což je hrubý domácí produkt,
který klesl o 16 %. Kdybychom se měli zaměřit
na ukazatele průmyslové produkce, pak by již
pokles byl kolem 25 % a kdybychom se měli zaměřit
na ukazatel užitého národního důchodu,
pak by tento pokles oproti očekávaným 5 %
byl dokonce 32 %, neboť - měřeno ve stálých
cenách - tento užitý národní
důchod mezi lety 1990 až 1991 klesl ze 601 miliard
na 409 miliard Kčs, tedy řádově o
200 miliard Kčs, což je nejhlubší pokles
v dějinách československé ekonomiky.
To je fakt. A jak říká Jára Cimrman,
můžeme s tím nesouhlasit, můžeme
proti tomu protestovat, ale to je tak všechno, co se s tím
dá dělat.
Další fakt je, že vláda očekávala
pokles reálných mezd ve výši 10 až
11 %. Ve skutečnosti došlo k poklesu reálných
mezd ve výši 28 %. Vláda očekávala
míru inflace ve výši 30 %. Ve skutečnosti
byla míra inflace přibližně dvojnásobná.
Slýcháme samozřejmě argumenty, že
zde byla obtížně předvídatelná
situace, a že odhady mohou být jen přibližné.
Je-li tomu tak, pak rozdíl mezi vládním očekáváním
a skutečností by měl být oběma
směry. Je ale zajímavé, že vláda
se systematicky mýlila směrem jediným.