Jestliže je nám říkáno, že
situace je obtížně předvídatelná,
pak se musíme ptát, jakou cenu mají vládní
očekávání ve srovnání
s výrazně negativním vývojem. Nejde
jen o to, že proti 8 miliardám předpokládaného
přebytku došlo k 18 miliardám rozpočtového
schodku, což je rozdíl 26 miliard, a za ty bychom
už jistě dokázali mnohé věci
pořídit. Jde o oněch 200 miliard ročního
poklesu užitečného ekonomického výkonu.
A pokud mi, vážení kolegové z vládní
koalice, namítnete, že jsme se v minulém roce
očišťovali od neefektivní výroby,
račte si laskavě uvědomit, že v tomto
roce výrazně klesla produktivita práce, zvýšila
se materiálová, surovinová a energetická
náročnost výroby, zhoršila se komoditní
struktura našeho exportu a celkově jsme se posunuli
do stadia rozvojové země. Jediné obory, které
byly jakž takž nezasaženy tímto poklesem,
bylo hutnictví železa a palivoenergetický komplex;
a žádný skutečný ekonom bez rozdílu
politické příslušnosti nebude tvrdit,
že právě tyto obory jsou perspektivní.
Právě naopak. Tolik skutečnost.
Jak vláda ve srovnání s těmito výsledky
přistupovala k parlamentu? Nejprve proběhla euforie,
protože díky výraznému inflačnímu
skoku došlo k tomu, že výrobky byly prodávány
za nové ceny a vyráběny ze surovin, pořízených
ještě za ceny staré, takže se dočasně
zvýšily zisky, tedy i odvody ze zisků a rozpočtový
přebytek v květnu a červnu dosáhl
řádově 20 miliard Kčs. Vláda
tento přebytek považovala za velký triumf své
politiky, padla dokonce veřejně publikovaná
slova o geniální trefě, a ti z nás,
kdo tvrdili, že tato geniální trefa je ve skutečnosti
Potěmkinovou vesnicí, byli kritizováni jako
škarohlídi.
V červnu se sešla vedení rozpočtových
výborů obou komor Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady a jednomyslně na negativní
skutečnosti vládu s předstihem upozornila.
Jejich veřejně publikované prohlášení
bylo odmítnuto. Vláda si i nadále pěstovala
milované "dítě" své ekonomické
politiky, aniž by si uvědomila, že toto "dítě
" je bohužel mongoloid s encefalitidou.
Rozpočtový přebytek, vyhnaný prášky,
začal samozřejmě v průběhu
léta klesat. Vláda tento pokles ignorovala. Jak
již zde bylo zmíněno, provedla rozsáhlé
rozpočtové přesuny, aniž by se poradila
s parlamentem, rozpočtové přesuny, které
dále prohlubovaly riziko rozpočtového deficitu.
Teprve na nátlak parlamentu dodatečně Federální
shromáždění s těmito přesuny
seznámila.
Když jsme sestavovali rozpočet na rok 1991, snažili
jsme se u vědomí hrozící ekonomické
krize alespoň posílit rozpočtovou rezervu
snížením výdajů na armádu.
Podařilo se nám zvýšit tuto rezervu
na více než 4 miliardy Kčs. Vláda tuto
rezervu v polovině roku rozpustila na kompenzace cen tepla.
Snažili jsme se, aby vláda měla určité
prostředky na strukturální politiku. Vláda
v rozporu se svým programovým prohlášením
žádnou strukturální politiku hodnou
tohoto jména neprováděla, čímž
se příznivě lišila například
od kryptokomunistického Japonska, jehož ekonomický
úspěch je založen právě na této
strukturální politice.
V září se sešly opět rozpočtové
výbory, respektive jejich vedení, a oznámily,
že hrozí výrazný rozpočtový
deficit. Vláda a její úředníci
tuto varovnou prognózu ostře odmítli a prohlásili
nás za škarohlídy.
Teprve v listopadu začali nenápadně připouštět
rozpočtový deficit v maximální výši
2 miliardy Kčs. Jak víte, skutečná
výše byla 18 miliard.
Vycházeli jsme přitom i z velice kritických
zpráv odboru státního rozpočtu FMK.
Ministerstvo financí tyto kontrolní zprávy
ostře odmítalo jako příliš pesimistické
a ostatně nyní navrhuje, aby ministerstvo kontroly
bylo zrušeno a jeho činnost převedena, hádejte
kam, právě na FMF.
Došlo tedy k situaci, která se liší od
zmíněné situace komunistického plánování
pouze tím, že horizont pěti let jsme nahradili
ročním horizontem, což není příliš
výrazný úspěch.
Protože pan vicepremiér mluví poměrně
tiše, nebyl jsem si z jedné jeho věty jist,
zda hospodářskou politiku vlády charakterizoval
jako restriktivní nebo jako destruktivní. Pokud
by šlo o druhou interpretaci, vřele bych s ním
souhlasil.
Z těchto důvodů, vážení
kolegové, doporučuji, abychom v našem usnesení
doplnili jeden bod, který nebude ničím jiným,
než konstatováním faktů. Federální
shromáždění konstatuje, že se vládě
nepodařilo splnit své záměry v oblasti
vývoje produkce, reálných mezd, inflace a
přebytku rozpočtu, včetně vývoje
rozpočtových příjmů tak, jak
tyto záměry vláda deklarovala ve svých
materiálech, předložených Federálnímu
shromáždění koncem r. 1990 a počátkem
roku 1991.
Dvě závěrečné poznámky.
Argumentem vládní koalice je to, že pouze díky
nedisciplinovanosti republik došlo koncem roku k rozpočtovému
schodku. Přitom ale, dokud v první polovině
roku se zdál být ekonomický vývoj
úspěšný, byla to federální
vláda a její představitelé, kteří
tento úspěch jednoznačně přisuzovali
moudré federální politice. Máme tomu
rozumět tak, že když se nám daří,
je to geniální federální politika,
která je generátorem tohoto úspěchu,
a když se nám náhodou nedaří,
je to stupidní národní politika republik,
která vyvolala neúspěch, aniž by za
to federace mohla? To za prvé.
Za druhé a za poslední, vážení
kolegové. Samozřejmě, že rozpočtový
přebytek můžeme vytvářet dvěma
způsoby. Buď snížením rozpočtových
výdajů, nebo zvýšením rozpočtových
příjmů. Výdajové rozpočtové
položky dokáže seškrtat každý
idiot. Uměli to dokonce komunističtí plánovači.
Skutečná ekonomická prosperita ovšem
spočívá v tom, že dokážeme
zvýšit rozpočtové příjmy.
A přesně v tom, ne v rozdílu mezi levicí
a pravicí, je ten skutečný rozdíl
mezi námi. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zemanovi. Faktickú
pripomienku má poslanec Schneider.
Poslanec SN J. Schneider: Už jsem si za minulé dva
roky zvykl reagovat na kolegu Zemana. Rád bych opravil
některé jeho údaje, které uvedl.
Není pravda, že se parlament zabývá
otázkou rozpočtu jen dvakrát do roka. Zabývá
se jím minimálně čtyřikrát
do roka. Zprávy o plnění rozpočtu
se předkládají jednou za čtvrt roku.
Za další. Pokud jde o kritiku, je třeba rozlišovat.
Pan kolega Zeman to na závěr udělal, ale
nikoli s čísly za co je zodpovědná
federální vláda a za co zodpovědná
není. Je nutno říci, že rozpočet
federace byl splněn. Toto řečeno nebylo.
Za další. Argumenty, které jsme slyšeli,
i čísla, která zde pan poslanec Zeman uváděl,
jsou čísla, která byla známa již
v polovině minulého roku, na konci minulého
roku a na začátku roku tohoto. Jsou to i čísla
a argumenty, které opakovala strana, kterou zde pan poslanec
zastupuje, v celé
předvolební kampani. Chtěl bych říci,
že pakliže pan poslanec Zeman a jeho strana není
ve vládní koalici na základě tak pádných
argumentů, konsekventně to znamená, že
pokládá voliče v této zemi za neschopné
a hloupé. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánovi poslancovi Schneiderovi
za technickú poznámku. Pán poslanec Sviták.
Poslanec SL I. Sviták: Vážení kolegové,
pravda se nedá privatizovat jako knižní velkoobchod!
Děkuji poslanci Zemanovi za to, že nám nalil
čistého vína. Jinak se propadáme k
tomu, co nezávisle na Marxovi kdysi dávno bylo nazváno
ideologií nebo-li falešným vědomím,
protože nastává velice paradoxní jev
v našem společenském vědomí,
že realita nejen není přijímána,
ale je zaplavována lavinou lží a monopolizovaných
informací sdělovacích prostředků,
které mají zabránit, aby právě
elementarita pravdy se k nám nějak dostala.
Filozofie není nic jiného než-li láska
k pravdě, a kdo je filozofem, je nástrojem pravdy.
Děkuji za filozofickou lekci Miloše Zemana. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Svitákovi. Pán
poslanec Valenčík, potom pán poslanec Pleva.
Poslanec SL R. Valenčík: Chtěl bych říci
poslanci Schneiderovi, že federální vláda
nese zodpovědnost zejména za plnění
svého programového prohlášení.
Pokud vím, tak pan Zeman nemluvil o ničem jiném.
To za prvé.
Za druhé. Pokud se týká voličů,
myslím si, že mnohokrát z různých
stran bylo požadováno v průběhu minulého
roku široké reprezentativní, odborné
posouzení stavu ekonomiky, průběhu ekonomické
reformy, případně otázky její
nápravy. K tomu nedošlo. Jediná iniciativa,
kterou v tomto směru vyvinula Vysoká škola
ekonomická na podzim minulého roku, a kde včas
zazněly ty otázky, které bychom měli
řešit dnes tady, bohužel neřešíme,
tak na tuto konferenci se představitelé vládní
koncepce reformy nedostavili. Veřejnost tak byla záměrně
odstraněna od těch informací, které
třeba dnes přednesl pan poslanec Zeman (a není
asi poslední).
Za třetí. Nemůžeme si odmyslet úlohu
sdělovacích prostředků ve způsobu
veřejné informovanosti. Uvedu jediný konkrétní
příklad, zvláště proto, že
tady sedí paní Bubílková. Včera
vynikajícím komentářem charakterizovala
postoj opozice k vládnímu návrhu o způsobech
zániku čs. federace a otázce referenda. Například
pana Mráčka zařadila mezi představitele
opozice, přestože pan Mráček včera
svým postojem jednoznačně deklaroval, že
se přidal k vládní koalici. Děkuji
za tuto objektivní informovanost! (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Faktickú poznámku má poslanec
Pleva.
Poslanec SL P. Pleva: Chtěl bych svým předřečníkům
připomenout náš monopol vládní
koalice na sdělovací prostředky. Máme
třeba v rukách deník, který vychází
s nejvyšším nákladem a jmenuje se Rudé
právo.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Budeme pokračovať v rozprave. Ešte
pán poslanec Schneider.
Poslanec SN J. Schneider: Pozorně jsem poslouchal, zda
budou vyvráceny moje argumenty. Nebyly. Pan poslanec Valenčík
uhnul a tvrdil, že tady pan poslanec Zeman mluvil k vládnímu
prohlášení. Omlouvám se. To byla jiná
vláda. K vládnímu prohlášení
té minulé vlády Zde nehovoříme.
Hovoříme ke státnímu závěrečnému
účtu. Jestliže pan poslanec Zeman nehovořil
ke státnímu závěrečnému
účtu, ať to řekne otevřeně.
Já jsem předpokládal, že hovořil
k účtu za minulý rok.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ešte poslanec Hošek sa chce
vyjadriť stručnou formou faktickej poznámky.
Poslanec SN S. Hošek: Vážení přítomní,
chtěl bych upozornit pana kolegu Schneidera, že některá
čísla pro federální rozpočet
mu tady řekl poslanec Gongol.
Ve druhé poznámce o úrovni voličů,
pokud si vzpomínám, naše strana nikdy nedeklarovala
nějaké podceňování voličů,
ale naopak jsou strany, které už dnes prohlašují,
že voliči nejsou kvalifikovaní k tomu, aby
posoudili rozpad této federace, že nejsou dost kvalifikovaní.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. V rozprave ďalej vystúpi
pán poslanec Pavol Delinga. Pripraví sa Valtr Komárek.
Poslanec SN P. Delinga: Vážený pán predseda,
vážené kolegyne a kolegovia - tu prítomní
aj tí vonku - vážení predstavitelia
našej federálnej vlády! Štátny
záverečný účet za rok 1991
je vlastne takým prvým obrazom pôsobenia jednoročnej
monetaristickej ekonomickej reformy, ktorú sme prežili
v roku 1991. Ten výsledok, ktorý sa tu deklaroval,
vlastne znamená, že výsledok reformy, ktorá
bola nastolená, splnený nebol a schodík 17.5
miliardy korún je vlastne jasným dôkazom,
že ak by reforma mala takto pokračovať, je potrebné
ju veľmi vážne napraviť.
V polovici roka, teda v polčasovom skóre, to vyšlo
úplne inak. Mali sme radosť, že aj konečný
výsledok bude vyzerať aspoň tak, ako vyzeralo
polročné skóre. Bohužiaľ, nie je
to pravda.
Aj v správe pána prvého podpredsedu federálnej
vlády Filkusa bolo spomenuté, že k tomuto výsledku
plnenia štátneho záverečného
účtu výrazne prispelo poľnohospodárstvo
v celej ČSFR. Trochu ma mrzí, že pán
prvý podpredseda nepovedal aj príčiny, prečo
to tak bolo a kde boli postavené tie príčiny,
prečo poľnohospodárstvo k tomu prispelo. Myslím,
že treba povedať, že jednoznačne preto,
lebo už takto zostrojená ekonomická reforma
vlastne bola úplne reštrikčná a zničujúca
pre poľnohospodárstvo, teda vôbec nie oživujúca.
Druhý moment, ktorý to spôsobil, bola vlastná
finančná politika bánk, predovšetkým
v úvode r. 1991, ktorá "úžerníckym"
spôsobom - a dobre sa na to pamätáme, 20-24
% úroky - na úvery vzala de facto všetky ešte
mobilné zdroje poľnohospodárstva na to, aby
sa mohlo nejako oživiť.
Ďalej treba povedať, že prepočet dolárov
na cenové vstupy a výstupy z poľnohospodárstva
bol rozdielny, že poľnohospodárstvu v tejto reforme
nebolo dovolené vo výstupoch prepočítať
kurz dolára na 28 Kčs, že išlo s dvadsaťštyrikorunovou
sadzbou, ale vstupy do poľnohospodárstva išli
z celého národného hospodárstva takou
dvadsaťosemkorunovou strikciou.
Bol tu spomínaný fond trhovej regulácie.
Áno, fond trhovej regulácie sa zrodil ako akási
náhrada pomoci poľnohospodárstvu, ale nestal
sa ničím iným, než odčerpaním
tržby z poľnohospodárstva, tržieb, ktoré
mali de facto zostať doma a nemali byť vyvážané
za hranice a nemali byť ním posilnené zahraničné
trhové fondy tých, ktorí to takto uskutočňujú.
Aj v správe, ktorú sme dostali, aj vo vystúpeniach
sa spomínalo, aká pomoc bola daná Medzinárodným
menovým fondom a že táto pomoc - vlastne sme
na vysvetlenie dostali takú odpoveď - išla do
fondu devízových rezerv, teda na pokrytie podľa
nás zbytočného tovaru, ktorý sa do
republiky valil cez hranice od začiatku roka. Bol by som
veľmi rád, keby mohol niekto prepočítať,
koľko nás stáli tieto devízové
rezervy na rôzne nákupy rôzneho bezcenného
tovaru, ktoré potom naši občania nejako skupovali,
ale tí, ktorí ho dovážali, vlastne čerpali
naše devízové rezervy na nákup tovaru,
ktorý bol mnohokrát po záručnej lehote,
nebol ani vyhovujúci, a tak sme vlastne naplnili nedostatok
obchodu.
Mzdy poklesli a zdá sa, že najviac v poľnohospodárstve.
Samozrejme, že keď klesá mzda, nemohli sa naplniť
ani odvody. To je predsa známy proces, že akonáhle
sa nezdvíha životná úroveň, klesajú
príjmy a to sa asi musí odzrkadliť aj v našej
ďalšej ekonomike.
Chcem hodnotiť alebo kvitovať kladne, že pán
Filkus sa neznížil pri hodnotení takých
výsledkov čerpania rozpočtu za uplynulý
rok, ktoré spôsobila iná vláda k tomu,
že by sa bol obmedzil len na striktnú kritiku toho.
Pristúpil k tomu veľmi konštruktívne a
vlastne nám dal i námety do diskusie, a hlavne si
myslím, že to sú námety do diskusie
pre tých, ktorí budú zostavovať rozpočty
pre budúci rok a to sú námety do diskusie
aj pre súčasnú vládu ešte na
sklonku tohto roka, aby rozpočet za rok 1992 bol dosiahnutý
s lepšími výsledkami.
Bolo povedané, že sa vlastne už tento rok uzatvára
voda nad federálnym štátnym rozpočtom
a že výdavky, ktoré tu vzniknú pre federálny
majetok, ktorý sa asi bude deliť, nebudú pokryté
príjmami. Chcel by som vedieť, tak ako tu už
bylo povedané, s akými výdavkami pre budúci
rok federálna vláda počíta, ktoré
bude treba asi potom na úkor rozpočtov národných
republík pokryť. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Delingovi. Udeľujem
slovo poslancovi Valtrovi Komárkovi. Predtým má
faktickú poznámku pán poslanec, meno ktorého,
bohužiaľ, nepoznám.
Poslanec SL J. Daněk: Nevím přesně,
jak se tomu říká, když se něco
jiného říká a něco jiného
se dělá, ale chtěl bych navázat na
předřečníka. Výsledky zemědělské
politiky, které byly, a tak jak byla fakticky prováděna,
tak umožnila zachování a přetrvávání
socialistických družstev, i když se tvrdilo,
že je vlastně likviduje. Ale které socialistické
družstvo se položilo? Pokud vím, žádné.
Ale co připravila tato politika? Připravila to,
že velká část podniků, které
vzniknou po transformaci, se položí. Čili je
to proti principům, které jsou hlásány.
Tato politika ožebračila vlastníky, kteří
očekávali, že konečně z té
půdy, kterou vlastní, budou něco mít.
Já pro to nenalézám odborný výraz,
a proto ho nepoužívám, ale působí
to na mě divně, jako řada dalších
věcí. Jestliže hlásám, že
něco dělám, dělám to tak, aby
to bylo, a pokud to není, je to chyba.
Poslanec SL V. Komárek: Vážený pane
předsedající, vážené Federální
shromáždění, chtěl bych se omezit
na několik, doufám, naprosto věcných
poznámek.
Vycházím z toho, že většina z nás
problémy, které zpráva odráží,
zná a že se se základními čísly
nesetkáváme poprvé a že není
tedy třeba mnohé z těchto otázek znovu
a znovu opakovat.
Především si musíme být vědomi
toho, že zpráva o závěrečném
účtu a účet sám odráží
velice složité procesy, které v minulém
roce v této ekonomice probíhaly.
Jestliže hovoříme o poklesu výroby o
24 %, jsme si současně vědomi, že mimo
jiné se zde odrazil rozpad východních trhů,
že zde probíhal neobyčejně složitý
proces, kterému těžko mohl někdo v této
zemi zabránit, a že tento rozpad východních
trhů se silně a dlouhodobě odráží
a bude odrážet na vývoji jak české,
tak slovenské výroby.
Pochopitelně si uvědomujeme, že zde probíhaly
nesmírně složité procesy spojené
s transformačními kroky liberalizace, že zde
dopadal proces devalvace, která proběhla již
v roce 1990 třemi devalvačními kroky, a že
se to samozřejmě odrazilo na vývoji dovozních
nákladů a celé hladiny dovážených
produktů. A tím samozřejmě příslušným
podílem na vývoj celé domácí
nákladové a cenové hladiny. Byla zde odstartována
řada pozitivních procesů otevřených
listopadovými změnami, pokud jde o otvírání
ekonomiky a možnosti spolupráce s vyspělými
trhy a také pokud jde o rozvíjení privatizačních
soukromých iniciativ v podnikání, především
v rychlém rozvinutí malé privatizace.
Tím spíše bychom měli věci posuzovat
velice vážně a vyvarovat se zkratů,
nepřehánět ani neomylnost těch či
oněch našich prognóz, ale ani nelíčit
situaci klasickým klišé potíží
růstu a skutečně se snažit o objektivní
analýzu, která má nějaký smysl
kromě rozrušení hladiny veřejného
mínění.
Já se domnívám, že vývoj minulého
roku založil určité tendence, které
znamenají složité problémy dneška,
před jejichž řešením stojíme,
a že je oprávněné v souvislosti s těmito
tendencemi diskutovat dnes - a velmi vážně
diskutovat - o řešení těchto problémů.
Stručně jenom připomínám, že
v minulém roce s poklesem průmyslové výroby
- a nezapomeňme na jeho křivku, po 5 % poklesech
v prvních měsících a 15 % v dalších
dvou měsících pak šlo asi o 33 % v průběhu
2. pololetí - docházelo současně k
hlubokému poklesu produktivity práce a k dalšímu
zhoršení efektivnosti v této ekonomice. Čili
mně nejde o ta či ona jednoduchá kvantitativní
čísla, ale o základní problém
kvality této ekonomiky, kdy její nízká
produktivita práce v minulém systému, námi
oprávněně kritizovaná, asi na úrovni
50 až 60 % úrovně vyspělých evropských
zemí, se dále prudce snížila. Naopak
narostla energetická, materiálová a zejména
odpisová náročnost.
To se mimo jiné projevilo v průběhu těch
veličin, které odráží státní
závěrečný účet tak,
že zadluženost podniků, která v 1. čtvrtletí
činila asi 49 miliard Kčs, se zvýšila
v posledním čtvrtletí minulého roku
na 170 miliard Kčs a tento proces pokračoval - v
současnosti na těch panem místopředsedou
Filkusem zmíněných více než 200
miliard Kčs.
Současně tomu odpovídal pokles rentability,
z asi 16 % v 1. čtvrtletí na pouhých 1,9
% v posledním čtvrtletí minulého roku
až v podstatě do vysychání těch
příjmových položek. Je třeba
vidět, že zde se otvíral nový ventil
pro podnikovou sféru, řádu 200 miliard, kde
se vzájemným proúvěrováním
oddaluje bankrot velkého počtu podniků.
Musíme vidět, že zde probíhá
velice problematický jev, kdy podniky při poklesu
výroby až na polovinu a při značném
růstu mzdové náročnosti a dalších
položek stále udržují vysokou zaměstnanost.
Zdrojem je jednak zmíněná zadluženost,
dále odložení modernizace a odložení
investic, které se prakticky nekonají, odložení
ekologických investic, žití z podstaty tím,
že se neodepisuje ani polovina hodnoty základních
fondů, které podniky mají, protože veškerá
odepisovací základna je naprosto zkreslená
a realizuje se ve starých hodnotách. A konečně
neprobíhá žádná modernizace.
Samozřejmě netřeba tyto věci dramatizovat,
tři roky nejsou tak dlouhou dobou, aby znamenaly takové
žití z podstaty, ale v návaznosti na předchozích
mnoho let žití z podstaty, právě v těchto
směrech každá delší doba znamená
další prohloubení problémů.
To znamená, že podniky, když odkládají
investice a podhodnocují odpisy, se soustřeďují
vlastně jen na to, aby se financovaly mzdy. Kdyby tyto
odkládané potřeby měly být
respektovány, velký počet podniků,
zejména velkých a středních podniků,
a především v těžkém průmyslu,
se ocitá už v pásmu bankrotu.