Úterý 29. září 1992

"Stejně tak jsou oprávněné jednat o státních finančních aktivech a pasívech ČSFR, o měnových rezervách, hmotných federálních rezervách a majetku nacházejícím se mimo jejich území. Česká republika a Slovenská republika jsou oprávněny jednat i o vzájemných dohodách a tyto uzavírat."

Výbor Sněmovny lidu tento návrh nepřijal.

Předposledními výbory Federálního shromáždění, které návrh projednávaly, jsou výbory sociální sněmoven. Výbory sociální souhlasí s předloženým návrhem svým usnesením číslo 14 z 10. září t.r. a doporučují sněmovnám návrh schválit. Připomínky jsou tyto:

Co se týče článku 1, vypustit body a), b) a d), přičemž pokud jde o Sněmovnu lidu, pro vlastně hlasovalo pouze osm poslanců, proti bylo devět poslanců, nikdo se nezdržel.

Co se týče výboru Sněmovny národů pro bylo pět poslanců, proti sedm a dva poslanci se zdrželi hlasování. Čili zde je toto uvedeno na základě požadavku, aby bylo uvedeno minoritní vótum.

Obdobná situace je, i pokud jde o navrženou změnu článku 1, písm. c). Tam se navrhuje vypustit slova "vyhlášeným na základě ústavního zákona Federálním shromážděním nebo". Pro návrh hlasovalo:

Ve výboru sociálním Sněmovny lidu pro devět poslanců, proti pět poslanců a zdrželi se čtyři poslanci.

Pokud jde o výbor Sněmovny národů: pro bylo sedm poslanců, proti šest poslanců, zdržel se jeden poslanec. Čili rovnost hlasů - návrh nebyl přijat.

A poslední stanovisko je stanovisko výborů pro životní prostředí. Je zaneseno v usnesení číslo 21 ze dne 10. 9. t.r. a toto usnesení bere na vědomí přednesené zdůvodnění a doporučuje sněmovnám vládní návrh ústavního zákona schválit s tím, že se doplňuje v článku 4, že zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Nyní si dovolím upřít vaši pozornost na projednávání předmětného zákonného návrhu ve výborech ústavně-právních, které byly výbory garančními. Nejprve vás ve stručnosti seznámím s návrhem usnesení výborů ústavně-právních, které koneckonců vám bylo předloženo jako tisk 99.

V návrhu, který máte, jsou již zapracovány přijaté pozměňovací návrhy, a vy jste vlastně text obdrželi v upraveném znění. Při této příležitosti by bylo asi vhodné, abych vás upozornil na hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích, respektive na to, proč tyto pozměňovací návrhy byly do tisku 99 zapracovány tak, jak zapracovány jsou.

Co se týče označení jednotlivých článků návrhu, tam jsme došli k závěru, že je nezbytné právě proto, že se jedná o ústavní zákon, změnit označení "paragrafů" na "články", tak jak bývá zvykem při projednávání a předkládání ústavních zákonů. To je první legislativně technická úprava.

Co se týče článku 1 v písm. a) jsme vypustili slova "deklarací Federálního shromáždění schválenou" s tím, že text § 1 písm. a) tedy zní v upraveném tisku 99: " ... ústavním zákonem Federálního shromáždění nebo ...".

V článku 2 jsme provedli následující změny, které byly akceptovány jako změny legislativně technické. V písmenu c) jsme vypustili slova "referendem vyhlášení" a místo nich jsme vložili slova "podle výsledků referenda vyhlášeného". Co se týče vlastního znění písmene c), toto zní nyní takto: "Podle výsledků referenda vyhlášeného na základě ústavního zákona Federálního shromáždění nebo ústavního zákona České národní rady nebo ústavního zákona Slovenské národní rady nebo ...."

V článku 2 jsme v odst. 1 vypustili slovo "jakýmkoliv". To slovo je naprosto nadbytečné. Považovali jsme to za legislativně technickou úpravu.

V odst. 2 čl. 2 jsme upravili znění písm. a) a písm. b). V písm. a) jsme došli ke změně, kde nástupnické státy, jak je uvedeno v závěru písm. a), jsme nahradili slovy: "na Českou republiku a Slovenskou republiku". Totéž v písm. b). Čili text písm. a) by zněl: "Stanoví přenesení působnosti na Českou republiku a Slovenskou republiku."

U písm. b): "určí způsob přechodu majetku z České a Slovenské Federativní Republiky na Českou republiku a Slovenskou republiku". Toto jsme považovali za legislativně technickou změnu zejména i v souvislosti s vídeňskými úmluvami o smluvním právu, které jsme v tomto směru na výboru také brali v potaz.

Pokud jde o poslední věc, o účinnost tohoto zákona, přistoupili jsme v podstatě na návrhy, které byly obsaženy už jak ve stanoviscích národních rad, tak výborů Federálního shromáždění, a doporučujeme sněmovnám, aby zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení.

Vedle toho ale považuji za nutné vás upozornit, že se také hlasovalo o návrhu pana doktora Benčíka, který se týká čl. 2. odst. 2. A tento návrh zněl: "Před tím, než ústavní zákon o zániku České a Slovenské Federativní Republiky nabude účinnosti způsobem uvedeným v § 1 zákona, ústavní zákon Federálního shromáždění ...." A nyní by následovala písm. a) a písm. b), jak jsou uvedena, beze změny.

O tomto návrhu bylo ve výborech ústavně-právních hlasováno a bylo zaznamenáno toto minoritní vótum. Ve Sněmovně lidu pro návrh hlasovalo devět poslanců, sedm poslanců bylo proti a pět poslanců se zdrželo. Ve výboru Sněmovny národů hlasovalo pro sedm poslanců, šest poslanců bylo proti a tři poslanci se zdrželi.

Co se týče vlastního usnesení výborů ústavně-právních, toto bylo přijato ve Sněmovně lidu třinácti hlasy, osm hlasů bylo proti a jeden se zdržel hlasování. Ve Sněmovně národů hlasovalo proti přijetí návrhu osm poslanců, pět bylo proti a dva se zdrželi.

Nyní, jestli dovolíte, tak ještě bych považoval za nutné upozornit na takové úhelné body, které byly nejvíce v ústavně-právních výborech diskutovány.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay:

Prepáčte, pán kolega, ja by som si vás dovolil upozorniť, že v spravodajskej správe by ste mali najskôr konštatovať rozhodnutie ústavnoprávnych výborov, takže by som prosil, keby ste sa sútredili predovšetkým na toto.

Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník: Rozhodnutí ústavně-právních výborů jsem zmínil, takže pokud považujete za dostatečné, nemáte zájem vědět, jak probíhala jednání v ústavně-právních výborech, jsem ochoten se vzdát slova a přepustit slovo kolegovi, ale domnívám se ... (Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ja som vám nevzal slovo, pán kolega, ja som vás len upozornil, aby sme išli viac k spravodajskej správe.) To je zpravodajská zpráva, co přednáším. Rád bych pokračoval. Budu pokračovat tedy stručně.

Za prvé se tam objevil problém ve spojení s ustanovením čl. 1., písm. d). Problém naznačil, myslím, pan doktor Mečl s tím, že písm. d) svým způsobem formulace naznačuje demonstrativní výčet způsobů zániku čl. 1, ačkoliv čl. 1 je koncipován úvodní větou a svou celkovou strukturou jako taxativní.

Dovoluji si na toto úskalí upozornit. Věc byla diskutována, nakonec ústavně-právní výbory došly k závěru, že tato otázka je v pořádku a není třeba znění písm. d) čl. 1 měnit.

Další úhelný bod souvisel s už zmíněným pozměňovacím návrhem pana doktora Benčíka, který v podstatě tendoval k tomu, aby prakticky ke všem čtyřem způsobům zániku uvedeným v čl. 1 došlo teprve poté, co bude přijat ústavní zákon Federálního shromáždění o vypořádání majetku České a Slovenské Federativní Republiky, čili poté, co bude vyřešena otázka sukcese. V polemice s panem doktorem Benčíkem vystoupil i pan doktor Mečl, rozvinula se široká debata a hovořilo se o tom, že sukcese na základě ústavního zákona Federálního shromáždění by měla minimálně být akceptována - pokud jde o způsoby zániku uvedené v písm. a) a c).

Pokud jde o zánik uvedený v písm. b), tam dochází k zániku vlastně dohodou národních rad, tam určitě není nezbytné toto. Co se týče písm. d), tam došlo k tomu, že bylo tvrzeno, že toto písmeno je zcela nadbytečné.

Ústavně-právní výbory došly k opačnému závěru, a proto přijaly usnesení tak, jak jsem vám zde usnesení zmiňoval.

A konečně poslední, velice závažný problém, který byl řešen, byl problém eventuální kolize s ústavním zákonem č. 327/1991 Sb. o referendu. Tam bych si dovolil snad jen upozornit na to, že nakonec došlo k obecnému názoru ústavně-právních výborů, zejména ho prezentovali poslanci Mečl, Masopust, čili fundovaní právníci, s tím, že ústavní zákon, jak ho máte předložen, respektive jeho návrh, je nepřímou novelizací, jíž jsme vlastně novelizovali i ústavní zákon o referendu tím, že jsme údajně v tomto zákoně stanovili další metody způsobu zániku, a tím jsme tam vlastně i vyloučili užití lhůty jednoho roku, která je stanovena v ústavním zákoně o referendu, a stanovili jsme i další náležitosti, které přímo s touto novelizací souvisejí.

Na závěr snad ještě tolik, že bylo také zmiňováno v této souvislosti, zda by nebylo dobré se také zabývat hierarchií způsobů zániku federace, jak jsou uvedeny v článku 1. A také tím, co by se eventuálně stalo, kdyby došlo k souběhu těchto forem zániku. Nakonec, ač pan akademik Čič, který zastupoval předkladatele, měl určité pochybnosti ohledně toho, že tento zákon, který máte před sebou, je nepřímou novelou ústavního zákona o referendu, i dalších ústavních zákonů, s potěšením akceptoval, že tak renomovaní právníci, jako je pan doktor Mečl, pan doktor Masopust a pan profesor Jičínský, pokládají a považují tento zákon, který projednáváme, za nepřímou novelizaci ústavního zákona o referendu. To je asi zhruba vše, co jsem vám zatím chtěl při projednávání zákonného návrhu v ústavně-právních výborech říci.

Jinak bych chtěl ještě jednou požádat, abyste byli tak laskavi a skutečně projednávání tohoto zákona věnovali mimořádnou péči a pozornost a rozhodovali se skutečně odpovědně o tom, jaké bude výsledné znění tohoto zákona, a zda ho přijmeme. Já osobně jako zpravodaj Sněmovny lidu vám ho vřele doporučuji k přijetí, protože je to zákon, který je nutné přijmout. Je to skutečně, abych tak řekl slovy amerických písničkářů Simona a Garfunkela, most přes rozbouřené vody posttotalitní Evropy. Je to skutečně ten záchranný člun. Važme, jestli je skutečně pro nás výhodné se vzdát toho, tento člun postavit a zachránit na něm z potápějícího se korábu všechny pasažéry, a pokud možno i veškerý majetek těchto pasažérů, a šťastně doplout se člunem na břeh a na břehu spokojeně. Když už ne spolu, alespoň vedle sebe žít. A nežít tam vedle sebe nebo spolu jen rok, ale deset let a i za sto let v pokoji a v míru jako přátelé. Važte, že rozhodujete nejen za sebe, ale rozhodujete i za své děti a děti jejich dětí. Rozhodujete za skutečně novou Evropu. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem spravodajcovi za vyčerpávajúcu správu. Teraz má slovo spravodajca Snemovne národov, pán poslanec Cuper. Dovolím si pritom podotknúť, že som predpokladal, že tieto veci - a tým chcem aj pána Cupera upozorniť - ktoré sa týkajú diskusie v ústavnoprávnych výboroch, možno využiť počas rozpravy na vysvetlenie presne podľa § 20 ods. 5, kedy má spravodajca právo požiadať v ktoromkoľvek momente rozpravy o slovo a okamžite ho dostane, takže je možné vysvetliť určité legislatívne problémy, ktoré sa v ústavnoprávnych výboroch prerokovávali. Teraz udeľujem slovo pánovi poslancovi Cuperovi ako spravodajcovi Snemovne národov.

Společný zpravodaj výborů SN J. Cuper : Vážený pán predsedajúci, vážené predsedníctvo, vážené poslankyne, vážení poslanci, milí hostia! Vyhoviem predsedajúcemu dnešnej schôdze. Pretože správa môjho predrečníka Voleníka bola vyčerpávajúca a podrobná, nebudem ju opakovať. Pripájam sa k nej, súhlasím s ňou. Rovnako tak súhlasím s prednesenou správou predkladateľa.

Pretože ide o veľmi významný zákon, ako tu už bolo niekoľkokrát zdôraznené, aj preto, že u niektorých poslancov vznikli pochybnosti o tom, či predseda ústavnoprávneho výboru Snemovne národov je oprávnený viesť tento výbor alebo nie, alebo - lepšie povedané - pochybnosti o jeho právnických znalostiach, chcel by som vysvetliť pár vetami to, čo som minule začal.

Vážené panie poslankyne, páni poslanci! Vždy, keď sa československá spoločnosť dostala do krízy, vyvstal so všetkou naliehavosťou problém spolužitia týchto dvoch navzájom si blízkych národov - Čechov a Slovákov. Tento problém sa musel riešiť vždy s plnou naliehavosťou, riešil sa v roku 1968 a vyvstal aj v roku 1989. Revolúcia, ktorá ho mala riešiť, sa nazývala nežnou.

V právnickej terminológii by sme mohli povedať, že ide o legitimistickú revolúciu alebo o legitímny pokus pre niektorých zmeniť, pre niektorých reformovať, pre niektorých transformovať spoločný štát, československú federáciu, na novú kvalitu.

V prvej etape po novembri sa javí ako jediná možná forma s ohľadom na doznievanie predchádzajúcej legitimity, ktorú prevzali sily, ktoré uchopili moc, reformácia federácie zhora, to znamená zákonom Federálneho zhromaždenia, lepšie povedané ústavným zákonom. Bolo to celkom v súlade so starou legitimitou.

Od nových parlamentných volieb sa rozsah starej legitimity, a tým aj ústavnosti, podstatne zmenil. Kto túto skutočnosť nechce brať na vedomie, zatvára oči pred realitou, ktorá v československej spoločnosti vznikla.

V prvom rade by som chcel upozorniť, že už staré Federálne zhromaždenie reciprovalo všetky medzinárodné pakty svojím ústavným zákonom č.23 do československého právneho poriadku a v jeho paragrafe sa konštatuje, že stoja nad zákonmi štátu. V tomto zmysle aj spôsoby zániku, ktoré sú uvedené najmä pod písmenami a), b), d), sa stávajú celkom legitímnymi. Nemusí sa o nich viesť diskusia.

Ďalší zlom v chápaní ústavnosti, a tým i legitimity, nastal po prijatí Deklarácie Slovenskej národnej rady a Ústavy Slovenskej republiky. Tá celkom legitimuje referendum, vyhlásené národnými radami, pretože je upravené v Ústave Slovenskej republiky, v článkoch 93 a 100. Toľko k otázkam legitimity. Pokiaľ by boli ďalšie nejasnosti, vysvetlím.

Ďalším problémom, ktorý už bol načrtnutý mojím predrečníkom, je otázka, či ide o priamu alebo nepriamu novelizáciu. Tu sa ukázali dve možnosti: buď predchádzajúcu právnu normu, ústavný zákon 327, derogovať, teda zrušiť, alebo, samozrejme, aprobovať. Ani jedna z týchto ciest pre opozíciu nebola schodná, preto ani strany vládnej koalície na tomto spôsobe v ústavnoprávnom výbore netrvali, takže otázka vzťahu navrhovanej právnej úpravy a ústavného zákona 327 zostala nevyriešená. Budeme sa k nej zrejme musieť vrátiť a vyjadriť sa k nej.

Z mojej strany by to zatiaľ bolo všetko. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem druhému spravodajcovi. Kým otvorím rozpravu, je tu procedurálny návrh pani kolegyne Freiovej, ktorá sa prihlásila s faktickou poznámkou. Má slovo.

Poslankyně SN M. Freiová: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, návrh, který máme před sebou, je natolik závažný, že lze předpokládat, že se k němu bude chtít osobně vyslovit velká řada poslanců. Dovoluji si proto navrhnout v zájmu toho, aby se na všechny dostalo a všem byla věnována pozornost, abychom už předem určili maximální dobu trvání příspěvku do rozpravy na patnáct minut. Jsem přesvědčena, že patnáct minut k vyslovení konsistentního stanoviska plně postačuje.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem. Máme tu procedurálny návrh, o ktorom musím nechať hlasovať bez rozpravy. Je tu ešte faktická pripomienka. Hlási sa pán poslanec Fišera a pán poslanec Mikloško.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající a paní navrhovatelko, byla byste ochotna akceptovat můj návrh, který by doplnil "s výjimkou zástupců klubů"?

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Pýtam sa pani poslankyne Freiovej, či sa to vzťahuje aj na zástupcov klubov. Alebo navrhujete, aby sa to týkalo len všeobecnej diskusie po vystúpení zástupcov klubov? Akceptujete doplnenie svojho návrhu v tejto forme? (Paní poslankyně Freiová přijímá.) Beriem na vedomie, že návrh je doplnený. Bude sa o ňom hlasovať ako o celku, pretože podľa zákona o Rokovacom poriadku tieto dva návrhy vzájomne súvisia a vzájomne sa dopĺňajú.

Hlási sa pán poslanec Mikloško s faktickou poznámkou.

Poslanec SN J. Mikloško: Moja poznámka sa týka spravodajcov. Paralela spravodajcu poslanca Voleníka s potápajúcou sa loďou je skutočne výstižná. Ale pripomínam, že práve jeho strana pokladala a stále pokladá tú chátrajúcu loď za jedine možnú funkčnú federáciu a tvrdením, že buď funkčná federácia alebo nič prispieva tiež k rozpadu jednej nefunkčnej lode na dve plte. Nesúhlasím však, že tento zákon je "bridge over troubled water" - most cez rozbúrenú rieku, pretože v zákone o spôsobe zániku federácie nijakú novú kvalitu, nijaký most nevidím, skôr vidím deštrukciu mosta bez jediného náznaku, ako sa bude ďalej pokračovať.

Tiež konštatujem, že ak správa poslanca Voleníka bola obsažná, tak správa druhého spravodajcu bola bezobsažná a pokladám za chybu, že slovenská časť k tomu takto pristupovala.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: S faktickou poznámkou sa hlási poslanec Rambousek, potom sa hlási poslanec Dostál.

Poslanec SN J. Rambousek: Vážení kolegové, doporučuji stanoviska národních rad nechat rozmnožit a předat pacientům, promiňte, poslancům do lavic. (Smích v sále.) Choroba z povolání.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem pánovi poslancovi Rambouskovi. Ešte by musel charakterizovať, o akých pacientov ide. Teraz prehovorí poslanec Dostál, potom je prihlásený pán spravodajca Cuper. Prosím kolegov, aby sa vrátili do lavíc. Budeme hlasovať o procedurálnom návrhu, skrátení rečníckej doby na pätnásť minút, s výnimkou predstaviteľov klubov.

Poslanec SN P. Dostál: Moje faktická poznámka se týká pana poslance Cupera, že se o ničem diskutovat nemusí. Chtěl bych se ho zeptat, zda to mám chápat jako doporučení či jako příkaz. (Potlesk.)

Společný zpravodaj výborů SN J. Cuper: Predovšetkým chcem poďakovať pánovi poslancovi Mikloškovi za obsažné doplnenie mojej správy. Môže mi ho dať písomne, budem si ho doma čítať. Poznámke pána poslanca Dostála nerozumiem. Prosím, aby to zopakoval.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Doporučoval by som kolegom, aby sa pri takej závažnej veci venovali skutočne zákonom.

Poslanec SN M. Rajčan: Viem, že ide o najzávažnejší zákon z tých, ktoré budeme prerokovávať v najbližšom období, ale pretože sme o tejto problematike rokovali už niekoľko dní, navrhujem, aby sme predstaviteľom klubov nechali neobmezený čas, ale ďalším diskutujúcim desať minút. V tomto čase sa dá mnoho vysloviť.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Beriem váš návrh ako druhý. Prvý návrh je pätnásť minút, druhý je desať minút.

Poslanec SL J. Lhotka: Nevidím zde pana poslance Bendu, takže navrhuji polední přestávku.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Mám to brať ako procedurálny návrh, pán kolega? Budeme o ňom hlasovať ako o treťom návrhu. Nevidím ďalšie faktické poznámky. Budeme hlasovať.

Najskôr hlasujeme o prvom návrhu, to je, aby sa rečnícka doba obmedzila na pätnásť minút, s tým, že sa to nebude vzťahovať na predstaviteľov klubov.

Kto je za tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 12.04

(SN 32, SL 30)

Kto je proti? (SN 10, SL 8)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 55, SL 60)

Konštatujem, že zo sto tri poslancov Snemovne národov bolo tridsaťdva za, desať proti, päťdesiatpäť sa zdržalo hlasovania, šesť ignorovalo. Zo sto štyroch poslancov Snemovne ľudu bolo tridsať za, osem proti, šesťdesiat sa zdržalo, osem ignorovalo hlasovanie.

Návrh nebol prijatý ani v jednej zo snemovní. Teraz budeme hlasovať o druhom procedurálnom návrhu, teda o skrátení rečníckej lehoty na desať minút - s vylúčením predstaviteľov klubov, ktorí majú čas neobmedzený.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP