Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay:
Poslanec Dostál má faktickú poznámku.
Poslanec SN P. Dostál: Dámy a pánové,
nebudu přilévat olej do ohně, protože
situace je opravdu složitá. Ale mohu vás informovat
zcela zodpovědně o tom, že v neděli
na Kavčích horách se připravoval přenos
a technické zajištění dnešní
schůze, protože mi to říkala produkční.
Byl jsem v té době na Kavčích horách.
Druhá skutečnost je, že pan Kantůrek
nemá vůbec žádný vliv na Českou
televizi. To, že tady dnes není televize, je opravdu
skutečnost, kterou může ovlivnit jedině
vedení České televize, aby půjčilo
své přenosové vozy. Kolegové z televize
mi to jistě potvrdí.
Mám konstruktivní návrh. Prosím pana
předsedu Federálního shromáždění,
aby oslovil pana Klause, pan Klaus jako český premiér
se může aspoň přimluvit za to, aby Česká
televize půjčila své vozy. Pan Klaus jim
to ale nemůže nařídit, ale doufejme,
že se přimluví. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay:
Ďakujem. Vyhlasujem prestávku do 13.15.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Budeme pokračovať po poludňajšej
prestávke. Zároveň si dovolím upozorniť,
že procedurálny návrh na požiadanie televízie
CNN je obsahovo irelevantný, preto o ňom nemôžeme
dať hlasovať.
Teraz udeľujem slovo poslancovi Mlčákovi za
klub ODS. Prosím, aby sa ujal slova. Pripraví sa
predstaviteľ klubu poslancov Ľavého bloku pán
poslanec Filip.
Poslanec SN J. Mlčák: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, vážení
přátelé, před námi za několik
hodin stojí nesmírně závažná
chvíle, tak závažná, že podobných
chvil v historii našich národů bylo velmi málo.
V této situaci mi dovolte, abych úvodem velmi stručně
a velmi jednoduše řekl, že členové
poslaneckého klubu ODS budou podporovat předložený
návrh zákona o způsobech zániku federace.
K tomu mi dovolte několik slov.
Chtěl bych říci, že v poslední
době mám pocit, že někteří
lidé tvrdí, že jsme se dostali do jakési
situace, která nastala teď nebo v době voleb.
Chtěl bych upozornit na to, že žijeme v situaci
už delší dobu, v situaci, která dává
tušit, že existence společného státu
v té podobě, v jaké jsme ji znali, nadále
není možná. Dovolte mi, abych na vlastním
případu ilustroval tuto situaci.
Asi před půldruhým rokem tento zákonodárný
sbor jednal o kompetenčním zákonu. K tomu
bych chtěl říci tolik. Vždycky jsem
byl přesvědčeným federalistou, a protože
jsem jím byl, tak jsem tenkrát nehlasoval pro kompetenční
zákon. To proto, že jsem byl přesvědčen
o tom, že tento zákon tak, jak byl přijat,
zakládá celou řadu těžko řešitelných,
nebo docela neřešitelných problémů.
Že to tak bylo, přesvědčil se minulý
parlament vzápětí; a ti členové
sněmovny, kteří byli členy minulého
parlamentu, mi dají za pravdu, že jsme měli
problémy při přijímání
ekologických zákonů, kde se jednalo o čistotu
ovzduší, o emisní normy. Měli jsme velké
problémy.
Měli jsme velké problémy i s přijetím
daňových zákonů. Nechci lézt
nikomu do svědomí. Tenkrát tady bylo jiné
politické spektrum, dnes je dnes a nechtěl bych
vzpomínat na to, kdo, kdy a jak hlasoval v případě
referenda, v případě kompetenčního
zákona, v případě daňových
zákonů aj. Tím bych chtěl jen naznačit,
že velmi závažné problémy tady
byly už nejméně před půldruhým
rokem.
Tenkrát jsem se z tohoto místa ptal, kdo bude rozhodovat
o tom, co je a co není federálním rázem
zemědělství, surovinové politiky,
palivoenergetické politiky a dalších. Tenkrát
mně nikdo neodpověděl.
Nicméně čas kvačí. Dostali
jsme se do předvolební kampaně. V předvolební
kampani, a tady bych chtěl ilustrovat celou zvláštnost
naší dnešní situace, jsem se účastnil
mnoha a mnoha mítinků. Všude se lidé
ptali, co bude s naším státem. Všude jsem
řekl: Jsem přesvědčený federalista,
nicméně člověk, který přijde
do styku s politikou, musí být především
realista. Musíme vidět skutečnosti, které
tady jsou.
Lidé se ptali: Co bude, když to dopadne s volbami
tak či onak? V té době byla pro mnoho lidí
absurdní představa, že se může
sejít pan Mečiar a Klaus a spolu jednat o osudu
státu. Nicméně, v té době jsme
také čekali, že se ozvou nějaké
menšiny, nějaké mlčící
většiny atd. Nedočkali jsme se. My jsme ale
měli demokratické a svobodné volby, ve kterých
se občané České a Slovenské
Federativní Republiky nějak vyjádřili.
Už v předvolební kampani Občanská
demokratická strana, a tedy i já, tam, kam jsme
přišli, jsme prohlašovali, že jsme pro funkční
federaci, pro společný stát, který
má všechny možnosti, aby fungoval jako společný
stát. Pokud by to z jakýchkoliv důvodů
nebylo možné, pak budeme usilovat o rychlé,
civilizované, kulturní a na podkladě zákonných
norem provedené rozdělení tohoto státu.
Tak jsme to všem našim voličům říkali.
Jsme v situaci, ve které jsme. Došlo k tomu, že
se řada sil dovolává v dnešní
době ústavních zákonů a ústavy
obecně. Nebudu se zdržovat tím, jakou ústavu
máme, nebudu zdůrazňovat, že tato ústava
po dvacet posledních let nezajistila řádné
fungování federace tak, jak bychom si to představovali
a známé jsou výhrady z obou stran, jak z
české, tak ze slovenské.
Chtěl bych jenom říci, že kromě
ústavy je tady ještě něco, co má
snad ještě závažnější
hodnotu. Je to Listina základních práv a
svobod, ve které je mimo jiné zakotveno právo
národů na sebeurčení. Já se
ptám, kdo z nás má právo zpochybňovat
právo slovenského národa, pokud má
představy o tom, že chce žít sám,
že si dovede lépe poradit se svojí budoucností?
Pak nemáme právo tuto tendenci zpochybňovat.
posl. Mlčák
Emancipační snahy Slovenska jsou evidentní
a vyvrcholily přijetím ústavy slovenského
státu. Chtěl bych zde říci, že
je to ústava samostatného státu, kde byla
pozastavena platnost některých jejích částí,
nicméně je to ústava samostatného
státu. To je nezadatelné právo slovenského
národa.
K tomu bych chtěl říci jen jednu věc.
Nemám právo, nejsem kompetentní radit slovenským
přátelům atd., chtěl bych se obrátit
k české části této sněmovny.
My nemáme ústavu, my teprve musíme budovat
českou státnost. A v této situaci je to úkol
nad míru důležitý. Považuji politickou
pluralitu za naprostou samozřejmost, nicméně
v této situaci - a vím, že mohu být
obviněn z naivity - bych se nesmírně přimlouval,
abychom na nějakou dobu zapomněli na stranický
partikularismus a účastnili se všichni např.
tvorby české ústavy, která bude ústavou
nás všech, a měla by to být ústava
dobrá.
Jistě jste si všimli, že jsem ve své řeči
neužil nikdy pojmenování politických
subjektů. Dělám to zcela záměrně.
Domnívám se totiž, že ti, kteří
jsou odpůrci přijetí tohoto zákona,
který je před námi, berou na sebe strašlivou
zodpovědnost za možné důsledky svého
jednání.
K tomu bych chtěl říci ještě
maličkost. Na obou stranách už existuje různé
množství všelijakých hrotů. O nich
víme. Neměli bychom je vyostřovat. Měli
bychom udělat všechno, abychom v budoucnu mohli žít
vedle sebe, Češi a Slováci, jako ti, kteří
k sobě vždy měli a vždy budou mít
nejblíž. Abychom se nejen vždy rádi setkávali,
ale abychom se vždy chtěli setkávat.
Domnívám se, že to je úkol nad míru
důležitý a velice bych si přál,
abychom se všichni přinejmenším zamysleli,
zda máme právo odmítnutím této
zákonné normy přivodit neštěstí
v nejrůznějších podobách. Já
vždy říkám: Jací jsme, takové
to u nás bude. Chci věřit, že jsme prima.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem pánovi poslancovi Mlčákovi.
Upozorňujem, že zatiaľ sa do diskusie vrátane
predstaviteľov klubov prihlásilo dvadsaťštyri
poslancov a poslankýň. Teraz vystúpi pán
poslanec Filip a pripraví sa pán poslanec Fišera.
Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
vážení hosté, projednáváme
návrh zákona, který může ve svém
důsledku vést k zániku státu, který
je mou vlastí a vlastí nás všech. Společný
stát je mou vlastí doslova a do písmene,
a to jsem zde uvedl již několikrát.
Tedy dovolte, abych začal tím, co považujeme
v klubu Levého bloku za nejpodstatnější.
V souladu s volebním programem a s vědomím
si odpovědnosti vůči občanům,
vůči voličům, kteří
nám dali důvěru, vidíme jedinou legitimní
cestu k uplatnění zde vzpomenutého práva
národů na sebeurčení v občanském
principu, tedy v uplatnění referenda. Dovolte mi,
abych velmi krátce odbočil.
Sleduji, abych si udržel střízlivost uvažování,
kromě Československé televize či České
televize v Českých Budějovicích i
televizi rakouskou, případně televizi německou.
Myslím si, že je to pro psychickou vyrovnanost velmi
důležité.
V rakouské televizi dávali zprávu o tom,
že švýcarská vláda může
realizovat výstavbu dvou nových tunelů ve
svých švýcarských Alpách, protože
se pro projekt vyslovila nadpoloviční většina
voličů v referendu, které k tomu bylo vyhlášeno.
Tedy někde lze uplatnit referendum i v takové věci,
jinde, respektive u nás, kde se rozhoduje o životně
důležitém kroku, který se dotkne všech
občanů státu, se občan nebere v úvahu,
nesmí být slyšen. A to je více než
podivné.
Řada politiků se v našem státě
dovolává občana a demokracie, ale když
má dát průchod těmto názorům
a principům, náhle na občana zapomíná,
staví ho do více než druhořadé
role a demokracie je pro něj zavrženíhodná.
Jistě to pro tyto politiky bude mít odezvu i u občanů.
Proto si neustále klademe otázku skutečné
hierarchie hodnot. Je federace opravdu už bez ceny? A pokud
federace cenu nemá, nemá pro nás cenu alespoň
soužití v nějaké jiné formě?
Zdá se, a občané na to reagují - z
jejich odpovědí je jasné, že cena soužití
je velmi vysoká. A teď nezáleží
na tom, jestli to zde někdo zpochybňuje, nebo ne.
Další otázkou je, a nyní použiji
příměru, který uvedl zpravodaj pan
Voleník, zda loď "Federace" je opravdu lodí,
ve které je tak velká díra, nebo je tak shnilá,
že není možné díru opravit a je
lepší loď rozříznout, a tedy do
obou polovin vpustit nekontrolovaně vodu tak, že se
potopí ještě rychleji, než když tato
loď zůstane pohromadě.
Není tedy vhodnější uvažovat o
transformaci soužití Čechů a Slováků
ve společném státě, než realizovat
dohodu typu: Když se neumím dohodnout o něčem
jiném, dohodnu se alespoň na tom, že já
budu neomezeně vládnout na tomto zmenšeném
pískovišti a kolega na druhém?
To nesvědčí o příliš velké
politické prozíravosti a je to jen otázka
neschopnosti pozitivních řešení v politické
reprezentaci, která se stala vládnoucí. Kdo
skutečně realizuje politiku, která má
podporu většiny obyvatelstva, ten se nebojí
ani referenda, ani nových voleb, protože to prostě
dělá s lidmi a pro lidi.
Nyní konkrétně k některým věcem
ze zákona. Bylo již řečeno a je veřejným
tajemstvím, že zákon je jen příliš
nepovedeným přepisem politické dohody mezi
ODS a HZDS. Jako politická dohoda má jistě
svoji velkou určitou hodnotu, kterou nezpochybňuji,
ale jako zákon je slepencem, který nerespektuje
zejména občanský princip, nerespektuje ani
legalitu, ani legitimitu.
Závažné je také to, že zcela opomíjí
vytvořit bariéry kolize různých postupů,
a zároveň nerespektuje ani posloupnost faktickou
a kompetenční. Je proto třeba zcela jednoznačně
říci, že pokud chceme dnes přijmout
tak zvaný technologický postup realizace práva
národa na sebeurčení, je nutné dodržet
alespoň ty nejzákladnější právní,
a chcete-li technické, náležitosti takovéhoto
postupu.
To znamená, ústavu doplnit tak, aby tento zákon
nebyl jen zbytečnou velkou nepřímou novelou
stávající ústavy, ale ústavu
novelizoval přímo, ale k tomu nám chybí
vůle, jak tady bylo už několikrát vzpomenuto.
Nutné je určitě před tento zákon
předřadit zákony, které jsou přinejmenším
nutné.
Dále je potřebné jednoznačně
stanovit postupné kroky, které musejí být
při realizaci takovéhoto principu, jako je právo
na sebeurčení, dodrženy, aby nemohlo dojít
k situaci, která se vymyká jakékoli kontrole
a vede ke konfliktům, jenž je dnes možné
vidět. A s hrůzou je sledujeme v Evropě i
jinde na světě.
Právně je tedy opravdu pochybné znění
čl. 1 v části a), b) a d) návrhu.
Stejně tak je pochybné, že tento zákon
byl předložen s vědomím toho, že
chybí reálný zákonný předpoklad
pro realizaci této ústavní normy. Jednak
jde o ústavní zákon o referendu a jednak
jde o další novely.
Zákon o referendu vycházel z jiné politické
situace. Bylo to již zde vzpomenuto. A je tedy konstrukcí
odlišný, nehodící se na současnou
situaci. Vzpomenul to tady již zpravodaj poslanec Voleník,
takže mi nezbývá než rekapitulovat, že
pokud vláda a parlament, včetně obou vítězů
voleb myslí svá slova o dodržování
ústavnosti vážně, musí přijmout
argument k tomu, že tomuto zákonu musí předcházet
i novela zákona o referendu, o které bohužel
parlament zatím nejednal.
Hlasováním ve sněmovnách jsme však
utvrzováni spíše o opaku této odpovědnosti,
kterou na sebe vládní koalice bere. Tuto odpovědnost
mi dovolte připomenout ještě jednou. Nikdo
ji z vládní koalice nesejme.
Druhou chybou zákona je nepřítomnost oněch
bariér, o kterých jsem se zmiňoval, které
by zabránily souběhu jednotlivých forem a
tedy možnosti divokého rozpadu. Proto, pokud nezredukujeme
v zákoně předpokládané formy,
je nutné stanovit alespoň jednoznačnou posloupnost
těch způsobů, které v zákoně
zůstanou, a tak, aby mohly být vůbec použity.
Nebudu asi sám, kdo připomene v dnešní
rozpravě, že rozvod manželů není
nikdy tak složitý jako pozdější
vypořádání bezpodílového
spoluvlastnictví. Proto je zcela nepochybné, že
tento zákon není možné přijmout
bez zákona o dělení majetku. Tento zákon
by mu měl také předcházet. Spor o
vlastnictví je dnes už natolik vyostřen, že
to nebudu již dále rozebírat.
Stejně jako spor o vlastnictví je nutno vidět
zcela jasné souvislosti mezi tímto zákonem
a ostatními normami, které vláda předkládá,
ať již jde o kompetenční zákon,
o zákony, které by navazovaly na dnes předkládanou
novelu. Žel, vláda a vládní koalice
zde ve Federálním shromáždění
se brání přijmout a realizovat jakýkoliv
krok, který by, když už nic jiného, občana
alespoň informoval, co jej čeká v oblasti
ekonomické, sociální, mezinárodně
politické, kulturní, ale i humanitární
a v oblasti obyčejného spolužití rodin,
která je například jako moje.
Hlasováním na minulé schůzi parlament
totiž znovu odmítl vícekrát předložený
návrh o tom, aby federální vláda předložila
alespoň předvídatelné důsledky
rozpadu; a to jen dosvědčuje neochotu vlády
a vládní koalice občana informovat, když
už se ho nechce na soužití v jednom státě
zeptat.
V pozměňovacích návrzích, které
nyní předložím, vycházíme
tedy zcela jednoznačně z principu legitimity, a
tak s uznáním občana jako jediného
oprávněného uplatňovat v rámci
svého národa své sebeurčovací
právo. Tomu koresponduje i první pozměňovací
návrh, to je ponechat v čl. 1 současného
návrhu tisk 72 jen nyní uvedené písm.
c) a ostatní vypustit s tím, že by čl.
1 měl uvozovací větu: "Česká
a Slovenská Federativní Republika může
zaniknout jen ..."; a teď tam uvede způsob, který
je znám jako referendum. Pokud nebude přijat tento
pozměňovací návrh, a abych nebyl obviněn
a celý poslanecký klub Levého bloku, že
nechceme hledat pozitivní řešení, je
nutné modifikovat čl. 1 tak, aby byla zřejmá
alespoň posloupnost těch jednotlivých kroků,
aby byla zabráněna kolize těch kroků,
které mohou být konány jak z České
národní rady, ze Slovenské národní
rady, z federální vlády, případně
z jednotlivých vlád.
V tom případě je potřeba uvažovat
o variantě, kdy současné písm. c)
čl. 1 by bylo označeno za písm. a) a ostatní
tři způsoby, které jsou v zákoně
uvedeny, by byly takto řešeny.
Písmeno b) by bylo: "Ústavní zákon
České národní rady a Slovenské
národní rady by byly přijaty na základě
dohody České národní rady a Slovenské
národní rady, když tyto zákony budou
účinnými až po souhlasu v referendu
vykonaném podle příslušného ústavního
zákona národních rad."
Nové písmeno c) by tedy znělo: "Ústavní
zákon Federálního shromáždění
ČSFR, který podléhá referendu vykonaném
podle příslušného ústavního
zákona ...."
A pak písm. d) by specifikovalo ostatní jiné
důvody, jak je nyní uvedeno: "Vystoupení
České republiky nebo Slovenské republiky
z České a Slovenské Federativní Republiky
na základě ústavního zákona
České národní rady a Slovenské
národní rady, které podléhá
referendu vykonaném podle příslušného
ústavního zákona."
Dále by tato písmena byla zařazena do odst.
1 čl. 1 a byl by doplněn odst. 2 čl. 1, který
by zněl: "Jednotlivé způsoby zániku
federace lze použít jen tak, že v pořadí
následující způsob uvedený
v zákoně je možné realizovat až
budou vyčerpány možnosti, které předpokládá
způsob předcházející."
Závěrem mi dovolte sdělit, že pokud
nebude zákon odpovídat principům občanské
společnosti a principům legitimity, poslanci Levého
bloku zákon nepodpoří. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem. Podľa § 20 ods. 5 sa prihlásil
spravodajca, ktorý má právo dostať slovo
v momente, keď o to požiada. Kým udelím
slovo poslancovi Voleníkovi, poviem vám, aké
je ďalšie poradie. Pripraví sa pán poslanec
Fišera, potom pán poslanec Beniač, pán
poslanec Šimko, pán poslanec Sládek, pán
poslanec Olej, pán poslanec Hrivík a pani poslankyňa
Bellušová. Slovo má pán poslanec Voleník.
Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník:
Jenom telegraficky k té absolutizaci referenda. Tato otázka
byla samozřejmě řešena i na ústavně-právních
výborech. Já si dovolím teď zase odbočit.
Malý exkurs do minulého volebního období
tohoto parlamentu. Myslím si, že kdyby ten minulý
parlament a někteří poslanci, kteří
zde ještě dnes sedí a seděli i v tom
minulém parlamentu, hlasovali pro referendum, tak by se
situace pravděpodobně vyvíjela jinak. To
je otázka jiná. Ale teď k věcné
problematice.
zpravodaj Voleník
Otázka referenda nemůže být absolutizována.
Zaplať Pán Bůh, že v návrhu ústavního
zákona jsou uvedeny ještě další
způsoby zániku.
V ústavně-právních výborech
ventiloval tuto otázku už poslanec Houška, který
upozornil na to, že ve státech bývalé
Jugoslávie proběhlo referendum, ve státech
bývalého Sovětského svazu proběhlo
referendum. Dopadlo relativně dobře, ale ve všech
těch státech se střílí, ve
všech těch státech se bojuje, ve všech
těch státech jsou lidé k sobě jako
vlk k vlku a ne jako člověk k člověku.
A my se přece chceme rozejít, pokud se rozejdeme,
úplně jinak, jako lidé. Na to dbejme! (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay:
Ďakujem. S faktickou poznámkou pán poslanec
Cuper, potom pán poslanec Ransdorf a s treťou faktickou
poznámkou pán poslanec Malíř. Pripraví
sa pán poslanec Fišera.
Poslane SN J. Cuper: Vypísal som si niekoľko definícií
legitimity: "Legitimita znamená platnosť zákona
a práva vôbec, zákonnosť napríklad
vlády určitej dynastie". "Legitimizmus
- spiatočnícke hnutie, ktoré hlása
dedičnosť práva panovníckeho rodu na
trón, nezosaditeľnosť dynastie z trónu."
Keby sme pred slovo "legitimizmus" pripísali
slovo "federálny" a nahradili slová "panovníckeho
rodu" 0slovami "Federálneho zhromaždenia",
iste by sme potom mohli dospieť k legitimácii, teda
uznaniu oprávnených nárokov národných
rád. To znamená, že toto zhromaždenie
nechce uznať oprávnené nároky národných
rád, aspoň podľa niektorých návrhov
zástupcov poslaneckého klubu, legitímne práva
národných rád rozhodovať o sebaurčovacom
práve, ako tu už bolo predrečníkom zdôraznené.
Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Pán poslanec Ransdorf, ale ešte než
mu udelím slovo, prosil by som všetkých rečníkov,
aby prípadné pozmeňujúce návrhy
predkladali písomne.
Poslanec SN M. Ransdorf: Pane poslanče Voleníku,
to, že se střílí na území
bývalého Sovětského svazu není
vina referenda, které bylo vyhlášeno, a ve
kterém 76 % občanů bývalého
Sovětského svazu se vyslovilo pro zachování
tohoto státního svazku, ale toho, že za zády
občanů se dohodli politikové. To je postup,
který je přesně analogický tomu, co
se děje u nás. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Pán poslanec Malíř.
Poslanec SN D. Malíř: Pane předsedající,
pokud si dobře pamatuji, na počátku, ještě
před zahájením této společné
schůze, bylo zde mnohokrát zdůrazňováno,
jak závažné téma se dnes má projednávat.
Bohužel, rozhlížím se kolem sebe a zjišťuji
- a nebudu teď konkrétně jmenovat jednotlivé
politické strany -, že zde není žádný
zájem o rozpravu na tak závažné téma.
Jestliže tedy ze strany některých politických
stran tento zájem není, v tom případě
nevidím důvod, proč by tato společná
schůze měla tento program vůbec projednávat.
Jestliže zájem není, přerušme tuto
schůzi a přeložme ji na jiný termín,
jak jsem navrhoval původně.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Pán poslanec, mám váš
návrh chápať ako nejaký procedurálny
návrh? Ak áno, prosím, aby ste ho skonkretizovali
a dali písomne.
Poslanec SN D. Malíř: Dávám konkrétní
návrh, zda by bylo možné svolat dodatečně
signálem ostatní dámy a pány poslance
do sálu zpět, pokud mají vůbec zájem
účastnit se této schůze. Jestliže
zájem není, pak opakuji, je zbytečné,
aby se dnešní bod projednával. To je vše.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Musím konštatovať, že zvukové
znamenie som doteraz od začiatku schôdze použil
deväťkrát, ale môžem ho použiť
aj desiaty raz, s tým, že podotýkam, že
keby som hodnotil podľa uznášaniaschopnosti,
zatiaľ nie je dostatočný počet členov
v českej časti Snemovne národov v prípade,
že by došlo k hlasovaniu a poslancov Snemovne ľudu,
s tým, že pri rozprave to nie je nutné.
Prosím, pán poslanec Fišera má riadny
diskusný príspevok.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
páni poslanci, dámy poslankyně ČSFR,
vážení hosté, nebudu hovořit
o hloubce citů, které sdílí sociální
demokraté, pokud jde o československý stát.
Střídmí lidé o svých citech,
jsou-li hluboké, nehovoří. Nebudu také
hovořit o důvodech pro tento stát, ani proti
němu, nechci ani hovořit o tom, jak špatný
je zákon, respektive vládní předloha,
která je nám předkládána, protože
zpráva zpravodaje pana doktora Voleníka o lecčems
sama vypovídala.
Nebudu hovořit ani o tom, proč jsme přesvědčeni,
že tou základní a jedinou cestou, jak řešit
tak závažný krok, je referendum. Pan místopředseda
vlády akademik Čič řekl zcela jasně,
že pokud bychom vycházeli z právních
hledisek, že zřejmě bychom měli pravdu
my.
Byla položena otázka jiná, otázka společenské
odpovědnosti a otázka společenské
situace, ve které se nacházíme. To je argument
velmi závažný a je to důvod, který
nás vede k tomu, abychom hledali cestu, jak problém
řešit.
Předkládáme proto komplexní soubor
pozměňovacích návrhů k tisku
72, které se pokusím stručně charakterizovat:
1) Doporučujeme, aby § 1 zněl takto: "Česká
a Slovenská Federativní Republika může
zaniknout jen těmito způsoby: (Má se samozřejmě
na mysli ústavními způsoby.)