Úterý 29. září 1992

a) Ústavním zákonem Federálního shromáždění, který nabývá platnosti dnem, kdy se pro něj v referendu vyslovila nadpoloviční většina oprávněných voličů, alespoň jedné z republik; v ústavním zákoně musí být stanoven způsob rozdělení majetku ČSFR a způsob provedení referenda.

b) Dohodou České národní rady a Slovenské národní rady, která nabývá platnosti dnem, kdy se pro ni vyslovila nadpoloviční většina oprávněných voličů alespoň jedné z republik; v dohodě musí být stanoven způsob rozdělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky a způsob provedení referenda.

c) Ústavním zákonem ČNR nebo SNR o vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky, který nabývá platnosti dnem, kdy se pro něj v referendu vyslovila nadpoloviční většina oprávněných voličů příslušné republiky; referendum se vykoná do devadesáti dnů od přijetí ústavního zákona. Jestliže ústavní zákon nebyl takto v referendu schválen, může Česká a Slovenská Federativní Republika způsobem uvedeným v tomto ustanovení zaniknout nejdříve po uplynutí tří roků od referenda.

d) Přijetím návrhu České národní rady nebo Slovenské národní rady na vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky v referendu alespoň z jedné z republik podle čl. 5 odst. 2 ústavního zákona č. 327/1991 Sb. o referendu."

Pro ty, kterým jsem již dal tisk je oprava: Není tam článek 6 odstavec 1, ale článek 5 odstavec 2 ústavního zákona o referendu.

Než přednesu další články, chci stručně zdůvodnit tuto část našeho návrhu. Jak vidíte, jeho základem je v každém případě referendum. Referendum následné. Referendum, které je již dnes v souladu - za prvé s platnou ústavou Slovenské republiky a - za druhé umožňuje nerušit, ani neměnit ústavní zákon č. 327/1991 Sb., dokonce umožňuje ani nevyškrtávat z onoho pověstného čl. 1 odst. 2 slůvko "jen", protože může proběhnout takovýto postup vždy na základě referenda.

Současně se zde umožňuje, aby při každém tomto způsobu se stanovil, ještě potom vysvětlím dál, jak to pokračuje, aby se stanovil zákon, nebo v příslušném ústavním zákoně aby byl stanoven způsob rozdělení majetku a způsob provedení referenda.

Smyslem tohoto opatření je, aby v případě referenda referendum mohlo být uspořádáno velmi rychle, a kdybych parafrázoval to, co jsem včera slyšel v rádiu jako slova pana předsedy Kováče, tedy prakticky do Vánoc. My skutečně máme zájem na rychlém rozhodnutí. Ale chceme, aby toto rozhodnutí bylo provedeno skutečně solidně a podle našeho názoru opravdu pro občany jediným možným způsobem.

Jak vidíte, také z tohoto návrhu vyplývá, že v podstatě zejména v bodech a) a b), to znamená, kdyby došlo k zániku ústavním zákonem Federálního shromáždění, nebo kdyby k němu došlo dohodou České národní rady a Slovenské národní rady, může obsahovat takováto dohoda a tedy zřejmě i zákon o referendu případně kroky pro budoucnost. Je zde tedy otevřena možnost i pro to, o čem se uvažuje, když se hovoří o budoucnosti.

Dále je zde navrhován odstavec 2, který řeší už zmíněný problém souběhu těchto způsobů zániku federace, což je záležitost formální a bez dalšího zdůvodňování přečtu, jak by tento odstavec zněl:

"Česká a Slovenská Federativní Republika může zaniknout jen jedním ze způsobů uvedených v odst. 1. Jakmile byl Federálním shromážděním přijat ústavní zákon podle odst. 1 písm. a) nebo oběma národními radami, byl přijat návrh dohody podle odst. 1 písm. b) nebo některou národní radou byl přijat ústavní zákon podle odst. 1 písm. c), anebo prezidentu České a Slovenské Federativní Republiky byl doručen návrh národní rady podle čl. 3 písm. c) odst. 2 ústavního zákona č. 327/1991 Sb. o referendu, nelze o jiných způsobech zániku České a Slovenské Federativní Republiky do ukončení postupu stanoveného v odst. 1 v zákonodárných sborech jednat. Je to to, na co upozorňoval už pan zpravodaj Voleník, je to to, o čem se hovořilo, a je zde přesný popis, jak zabránit tomu, aby k takovéto kolizi došlo.

V podstatě bych to vyjádřil jednoduchým principem: Ten, kdo by se nejdříve dostal k vyhlášení ústavního zákona nebo kdo by dosáhl řádného postupu podle zákona o referendu, by měl přednost v tom způsobu, který by se potom volil pro zánik federace. Promiňte, že to je poměrně ne příliš záživné. Ale já musím tyto momenty vysvětlit, tyto kroky zdůvodnit, protože mají význam pro další jednání.

2) Navrhujeme, aby § 2 zněl takto: "Zanikne-li Česká a Slovenská Federativní Republika některým ze způsobů uvedených v § 1, stávají se Česká republika a Slovenská republika nástupnickými státy České a Slovenské Federativní Republiky."

Pan zpravodaj Voleník zde říkal, že jsou zde určité návrhy ze strany ústavně-právních výborů. Myslím, že to by bylo akceptovatelné, zde my jsme ještě trochu pozadu v tom, jak to formuluji. Nicméně zdůrazňuji, že tuto část vládního návrhu považujeme za opravdu velmi vážnou, protože právně zrovnoprávňuje obě republiky pro případ, že by došlo k rozdělení státu.

Jako druhý odstavec navrhujeme toto:

"Jestliže se pro ústavní zákon podle § 1 odst. 1 písm. a) nevysloví nadpoloviční většina voličů alespoň v jedné z republik, skončí volební období Federálního shromáždění uplynutím devadesáti dnů od referenda. Nové volby se provedou do šedesáti dnů."

Jsme toho názoru, že v případě, že by takovýto zákon byl předložen občanům v referendu a nebyl by schválen, že Federální shromáždění by mělo morální povinnost v podstatě po rozumné době odstoupit. Nestanovujeme tento postup pro národní rady, protože jsme přesvědčeni, že by to z hlediska ústavního v tuto chvíli nebylo správné, i když z hlediska morálního a politického je to záležitost, nad kterou by se tyto národní rady musely zamyslet.

Jako třetí odstavec navrhujeme:

"Přenesení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky a způsob přechodu jejího majetku na nástupnické státy stanoví:

a) V případě použití postupu podle § 1 odst. 1 písm. a), c) a d) ústavní zákon Federálního shromáždění, to jsou všechny postupy kromě dohod národních rad.

b) V případě použití postupu podle § 1 odst. 1 písm. b) dohoda národních rad, tedy přenesení působnosti, připadá v úvahu až po dohodě národních rad na základě dohody národních rad."

Protože jde o komplexní návrh, prosím o jeho přepsání a rozdání do lavic poslancům. Chápeme tento návrh jako určitý most pro řešení problémů. Předpokládáme, že poslanecké kluby ještě o něm budou diskutovat a budou předkládat své případné připomínky. Chceme v tomto postupu vidět určitou naši vstřícnost k řešení situace, kterou ani my nechceme dále prodlužovat.

Chtěl bych říci v této souvislosti na adresu příkladu zejména Jugoslávie a některých částí bývalého Sovětského svazu, že dějiny vztahu Čechů, Slováků, Maďarů, Poláků žijících v této zemi, jsou jiné. Že tyto příklady, které jsou uváděny, jsou opravdu jen velmi vzdálenými analogiemi. Nicméně chceme právě touto změnou, těmito pozměňovacími návrhy dosáhnout, aby skutečně referendum mohlo být provedeno dostatečně rychle, aby netrpěla naše ekonomika, a aby netrpěla pověst nás všech, protože stát, to není nic abstraktního, to jsme my, občané, to jsme my, lidé, a abychom si vytvořili podmínky pro buďto společný, nebo rozdílný postup, pro přece jen aspoň trošku slušnější budoucnost.

Musím ale říci, že naší podmínkou skutečně je referendum. My jsme to několikrát řekli a není na tom co měnit. Já bych to nakonec vyjádřil slovy doktora Galéna z Čapkovy Bílé nemoci. Doktor Galén říká: "Prosím, tak to, to já bych prosím nemohl." Změny jiného druhu, které by směřovaly k jiné podobě zániku federace, to bychom akceptovat nemohli. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem pánovi poslancovi Fišerovi. Pán poslanec Krejsa má faktickú poznámku a potom nechám hlasovať bez rozpravy o návrhu pána poslanca Malířa, ktorý predložil písomne procedurálny návrh o prerušení 4. spoločnej schôdze FZ pre nízku účasť poslancov pri prerokovávaní takého významného návrhu zákona.

Prosím, pán poslanec Krejsa. Potom o tomto budeme hlasovať.

Poslanec SN J. Krejsa: Pane předsedající, prosím, abyste si povšiml faktu, že pan zpravodaj Cuper si při pozměňovacích návrzích pana poslance Fišery i dalších čte noviny.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem. Prosím poslankyne a poslancov, aby sa dostavili do rokovacej sály, budeme hlasovať. Prosím, aby bolo pustené zvukové zariadenie. Prosil by som predovšetkým poslancov Snemovne ľudu, aby sme boli uznášaniaschopní. S faktickou poznámkou pán poslanec Jičínský.

Poslanec SN Z. Jičínský: Vážení kolegové, návrh na to, aby tento bod nebyl zařazen dnes na program, byl projednáván a návrh nebyl akceptován. Jednací řád nepřikazuje nebo nestanoví jako povinnost, že při projednávání tu má být jistý počet poslanců. Je to jejich věcí, záleží na nich, prostě Federální shromáždění se nemůže usnést, že tu poslanci být musí.

To, že tu část poslanců není, podle mého názoru nezavdává důvod k tomu, abychom nehlasovali o tomto pozměňovacím návrhu.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Pán poslanec Stank sa hlási s faktickou poznámkou.

Místopředseda FS J. Stank: Vážené kolegyne a kolegovia! Ja by som chcel doplniť vyjadrenie pána poslanca Jičínského o to, že Federálne zhromaždenie je vybavené káblovým rozvodom televízneho signálu a, samozrejme, aj zvukového signálu a celý rad poslancov má možnosť sledovať toto rokovanie aj na miestach mimo snemovne, to znamená, že ich účasť nie je z tohto hľadiska bezprostredne nutná.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem. Ja som na to pri predkladaní písomného návrhu pána poslanca Malířa upozornil s tým, že odôvodnenie neovplyvňuje znenie zákona, kde sa uvádza, že o procedurálnom návrhu sa musí hlasovať bez rozpravy a pán poslanec Malíř navrhuje prerušenie, nie ukončenie 4. spoločnej schôdze. Ako predsedajúci som povinný o tom nechať hlasovať bez rozpravy.

Kto je za tento návrh, nech zdvine ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 14.11

(SN 6, SL 9)

Kto je proti?

(SN 47, SL 34)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 5, SL 4)

Z 98 prítomných v Snemovni národov bolo šesť za, štyridsaťsedem proti, päť sa zdržalo, štyridsať ignorovalo. Z 86 prítomných v Snemovni ľudu bolo deväť za, tridsaťštyri proti, štyria sa zdržali, tridsaťdeväť ignorovalo. Tento návrh nebol prijatý ani v jednej snemovni.

Pokračujeme v rokovaní. Do diskusie je prihlásený poslanec Beniač, potom poslanec Šimko, Sládek, Olej, Hrivík, Bellušová a ďalší.

Poslanec SN P. Beniač: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Budem tu hovoriť za poslancov klubu Sociálno-demokratickej strany Slovenska. Môj diskusný príspevok bude kratší, ale na záver z neho vyplynie jasná požiadavka referenda, ako jediného legitímneho kroku k rozdeleniu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Klub poslancov Sociálno-demokratickej strany na Slovensku považuje za jeden z hlavných bodov svojho účinkovania v tomto Federálnom zhromaždení zachovanie spoločnej štátnosti. Tak, ako bolo opakovane povedané naším predsedom pánom Alexandrom Dubčekom, sme za zachovanie tejto štátnosti v súčasnej dobe na takej úrovni, ktorá by uspokojila slovenskú i českú politickú reprezentáciu a tým by sa vytvorili do budúcnosti priaznivé predpoklady pre rokovanie, ako túto štátnosť zdokonaľovať a rozvíjať.

Sme za zachovanie spoločnej štátnosti, nie však v akejkoľvek podobe a nie za každú cenu. Rozhodne nepovažujeme unitárny štát alebo federáciu, ako sme ju poznali z minulosti, za niečo, čo by túto štátnosť mohlo spoľahlivo udržať a rozvíjať. Sme za takú spoločnú štátnosť, ktorá by uznala prirodzené emancipačné úsilie slovenského národa a zároveň by splnila predstavu českej strany o možnosti fungovania takého štátu. V našich predstavách spoločnej štátnosti je to spoločná mena, obrana, colná politika a koordinovaná zahraničná politika.

Ochota hľadať dohodu u rozhodujúcich politických síl spoločnosti evidentne chýba. Ak som povedal, že nie sme za spoločný štát za každú cenu, mal som tým na mysli ľud, ktorý by mal rozhodnúť v referende, či spoločná štátnosť ešte cenu má, alebo už nie. Ako správni demokrati budeme rešpektovať každý výsledok, aj keď nepopierame, že prípadné "nie" v referende za spoločnú štátnosť bude vážnou ranou pre náš program.

Ochota podrobiť sa tejto skúške by mala byť predovšetkým u predstaviteľov vládnucich strán, u ktorých by však - a to uznávam - neočakávaný výsledok referenda mal oveľa zásadnejšie dopady na revidovanie praktickej politiky.

Práve táto obava o neistý výsledok referenda je tým momentom, z ktorého pramení neochota vládnej koalície prijať referendum ako jediný a najdemokratickejší spôsob rozhodovania o rozdelení Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Teraz nasledujú moje návrhy k Vládnemu návrhu ústavného zákona o spôsobe zániku ČSFR, tlač 72, k § 1: "Česká a Slovenská Federatívna Republika môže zaniknúť len" - vypustiť v § 1 ods. a), b), d), ponechať v paragrafe ods. c), za "rady" dať bodku a vypustiť posledné slovo "lebo".

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay:

Ďakujem. Prosím, aby ste svoj písomný návrh odovzdali. Teraz vystúpi poslanec Šimko, pripraví sa pán poslanec Sládek.

Poslanec SN I. Šimko: Vážený pán predsedajúci, vážené poslankyne, vážení poslanci, milí hostia! Dovoľte mi, aby som vás zoznámil so stanoviskom Kresťansko-demokratického hnutia a jeho poslaneckého klubu k Vládnemu návrhu ústavného zákona o zániku ČSFR a jeho dnešnému prerokovávaniu.

Vážené snemovne! Keď v roku 476 zvrhol barbarský vodca Odoakar posledného rímskeho cisára a zrušil císárstvo, určite si príliš nelámal hlavu nad historicky symbolickým menom, ktoré uzatvorilo stáročnú éru antického sveta. Posledný západorímsky panovník sa volal Romulus Augustus. Svojím menom pripomínal prvého vládcu Ríma, syna prvého cisára. Bol to historický symbol, čosi, čo sa asi nedá naplánovať.

Podobne aj dnes, pri výročí mníchovského diktátu, začíname rokovať o spôsoboch zániku nášho štátu. Je to nepochybne historická paralela. Ani Mníchov ešte formálne neznamenal zánik Československa a nebol istotne nenávratným vykročením k nemu. Predstavitelia vládnúcich strán nás ubezpečujú, že táto dejinná zhoda dát je celkom náhodná, že si to vlastne neuvedomili. A ja im verím.

Aj barbarské kmene, ktoré pochovali antický svet, iste netušili, čo sa skrýva za menom posledného cisára. Je znakom barbarstva, že mu chýba historické vedomie. (Potlesk.) Barbari vždy prichádzali s energiou a túžbou po moci, rozbili všetko, čo našli a nakoniec postupne a nevedomo podľahli kultúre, ktorá bola silnejšia, než oni.

"O nás bez nás" bolo hlavným znakom Mníchovskej dohody. Ktosi mi pred niekoľkými dňami povedal, že v tomto prípade je situácia celkom iná, tu predsa rozhodujeme sami o sebe. Pokiaľ by to tak naozaj bolo a Federálne zhromaždenie by v tejto veci rozhodovalo samo o sebe, v poriadku. Dobre nám tak! Lenže tu chceme rozhodnúť o osude našich národov, o osude ľudí v tomto štáte definitívne bez toho, aby sme sa spýtali na ich mienku. Každý občan tohto štátu okrem nás poslancov môže preto povedať, že sa zase rozhoduje o nás bez nás.

Počúvame teraz často argumenty, že ľudové hlasovanie o tejto veci je nebezpečné, pretože občania sú manipulovaní masovými oznamovacími prostriedkami a snáď by nedostatočne pochopili, o čom vlastne rozhodujú. Jedným dychom však autori v týchto úvahách hovoria aj o tom, že vlastne občania o všetkom už rozhodli v júnových voľbách. Tak pardón, priatelia, v júnových voľbách sa ľudia rozhodovali po vybičovaní kampane oznamovacích prostriedkov, rozhodovali sa na základe zložitých volebných programov, ktoré podľa prieskumov väčšina ľudí vraj ani nečítala. A vtedy bolo ich rozhodnutie v poriadku? Nie sú podľa vás, ktorí sa obávate nebezpečenstva referenda, nebezpečné aj voĺby?

Poslanec Šimko

Priatelia, veľmi podceňujete nášho občana! Veď kto by už nepochopil, keď sa ho spýtate, či má tento štát trvať ďalej, alebo sa má rozdeliť?

Pochopiteľne, jadro problému je inde. Politici vládnúcich strán dobre vedia, že naše národy sú politicky vyspelé. Vtedy, keď ich zvolili, aj to priznali. Ale obávajú sa iného. Predsedovia HZDS i ODS sa rozhodli, že sa tento štát rozdelí a občania tejto krajiny by im mohli vykonať takú nepríjemnosť, že by s tým náhodou nesúhlasili. Prijať taký verdikt je určite ťažké a zdá sa, že vládnúce strany dostali strach. Preto teraz rozohrali toto ústavné divadlo, ktoré by im umožnilo uskutočniť ich stranícke zámery, mimochodom, počas volebnej kampane obratne skrývané a rozdeliť federáciu aj bez toho, aby sa obťažovali zistiť, či to jej obyvatelia chcú alebo nie.

Vážení spoluobčania, poslankyne a poslanci! Vôbec nechcem spochybňovať, že na Slovensku, ale dnes možno aj v Čechách a na Morave, je túžba po vlastnom vedení svojej krajiny veľmi silná. Je to prirodzená túžba dospievajúcich a vlastne nikto im ani nebráni. Priatelia, nezatvárajme oči, že sú tu veľké rozdiely v predstavách, ako sa má táto túžba naplniť! Jeden to vidí srdcom, druhý rozumom a iný domácou pokladňou. Rozdelenie federácie, naprojektované členmi ODS a HZDS a realizované šikovne a rýchle, bez možnosti vyjadrenia sa občanov, povedie k ďalšiemu a veľmi nebezpečnému rozdeleniu vnútri našich národov. Vzniknú dve rozličné verzie tohto aktu, dve rozličné hodnotenia našich moderných dejín, ktoré týmto píšeme. Hrdinovia budú podľa jednej verzie zločincami a zradcami, podľa druhej naopak. Pripomínam preto biblické podobenstvo, že kráľovstvo, ktoré je vnútorne rozdelené, sa neudrží. Toto vnútorné rozdelenie sa demokratickými prostriedkami spravidla len veľmi ťažko prekonáva. Vládnúce strany nechcú vidieť, že takéto rozdelenie tu je, ale intuitívne ho cítia. Prečo by sa inak obávali referenda?

Treba si položiť vážnu otázku, či je referendum tým zázračným prútikom, ktorý by toto dnes existujúce rozdelenie vnútri našich národov prekonal. Veď, nech by sa v ňom rozhodlo tak alebo inak, vždy by zostala tá druhá časť nespokojná. Zdá sa mi ale, že je to jediné demokratické riešenie. Nie je síce zázračným prútikom, rozpory sa ním neprekonajú, ale vyrieši sa ním zásadná otázka demokracie, ktorá by mala byť vládou ľudu. Každé iné riešenie je vládou, ktorá sa od ľudu oddelila. Je málo vecí, ktoré možno označiť za základné spoločenské rozpory. Ale ak sa taká vec vyskytne, pri rozhodnutí o nej zastupiteľská demokracia zlyháva. Rozhodnutie, ktoré prijala väčšina občanov, je čosi, s čím sa musí vyrovnať každý, kto má aspoň elementárne demokratické cítenie. Sme preto presvedčení, že jediným legitímnym a voči občanom poctivým spôsobom rozdelenia spoločného štátu je referendum. Zároveň je nám ale jasné, že vládnúce strany majú dosť moci, aby tento štát rozložili, keď to nepôjde inak, aj neústavne. Preto je iste potrebné uvažovať, aké spôsoby zániku federácie možno vôbec považovať za ústavné.

Počas rokvania o vládnom návrhu zákona o spôsobe zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky sme vyjadrili viackrát naše námietky voči tejto predlohe. A neboli sme sami. Dočkali sme sa absurdnej výčitky, že brzdíme dohodnutý proces rozpadu, ba dokonca, keď sa vraj preto štát rozpadne neústavným spôsobom a povedie to ku katastrofe, zodpovednosť padne na opozičné strany. To mi pripomína prípad jedného zločinca, ktorý sa vyhrážal žene úmyslom znásilniť ju s tým, že ak sa nepodvolí, zabije ju a potom to bude ona, kto bude zodpovedný za to, že on je vrah.

Vážené Federálne zhromaždenie! Naším cieľom nie je prehlbovať rozpory a konflikty. Považujeme však za svoju povinnosť upozorniť na ne. Vieme veľmi dobre, že na prekonanie rozporov niet inej cesty, ako je hľadanie veľmi vratkej rovnováhy medzi rôznymi záujmami a cieľmi. Preto sme veľmi vážne analyzovali vládny návrh, predovšetkým jeho paragraf - alebo článok - jedna, ktorý obsahuje konkrétne spôsoby zániku federácie. Pod písmenom a) sa ukrýva rozdelenie na základe ústavného zákona Federálneho zhromaždenia. Nie sú iste námietky, že takýto spôsob by bol ústavný. Federálny parlament je najvyšší orgán moci vo federácii a ako taký určite môže rozhodnúť o jej likvidácii. Inou otázkou je, či poslanci, ktorí by za rozpad takým spôsobom hlasovali napriek tomu, že vykonali na začiatku volebného obdobia sľub vernosti ČSFR, majú alebo nemajú zábrany. Ja osobne sľub považujem za čosi, čo treba brať vážne.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP