Zásada číslo 2. Cílem unie je spravovat
oblasti společného zájmu České
republiky a Slovenské republiky v rozsahu kompetencí,
které budou na unii delegovány oběma republikami.
Zásada číslo 3. Orgány unie jsou:
Prezident unie, rada unie a parlament unie. V rámci svěřených
kompetencí může unie dále zřídit
pro řešení soudních sporů, kontrolu
u činnosti provedených opatření a
tvorbu dlouhodobých rozvojových koncepcí
příslušné soudní, kontrolní
a plánovací orgány.
Zásada číslo 4. Prezident unie zastupuje
unii navenek v rozsahu jí svěřených
kompetencí.
Zásada číslo 5. Rada unie je složena
z předsedy rady, předsedů výboru pro
koordinaci ekonomické politiky, výboru pro koordinaci
sociální politiky, výboru pro koordinaci
ekologické politiky, výboru pro koordinaci obranné
politiky a výboru pro koordinaci zahraniční
politiky.
Zásada číslo 6. Parlament unie je zákonodárným
sborem projednávajícím zákony mající
společnou platnost pro území České
republiky a Slovenské republiky. Zákony vstupují
v platnost tehdy, jsou-li ratifikovány Českou národní
radou a Slovenskou národní radou.
Zásada číslo 7. Rozpočet unie je paritně
kryt z příspěvků České
republiky a Slovenské republiky.
Předposlední zásada číslo 8.
Tento ústavní zákon vstupuje v platnost schválením
referendem konaným na území České
republiky a Slovenské republiky, pokud se pro něj
v obou republikách vysloví nadpoloviční
většina oprávněných voličů.
Poslední zásada číslo 9. Česko-Slovenská
Unie zaniká v okamžiku vstupu České
republiky a Slovenské republiky do Evropské unie.
Kompetence delegované oběma republikami unie tím
přecházejí na obdobné orgány
Evropské unie.
Skončil bych, vážení kolegové,
tím, že existuje-li společný zájem,
je to právě zájem vstupu obou republik do
sjednocující se Evropy. Existuje snad shoda i v
názorech, že rozdělení našeho státu
by tento proces zpomalilo a koordinace činnosti dvou suverénních
republik naopak urychlilo.
V době, kdy u nás desítky lidí umírají
na nedostatek dialyzačních aparátů,
je poněkud velkým luxusem vydávat zvláštní
bankovky a stavět silnice.
Chtěl bych apelovat na tento parlament možná
v posledním vážném rozhodnutí,
které přijme, aby si uvědomil, že československý
parlament až dosud nevynikal zvláštní
statečností. V roce 1938 se neozval proti mnichovské
dohodě, v roce 1948 po komunistickém puči
rovněž neprotestoval a našlo se jen velice málo
statečných v roce 1968. Končím tím,
že tento parlament má dnes poslední příležitost
prokázat tak zajímavou lidskou vlastnost, které
se říká statečnost. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Zemanovi. Slovo má
poslanec Ransdorf, připraví se pan poslanec Jičínský.
Poslanec SN M. Ransdorf: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, prezident Spolkové
republiky Německo Richard von Weizsäcker kritizoval
politické strany, že kolonizují stát.
U nás je to daleko horší, u nás strany
rozbíjejí stát a na tom nemění
vůbec nic ta okolnost, že patrně pan Mečiar
se ocitl tam, kde nechtěl být. Domnívám
se, že nemá pravdu pan Mlčák, že
bylo absurdní to, že se setkali pánové
Mečiar a Klaus a jednali o osudu tohoto státu, ale
absurdní je výsledek jejich jednání.
Řekl bych, že o absurdnosti celé situace svědčí
dnes i výkony obou zpravodajů, které jsou
na úrovni, aniž bych je chtěl nějak
známkovat, okresního přeboru.
Všichni, kteří se dovolávají
nutnosti rozpadu státu, se hájí emancipačním
procesem, dovolávají se přirozeného
práva; a poněkud v rozporu s dovoláváním
se přirozeného práva je snaha odsunout referendum
do polohy bezvýznamnosti. Řekl bych, že také
se projevuje hledisko jakéhosi dvojího metru. Je
tu řada poslanců, kteří patří
k politickým stranám, které podpořily
hlasování podle jmen ve Slovenské národní
radě - a tady tyto strany hlasovaly jinak u stejného
problému. Československo je náš domov.
Je to dobrá firma, která umožnila Čechům
a Moravanům zapomenout na marasmus protektorátu,
Slovensku vyrovnat se s hanbou klerofašistického režimu
a vyrovnat regionální rozdíly uvnitř
našeho státu. Pro tento stát mnozí lidé
nasadili svůj život, tři sta sedmdesát
pět tisíc lidských životů během
druhé světové války není málo.
A i dnes má tento stát své mučedníky
a myslím, že čin Jozefa Aszmongyiho bude po
čase hodnocen stejně jako čin Jana Palacha.
Chtěl bych říci, že právě
občan, o kterém se tolik mluvilo v posledních
dvou letech, se stává nepohodlným činitelem,
a to, oč jde, je před tímto občanem
zatajit podstatu procesů, které se u nás
už delší dobu odvíjejí. Metoda,
která se uplatňuje v této souvislosti, je
podsouvání náhradních problémů.
A takovýmto náhradním problémem, který
by měl zakrýt sociálně ekonomickou
podstatu - řekl bych - krize československého
státu, je státoprávní uspořádání.
Před Československem stojí tři velké
problémy, které by samy o sobě stačily
ohrozit velmoc, natožpak malý stát jako jsme
my. Je to rychlá smrt kupónové privatizace,
která je na dohled. Je to problém bankrotu podniků
v souvislosti s tím, že od 1. října
by mělo být zrušeno moratorium na platnost
tohoto zákona - a v návaznosti na to se dá
do pohybu zatím vcelku stabilizovaná sociální
sféra. A samozřejmě bude ohrožen i poněkud
vratký československý rozpočet.
Těžko lze předpokládat, že dojde-li
k rozpadu podnikové sféry, je nemyslitelné,
aby byla naplněna příjmová stránka
rozpočtu. A k tomu dnes přistupuje ještě
třetí problém, který si způsobujeme
sami, a to je rozpad československého státu,
který už se projevuje na snížení
přílivu investic ze zahraničí, omezováním
zahraničních styků a který bude mít
i své další ekonomické důsledky
v příštím roce. Snad aby obavy obyvatelstva
byly zmírněny, tak se setkáváme s
tvrzením, že prý jsme dosáhli dna -
tvrdí se, že sociálně ekonomická
situace se stabilizovala. Jsou to mýty. Když například
zodpovědný ekonomický ministr české
vlády tvrdí, že signálem oživení
je změna ve stavebnictví, tak se v každém
případě dopouští, řekl
bych, podléhání určitým statistickým
vábničkám, protože když si srovnáte
data z minulého roku a z tohoto roku, dynamika je naprosto
stejná a odchylka je způsobena pouze změnou
metodiky, když se počítalo v minulém
roce s podniky nad 100 zaměstnanců, tak v tomto
roce se počítá s podniky nad 25 zaměstnanců,
a jinak vidíte, že prakticky průběh
té křivky je stejný jako v minulém
roce.
Změna metodiky byla provedena v případě
rozpočtu, i tam se vývoj rozpočtu pokládá
za signál změn. Ale skutečnost si nedá
poručit, nedá se koneckonců ani šikovnými
operacemi statistiky změnit. Řekl bych, že
další mýtus je to, že došlo k těmto
změnám v důsledku emancipačních
procesů českého a slovenského národa.
Pravým viníkem rozpadu státu jsou současné
elity; a kořeny jejich selhání jsou už
v předlistopadovém období. Stačí
si přečíst například knihy
Petra Pitharta, stačí se zamyslet nad tím,
že v tomto parlamentu mluvil vícekrát jeden
čelný československý politik, který
už není ve své funkci, proti racionalismu,
přestože racionalismus v tomto rozbitém světě
je jedinou věcí, která nám umožňuje
se orientovat a přežít.
Chtěl bych také říci, že českou
politiku řídí lidé, kteří
českým národem pohrdají, jak o tom
svědčí například výroky
českého ministra zahraničních věcí
pana Josefa Zieleniece v rozhovoru pro Lidové noviny.
Podsouvání náhradních problémů
se nám vymstilo i v minulosti. V roce 1968 jsme stavěli
otázku "buď-anebo", buď demokracie
hned nebo federace hned. A nakonec přišel někdo,
kdo za nás udělal účet. A tak tomu
bylo i v minulém století, kdy se hádali naši
obrozenci o to, jestli má být uplatněn nejdříve
národní princip nebo demokratický princip.
Myslím si, že Havlíček ukázal
cestu v tom, že říkal, že není
možné klást otázku "buď-anebo",
ale že je třeba uplatnit jak národní,
tak demokratický princip. Národnost nelze stavět
proti demokratickým principům.
A tak je tomu vlastně i dnes. Nelze stavět otázku
národnost nebo federace.
Nelze také klást národní emancipační
procesy českého a slovenského národa
proti sobě nebo lhostejně vedle sebe. Karel Kosík
kdysi řekl, že podstatou české otázky
je slovenská otázka.
(Předsedající upozorňuje, že
běží poslední minuta časového
limitu.)
Ano. A podobně Milan Rúfus, velký slovenský
básník, řekl, že se bojí, aby
se pro jeho generaci nenaplnilo to, že cesta k národní
emancipaci byla pro Slováky provázena určitým
civilizačním regresem.
Myslím, že je třeba sloučit různé
zájmy. Dnes skutečně je boj o uchování
společného státu i bojem o demokracii v Československu
tak, aby byly zachovány ty principy, které jsou
nesporným pokrokem vývoje od roku 1989.
Chtěl bych říci, že právě
na poli informací, které se týkají
přežití našeho státu, toto omezování
demokracie, zejména informační, vidíme
velice zřetelně. Je odstraněn pan Petr Uhl,
protože vládní garnitura se nemůže
v procesu demontáže našeho společného
státu na něj spolehnout.
(Předsedající upozorňuje řečníka,
že řečnická lhůta uplynula.)
Běží, pane předsedající.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Neběží, pane poslanče.
Poslanec SN M. Ransdorf: Setkáváme se s tím,
že někdo chce konstruovat zákon, který
by rozlišoval bulvární a seriózní
deníky a podle toho také stanovil daňové
zatížení.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, odnímám vám
slovo.
Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedající,
desátá minuta ještě neuběhla.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ne, pane poslanče, běží
od nulté minuty, takže když tam svítí
desítka, běží již jedenáctá
minuta.
Poslanec SN M. Ransdorf: Teprve teď se naplnila, pane předsedající,
ale i váš postup dokazuje, že moje závěrečná
slova nebyla naplano. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Je tady faktická poznámka.
Poslanec SN M. Mihalik: Znova sa tu hovorilo v súvislosti
s históriou o istých "izmoch". Neviem,
či sa pán poslanec Ransdorf zmýlil, ale pokiaľ
viem, tak vládne nariadenie z roku 1946 zakázalo
v Českej republike 39 fašistických spoločenských
organizácií a politických subjektov. Keby
chcel, ja ten zoznam mám, sme predsa kolegovia, môžem
mu ho, prirodzene, ukázať.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Poslanec Ransdorf chce odpovědět na
faktickou poznámku. Má slovo.
Poslanec SN M. Ransdorf: Ano, pane předsedající,
já se domnívám, že by pan poslanec Mihalik
měl být střídmější
ve svém vyjadřování, které
se týká minulosti, protože zrovna jeho strana
se hlásí k těm stránkám slovenské
minulosti, které nejsou zrovna nejčistší.
Když tady při minulé debatě připomínal
pana prezidenta Beneše a nazval ho nacistou, dokazuje to,
že, řekl bych, se znalostí historie a s historickým
vědomím v tomto parlamentu to není u něj
právě nejlepší. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, jednací řád
zná odpověď na faktickou poznámku, ale
ne odpověď na odpověď na faktickou poznámku.
Dávám vám slovo k faktické poznámce,
ale prosím, abyste diskusi neprotahoval.
Poslanec SN M. Mihalik: Len veľmi krátko. Bolo tu
spomenuté meno politika. A kto v ňom vidí
symboliku demokratického Československa? Myslím,
že to hovorí za všetko i v súvislosti
s históriou. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Nezlobte se, faktické poznámky nemohou
být příležitostí k tomu, abyste
rozpoutali polemiku na jiné téma.
Poslanec SN M. Ransdorf: Jen drobnost. Tomuto nedemokratickému
politikovi vděčí Slovensko za své
jižní hranice. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, já už vám
neudělím slovo k faktické poznámce,
lituji, vyčerpal jste ho tentokrát.
Poslanec SN Š. Paulov: Ja by som pána Ransdorfa ako
predstaviteľa rýdzo demokratického dedičstva
politickej strany, ktorá tu 45 rokov rýdzo demokraticky
viedla tento štát, rád požiadal, aby mi
vysvetlil, v čom sa naša strana hlási k nečistým
tradíciám.
Poslanec SN J. Bernášek: Já bych se chtěl
pana Ransdorfa zeptat, když nám tady tak pečlivě
vyjmenoval problémy, do kterých jsme se v současné
době dostali, a když označil dokonce viníky,
kterými podle něho jsou lidé z disentu, co
dělala v té době Komunistická strana
Československa. Není ona ten viník? A proč
se Komunistická strana Čech a Moravy tohoto dědictví
zříká?
Poslanec SN M. Ransdorf: Já jenom ...
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, já jsem vám neudělil
slovo. S faktickou připomínkou se hlásí
poslanec Verner.
Poslanec SL J. Verner: Pan poslanec tady mluvil o absurditách.
Řekl bych, že absurditou je vystoupení pana
poslance. Zmiňoval se tady o marasmu protektorátu,
o marasmu klerofašistického státu, ale nezmínil
se o čtyřicetiletém marasmu vlády
jedné strany. Snaží se to, co tady tato strana
páchala, podsunout dvouletému působení
nových demokratických sil od sametové revoluce.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pan poslanec Ransdorf byl už potřetí
kritizován, dávám vám tedy slovo.
Poslanec SN M. Ransdorf: Já se domnívám,
že se nemůžeme zříkat odpovědnosti
za to špatné, co tu bylo, ale rozpad našeho společného
státu těžko můžete připsat
na vrub minulého čtyřicetiletého období.
(Smích v sále.) Můžete se smát,
myslím, že historie tyto věci posoudí.
Ještě k poznámce, která směřovala
k pracím například Petra Pitharta a dalších
představitelů polistopadového období.
Mám na mysli některé teze, které jsou
obsaženy v knize Osmašedesátý nebo které
jsou v jeho sbírce statí Dějiny a politika
nebo v knize, kterou vydal pod pseudonymem Podiven a která
se týká dějin Čechů v nové
době. Kdyby se tam pan kolega podíval, tak tam najde
nepochybně určité přehodnocení
českých dějin, které ukazuje určitý
obrat proti těm tradicím, které byly spojeny
s československou státností i v době
před druhou světovou válkou.
Předsedající místopředseda FS V. Benda: S faktickou poznámkou se ještě hlásí kolega Moric.
Poslanec SL V. Moric: Vážený pán predseda!
Dovoľte mi, aby som povedal, že Slovenská národná
strana od roku 1967 hlása spoluprácu medzi národom
slovenským a národom českým. Dve strany
na svete hlásajú nenávisť, a to je fašistická
strana a strana, ktorá bola predchodkyňou tej strany,
z ktorej je pán Ransdorf. Jedna hlása nenávisť
medzi rasami a druhá hlása nenávisť
medzi triedami. Tak nech si to druhý raz rozmyslí
- to, čo hovorí tento pán. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pan poslanec Ransdorf, ale prosil bych o stručnost.
Poslanec SN M. Ransdorf: Já bych prosil, když už
bere odvahu pan Moric k takovým dalekosáhlým
a zobecňujícím tvrzením, aby si dal
tu práci a Karla Marxe si přečetl. (Smích
v sále.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Pane poslanče, lituji, to nebyla odpověď
na faktickou poznámku. Nemáte právo na repliku.
Pane poslanče, neudělím vám slovo,
nedá se nic dělat.
Poslanec SL V. Moric: Prepáčte, ale, bohužiaľ,
toho Marxa som čítal, preto tak hovorím.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Slovo má pan poslanec Jičínský,
připraví se pan poslanec Dostál. Je zde stále
více než dvacet přihlášek, šetřete
trošku naším společným časem.
Poslanec SN Z. Jičínský: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění.
Když jsme dostali to krátké programové
prohlášení nové federální
vlády, hovořil jsem v diskusi o něm, že
snad, tehdy jsem měl zato, že shodou okolností
byl zvolen termín, který nám připomíná
právě smutné výročí
Mnichova. Hovořil jsem tehdy o druhém Mnichovu,
protože i tu je nebezpečí, že se má
rozhodovat o osudu československého státu,
aniž občané se k té věci mohou
vyjádřit. Karel Kosík to nazval "třetím
Mnichovem". Nechávám vašemu posouzení,
pro které stanovisko se v této věci rozhodnete.
Pan místopředseda Čič, když odůvodňoval
tento návrh ústavního zákona, hovořil
o tom, že je třeba respektovat realitu, jaká
se vytvořila. A v této souvislosti si musíme
opravdu položit otázku a tuto otázku poctivě
zodpovědět, kdo tuto realitu vytvořil. Za
to, že stát je v tomto stavu, ve kterém je,
odpovídají dvě vítězné
strany, které svým způsobem se snažily
parlament odstavit, neměly zájem, aby o těchto
věcech se jednalo v parlamentě. Dostáváme
určité věci hotové k tomu, abychom
je teď chápali jako součást reality.
A už teď vidíme nebezpečí v tom,
že ona slova o pokojném rozchodu budou mít
daleko k naplnění. Jestliže pan místopředseda
české vlády Kalvoda hovoří
o tom, že česká strana se nutně bude
uchylovat k neústavním postupům, a jestliže
pan předseda slovenské vlády měl taková
stanoviska, jaká měl v poslední době,
pak to, podle mého soudu, pro ono pokojné řešení
našeho rozchodu nic pozitivního neposkytuje.
Kolega Voleník kritizoval náš platný
ústavní zákon, že neobsahuje v sobě
sebezáchovné mechanismy pro zachování
státu. V tomto ohledu žádná ústava
nemůže mít v sobě dost sebezáchovných
mechanismů pro udržení státu pokud rozhodující
politické síly nebudou mít dostatek vůle
ústavu respektovat. Ústavní postup pro řešení
naší situace je komplikovaný, svým způsobem
jde o řešení kvadratury kruhu. Ale přece
jenom určité postupy možné jsou a můžeme,
budeme-li je volit, zůstat v rámci federální
ústavnosti. A určité ústavní
postupy nebo určité postupy, které se za
ústavní prohlašují, ústavními
nejsou.
Federální ústavnost, z níž máme
vycházet při řešení naší
současné situace, to není jenom ústavní
zákon č. 143/1968 Sb. spolu s četnými
novelizacemi, ale je to i Listina základních práv
a svobod občanů, která stanoví, že
občané se podílejí nebo účastní
na správě státu přímo a prostřednictvím
zvolených zástupců. To, že na prvním
místě se hovoří o tom, že občané
se podílejí přímo na správě
státu, bychom neměli nechávat stranou, chceme-li
skutečně postupovat ústavní cestou.
Federální shromáždění
ani národní rady nemohou všechno, i když
se na tom třeba usnesou ústavním zákonem.
V tomto smyslu to, co jsem citoval z Listiny základních
práv a svobod, je něčím, co Federální
shromáždění svým způsobem
limituje při přijímání ústavních
zákonů. A stejně tak poslanci jsou vázáni
poslaneckým slibem, tím, na základě
čeho byli voleni ve volbách do tohoto orgánu,
což platí nejen pro poslance Federálního
shromáždění, ale i pro poslance národních
rad. A chceme-li tedy, aby legalita postupů, ústavnost
postupů byla spojena i s legitimitou, a ten pojem pan předseda
ústavně-právního výboru tady,
myslím, zbytečně zlehčil. V naší
souvislosti opravdu jde o to, aby postupy a přijatá
rozhodnutí byla legitimní, to znamená oprávněná
ve smyslu dovolávání se oprávněnosti
původu kroků nezbytných k tomu, aby to či
ono rozhodnutí mohlo být učiněno.
A v této souvislosti jsem přesvědčen
o tom, že žádný z ústavních
postupů není možný, jestliže se
z něj vyloučí referendum jako integrální
složka tohoto postupu.
Doporučuji tedy, abyste skutečně uvážili
doplňující návrhy, které přednesl
jménem klubu poslanců Sociálně demokratické
strany poslanec Fišera. Chceme-li respektovat ústavní
cestu k řešení naší soudobé
státoprávní krize, nesmíme tedy referendum
z těchto cest vyloučit.
Hovořilo se tu i o právu na sebeurčení.
Nikdo právo na sebeurčení neodmítá.
Ale chceme-li opravdu hovořit o právu na sebeurčení,
pak toto právo mají především
občané a ne volení zástupci. A nemají
ho rozhodně ty dvě strany, které ve volbách
dostaly právo vytvořit vládu, ale nedostaly
právo rozhodovat o osudu státu. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji vám pane poslanče. Slovo
má pan poslanec Dostál, připraví se
pan poslanec Malíř. Nevidím technickou, prosím,
pane poslanče.
Poslanec SN Š. Paulov: Len kratučkú poznámku
k tým apelom, že by referendum nebolo vylúčené.
Ústava Slovenskej republiky článok 7: "O
vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi
alebo o vystúpení z tohto zväzku sa rozhodne
ústavným zákonom s následným
referendom." To isté je v slovenskej ústave
článok 93 ods. 1, ktorý hovorí o referende:
"Referendom sa potvrdí ústavný zákon
o vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi
alebo o vystúpení z tohto zväzku." Takže
spomínané referendum nie je slovenský problém.
Dajte si do českej ústavy takýto paragraf,
budete referendum mať.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji pane poslanče. S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Jičínský.
Poslanec SN Z. Jičínský: Budu samozřejmě
pro to, aby v české ústavě bylo referendum,
ale kolegovi bych chtěl říci, že národní
rady nemají plnou legitimitu rozhodovat o osudu státu,
protože byly voleny v rámci federální
ústavy, která národním radám
svěřovala jenom jistou část kompetence
a jinou část kompetence dávala Federálnímu
shromáždění a do něj zvoleným
zástupcům. Politická legitimita národně
politické reprezentace vzešlá z voleb je ve
Federálním shromáždění
a v národních radách dohromady.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Chtěl bych říci, že jednací
řád nezná toto stupňování
diskuse na faktickou poznámku a odpověď na
ni. Ještě vám dám jednou slovo, pane
kolego, ale nenatahujte tyto řetězce.
Poslanec SN Š. Paulov: To je len slovná kľučka,
ako obísť sebaurčovacie právo národa
- poznámka pána profesora.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Slovo má pan poslanec Dostál.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, vážení hosté. Pokud
byste ode mne čekali vášnivý a emoční
projev, asi vás dnes neuspokojím, neboť bych
chtěl mluvit o faktech, ale v přítomnosti
zpravodaje, protože pan zpravodaj Cuper mi doporučil,
o čem se může mluvit v diskusi a o čem
by se nemělo mluvit.
Chtěl bych mluvit o legitimitě, kterou pan zpravodaj
zpochybnil. Pan zpravodaj však bloudí po sněmovně,
takže zřejmě uznal, že mé důvody
budou irelevantní. Přesto si ale myslím,
že by zde měly zaznít. Chtěl bych mluvit
o legitimitě, o které se pan zpravodaj Cuper zmínil,
že bychom o ní nemuseli diskutovat. Chtěl bych
o ní mluvit, vážení přátelé,
v souvislosti s tím, že si stále bereme dobré
příklady ze zemí, ke kterým chceme
v Evropě patřit. Ale ještě zde nikdo
nenastolil otázku, jak tyto podobné problémy
legitimně řeší země Evropy, kam
máme a chceme směřovat. Jak tyto problémy
řeší jejich zákony a jejich ústavy.
Nejsem odborník na ústavní právo a
proto bych citoval z expertizy člověka nad jiné
povolaného, to je z expertizy bývalého místopředsedy
vlády Pavla Rychetského. Cituji:
"Moderní státy ve svých ústavách
svůj zánik zpravidla neupravují. V jejich
ústavách nalezneme naopak celou řadu ustanovení
blokujících některé ústavní
změny většího rozsahu. Tak například
francouzská ústava v článku 89 zakazuje
řízení o změně ústavy,
dotýkající se celistvosti státního
území nebo republikánské formy vlády.
Italská ústava změnu republikánské
formy vlády výslovně zakazuje. Ve Francii,
Itálii, NSR a Rakousku musí být změny
ústavy dotýkající se členství
spolkových zemí nebo oblastí organizace orgánů,
veřejné moci nebo jiné zásadní
změny potvrzeny po přijetí parlamentem ještě
referendem. Podle belgické ústavy je parlament automaticky
rozpuštěn, navrhne-li změnu ústavy.
Navrženou změnu ústavy pak projednává
zákonodárný sbor, vzešlý z nových
voleb."
Proč tento stručný citát z expertizy
pana doktora Rychetského? Z jednoho prostého důvodu.
Chtěl bych podpořit názor našeho klubu
na celou problematiku, chtěl bych podpořit pozměňovací
návrh pana kolegy Fišery, který právě
v intencích těchto příkladů
za hranicemi naší země alespoň stojí
k zamyšlení.