Čtvrtek 8. října 1992

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa ešte niekto vyjadriť v rozprave? Nikto.

Pán poslanec Valenčík má faktickú poznámku. Po ňom poslanec Lenský.

Poslanec SL R. Valenčík: Příště se budu hlásit jako "O", protože mám otázku. Jsou zde tři místopředsedové federální vlády. Chtěl bych se zeptat, v jakém pořadí budou předkládat to, co jim bylo více či méně Federálním shromážděním uloženo. Kdy předloží dodatek k programovému prohlášení, do kdy předloží návrh opatření, která by měla předejít krizovému vývoji, a do kdy v případě přijetí tohoto předloží tento návrh. Chci, aby federální vláda jasně řekla, v jakém pořadí tyto věci splní.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: K týmto dvom boli stanovené termíny Federálnym zhromaždením. Predpokladám, že to vláda akceptuje. Pýtame sa vlastne, kedy bude predložené toto.

Pán poslanec Lenský.

Poslanec SN I. Lenský: Vážené Federálne zhromaždenie! Nechcem rozširovať politickú polemiku. Jedna aj druhá strana si tu môžu vymieňať názory a zrejme by sme sa k ničomu nedopracovali. Pokúsil by som sa zostať na pôde platného práva. Domnievam sa, že uznesenie, ako je formulované, sa nedá prijať. Prečo? Nemôžeme žiadať vládu, aby predložila návrh ústavného zákona o prechode zostávajúcich kompetencií k 31. 12. 1992, keď nevieme, čo sa stane s republikou. Podľa môjho názoru, keď sa chce prijať takéto uznesenie, tak by malo znieť, že sa žiada vláda, aby predložila návrh ústavného zákona o prechode zostávajúcich kompetencií na Českú republiku a Slovenskú republiku pre prípad zániku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. To má logiku, ale takto to podľa môjho názoru logiku nemá a federácia sa nemôže vzdať svojich kompetencií v prípade, keby neprestala existovať.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Je to váš pozmeňujúci návrh? Áno.

Pán poslanec Sviták, po ňom pán poslanec Moric.

Poslanec SL I. Sviták: Vážení kolegové, základní problém, jak to vidím z hlediska soustavného studia filozofie během 50 let je, že bohužel nemáme společnou řeč. Když v roce 1584 přijeli první Angličané k severoamerickým břehům, tak se ptali Indiánů: "Jak se jmenuje vaše země?" Indiáni jim řekli: "Vingandakoa." To ovšem nebyla odpověď na otázku Angličanů, ale bylo to zjištění: "Vy, Angličané, máte pěkné šaty." Oni se nedokázali domluvit, protože neměli společnou řeč. Jestliže nevytvoříme společnou řeč mezi koalicí a mezi opozicí, která nám umožňuje komunikaci, pak jakési hynutí tohoto orgánu bude nejen nepříjemné, ale i tragické. Pokusme se vytvořit společnou řeč v procesu transformace nebo proměny tohoto shromáždění a tohoto státu v něco jiného - bez tohoto sémantického předpokladu nedorozumění. Musíme hovořit jako ti Indiáni s těmi Angličany. Kdo z nás je Indián a kdo z nás je Angličan, nechávám vašemu rozhodnutí.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Moric sa vzdal svojej snahy o faktickú poznámku. Ešte sa hlási pán poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové, několikrát se stalo, nejméně dvakrát, že vlastně vyšly vládní strany vstříc našim návrhům, protože je považovaly za v podstatě rozumné. Někteří z nás by byli toho názoru, že by bylo vhodné vložit za slova "předložila návrh" slovo "zásad". Jde o to, aby byly předloženy nejdříve zásady ústavního zákona. Vyplývá to ze zkušenosti, kterou máme, když jsme předkládali poslanecký návrh o jednom paragrafu k novelizaci ústavního zákona o referendu. Myslím, že toto bude zákon o větším počtu paragrafů, a proto by bylo namístě, aby byly opravdu předloženy nejdříve zásady.

Čili náš návrh je vstřícný a je jasný. Žádáme, aby byly předloženy zásady návrhu ústavního zákona a souhlasíme s tím, co říká pan poslanec Lenský, to je také naše podmínka - "pro případ zániku ČSFR". Čili pro případ, nikoliv za každou cenu. Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa, prosím, ešte niekto vyjadriť? Nikto sa vyjadriť nechce? Pán poslanec Mečl.

Poslanec SL J. Mečl: Dámy a pánové, já se pokusím, asi neúspěšně, ale zkusím to, přispět trochu k té společné řeči. Chtěl bych vysvětlit za některé kolegy poslance, proč vedeme diskusi k poměrně jednoduchému usnesení.

Kolega Moric to tady velmi expresívně zdůraznil, že federace už bylo dost a že federace neodvratně končí 31. 12. tohoto roku. Budiž, já jsem tomu přiznám se osobně nevěřil. Ale v současné době a v tomto Federálním shromáždění mi prosím vás věřte, zejména poslanci a poslankyně, kteří mě znají, že nám opravdu záleží - a mně osobně jako právníkovi - na tom, aby ten závěr federace v tomto Federálním shromáždění, v tomto zákonodárném sboru byl opravdu závěrem, procesem, operací řízenou, promyšlenou, která nevyvolá nejrůznější poruchy, pocity křivdy, která opravdu - tak jak si někteří poslanci myslí skončí do 31. 12. Já o tom mám nesmírnou pochybnost, i když to nemám za zlé ani v tomto případě z hlediska jejich logiky uvažování ani HZDS, ani ODS. Opravdu mám pochybnost, že to lze.

Přiznám se kolegům, že jsem se to ani v minulosti nenaučil, a nic jsem nezapomněl, že jsem se nikdy na zániku státu nepodílel. Ale já nejsem z toho, co tady slyším a čtu, přesvědčen o tom, že federální vláda a ani politické dohody ODS a HZDS mají promyšlený scénář skutečně seriózní, nechaotického zániku společného státu.

Tak prosím vás, přijali jsme kompetenční zákon a projednáváme v podstatě dva kompetenční zákony. Jaký ten kompetenční zákon, který jsme schválili, má význam? Oficiálně politiky ODS federální vlády bylo řečeno, že význam kompetenčního zákona je v podstatě pouze v legalizaci faktického stavu, který už tady je. Exekutiva, federální vláda, dříve, než jsme tento kompetenční zákon přijali, v podstatě veškeré působnosti převedla. Nepřijali jsme zákon o způsobech zániku federace, který je asi vůbec klíčovým zákonem pro celou tuto operaci československého státu. Nyní z pléna FS - a kolega Mlčák se určitě neurazí, ani kolegyně Bellušová - jako iniciativní usnesení je požadováno na vládě, aby připravila další zbytkový kompetenční zákon. Myslím, že to je starost federální vlády, aby věděla, v jakém časové sledu, v jaké věcné posloupnosti bude přesouvat kompetence z federace na republiky. Bylo tady zmíněno - a to není přesné -, že jde o další kompetence federální vlády, respektive ústředních úřadů. Takto usnesení není koncipováno. Jde samozřejmě i o působnosti, které vykonává Federální shromáždění.

Federální vláda vychází ze zásady - a celkem je to zásada, se kterou se dá nepochybně pracovat -, že nejde o dělení majetku, nejde o rozpočítávání majetku, ale že jde o vypořádání, vyrovnání majetku, a že federální majetek přináleží, souvisí s působnostmi, které federace vykonává. To je federální majetek. Federální majetek je ten podle názoru federální vlády, a to odpovídá ústavě, který federace potřebuje k výkonu svých působností.

Nyní je iniciován v podstatě zbytkový velký kompetenční zákon, ale ten přece těsně souvisí s vypořádáním federálního majetku, jakým způsobem bude federální vláda nebo Federální shromáždění přesouvat činnosti, agendy na republiky, a nebude současně přesouvat materiální zajištění těchto působnosti.

Já si, dámy a pánové, nejsem jist, že scénář nebo plán nebo harmonogram nebo jak chcete zániku československé federace, společného státu, je vypracován tak, aby nevznikly velké poruchy. A nejsem si také jist, zda se tímto způsobem neobchází přijetí skutečně seriózního zákona o způsobech zániku federace. Ten zákon o způsobech zániku federace, a to už jsme si tady s panem místopředsedou Čičem vysvětlovali, je pouze pravidlem pro hledání toho kterého konkrétního způsobu zániku československé federace, který určí buď Federální shromáždění, nebo národní rady. To znamená, my činíme řadu operací, ale tu základní operaci, ten základní krok k zániku československé federace určitým regulovaným řízeným procesem jsme stále ještě neudělali. Všechno. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mečlovi. Chce sa ešte niekto prihlásiť do rozpravy? Pán podpredseda vlády Filkus by chcel reagovať na otázku pána poslanca Valenčíka.

Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus: Nechcem zasahovať do diskusie, pretože - ako to cítim - diskusiu k štátoprávnemu usporiadaniu sme už mali a kompetenčný zákon sme odhlasovali.

Pánovi poslancovi Valenčíkovi chcem povedať, že pokiaľ ide o Programové vyhlásenie vlády, resp. dodatok k tomuto Programovému vyhláseniu, včera sme ho odovzdali, v týchto dňoch ho Federálne zhromaždenie bude mať k dispozícii.

Pokiaľ ide o materiál, týkajúci sa protikrízových zásahov, ten ešte nie je hotový, ale to je otázka dní. Dostanete ho a záleží od vás, kedy ho budete chcieť mať predmetom vášho rokovania.

Musím ešte odpovedať pánovi poslancovi Fišerovi.

Keď som tu minule vystupoval v súvislosti so záverečným účtom a rozpočtom za I. polrok 1992, tak som hovoril o jednej možnej alternatíve, že keď sa napríklad nepodarí delenie armády alebo niečo iné, budeme musieť počítať aj s určitými čiastkami spoločných výdavkov, ktoré použijeme, a možnože budeme uvažovať o určitom provizóriu. V tejto súvislosti som sa o tom takto zmienil.

Nechcem vás o tom zvlášť presviedčať. Každý z vás sa k tomu postaví podľa svojho svedomia. Chcem vám povedať len toľko, že skutočnosť je taká, že keď z hľadiska inštitucionálneho usporiadania už od júna tohto roku namiesto trinástich orgánov štátnej správy pôsobí len päť, že sa nič k negatívnemu nezmenilo a že sme pritom aj niečo ušetrili.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády Rudolfovi Filkusovi. Ďalšie prihlášky do rozpravy nevidím. Vyhlasujem rozpravu za ukončenú.

Boli predložené dva pozmeňovacie návrhy, pokiaľ som to dobre zachytil. Prosím, aby ste sa k nim eventuálne vyjadrili. Prvý bol návrh pána poslanca Lenského, ktorý žiada, aby bolo doplnené "v prípade zániku federácie". Druhý bol návrh pána poslanca Fišeru, ktorý žiada, aby bolo doplnené "zásady".

Chcete sa vyjadriť? Prosím, pán poslanec Mlčák.

Společný zpravodaj výborů SN J. Mlčák: Vyjádřil bych se velmi stručně. Byl mi nesmírně sympatický od kolegy Fišery pokus o společnou řeč, kolegy Svitáka (to bylo v podstatě jedno a totéž).

Chtěl bych říci jednu věc. Byly tady dva návrhy. Přimlouval bych se, aby byl přijat návrh, který přednese kolegyně Bellušová, ten druhý - s těmi zásadami, kde je v podstatě obsažen i návrh kolegy Fišery. Čili nedoporučuji přijmout návrh kolegy Lenského. Přimlouvám se za přijetí návrhu kolegy Fišery. (Rozruch a šum v sále.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: O chvíľu si to vyjasníme, vážení kolegovia. Pani poslankyňa Bellušová, prosím.

Společná zpravodajka výborů SN E. Bellušová: Aj keď sa to zdá snáď nemožné, je treba zvážiť text, ktorý sme navrhli a protinávrhy, ktoré boli podané.

Tak, ako bolo povedané pánom kolegom Mlčákom, že návrh, ktorý podal pán kolega Lenský, ktorý hovorí len o doplnení poslednej vety, môžeme dokonca zlúčiť s návrhom pána poslanca Fišeru. Tento návrh na uznesenie, ktorý máte pred sebou s opravou slova "vyzýva" na slovo "žiada", zostane a medzi slová "návrh ústavného zákona" sa doplní slovo "návrh zásad ústavného zákona". Za dátum, ktorý tam zostáva k dátumu 31. 12. 1992 sa doplnia slová "pre prípad zániku ČSFR".

Po konzultácii s podpredsedami vlády tento návrh v takej pozmenenej podobe odporúčame prijať tomuto plénu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno. Môžem to chápať ako spoločný návrh, pripája sa aj pán poslanec Mlčák. Potom by sme nemuseli hlasovať o pozmeňujúcom návrhu, ale o celom takto upravenom návrhu naraz. Sú tým uspokojené návrhy obidvoch poslancov, pán poslanec Lenský aj pán poslanec Fišera? Áno, ďakujem pekne.

Hlasujeme o takto upravenom návrhu uznesenia.

Prosím, pán poslanec Lux.

Poslanec SL J. Lux: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, navrhuji, abychom zvlášť hlasovali o pozměňovacích návrzích, a potom zvlášť o usnesení.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: V tomto prípade, pán kolega, ťažko môžete toto navrhovať, pretože navrhovatelia si osvojili obidva návrhy. Teda návrh navrhovatelia prebrali - obidva návrhy - do svojho návrhu. Tam nemáme čo o žiadnych pozmeňovacích návrhoch hlasovať a rozprava medzitým skončila.

Poslanec SL J. Kovář: Požádal bych o desetiminutovou přestávku pro klub ODS.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno.

Prerušujem rokovanie do 16. hodiny.

Schůze přerušena: 15.46 hodin.

Schůze pokračuje: 16.09 hodin.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pokračujeme v našom rokovaní. Konštatujem, že sme uznášaniaschopní. Prosím obidvoch navrhovateľov, aby sa po porade vyjadrili. Slovo má pani poslankyňa Bellušová.

Společná zpravodajka SN E. Bellušová: Vážené dámy vážení páni! Dovoľte, aby sme pristúpili k hlasovaniu. V prvom prípade sa ospravedlňujem pánovi poslancovi Lenskému, že som sa ho neopýtala skôr, ako som podala návrh na zlúčenie dvoch protinávrhov. Dovoľte preto, aby som ich prečítala v poradí a s takým odporúčaním, ako boli podané.

Prvý v poradí podal pozmeňovací návrh pán kolega Lenský, ktorý navrhuje len za slová "Slovenskú republiku" doplniť "v prípade zániku ČSFR k 31.12.1992". Celý text by teda bol v takejto podobe.

"Federálne zhromaždenie ČSFR žiada vládu ČSFR, aby čo najskôr predložila návrh ústavného zákona o prechode zostávajúcich kompetencií federácie na Českú republiku a Slovenskú republiku v prípade zániku ČSFR k 31.12.1992."

Odporúčam tento návrh prijať.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Hlási sa pán kolega Lenský.

Poslanec SN I. Lenský: Je tu drobný omyl. Text mal znieť: "na Českú republiku a Slovenskú republiku v prípade zániku ČSFR," ale bez dátumu. Pozmeňovací návrh je napísaný: "namiesto dátumu 31.12. 1992" text: v "prípade zániku ČSFR".

Společná zpravodajka SN E. Bellušová: Ďakujem.

V tomto prípade neodporúčam tento návrh prijať. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené kolegyne, vážené kolegovia! Zmena je v tom, že nebudeme hlasovať o celom uznesením, ale najskôr o obidvoch pozmeňovacích návrhoch a v prípade, že budú prijaté, tak o celom uznesení a v prípade, keď ani jeden nebude prijatý, potom budeme hlasovať o uznesení ako je predložené.

Hlási sa pán poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, omlouvám se, ale v zápise by se našlo, že jsem říkal, že souhlasím s tím, co navrhoval pan poslanec Lenský v té větě, která říkala "v případu zániku federace". Neměnil jsem to datum. Celý můj návrh by byl tak, jak jsem ho předal paní předsedkyni klubu Bellušové, a proto bych prosil, aby to bylo takto vzato. Celý můj návrh bude pak vypadat v tom komplexu.

Společná zpravodajka SN E. Bellušová: Je to v poriadku, pán kolega, ale najskôr budeme hlasovať o prvom pozmeňovacom návrhu a potom uvediem váš návrh.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Hlasujeme teraz o návrhu pána poslanca Lenského, ktorý znie - zaradiť za slová "Slovenskú republiku v prípade zániku ČSFR" s tým, že ďalšie slová "k dátumu 31. 12. 1992" sa prečiarknu. Je to tak, pán kolega Lenský? (Poslanec SN I. Lenský: Áno.)

Na prijatie tohto pozmeňovacieho návrhu stačí nadpolovičná väčšina prítomných.

Kto súhlasí s prijatím tohto návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 16.13

(SN 38, SL 30)

Kto je proti?

(SN 55, SL 68)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 34, SL 27)

Jeden poslanec v Snemovni národov a dvaja poslanci v Snemovni ľudu nehlasovali. Tento návrh nebol prijatý.

Teraz budeme hlasovať o návrhu pána poslanca Fišeru, ktorý žiada: Doplniť slovo "zásad" a ďalej žiada, aby tam bol návrh pána poslanca Lenského.

Společná zpravodajka výborů SN E. Bellušová: Áno. Ešte je doplnený o dátum. Dovoľte, aby som prečítala celý text návrhu pána poslanca Fišeru: "Federálne zhromaždenie ČSFR žiada vládu ČSFR, aby čo najskôr predložila návrh zásad ústavného zákona o prechode zostávajúcich kompetencií federácie na Českú republiku a Slovenskú republiku v prípade zániku ČSFR k 31. 12. 1992." V tomto znení neodporúčam uznesenie prijať.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem.

Ešte sa hlási pán poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Rozumí se samo sebou, že to datum je datem, do kdy má vláda dodat návrh, nikoli, že by k tomu datu zanikla federace. Je to jasné? Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Hlasujeme len o pozmeňovacích návrhoch pána poslanca Fišeru, ktorý v prvom prípade navrhuje za slovo "návrh" doplniť slovo "zásad" a za slovo "Slovenskú republiku" slová "v prípade zániku". Hlasujeme teda o týchto dvoch doplnkoch.

Kto súhlasí s týmito návrhmi na doplnenie, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 16.15

(SN 43, SL 45)

Kto je proti?

(SN 60, SL 63)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 24, SL 19)

Konštatujem, že v Snemovni národov bolo štyridsaťtri za, šesťdesiat proti, dvadsaťštyri sa zdržalo a jeden nehlasoval. V Snemovni ľudu štyridsaťpäť za, šesťdesiattri proti, devätnásť sa zdržalo. Ani tento návrh nebol prijatý.

Tým sme vyčerpali všetky pozmeňovacie návrhy a doplnky, ktoré boli prednesené v rozprave. Zostalo nám uznesenie, ako je navrhnuté obomi poslaneckými klubmi, ako ho máte v tlači 117 s tým, že slovo "vyzýva" sa nahradzuje "žiada".

Technickú poznámku má pán poslanec Foltýn.

Poslanec SL I. Foltýn: To, co přede mnou uvedl pan poslanec Fišera, mne přivádí na myšlenku, že to umožňuje dvojí výklad. Datum si skutečně někdo může vysvětlovat jako termín pro vládu, do kdy to má předložit, někdo si to může vysvětlovat v původním smyslu, že je to datum zániku federace. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Hlasujeme o uznesení, ako ho máte v tlači 117 s tým, že slovo "vyzýva" sa nahradzuje slovom "žiada".

Kto súhlasí s prijatím tohto uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 16.17

(SN 83, SL 77)

Kto je proti?

(SN 37, SL 33)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 8, SL 15)

Konštatujem, že v Snemovni národov bolo osemdesiattri za, tridsaťsedem proti, osem sa zdržalo. V Snemovni ľudu sedemdesiatsedem za, tridsaťtri proti, pätnásť sa zdržalo, jeden nehlasoval. Toto uznesenie Federálne zhromaždenie prijalo.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 64, SL č. 91, SN č. 85)

Ďakujem poslancovi Mlčákovi, ako i pani poslankyni Bellušovej. Teraz vám predložím, vážení kolegyne a kolegovia, návrh, ktorý predložili poslanecké kluby predsedom snemovní na dohodovací výbor, teda spoločný výbor pre dohodovacie konanie obidvoch snemovní, ktorý sa skladá z nasledujúcich poslancov Snemovne národov: pani poslankyňa Pradová za KDH, poslanec Bystrický za SDSS, poslanec Lenský za SDĽ, poslanec Havlík za SPR-RSČ, poslanec Dostál za ČSSD a poslanec Zvěřina za ODS. Má niekto pripomienky k týmto návrhom zo Snemovne národov? (Nikdo se nehlásil.) Pripomienky nie sú.

Snemovňa ľudu: za HZDS poslanec Kontra, za SNS poslanec Mihálik, za KDÚ-ČSL poslanec Kris, za Ľavý blok poslanec Svoboda, za Spolužitie poslanec Gawlik, za LSU poslanec Kosrhún.

To sú poslanci navrhnutí do dohodovacieho výboru za Snemovňu ľudu.

Má niekto námietky, výhrady alebo pripomienky k týmto návrhom? (Nikdo.) Pripomienky nie sú.

Budeme hlasovať naraz v obidvoch snemovniach. Samozrejme, každá snemovňa hlasuje za svojich poslancov. K prijatiu stačí nadpolovičná väčšina prítomných. Sme uznášaniaschopní v obidvoch snemovniach, Snemovni národov je 122 poslancov, v Snemovni ľudu 121 poslancov.

Kto súhlasí s takýmto zložením spoločnej komisie pre dohodovacie konanie nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 16.21

(SN 110, SL 114)

Kto je proti?

(SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP