Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa ešte niekto vyjadriť
v rozprave? Nikto.
Pán poslanec Valenčík má faktickú
poznámku. Po ňom poslanec Lenský.
Poslanec SL R. Valenčík: Příště
se budu hlásit jako "O", protože mám
otázku. Jsou zde tři místopředsedové
federální vlády. Chtěl bych se zeptat,
v jakém pořadí budou předkládat
to, co jim bylo více či méně Federálním
shromážděním uloženo. Kdy předloží
dodatek k programovému prohlášení, do
kdy předloží návrh opatření,
která by měla předejít krizovému
vývoji, a do kdy v případě přijetí
tohoto předloží tento návrh. Chci, aby
federální vláda jasně řekla,
v jakém pořadí tyto věci splní.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: K týmto dvom boli stanovené termíny
Federálnym zhromaždením. Predpokladám,
že to vláda akceptuje. Pýtame sa vlastne, kedy
bude predložené toto.
Pán poslanec Lenský.
Poslanec SN I. Lenský: Vážené Federálne
zhromaždenie! Nechcem rozširovať politickú
polemiku. Jedna aj druhá strana si tu môžu vymieňať
názory a zrejme by sme sa k ničomu nedopracovali.
Pokúsil by som sa zostať na pôde platného
práva. Domnievam sa, že uznesenie, ako je formulované,
sa nedá prijať. Prečo? Nemôžeme
žiadať vládu, aby predložila návrh
ústavného zákona o prechode zostávajúcich
kompetencií k 31. 12. 1992, keď nevieme, čo
sa stane s republikou. Podľa môjho názoru, keď
sa chce prijať takéto uznesenie, tak by malo znieť,
že sa žiada vláda, aby predložila návrh
ústavného zákona o prechode zostávajúcich
kompetencií na Českú republiku a Slovenskú
republiku pre prípad zániku Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky. To má logiku, ale takto
to podľa môjho názoru logiku nemá a federácia
sa nemôže vzdať svojich kompetencií v prípade,
keby neprestala existovať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Je to váš pozmeňujúci návrh?
Áno.
Pán poslanec Sviták, po ňom pán poslanec
Moric.
Poslanec SL I. Sviták: Vážení kolegové,
základní problém, jak to vidím z hlediska
soustavného studia filozofie během 50 let je, že
bohužel nemáme společnou řeč.
Když v roce 1584 přijeli první Angličané
k severoamerickým břehům, tak se ptali Indiánů:
"Jak se jmenuje vaše země?" Indiáni
jim řekli: "Vingandakoa." To ovšem nebyla
odpověď na otázku Angličanů,
ale bylo to zjištění: "Vy, Angličané,
máte pěkné šaty." Oni se nedokázali
domluvit, protože neměli společnou řeč.
Jestliže nevytvoříme společnou řeč
mezi koalicí a mezi opozicí, která nám
umožňuje komunikaci, pak jakési hynutí
tohoto orgánu bude nejen nepříjemné,
ale i tragické. Pokusme se vytvořit společnou
řeč v procesu transformace nebo proměny tohoto
shromáždění a tohoto státu v
něco jiného - bez tohoto sémantického
předpokladu nedorozumění. Musíme hovořit
jako ti Indiáni s těmi Angličany. Kdo z nás
je Indián a kdo z nás je Angličan, nechávám
vašemu rozhodnutí.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Moric sa vzdal
svojej snahy o faktickú poznámku. Ešte sa hlási
pán poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
dámy a pánové, několikrát se
stalo, nejméně dvakrát, že vlastně
vyšly vládní strany vstříc našim
návrhům, protože je považovaly za v podstatě
rozumné. Někteří z nás by byli
toho názoru, že by bylo vhodné vložit
za slova "předložila návrh" slovo
"zásad". Jde o to, aby byly předloženy
nejdříve zásady ústavního zákona.
Vyplývá to ze zkušenosti, kterou máme,
když jsme předkládali poslanecký návrh
o jednom paragrafu k novelizaci ústavního zákona
o referendu. Myslím, že toto bude zákon o větším
počtu paragrafů, a proto by bylo namístě,
aby byly opravdu předloženy nejdříve
zásady.
Čili náš návrh je vstřícný
a je jasný. Žádáme, aby byly předloženy
zásady návrhu ústavního zákona
a souhlasíme s tím, co říká
pan poslanec Lenský, to je také naše podmínka
- "pro případ zániku ČSFR".
Čili pro případ, nikoliv za každou cenu.
Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa, prosím, ešte niekto
vyjadriť? Nikto sa vyjadriť nechce? Pán poslanec
Mečl.
Poslanec SL J. Mečl: Dámy a pánové,
já se pokusím, asi neúspěšně,
ale zkusím to, přispět trochu k té
společné řeči. Chtěl bych vysvětlit
za některé kolegy poslance, proč vedeme diskusi
k poměrně jednoduchému usnesení.
Kolega Moric to tady velmi expresívně zdůraznil,
že federace už bylo dost a že federace neodvratně
končí 31. 12. tohoto roku. Budiž, já
jsem tomu přiznám se osobně nevěřil.
Ale v současné době a v tomto Federálním
shromáždění mi prosím vás
věřte, zejména poslanci a poslankyně,
kteří mě znají, že nám
opravdu záleží - a mně osobně
jako právníkovi - na tom, aby ten závěr
federace v tomto Federálním shromáždění,
v tomto zákonodárném sboru byl opravdu závěrem,
procesem, operací řízenou, promyšlenou,
která nevyvolá nejrůznější
poruchy, pocity křivdy, která opravdu - tak jak
si někteří poslanci myslí skončí
do 31. 12. Já o tom mám nesmírnou pochybnost,
i když to nemám za zlé ani v tomto případě
z hlediska jejich logiky uvažování ani HZDS,
ani ODS. Opravdu mám pochybnost, že to lze.
Přiznám se kolegům, že jsem se to ani
v minulosti nenaučil, a nic jsem nezapomněl, že
jsem se nikdy na zániku státu nepodílel.
Ale já nejsem z toho, co tady slyším a čtu,
přesvědčen o tom, že federální
vláda a ani politické dohody ODS a HZDS mají
promyšlený scénář skutečně
seriózní, nechaotického zániku společného
státu.
Tak prosím vás, přijali jsme kompetenční
zákon a projednáváme v podstatě dva
kompetenční zákony. Jaký ten kompetenční
zákon, který jsme schválili, má význam?
Oficiálně politiky ODS federální vlády
bylo řečeno, že význam kompetenčního
zákona je v podstatě pouze v legalizaci faktického
stavu, který už tady je. Exekutiva, federální
vláda, dříve, než jsme tento kompetenční
zákon přijali, v podstatě veškeré
působnosti převedla. Nepřijali jsme zákon
o způsobech zániku federace, který je asi
vůbec klíčovým zákonem pro
celou tuto operaci československého státu.
Nyní z pléna FS - a kolega Mlčák se
určitě neurazí, ani kolegyně Bellušová
- jako iniciativní usnesení je požadováno
na vládě, aby připravila další
zbytkový kompetenční zákon. Myslím,
že to je starost federální vlády, aby
věděla, v jakém časové sledu,
v jaké věcné posloupnosti bude přesouvat
kompetence z federace na republiky. Bylo tady zmíněno
- a to není přesné -, že jde o další
kompetence federální vlády, respektive ústředních
úřadů. Takto usnesení není
koncipováno. Jde samozřejmě i o působnosti,
které vykonává Federální shromáždění.
Federální vláda vychází ze
zásady - a celkem je to zásada, se kterou se dá
nepochybně pracovat -, že nejde o dělení
majetku, nejde o rozpočítávání
majetku, ale že jde o vypořádání,
vyrovnání majetku, a že federální
majetek přináleží, souvisí s
působnostmi, které federace vykonává.
To je federální majetek. Federální
majetek je ten podle názoru federální vlády,
a to odpovídá ústavě, který
federace potřebuje k výkonu svých působností.
Nyní je iniciován v podstatě zbytkový
velký kompetenční zákon, ale ten přece
těsně souvisí s vypořádáním
federálního majetku, jakým způsobem
bude federální vláda nebo Federální
shromáždění přesouvat činnosti,
agendy na republiky, a nebude současně přesouvat
materiální zajištění těchto
působnosti.
Já si, dámy a pánové, nejsem jist,
že scénář nebo plán nebo harmonogram
nebo jak chcete zániku československé federace,
společného státu, je vypracován tak,
aby nevznikly velké poruchy. A nejsem si také jist,
zda se tímto způsobem neobchází přijetí
skutečně seriózního zákona
o způsobech zániku federace. Ten zákon o
způsobech zániku federace, a to už jsme si
tady s panem místopředsedou Čičem
vysvětlovali, je pouze pravidlem pro hledání
toho kterého konkrétního způsobu zániku
československé federace, který určí
buď Federální shromáždění,
nebo národní rady. To znamená, my činíme
řadu operací, ale tu základní operaci,
ten základní krok k zániku československé
federace určitým regulovaným řízeným
procesem jsme stále ještě neudělali.
Všechno. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Mečlovi. Chce sa ešte
niekto prihlásiť do rozpravy? Pán podpredseda
vlády Filkus by chcel reagovať na otázku pána
poslanca Valenčíka.
Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus:
Nechcem zasahovať do diskusie, pretože - ako to cítim
- diskusiu k štátoprávnemu usporiadaniu sme
už mali a kompetenčný zákon sme odhlasovali.
Pánovi poslancovi Valenčíkovi chcem povedať,
že pokiaľ ide o Programové vyhlásenie
vlády, resp. dodatok k tomuto Programovému vyhláseniu,
včera sme ho odovzdali, v týchto dňoch ho
Federálne zhromaždenie bude mať k dispozícii.
Pokiaľ ide o materiál, týkajúci sa protikrízových
zásahov, ten ešte nie je hotový, ale to je
otázka dní. Dostanete ho a záleží
od vás, kedy ho budete chcieť mať predmetom vášho
rokovania.
Musím ešte odpovedať pánovi poslancovi
Fišerovi.
Keď som tu minule vystupoval v súvislosti so záverečným
účtom a rozpočtom za I. polrok 1992, tak
som hovoril o jednej možnej alternatíve, že keď
sa napríklad nepodarí delenie armády alebo
niečo iné, budeme musieť počítať
aj s určitými čiastkami spoločných
výdavkov, ktoré použijeme, a možnože
budeme uvažovať o určitom provizóriu.
V tejto súvislosti som sa o tom takto zmienil.
Nechcem vás o tom zvlášť presviedčať.
Každý z vás sa k tomu postaví podľa
svojho svedomia. Chcem vám povedať len toľko,
že skutočnosť je taká, že keď
z hľadiska inštitucionálneho usporiadania už
od júna tohto roku namiesto trinástich orgánov
štátnej správy pôsobí len päť,
že sa nič k negatívnemu nezmenilo a že
sme pritom aj niečo ušetrili.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem podpredsedovi vlády Rudolfovi
Filkusovi. Ďalšie prihlášky do rozpravy
nevidím. Vyhlasujem rozpravu za ukončenú.
Boli predložené dva pozmeňovacie návrhy,
pokiaľ som to dobre zachytil. Prosím, aby ste sa k
nim eventuálne vyjadrili. Prvý bol návrh
pána poslanca Lenského, ktorý žiada,
aby bolo doplnené "v prípade zániku
federácie". Druhý bol návrh pána
poslanca Fišeru, ktorý žiada, aby bolo doplnené
"zásady".
Chcete sa vyjadriť? Prosím, pán poslanec Mlčák.
Společný zpravodaj výborů SN J. Mlčák:
Vyjádřil bych se velmi stručně. Byl
mi nesmírně sympatický od kolegy Fišery
pokus o společnou řeč, kolegy Svitáka
(to bylo v podstatě jedno a totéž).
Chtěl bych říci jednu věc. Byly tady
dva návrhy. Přimlouval bych se, aby byl přijat
návrh, který přednese kolegyně Bellušová,
ten druhý - s těmi zásadami, kde je v podstatě
obsažen i návrh kolegy Fišery. Čili nedoporučuji
přijmout návrh kolegy Lenského. Přimlouvám
se za přijetí návrhu kolegy Fišery.
(Rozruch a šum v sále.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: O chvíľu si to vyjasníme, vážení
kolegovia. Pani poslankyňa Bellušová, prosím.
Společná zpravodajka výborů SN E.
Bellušová: Aj keď sa to zdá snáď
nemožné, je treba zvážiť text, ktorý
sme navrhli a protinávrhy, ktoré boli podané.
Tak, ako bolo povedané pánom kolegom Mlčákom,
že návrh, ktorý podal pán kolega Lenský,
ktorý hovorí len o doplnení poslednej vety,
môžeme dokonca zlúčiť s návrhom
pána poslanca Fišeru. Tento návrh na uznesenie,
ktorý máte pred sebou s opravou slova "vyzýva"
na slovo "žiada", zostane a medzi slová
"návrh ústavného zákona"
sa doplní slovo "návrh zásad ústavného
zákona". Za dátum, ktorý tam zostáva
k dátumu 31. 12. 1992 sa doplnia slová "pre
prípad zániku ČSFR".
Po konzultácii s podpredsedami vlády tento návrh
v takej pozmenenej podobe odporúčame prijať
tomuto plénu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno. Môžem to chápať
ako spoločný návrh, pripája sa aj
pán poslanec Mlčák. Potom by sme nemuseli
hlasovať o pozmeňujúcom návrhu, ale
o celom takto upravenom návrhu naraz. Sú tým
uspokojené návrhy obidvoch poslancov, pán
poslanec Lenský aj pán poslanec Fišera? Áno,
ďakujem pekne.
Hlasujeme o takto upravenom návrhu uznesenia.
Prosím, pán poslanec Lux.
Poslanec SL J. Lux: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, navrhuji, abychom zvlášť
hlasovali o pozměňovacích návrzích,
a potom zvlášť o usnesení.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: V tomto prípade, pán kolega, ťažko
môžete toto navrhovať, pretože navrhovatelia
si osvojili obidva návrhy. Teda návrh navrhovatelia
prebrali - obidva návrhy - do svojho návrhu. Tam
nemáme čo o žiadnych pozmeňovacích
návrhoch hlasovať a rozprava medzitým skončila.
Poslanec SL J. Kovář: Požádal bych o
desetiminutovou přestávku pro klub ODS.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Áno.
Prerušujem rokovanie do 16. hodiny.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pokračujeme v našom rokovaní.
Konštatujem, že sme uznášaniaschopní.
Prosím obidvoch navrhovateľov, aby sa po porade vyjadrili.
Slovo má pani poslankyňa Bellušová.
Společná zpravodajka SN E. Bellušová:
Vážené dámy vážení
páni! Dovoľte, aby sme pristúpili k hlasovaniu.
V prvom prípade sa ospravedlňujem pánovi
poslancovi Lenskému, že som sa ho neopýtala
skôr, ako som podala návrh na zlúčenie
dvoch protinávrhov. Dovoľte preto, aby som ich prečítala
v poradí a s takým odporúčaním,
ako boli podané.
Prvý v poradí podal pozmeňovací návrh
pán kolega Lenský, ktorý navrhuje len za
slová "Slovenskú republiku" doplniť
"v prípade zániku ČSFR k 31.12.1992".
Celý text by teda bol v takejto podobe.
"Federálne zhromaždenie ČSFR žiada
vládu ČSFR, aby čo najskôr predložila
návrh ústavného zákona o prechode
zostávajúcich kompetencií federácie
na Českú republiku a Slovenskú republiku
v prípade zániku ČSFR k 31.12.1992."
Odporúčam tento návrh prijať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Hlási sa pán kolega Lenský.
Poslanec SN I. Lenský: Je tu drobný omyl. Text mal
znieť: "na Českú republiku a Slovenskú
republiku v prípade zániku ČSFR," ale
bez dátumu. Pozmeňovací návrh je napísaný:
"namiesto dátumu 31.12. 1992" text: v "prípade
zániku ČSFR".
Společná zpravodajka SN E. Bellušová:
Ďakujem.
V tomto prípade neodporúčam tento návrh
prijať. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené kolegyne, vážené
kolegovia! Zmena je v tom, že nebudeme hlasovať o celom
uznesením, ale najskôr o obidvoch pozmeňovacích
návrhoch a v prípade, že budú prijaté,
tak o celom uznesení a v prípade, keď ani jeden
nebude prijatý, potom budeme hlasovať o uznesení
ako je predložené.
Hlási sa pán poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
omlouvám se, ale v zápise by se našlo, že
jsem říkal, že souhlasím s tím,
co navrhoval pan poslanec Lenský v té větě,
která říkala "v případu
zániku federace". Neměnil jsem to datum. Celý
můj návrh by byl tak, jak jsem ho předal
paní předsedkyni klubu Bellušové, a
proto bych prosil, aby to bylo takto vzato. Celý můj
návrh bude pak vypadat v tom komplexu.
Společná zpravodajka SN E. Bellušová:
Je to v poriadku, pán kolega, ale najskôr budeme
hlasovať o prvom pozmeňovacom návrhu a potom
uvediem váš návrh.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Hlasujeme teraz o návrhu pána poslanca
Lenského, ktorý znie - zaradiť za slová
"Slovenskú republiku v prípade zániku
ČSFR" s tým, že ďalšie slová
"k dátumu 31. 12. 1992" sa prečiarknu.
Je to tak, pán kolega Lenský? (Poslanec SN I. Lenský:
Áno.)
Na prijatie tohto pozmeňovacieho návrhu stačí
nadpolovičná väčšina prítomných.
Kto súhlasí s prijatím tohto návrhu,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 16.13
(SN 38, SL 30)
Kto je proti?
(SN 55, SL 68)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 34, SL 27)
Jeden poslanec v Snemovni národov a dvaja poslanci v Snemovni
ľudu nehlasovali. Tento návrh nebol prijatý.
Teraz budeme hlasovať o návrhu pána poslanca
Fišeru, ktorý žiada: Doplniť slovo "zásad"
a ďalej žiada, aby tam bol návrh pána
poslanca Lenského.
Společná zpravodajka výborů SN E.
Bellušová: Áno. Ešte je doplnený
o dátum. Dovoľte, aby som prečítala
celý text návrhu pána poslanca Fišeru:
"Federálne zhromaždenie ČSFR žiada
vládu ČSFR, aby čo najskôr predložila
návrh zásad ústavného zákona
o prechode zostávajúcich kompetencií federácie
na Českú republiku a Slovenskú republiku
v prípade zániku ČSFR k 31. 12. 1992."
V tomto znení neodporúčam uznesenie prijať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem.
Ešte sa hlási pán poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Rozumí se samo sebou, že
to datum je datem, do kdy má vláda dodat návrh,
nikoli, že by k tomu datu zanikla federace. Je to jasné?
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Hlasujeme len o pozmeňovacích návrhoch
pána poslanca Fišeru, ktorý v prvom prípade
navrhuje za slovo "návrh" doplniť slovo
"zásad" a za slovo "Slovenskú republiku"
slová "v prípade zániku". Hlasujeme
teda o týchto dvoch doplnkoch.
Kto súhlasí s týmito návrhmi na doplnenie,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 16.15
(SN 43, SL 45)
Kto je proti?
(SN 60, SL 63)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 24, SL 19)
Konštatujem, že v Snemovni národov bolo štyridsaťtri
za, šesťdesiat proti, dvadsaťštyri sa zdržalo
a jeden nehlasoval. V Snemovni ľudu štyridsaťpäť
za, šesťdesiattri proti, devätnásť
sa zdržalo. Ani tento návrh nebol prijatý.
Tým sme vyčerpali všetky pozmeňovacie
návrhy a doplnky, ktoré boli prednesené v
rozprave. Zostalo nám uznesenie, ako je navrhnuté
obomi poslaneckými klubmi, ako ho máte v tlači
117 s tým, že slovo "vyzýva" sa nahradzuje
"žiada".
Technickú poznámku má pán poslanec
Foltýn.
Poslanec SL I. Foltýn: To, co přede mnou uvedl pan
poslanec Fišera, mne přivádí na myšlenku,
že to umožňuje dvojí výklad. Datum
si skutečně někdo může vysvětlovat
jako termín pro vládu, do kdy to má předložit,
někdo si to může vysvětlovat v původním
smyslu, že je to datum zániku federace. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Hlasujeme o uznesení, ako ho
máte v tlači 117 s tým, že slovo "vyzýva"
sa nahradzuje slovom "žiada".
Kto súhlasí s prijatím tohto uznesenia, nech
zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 16.17
(SN 83, SL 77)
Kto je proti?
(SN 37, SL 33)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 8, SL 15)
Konštatujem, že v Snemovni národov bolo osemdesiattri
za, tridsaťsedem proti, osem sa zdržalo. V Snemovni
ľudu sedemdesiatsedem za, tridsaťtri proti, pätnásť
sa zdržalo, jeden nehlasoval. Toto uznesenie Federálne
zhromaždenie prijalo.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 64, SL
č. 91, SN č. 85)
Ďakujem poslancovi Mlčákovi, ako i pani poslankyni
Bellušovej. Teraz vám predložím, vážení
kolegyne a kolegovia, návrh, ktorý predložili
poslanecké kluby predsedom snemovní na dohodovací
výbor, teda spoločný výbor pre dohodovacie
konanie obidvoch snemovní, ktorý sa skladá
z nasledujúcich poslancov Snemovne národov: pani
poslankyňa Pradová za KDH, poslanec Bystrický
za SDSS, poslanec Lenský za SDĽ, poslanec Havlík
za SPR-RSČ, poslanec Dostál za ČSSD a poslanec
Zvěřina za ODS. Má niekto pripomienky k týmto
návrhom zo Snemovne národov? (Nikdo se nehlásil.)
Pripomienky nie sú.
Snemovňa ľudu: za HZDS poslanec Kontra, za SNS poslanec
Mihálik, za KDÚ-ČSL poslanec Kris, za Ľavý
blok poslanec Svoboda, za Spolužitie poslanec Gawlik, za
LSU poslanec Kosrhún.
To sú poslanci navrhnutí do dohodovacieho výboru
za Snemovňu ľudu.
Má niekto námietky, výhrady alebo pripomienky
k týmto návrhom? (Nikdo.) Pripomienky nie sú.
Budeme hlasovať naraz v obidvoch snemovniach. Samozrejme,
každá snemovňa hlasuje za svojich poslancov.
K prijatiu stačí nadpolovičná väčšina
prítomných. Sme uznášaniaschopní
v obidvoch snemovniach, Snemovni národov je 122 poslancov,
v Snemovni ľudu 121 poslancov.
Kto súhlasí s takýmto zložením
spoločnej komisie pre dohodovacie konanie nech zdvihne
ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 16.21
(SN 110, SL 114)
Kto je proti?
(SN 0, SL 0)