Čtvrtek 8. října 1992

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Obávám se, že pan poslanec Tyl, pokud nepředložil písemně návrh do ukončení rozpravy, bohužel asi ztrácí možnost tento návrh uplatnit. Obávám se, že jiného vysvětlení nenalezneme. Tudíž se ptám, jestli je zde někde přítomen poslanec Tyl, abychom mu dali přece jenom ještě možnost. Pokud není, táži se, zda jsou schopni zpravodajové přednést ostatní pozměňovací návrhy tak, aby byly sněmovně srozumitelné a aby se o nich mohlo hlasovat.(Oba zpravodajové kývají, že ano.) Táži se ještě obou sněmoven, zda můžeme přistoupit k hlasování bez toho, abyste měli příslušné pozměňovací návrhy písemně před sebou. Vzhledem k pokročilé hodině bych se velmi přimlouval za tuto druhou možnost, abychom hlasovali po přečtení návrhu. (Připomínky z pléna). Neřekl jsem nic, jestli akceptuji, nebo neakceptuji. Navrhuji, abychom nemuseli trvat na předložení písemných návrhů jednotlivých pozměňovacích návrhů vzhledem k pokročilé době.

Takže poprosím zástupce navrhovatele pana Štefanoviče, aby ještě pronesl závěrečné slovo, pokud cítíte tuto potřebu.

Společný zpravodaj výborů SN M. Štefanovič: Vážené Federálne zhromaždenie! Pripomienok je skutočne veľa, problematika je veľmi aktuálna, ale dovoľte predsa len, aby som vysvetlil niekoľko vecí, respektíve zaujal stanovisko.

V prvom rade: tých poznámok bolo pomerne veľa a vysvetlení by si žiadalo v skutku veľmi veľa, ale na to nemáme príležitosť ani možnosť. Ide o to, že vskutku v niektorých prípadoch návrhy alebo vysvetlenia, ktoré sa podávali nesprávne, chápu právne relácie, ktoré v zákone sú alebo ktoré sa prípadne navrhujú. Aspoň niekoľko poznámok.

V prvom rade nám ide o celé naše poľnohospodárstvo, čo s ním budeme robiť, kam naše poľnohospodárstvo pôjde. Poznamenávam, včera večer sme mali panelovú besedu v Slovenskom rozhlase, kde funkcionári z rôznych odvetví, ale i poľnohospodári vyjadrovali katastrofickú situáciu, ktorá v poľnohospodárstve je z hľadiska možného kolapsu.

Nám ide o tom, aby sme z poľnohospodárstva urobili fungujúce dobré poľnohospodárstvo, ktoré zabezpečí výživu tomuto ľudu, národu českému či slovenskému. To má byť hlavný cieľ. A preto musíme uvažovať, čo s poľnohospodárstvom v budúcnosti bude. V prvom rade máme tu veľmi rozšírené družstvá, ktoré existujú. Spomeňte si, že družstevníctvo predmníchovskej republiky bolo u nás veľmi rozvinuté a hlavnou politickou silou tu bola agrárna strana, ktorá bazírovala na agrárnom družstevníctve.

Družstevníctvo na celom svete funguje veľmi úspešne a dobre a preto prestaňme s tým, čo bolo v pôvodnom vládnom návrhu zákona, keď v dôvodovej správe, kde bolo povedané, že transformujeme družstvá na nedružstvá a "snáď niektoré zostanú aj naďalej družstvami." Nie, tam, kde si ľudia vedia pomôcť svojpomocne hospodáriť, kde im to dobre pôjde, bude to dobré.

V prvom rade: máme veľký rozdiel v pomeroch, pokiaľ ide o Českú republiku a Slovenskú republiku.

Prvá poznámka. Zákon 162/1990 Zb. v Českej republike vôbec nebol uplatnený. Podľa neho sa neurobili ani v jednom družstve stanovy a nebol zavedený systém delenia majetku. Takže pre Českú republiku táto otázka vôbec neprichádza do úvahy. V mnohých družstvách na Slovensku uplatnený bol a ide o to, aby to tieto družstvá mohli uplatniť. To znamená, povedal to veľmi pekne aj pán premiér Klaus (vtedy ako minister financií), keď povedal, že pokiaľ neuznávame zákon 162/1990 Zb., že to bude mať za následok vyvlastnenie tých, ktorým zákon toto vlastníctvo dal. Pán Klaus to sám povedal. A viete, že tieto veci on ovláda a vie aké sú stanoviská.

Ďalej je tu problém v nedeliteľnom fonde a tu len jednu poznámku. Nedeliteľný fond je v tomto prípade len ako forma, kde na zvláštnom účte budú zložené peniaze, pokiaľ sa týmto ľuďom vyplatí, preplatí, keď sa povie, že do dvoch-troch rokov, tak do tej doby sa doklady doložia.

Pokiaľ ide o vlastníctvo pôdy, tak len jednu poznámku. Dokazovanie vlastníctva u nás trvá dlho. Bude trvať desať rokov. Pretože vlastníctvo stále trvá, kto si ho doloží aj za desať rokov, vlastníkom bude. Ale podiel z družstva - to je viazané k vlastníctvu a zákon hovorí jednoznačne: kto si to do 28. 4. 1992 nedoložil, nepredložil a neprihlásil sa, tak nemá právny nárok na podiel z imania družstva.

Aj ministerstvo poľnohospodárstva, keď dalo na Slovensku pokyny, že je to treba urobiť do decembra, tak to vlastne je už proti tomuto zákonu. A my by sme len chceli, aby sa táto prax uzákonila. To znamená, nemeníme vlastnícke vzťahy, nepredlžujeme lehoty, ale mám dojem že to tu už bolo viackrát vysvetlené a preto by som len prosil, aby ste zvážili návrh pani poslankyne Bellušovej, ktorý má veľmi veľa do seba. Ja myslím, že by bolo dobré aspoň v tejto podobe tento zákona alebo túto úpravu prijať.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Chtěl bych se zeptat zpravodajů, jestli mají potřebu se vyjádřit k navrhované novele zákona, než budou předkládat jednotlivé pozměňovací návrhy, o kterých se bude hlasovat. Nemají, děkuji, ani jeden ze zpravodajů.

Je to zákon, u kterého platí zákaz majorizace, to znamená, že platí samozřejmě nejen při schvalování návrhu novely jako celku, ale i při hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích. Ještě se pokouším přivolat poslance, pokud se zdržují v této budově, aby se dostavili do jednacího sálu. Vidím, že tato snaha je částečně úspěšná. Poprosím kolegy zpravodaje, aby předkládali jednotlivé pozměňovací návrhy v tom pořadí, v jakém byly předkládány. Zřejmě to bude nejvhodnější. Prosím ještě kolegy poslance, aby se usadili na svá místa, abychom mohli přistoupit k hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích.

Přistoupíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Slovo má poslanec zpravodaj Kučera za Sněmovnu národů.

Společný zpravodaj výborů SN M. Kučera: Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vám navrhl jiný systém hlasování o pozměňovacích návrzích, než je systém podle toho, jak padl, a to z toho důvodu, že poslanec Tyl navrhuje změnu celého § 33 a), kdežto ostatní návrhy mění nebo upravují jeho části. Proto navrhuji hlasovat nejprve o návrhu poslance Tyla, a potom o úpravách navrženého znění.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já se obávám, že takovéto přehazování asi není možné. Musíme pokračovat tak, zejména když se jedná pouze o jediný paragraf, tak bych pokračoval tak, jak nám ukládá zákon o jednacím řádu. Prosím, pane kolego, s faktickou poznámkou.

Poslanec SN I. Hamarčák: Vážený pán predsedajúci! Pokiaľ sa pamätám, tak pred chvíľou ste povedali, že ste ukončili rozpravu o tomto probléme a do tej doby písomne pán poslanec Tyl tento návrh nepredložil. Ja sa obávam, že o tomto návrhu sa nedá hlasovať.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já se obávám, že nemáte pravdu, pane poslanče. Pan poslanec Tyl přednesl svůj návrh a předložil ho před hlasováním. Takže to je dostatečná doba. Pan poslanec Šedovič.

Poslanec SL J. Šedovič: Vážené dámy, vážení páni! Musíme predložiť návrh pána poslanca Tyla ako prvý, pretože to je návrh, ktorý mení filozofiu § 33 a) nielen ako vecné znenie, ale celý prístup riešenia problému. Pokiaľ by sme prijali riešenie, ktoré navrhuje buď pán Andrássy alebo pani Bellušová, tak už by návrh pána Tyla neprichádzal do úvahy, pretože už by bolo znenie prijaté. Pokiaľ by sme sa rozhodli návrh pána Tyla - (Předsedající první místopředseda

FS F. Šedivý: Prosím o klid v sále.) Pokiaľ by sme sa rozhodli návrh pána poslanca Tyla posúdiť a vyjadriť sa o ňom hlasovaním, musíme ho predložiť ako prvý. To je môj osobný názor.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Ještě kolega Zelenay se hlásí.

Místopředseda FS R. Zelenay: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, kolegyne a kolegovia! Takýchto prípadov sme tu mali viac, ale predsa to vôbec neznamená, keď je jeden komplexný návrh a je pár pozmeňovacích, že sa musí meniť poradie. My môžeme schváliť niektoré pozmeňovacie, niektoré nemusíme schváliť a potom, keď dôjde ku komplexnému návrhu a ten schválime, tak pochopiteľne ten potom ruší ostatné. Ale toto poradie je určené zákonom o Rokovacom poriadku. Keby sme chceli zmeniť poradie, musíme v prvom rade zmeniť zákon o Rokovacom poriadku. Až potom môžeme postupovať ďalej. Nemôžeme uznesením meniť právny poriadok vyššieho poriadku a zákon Federálneho zhromaždenia je vyšším poriadkom ako uznesenie Federálneho zhromaždenia.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Já vidím, že buďto páni zpravodajové tento návrh nepředloží, nebo budeme muset nechat hlasovat. Prosím o vyjádření, jestli je nezbytné, aby byl jako první. Pokud by nebyly námitky, tak bychom mohli takovýmto způsobem postupovat. Jestliže toto neberu jako námitku, nebudeme. Takže prosím, podle pořadí, jak byly předloženy pozměňovací návrhy.

Společný zpravodaj výborů SL J. Šedovič : Pozmeňovací návrh predložil poslanec Andrássy a rovnaký návrh predložil pán poslanec Kučera. Pozmeňovací návrh znie: "Vypustiť odsek 2 z § 33 a)." Stanovisko hospodárskeho výboru, ktoré tu prezentujem, je, že hospodársky výbor Snemovne ľudu odporučil tento odsek 2 vypustiť. Hospodársky výbor Snemovne národov odporučil tento bod zachovať. Nechávam rozhodnutie na snemovniach.

Společný zpravodaj výborů SN M. Kučera: Souhlasím se stanoviskem kolegy Šedoviče.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Budeme o věci hlasovat. Je to zákon, u kterého platí zákaz majorizace, musí tedy být oběma částmi Sněmovny národů přijat nejméně 38 hlasy. Obě sněmovny budou hlasovat společně. Obě sněmovny jsou usnášeníschopné.

Prosím poslance, kteří jsou pro návrh kolegy Andrássyho, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko.

Hlasování: 19.51

(SN-ČR 13, SN-SR 11, SL 50)

Kdo je proti?

(SN-ČR 13, SN-SR 45, SL 43)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 31, SN-SR 3, SL 21)

Ze 60 poslanců české části Sněmovny národů třináct pro, třináct proti, třicet jeden se zdržel, z 59 přítomných poslanců slovenské části Sněmovny národů jedenáct pro, čtyřicet pět proti, tři se zdrželi, ze 119 přítomných poslanců Sněmovny lidu padesát pro, čtyřicet tři proti, dvacet jeden se zdržel.

Návrh nebyl přijat. Prosím o další návrh.

Společný zpravodaj výborů SN M. Kučera: Další je návrh poslankyně Bellušové - vypustit celou větu, která začíná: "Vláda České republiky a Slovenské republiky mohou nařízením upravit" - tuto větu vypustit a nahradit touto větou: "Národní rada Slovenské republiky může zákonem upravit:

1. Podrobnosti o způsobu a lhůtě prokázání právního nároku oprávněnými osobami podle § 14 písm. b).

2. Režim majetkových podílů podle § 17 písm. a), pokud byly tyto majetkové podíly přiznány podle zákona č. 162/1990 Sb., o zemědělském družstevnictví."

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Domnívám se, že tento návrh je srozumitelný. Prosím zpravodaje o stanovisko.

Společný zpravodaj výborů SN M. Kučera: Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů doporučuji tento návrh přijmout.

Společný zpravodaj výborů SL J. Šedovič : Odporúčam tento návrh prijať.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Stanovisko zpravodajů je shodné. Oba doporučují sněmovnám tento návrh přijmout. Budeme hlasovat opět společně. Všechny části Federálního shromáždění jsou usnášeníschopné.

Prosím poslance, kteří jsou pro návrh kolegyně Bellušové, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko.

Hlasování: 19.54

(SN-ČR 19, SN-SR 48, SL 69)

Kdo je proti?

(SN-ČR 5, SN-SR 0, SL 11)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 35, SN-SR 12, SL 37)

Ze 60 poslanců české části Sněmovny národů devatenáct pro, pět proti, třicet pět se zdrželo, jeden nehlasoval; ze 60 přítomných poslanců slovenské části Sněmovny národů čtyřicet osm pro, nikdo proti, dvanáct se zdrželo. Ze 120 přítomných poslanců Sněmovny lidu šedesát devět pro, jedenáct proti, třicet sedm se zdrželo, tři nehlasovali.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím o další návrh. Společný zpravodaj výborů SN M. Kučera: Poslední pozměňovací návrh přednesl poslanec Tyl. Jde o změnu navrhovaného § 33 písm. a). Přečtu jeho znění: "Majetek, na který vznikne nárok fyzické osobě podle zvláštních předpisů, bude nabyvatelem nebo jeho právním nástupcem vydán v poměru, v jakém tento majetek převzal.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Táži se, zda je návrh srozumitelný.

Poslanec SN M. Štefanovič: Tento návrh vôbec nesúvisí s celým zákonom ani so zmyslom toho, čo sme navrhovali v návrhu, ktorý sme predložili a netýka sa celého zákona, pretože keby takto znel § 33 a) nemal by v tomto zákone zmysel.

Poslanec SN Z. Masopust: Stručně si dovolím reagovat na dotaz, který nám adresoval pan předsedající. Návrh se mi zdá srozumitelný verbálně, ale právně je naprosto nesrozumitelný. (Potlesk.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Svůj názor na návrh může samozřejmě každý vyjádřit hlasováním. Prosím o názory zpravodajů.

Společný zpravodaj výborů SN M. Kučera: Dovolím si zhodnotit za svou osobu, protože v tomto smyslu jsme o tom ve výboru nejednali. Protože chápu tento návrh jako návrh řešící sporné body majetkoprávní ve prospěch oprávněných osob, dovoluji si sněmovně tento návrh doporučit.

Společný zpravodaj výborů SL J. Šedovič : Ako spravodajca za hospodársky výbor musím konštatovať, že s takouto filozofiou sme k riešeniu tohto problému nepristupovali a preto nemôžem predniesť kladné stanovisko k tomuto návrhu za výbor.

Neodporúčam návrh prijať.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pokud jsem rozuměl poznámce zástupce navrhovatele, také nedoporučuje návrh přijmout. Můžeme přistoupit k hlasování.

Žádám poslance, kteří jsou pro přijetí tohoto návrhu, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko.

Hlasování: 19.58

(SN-ČR 22, SN-SR 7, SL 41)

Kdo je proti?

(SN-ČR 16, SN-SR 47, SL 60)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 21, SN-SR 6, SL 15)

Z 59 poslanců české části Sněmovny národů dvacet dva pro, šestnáct proti, dvacet jeden se zdržel; ze 60 přítomných poslanců slovenské části Sněmovny národů sedm pro, čtyřicet sedm proti, šest se zdrželo. Ze 119 přítomných poslanců Sněmovny lidu čtyřicet jeden pro, šedesát proti, patnáct se zdrželo, tři nehlasovali.

Ani tento pozměňovací návrh nebyl přijat.

Předpokládám, že tímto pozměňovacím návrhem byly vyčerpány všechny pozměňovací návrhy, které v rozpravě padly. Budeme hlasovat o zákonu jako celku. Budeme hlasovat opět společně. Obě sněmovny jsou usnášeníschopné.

Žádám poslance, kteří souhlasí s návrhem novely zákona tak, jak ji přednesl navrhovatel pan Štefanovič a s doporučením zpravodajů, ať zvednou ruku a stisknou tlačítko!

Hlasování: 20.00

(SN-ČR 22, SN-SR 49, SL 64)

Kdo je proti?

(SN-ČR 10, SN-SR 5, SL 9)

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 27, SN-SR 5, SL 45)

Konstatuji, že z padesáti devíti přítomných poslanců české části Sněmovny národů bylo dvacet dva pro, deset proti a dvacet sedm se zdrželo. Nikdo neignoroval. Z padesáti devíti poslanců zvolených ve slovenské části Sněmovny národů čtyřicet devět pro, pět proti a pět se zdrželo. Nikdo neignoroval. Ze sto dvaceti poslanci Sněmovny lidu šedesát čtyři bylo pro, devět proti a čtyřicet pět se zdrželo. Dva poslanci hlasování ignorovali.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP