Přítomno: | 131 poslanců Sněmovny lidu |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
E. Dufala, R. Filkus, R. Hofbauer, V. Klaus, J. Kostrhun, J. Kóša,
M. Kováč, J. Lux, E. Mitrová, J. Moravčík,
I. Němec, P. Porubský, M. Sládek, D. Slobodník,
J. Stank, J. Suchánek, J. Svoboda, F. Šedivý,
I. Urban
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
K. Dyba, L. Fiala, P. Gandalovič, I. Kočárník,
J. Krejsa, D. Malíř, J. Ruml, P. Štěpánek,
M. Tošovský, P. Válka, J. Vodehnal
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
P. Baco, L'. Dolgoš, M. Duray, L'. Gajdošíková.
I. Hamarčák, R. Kováč, Á. Král,
M. Kučera, I. Lenský, J. Minka, I. Mjartan, Š.
Nižňanský
Poznámka redakce: Účast poslanců Sněmovny
národů byla ve zprávě zpracována
podle záznamů o hlasování, jelikož
originál prezenčních listin nebyl v době
zpracování zpráv k dispozici. Jako nepřítomní
poslanci jsou uvedeni ti, kteří se tento den nezúčastnili
žádného hlasování a které
počítač takto evidoval ve všech záznamech.
Schůze pokračuje: 9.23 hodin. Předsedající
místopředseda FS V. Benda: Vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, dámy a pánové,
dovolte, abych přivítal všechny poslance Sněmovny
lidu a Sněmovny národů a další
hosty našeho jednání na druhém pracovním
dnu této společné schůze a současně
jednání tohoto druhého dne zahájil.
Zvláště vítám i vaším
jménem přítomné členy federální
vlády.
Nejdříve bych vás rád seznámil
s programem dnešního dne a s některými
procedurálními problémy, které budeme
muset vyřešit před vlastním jednáním.
Především tisky 202, 224, 226 a 227, které
mají být předmětem našeho jednání,
jste obdrželi dnes. Tím nebyla splněna podmínka
48 hodin podle § 19 odst. 1 zákona o jednacím
řádu Federálního shromáždění.
Protože však jde o naléhavé návrhy
zpracované v průběhu naší práce,
doporučuji přijmout usnesení, že přes
nedodržení stanovené zákonné
lhůty sněmovny souhlasí s projednáváním
těchto bodů.
Navrhuji, abychom hlasovali o tomto procedurálním
návrhu bez rozpravy. Jsou nějaké námitky?
(Nebyly.) Požaduje někdo rozpravu? (Nikdo.)
Dávám tedy hlasovat o tom, zda souhlasíme
s tím, aby tisky 202, 224, 226 a 227 byly projednávány,
ač nebyly doručeny se zákonným předstihem
48 hodin.
Kdo ve Sněmovně lidu a ve Sněmovně
národů souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko.
Hlasování: 9.28
(SN 80, SL 82)
Kdo je proti?
(SN 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 5, SL 6)
Konstatuji, že ve Sněmovně národů
souhlasilo s projednáváním osmdesát
poslanců, nikdo nebyl proti, pět se zdrželo
hlasování, pět hlasování ignorovalo,
ve Sněmovně lidu souhlasilo osmdesát dva
poslanců, nikdo nebyl proti, šest se zdrželo
hlasování, jeden hlasování ignoroval.
Obě sněmovny tak daly souhlas s projednáváním
opožděně doručených tisků.
Jak jsme včera schválili při projednávání
programu naší společné schůze,
máme dnes projednávat jednotlivé body programu
v tomto pořadí:
1. Vládní návrh zákona o zániku
státní organizace ČSD (tisk 179) a návrh
výboru hospodářského SL (tisk 202)
2. Návrh zákona o ochraně spotřebitele
(tisk 195) a návrh výborů sociálních
SL a SN (tisk 224)
3. Hlasování o pozměňovacích
a doplňovacích návrzích k vládnímu
návrhu zákona o zániku funkce soudců
a o skončení pracovních a služebních
poměrů při zrušení státních
orgánů ČSFR a organizací jimi zřízených
(tisk 136) a návrh výborů ústavně-právních
SL a SN (tisk 192)
4. Návrh zákona, kterým se mění
zákon č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci
ve znění zákona č. 47/1991 Sb. (tisk
196) a návrh výborů ústavně-právních
SL a SN (tisk 226)
5. Návrh na použití prostředků
státních finančních rezerv federace
k řešení problému likvidity Československé
obchodní banky (tisk 200) a návrh výborů
finančních a rozpočtových SL a SN
(tisk 227)
6. Vládní návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu FS ČSFR dohoda o používání
místní měny Českou a Slovenskou Federativní
Republikou a mnohostrannou agenturou pro investiční
záruky, (tisk 210)
Tady se musíme krátce pozastavit. Předsedové
sněmoven přikázali tento tisk jako gesčním
výborům výborům zahraničním.
Výbory zahraniční však tisk dosud neprojednaly
a patrně nebudou schopny se sejít k jeho řádnému
projednání. Proto předsedové sněmoven
mění své rozhodnutí a žádají
výbory pro finance a rozpočet, které měly
tento návrh přikázán a projednaly
ho, aby se staly v této záležitosti výbory
gesčními. Prosím proto předsedy obou
výborů pro finance a rozpočet, aby se během
jednání ke mně dostavili, abychom mohli upřesnit
technické okolnosti této změny v gesci.
předsedající V. Benda Za sedmé - Odpovědi
členů vlády na interpelace poslanců
Federálního shromáždění.
Za osmé - Bod včera doplněný do programu
rozpravy: budoucnost poslanců FS.
Avšak dříve, než přistoupíme
k projednávání jednotlivých bodů,
musíme projednat postup k sjednocení usnesení
sněmoven FS k návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při
skončení pracovního poměru. Včera
byla po hlasování o tomto návrhu zákona
přijata rozdílná usnesení sněmoven.
Návrh usnesení schválila pouze Sněmovna
lidu. Oba předsedové sněmoven navrhují
postupovat podle § 31 písm. b) zákona o jednacím
řádu FS. Navrhuje se proto oběma sněmovnám
vyslovit souhlas se zahájením dohodovacího
řízení. Jsou prosím připomínky
k tomuto postupu? Nejsou.
Prosím poslance Sněmovny národů, zvláště
z její slovenské části, aby se ještě
na chvíli dostavili do sálu a zasedli do lavic.
Musíme dát souhlas k dohodovacímu řízení
a zvolit dohodovací výbor.
Nejsou připomínky? Není tomu tak. Mohli bychom
tedy hlasovat, kdyby slovenská část Sněmovny
národů měla usnášeníschopný
počet poslanců. Nyní je tomu tak. Dávám
hlasovat.
Prosím poslance Sněmovny lidu a Sněmovny
národů, kdo je pro zahájení dohodovacího
řízení v této věci, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko!
Hlasování: 9.35
(SN 76, SL 83)
Kdo je proti?
(SN 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 5, SL 5)
Děkuji. Konstatuji, že ve Sněmovně národů
bylo sedmdesát šest poslanců pro, nikdo proti,
pět se zdrželo hlasování, dva ignorovali.
Ve Sněmovně lidu bylo osmdesát tři
poslanců pro, nikdo nebyl proti, pět se zdrželo,
jeden ignoroval.
Konstatuji, že obě sněmovny vyslovily souhlas
se zahájením dohodovacího řízení.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 115, SL
č. 147, SN č. 143)
Žádám proto předsedy poslaneckých
klubů, aby předložili předsedům
sněmoven návrhy na složení dohodovacího
výboru. Předpokládám, že se přidržíme
obvyklého počtu, to je dvanáct, po jednom
zástupci z každého poslaneckého klubu.
Ale toliko v jedné ze sněmoven. Nicméně,
než budou sestaveny podklady pro volbu dohodovací
komise, můžeme pokračovat v jednání.
Máme projednávat vládní návrh
zákona o zániku státní organizace
Československé státní dráhy
tisk 179. Připravte si prosím návrh usnesení
Sněmovny lidu tisk 202.
Bod programu 6: Vládní návrh zákona
o zániku státní organizace Československé
státní dráhy (tisk 179) a návrh výboru
hospodářského Sněmovny lidu (tisk
202)
Vládní návrh odůvodní místopředseda
vlády pan Antonín Baudyš. Pane místopředsedo,
máte slovo k odůvodnění vládního
návrhu.
Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš:
Vážený pane předsedo sněmovny,
vážení páni poslanci, vážené
paní poslankyně, federální vláda
vám předkládá návrh zákona
o zániku státní organizace Československé
státní dráhy. Jde o zákon, jehož
existence se předpokládá v článku
2 ústavního zákona č. 493/1992 Sb.,
kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci.
Předkládaný návrh zákona zrušuje
zákon, kterým je upraven vznik a postavení
ČSD, to je zákon č. 68/1989 Sb., a upravuje
rozdělení a přechod majetku, práv,
závazků a povinností na nástupnické
organizace. Návrh zákona bere za základní
princip dělení majetku územní princip
a v těch případech, kde není možno
tento princip uplatnit, vychází obdobně jako
v případě zákona o dělení
majetku ČSFR z dělení majetku podle počtu
obyvatel. Majetek a veškerá práva, závazky
a povinnosti přecházejí podle návrhu
zákona na nástupnické organizace určené
zákony národních rad.
Vzhledem k potřebě zachování sociální
a právní jistoty železničářů
je zvláštní důraz kladen na přechod
pracovněprávních vztahů. U práv
a povinností ČSD, která vycházejí
z mezinárodních smluv a z členství
v mezinárodních organizacích, u kterých
nebude možno uplatnit územní princip, se předpokládá,
že práva a závazky přejdou ve stejném
rozsahu na nástupnické subjekty. Aplikace tohoto
ustanovení je ovšem podmíněna souhlasem
zahraničních smluvních stran. Je třeba
mít na zřeteli, že obě nástupnické
organizace se o členství v mezinárodní
organizaci budou nově ucházet. Z hlediska mezinárodního
práva je pak třeba k cesi práv a závazků,
v našem případě zanikající
organizace ČSD, souhlasu zahraničních smluvních
partnerů.
Mpř. vlády ČSFR A. Baudyš
Návrh zákona jako podpůrné hledisko,
nikoliv jako samostatný princip dělení majetku,
uplatňuje hledisko hospodárnosti, funkčnosti
a dalšího využití děleného
majetku. Proces dělení majetku ČSD bude z
hlediska časového velmi náročný.
Je těžko představitelné, že by
se jen na okamžik zastavil provoz železnic, aby bylo
možné k jednomu okamžiku provést dělení
veškerého majetku. Proto se předpokládá
v návrhu zákona, že vlády republik jmenují
pro dělení majetku své zmocněnce.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu místopředsedovi
vlády.
Návrh byl přikázán výborům
ústavně-právním, hospodářským
a finančním a rozpočtovým obou sněmoven.
Po projednání ve výborech připravily
písemný podklad výbory hospodářské
(tisk 202) a pověřily poslance Ivana Foltýna
za výbory Sněmovny lidu a poslance Ľubomíra
Zámišku za výbory Sněmovny národů
k přednesení zpravodajských zpráv.
Prosím pány zpravodaje, aby zaujali svá místa
zde na tribuně a aby přednesli zpravodajské
zprávy.
Společný zpravodaj výborů SN Ľ.
Zámiška : Vaša excelencia, pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
kolegyne a kolegovia! Mám tú česť zoznámiť
vás s návrhom zákona o zrušení
štátnej organizácie Československé
štátne dráhy.
Vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
predložila vládny návrh zákona, tlač
179, na prerokovanie vo výboroch a snemovniach Federálneho
zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky. Ústavný rámec na spracovanie tohto
zákona je daný ustanovením článku
2 bod 1 ústavného zákona č. 493/92
Zb., ktorým sa mení ústavný zákon
č. 143/68 o čs. federácii v znení
neskorších predpisov, podľa ktorého sa
zákonom Federálneho zhromaždenia rozdelí
a prevedie majetok, práva a povinnosti štátnej
organizácie Československé štátne
dráhy na novovzniknuté republikové organizácie
pre železničnú dopravu.
Predpokladaný návrh zákona ruší
zákon, ktorým bola zriadená štátna
organizácia Československé štátne
dráhy, upravuje rozdelenie a prechod majetku, práv
a povinností na nástupnícke republikové
organizácie.
Návrh zákona nie je špeciálnym zákonom
k ústavnému zákonu č. 541/92 Zb.,
o delení majetku Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky medzi Českú republiku a Slovenskú
republiku a jeho prechode na Českú republiku a Slovenskú
republiku, pretože k rozdeleniu Československých
štátnych dráh dochádza bez ohľadu
na existenciu či neexistenciu federácie v roku 1993.
Princípy delenia majetku sú však obdobné.
Návrh zákona berie za základ územný
princíp, ktorý primerane zodpovedá Viedenskej
dohode o sukcesii štátov vo vzťahu k štátnemu
majetku, k štátnym archívom a štátnym
dlhom z roku 1983. Ďalej je tiež použitý
princíp delenia majetku, práv a povinností
podľa počtu obyvateľov, t.j. 2 : 1.
Vládny návrh zákona o zrušení
štátnej organizácie Československé
štátne dráhy, tlač 179, bol prerokovaný
národohospodárskym a rozpočtovým výborom
Národnej rady Slovenskej republiky, výbormi finančnými
a rozpočtovými, ústavno-právnymi a
hospodárskymi Snemovne ľudu a Snemovne národov.
Česká národná rada oznámila
Federálnemu zhromaždeniu, že k vládnemu
návrhu zákona o zrušení štátnej
organizácie Československé štátne
dráhy nebude z dôvodu nedostatku času zaujímať
stanovisko.
Národohospodársky a rozpočtový výbor
Národnej rady Slovenskej republiky s návrhom zákona
súhlasí.
S návrhom zákona súhlasia a odporúčajú
jeho prijatie s pozmeňovacími návrhmi a doplnkami
tiež výbory finančné a rozpočtové
a ústavno-právne
Snemovne ľudu a Snemovne národov.
Výbor hospodársky Snemovne ľudu prerokoval
vládny návrh zákona na spoločnej schôdzi
s výborom hospodárskym Snemovne národov dňa
3. 12. 1992. Pri prerokovávaní boli v zmysle §
39 ods. 4 zákona č. 56/1991 Zb., o Rokovacom poriadku
Federálneho zhromaždenia, zvážené
stanoviská Národnej rady Slovenskej republiky, ako
aj výborov finančných a rozpočtových
a výborov ústavno-právnych.
Pripomienky, prijaté hospodárskym výborom
Snemovne ľudu, boli zapracované do znenia, ktoré
je vám predložené ako tlač 202.
S týmto znením návrhu zákona dňa
3. 12. 1992 vyslovil súhlas len hospodársky výbor
Snemovne ľudu, pretože hospodársky výbor
Snemovne národov nebol uznášaniaschopný.
Dňa 15. 12. 1992 sa k prerokovávaniu návrhu
zákona vrátil aj hospodársky výbor
Snemovne národov, ktorý vyslovil súhlas s
navrhovaným zákonom v znení tlače
202, a to s tým, že odporúča v §
6 ods. 1 a 2 vypustiť slová: ... týkajúcich
sa ich organizačných jednotiek a zložiek ..."
Táto úprava po vecnej stránke nemení
zmysel ustanovenia, len odstráni pochybnosti, či
sa toto ustanovenie týka aj ústredného riaditeľstva
ČSD.
Podľa navrhnutej úpravy hospodárskeho výboru
sa ustanovenie § 6 ods. 1 týka celej organizačnej
štruktúry ČSD, teda aj ústredného
riaditeľstva ČSD.
Ako spoločný spravodajca za výbory Snemovne
národov odporúčam prijať predložený
návrh zákona v znení tlače 202 s vypustením
slov " ... týkajúcich sa ich organizačných
jednotiek a zložiek..." v § 6 ods. 1 a 2.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Zámiškovi.
Prosím pana poslance Foltýna, jestli ještě
má svou zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn:
Děkuji. Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
milí kolegové, já bych jenom málo
doplnil zpravodajskou zprávu, kterou přednesl pan
kolega Zámiška, protože byla vyčerpávající.
K tomu přehledu vyjádření jednak Národní
rady Slovenské republiky a České národní
rady bych chtěl jenom doplnit, že podle nejnovějších
informací je již v České národní
radě v projednávání návrh nového
zákona, který bude zřizovat následnickou
organizaci České dráhy od 1. 1. příštího
roku, takže je tady určitá relativní
jistota, že nenastane v České republice právní
vakuum. Předpokládám tedy, když Národní
rada Slovenské republiky dala k tomu souhlas, že i
ve Slovenské republice tato kontinuita bude zajištěna.
K záležitosti, o které hovořil pan kolega
Zámiška, tj. úprava § 6 odst. 1 o odst.
2, vypuštění slov "týkající
se jejich organizačních jednotek a složek",
je plně v souladu s úmysly nebo, řekl bych,
záměrem navrhovatele; o tom jsem přesvědčen.
pokr. zpravodaj Foltýn Pokud se tato formulace zpřesní
tím vypuštěním, odpadnou pochybnosti,
jestli ty pracovněprávní vztahy budou převedeny
podle územního principu na následnické
organizace u všech pracovníků státní
organizace ČSD a nebo jenom u pracovníků
některých. Touto úpravou se tedy dosáhne
toho, že bude zcela jednoznačné, že ty
pracovněprávní vztahy budou převedeny
u všech pracovníků.
I když výbor hospodářský Sněmovny
lidu na svém zasedání dne 3. 12. o této
věci hlasoval, nezahrnul ještě tuto úpravu
do svého usnesení, protože v té době
tato připomínka ještě nebyla prakticky
známa, tak orientačně se k této věci
výbor hospodářský Sněmovny
lidu vrátil 15. 12. - ne s tím, že by chtěl
rušit své původní usnesení, ale
přesto tam proběhlo takové orientační
hlasování i ve výboru hospodářském
Sněmovny lidu toho 15. 12. a při tomto orientačním
hlasování se vyjádřilo 10 poslanců
Sněmovny lidu výboru hospodářského
také pro tuto úpravu.
Říkám vám tuto informaci, abyste viděli,
že i 10 poslanců výboru hospodářského
Sněmovny lidu se vyslovilo pro tuto úpravu, přitom
nikdo z přítomných nebyl proti, pouze jeden
se zdržel hlasování.
Pokud se týká té úpravy, jsem povinen
vás ještě také informovat, že v
této věci jsem obdržel dopis od vedoucích
reprezentantů čtyř odborářských
ústředen na železnici, kteří
rovněž vám poslancům doporučují,
aby se pro tuto navrhovanou změnu hlasovalo. Jinak plně
souhlasím se zpravodajskou zprávou tak, jak byla
přednesena panem poslancem Zámiškou. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Já děkuji panu zpravodajovi. Ještě
než otevřu rozpravu k danému zákonu,
byl jsem panem předsedou Federálního shromáždění
požádán, abych vás ve stručnosti
informoval o dopisu, který právě dorazil.
Je to dopis psaný jménem Unie železničních
zaměstnanců a je adresován předsedovi
Federálního shromáždění.
Vyjadřují se v něm odborové centrály
k tomuto zákonu, a to zvláště s požadavkem,
aby byla respektována výsledná doporučení
jednak z jednání tripartity, o kterých informuje
náš tisk 179 - to znamená především
zachovat pracovněprávní vztahy pro všechny
zaměstnance ČSD a dále, aby skončení
činnosti ČSD bylo formulováno jako zánik
a nikoliv jako zrušení, a tady protestují proti
znění tisku 202 § 1 a 6.
Jenom konstatuji, že tento dopis bere Federální
shromáždění tímto na vědomí.
Pokud se chce těchto požadavků někdo
přímo ujmout, je třeba, aby v průběhu
rozpravy k tomu přednesl svoje pozměňovací
návrhy.
Otevírám tedy rozpravu k zákonu o zániku
Československé státní dráhy,
tisk 179, a návrhu usnesení výboru, tisk
202. Do rozpravy se nepřihlásil zatím žádný
představitel poslaneckého klubu, který by
měl přednost. Jediným písemně
přihlášeným je poslanec Ivanovský.
Prosím ho, aby se ujal slova.