Poslanec SL M. Ivanovský: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, vážení kolegové. Chtěl
bych podat pozměňovací návrh k zákonu
o zániku nebo zrušení ČSD, jak střídavě
bývá tento zákon nazýván. Je
to přesně v duchu toho dopisu, který tady
citoval pan předsedající a který pan
předseda dostal od těch čtyř ze šesti
odborových sdružení pracujících
na železnici. Domnívám se, že vlastně
nejde v tomto případě o zrušení
této organizace, ale o její rozdělení
na dvě nástupnické organizace. To má
zásadní význam pro řešení
dělení majetku i pro pracovněprávní
nároky pracujících. Právní
řád rozlišuje na mnoha místech zrušení
organizace a zánik organizace. Jedním z více
způsobů zániku organizace je i její
rozdělení. Státní organizace ČSD
vznikla splynutím řady do té doby samostatných
subjektů s tím, že majetek a závazky
těchto organizací přešly na ČSD
podle § 3 odst. 2 zákona č. 68/1989 Sb., o
organizaci ČSD. Dnešní proces je procesem rozdělení
státní organizace ČSD, nikoliv procesem zrušení.
Tento závěr plyne i ze samotného textu návrhu
zákona o zrušení státní organizace
ČSD i návrhu zákona České národní
rady o českých drahách. Návrh zákona
o zrušení státní organizace ČSD
totiž mimo jiné upravuje způsob dělení
majetku včetně toho, že podle § 2 a 3
tohoto návrhu ke dni zániku nebo zrušení
ČSD přechází majetek, práva
a povinnosti rozdělené podle územního
principu na nástupnické organizace určené
národními radami. Tedy nejde o zrušení
ČSD, nýbrž o její rozdělení
na dvě nástupnické organizace. Tomu odpovídá
i znění zákona o Českých drahách,
kde se uvádí, že České dráhy
jsou nástupnickým podnikem státní
organizace ČSD.
Proto navrhuji za prvé. V názvu zákona nahradit
výraz "zrušení" výrazem "zániku"
a za druhé v § 1 v prvním řádku
místo slov "se zrušuje" dát slovo
"zaniká". Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Já děkuji panu poslanci Ivanovskému.
Slovo bude mít pan poslanec Stránský.
Poslanec SL Z. Stránský: Vážený
pane předsedající, já se vzdávám
slova, protože kolega Ivanovský v podstatě
přednesl mnou připravený pozměňovací
návrh.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Jenom ještě doufám, že kolega
Ivanovský předal text svého návrhu
zpravodaji. Ano, děkuji. Další písemné
přihlášky do rozpravy zatím nemám.
Hlásí se někdo do rozpravy ústně?
Není tomu tak. Prohlašuji tedy rozpravu za ukončenou.
Prosím pana místopředsedu vlády, jestli
si přeje závěrečné slovo.
Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš:
Pane předsedo, pane předsedající,
vážení poslanci, nechci dlouho mluvit. Souhlasíme
s navrhovanými změnami, a pokud jde o nahrazení
slova "zrušení" za "zánik",
tak je to v souladu s jednáním Rady sociální
a hospodářské dohody, kde vláda souhlasila
s tím, že bude tato změna na návrh odborů
provedena, takže s navrhovanými změnami souhlasíme.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu místopředsedovi
vlády. Nyní prosím zpravodaje, jestli si
přejí ještě vyjádřit k
průběhu rozpravy. Pan kolega Foltýn si nepřeje
slovo? Pan poslanec Zámiška si také nepřeje
mluvit. Páni zpravodajové, jedná se o poměrně
jednoduchý pozměňovací návrh.
Domníváte se, že jsme schopni o tomto návrhu
dnes hlasovat? Prosím, dopřejte nám minutku
na poradu.
předs. Benda
Prosím pány zpravodaje, aby se vyjádřili,
zda chtějí tyto návrhy pro poslance vytisknout,
nebo je možné o nich hned hlasovat.
Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn:
Jestli bych mohl poprosit - pro časovou tíseň
a pro jednoduchost pozměňovacích návrhů
- nenechali bychom to vytisknout. Znovu zrekapituluji, o co by
se jednalo.
Základem je tisk č. 202, a v tomto tisku by se jednalo
o dva pozměňovací návrhy. Jeden pozměňovací
návrh spočívá ve vypuštění
slov "týkající se jejich organizačních
jednotek a složek" z § 6 odst. 1 i 2 v obou odstavcích
se to vyskytuje. To by byl první pozměňovací
návrh, který doporučuje přímo
hospodářský výbor Sněmovny
národů a orientačně i hospodářský
výbor Sněmovny lidu, i já jako zpravodaj.
Druhý pozměňovací návrh, který
předložil pan kolega Ivanovský, by se týkal
záměny slova "zrušení" už
v názvu zákona za slovo "zánik",
takže v názvu zákona by se nahradilo slovo
"zrušení" slovem "zánik".
V paragrafu prvním - to s tím potom souvisí
- by se rovněž slovo "zrušuje" nahradilo
slovem "zaniká".
Za svoji osobu vám doporučuji přijmout oba
tyto pozměňovací návrhy a doporučuji,
aby pan předsedající o tom nechal hlasovat.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Ano, pan předsedající by velmi
rád o tom nechal hlasovat, problém je v tom, že
ani v jedné ze sněmoven zatím není
usnášeníschopné kvorum. Proto prosím
znovu poslance, kteří se nacházejí
v kuloárech, popř. nahoře v kancelářích,
aby se dostavili do sálu. Budeme schvalovat důležitý
zákon.
Konstatuji, že ve slovenské části Sněmovny
národů tentokrát kupodivu potřebné
kvorum je, ale bohužel ani v české části
Sněmovny národů, ani ve Sněmovně
lidu není dostatek poslanců.
Prosím kolegy, aby neopouštěli sál,
aby zasedli do lavic, chybí nám poměrně
malý počet poslanců. Žádám
zvláště poslance české části
Sněmovny národů, aby se urychleně
dostavili do sálu.
Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášeníschopné.
Přistoupíme k hlasování o vládním
návrhu zákona o zániku státní
organizace Československé státní dráhy,
tisk č. 179, a o návrhu usnesení.
Prosím pány zpravodaje, aby se někdo z nich
ujal celé záležitosti.
Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn:
Budeme hlasovat o prvním pozměňovacím
návrhu, který spočívá ve vypuštění
slov v § 6 odstavci 1 i odstavci 2 "týkající
se jejich organizačních jednotek a složek".
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Vyslechli jste pozměňovací návrh.
Upozorňuji, což jsem měl učinit již
před tím, že při projednávání
tohoto zákona platí zákaz majorizace, to
znamená zákon i pozměňovací
návrh k němu musí být schváleny
nadpoloviční většinou přítomných
poslanců ve Sněmovně lidu, ale i nadpoloviční
většinou všech poslanců v české
části a nadpoloviční většinou
ve slovenské části Sněmovny národů.
Zpravodajové i vláda doporučují. Dám
hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne
tlačítko!
Hlasování: 10.05
(SN-ČR 39, SN-SR 42, SL 82)
Kdo je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 5, SN-SR 3, SL 7)
Konstatuji, že v české části
Sněmovny národů bylo třicet devět
pro, nikdo proti, pět se zdrželo, jeden ignoroval.
Ve slovenské části Sněmovny národů
bylo čtyřicet dva pro, nikdo proti, tři se
zdrželi. Ve Sněmovně lidu bylo osmdesát
dva pro, nikdo proti, sedm se zdrželo, dva ignorovali.
Konstatuji, že pozměňovací návrh
byl přijat. Prosím o další návrh.
Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn:
Druhým pozměňovacím návrhem
je návrh pana poslance Ivanovského, aby se v názvu
zákona nahradil výraz "zrušení"
výrazem "zániku" a v § 1 v prvním
řádku místo slov "se zrušuje"
slovem "zaniká". S oběma pozměňovacími
návrhy souhlasím.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Budeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu, jak ho zde přednesl pan zpravodaj. Zpravodajové
doporučují, vláda doporučuje.
Kdo je pro pozměňovací návrh, nechť
zvedne ruku a stiskne tlačítko!
Hlasování: 10.08
(SN-ČR 39, SN-SR 45, SL 87)
Kdo je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 5, SN-SR
0, SL 4)
Konstatuji, že v české části
Sněmovny národů bylo třicet devět
pro, nikdo proti, pět se zdrželo, jeden ignoroval.
Ve slovenské části Sněmovny národů
bylo čtyřicet pět pro, nikdo proti, nikdo
se nezdržel. Ve Sněmovně lidu bylo osmdesát
sedm pro, nikdo proti, čtyři se zdrželi, jeden
ignoroval.
Konstatuji, že i tento pozměňovací návrh
byl přijat. Prosím další.
Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn:
Žádné další pozměňovací
návrhy již nebyly uplatněny ani předloženy.
Doporučuji tedy hlasovat o celém zákonu a
doporučuji jeho přijetí.
Společný zpravodaj výborů SN Ľ.
Zámiška: Ako spravodajca za Snemovňu národov
som svoje stanovisko povedal - odporúčam ho prijať.
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji vám. Ještě jednou,
paní poslankyně, páni poslanci, je to zákon,
kde platí zákaz majorizace, proto prosím,
abyste zaujali všichni svá místa a využili
svého práva hlasovat. Konstatuji, že obě
sněmovny jsou usnášeníschopné.
Budeme hlasovat o zákonu o zániku organizace Československé
státní dráhy tak, jak vám byl předložen
v tisku 179 a 202 a ve znění přijatých
pozměňovacích návrhů.
Kdo je pro tento zákon, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Hlasování: 10.10
(SN-ČR 41, SN-SR 44, SL 84)
Kdo je proti?
(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 4, SN-SR 1, SL 8)
Konstatuji, že ve Sněmovně národů
v České republice bylo čtyřicet jedna
hlasů pro, nikdo nebyl proti, čtyři se zdrželi
a jeden poslanec ignoroval. Ve Slovenské republice ve Sněmovně
národů bylo čtyřicet čtyři
hlasů pro, nikdo proti, jeden se zdržel, nikdo neignoroval.
Ve Sněmovně lidu osmdesát čtyři
hlasů pro, nikdo proti, osm poslanců se zdrželo,
nikdo neignoroval.
Konstatuji, že souhlasným usnesením obou sněmoven
byl přijat zákon o zániku státní
organizace ČSD ve znění tisku 179 a 202 a
ve znění schválených pozměňovacích
návrhů.
Děkuji pánům poslancům a děkuji
také zpravodajům.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 114, SL
č. 146, SN č. 152)
Než přistoupíme k dalšímu bodu
dnešního pořadu, prosím znovu předsedy
finančních a rozpočtových výborů,
aby se dostavili na tribunu k projednání problému
gesce, a za druhé prosím zástupce těch
politických klubů, kteří dosud nenahlásili
své zástupce do dohodovací komise, aby tak
urychleně učinili. Konstatuji, že zatím
máme v dohodovací komisi přihlášeny
KDH, SDSS, HZDS, Levý blok a ČSL. Z dalších
klubů žádné zástupce nemám.
Dalším bodem dnešního programu je
Bod programu 7: Návrh zákona o ochraně spotřebitele
(tisk 195) a návrh výborů Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (tisk 224)
Návrh poslaneckého klubu Liberálně
sociální unie ve Federálním shromáždění
odůvodní paní poslankyně Marie Kristková.
Je přítomna paní poslankyně Kristková?
Ano. Prosím paní poslankyni, aby se ujala slova.
Poslankyně SN M. Kristková: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
kolegové, věnujte prosím pozornost úvodnímu
slovu návrhu zákona o ochraně spotřebitele.
Předkládaný návrh zákona o
ochraně spotřebitele má velice široký
dosah. Dotýká se vlastně každého
z nás. Potřebnost komplexní veřejněprávní
úpravy je dána stavem ochrany spotřebitele
tak, jak ji známe z každodenní zkušenosti
na vnitřním trhu, i objektivně existující
mezerou v právu. Např. živnostenský
zákon tuto problematiku zmiňuje jen náznakem
a mimo rámec živnostenského podnikání
tady není žádná úprava. Občanské
a obchodní právo pak poskytuje spotřebiteli
ochranu jiného druhu. V podrobnostech odkazujeme na obecnou
část důvodové zprávy.
Smyslem návrhu není v žádném
případě ....
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Promiňte, paní poslankyně, že
vás přerušuji. Prosím o klid v zasedací
síni. Je to nezdvořilé vůči
paní poslankyni, jestliže ji rušíte hovorem.
Jestliže si potřebujete něco důležitého
vybavit, odeberte se do kuloáru, ale v zasedací
síni má být klid, aby paní poslankyně
mohla řádně přednášet.
Poslankyně SN M. Kristková: Děkuji panu předsedajícímu,
protože se skutečně domnívám,
že tento zákon vyžaduje vaši pozornost.
Smyslem návrhu není v žádném
případě nikterak omezovat podnikání.
Ba naopak. Úprava postihne pouze nepoctivé obchodní
praktiky. Tak dokonce posílí postavení poctivých
podnikatelů. Je třeba podnikatelskou aktivitu rozvinout
do těch podnikatelských poloh, o které společnost
projevuje nejvyšší zájem a takto bude
přirozeně a čistě ovlivněna
tvorba zisku podnikatelů.
Předmětná problematika je nepochybně
značně složitá. Návrh se s ní,
podle našeho názoru, vyrovnával zdařile.
Ostatně jde o návrh, který přímo
vychází s legislativními orgány, s
vládou i tímto parlamentem projednaného návrhu
zásad. Od projednání zásad nedoznala
právní úprava souvisejících
otázek už žádných změn.
Předkladatelé souhlasí se všemi pozměňovacími
návrhy, které usnesly oba garanční
výbory. Z věcného ani právního
hlediska nelze souhlasit s námětem vyloučit
z definice výrobků elektřinu, topné
plyny a teplo, který je uveden ve stanovisku vlády.
Zákon má totiž obecný charakter a předpokládá
i existenci zvláštních úprav. Jeho základní
instituty, jakými jsou poctivost prodeje, bezpečnost
při užívání, jakož i některé
informační povinnosti, lze evidentně vztáhnout
i na energii. Evropské směrnice týkající
se ochrany spotřebitele elektřinu za výrobek
považují. To zdůrazňuji.
Na závěr k otázce časové. Za
prvé úprava ochrany spotřebitele je nepochybně
v prodlení, protože např. živnostenský
zákon nabyl účinnosti již téměř
před rokem.
Za druhé překlad navazuje na projednaný vládní
návrh zásad a byl odpovědně projednán
výbory ústavně-právními, hospodářskými
a velice podrobně především garančními
výbory sociálními.
Za třetí se návrh omezuje na hmotně
právní úpravu, která je schopna hladké
transformace do národních právních
řádů, což pokládám za
velmi důležité.
Proto považujeme za užitečné přijmout
zákon o ochraně spotřebitele právě
dnes. K tomu je možno zmínit se, že i asociační
dohoda s Evropskými společenstvími předpokládá
oblast ochrany spotřebitele jako jednu z preferenčních,
pokud jde o přibližování se našeho
práva evropskému standardu.
Přeji vám evropské, ba světové
podnikatelské úspěchy. Prosím ale
o etiku v podnikání a konstatuji, že by bylo
potěšující, aby v podtextu vždy
zazněla národní hrdost a úcta ke všem
spotřebitelům. Věřím, že
naši snahu pochopíte a tento zákon bude dnes
přijat. Děkuji vám.