Středa 16. prosince 1992

Poslanec SL M. Ivanovský: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, vážení kolegové. Chtěl bych podat pozměňovací návrh k zákonu o zániku nebo zrušení ČSD, jak střídavě bývá tento zákon nazýván. Je to přesně v duchu toho dopisu, který tady citoval pan předsedající a který pan předseda dostal od těch čtyř ze šesti odborových sdružení pracujících na železnici. Domnívám se, že vlastně nejde v tomto případě o zrušení této organizace, ale o její rozdělení na dvě nástupnické organizace. To má zásadní význam pro řešení dělení majetku i pro pracovněprávní nároky pracujících. Právní řád rozlišuje na mnoha místech zrušení organizace a zánik organizace. Jedním z více způsobů zániku organizace je i její rozdělení. Státní organizace ČSD vznikla splynutím řady do té doby samostatných subjektů s tím, že majetek a závazky těchto organizací přešly na ČSD podle § 3 odst. 2 zákona č. 68/1989 Sb., o organizaci ČSD. Dnešní proces je procesem rozdělení státní organizace ČSD, nikoliv procesem zrušení. Tento závěr plyne i ze samotného textu návrhu zákona o zrušení státní organizace ČSD i návrhu zákona České národní rady o českých drahách. Návrh zákona o zrušení státní organizace ČSD totiž mimo jiné upravuje způsob dělení majetku včetně toho, že podle § 2 a 3 tohoto návrhu ke dni zániku nebo zrušení ČSD přechází majetek, práva a povinnosti rozdělené podle územního principu na nástupnické organizace určené národními radami. Tedy nejde o zrušení ČSD, nýbrž o její rozdělení na dvě nástupnické organizace. Tomu odpovídá i znění zákona o Českých drahách, kde se uvádí, že České dráhy jsou nástupnickým podnikem státní organizace ČSD.

Proto navrhuji za prvé. V názvu zákona nahradit výraz "zrušení" výrazem "zániku" a za druhé v § 1 v prvním řádku místo slov "se zrušuje" dát slovo "zaniká". Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Já děkuji panu poslanci Ivanovskému. Slovo bude mít pan poslanec Stránský.

Poslanec SL Z. Stránský: Vážený pane předsedající, já se vzdávám slova, protože kolega Ivanovský v podstatě přednesl mnou připravený pozměňovací návrh.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Jenom ještě doufám, že kolega Ivanovský předal text svého návrhu zpravodaji. Ano, děkuji. Další písemné přihlášky do rozpravy zatím nemám. Hlásí se někdo do rozpravy ústně? Není tomu tak. Prohlašuji tedy rozpravu za ukončenou. Prosím pana místopředsedu vlády, jestli si přeje závěrečné slovo.

Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš: Pane předsedo, pane předsedající, vážení poslanci, nechci dlouho mluvit. Souhlasíme s navrhovanými změnami, a pokud jde o nahrazení slova "zrušení" za "zánik", tak je to v souladu s jednáním Rady sociální a hospodářské dohody, kde vláda souhlasila s tím, že bude tato změna na návrh odborů provedena, takže s navrhovanými změnami souhlasíme.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu místopředsedovi vlády. Nyní prosím zpravodaje, jestli si přejí ještě vyjádřit k průběhu rozpravy. Pan kolega Foltýn si nepřeje slovo? Pan poslanec Zámiška si také nepřeje mluvit. Páni zpravodajové, jedná se o poměrně jednoduchý pozměňovací návrh. Domníváte se, že jsme schopni o tomto návrhu dnes hlasovat? Prosím, dopřejte nám minutku na poradu.

předs. Benda

Prosím pány zpravodaje, aby se vyjádřili, zda chtějí tyto návrhy pro poslance vytisknout, nebo je možné o nich hned hlasovat.

Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn: Jestli bych mohl poprosit - pro časovou tíseň a pro jednoduchost pozměňovacích návrhů - nenechali bychom to vytisknout. Znovu zrekapituluji, o co by se jednalo.

Základem je tisk č. 202, a v tomto tisku by se jednalo o dva pozměňovací návrhy. Jeden pozměňovací návrh spočívá ve vypuštění slov "týkající se jejich organizačních jednotek a složek" z § 6 odst. 1 i 2 v obou odstavcích se to vyskytuje. To by byl první pozměňovací návrh, který doporučuje přímo hospodářský výbor Sněmovny národů a orientačně i hospodářský výbor Sněmovny lidu, i já jako zpravodaj.

Druhý pozměňovací návrh, který předložil pan kolega Ivanovský, by se týkal záměny slova "zrušení" už v názvu zákona za slovo "zánik", takže v názvu zákona by se nahradilo slovo "zrušení" slovem "zánik".

V paragrafu prvním - to s tím potom souvisí - by se rovněž slovo "zrušuje" nahradilo slovem "zaniká".

Za svoji osobu vám doporučuji přijmout oba tyto pozměňovací návrhy a doporučuji, aby pan předsedající o tom nechal hlasovat.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Ano, pan předsedající by velmi rád o tom nechal hlasovat, problém je v tom, že ani v jedné ze sněmoven zatím není usnášeníschopné kvorum. Proto prosím znovu poslance, kteří se nacházejí v kuloárech, popř. nahoře v kancelářích, aby se dostavili do sálu. Budeme schvalovat důležitý zákon.

Konstatuji, že ve slovenské části Sněmovny národů tentokrát kupodivu potřebné kvorum je, ale bohužel ani v české části Sněmovny národů, ani ve Sněmovně lidu není dostatek poslanců.

Prosím kolegy, aby neopouštěli sál, aby zasedli do lavic, chybí nám poměrně malý počet poslanců. Žádám zvláště poslance české části Sněmovny národů, aby se urychleně dostavili do sálu.

Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášeníschopné. Přistoupíme k hlasování o vládním návrhu zákona o zániku státní organizace Československé státní dráhy, tisk č. 179, a o návrhu usnesení.

Prosím pány zpravodaje, aby se někdo z nich ujal celé záležitosti.

Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn: Budeme hlasovat o prvním pozměňovacím návrhu, který spočívá ve vypuštění slov v § 6 odstavci 1 i odstavci 2 "týkající se jejich organizačních jednotek a složek".

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Vyslechli jste pozměňovací návrh. Upozorňuji, což jsem měl učinit již před tím, že při projednávání tohoto zákona platí zákaz majorizace, to znamená zákon i pozměňovací návrh k němu musí být schváleny nadpoloviční většinou přítomných poslanců ve Sněmovně lidu, ale i nadpoloviční většinou všech poslanců v české části a nadpoloviční většinou ve slovenské části Sněmovny národů. Zpravodajové i vláda doporučují. Dám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Hlasování: 10.05

(SN-ČR 39, SN-SR 42, SL 82)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 5, SN-SR 3, SL 7)

Konstatuji, že v české části Sněmovny národů bylo třicet devět pro, nikdo proti, pět se zdrželo, jeden ignoroval. Ve slovenské části Sněmovny národů bylo čtyřicet dva pro, nikdo proti, tři se zdrželi. Ve Sněmovně lidu bylo osmdesát dva pro, nikdo proti, sedm se zdrželo, dva ignorovali.

Konstatuji, že pozměňovací návrh byl přijat. Prosím o další návrh.

Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn: Druhým pozměňovacím návrhem je návrh pana poslance Ivanovského, aby se v názvu zákona nahradil výraz "zrušení" výrazem "zániku" a v § 1 v prvním řádku místo slov "se zrušuje" slovem "zaniká". S oběma pozměňovacími návrhy souhlasím.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu, jak ho zde přednesl pan zpravodaj. Zpravodajové doporučují, vláda doporučuje.

Kdo je pro pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Hlasování: 10.08

(SN-ČR 39, SN-SR 45, SL 87)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 5, SN-SR 0, SL 4)

Konstatuji, že v české části Sněmovny národů bylo třicet devět pro, nikdo proti, pět se zdrželo, jeden ignoroval. Ve slovenské části Sněmovny národů bylo čtyřicet pět pro, nikdo proti, nikdo se nezdržel. Ve Sněmovně lidu bylo osmdesát sedm pro, nikdo proti, čtyři se zdrželi, jeden ignoroval.

Konstatuji, že i tento pozměňovací návrh byl přijat. Prosím další.

Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn: Žádné další pozměňovací návrhy již nebyly uplatněny ani předloženy. Doporučuji tedy hlasovat o celém zákonu a doporučuji jeho přijetí.

Společný zpravodaj výborů SN Ľ. Zámiška: Ako spravodajca za Snemovňu národov som svoje stanovisko povedal - odporúčam ho prijať.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji vám. Ještě jednou, paní poslankyně, páni poslanci, je to zákon, kde platí zákaz majorizace, proto prosím, abyste zaujali všichni svá místa a využili svého práva hlasovat. Konstatuji, že obě sněmovny jsou usnášeníschopné.

Budeme hlasovat o zákonu o zániku organizace Československé státní dráhy tak, jak vám byl předložen v tisku 179 a 202 a ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.

Kdo je pro tento zákon, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Hlasování: 10.10

(SN-ČR 41, SN-SR 44, SL 84)

Kdo je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN-ČR 4, SN-SR 1, SL 8)

Konstatuji, že ve Sněmovně národů v České republice bylo čtyřicet jedna hlasů pro, nikdo nebyl proti, čtyři se zdrželi a jeden poslanec ignoroval. Ve Slovenské republice ve Sněmovně národů bylo čtyřicet čtyři hlasů pro, nikdo proti, jeden se zdržel, nikdo neignoroval. Ve Sněmovně lidu osmdesát čtyři hlasů pro, nikdo proti, osm poslanců se zdrželo, nikdo neignoroval.

Konstatuji, že souhlasným usnesením obou sněmoven byl přijat zákon o zániku státní organizace ČSD ve znění tisku 179 a 202 a ve znění schválených pozměňovacích návrhů.

Děkuji pánům poslancům a děkuji také zpravodajům.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 114, SL č. 146, SN č. 152)

Než přistoupíme k dalšímu bodu dnešního pořadu, prosím znovu předsedy finančních a rozpočtových výborů, aby se dostavili na tribunu k projednání problému gesce, a za druhé prosím zástupce těch politických klubů, kteří dosud nenahlásili své zástupce do dohodovací komise, aby tak urychleně učinili. Konstatuji, že zatím máme v dohodovací komisi přihlášeny KDH, SDSS, HZDS, Levý blok a ČSL. Z dalších klubů žádné zástupce nemám.

Dalším bodem dnešního programu je

Bod programu 7: Návrh zákona o ochraně spotřebitele (tisk 195) a návrh výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 224)

Návrh poslaneckého klubu Liberálně sociální unie ve Federálním shromáždění odůvodní paní poslankyně Marie Kristková. Je přítomna paní poslankyně Kristková? Ano. Prosím paní poslankyni, aby se ujala slova.

Poslankyně SN M. Kristková: Vážený pane předsedo, pane předsedající, kolegové, věnujte prosím pozornost úvodnímu slovu návrhu zákona o ochraně spotřebitele.

Předkládaný návrh zákona o ochraně spotřebitele má velice široký dosah. Dotýká se vlastně každého z nás. Potřebnost komplexní veřejněprávní úpravy je dána stavem ochrany spotřebitele tak, jak ji známe z každodenní zkušenosti na vnitřním trhu, i objektivně existující mezerou v právu. Např. živnostenský zákon tuto problematiku zmiňuje jen náznakem a mimo rámec živnostenského podnikání tady není žádná úprava. Občanské a obchodní právo pak poskytuje spotřebiteli ochranu jiného druhu. V podrobnostech odkazujeme na obecnou část důvodové zprávy.

Smyslem návrhu není v žádném případě ....

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Promiňte, paní poslankyně, že vás přerušuji. Prosím o klid v zasedací síni. Je to nezdvořilé vůči paní poslankyni, jestliže ji rušíte hovorem. Jestliže si potřebujete něco důležitého vybavit, odeberte se do kuloáru, ale v zasedací síni má být klid, aby paní poslankyně mohla řádně přednášet.

Poslankyně SN M. Kristková: Děkuji panu předsedajícímu, protože se skutečně domnívám, že tento zákon vyžaduje vaši pozornost.

Smyslem návrhu není v žádném případě nikterak omezovat podnikání. Ba naopak. Úprava postihne pouze nepoctivé obchodní praktiky. Tak dokonce posílí postavení poctivých podnikatelů. Je třeba podnikatelskou aktivitu rozvinout do těch podnikatelských poloh, o které společnost projevuje nejvyšší zájem a takto bude přirozeně a čistě ovlivněna tvorba zisku podnikatelů.

Předmětná problematika je nepochybně značně složitá. Návrh se s ní, podle našeho názoru, vyrovnával zdařile. Ostatně jde o návrh, který přímo vychází s legislativními orgány, s vládou i tímto parlamentem projednaného návrhu zásad. Od projednání zásad nedoznala právní úprava souvisejících otázek už žádných změn. Předkladatelé souhlasí se všemi pozměňovacími návrhy, které usnesly oba garanční výbory. Z věcného ani právního hlediska nelze souhlasit s námětem vyloučit z definice výrobků elektřinu, topné plyny a teplo, který je uveden ve stanovisku vlády. Zákon má totiž obecný charakter a předpokládá i existenci zvláštních úprav. Jeho základní instituty, jakými jsou poctivost prodeje, bezpečnost při užívání, jakož i některé informační povinnosti, lze evidentně vztáhnout i na energii. Evropské směrnice týkající se ochrany spotřebitele elektřinu za výrobek považují. To zdůrazňuji.

Na závěr k otázce časové. Za prvé úprava ochrany spotřebitele je nepochybně v prodlení, protože např. živnostenský zákon nabyl účinnosti již téměř před rokem.

Za druhé překlad navazuje na projednaný vládní návrh zásad a byl odpovědně projednán výbory ústavně-právními, hospodářskými a velice podrobně především garančními výbory sociálními.

Za třetí se návrh omezuje na hmotně právní úpravu, která je schopna hladké transformace do národních právních řádů, což pokládám za velmi důležité.

Proto považujeme za užitečné přijmout zákon o ochraně spotřebitele právě dnes. K tomu je možno zmínit se, že i asociační dohoda s Evropskými společenstvími předpokládá oblast ochrany spotřebitele jako jednu z preferenčních, pokud jde o přibližování se našeho práva evropskému standardu.

Přeji vám evropské, ba světové podnikatelské úspěchy. Prosím ale o etiku v podnikání a konstatuji, že by bylo potěšující, aby v podtextu vždy zazněla národní hrdost a úcta ke všem spotřebitelům. Věřím, že naši snahu pochopíte a tento zákon bude dnes přijat. Děkuji vám.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP