Ve Sněmovně byly vyhlášeny výsledky 13. ročníku ankety Dědeček automobil
4. 5. 2017Anketa z oboru historického motorismu, dokládající, proč je Česko automobilovou velmocí, vznikla v Libereckém kraji - „kolébce motorismu“ - a připomíná motoristické svátky a výročí. Tato prestižní oborová soutěž propaguje veteránský motorismus a usiluje o jeho uznání coby nedílné součásti automobilového průmyslu. Za cíl si klade podporu, iniciování vzniku Národního automobilového muzea resp. podniku dokumentujícího proč je Česko automobilovou velmocí.
Mezi nejvýznamnější mezníky naší motoristické historie, které při hodnocení měla porota letos na zřeteli, patřila uplynulá jubilea 110/120 let od zahájení výroby automobilů/motocyklů v Čechách (Slavia, Laurin a Klement, Zeus, Linser/RAF, Velox) a 130 let od udělení patentu Karlu Benzovi.
Porota třináctého ročníku pracovala podle stanovených regulí, v jejím čele byl a činnost dlouhodobě řídí Václav Zapadlík a potvrdila následující výsledky jednotlivých kategorií.
Za mimořádný celoživotní přínos oboru se rozhodla porota udělit podruhé v historii ankety titul „DEĎECEK AUTOMOBIL“ osobnosti panu Emilovi O. Příhodovi. Oceněný zasvětil podstatnou část svého života výrobkům značky Praga.
Odsouhlasila titul Dědeček sympatie, tj. kategorie pro čtenáře, diváky, návštěvníky veteránských akcí kde o vítězi nerozhodují ani tak technické parametry či sběratelská hodnota vozidla, ale „popularita u veřejnosti“. Zvítězil historický automobil Laurin a Klement 105, r.v. 1923.
V kategorii Osobnost veteranismu získal titul a ocenění pan Pavel Beran z Lanškrouna za propagaci oboru nejen v zahraničí účastí na závodě Londýn – Brighton, ale i na mnoha tuzemských podnicích, sběratelskou, restaurátorskou a vydavatelskou činnost.
Mezi nominovanými akcemi nejvíce porotu zaujala Výstava „Václav Král“ věnovaná životnímu dílu našeho mimořádného automobilového designera. Akci realizoval tým pořadatelů v prostorách SPŠS , Betlémské ul. Praha.
Vítězem hlavní kategorie a titul Dědeček automobil získalo historické vozidlo VELOX ze sbírky Národního technického muzea v Praze. Není bez zajímavosti, že vozidlo v původním stavu je umístěno v dopravní hale NTM. Karlínská automobilka vyráběla vozidla na konci první dekády 20. století. Charakteristickým konstrukčním prvkem byla převodovka ovládaná třecími spojkami u kterých ozubená kola byla ve stálém záběru. Část produkce v provedení autodrožky byla vyvezena do Ruska.