Úterý 27. února 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 125/2008 Sb.,
o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 459/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Pavel Blažek a já poprosím, aby se ujal slova. (U řečniště je připraven ministr Baxa.) Zastupujete pana ministra Blažka? Já jsem ho tady totiž před chvílí viděl, tak jsem čekal, že přijde on, a konstatuji tedy, že ho bude zastupovat pan ministr Baxa. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuju za slovo. Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, milí kolegové, v zastoupení pana ministra spravedlnosti si dovoluji předložit vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů, respektive tedy uvést druhé čtení tohoto zákona. Dovolte mi, abych zahájil dnešní jednání o návrzích ve druhém čtení.

Jak bylo již dříve řečeno, tento návrh zákona má převážně transpoziční charakter. Cílem je tedy zejména zapracovat do českého právního řádu evropskou směrnici 2019/2121, která upravuje přeshraniční přemístění sídla, přeshraniční fúze a přeshraniční rozdělení. V té souvislosti je nezbytná úprava těchto typů přeměn tak, aby odpovídaly harmonizovaným požadavkům. Navrhovány jsou také některé změny, které vycházejí z poznatků praxe. Jejich cílem je odstranit některé výkladové nejasnosti, nadbytečnou administrativní zátěž a promítnout některé změny plynoucí z rekodifikace soukromého práva.

Velká debata v prvním čtení probíhala okolo jedné části návrhu zákona, kterou je zvláštní úprava rozdělení odštěpením se zánikem účasti všech menšinových akcionářů a rozdělení s nerovnoměrným výměnným poměrem. Cílem navrhované úpravy bylo umožnit akciovým společnostem, jejichž akcie jsou přijaty k obchodování na evropském regulovaném trhu, snáze realizovat tyto formy přeměn, a to snížením většiny hlasů akcionářů potřebné pro schválení rozdělení. Tato úprava byla do návrhu zákona vtělena v kontextu doby, kdy byl návrh zákona připravován na podzim roku 2022. Připomínám, že návrh zákona byl projednán ústavně-právním výborem, který doporučil přijmout pozměňovací návrh, kterým se tato část návrhu zákona vypustí. Proto považuji další představování této úpravy za nepotřebné.

Za pozornost vám děkuji já i pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jakožto výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 459/1 až 6 a já prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavně-právního výboru - už ho zde vidím, nastupuje pan poslanec Karel Haas - a aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Děkuji. Má slovo.

 

Poslanec Karel Haas: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, myslím, že ve stručnosti navážu na pana ministra Baxu. Stručně vás seznámím s projednáním sněmovního tisku 459 - již se nebudu vracet k jeho věcnému obsahu, protože ten byl dostatečně představen v prvním čtení - s výsledkem projednání v ústavně-právním výboru. V ústavně-právním výboru bylo jednání o sněmovním tisku 459 několikrát přerušeno z důvodu toho, že se opravdu hledala finální shoda na podobě řekněme těch šesti konkrétních paragrafů obsažených v jednom z pozměňovacích bodů, které se týkají - ty paragrafy - řeknu pravidel pro přeměnu obchodních společností s nerovnoměrným výměnným poměrem. Ústavně-právní výbor, a teď se zaměřím pouze na finální jednání ústavně-právního výboru dne 14. února 2024, přijal ke sněmovním tisku 459 následující usnesení:

"Ústavně-právní výbor po vyjádření vrchního ředitele sekce koordinace tvorby právních předpisů a prevence korupce Ministerstva spravedlnosti pana Mgr. Michala Fraňka, po mé zpravodajské zprávě coby zpravodaje a po rozpravě přijal následující usnesení, kdy ústavně-právní výbor:

I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby návrh schválila;

II. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala k návrhu zákona následující změnu a doplněk -" ta změna je velmi jednoduchá: "v části první článek I se dosavadní bod 211 zrušuje a následující body se přečíslují;

III. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu", což se stalo,

"IV. zmocňuje zpravodaje výboru" - to znamená mě ­- "aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavně-právního výboru", což tímto činím;

"V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy." V tuto chvíli žádné takové úpravy nejsou avizovány a myslím si, že nebudou, protože ve zbývající části, s výjimkou tohoto jednoho změnového bodu 211, je návrh zákona naprosto nesporný.

Tolik mé stručné shrnutí výsledku projednávání sněmovního tisku 459 v ústavně-právním výboru. Děkuju mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji, a otevírám tímto obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Kohoutek.

 

Poslanec Tomáš Kohoutek: Dobrý den. Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, já si myslím, že projednávání tohoto tisku je natolik závažné a tento tisk má tak dalekosáhlé důsledky a dopady, že opravdu mi přijde absurdní a jako důkaz pohrdání vlády touto Sněmovnou, že při projednávání tohoto tisku zde zastupuje pana ministra spravedlnosti pan ministr kultury. Pochopil bych, kdyby ho tady zastupoval ministr financí, protože všichni víme, že ten zákon se prakticky v odborné veřejnosti i mezi lidmi nazýval lex ČEZ, protože by tento zákon měl národohospodářské důsledky, že by ho zastupoval ministr průmyslu a obchodu, protože do dnešní doby se primárně jednalo o společnost ČEZ, ale že ho při takto závažném projednávání tohoto tisku zastupuje ministr kultury, tak možná to chápu, je to prostě komedie a je to pohrdání této vlády touto Poslaneckou sněmovnou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji pěkné odpoledne, vystřídali jsme se v řízení schůze. Pokračujeme v obecné rozpravě. S přednostním právem se hlásí pan ministr. Prosím, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, pane poslanče Kohoutku, prostřednictvím pana místopředsedy, já chápu vaše rozhořčení v tomto smyslu, jak jste tady prezentoval, nicméně pan ministr Blažek v tuto chvíli absolvuje důležité jednání ohledně nového trestního řádu, velmi významné téma. Požádal mě, abych zde ve druhém čtení ho zastoupil. Já myslím, že z té zprávy je zřejmé, jakým způsobem se ústavně-právní výbor vypořádal s projednáním tohoto návrhu. Pan ministr bezpochyby si vyslechne ode mě i od expertů ze svého ministerstva, jaké návrhy zde byly ve druhém čtení předloženy a jaké argumenty zde padly, a určitě je bude při dalším projednávání brát v potaz. Zatím se mi zdá, že do rozpravy s nějakými konkrétními návrhy nebo s nějakými dalšími meritorními body nikdo přihlášen není. Může se to změnit. To jen na vysvětlení této věci. Myslím, že je to dost závažná záležitost, jak to, co se tady projednává, tak to, čím se zabývá pan ministr Blažek. Děkuji za pochopení.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Eviduji tři faktické poznámky. Jen se chci zeptat - pan poslanec Kohoutek vystupoval předtím s faktickou poznámkou? Ano, dobře, takže vás odmažu. Nyní paní poslankyně Helena Válková a potom pan poslanec Karel Haas, obě jsou to faktické poznámky. Prosím.

 

Poslankyně Helena Válková: Já vlastně jenom v reakci na sdělení pana ministra, za což mu tedy děkuji. Velmi mě to překvapuje, to podpořím tedy pana poslance Kohoutka, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, protože přece jenom, jestliže tady projednáváme tisk, který je v gesci ministra spravedlnosti, a on si projednává někde, a to si tedy troufnu říct, že bych u toho taky snad mohla být za opozici u trestního řádu, a vy jste použil "velmi významné jednání", takže zase bez nás o klíčovém tisku z oblasti trestního práva, tak je mi to velmi podivné. Ale máte pravdu, zatím tady není přihlášeno na tabuli tolik řečníků, dokonce nevidím nikoho, ale teď jestli dál budeme pokračovat bez něj, například u hromadných soudních řízení, tak tam si myslím, že jeho přítomnost už by měla vést i k pozastavení se nad tím, jestli to vůbec máme projednávat, tedy skutečně, protože to je... Já doufám, že se od toho důležitého jednání o trestním řádu stačí vzdálit do Sněmovny, kde budou klíčové předpisy z oblasti občanského soudního řízení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Karel Haas s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Karel Haas: Děkuji mnohokrát za slovo. Já velmi stručně. Asi nepřekvapím, že podobně jako pan ministr Martin Baxa se v tomto okamžiku chci jenom krátce a zcela snad věcně zastat vlády, zastat pana ministra spravedlnosti, k těm předchozím vystoupením kolegů z opozice. Chci říct za prvé to, že zastupování jednotlivých ministrů z důvodu jejich reálného pracovního vytížení si myslím i za ty dva roky dosavadního volebního období, i z toho, jak jsem sledoval Poslaneckou sněmovnu v předchozích volebních obdobích, není úplně něčím nestandardním, co by možná bylo hodné takto silné kritiky. To je moje první poznámka.

Druhá poznámka. S ohledem na to, že samozřejmě jak opozice, tak koalice - já si vážím toho, jak sněmovní tisk prošel jednomyslně ústavně-právním výborem - tak vzhledem k tomu, že byla shoda na velmi jednoduchém, v zásadě dvouvětém pozměňovacím návrhu, jiné pozměňovací návrhy nebyly ani ze strany opozice, ani ze strany koalice avizovány pro druhé čtení, tak bych - a to není zlehčení této fáze legislativního procesu - tak bych si zkusil uvědomit, že jsme opravdu ve druhém čtení, a myslím si, že řeknu to i možná nějakým způsobem odůvodňuje možnost zastoupení jednoho ministra druhým ministrem.

A třetí bod, který se možná týká vlády, a ten zmíním velmi rychle. Já jsem uváděl, že sněmovní tisk, a právníci to vědí, vznikal na podzim v roce 2022, kdy opravdu vláda byla v úplně jiné situaci, a myslím si, že vláda tomu sněmovnímu tisku od počátku věnovala velkou pozornost, i ustanovením, která tím jednoduchým a konsenzuálně přijatým - toho si vážím - pozměňovacím návrhem vypouštíme, tak vždycky říkám, vraťme se trošku v čase do rozhodování, kdy vláda na podzim roku 2022 rozhodovala.

Tolik snad tři poznámky, děkuji mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nikoho dalšího nevidím, že by se hlásil. V tom případě končím obecnou rozpravu a ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.

Já tedy zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy, přednesené v podrobné rozpravě, musí být vždy odůvodněny.

Ptám se, kdo se hlásí v podrobné rozpravě o slovo? Nikoho takového nevidím. Je-li tomu tak, končím podrobnou rozpravu. I zde se ptám pana ministra a pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Pane ministře? Pane zpravodaji, závěrečné slovo? Není tomu tak.

Končím druhé čtení tohoto návrhu.

Přečtu omluvy. Od 17.20 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Aleš Juchelka, od 16.15 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jan Kuchař, do 18 hodin z rodinných důvodů se omlouvá pan poslanec Tom Philipp a dále z členů vlády se od 18 hodin z pracovních důvodů omlouvá pan ministr Martin Baxa a do 18 hodin z pracovních důvodů pan ministr Pavel Blažek.

 

Otevírám další bod dnešního jednání. Tím je

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 13:49.




Přihlásit/registrovat se do ISP