Středa 10. dubna 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)

156.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách
a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 569/ - druhé čtení

Dnešního dne jsme souhlasili s návrhem na opakování druhého čtení tohoto návrhu zákona usnesením Poslanecké sněmovny číslo 954.

Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali pan ministr životního prostředí Petr Hladík a zpravodaj garančního výboru, tedy výboru pro životní prostředí, poslanec Karel Tureček.

Táži se ministra životního prostředí pana Hladíka, zda chce vystoupit v úvodu tohoto opakovaného druhého čtení? Nemá zájem.

Nyní tedy prosím zpravodaje výboru pro životní prostředí a zároveň zpravodaje zemědělského výboru, poslance Karla Turečka, zda chce vystoupit v úvodu tohoto opakovaného druhého čtení? Zájem má. Prosím, ujměte se slova.

 

Poslanec Karel Tureček: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Kolegyně a kolegové, jenom krátce bych chtěl zrekapitulovat vůbec projednávání vodního zákona a chtěl bych zdůraznit, že mezi druhým čtením a jednáním garančního výboru došlo k určitým nesouladům u některých pozměňovacích návrhů a bylo rozhodnuto o opakování druhého čtení. Z tohoto důvodu garanční výbor pro životní prostředí dne 27. března bod neprojednal. Třetí čtení se konalo dnes, 10. dubna, a bylo rozhodnuto o opakování druhého čtení.

A teď důležité procedurální upozornění. Dovoluji si upozornit, že před opakovaným druhým čtením neproběhlo opakovaně projednávání ve výborech. Z tohoto důvodu platí usnesení garančního výboru pro životní prostředí, které výbor vydal dne 1. února 2024 a bylo doručené poslancům jako tisk 569/4. Stejně tak platí usnesení zemědělského výboru, které výbor vydal dne 31. ledna 2024 a bylo doručené poslancům jako tisk 569/3. Také bych chtěl upozornit, že poslanci, kteří podali v předchozím druhém čtení pozměňovací návrhy a trvají na nich, se k nim v tomto opakovaném druhém čtení musí opětovně přihlásit. Takže to jsem chtěl zdůraznit po dohodě s parlamentní legislativou, tento procedurální fakt.

Jinak bych chtěl zdůraznit samotné projednávání návrhu zákona o vodách. My jsme ten zákon přijali v průběhu listopadu 2023, rozhodla Sněmovna o garančním výboru pro životní prostředí a zároveň rozhodla o dalším výboru, zemědělském výboru, kde tento zákon bude projednáván. Zároveň tento zákon jsme projednávali ve dvou podvýborech: v podvýboru pro životní prostředí, pro ochranu přírody a krajiny a dále v podvýboru zemědělského výboru pro vodní hospodářství. Ta diskuse byla zejména o koncepci kontinuálního měření a my jsme cítili asi všichni napříč politickým spektrem, že to není optimální nastavení hlavně pro podnikatelskou sféru. A já bych chtěl ocenit, že během těch čtyř měsíců vlastního projednání se nám podařilo najít určitý kompromis, kompromis, který je přijatelný asi pro všechny zúčastněné strany jak z oblasti politické, tak z oblasti podnikatelské. To je třeba i u zákona o vodách ocenit z důvodu toho, že zákon o vodách je hlavním zákonem, který prakticky nastavuje podmínky nakládání s vodou jako nejcennější složkou životního prostředí, takže to bych chtěl ocenit. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu a do ní se přihlásili poslanci Šimek a paní poslankyně Fialová. Nyní tedy poprosím pana poslance Šimka o vystoupení.

 

Poslanec David Šimek: Děkuji moc, paní předsedkyně. Já si dovolím načíst dva pozměňovací návrhy. První pozměňovací návrh podávám společně s kolegou Janem Burešem, Janou Krutákovou, Milošem Novým a Klárou Kocmanovou. Je to pozměňovací návrh, který se týká nebo je řešen v souvislosti s evropskou směrnicí RED III, řeší transpozici čl. 16f do vodního zákona a do zákona o ochraně přírody a krajiny. Je to ta klasická úprava v záležitosti vodních elektráren a zde musím jenom říci, že v souladu s návrhem vnitrostátního plánu v oblasti klimatu a energetiky má být uplatnění vyvratitelné domněnky v případě obou zákonů vztaženo na všechna zařízení využívající obnovitelné zdroje, vyjma těch využívajících energií vodního toku, právě tedy těchto zmiňovaných vodních elektráren. Kvůli dodržení transpoziční lhůty se navrhuje, aby úprava obsažená v tomto pozměňovacím návrhu nabyla účinnosti k 1. červenci 2024. Je to kompromisně vydiskutované na výboru pro životní prostředí a věřím, že i na příštím jednání k tomuto bodu povedeme případně další debatu, ale všechny kritické záležitosti, které byly zmiňovány v tom pozměňovacím návrhu, jsou upraveny.

Druhý pozměňovací návrh podávám opět společně s kolegy Janou Krutákovou, Janem Burešem, Klárou Kocmanovou, Milošem Novým a Karlem Turečkem. Ten řeší pět oblastí. První oblast se týká letních táborů, a to výjimky z povinnosti získání povolení k nakládání s vodami pro dětské tábory. Druhá oblast se týká kontinuálního sledování znečištění odpadních vod. Třetí část se týká stanovení nové povinnosti předávání digitálního plánu do stávajícího integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností, aby k němu při havárii měly přístup všechny zasahující složky. Předposlední část se týká úpravy účinnosti změny, která úředníkům speciálních stavebních úřadů, kteří přecházejí na obecní a krajské stavební úřady, umožnila splňovat kvalifikační požadavky podle nového stavebního zákona, a poslední bod je pro milovníky vodní turistiky a vodáckého sportu, kde je, jednoduše řečeno, umožněno všem vodákům bezpečně překonávat překážky na vodním toku kolem vodních elektráren. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní by měla vystoupit paní poslankyně Fialová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Eva Fialová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já dnes budu velice krátká. Nebudu tolik útočná, přesto si neodpustím stejnou poznámku jako v předchozím druhém čtení, pane ministře, s tím, že § 38 vodního zákona je pro mě stále zbytečný, ale ctím dohody, které tady vznikly, a všem, kteří se na nich podíleli, chci velice poděkovat a nebudu brzdit svým případným pozměňovacím návrhem další projednávání takto důležité novely. Za to, jaký tady vznikl kompromis, patří všem účastníkům veliké díky. A vás prosím, pane ministře, kdybyste se do budoucna i nad tím § 38 zamyslel, protože opravdu u všech společností, které mají IPPC, mi přijde tento paragraf naprosto zbytečný, tak případně jestli se nemůžeme v přátelském duchu spíše pobavit o tom, jak by mohl být upraven, anebo případně do budoucna i vyňat. Děkuju moc za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Z místa se hlásí paní poslankyně Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Já už se nebudu vracet k tomu IPPC, myslím si, že jsme si to na výboru vysvětlili. V každém případě je mi hrozně líto to, že jste si prosadili, že dneska je i to druhé čtení, protože jsem zaregistrovala, může to být tak rok nazpátek, že jste měli docela velkou iniciativu v tom, že byste rádi pomohli našim občanům od toho, aby České inspekci dokládali vyvážení septiků a jímek, protože tam je pokuta až 100 000 korun, to pan ministr určitě ví. Je to v účinnosti od roku 2021, to jsme tam ještě dávali my, ale potom jste připravili ten skvělý daňový balíček, kdy samozřejmě jste občany zatížili docela dost daněmi, a nejenom tím. Tím, že jste i zvedali cenu DPH, myslím tím vodného, stočného, vody a tak dále, tak jsem od vás očekávala, že se tam někde objeví třeba posun účinnosti nebo pozastavení po dobu třeba pěti let a zase bude náběh toho paragrafu, ale bohužel to tam není. A tím, že jste si to prosadili dneska, tak já už tady opravdu nejsem schopná takhle rychle vyplodit nějaký pozměňovací návrh, který by toto řešil a vlastně by odlehčil tu zátěž, která je tam pro naše občany, to znamená ty, kteří bydlí na vesnici nebo kteří mají chaty. Takže pokud dojde k nějaké kontrole České inspekce, budou povinni dokladovat dva roky nazpátek, jakým způsobem vyváželi septiky a jímky. Je hezké, že jste pamatovali na tábory, ale na lidi jste zapomněli. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Bendl. Prosím. (Námitka poslance Bendla.) Tak faktickou odhlašuje, ale z místa se řádně hlásí. Prosím.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuju, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, kolegové, já bych chtěl jenom avizovat, že se přihlásím k pozměňovacímu návrhu obsaženému v usnesení zemědělského výboru číslo 155 z 31. schůze konané 30. ledna, tisk 569/3, s tím, že pozměňovací návrh reaguje na výtky vznesené v rámci projednávání sněmovního tisku na zemědělském výboru. Navrhovaná forma, kdy Ministerstvo životního prostředí stanoví v dohodě s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem průmyslu a obchodu vyhláškou náležitosti kontinuálního sledování, je vhodnější než znění přijaté zemědělským výborem, sněmovní tisk 569/3, podle kterého by vyhláška byla společná třem ministerstvům. Tato forma zmocnění v uvozovkách v dohodě s dalšími dvěma ministerstvy je užita i v samotném zákoně č. 254/2001 Sb., vodní zákon, v § 34 týkajícím se povrchových vod využívaných ke koupání. To je jenom avizování přihlášení se k pozměňovacímu návrhu. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. V obecné rozpravě už nevidím žádného přihlášeného, a to ani z místa, takže obecnou rozpravu končím.

Je zájem o závěrečné slovo, pane předkladateli, pane ministře? Pane ministře, je zájem o závěrečné slovo z vaší strany? Ano. Tak prosím, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Petr Hladík: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, páni poslanci, krásné dobré odpoledne. Považuju tu novelu, havarijní novelu vodního zákona, za velmi důležitou a jsem moc rád, že i díky procesnímu posunu jsme dokázali přijít k velké a důležité shodě, protože kontinuální sledování, protože konečně zajištění zdokumentování všech vyústí, vyřešení jasného procesu likvidace řízení a také dosledování havárií jsou naprosto stěžejní. Velmi silně reagujeme na situaci, která tady byla nejenom na Bečvě - ona se samozřejmě může stát kdekoliv jinde, prostě havárie na vodě se může stát, ale všechna ta opatření, která jsme zanesli, a já pevně věřím, že společně zaneseme do této legislativy, budou minimalizovat možnost havárie, respektive velmi zvýší procento odhalení viníků takovýchto havárií. Děkuji mnohokrát.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Pane zpravodaji, máte zájem o závěrečné slovo? Nikoliv.

Nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. A ještě jednou zdůrazňuji, co říkal pan zpravodaj, že platí, že je nutné se znovu přihlásit, pro ty, kteří tak třeba již učinili v předchozím projednávání.

Nyní tedy v podrobné rozpravě prosím o slovo pana poslance Zunu.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuju za slovo, paní předsedkyně. Dámy a pánové, dovolte mi, abych se právě z důvodu opakovaného druhého čtení opětovně přihlásil k pozměňovacímu návrhu 3890. Jedná se o pozměňovací návrh Michala Zuny, Toma Philippa, Renáty Zajíčkové a Milady Voborské. A jen v krátkosti - tento pozměňovací návrh umožňuje hlavnímu městu Praze prostřednictvím Statutu hlavního města Prahy stanovit rozsah povodňových orgánů městských částí a hlavního města Prahy, aby bylo umožněno jednotné řízení povodně na Vltavě. Ještě podrobněji jsem tento pozměňovací návrh odůvodnil v předchozím druhém čtení.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní pan poslanec Šimek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec David Šimek: Děkuji, paní předsedkyně, já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu nahranému v systému pod číslem 4194, jedná se o souhrnný pozměňovací návrh, a dále k pozměňovacímu návrhu 4193, což je vyvratitelná domněnka převažujícího veřejného zájmu. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Paní poslankyně Pošarová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi krátce představit pozměňovací návrh mého poslaneckého kolegy Jiřího Kobzy k tomuto tisku, který je v systému vložen pod číslem sněmovního dokumentu 4197. Jeho cílem je dát návrh zákona do souladu s vnitrostátním plánem České republiky v oblasti energetiky a zároveň vyhovět požadavkům na ochranu přírody a krajiny. Z právního hlediska jde o takzvanou aplikaci vyvratitelné domněnky převažujícího veřejného zájmu v oblasti výstavby, provozu a modernizace malých vodních elektráren, o umožnění rychlejšího povolování budování těchto důležitých a tradičních energetických zdrojů v souvislosti s vynucenou dekarbonizací naší energetiky. Jde o důležitý nástroj k zachování naší energetické soběstačnosti. Tento návrh nikterak nesnižuje míru ochrany území z pohledu ochrany přírody a krajiny, protože v každém jednotlivém případě může příslušný orgán veřejné správy vyhodnotit, zda stavební záměr není spojen s významnými nepříznivými účinky na životní prostředí, které nelze zmírnit nebo kompenzovat. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní paní poslankyně Kocmanová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji. Já bych se ráda přihlásila k pozměňovacímu návrhu 4013. Je to čistě legislativně technická změna, která upravuje některé náležitosti obsažené ve vyhlášce přímo do zákona.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. A nyní pan poslanec Bendl. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych se pouze tímto přihlásil k pozměňovacímu návrhu pod číslem 4031, který je v systému. Odůvodnil jsem ho už v obecné rozpravě. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Z místa se ještě hlásí pan poslanec Smetana. Prosím.

 

Poslanec Karel Smetana: Krásné odpoledne, dámy a pánové. Já bych rád v souladu s § 95 odst. 1 jednacího řádu navrhl zkrácení lhůty o 7 dnů na 7 dnů.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nikoho dalšího přihlášeného do podrobné rozpravy už nevidím, podrobnou rozpravu končím.

Táži se, zda je zájem o závěrečné slovo, pane předkladateli? Tentokrát nikoliv. Pane zpravodaji? Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo? Taktéž nemá.

Nyní bychom tedy měli hlasovat o předloženém požadavku nebo návrhu na zkrácení lhůty pro třetí čtení o 7 dnů na 7 dnů.

Zazněl požadavek na odhlášení. Všechny jsem vás tedy odhlásila a prosím, abyste se opětovně přihlásili svými identifikačními kartami.

Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, a jakmile se ustálí náš počet přítomných v sále, zahájím hlasování.

 

Pro ty, kteří právě přicházejí, tak aby věděli, o čem budeme hlasovat: pan poslanec navrhl zkrácení lhůty pro třetí čtení o 7 dnů na 7 dnů.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 70, je přihlášeno 129 přítomných, pro 127, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Tím jsme se vypořádali se všemi návrhy, které byly hlasovatelné, které padly, a já končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Ve zbývajícím čase se dostáváme zpět k bodu

Aktualizováno 15. 9. 2024 v 11:43.




Přihlásit/registrovat se do ISP