Čtvrtek 2. května 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Olga Richterová)

6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1993 Sb.,
o Kanceláři prezidenta republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 653/ - prvé čtení

Tento tisk z pověření vlády uvede ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády Michal Šalomoun. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, tahle změna je poměrně drobná, řeší jednu situaci, a to že zvolíme nového prezidenta, ale on už po tom zvolení má potřebu pořádat různé tiskové konference, budovat si svůj tým a setkává se případně i s cizími státníky. A teď je vhodné mu poskytnout nějaké institucionalizované zázemí. Takže se navrhuje, aby stávající Kancelář prezidenta republiky poskytla zázemí nejenom tomu současnému prezidentovi, ale i tomu prezidentovi, který je už zvolený, ale ještě nesložil ten slib a ještě se té funkce neujal. Takže ta změna je opravdu velmi drobná, řeší tuto situaci.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a nyní požádám paní zpravodajku pro prvé čtení, paní poslankyni Vladimíru Lesenskou, aby se taktéž ujala slova. Prosím.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji, paní předsedající. Mohu konstatovat to samé, co pan ministr. Navrhovaná novela zákona o Kanceláři prezidenta republiky si klade za cíl legislativně ukotvit podporu a zázemí pro nově zvoleného prezidenta v období mezi jeho zvolením a složením slibu. Kancelář prezidenta republiky by nově měla zajišťovat prezidentovy potřeby právě spojené s přípravou na výkon jeho funkce a s jeho veřejnou činností v tomto přechodném období.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Já nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nevnímám žádného přihlášeného. Hlásí se pan poslanec Radek Vondráček. Prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Mně by bylo líto, kdyby proběhla obecná rozprava, že by se aspoň vůbec nikdo nepřihlásil.

Už jsme tady měli několik prezidentů, nikdy jsme takovýto zákon nepotřebovali. Já si vzpomínám na vyprávění Václava Klause, jak přišel do úřadu po Václavu Havlovi, který neúřadoval už řadu měsíců. A v těch kancelářích v podstatě nebyly ani poličky - a poradil si. Jak říkal tady kolega Feranec, někdo asi za tento zákon lobboval, a kdybychom měli zákon o lobbování a registr lobbistů, tak bychom zjistili, kdo vlastně lobboval u pana ministra za tento zákon.

Já si myslím, že ne všechny aspekty života musíme upravovat zákonem. Všichni dosavadní prezidenti se bez zákona obešli. Současný pan prezident zřejmě na všechno potřebuje mít nějaký písemný návod nebo nějaké písemné pravidlo. Ale já si nemyslím, že bychom za každou cenu museli náš právní řád neobohacovat (obohacovat?) o další právní předpis. To je všechno, co k tomu mám. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a s faktickou poznámkou pan poslanec Milan Brázdil.

 

Poslanec Milan Brázdil: Pane ministře, řekněte, chtěl to současný prezident, nebo jste mu to vylobboval vy? Protože jak já z Prostějova, výsadkář, prezident současný, toto on chce výsadkář, který by si nenašel místo, kde chvilku během toho, než bude uveden, jako že nebude moct pracovat? Ježišmarjá, co to zase děláte? Pro koho to děláte? On to chtěl, nebo někdo mu to nachystal? (V sále je silný hluk.) Řekněte to. Protože mně to přijde, ti ostatní prezidenti předtím byli hloupí a oni to nezvládli a on jediný to tedy potřebuje? Panenko! Víte co, mně to přijde, říkat to, k čemu to děláme? A pak přijde někdo jiný: já to nechci, já budu doma a potom až mě inaugurujou, tak teprve začnu. To je blbost! Sorry.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já poprosím o klid v sále, je tady velmi hlučno. A současně se táži, zda je ještě nějaký zájemce či zájemkyně o vystoupení? Není tomu tak, takže obecnou rozpravu končím. Pro pořádek se táži, zda je zájem o závěrečná slova pana ministra či paní zpravodajky? Není.

My se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru?

Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti přikázání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu? Nchť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku.

hlasování číslo 15 se účastnilo 135 hlasujících, pro 121, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh jakémukoliv dalšímu výboru, takže se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak. Já děkuji panu ministrovi, děkuji paní zpravodajce a končím prvé čtení tohoto tisku, jakož i projednávání tohoto bodu.

 

Otevírám bod číslo

Aktualizováno 16. 7. 2024 v 13:27.




Přihlásit/registrovat se do ISP