Úterý 29. října 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Věra Kovářová)
6.
Vládní návrh zákona o regulaci lobbování /sněmovní tisk 649/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Pavel Blažek. Prosím, ujměte se slova, pane ministře.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Ještě jednou dobrý den. Nebudu opakovat, co se říkalo v prvním čtení, jenom bych rád uvedl vývoj, ke kterému došlo od prvního čtení, že ústavně-právní výbor na svém jednání dne 9. října doporučil přijetí jak samotného zákona, tak i pozměňovacího návrhu předloženého společně zástupci koaličních poslaneckých klubů, kterýžto návrh zejména snižuje administrativní zátěž spojenou s novou regulací. Na úvod všecko. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 649/1-4. Původně se měl ujmout slova jako zpravodaj ústavně-právního výboru pan poslanec Milan Feranec. Dnes je omluven, pokud vím, ujme se zpravodajování pan poslanec Radek Vondráček. Prosím ho tedy, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pan poslanec Milan Feranec je řádně omluven do 17.00 ze zdravotních důvodů. Věnuje se tomu tisku, je připraven, a jak už to tak někdy bývá, zkrátka teď zrovna to nevyšlo o půl hodinky, tak já bych to s dovolením vzal za něj.
Ústavně-právní výbor se zákonu o lobbingu věnoval opakovaně, ten tisk byl několikrát přerušen. Málokdy se stane, aby byl některý zákon tak vydebatován do takových detailů, jako je ten o regulaci lobbování. Na základě debaty na své 40. schůzi 9. října 2024 ústavně-právní výbor přijal toto usnesení:
"I. doporučuje Poslanecké sněmovně parlamentu, aby návrh schválila;
II. doporučuje pozměňovací návrhy, které vzešly z jednání ústavně-právního výboru", a samozřejmě pověřuje mne jako předsedu, abych předložil tento tisk předsedkyni Poslanecké sněmovny, a zmocňuje zpravodaje.
To je po formální stránce pro tuto chvíli z mé strany vše. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Milan Brázdil, připraví se paní poslankyně Eliška Olšáková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Milan Brázdil: Já vám děkuji za slovo. Dobrý den, kolegyně, kolegové. Zákon o lobbování nebo regulaci - nevím, jestli některý posluchač ví, co to je lobbování, nicméně Evropa říká, že uvolní 3 miliardy korun jenom na základě toho, když to přijmeme. Buď to přijmete, nebo 3 miliardy nebudou do Národního plánu obnovy. Tak fajn, tak je to asi logické, abychom to přijali, že? Ale v jaké podobě? To ta Evropa už neříká, to je čistě na nás, koho tam dáme, koho tam nedáme, koho vyjmeme a tak podobně.
A já jsem jako první pozměňovací návrh hodně dopředu dal ten, který vlastně vyjímá z těch skupin, z těch lidí, kteří... Nebo kde to bude považováno za lobbování, profesní komory zřízené ze zákona. Co to je? No, stát si řekl: Máme tu demokracii, tak máme místní samosprávy, tak máme i profesní samosprávy, že? A těch profesních samospráv máme ze zákona určených čtrnáct. Já bych je tady mohl přečíst, ale nebudu, ale přece jenom aspoň: lékařská komora, stomatologická, lékárnická komora, Komora veterinárních lékařů, Česká advokátní komora, Česká komora architektů a tak dále a tak dále, je jich celkem čtrnáct. A představte si, ono je ze zákona přesně stanovené, jak mají fungovat, co mají dělat. A náhle, ony se objevují mezi skupinami, které budou muset, jsou označováni, že to jsou skupiny, které lobbují, které vlastně dělají něco - ono to vypadá skoro až hanlivé slovo - a přitom věřte, že když to šlo do vlády, tak to tam nebylo. Komory tam nebyly! To tam dal až - no, asi pravděpodobně pan Šalomoun, on už tady není - Piráti to tam dovezli. Ono jim totiž, těm komorám čtrnácti, bylo řečeno: Ne, nebojte se, vy nemusíte tam být, nebudete, protože to je zbytečné, vy jste přece regulovaní zákonem, zřizovaní státem, abyste připomínkovali zákony oficiálně za ty profesní jednotlivé komory. No, nestalo se to tak, je to tam. A já teď jsem přišel s tím, že bych vlastně v § 2 odst. 2 vyjmenoval, že mezi těmi, kdo bude považován za lobbování, nebudou tedy komory, které jsou zřizované podle zákona, zřizované státem.
To je vše, dál asi nemá smysl pokračovat. Já se pak přihlásím k tomu svému pozměňovacímu návrhu. Mám ještě jeden, ten bych ale načetl.
Tedy ještě jenom, pane ministře, a vás, kolegy a kolegyně - mimochodem, abyste věděli, ani jedna z těch profesních komor neřekla, že to je špatně, ba naopak, ony tam nechtějí být. Ony mají svá pravidla, etické komise. Ony, když jsou požádány vládou, aby vlastně při legislativním procesu, aby připomínkovaly ty věci, tak to řádně dělají, a teď budou zařazené do skupiny, která je taková hanlivá.
Mimochodem, abyste viděli, mezi nimi, mezi těmi, co lobbují, nejsou například hromadné sdělovací prostředky. Asi tušíte, že ty ovlivňují kohokoliv z nás, kdo něco posloucháme, ale ony tam nejsou, zatímco ty, co zřídí stát k tomu, aby připomínkovali, tak je tam někdo hodil. Ještě jednou říkám, není to potřeba, je to čistě na nás, Evropa neříká, koho tam dáme - prostě udělejte si ten zákon, jinak nedostanete 3 miliardy. Ale to už bych se opakoval. Pak v podrobné rozpravě se přihlásím.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku, pan ministr Blažek bude reagovat. Prosím, máte slovo.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Já myslím, že je dobré nalít si čistého vína. Ten zákon tady má nějakou historii. Původně, pokud si pamatuju dobře, byl návrh pana ministra Pelikána z hnutí ANO, který byl mnohem přísnější než zákon, který je tady předkládán teď. Pak docházelo k tomu, že mnoho let se o tom debatovalo na půdě Poslanecké sněmovny a byla to i ODS, která se snažila ten zákon zmírnit v těch dopadech. Pak jsou nějaké volby, mění se různá postavení. Mezitím zase vláda ANO to byla, která to dala do programu - teď to říkám bez výčitek, teď říkám, prostě popisuju ten stav. A pak se nám politické strany dělí na ty, které upřímně pravděpodobně věří tomu, že když se lobbing zavede, svět bude lepší. Pak jsou ty strany, které si to nemyslí, a pak jsou ty strany pragmatické, které říkají: No, nedá se nic dělat, jsou tam ty 3 miliardy, tak to nějak schválit musíme. A do toho jsou skupiny poslanců, senátorů a nevím koho, kteří, protože je to populární téma někde v pražských televizích a redakcích, že jako bojují za transparentnost a podobně tímhle způsobem a za lepší svět, tak se přidávají do toho proudu, že za ten zákon bojují. Pak se tady zavřou tyhle dveře, jsme v mezisálí a najednou spousta lidí říká: Ježíšmarjá, co to je? To bude administrativy, čemu to pomůže? A tak dál.
Já nehraju tuhle hru. Od začátku, co tady sedím, těch sedm let, říkám: to není podle mého názoru zákon, který má šanci výrazně změnit fungování demokracie. Tím neříkám, že ji poškodí, a jediné, co se snažím celou dobu, co tady jsem, aby ta administrativa, ta zátěž a možnost zneužití například tím, že někdo zapomene někde něco napsat a bude v médiích skandalizován, tak se snažím, aby bylo v co možná nejmenší míře. Ne vždy se to podaří, protože jak jsem říkal, přístup různých stran je různorodý a různých jednotlivců tady také. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Faktická - k té je přihlášen pan poslanec Radek Vondráček, poté pan poslanec Brázdil. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. No, v okamžiku, kdy jsem se hlásil k faktické, jsem chtěl reagovat v rámci rozpravy spíš na kolegu Brázdila, ale pak vystoupil pan ministr. Já bych chtěl potvrdit, že skutečně v minulém volebním období existovala pracovní skupina předsedy Poslanecké sněmovny a že jsme ten tisk řešili. Nenazval bych postoj ODS, že se snažila jej zmírnit, ODS dělala všechno pro to, aby ten zákon neprošel vůbec. To jenom tak na okraj.
V každém případě v tuto chvíli asi budeme mít zákon o lobbingu, který byl původně navržen jako tisk číslo 1 v tomto volebním období. Byl to návrh skupiny poslanců, v jejímž čele jsem byl já, který vycházel z toho zákona v minulém volebním období. Já zastupuji tu skupinu, která ne že by říkala, že svět bude lepší, když budeme mít lobbing, ale že je to šedá zóna, kterou má většina států Evropy nějakým způsobem upravenou, a že není důvod, abychom ani i my neměli příslušnou právní normu. Snažili jsme se o nějakou vlastní českou cestu.
Já k tomu tisku možná ještě budu vystupovat, ale abych se dostal primárně k té první poznámce, kterou jsem měl, když vystupoval pan poslanec Brázdil - stalo se v rámci tohoto tisku, že profesní komory tam původně neměly být. Měly přislíbeno, že nebudou v registru lobbovaných osob, nicméně toto bylo změněno až na vládě, až na Legislativní radě vlády, a tím pádem byla úplně přeskočena debata o tom, jestli by neměly mít nějakou zjednodušenou administrativní zátěž, když jsou koneckonců ze zákona povinnými připomínkovými místy. Tahle debata vůbec neproběhla.
Jsem rád, že jsme na to nasvítili v ústavně-právním výboru, že to bylo součástí semináře, který jsem podával (pořádal?) já, a že se to nějakým způsobem zohlednilo v tom pozměňovacím návrhu (Předsedající: Čas.). Já k tomu případně ještě vystoupím.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan poslanec Brázdil se přihlásil k faktické poznámce. Prosím, máte slovo.
Poslanec Milan Brázdil: Já už potom k tomu nevystoupím. Nicméně šedá zóna, jak pan ministr... My asi nemůžeme teď fungovat, že? (Ministr není v sále.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Domnívám se, že si pan ministr odskočil.
Poslanec Milan Brázdil: Když pan ministr řekl, bylo to udělané proto, aby ta šedá zóna tady nefungovala, nebo to řekl možná kolega Vondráček - prosím vás, jsou komory, čtrnáct komor, které stát zřídil proto, aby tu fungovaly, právě aby ty profesní věci hájily, to je šedá zóna? No, to není šedá zóna! A to, že je to tam, a někdo slíbil, že to nebude, a pak to tam dal - a znovu připomenu: Piráti nebo jejich část - tak já si myslím: prosím, zvažte to. Myslím tím, že má to logiku. Já jsem tu třetí volební období a slyšel jsem ty názory, jak kolega Benda říkal: V žádném případě, to je hloupost. Teď to hájí. Prosím, mějte každý svůj rozum. Zvažte, jestli čtrnáct komor tam má být. Sami jste možná součástí těch komor, asi vám říkali: To my nechceme, to je hloupost, vždyť my přece děláme transparentně, připomínkujeme, dokonce jsou o tom záznamy... A my je teď hodíme a nazveme je, že to je vlastně řešení šedé zóny. No, tož to asi ne.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní se do obecné rozpravy přihlásila paní poslankyně Eliška Olšáková, poté pan předseda Marek Benda. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych v obecné rozpravě krátce představila dva pozměňovací návrhy, které jsem ke sněmovnímu tisku 649 podala. Jednak je to pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona o regulaci lobbování a ten druhý je k pozměňovacímu návrhu ústavně-právního výboru, který byl přijat dne 9. října 2024 na jednání.
Samozřejmě je to taky vynětí z lobbování nejenom územních samosprávných celků, ale vedle územních samosprávných celků jsou to také organizace, které zastřešují tyto obce a města, jako jsou Asociace krajů, Svaz měst a obcí, Sdružení místních samospráv anebo například Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů. Organizace tohoto typu jako jediné zastupují na rozdíl od komor profesionálů či sektorových sdružení čistě veřejný sektor a zároveň jsou externími připomínkovými místy, tedy podílí se na legislativním procesu. Dle Ústavy České republiky mají územní samosprávné celky zaručené právo na samosprávu a zároveň však územní samosprávné celky vykonávají též státní správu v přenesené působnosti. Snaha o prosazování legislativních řešení optimálních z pohledu územních samosprávných celků je tedy výkonem veřejné moci v širším slova smyslu.
V legislativním procesu mnohdy dochází ke změnám vypořádaných dokumentů, a to nejen na úrovni vlády, ale později také třeba Sněmovny anebo Senátu formou pozměňovacích návrhů. Možnost vyjádřit se k návrhům, které územní samosprávné celky ovlivňují po vypořádání, by nemělo být považováno za lobbing a regulováno. To, že územní samosprávné celky mají v legislativním procesu zásadní roli z důvodu znalosti území a dopadů návrhu, potvrzuje i potřeba výborů a podvýborů Sněmovny i Senátu zvát zástupce zmíněných organizací, které zastupují územní samosprávné celky, na jednání o tiscích, které členy těchto organizací mohou ovlivnit.
Dále bych tady ještě ráda v této souvislosti připomněla, že interinstitucionální dohoda ze dne 20. května 2021 mezi Evropským parlamentem, Radou Evropské unie a Evropskou komisí o povinném rejstříku transparentnosti ve své preambuli uvádí, že tato dohoda by se neměla vztahovat na činnost orgánů veřejné moci členských států ani na činnosti jakýchkoliv sdružení nebo sítí těchto orgánů veřejné moci jednajících jejich jménem na úrovni unie a na celostátní nebo nižší úrovni.
To jsou pozměňovací návrhy, ke kterým se ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní je přihlášen pan předseda Marek Benda a připraví se pan předseda Jakub Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Benda: Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já se pokusím být maximálně stručný. Jenom musím zareagovat trošičku na kolegu Vondráčka s jeho obviněním, že to byla ODS, která nechtěla zákon o lobbování. Já bych řekl: ano, byl jsem to i já i mí kolegové, kteří nechtěli zákon o lobbování tak, jak byl napsán Rekonstrukcí státu, jejímž jediným cílem bylo zničit všechny politiky. To je pravda, to jsme nechtěli, toho jsme se od počátku obávali. Obávali jsme se křížové kontroly a toho, jakým způsobem to může být proti vám zneužito. Myslím si, že návrh, který přinesla vláda, je v tomto směru mnohem lepší. Myslím si, že změny, které byly uskutečněny na ústavně-právním výboru a které odpovídají dobré praxi například Evropského parlamentu, směřují ještě dále k tomu, aby bylo jasné, kdo co v této budově požaduje, s kým o tom případně jedná, ale tím to tak končilo. Nevypisovali jsme data a časy a trvání schůzek.
Přináším jeden návrh, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě, kde bych byl rád - a trochu to souvisí s vystoupeními mých dvou předřečníků, kteří jeden bojuje za komory, druhý bojuje za samosprávy - byl rád, aby pravidla byla pokud možno úplně jednotná pro všechny a nevyjímali jsme tu toho, tu onoho, ale abychom se dostali naopak do situace, kdy na začátku legislativního procesu, už když jsme v eKLEPu, víme, kdo z toho trhu, a je to jedno, jestli je to komora, jestli je to samospráva, jestli je to nějaký podnikatelský svaz nebo něco podobného, kdo co chce a kdo o co bude usilovat. Ono to zjednoduší samozřejmě i fungování před projednáváním ve vládě a na vládě a bude pak jasné z toho, co o tom bude uváděno, kdo za co bojuje. Proto si myslím, že bychom měli - a k tomu se vztahuje můj návrh, umožnit jednotlivým lobbistickým skupinám, aby samozřejmě bez nároku na vypořádání připomínek ale mohly vstupovat už do eKLEPu, a bylo na začátku jasné, která z těch skupin co požaduje a co je jejím cílem. To je podstatou návrhu, ke kterému se pak přihlásím v podrobné rozpravě a který budeme diskutovat na jednání ústavně-právního výboru. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Radek Vondráček. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Děkuji. Já nebudu zdržovat, jenom abychom potom nevyvolávali nějaký jiný dojem. Chci jenom potvrdit, že jsme se nakonec na ústavně-právním výboru na něčem shodli a že ten souhrnný pozměňovací návrh byl přijat napříč politickým spektrem. A abych byl nějaký vstřícný, řeknu, že ODS používala v minulém období měkkých sněmovních technik, aby tento tisk nebyl doprojednán, aby spadl pod stůl na konci volebního období.
A poslední reakce: ten zákon nikdy nepsala Rekonstrukce státu. Byla zvána do pracovní skupiny, ale samotný legislativní text, prosím vás, nikdy nepsala. To je z mé strany všechno. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Patrik Nacher. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Vážená paní místopředsedkyně, děkuju. Pane ministře, já jsem byl na té konferenci, která k tomuto tématu regulace lobbingu byla uspořádána. Mám pocit, že to dělal můj kolega Radek Vondráček v rámci ústavně-právního výboru, a já vlastně tady zopakuji to, co jsem říkal tam v rámci té transparentnosti, když jsme u toho.
Já si troufám říct - a rozumím tomu, proč my to nějak, proč my to musíme schválit, ale za mě všechny tyhlety kroky vedou k tomu, že to je vlastně pronásledování aktivních poslanců. Ten aktivní poslanec, který se stýká s různými lidmi kolem, je vlastně od začátku jako sprostý podezřelý. Za mě to pomáhá pasivitě v Poslanecké sněmovně. Já jsem tam dával příklady, na které mi tedy nebyl nikdo schopen odpovědět, jak ten lobbing budete vnímat. Jedna věc je oficiálně schůzka v Poslanecké sněmovně, druhá věc je, když vás někdo bude lobbovat třeba na včerejší akci 28. října, kde bylo několik tisíc lidí a potkávali se tam politici napříč s různými lidmi i mimo politiku, na narozeninách a podobně? Jak to tam budete uvádět? Nebudete to uvádět? Kdo to bude uvádět? A tak dále. Já jsem k těmto věcem skeptický.
Říkal jsem tam i příklady, kdy to lze nějakým způsobem na první dobrou vidět, kdy se k nějakému pozměňovacímu návrhu tady přihlásí poslanec, který ale oborově je někde úplně jinde. Pak je na novinářích, aby zjišťovali, proč najednou ingeruje do oblasti, která není doposud v jeho zájmu. Já jsem z těchto iniciativ, opravdu musím říct, skeptický. To je tady i na pana ministra, který sám řekl, že to není zrovna jeho šálek kávy.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní se hlásí do obecné rozpravy pan předseda Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, musím říct, že mě trochu překvapuje, jak strašně skepticky se všichni staví k regulaci lobbingu. Chápu, že to nevyřeší všechny problémy, ale když se podíváme na naše západní sousedy, kteří mají lepší životní úroveň, než máme my, tak je asi docela dobrý důvod, proč sáhli k tomu, že nějakým způsobem lobbing regulují. Když se podíváme, tak v USA mají třicet let moderní zákon o lobbingu, v Kanadě ještě daleko dále. Ty západní státy to asi nedělají zbůhdarma. Dělají to kvůli tomu, aby ty zájmové skupiny a klientelismus, který je s tím spojený, nepřekračovaly určitou míru, aby byly transparentní, aby tam byl veřejný dohled, aby byly alespoň částečně ti mocní pod veřejnou kontrolou, což je správně.
Takže myslím, že z hlediska toho, k čemu se vláda zavázala, že chce schvalovat zákony k boji proti korupci - což je v programovém prohlášení, to vláda slíbila - je důležité, abychom tento zákon schválili, abychom ho schválili v podobě, ve které bude fungovat, a abychom na něj vyčlenili peníze tak, aby byl v praxi vymahatelný, aby nad ním probíhal dohled.
Teď k jednotlivým aspektům toho návrhu tak, jak byl představen. Bylo tady diskutováno téma profesních komor. Co jsou profesní komory? Třeba Hospodářská komora, když lobbuje nějaký návrh, vedení Hospodářské komory reprezentuje určitý zájem v komoře, který odsouhlasila, když to velmi zjednoduším, většina členů komory. Ta pověří svoje vedení nebo vedení na základě mandátů, které má od většiny, zastupuje zájem, ale nezastupuje všechny podnikatele, zastupuje to, co vygenerovala organizace, která má nějakou svoji vnitřní samosprávu. Znamená to, že i v rámci Hospodářské komory někteří byli přehlasováni. Komora lobbuje určitý zájem a teď my bychom dopustili, že ti, kteří budou lobbovat určitou variantu zákona, budou muset všechno vykazovat, a ti, kteří budou lobbovat jinou variantu, třeba s oporou v představenstvu Hospodářské komory, budou mít výjimku a nebudou muset evidovat vůbec nic. No, to mi nepřijde úplně koncepční, spravedlivé a férové.
Stejně tak tady máme Agrární komoru. Zase se může někdo ve vedení Agrární komory rozhodnout, že bude lobbovat za největší agropodniky. Současně menší zemědělci nebudou mít takové zastání, v rámci komory budou přehlasováni, a když potom oni budou něco lobbovat, ti nejmenší budou muset všechno evidovat, budou muset všechno prokazovat. Naopak ti největší producenti v oblasti působnosti Agrární komory budou mít výjimku, protože oni budou přece oficiálně lobbovat přes Agrární komoru. To je samozřejmě úplně postavené na hlavu.
Můžeme pokračovat, stejný problém bychom našli třeba u Svazu měst a obcí. Ten taky obsahuje nějaké věci, které jsou užitečné pro velké obce, a nějaké věci, které jsou užitečné pro malé obce. Řešili jsme tady kolikrát problematiku hazardu a to, jak se mají přerozdělovat peníze na hazard. Zase to je věc, kde by někdo mohl říct, že ti velcí nebo ti, kteří budou lobbovat tady třeba za hazardní peníze přes MOČR, budou mít výjimku, a ti, kteří budou proti hazardu, kteří budou chtít, aby se ty peníze rozprostřely rovnoměrněji mezi obce, aby z nich neměly zisk jenom ty hazardní obce, budou všechno muset evidovat. Takže vidíme, že to nedává smysl a že čím méně výjimek v tom zákoně, tím lépe i pro to, aby ten zákon v reálu fungoval.
Já se domnívám, že toto je další příklad zákona, který po odchodu Pirátů z vlády, nebo možná spíš přesněji vyhazovu, je osekáván. Jsou tam vypuštěny věci, které byly užitečné. Je tady útok na to, aby se různými takovými či onakými způsoby prosazovaly do toho zákona další a další výjimky, až nakonec to bude polovičatý patvar. Takže jsem určitě proti tomu, aby se ten zákon osekával, a to jak v oblasti profesních komor, tak v oblasti třeba asistentů poslanců, protože dneska ten zákon tak, jak byl schválený z vlády, tak, jak na něm byla koaliční dohoda, neobsahoval žádnou výjimku pro asistenty poslanců. Jakmile přišel někdo sem do Poslanecké sněmovny a chtěl lobbovat, ať už poslance, nebo jeho asistenta, který může být - není to tak vždycky, ale v některých případech to tak je, že je pověřen vyřízením určité agendy - tak teď tam nově bude obrovská díra v tom návrhu zákona, protože když někdo bude chodit do Poslanecké sněmovny lobbovat asistenta, nebo do Senátu, tak pak bude mít automaticky výjimku.
Z toho důvodu budeme předkládat pozměňovací návrh tak, aby asistenti, kteří patří v uvozovkách ke kmenovému personálu, ti, na které každý den spoléháme v řadě věcí - já bych byl opravdu nerad, aby tady byli asistenti degradováni do podoby lidí, kteří jenom vaří kávu, protože řada z nich dělá velmi odborné práce, zpracovávají pozměňovací návrhy podle zadání poslance, absolvují schůzky, protože poslanec se nemůže rozčtvrtit, takže na některé schůzky posílá asistenty, když zrovna nemá čas, a tak dále - tak aby i lobbování, které se děje prostřednictvím asistentů, podléhalo zákonu o lobbingu. Jinak ten zákon bude skutečně polovičatý a osekaný.
Dále navrhuji pozměňovacím návrhem rozšířit povinnost korporací, které si objednávají lobbistické služby, aby zveřejňovaly, jakou sumu peněz vynaloží každý rok na lobbování. Je to opět standardní mechanismus, jak zajistit, aby lobbování bylo transparentní podle zásady follow the money čili následujeme peníze tak, aby pokud někdo dává obrovské peníze do lobbování určitého zákona, aby se objevilo nejenom to lobbování, ale aby se objevily i související finanční toky, aby si veřejnost uvědomila, jakým způsobem a v jakém zájmu je rozhodování zákonodárců ovlivňováno, aby to bylo zase pod veřejnou kontrolou, jaké prostředky se na tyto činnosti vynaloží.
Pokud jde o dohodu ve vztahu ke státním firmám, zejména k ČEZu, budeme respektovat dohodu, kterou jsme už udělali na koaliční úrovni, to znamená, aby ČEZ a podobné firmy, které jsou státem ovládány, podléhaly zákonu o lobbingu, pokud jde o lobbování v Poslanecké sněmovně, ale aby měly výjimku ve vztahu k exekutivě. To znamená, pokud se setkávají se státem jakožto vlastníkem, to znamená s Ministerstvem financí, které třeba drží akcie, nebo s jiným ministrem tak, aby bylo rovné postavení všech členů vlády, tak aby v rámci exekutivy tam byla výjimka, ale jakmile to přijde do Poslanecké sněmovny, aby měl ČEZ stejné postavení jako všechny ostatní energetické korporace. To se domnívám, že je adekvátní a férový kompromis.
Tím jsem probral všechny naše pozměňovací návrhy. Poslední věc, kterou chci zmínit, je návrh doprovodného usnesení, který předkládáme. Předkládáme návrh doprovodného usnesení Poslanecké sněmovny, aby Poslanecká sněmovna vyzvala vládu, aby zajistila zjednodušeně peníze, rozpočet, systemizaci na agendu lobbování, protože na Ministerstvu spravedlnosti dosud nedošlo k tomu, že by bylo vytvořeno adekvátní zázemí pro záležitosti, které má svěřen příslušný odbor boje proti korupci.
My jsme tady schválili zákon o whistleblowingu. Na whistleblowing šli, pokud se nepletu, všehovšudy dva lidi. Teď bude schvalováno velké rozšíření působnosti Ministerstva spravedlnosti o dohled nad zákonem o lobbování, ale zatím předběžné signály, které šly z vlády, byly, že na to nedá v podstatě žádné lidi, že si je bude muset Ministerstvo spravedlnosti někde najít. Když se podíváme na to, jaká je situace v rezortu spravedlnosti, když se podíváme na to, jaká je situace ve Vězeňské službě, jaká je situace u zaměstnanců soudů, kteří stávkují, a státních zastupitelství, tak vidíme, že to zdaleka není růžové. Domnívám se, že by Poslanecká sněmovna neměla přistoupit k lobbování jenom tak, že tady schválíme prázdný papír, a v praxi to nebude fungovat.
Proto jako Piráti navrhujeme doprovodné usnesení, které zní následovně: "Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby poskytla Ministerstvu spravedlnosti dostatečné rozpočtové prostředky a dostatečné personální kapacity v rámci systemizace služebních míst na zajištění plné vymahatelnosti zákona o regulaci lobbování."
To znamená, představovali bychom si, že jakmile schválíme tento zákon, bude platit. Bude potřeba někdo, několik lidí, kteří by dohlíželi nad tím, že ti, kteří jsou povinni vykazovat zprávy o tom, jak lobbují, lobbisti a tak dále, že to skutečně plní, aby to nezůstalo jenom prázdnou literou. Takže Ministerstvo financí dá prostředky Ministerstvu spravedlnosti na vymáhání této agendy a současně Ministerstvo vnitra předloží systemizaci po dohodě s Ministerstvem spravedlnosti tak, aby tam byl posílen odbor střetu zájmů a boje proti korupci - já to odhaduji, že to budou minimálně tři až čtyři další pracovníci - tak, aby reálně vláda bojovala s korupcí, nejenom na papíře, protože ty zákony jsme tady všechny schválili, ty zákony už v legislativě máme zapracovány, ale my to potřebujeme dovést do praxe tak, aby skutečně byl ten zákon vymáhán, aby byl kontrolován, aby to nebyl jenom další případ, jako když jsme schválili zákon o střetu zájmů, ale v reálu neexistují v řadě případů kontrolní mechanismy tak, aby ten zákon byl v praxi vynucován. Nejsou tam pokuty a v některých případech - nebo jsou ty pokuty směšně malé - a ten odbor je totálně zahlcen, takže to nestíhá administrovat. A teď by se ta situace ještě zhoršila.
Takže tyto pozměňovací návrhy a návrh doprovodného usnesení předkládáme a načtu je v podrobné rozpravě. Vyhotovení předám předsedajícímu a zpravodaji. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkné odpoledne, vyměnili jsme se v řízení schůze.
Zatím to tedy byla poslední přihláška v obecné rozpravě, ale eviduji jednu faktickou poznámku - pan poslanec Patrik Nacher. Jenom pro pořádek, ocitáme se stále v obecné rozpravě. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. No, já jsem pozorně poslouchal Jakuba Michálka a to skutečně teď je otázka - my se tady pohybujeme na dvou pólech, jestli to schválit úplně bez výjimek, nebo s různými všemi výjimkami, pak je otázka, proč to vůbec schvalujeme. Na druhou stranu některé ty výjimky kolega Michálek řekl, že jsou namístě, že už to dohodli oni, když byli ještě ve vládě - to mám pocit jsou ty státní firmy.
Já za sebe prostě, jak jsem řekl předtím, jsem k tomuhletomu principiálně skeptický, trochu mě mrzí - a proto tady aktivně vystupuji, protože mám čisté svědomí, mně je to úplně jedno. Vím, že třeba někdo k tomu nechce vystupovat, že je to citlivé, regulace lobbingu. Kdo je proti tomu, tak jakoby k něčemu se přiznává. Já s tím problém nemám.
Tady by opravdu bylo dobré, kdyby možná kolega Radek Vondráček, minimálně aspoň ve třetím čtení, seznámil ostatní poslance, jak jsme se o tom bavili na té konferenci. Tam jsem šli fakt do velké hloubky v těch věcech. Bohužel to tady nezaznívá. Nakonec tady tedy něco schválíme, aby se jako neřeklo, ale jak říkám, jestli se má naplnit nějaký cíl, já se obávám, že se tím nenaplní, jenom se tím v zásadě trestají ti politici, ti poslanci, kteří jsou aktivní a mají i aktivní asistenty tedy, abych navázal na to, co říkal kolega Michálek, a ti, co jsou pasivní, ti se jakoby vezou dál. A když pak budete chtít něco odhalit, stejně to neodhalíte, to je ten princip. Tenhle princip jakoby toho negativního pohledu na všechny politiky, kteří jsou zlobbovaní někým - já se prostě s tímhletím pohledem, úhlem pohledu, nemůžu smířit, nezlobte se na mě.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda ještě někdo další se hlásí do obecné rozpravy? Žádnou takovou žádost nevidím, v tom případě obecnou rozpravu končím.
Ptám se pana ministra, pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.
Jestliže tomu tak není, v tom případě zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Jako první vystoupí pan poslanec Milan Brázdil, připraví se paní poslankyně Eliška Olšáková a další. Prosím.
Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. V podrobné rozpravě, jak jsem už řekl, předkládám návrh, který - a prosím, není apolitický, to jste všichni v nějakých komorách, zamyslete se - aby ty komory jednotlivé, těch čtrnáct komor, které jsme zřídili ze zákona, tam nebyly. Ten tisk je 4309, je zdůvodněn podrobně a já se k němu teď jenom čistě hlásím tak, abych udělal všechno, jak se má.
Ale pak mám ještě jeden pozměňovací návrh, ten nemám nikam a nikde a já bych ho teď načetl. (Předsedající: Prosím.) Já nevím, jak to cítíte vy, ale zákon o - a teď to lobbing, lobby - o předsíni, o předsálí. Často nás předsedající zve: Nezajímá vás to, běžte do předsálí, neotravujte. Takhle to tady někdy - a furt - a toto je zákon o předsálí nebo předsíni. A my nemáme český název? Legislativní rada vlády - já nevím, pan Šalomoun nepracoval na tom, aby lobbování s dvěma B, z lobby bylo udělané lobbování? - proto bych navrhl velmi jednoduchý - čili lobbování je de facto prosazování zájmu - a ve všech podobách v tom zákoně lobbování, aby bylo nahrazeno (prosazováním) zájmů. Přečtu-li název zákona, bude o regulaci prosazování zájmů. A dále aby slovo lobbista - zase, je to uvedené (se) dvěma B, lobbista - bylo nahrazeno: osoba prosazující - normální moravsko-český název - osoba prosazující, ne lobbista - koneckonců, co to je? - ale osoba prosazující. A za třetí lobbovaný, tedy ten, kterého chce někdo ovlivnit, aby byla osoba ovlivňovaná. Krásně se to odliší. Osoba prosazující a (osoba?) která je ovlivňovaná. A zákon jako celek - nebo vlastně to lobbování nebude nahrazeno - prosazování zájmu.
Snad to tak stačí, to odůvodnění pro pana zpravodaje i pro stenozáznam, a já mu to podám vlastně v takové podobě písemné, tedy nahradit tato tři slova českými, normálními moravsko-českými názvy. Já vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jestli jsem to, pane poslanče, dobře pochopil, jedná se o jeden pozměňovací návrh, který mění toto názvosloví, jo? Pevně věřím, že si s tím naše legislativa nějak poradí. Já vám děkuji.
Požádám nyní o vystoupení paní poslankyni Elišku Olšákovou, připraví se pan poslanec Marek Benda. Prosím.
Poslankyně Eliška Olšáková: Děkuji za slovo. Já bych se tady v podrobné rozpravě přihlásila ke dvěma pozměňovacím návrhům. Jeden je k vládnímu návrhu zákona o regulaci lobbování a je nahrán v systému pod sněmovním dokumentem 5178 a druhý pozměňovací návrh je nahrán k pozměňovacímu návrhu ústavně-právního výboru ze dne 9. 10. 2024 a je nahrán pod sněmovním dokumentem 5179.
Oba pozměňovací návrhy jsem odůvodnila v obecné rozpravě a týkají se vynětí ze zákona o lobbování - jak územní samosprávné celky, tak jejich zastřešující organizace. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní požádám o vystoupení pana poslance Marka Bendu a připraví se pan poslanec Jakub Michálek. Prosím.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a vážení pánové, přihlašuji se k pozměňovacímu návrhu pod sněmovním dokumentem 5418. Odůvodnění jsem uvedl v obecné rozpravě.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a nyní pan poslanec Jakub Michálek. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, hlásím se k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán v systému jako sněmovní dokument 5396. Je to pozměňovací návrh, který zavádí povinnost právnické osoby, která má povinnost vyhotovovat výroční zprávu podle zákona upravujícího účetnictví, aby také uvedla údaj, jaké jsou roční výdaje o nákladech vynaložených účetní jednotkou na lobbování za toto účetní období. Odůvodnění jsem uvedl v obecné rozpravě.
Dále se hlásím k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán pod sněmovním dokumentem 5409. To je návrh, který upravuje vládní návrh v tom slova smyslu, že u asistentů se stanoví, že se vztahuje pouze na takové asistenty, kteří mají měsíční odměnu za tyto práce, která opakovaně přesahuje polovinu celkových náhrad výdajů poslance nebo senátora na odborné a administrativní práce prováděné asistentem.
V tom vládním návrhu zákona se totiž úprava týkala všech asistentů. Pokud jsem dobře viděl, v některých případech to jsou i právnické osoby, jsou to asistenti, kteří mají v uvozovkách úvazek pouze v rozsahu jedné tisícikoruny, tak nebylo by úplně logické, aby všechny tyto osoby spadaly do okruhu lobbovaných. Proto jsem zvolil kritérium osob, které patří v uvozovkách ke kmenovému personálu - ti asistenti, kteří tady jsou za odměnu, která přesahuje víc jak polovinu celkových náhrad poslance, čili bavíme se o nějakých přibližně plus minus 25 000 korun.
A dále se hlásím k návrhu doprovodného usnesení Poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu zákona o regulaci lobbování, které jsem přečetl v obecné rozpravě a které je nahráno v systému jako sněmovní dokument 5410. Smyslem toho usnesení je reagovat na situaci, kdy odbor střetu zájmů a boje proti korupci Ministerstva spravedlnosti je dlouhodobě podfinancovaný. Od srpna loňského roku vykonává rovněž dozor nad zákonem o ochraně oznamovatelů, nicméně na jeho výkon před rokem obdrželo pouze dvě systemizovaná místa ve státní službě. Pokud chce stát myslet boj proti korupci vážně, je nutné nejen přijímat kvalitní legislativní opatření, ale také personálně rozvíjet odbor, jehož předmětem činnosti je právě protikorupční politika státu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí v podrobné rozpravě? Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě podrobnou rozpravu končím.
Chci se zeptat pana ministra a pana zpravodaje na závěrečné slovo? Není tomu tak. (Komentář ministra Blažka.)
To samozřejmě nelze, pane ministře, ano. Takže vzhledem k tomu, že nikdo další se nehlásí ani o závěrečná slova, v tom případě končím druhé čtení tohoto návrhu.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
Aktualizováno 15. 11. 2024 v 22:51.