Úterý 3. prosince 2024, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze
Předcházející zahájení jednacího dne schůze
(Jednání zahájeno v 14.00 hodin.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji další jednací den 119. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám. (Hluk v jednacím sále.)
Aby byla zaznamenána naše účast, tak jsem vás právě nejprve odhlásila a prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami, případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty.
Sděluji, že o omluvení své neúčasti na jednání požádali tito poslanci a poslankyně: Bláhová Kamila od 14 do 15 hodin z pracovních důvodů, Hájek Jiří z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Jílková Marie z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Kasal David z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Klíma Pavel od 17 do 19 hodin z pracovních důvodů, Kučera Michal od 18.30 do 22 hodin z pracovních důvodů, Navrátil Jiří z celého jednacího dne z osobních důvodů, Potůčková Lucie z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Zlínský Vladimír z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů.
Z členů vlády se omlouvají Bek Mikuláš z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Kulhánek Petr do 18 hodin z pracovních důvodů, Lipavský Jan z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty, Válek Vlastimil z celého jednacího dne z důvodu zahraniční cesty a Výborný Marek do 14.30 z pracovních důvodů.
Paní poslankyně, páni poslanci, nyní bych vás chtěla informovat o návrzích, na kterých se shodlo dnešní grémium:
I. navrhujeme zařadit do pořadu 119. schůze nové body, a to body, které se projednávají v souvislosti se státním rozpočtem: sněmovní tisk 860, dotační programy zemědělství pro rok 2025 poskytované podle § 1, § 2 a § 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů; sněmovní tisk 862, návrh rozpočtu Státního zemědělského intervenčního fondu na rok 2025 a střednědobého výhledu na roky 2026 a 2027; sněmovní tisk 865, návrh rozpočtu Státního fondu kinematografie na rok 2025 a střednědobého výhledu na léta 2026 a 2027 a následně volební body: návrh na změny ve složení orgánů Poslanecké sněmovny; návrh na volbu předsedy stálé komise Poslanecké sněmovny pro hybridní hrozby; návrh na volbu předsedy dozorčí rady SZIF;
II. navrhujeme následující postup jednání v tomto týdnu: Dnes bychom projednávali na 119. schůzi body v následujícím pořadí: (bod) 208, sněmovní tisk 691, návrh státního závěrečného účtu na rok 2023; (bod) 152, sněmovní tisk 805, vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2025, třetí čtení; (bod) 153, sněmovní tisk 806, střednědobý výhled státního rozpočtu na léta 2026 a 2027; (bod) 154, sněmovní tisk 808, návrh rozpočtu Státního fondu podpory investic na rok 2025; (bod) 155, sněmovní tisk 812, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2025; (bod) 156, sněmovní tisk 821, návrh rozpočtu Státního fondu životního prostředí na rok 2025 a nový bod, tedy sněmovní tisk 862, návrh rozpočtu Státního zemědělského intervenčního fondu na rok 2025 a dále nový bod, sněmovní tisk 860, dotační programy zemědělství pro rok 2025.
Na grémiu bylo dohodnuto, že u bodu 152, tedy sněmovní tisk 805, státní rozpočet na rok 2025, bude zkrácena doba hlasování o pozměňovacích návrzích a o zákonu jako celku z 20 sekund na 12 sekund. (Hluk v jednacím sále přetrvává.)
Zítra bychom v rámci 119. schůze projednávali body z bloku třetí čtení, u nichž byly splněny zákonné lhůty, a to v následujícím pořadí: 175, 178, 174, 176, 177, 170, 181, 166, 194, 160, 165, 180, 179, 157, 158, 159. Jsou to sněmovní tisky: 704, 715, 702, 705, 710, 695, 724, 690, 770, 653, 688, 721, 716, 623, 649 a 650. V případě jejich neprojednání jimi budeme pokračovat v pátek. Ve 13.45 navrhujeme pevně zařadit nové volební body: návrh na změny ve složení orgánů Poslanecké sněmovny; návrh na volbu předsedy stálé komise Poslanecké sněmovny pro hybridní hrozby a návrh na volbu předsedy dozorčí rady SZIF. Upozorňuji, že po projednání volebních bodů bude vyhlášena do 15 hodin polední přestávka, v níž se sejde organizační výbor. V 15 hodin bychom zahájili projednávání nového bodu, sněmovní tisk 865, návrh rozpočtu Státního fondu kinematografie na rok 2025. Následně bychom projednávali body z bloku Zákony - první čtení, a to v tomto pořadí: 48, 30, 37, 44, 49 a 22. Jde o sněmovní tisky: 849, 784, 813, 833, 851 a 761. Případně bychom dále pokračovali body z bloku Zákony - první čtení dle schváleného pořadu schůze a 119. schůze by pak byla po skončení středečního jednání přerušena do pátku 6. prosince do 9 hodin.
Ve čtvrtek 5. prosince bude v 9 hodin zahájena 120. schůze, 10 minut po jejím skončení nebo přerušení bude zahájena 121. schůze a 10 minut po jejím skončení nebo přerušení bude zahájena 122. schůze. (Hluk v jednacím sále přetrvává.)
V pátek bychom pokračovali ve 119. schůzi, a to body z bloku třetí čtení, a to v následujícím pořadí: (bod) 172, sněmovní tisk 699, Národní rozvojová banka; (bod) 173, sněmovní tisk 700, Národní rozvojová banka související; (bod) 167, sněmovní tisk 692, zákon o digitalizaci finančního trhu; (bod) 168, sněmovní tisk 694, zákon o digitalizaci finančního trhu související. Po projednání těchto bodů bychom případně pokračovali v projednávání dalších bodů z bloku třetího čtení.
Na závěr mám pro vás jednu informaci. Dne 22. listopadu vzal Senát zpět body schváleného pořadu. Jde o body: (bod) 86, sněmovní tisk 164, horní zákon, první čtení; (bod) 70, sněmovní tisk 39, o volbách, první čtení, a (bod) 135, sněmovní tisk 686, strategická infrastruktura, první čtení, podle § 90 odst. 9. Škrtněte si je tedy prosím, o tomto není potřeba hlasovat.
To je z mé strany vše. Přehled zbývajících bodů k projednání vám byl rozeslán elektronickou poštou.
Než se budeme věnovat pořadu, tak pan poslanec Kott bude hlasovat s náhradní kartou číslo 34.
Nyní vás tedy už žádám o ztišení. (O slovo z místa se hlásí poslanec Beitl.)
Faktické poznámky možné nejsou, takže, pane kolego Beitle, není možné teď vystoupit, ale to je asi jenom omyl.
Nyní by tady vystoupil pan předseda Benda, následuje paní předsedkyně Schillerová, pan předseda Okamura, pan předseda Fiala, paní místopředsedkyně Richterová a ještě se přihlásil pan poslanec Kobza - všechno k pořadu schůze.
Prosím tedy pana předsedu, aby přednesl své návrhy.
Vás, kolegyně a kolegové ze všech stran sálu, žádám, abyste se ztišili, abychom dobře rozuměli, co dnes budeme chtíti měnit či hlasovat o změnách programu.
Prosím.
Poslanec Marek Benda: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, milé dámy, vážení pánové, dovoluji si za prvé navrhnout jménem všech poslaneckých klubů, abychom dnes jednali a hlasovali i po 19. a 21. hodině. Je to shoda všeobecná, že rozpočet a související rozpočtové věci bychom měli udělati společně. Tak poprosím, aby se pak o tomto mém procedurálním návrhu hlasovalo.
Dále mám několik změn k návrhu programu tak, jak vzešel z grémia, a to aby dnes, pardon, zítra za bod 178, ochrana ovzduší, byl zařazen bod 182, sněmovní tisk 727, lex Ukrajina VII, dále aby za tento bod byl zařazen bod 161, sněmovní tisk 656, podmínky podnikání a výkon státní správy v energetických odvětvích, a třetí návrh k zítřejšímu dni, aby za bod 181 byl zařazen bod 183, sněmovní tisk 731, podmínky podnikání na kapitálovém trhu. To jsou návrhy, které směřují k zítřejšímu dopoledni.
K zítřejšímu odpoledni mám také tři změny, a to abychom po prvním bodě, kterým je návrh Státního fondu kinematografie zařadili nejprve bod 43, sněmovní tisk 829, předškolní, základní a střední, vyšší odborné a jiné vzdělávání, školský zákon, a za to následně bod 25, sněmovní tisk 775, zákoník práce. Poslední návrh, který směřuje k zítřejšímu odpoledni, abychom za bod 49, správa informací o stavbě, zařadili bod 41, sněmovní tisk 818, obaly, zjednodušeně řečeno zálohování. Toto jsou mé návrhy, které směřují k zítřejšímu jednání. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já děkuji. Protože zazněl procedurální návrh, tak vás prosím, abychom o něm hlasovali. Přivolala jsem kolegyně a kolegy z předsálí.
Zopakuji, že zazněl návrh, abychom dnes jednali i hlasovali po 19. i 21. hodině na základě návrhu všech klubů.
Zahájila jsem hlasování o tomto návrhu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 127 je přihlášených 165 přítomných, pro 160, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tedy budeme dnes jednat i po 19. i 21. hodině včetně možnosti hlasování.
Nyní je přihlášena paní předsedkyně Schillerová, následuje pan předseda Okamura. Prosím, paní předsedkyně, máte slovo.
A kolegyně a kolegové, prosím o ztišení.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, v předchozích čteních jsme se předloženému návrhu zákona o státním rozpočtu věnovali v mnoha různých detailech. Tentokrát proto neuškodí malý nadhled. Předložený rozpočet s deficitem 241 miliard korun je bez nadsázky vrcholným dílem Fialovy vlády v oblasti fiskální politiky. Je to čtvrtý Stanjurův rozpočet a ve čtvrtém roce už logicky vlády sbírají ovoce svého konání, případně nekonání. Nic lepšího už následovat nebude.
To, nakolik se podařilo naplnit sliby a očekávání, můžeme jednoduše spočítat, vystavit účet a pak je už na každém z nás, jestli se pod to svým hlasem podepíše, nebo nikoliv.
Tak tedy, vláda Petra Fialy zdědila od vlády Andreje Babiše rozpočet na rok 2022 se schodkem 376,6 miliardy korun. A vláda Petra Fialy po čtyřech letech odevzdá, byť zatím nevíme komu, deficit se schodkem 241 miliard korun. Za čtyři roky, během kterých měl kabinet zužitkovat čtyři roky vlády a dlouhá léta své expertní opoziční práce, snížil deficit státního rozpočtu o 135,6 miliardy korun.
Zohledníme-li mimorozpočtovou půjčku, která o 18 miliard korun uměle vylepšila letošní rok, je výsledné číslo 117,6 miliardy korun - 117,6 miliardy korun za čtyři roky, to je 29,4 miliardy korun ročně. Prosím, pamatujme si toto číslo! Navzdory rekordnímu zvýšení daní, navzdory stále účinné dani z neočekávaných zisků, navzdory snížení valorizací penzí, navzdory škrtům v energetické politice poškozujícím tuzemské firmy nedokázala vláda Petra Fialy snižovat deficit ani o 30 miliard korun každý rok, 29,4 miliardy korun ročně, to je vrcholné dílo této vlády, 29,4 miliardy korun, to je magnum opus fiskálního kanóna ODS Zbyňka Stanjury.
Dovolte mi, abych připomněla slova Petra Fialy z období, kdy se vlády ujímal, tedy z podzimu roku 2021. Cituji: "Jsme připraveni každý rok ušetřit 100 miliard korun," zaznělo v rozhovoru pro iDNES a pak ještě nesčetněkrát, mnohokrát v dalších médiích a dalších prohlášeních. Nejednalo se přitom o žádný předvolební slib. Ještě v novoročním projevu na počátku loňského roku hovořil Petr Fiala - cituji - "o seškrtání výdajů o 70 miliard korun". Dnes vidíme, že ani náhodou neplatí ani 70, natož pak 100 miliard korun ročně.
Čtyři rozpočty Fialovy vlády jsou zákonem podloženým důkazem, že slova premiéra nemají vůbec žádnou váhu, nejsou pro jeho vládu směrodatná a nebýt nás jako opozice, nestojí snad nikomu ani za důraznou zmínku. Reflexe Petra Fialy a Zbyňka Stanjury? Nula! Snaha o vysvětlení, proč je místo slíbených 100 miliard úspora sotva 30? Ani náznakem. Naopak. Premiér se 17. listopadu označil za Supermana a pár dní nato nechal svoje marketéry spočítat, že svůj plán plní na 93 procent.
Kdyby to byla, dámy a pánové, pravda, schvalujeme dnes rozpočet s přebytkem okolo 130 miliard korun. Koneckonců, sestavovat rozpočty, které jsou v přímém rozporu se vším, co koalice Spolu slibovala ve svém volebním programu či v programovém prohlášení, se už stalo nechvalným koloritem. No schválně, slib "Naši politiku budeme vždy stavět na principu nízkého zdanění práce, které urychlí dohánění západních mezd." Skutečnost? Předložený rozpočet počítá s růstem platů zaměstnanců státu o pouhých 1 500 korun měsíčně, což bude navíc pro většinu z nich první růst od podzimu 2022.
Přitom statisícům těchto pracovníků, včetně policistů a hasičů, klesl za Fialovy vlády reálný příjem o více než 20 procent. V důsledku zavedení nemocenské se navíc i jejich čistá mzda snížila v průměru o 3 000 korun ročně. Podle nejnovějších čísel samotného Ministerstva financí se reálné mzdy Čechů, soukromý sektor nevyjímaje, propadly do roku 2017, čili sedm let nazpátek.
Slib "Usnadníme život živnostníkům a malým a středním firmám a vytvoříme atraktivní prostředí pro klíčové partnery." Skutečnost? Nevím, jestli má živnostníkům více pomoci rekordní lednové zvýšení odvodů o 1 082 korun měsíčně, nebo harakiri s dohodami o provedení práce. Každopádně na konci tříletého příběhu napsaného daňovým balíčkem si tito lidé, kteří požadují od státu nejméně ze všech, připlatí 100 procent svého původního odvodu a ročně tak přijdou o 23 000 korun.
Slib "Vytvoříme pravidlo daňové brzdy, které stanoví strop daňového břemene. Jakmile jej složená daňová kvóta dosáhne, zvyšování daní bude automaticky vyloučené." Skutečnost? Daňová kvóta bude příští rok 33,1 procenta HDP, a oproti roku 2021 tak vzroste o 0,4 (procenta), tedy asi o 35 miliard ročně. To je ještě ukazatel markantně snížen enormním inflačním nárůstem HDP. Dobře jsem se pobavila, když nezavedení daňové brzdy ve své čtvrteční bilanci svedl Petr Fiala na to, že neměl ústavní většinu. Hloupější výmluvu snad ani nešlo vymyslet. Kdyby se za námi skutečně obtěžoval přijít, velice rádi bychom takový záměr podpořili. Ve skutečnosti je to samozřejmě jenom další hloupá výmluva, protože bez zvýšení daní by kabinet nevykázal ani těch upachtěných 30 miliard rozpočtové konsolidace ročně.
Ale pokračujme dál, co další slib, to další zrada. Slib "Pomůžeme rodinám, zavedeme daňové prázdniny pro rodiny, které čerpají rodičovský příspěvek nebo mají tři a více dětí." Rozpočtová realita? Rušení školkovného, rušení slevy na druhého z manželů, vyšší DPH na dětské pleny, kojeneckou vodu nebo dětskou výživu. Rodiny s dětmi jsou hlavními poraženými daňového balíčku a všech rozpočtů Fialovy vlády. Právě v těchto dnech je splatnost druhé splátky zvýšené daně z nemovitostí pro ty rodiny, které mají to štěstí a nemovitost vlastní. Pro ty, které ji nevlastní, jsou tady 5procentní úrokové sazby na hypotéky vyhnané nahoru nezřízenou inflací a letošním zákonem Zbyňka Stanjury, který omezil bankovní konkurenci pokutami za předčasné splacení či refinancování hypotéky.
Slib "Zakročíme proti daňovým únikům." Tento slib je obzvlášť pikantní, podíváme-li se na tristní výsledky Zbyňka Stanjury v oblasti výběru daní - tedy fakta - podle včera zveřejněného pokladního plnění je inkaso daně z příjmů právnických osob z hlediska plnění plánu nejhorší od krizového roku 2009 a vykazuje deficit přes 30 miliard korun. Chronicky pokulhává i inkaso DPH a výběr pojistného. Jen loni na DPH bylo nevybráno přes 20 miliard korun. Důvody jsou zřejmé. Bující šedá ekonomika, zatajené tržby a renesance daňových úniků a podvodů, korunovaná všudypřítomným fenoménem cash only, a černých výplat na ruku, před kterými varovala už i generální ředitelka finanční správy.
Slib "Zlepšíme využívání evropských fondů, které mohou významně přispět k hospodářskému růstu." Fakta? Přestože je dlouhodobý listopadový průměr čerpání evropských peněz přes 90 procent plánu, v letošním roce zatím nebylo vyčerpáno ani 85 procent. Rozpočet na příští rok? Podle připomínek samotného Ministerstva pro místní rozvoj v něm chybí minimálně 860 milionů na spolufinancování, v důsledku čehož může Česká republika úplně zbytečně přijít o evropské zdroje v celkové výši 7 miliard korun.
Další slib, "Budeme motivovat firmy k ekologickému provozu, snížíme DPH u všech ekologických výrobků, kde je to možné." Skutečnost? Růst DPH na městskou hromadnou dopravu, na ekologické vlaky, zvýšení korporátní daně o dva procentní body a každodenní realita růstu nákladů na energie o 200 až 300 procent ročně.
Jedeme dál. Další předvolební slib vetkaný do programu koalice Spolu, "Ušetříme na státu, ne na lidech." Realita? 100 procent konsolidace je na úkor občanů, nula procent na úkor státu. Daňový balíček představoval nejvyšší zvýšení daní v novodobých dějinách naší země, a to o 72,3 miliardy korun ročně po plném náběhu. Místo údajných úspor na výdajové straně přišel přesun nákladů na energie ze státního rozpočtu na firmy a domácnosti. Provozní výdaje státu mezi léty 2021 a 2025 rostou o neuvěřitelných 50 miliard korun.
Slib "Investicemi podpoříme hospodářský růst." Realita? Česká ekonomika se na svou předcovidovou úroveň vrátila jako úplně poslední země v OECD. Prorůstové investice v rozpočtu na příští rok klesají z 2,7 procenta HDP v roce 2020 na 2,3 procenta HDP v roce 2025. Ve srovnání s covidovými lety 2020 i 2021 se jejich objem, konkrétně tedy investic očištěných od výdajů na obranu a zbrojení, snižuje. Zatímco v roce 2020 investovala vláda Andreje Babiše 2,7 procenta HDP a v roce 2021 2,4 procenta HDP, v příštím roce to bude sotva 2,3 procenta HDP. Také samotné výdaje na dopravní infrastrukturu jsou v poměru k HDP nižší, než byly v roce 2020, kdy byla naše ekonomika navíc sevřena covidovými uzávěrami.
Slib "Zajistíme zvýhodněné hypotéky na první bydlení." Realita? Desetitisícové pokuty pro lidi, kteří se rozhodnou hypotéku předčasně splatit.
Slib "Snížíme sociální pojistné pro zaměstnavatele a zvýšíme limity pro dohody o provedení práce a pracovní činnosti." Realita? Likvidace dohod a zavedení systému, který přesunul dohodáře a brigádníky do šedé zóny, takže od něj vláda musela pět minut po dvanácté ustupovat. Nejsmutnější na tom je, že vláda vzala zpátečku až poté, co podle odborníků z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity, Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik a Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí doslova ohrozila nejzranitelnější domácnosti na trhu práce a mnohé z nich vytlačila do švarcsystému.
Mohla bych pokračovat dlouho, ale nebudu, protože za ty tři roky s vládou Petra Fialy nemám nejmenší iluze, že by vládní poslanci vzali sebevážnější argument na zřetel. Řeknu ale na závěr ten nejdůležitější argument, proč by předložený návrh zákona o státním rozpočtu nikdo z poslanců této Sněmovny podpořit určitě neměl.
Včera se na mě obrátila média, jestli by hnutí ANO podpořilo zákon, který by upravil pravidla pro tvorbu rozpočtu tak, aby si už žádný ministr nemohl vylepšovat čísla rozpočtovými triky. Prý je tato otázka aktuálně předmětem úvah nejen odborníků z Výboru pro rozpočtové prognózy, ale dokonce i poradců z Národní ekonomické rady vlády, tedy paradoxně i samotných poradců premiéra Fialy. Důvod je zřejmý. Návrh rozpočtu kromě všech zmíněných výhrad, o kterých můžeme vést politickou polemiku, zcela objektivně porušuje i základní rozpočtové zásady, jako je reálnost, pravdivost a úplnost. Příjmy z emisních povolenek jsou nadhodnoceny o 10 miliard korun, očekávané odvody z firem, kde má stát majetkovou účast, jsou nadhodnoceny o 5 miliard korun. Výdaje na obnovitelné zdroje energie jsou v rozporu s platnou legislativou, přičemž hovoříme o částce převyšující 20 miliard korun. V rozpočtu chybí 10 miliard korun pro školníky, kuchařky a uklízečky, respektive nepedagogické pracovníky ve školství, protože počítá s výdaji na zajištění těchto pozic jen do konce školního roku, tedy do 31. srpna. Opět chybí peníze na důchody, protože ministr financí nezapočítal 5 až 7 miliard korun na zákonnou valorizaci.
Reálnost, pravdivost a úplnost jsou přitom základní požadavky, které nejenže nenalezneme už v základních skriptech a učebnicích věnujících se veřejným financím, ale které od rozpočtu očekávají i stávající zákony.
Tím nejdůležitějším je zákon o rozpočtových pravidlech, už tento základní zákon požaduje, aby rozpočet byl sestaven na základě reálných a ověřitelných údajů, aby byla zajištěna jeho pravdivost a úplnost. Odhady příjmů a plánované výdaje musí být podle tohoto zákona založeny na věrohodných ekonomických prognózách a dostupných informacích. Jakýkoliv úmyslně zkreslený údaj je zkrátka v rozporu se zákonem už dnes.
Státní rozpočet musí podle zákona zahrnovat veškeré příjmy a výdaje státu, aby byla zajištěna úplnost rozpočtu a jeho průhlednost. Není-li tomu tak, není rozpočet v souladu s platnou právní úpravou naší země.
Také Evropská komise, OECD, Mezinárodní měnový fond i Světová banka vysloveně vyžadují, aby členské státy vypracovávaly své rozpočty na základě reálných makroekonomických a fiskálních předpokladů. Všechny tyto organizace jednotně zdůrazňují význam transparentnosti a odpovědnosti při plánování veřejných financí jako jeden ze svých nejzákladnějších požadavků na vlády členských zemí.
Jak jsem tedy odpověděla na dotaz médií, zda bych podpořila zákon, který nařídí ministrům financí dodržovat platný zákon? Jako právník mám jasno. Pokud všech 12 ministrů financí od vzniku - novodobého vzniku České republiky, před příchodem Zbyňka Stanjury, dokázalo sestavovat rozpočet s úctou k obecným požadavkům a zákonům, kvůli praxi jednoho delikventa zákony měnit netřeba. Ty by měly vycházet z obecných potřeb společnosti, ne z výjimečných situací.
Politické zodpovědnosti se ale Zbyněk Stanjura ani poslanci, kteří tento rozpočet podpoří, už nikdy nezřeknou. Obracím se proto na závěr na poslance vládní koalice. Hodili jste svými rozpočty přes palubu všechny svoje sliby. Hodili jste přes palubu důchodce, rodiny s dětmi, zaměstnance, živnostníky i firmy. Dali jste vale svým závazkům o snižování schodku o vysoké desítky miliard korun ročně. Máte nyní alespoň možnost zatáhnout za záchrannou brzdu a nehodit přes palubu to nejdůležitější, o čem by neměl být politický spor, a to jsou zákony této země. U zákonů roku, kterým státní rozpočet bezesporu je, by to bylo více než namístě. Prosím, uvažujte nad tím. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já se jenom ujistím, že nezazněl žádný návrh na bod pořadu, tak abych případně neučinila chybu. (Neverbální souhlas.) Pan předseda Okamura je další přihlášený a následuje pan předseda Radim Fiala. Paní místopředsedkyně Richterová je pak další v pořadí. Prosím, máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, jako první mimořádný bod na schůzi Sněmovny navrhuji bod Kvůli Green Dealu a emisním povolenkám se budou opět zdražovat energie.
A hned k tomu dodám, že SPD prosazuje odstoupení od nesmyslné takzvané Pařížské klimatické dohody a prosazujeme také okamžité vystoupení ze systému obchodování s emisními povolenkami. Teplárenské sdružení České republiky informovalo o tom, že dálkové teplo pro české odběratele se zdraží až o 10 procent, což zvýší celkové výdaje odběratelů na vytápění a ohřev vody až o pětinu. Situace se dále významně zhorší po roce 2027, kdy začne být účinný systém obchodování s emisemi paliv EU ETS 2, pro jehož přijetí v roce 2023, a to je potřeba zdůraznit, hlasoval jménem České republiky v Radě Evropské unie i zástupce Fialovy vlády, čímž samozřejmě Fialova vláda opět velice poškodila peněženky našich občanů a firem.
Jde o nové emisní daně Evropské unie a nové emisní povolenky na topení uhlím a plynem, na benzin a na naftu. Jde i o negativní důsledky toho, že nemůžeme využívat naše levné domácí uhlí pro výrobu elektřiny například minimálně do roku 2049, jak si v orgánech EU vyjednali Poláci. Tady u tohohletoho bodu bych se chtěl právě zastavit, protože tady vidíte tu totální servilitu, neschopnost, zaprodanost Fialovy vládní koalice, protože pronárodně uvažující Poláci, kteří samozřejmě pro levnou energii potřebují uhlí a mají ho dostatek, tak znovu zdůrazňuji, si vyjednali v orgánech EU výjimku do roku 2049, ale Fialova vláda jako poslušní poslušní mopslíci, a to mám pejsky rád, tady to ovšem přirovnávám k Fialově vládě, tak právě žádnou výjimku nejenom že nevyjednala, ale dokonce ještě v předstihu, ještě dříve, než bylo zapotřebí, tak přistoupila v podstatě k odstřižení našeho uhlí od výroby energií, což samozřejmě (znamená) konkrétně uzavření našich uhelných elektráren do roku 2033, které plánuje Fialova vláda, a to je samozřejmě pro nás ekonomická a energetická sebevražda, protože za tyto zdroje nemáme adekvátní náhradu, stejně tak je pro Českou republiku likvidační současný systém emisních povolenek EU ETS 2, který zdražuje výrobu elektřiny z uhlí, což likviduje energetickou soběstačnost a bezpečnost České republiky.
Souhrn těchto regulací ohrožuje budoucnost českého průmyslu, naši budoucí prosperitu, zaměstnanost a životní úroveň českých občanů, proto jasně říkáme, že klíčovou prioritou příští české vlády musí být odstoupení od takzvané pařížské klimatické dohody, stejně tak jako to učinilo USA za prezidenta Trumpa a jako to USA má v plánu učinit po nástupu prezidenta Donalda Trumpa do úřadu. Protože právě ta pařížská klimatická dohoda nařizuje signatářským státům dodržovat zcela nesmyslné limity snižování emisí CO2.
Další prioritou musí být okamžité vystoupení ze systému obchodování s emisními povolenkami. Zároveň ta příští, nová česká vláda musí podle našeho názoru jasně deklarovat, že nepřistoupí k plnění závazků a regulací Evropské unie v oblasti klimatu, energetiky a omezování automobilového průmyslu. Toto je zásadní politický a programový postoj hnutí SPD před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2025.
Dále bych ještě k tomu problému energetiky dodal, že z rozhodnutí státního Energetického regulačního úřadu vzroste regulovaná část platby za plyn o 15 procent. Hlavním důvodem růstu cen regulovaných plateb za plyn je nutnost pokrýt astronomické náklady státu za nákup společnosti NET4GAS, který realizoval bývalý ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Byl to předražený nákup.
Součástí nákupu tohoto provozovatele plynovodů je totiž i dluh přes 34 miliard korun, který musí Česká republika, tedy čeští daňoví poplatníci, kvůli Fialově vládě, splácet. V důsledku poklesu tranzitu plynu přes Českou republiku na západ prakticky na nulu již také nelze počítat s příjmy z takzvaných tranzitních poplatků. Dle nejnovějších údajů společnosti NET4GAS tvoří přes 90 procent současné spotřeby zemního plynu v České republice dodávky této suroviny z Ruska. Meziročně se jedná dokonce o čtyřnásobný nárůst. Nárůst ceny plynu je jen dalším důsledkem katastrofálního a diletantského postupu Fialovy vlády v oblasti energetické politiky, kdy čeští odběratelé platí za energie prakticky nejvyšší ceny v celé Evropě.
Hnutí SPD jasně říká, že stát musí převzít plnou odpovědnost za ceny energií a v případě potřeby je zastropovat. Ohledně dovozu zemního plynu pak musí být jediným kritériem jeho cena, a nikoliv ideologická hlediska nebo podléhání tlaku Německa a EU, a právě to ideologické hledisko a podléháním tlaku předvádí Fialova vládní koalice a výsledkem jsou předražené ceny energií v České republice. Takže to je bod číslo 1, mimořádný bod, který tady navrhuji, s názvem Kvůli Green Dealu a emisním povolenkám se budou opět zdražovat energie.
Jako druhý bod na schůzi Poslanecké sněmovny navrhuji bod s názvem Výsledkem chybné politiky Fialovy vlády je hluboký propad reálných příjmů českých občanů. Propad reálných příjmů českých občanů je nejvýraznější ve srovnání v rámci členských států Evropské unie i OECD za posledních pět let. Zatímco například v Litvě došlo za toto období k celkovému růstu reálných příjmů o 16 procent, v Maďarsku o 13 procent a na Slovensku došlo k růstu o 4 procenta, tak v České republice došlo k jejich největšímu poklesu, a to o 7,5 procenta.
Premiér Petr Fiala minulý týden v České televizi prohlásil, že pokud zůstane v čele vlády další čtyři roky, tedy dohromady osm let, dostanou se prý mzdy českých zaměstnanců na úroveň Německa a Rakouska. Ekonomičtí experti a akademici označují toto tvrzení za naprosté popírání reality a absolutní nesmysl. Ekonomové uvádějí, že i v případě, že by tempo růstu české ekonomiky bylo dlouhodobě dvakrát vyšší než německé, tak bychom mohli Němce ve mzdách dohnat nejdříve kolem roku 2070. Základním cílem SPD je proto ukončení působení této vlády a lží premiéra Fialy, který si z lidí dělá doslova legraci.
Jedním z hlavních programových cílů příští vlády pak musí být obnova procesu růstu české ekonomiky a komplexní snížení daňové zátěže občanů i firem, které vytvoří prostředí pro dlouhodobý růst reálných platů a mezd. Takže jenom zopakuji, že jako bod číslo 2 navrhuji bod s názvem Výsledky chybné politiky Fialovy vlády, pardon, Výsledkem chybné politiky Fialovy vlády je hluboký propad reálných příjmů českých občanů.
Jako třetí mimořádný bod na schůzi Sněmovny navrhuji bod s názvem Česká republika je kvůli Fialově vládě v úrovni bydlení pátá nejhorší v Evropské unii. Úroveň a dostupnost a kvalita bydlení v České republice, jak jsem řekl, je pátá nejhorší v celé EU. Vyplývá to z výsledku nejnovější analýzy indexu prosperity a finančního zdraví. Podmínky bydlení v České republice zhoršují vysoké ceny novostaveb, finanční nedostupnost vlastnického bydlení pro široké vrstvy pracujících občanů a rodin či zdlouhavý proces stavebního řízení.
Současně prudce rostou i ceny nájemního bydlení, kde jsme se meziročně v rámci EU propadli o 10 míst směrem k nejdražším nájmům. V Belgii a Dánsku stačí na pořízení nového bytu 6,8 průměrných ročních platů, v České republice je to 13 průměrných ročních platů, tedy dvojnásobek. Markantní rozdíly jsou i v tempu růstu cen nových bytů za posledních 10 let. Ve Francii a v Irsku průměrné ceny novostaveb stouply o 9 procent, průměrný růst těchto cen v Evropě je 37 procent, ale v České republice je ten růst o 57 procent. Jde o další tragické selhání Fialovy vlády a Pirátů, kteří v ní měli tři roky oblast bydlení na starosti. Nedostupné bydlení, je i jedním z hlavních důvodů, proč v České republice strmě klesá porodnost.
Hnutí SPD jasně říká, že stát musí převzít plnou odpovědnost za dostupnost bydlení pro pracující občany, rodiny, seniory a zdravotně postižené. Máme připraven projekt výhodných, státem garantovaných půjček na bydlení pro pracující rodiny, plán, jak pomoci občanům s přístupem k hypotečním úvěrům, či program podpory veřejné bytové výstavby ve spolupráci státu, krajům, měst a obcí či formou takzvaného družstevního bydlení. Toto vše jsme připraveni realizovat v budoucí vládě. Takže jsem chtěl zopakovat, že bod číslo 3, který navrhuji, má název Česká republika je kvůli Fialově vládě v úrovni bydlení pátá nejhorší v EU.
Jako čtvrtý bod na tuto schůzi Sněmovny navrhuji jménem SPD bod s názvem Vyzýváme Fialovu vládu, aby přestala dodávat zbraně Ukrajině a podpořila mírová jednání. Končící prezident USA Joe Biden povolil Ukrajině používání raket dlouhého doletu proti jaderné velmoci Ruské federaci. Ta na tuto skutečnost odpověděla použitím balistické střely. To vše v době, kdy celý svět čeká na inauguraci nově zvoleného prezidenta USA Donalda Trumpa. Ten slíbil, že nastolí mír v této oblasti velmi rychle. Jsme na prahu třetí světové války a hnutí SPD odmítá jakékoliv pokusy o eskalaci tohoto konfliktu. Vyzýváme proto vládu Petra Fialy, aby na všech úrovních, to znamená Evropská unie, NATO, uskutečnila veškeré kroky vedoucí k zastavení tohoto krvavého konfliktu a zároveň ukončila projekty jeho dalšího prodlužování dodávkami zbraní a munice na Ukrajinu. Je potřeba vyjít z reálných faktů, to znamená, že ta mnohamilionová ruská menšina na Ukrajině, která prostě nechce být součástí Ukrajiny, po jejich zkušenostech z Ukrajinou, prostě nechce. To znamená, jelikož jich je několik milionů, to je ten Doněck, Luhansk a Krym, tak samozřejmě ten, kdo by náhodou hypoteticky chtěl je někam odvážet autobusem do Ruska, tak to nelze za a na těch územích žijou po staletí dlouho před vznikem Ukrajiny.
Za druhé samozřejmě je jich takové množství, že to není žádný reálný scénář i pro ty snílky.
To znamená, v okamžiku, kdy nechtějí být součástí Ukrajiny po svých osobních zkušenostech, tak samozřejmě to nemá vojenské řešení a jediným řešením je dohoda. To je situace na straně té mnohamilionové ruské menšiny. Situace na ukrajinské straně je, že téměř milion Ukrajinců - v posledních číslech to bylo přes 700 000, cirka tři čtvrtě milionu Ukrajinců - jsou v podstatě dezertéři a skrývají se v Evropě před ukrajinským branným zákonem, před platným ukrajinským branným zákonem. Krátce řečeno, nechtějí bojovat. Z toho 90 000 je v České republice. Mladí ukrajinští muži, nejen mladí, se vyhýbají vojenské službě, prostě nechtějí bojovat. To znamená, situace je taková, že Ukrajinci masově nechtějí bojovat za Ukrajinu, nechce se jim válčit, což chápu, a na druhé straně mnohamilionová ruská menšina nechce být součástí Ukrajiny. Proto z tohoto pohledu znovu říkám - a já už jsem to říkal jako první před dvěma roky a útočila na mě média a Fialova vláda a provládní aktivisti - a ukazuje se po dvou letech zbytečného zabíjení, že jsem měl pravdu. Je to zamrzlý konflikt, který nelze řešit... Říkal jsem: Bude to zamrzlý konflikt, nelze ho řešit vojensky.
Proto tady vyzývám jménem SPD Fialovu vládu, aby podpořila mírová jednání a přestala už dodávat zbraně Ukrajině, protože tento konflikt není řešitelný vojensky a navíc hrozí eskalace konfliktu směrem do Evropy. Navrhuji jako čtvrtý bod bod s názvem Vyzýváme Fialovu vládu, aby přestala dodávat zbraně Ukrajině a podpořila mírová jednání. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad SPD.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní vystoupí se svými návrhy na změnu pořadu schůze pan předseda Fiala, následuje paní místopředsedkyně Richterová, pan poslanec Kobza a paní poslankyně Pošarová. To jsou všichni přihlášení. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, já mám jeden návrh. Chtěl bych tady znovu akcelerovat věc, která se týká energií a emisních povolenek. My jsme pořádali v Poslanecké sněmovně konferenci, mezinárodní konferenci. Pořádal ji můj kolega pan poslanec Jiří Kobza. Na té konferenci byl jako jediný politik z České republiky. Jinak tam byli profesoři, klimatologové, geofyzici, matematici, byli to vědci z celého světa, například z Velké Británie, z Řecka, z Nového Zélandu. Ta konference se jmenovala Změny klimatu, mýty a realita. Ještě jednu důležitou věc musím říct. Ti vědci byli emeritní profesoři. To je velmi důležité, protože když je někdo emeritní profesor, už není závislý na žádném grantu a může si říkat, co chce. Byla to velmi zajímavá konference, kde vzniklo na konci komuniké jak v češtině, v angličtině, pro celý svět. A výsledek této konference je - na základě lidí, kteří tam přednášeli, že člověk nemá na změny klimatu žádný vliv. To znamená, že ne že se klima nemění, mění, ale člověk na změny klimatu nemá žádný vliv.
Proč o tom mluvím? Protože my jako Česká republika jsme podepsali takzvanou Pařížskou dohodu o klimatu, která nás zavazuje, že do roku 2050 budeme nula C02, budeme dělat všechno pro zelenou Evropu, aby se klima dál neměnilo, což popírá, úplně je v rozporu s výsledky té konference, o které jsem mluvil. Já si opravdu myslím, že člověk má minimální vliv na změny klimatu. Že klima tady probíhá v jakýchsi periodách, sinusoidách a prostě se mění. A mění se už od pravěku. Proč to všechno říkám? Protože my tím, že jsme souhlasili s Pařížskou klimatickou dohodou, ničíme Evropu. Ničíme ji hospodářsky, ekonomicky, zemědělsky, koneckonců i politicky. Myslím, že je načase, abychom se z toho probrali, jinak v Evropě nebude žádný průmysl. Firmy se stěhují. Řeknu vám jeden vtip, který jsem viděl na sítích. Na sítích, je, že v Německu už mají první tři CO2 neutrální fabriky. Víte, které to jsou? Jsou to ty tři fabriky, které zavřel Volkswagen. Ty už jsou opravdu CO2 neutrální. Takže pokud budeme tak pokračovat, tak dojdeme do bodu, kdy takových CO2 neutrálních fabrik bude i v České republice mnoho. A já mám informace z těch průmyslových zón, že velké firmy, které se mohou přestěhovat, mají na to peníze, tak na tom pracují a stěhují se ať už do Asie, do Spojených států, nebo někde, kde budou mít levnější energie.
Základním problémem drahých energií a toho zdražování jsou emisní povolenky. Emisní povolenky jsou ten Černý Petr, ta žába na prameni, která zdražuje ty energie. Proč my nejsme konkurenceschopní? Už to dnes nemá s životním prostředím vůbec nic společného. Jsou to cenné papíry, něco jako akcie. Jsou to pouze cenné papíry, které se obchodují. A my říkáme, že je potřeba ukončit tady ten trh s emisními povolenkami, aby nám nezdražovaly energie. Proč? Protože samozřejmě zdražují energie, to je bod číslo jedna. Neuvěřitelně zdražují energie. Za druhé, je to největší proinflační tlak v České republice. Největší proinflační tlak. Za třetí to znamená, že to bude zdražovat úplně všechno. Drahé energie budou zdražovat potraviny, budou zdražovat další věci. Je to prostě velký problém.
Paní předsedkyně, já navrhuji bod Odstoupení České republiky od Pařížské dohody o klimatu a konec obchodování a konec s emisními povolenkami. Protože jak zavřeme uhelné elektrárny bez toho, aniž bychom měli relevantní náhradu, relevantní zdroj, tak - a to už říkám dlouho - budeme v pondělí svítit v Praze a ve středu v Brně. Pak vystoupí nějaký redaktor v České televizi a bude vás nabádat, abyste nepouštěli vysavače, pračky a nedobíjeli si auta, protože prostě není dostatek elektrické energie. Anebo to bude tak, a to je poměrně realistická varianta, že budete mít šest hodin na to, abyste mohli čerpat elektrickou energii, a v odpoledních hodinách vám řeknou - ano, můžete, ale připlaťte si majlant, protože není a bude se dovážet. Bude se dovážet ze zahraničí, a když nebude svítit a foukat, tak bude tak drahá, že se nám z toho protočí panenky.
Takže my jsme rozhodnuti udělat všechno pro to, aby Česká republika odstoupila od Pařížské klimatické dohody - pozor - po vzoru Spojených států amerických, Donald Trump už to jednou udělal a udělá to znovu, protože ví, že to Ameriku zabíjí ekonomicky, hospodářsky a zemědělsky. A my chceme totéž. To, co udělají Spojené státy americké, on už to má připraveno a jak bude inaugurován, to bude první krok, který bude dělat. Takže to není žádný výmysl SPD. Ale myslím, že je potřeba postupovat v souladu s těmi zeměmi, kterým se rozsvítilo a které chápou, že tato cesta vede do pekel. A cesta do pekel, to znáte ze všech pohádek, je dlážděna dobrými úmysly. A přesně tak to je s klimatickou dohodou z Paříže a s tou slavnou CO2 neutralitou.
Myslím, že jsem to vysvětlil dostatečně. A ještě na závěr řeknu, že pokud bude SPD ve vládě nebo bude podporovat nějakou vládu, budeme usilovat o to, aby ta vláda opustila systém emisních povolenek a nezdražovala energii v České republice. Chci vyzvat i hnutí ANO, abychom udělali mimořádnou schůzi na odstoupení od emisních povolenek, abychom o tom tady diskutovali, abychom zjistili, jaký je to Černý Petr pro všechny, jak je to opravdu skutečný problém. Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad SPD.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pane předsedo, jenom zopakuji celý název, abych ho měla správně: Odstoupení České republiky od Pařížské klimatické dohody a konec obchodování s emisními povolenkami. Takto zněl? (Poslanec Fiala: Ano.) Děkuji.
Nyní tedy paní místopředsedkyně Olga Richterová s přednostním právem. Následuje pan poslanec Kobza a paní poslankyně Pošarová. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, mám dva návrhy. Ten první je, abychom se zabývali tím, jak zefektivnit naše jednání, abychom napravili to, jak to tady často probíhá, jaké jsou zde dlouhé a dlouhé projevy, které nikam nevedou. Jedná se o bod 219 a my za klub Pirátů navrhujeme předřadit tento bod 219, což je usnesení k fungování Poslanecké sněmovny tak, aby se to projednalo buď jako první bod dnes, 3. prosince, anebo zítra, ve středu 4. prosince. Poslední návrh pak je zařazení jako první bod na pátek 6. prosince. To jsou tedy konkrétní možnosti, kdy můžeme projednat, ať se to usnesení, kterým se upravují vnitřní poměry Poslanecké sněmovny, probere, ať se dohodneme na řešení a odblokujeme to, že tady prostě hodiny a hodiny bývají marněny a nikam to nevede.
Druhá věc, kterou navrhujeme, je, ať konečně jasně řekneme, jak to bude s dětskými skupinami v příštím roce. Jde o bod 179, sněmovní tisk 716. Zákon o péči o dítě v dětské skupině je v pořadí navržený pořádně vzadu. Znamená to, že zase nebudou provozovatelé vědět, jak to bude. Zase nebudou schválené sousedské dětské skupiny, což je věc, s kterou jsem jako s vizí přišla před volbami. Měli jsme to odprezentované, tuto vizi. A jsem moc ráda, že se na ní spousta dalších shodlo, že to je rozumná věc. Ale ty sousedské dětské skupiny, už se o nich dva roky mluví a stále nejsou uskutečněné zákonem.
My navrhujeme konkrétní zařazení, ať se dětské skupiny projednají buď jako druhý bod zítra, tedy ve středu 4. 12., protože by to udělalo blok pro pana ministra Jurečku, měl by tam myslím velmi rozumně zařazený za bod sociální služby tento bod péče o dítě. Co je ještě jeden argument ke zvážení: dětské skupiny jsou téma, které taky často naráží na různé drobné provozní neobratnosti. Ti lidé z praxe to dobře znají. A když to stihneme projednat, tak se budou moci ty věci co nejdříve upravit. Takže velmi pléduji, zvažte předřazení, ať už konečně doprojednáme zákon o dětských skupinách. Děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Takže buď, anebo ne. Je to jenom jeden návrh: buď toho 4. 12., nebo...? Jste to nedopověděla.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pokud by to neprošlo, děkuju za upozornění, pokud by to neprošlo na zítřek, na středu, tak bychom nejspíš znovu navrhovali pátek, ale to nechám když tak na pátek. Já doufám, že to projde. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tím pádem jako druhý bod středa 4. 12., zněl ten návrh. Děkuji. Nyní tedy pan poslanec Kobza a následuje paní poslankyně Pošarová jakožto poslední přihlášená k pořadu schůze. Upozorňuji na pětiminutový limit. Prosím.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dobré odpoledne. Dovoluji si navrhnout zařazení nového bodu na program této schůze Poslanecké sněmovny, jehož název zní: Porušování ústavního pořádku České republiky ze strany zahraničních majitelů a provozovatelů sociálních sítí.
Jde o to, že zejména vlastníci a management společnosti, která provozuje síť Facebook, v čím dál větším rozsahu cenzurují a mažou obsah včetně blokování, odstraňování profilů, odstraňování příspěvků, zakazování sdílení nebo mazání sdílených příspěvků, zejména politických názorů a politické orientace. To je v demokratickém státě a ve svobodné společnosti naprosto nepřípustné, zvláště pokud je tím zásadně ovlivňována a definována politická a volební soutěž.
Námitka, že jde o soukromou věc soukromé společnosti, rozhodně neobstojí. Ústavu a Listinu základních práv a svobod musí dodržovat všichni, i proto nemůže například soukromý hotel odmítnout ubytovat hosta na základě jeho náboženského přesvědčení nebo sexuální orientace. A pokud tak učiní, dopustí se diskriminačního jednání, ze kterého se bude zodpovídat.
Síť Facebook je nyní celoplošnou mediální a komunikační platformou na úrovni soukromých rádií a televizí. A tyto subjekty musí dodržovat všechny zákony České republiky i zásady politické vyváženosti a především nediskriminace. Totéž musí platit i pro sociální sítě, které vydělávají v České republice a na českých občanech stovky milionů korun na reklamě, zneužívání našich osobních dat a podobně.
Navrhuji tento bod zařadit jako první bod dnešního jednání. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Můžete mi prosím ještě, pane poslanče, zopakovat celý název? Porušování ústavního pořádku České republiky...
Poslanec Jiří Kobza: Ze strany zahraničních majitelů a provozovatelů sociálních sítí.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji také.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tak a nyní tedy už poslední přihlášená paní poslankyně Pošarová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji. Ráda bych zařadila bod Zřízení vyšetřovací komise u předraženého nákupu NET4GAS - z toho důvodu, že odpovědnost za nákup převzala státní společnost ČEPS, která firmu NET4GAS Holdings koupila. Kupní cena byla 8 miliard korun a 34 miliard korun zůstalo na dluhopisech, takže celkem za 42 miliard korun. Bohužel smlouvy, jak jsme chtěli, tak jsou tajné, takže se na ně ani nemůžeme samozřejmě podívat. Chci samozřejmě říct, že to je strategická infrastruktura, ale koupě za tyto miliardy byla skandálně vysoká, neboť jediná druhá nabídka byla o polovinu nižší. A jsem přesvědčena, že toto byl tak předražený nákup, že by na to měla být zřízena vyšetřovací komise. A pokud to samozřejmě Sněmovna odmítne, budeme chtít vznést podnět k Nejvyššímu kontrolnímu úřadu. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji i za dodržení času. Byla to tedy poslední přihláška k pořadu schůze. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, protože se hlasováním s jednotlivými návrhy vypořádáme.
Než tak učiníme, tak ještě došlé omluvy: omlouvají se Brabec Richard do 16 hodin z pracovních důvodů, Bureš Jan z celého jednacího dne z pracovních důvodů, Dvořák Jaroslav z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů, Hájek Martin od 17 do 20 hodin z pracovních důvodů a Kohajda Michael do 17 hodin z pracovních důvodů.
Z členů vlády se omlouvá Dvořák Martin z celého jednacího dne z pracovních důvodů.
Ještě jedno oznámení: pan ministr Martin Kupka bude hlasovat s náhradní kartou číslo 36.
Nyní tedy jednotlivé návrhy tak, jak zazněly, respektive nejdříve návrhy z grémia. Pokud není námitek, tak bych všechny ty návrhy z grémia už znovu nečetla. Už jsem je načetla, není námitky, to znamená, nejdříve bychom hlasovali o návrzích z grémia jako celku jedním hlasováním. Ani proti tomu, že bychom to hlasovali jedním hlasováním, není námitek? Není.
Vidím zájem o odhlášení. Prosím tedy, abyste se přihlásili svými kartami, protože jsem vás právě odhlásila. Jakmile se počet přihlášených v sále ustálí, tak půjdeme na hlasování.
Jako první máme návrhy z grémia jako jeden celek. Návrhy z grémia jsem načítala při zahájení schůze. Počet přihlášených se pomalu ustaluje.
Zahajuji tedy hlasování o návrzích z grémia. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 128 je přihlášených 161 přítomných, pro 160, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Nyní tedy jednotlivé návrhy v pořadí, jak byly načteny.
Nejdříve pan předseda Benda načetl, abychom bod číslo 182, sněmovní tisk 727, lex Ukrajina VII, zařadili pevně za bod číslo 178.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 129 je přihlášených 169 přítomných, pro 91, proti 78. Návrh byl přijat.
Pan předseda Benda dále navrhuje za bod číslo 182, tedy právě hlasovaný lex Ukrajina, zařadit bod číslo 161, sněmovní tisk 656, energetický zákon.
Zahájila jsem hlasování. Kdo jste pro? Kdo je proti?
V hlasování 130. je přihlášeno 171 přítomných, pro 90, proti 79. Návrh byl taktéž přijat.
Za bod číslo 181 navrhuje pan předseda Benda zařadit bod 183, 731 je číslo tisku a jsou to podmínky podnikání na kapitálovém trhu.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 131 přihlášených 172 přítomných, pro 152, proti 18. Návrh byl přijat.
Pan předseda Benda navrhuje, abychom bod číslo 43, sněmovní tisk 829, školský zákon, zařadili pevně za sněmovní tisk 865, který je již pevně zařazen jako první bod odpoledního středečního jednání.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 132 přihlášených 173, pro 92, proti 80. I tento návrh byl přijat.
Pan předseda Benda dále navrhuje, abychom bod číslo 25, sněmovní tisk 775, zákoník práce, zařadili pevně za bod 43.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování 133. je přihlášených 174 přítomných, pro 156, proti 18. I tento návrh byl přijat.
Poslední návrh pana předsedy Bendy je, abychom bod číslo 41, sněmovní tisk 818, zákon o obalech, zařadili pevně za bod číslo 49.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 134 je přihlášených 174 přítomných, pro 90, proti 62. Návrh byl přijat.
Nyní tedy návrhy pana předsedy Tomia Okamury. Nejdříve zařazení nového bodu Kvůli Green Dealu a emisním povolenkám se budou opět zdražovat energie.
Zahájila jsem hlasování o zařazení nového bodu na pořad schůze. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování 135. je přihlášených 174 přítomných, pro 81, proti 86. Návrh byl zamítnut.
Další je zařazení nového bodu pod názvem Výsledkem chybné politiky vlády Petra Fialy je hluboký propad reálných příjmů českých občanů.
Zahájila jsem hlasování o zařazení nového bodu. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 136 je přítomno přihlášených 175, pro 80, proti 89. I tento návrh byl zamítnut.
Pan předseda Tomio Okamura pak navrhl další bod, a to s názvem Česká republika je kvůli Fialově vládě v úrovni bydlení pátou nejhorší v Evropské unii.
Zahájila jsem hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 137 přihlášených 175, pro 83, proti 89. Návrh byl zamítnut.
Poslední návrh Tomia Okamury je: Vyzýváme Fialovu vládu, aby přestala dodávat zbraně Ukrajině a podpořila mírová jednání.
Zahájila jsem hlasování o zařazení nového bodu. Kdo je pro? Jsem se zapomněla zeptat. Kdo je proti?
V hlasování 138 přihlášených 175 přítomných, pro 74, proti 95. I tento návrh byl zamítnut.
Následující návrh přednesl Radim Fiala. Pan předseda chce zahrnout nový bod na pořad schůze a to je Odstoupení České republiky od pařížské klimatické dohody a konec obchodování s emisními povolenkami.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro zařazení nového bodu? Kdo je proti?
V hlasování 139. přihlášeno 176 přítomných, pro 53, proti 64. I tento návrh byl zamítnut.
Následuje návrh paní místopředsedkyně Richterové, která dala alternativní zařazení, pevné zařazení bodu 219, usnesení k vnitřním poměrům Poslanecké sněmovny. První návrh zní, abychom projednávali tento bod jako první bod dnes, tedy 3. 12.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 140 je přihlášených 176 přítomných, pro 15, proti 82. Návrh byl zamítnut.
Následuje pevné zařazení jako prvního bodu zítra 4. 12, opět jde o číslo bodu 219.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 141 přihlášených 176, pro 7, proti 81. Návrh byl zamítnut.
Poslední návrh na zařazení bodu 219 je jako první bod v pátek 6. 12.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování 142. je přihlášených 176 přítomných, pro 6, proti 82. Návrh byl zamítnut.
Paní místopředsedkyně Richterová navrhla také pevné zařazení bodu 179, sněmovní tisk 716, zákon o dětských skupinách, jako druhý bod ve středu 4. 12.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 143, přihlášeno 177 přítomných, pro 22, proti 3. Návrh byl zamítnut.
Pan poslanec Kobza navrhuje nový bod na pořad schůze, a to pod názvem Porušování ústavního pořádku České republiky ze strany majitelů a provozovatelů sociálních sítí.
Zahájila jsem hlasování o zařazení nového bodu. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 144, přihlášeno 177 přítomných, pro 27, proti 81. Návrh byl zamítnut.
Konečně návrh paní poslankyně Pošarové, opět zařazení nového bodu, a to s názvem Zřízení vyšetřovací komise k předraženému nákupu NET4GAS.
Zahájila jsem hlasování. Ptám se, kdo je pro zařazení nového bodu? Kdo je proti?
Hlasování číslo 145, přihlášeno 177 přítomných, pro 78, proti 87. Návrh byl taktéž zamítnut.
Vypořádali jsme se s hlasováním o všech návrzích na změnu pořadu schůze, a proto budeme postupovat podle pořadu bodem číslo
Následující zahájení jednacího dne schůze
Aktualizováno 22. 1. 2025 v 12:36.