Úterý 3. prosince 2024, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

155.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2025 a střednědobý výhled na roky 2026 a 2027
/sněmovní tisk 812/

Materiál uvede ministr dopravy pan Martin Kupka. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládám vám materiál, který představuje rozpočet Státního fondu...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já vás to přeruším.

Poprosím všechny v sále, jestli by se mohli ztišit. Kolegyně, kolegové, vím, že už je pozdější hodina, ale přesto máme už poslední tři body. Děkuji.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Tři body a tohle je navíc jedna z dobrých zpráv pro Českou republiku, protože na příští rok předkládáme rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury s rekordní částkou 160,3 miliardy korun. To je částka, se kterou bude hospodařit Státní fond dopravní infrastruktury, a v té částce je alokována rekordní suma pro Ředitelství silnic a dálnic ve výši 80,7 miliardy korun a pro Správu železnic ve výši 62,7 miliardy korun. Oproti loňskému roku dochází znovu k navýšení, a to o 10 miliard, a co je důležité, to navýšení v rozsahu 10 miliard směřuje právě do investic. Znamená to, že se tak znovu podaří lépe a rychleji splácet historický infrastrukturní dluh, který představuje samozřejmě jednu z brzd dalšího ekonomického rozvoje České republiky. Tohle je dobrá zpráva, protože to znamená vytváření lepších příležitostí pro budoucnost.

Součástí rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury i střednědobého výhledu je využití zdrojů evropských prostředků. Pro rok 2025 se počítá se zapojením evropských zdrojů v celkové výši 37,4 miliardy korun a objemově nejvýznamnější je čerpání v rámci programu Doprava 2021-2027. S tím, že počítáme také s tím, že pro rok 2025 bude vyčleněno z programu CEF 2 celkem 7,1 miliardy korun a ze zmíněného programu Doprava 30,3 miliardy.

Co se týče dalších významných změn, tak ještě pro letošní rok se vláda rozhodla posílit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury o celkovou výši 5,5 miliardy korun v souvislosti s financováním nápravy škod po povodních. To znamená, bude to znovu znamenat už pro ten letošní rok významné navýšení a úhradu finančních prostředků.

Zároveň běží příprava PPP projektů tak, aby se podařilo zvládnout v tom následujícím období co nejvíce investičních akcí s využitím prostředků soukromého kapitálu pro to, abychom dokázali naplnit ten výhled investiční potřeby české infrastrukturní sítě.

Tolik velmi stručně ze základního nastavení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2025 i pro ten výhled let 2026 a 2027.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Stanislav Blaha, informoval nás o jednání výboru, přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Jenom připomínám, že sněmovní tisk projednal právě hospodářský výbor, jehož usnesení bylo doručeno jakožto sněmovní tisk 812/1. Prosím.

 

Poslanec Stanislav Blaha: Děkuji, pane místopředsedo. Pan ministr ten materiál okomentoval podrobně, já tedy už nebudu zdržovat čtením těch zásadních parametrů tohoto tisku. Seznámím vás s usnesením hospodářského výboru: "Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 812, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2025 a střednědobý výhled na roky 2026 a 2027, v předloženém znění."

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Tímto zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý večer. Stručně - slibuji, že opravdu stručně - představím pohled hnutí ANO. Budu mluvit v tom duchu, jak jsme mluvili na hospodářském výboru. My jsme zvažovali, jak se k tomu návrhu rozpočtu postavit. Nakonec ho podpořit nemůžeme a máme k tomu asi tři takové hlavní důvody.

Ten první se váže právě na tu debatu, kterou jsme tady měli dnes v podvečer u předchozího bodu, tedy návrhu státního rozpočtu. Ony silnice II. a III. třídy. Tady cituji i z materiálu, z toho manažerského shrnutí, které v tomto sněmovním tisku je zmíněno nebo přímo oficiálně do něj vepsáno v té důvodové zprávě, že na silnice II. a III. třídy v tuto chvíli v návrhu SFDI je nula. Není tam nic naplánováno. A znovu tady připomenu, je to program, který běžel od roku 2015 za těch předchozích vlád každý rok. Pohyboval se ve výši, výjimečně to byly 2 miliardy, většinou 3 až 4, jednou i 6 miliard, a je pravda, že nikdy to nebylo v zákoně, bylo to nějaké politické rozhodnutí, ale jak jsem řekl, předchozích vlád i té současné, a nezávisle na tom, jaké bylo politické zbarvení nebo reprezentace krajů a krajských samospráv. Tato vláda bohužel v návrhu rozpočtu na příští rok dává nulu.

Když jsem se na to ptal na hospodářském výboru prezentujícího náměstka za Ministerstvo dopravy nebo vrchního ředitele - ne, byl to pan náměstek, tak on řekl, že v tu chvíli nemá mandát, nemůže říct, ale že snad to nějak dopadne. Dnes jsem se na plénu ptal pana ministra Stanjury, apeloval jsem i na kolegy z hnutí STAN a mlčeli. Žádná reakce nebyla. Je možné, že pan ministr Kupka se k tomu postaví čelem, že nějak reagovat bude, každopádně prostě v tuto chvíli pro kraj je tam opravdu nula a nebyl přijat ten pozměňovací návrh, který jsme my s našimi kolegy hejtmany, poslanci navrhli, a se zástupci po jednom ze všech krajů. Takže to je asi ten hlavní důvod, proč s tím návrhem dopravy nesouhlasíme.

Druhý důvod směřuje k té celkové částce. Opravdu když se podíváme, dámy a pánové, na ten graf navržených více než 160 miliard, tak je to růstový trend, ten graf roste, ale tady opět, a teď korektně, není to tady žádná laciná kritika nebo nějaká ironie, se musíme podívat na reálnou hodnotu peněz, ne na tu absolutní, ale na reálnou, na to započítání inflace teď z těch posledních roků, a teď nehraji debatu, kdo za to může, nebo nemůže. Prostě ta inflace taková byla, je, a jestliže státu ta inflace pomohla s vyššími příjmy, tak podle našeho názoru by se k tomu stát také měl nebo mohl postavit ještě vyšší částkou právě do dopravy. My jsme si zhruba spočítali a vzali jsme si jako základnu ten rok 2021, tak těch navržených přes 160 miliard korun na příští rok je v té hodnotě peněz z roku 2021 na nějakých plus minus 130, možná 135 miliardách.

Takže pokud bych chtěl být korektní a nekritizovat vás lacině, že to klesá, že ta hodnota klesá, tak ale minimálně budu mluvit o nějaké stagnaci nebo setrvačnosti. Ta celková částka bohužel příliš neroste. A tohle je i určité varování do budoucna, ať nejsem jen kritický, budu i pozitivní. Dobře vnímám to, že pan ministr Kupka dále drží ten systém takzvané globální položky, to znamená jednoho balíku nebo jednoho rezervoáru, z kterého se platí příprava všech staveb, ať tedy dálnic nebo těch železničních, včetně výkupu pozemků, projektů a tak dále, a jestliže si promítneme do budoucna, co všechno bude a naběhne i v té přípravě během příštího roku, tak prostě když se podívám na odhady toho střednědobého výhledu, tak jsou ale extrémně nedostačující, jsou extrémně podseknuté. A tady, pane ministře, musím vám trochu vrátit to, co jste vy sám veřejně prohlašoval, když jste do funkce přišel, poprvé to bylo v roce 2022, tak jste kritizoval nás a své předchůdce, jak máme ty střednědobé výhledy podseknuté, a podívejme se na ten dnešní materiál: návrh na rok 2026 123 miliard, návrh na rok 2027 pouze 115 miliard. Takhle nízké jsou ty střednědobé výhledy, dámy a pánové. To je prostě špatně, to je prostě málo.

Můžeme se bavit o tom, že je to nějaká indikativní položka, že ukazuje ten plán akcí, které jsou rozestavěné, které v těch letech poběží nebo předpokládáme, že budou běžet. Ale znovu připomínám, pokud bychom se na to podívali z pohledu připravenosti a globální položky přípravy, tak prostě tady ty střednědobé výhledy jsou nízké. Jen pro zajímavost, já jsem se díval, jaký byl střednědobý výhled na rok 2025 před rokem, když jsme to tady schvalovali, tak to bylo 126 miliard, teď tedy nakonec pracujeme s částkou 160.

A asi poslední informaci k tomu rozpočtu, tak jak ho vnímám, vcelku upozorňuji na - já nechci říct, že je velký problém, ale určité riziko - na železnici, u Správy železnic, kde OK, v pořádku, pokračuje se v investicích, v tom plánu, který je, včetně plánu PPP projektů a tak dále, ale opravdu velmi slabým místem začíná být ta takzvaná cyklická údržba, tedy opravy koridorů. Ne až když takzvaně, teď se omlouvám za ten výraz, odehnívají nebo se rozpadají, ale v nějaké časové ose podle plánu. A když jsem mluvil třeba s kolegy ze Správy železnic konkrétně o technických součástkách na těch koridorech, tak jejich životnost je, jaká je. Třeba u srdcovek je to 10 let, pak se prostě rozpadají. A tady teď nechci strašit, že není na cyklickou údržbu, že tam hrozí nějaké velké propady nebo zpoždění, ale jsme tak říkajíc na hraně, a pokud vy jako vládní koalice se rozhodnete, a já vám do hlavy nevidím, nevím, jak to vaše rozhodování bude vypadat, třeba nakonec ty kraje dvojky, trojky nějakým způsobem sanovat, tak stále to bereme z jedné položky a vyslovuji tady veřejně obavu, že na té železniční síti, rozsáhlé železniční síti se prostě nebude dostávat minimálně právě tady na tu cyklickou údržbu.

Poslední výtka nebo poslední argument, proč nejsme pro, je to dluhové zadlužení, a tady znovu upozorňuji, že tato vláda, páni ministři Kupka a Stanjura, začali pracovat s tou půjčkou z Evropské investiční banky. To jsme nekritizovali a to vnímáme pozitivně vzhledem právě k výši těch úroků, ale že jste bohužel tu půjčku vlastně nechali na dopravě nebo jste ji převedli mimorozpočtově do rezortu dopravy, a ten rozpočet teď je nastaven tak, že doprava, tedy SFDI, začíná splácet směrem k Ministerstvu financí, respektive EIB. Příští rok to ještě nebude moc, budou to 2,2 miliardy na splátce úroku, ale právě když se začteme do toho střednědobého výhledu, tak od roku 2026 už tam nabíhá také splátka anuity a najednou vlastně rozpočet na rok 2026 už si nese v té dopravě na noze pomyslnou kouli minus 6 miliard této splátky, a to podle mého názoru není rozpočtově odpovědné, není to dobré prostě říct: a už budete minus šest, a to ještě nevíme třeba, jak budou ty úroky vypadat, anebo jestli si ještě nějaké tranše z toho úvěrového rámce, který máte připraven, dočerpáte. Tak to je riziko, na které upozorňujeme, chceme ho tady říct a je to, jak vysvětluji, i důvod, proč hnutí ANO nakonec ten rozpočet nepodpoří. Děkuji za pochopení a pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v rámci všeobecné rozpravy? Nikoho nevidím, v tom případě končím všeobecnou rozpravu.

Pane ministře, máte zájem o závěrečné slovo? Vidím, že ano.

Já bych poprosil všechny, jestli by se mohli... prosím, prosím...

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Tak já zkusím rychle zareagovat na to, co zaznělo v příspěvku Martina Kolovratníka, abych uvedl některé rozšířené omyly na pravou míru. Když tady hnutí ANO a Martin Kolovratník vyčítá, že si s sebou ponese rozpočet dopravy půjčku, kterou jsme vzali na to, aby se dalo investovat, tak už v příštím roce pochopitelně také budeme splácet PPP projekt. Tak viděno stejným pohledem, stejnou optikou by to znamenalo tutéž výhradu vůči PPP projektům, a to je nefér, protože ta půjčka EIB byla i v porovnání se standardními dluhopisy, které Česká republika čerpá, prostě výhodnější. A doložili jsme to na konkrétních číslech úroků. Tak pokud chcete napadat proinvestiční rozpočet, tak prosím, buďte jednak přesný, a jednak spravedlivý v tom, že tady prostě chceme-li investovat, a na tom je obecná shoda, hledáme nejlepší cesty, a pak je potřeba říci stejně, že je-li to finanční částka pro investice, chová se velmi podobně samotný PPP projekt jako zmíněná půjčka.

Pojďme potom k těm konkrétním výhradám. Zaznělo tady i v průběhu večera při jednání o rozpočtu, že na kraje jde nula peněz ze státního rozpočtu. Tak nula peněz, přátelé, znamená 4 miliardy na regionální železniční dopravu. To je částka, která jde z rozpočtu dopravy právě pro regiony a pro železniční dopravu. A potom nula peněz v logice Martina Kolovratníka je také 2,6 miliardy korun na řadu dalších akcí na silnicích II. a III. třídy, jako jsou například přivaděče k D35, celá řada akcí, které souvisejí s výstavbou infrastruktury II. a III. třídy na Mladoboleslavsku a jinde, kde historicky vláda rozhodla o tom, že tam finanční prostředky směřovat mají ze státního rozpočtu, stejně jako peníze na návozové trasy pro Dukovany.

Tak chci jasně uvést na pravou míru, že ta nula peněz ve skutečnosti znamená 6,6 miliardy korun. A, ano, musíme se bavit a hledáme způsob řešení, pokud se nepodaří schválit rozpočtové určení daní, na kterém byla většinová shoda i při jednání hejtmanů - a je jasné, že to nebyla jednoduchá shoda - ale znamená zásadní posun v tom, že nerozdělujeme peníze náročným způsobem a nákladně přes dotace Státního fondu dopravní infrastruktury, ale ty peníze mohou plynout přímo jako daňový příjem jednotlivých krajů, mnohem správněji, než je to průtokové ohřívání skrz Státní fond dopravní infrastruktury. A na tom, si troufnu tvrdit, panuje u všech ekonomů jednoznačná shoda a je to také jeden z obvyklých závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu.

Celková částka a navýšení, reálná výše toho, kam se podařilo dospět se 160 miliardami, a jak je to s tou reálnou částkou. Tak tady bych chtěl jednak zdůraznit, že se opravdu daří i díky soutěžím budovat víc a víc kilometrů. Ta reálná hodnota peněz ve stavebnictví, v tomto případě ve veřejných zakázkách, tu dobře ukazuje například porovnání dvou úseků, které jsem rychle našel, oba dva jsou zhruba srovnatelné - v jednom případě jde o úsek D3 Hodějovice-Třebonín. Ta stavba začínala v roce 2019, má 12,5 kilometru, zhruba 2 100 metrů mostních konstrukcí, a stát za ni zaplatí 5 miliard 804 koruny, což vychází na 1 kilometr 464 milionů. A podobná stavba, úsek Dé trojky Kaplice-Nažidla, 12 kilometrů, délka mostu 2 610, vysoutěžená částka 4 miliardy 295 (milionů), ten úsek se začal stavět letos a 1 kilometr dálnice zhruba stejných parametrů vychází na 357 milionů korun. Tak chceme-li se bavit o reálných srovnáních, tak pak pojďme vzít férově v potaz všechny soutěžní nabídky a pojďme se bavit o tom, co se reálně za ty peníze daří v České republice budovat. A tady, myslím, je potřeba objektivně říct, že díky aktuální soutěžní praxi se daří za ty peníze, které investujeme, budovat opravdu zároveň rekordní počet kilometrů dálnic. A investujeme zhruba dvojnásobek ve srovnání s rokem 2019 v ŘSD do přípravy staveb a dokonce více než dvojnásobek na Správě železnic v porovnání s rokem 2018.

A poslední poznámka. Ano, já se samozřejmě nemůžu smířit s hodnotou investičních prostředků v střednědobém výhledu. A nepodařilo se tady najít řešení už v rámci schvalování a přípravy střednědobého výhledu. Dávám vám za pravdu v tom, že v loňském roce ten původní - nebo respektive pro letošní rok původní střednědobý výhled počítal s nějakými 126 miliardami korun, teď je to 160 miliard korun. Zároveň ale chci zmínit, že se intenzivně pracuje na PPP projektech, které do budoucna umožní nahradit díl peněz, které směřují v okamžitém, krátkodobém investičním balíku peněz s výstavbou důležitých staveb. V tuhle chvíli jsme ve fázi vlastně už vyhodnocování kvalifikace jednotlivých soutěžních nabídek pro Dé pětatřicítku a v průběhu příštího roku bychom tady v Poslanecké sněmovně měli schvalovat finální smlouvu. Pracuje se na dalších významných projektech, ať už na železnici nebo na dálnicích, s tím, že už v únoru bychom měli vědět, jaké je doporučení zjišťovacích studií, studií proveditelnosti pro dálniční stavby i pro vysokorychlostní tratě. Ale v každém případě je to už v tuhle chvíli velký balík odvedené práce na nově zřízeném oddělení PPP na Ministerstvu dopravy pro to, abychom se dokázali s investičními potřebami vypořádat. Tolik velmi stručná reakce na slova kritiky, která tu zazněla a která nebyla opodstatněná.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Jednalo se závěrečné slovo, takže se ptám ještě pana zpravodaje? Nemá zájem o závěrečné slovo.

V tom případě můžeme přistoupit k rozpravě podrobné, do níž se nikdo nehlásí, přesto poprosím pana zpravodaje, aby se přihlásil k usnesení.

 

Poslanec Stanislav Blaha: Já se hlásím k usnesení přijatému hospodářským výborem. Usnesení Poslanecké sněmovny by tedy znělo: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky po projednání schvaluje sněmovní tisk 812, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2025 a střednědobý výhled na roky 2026 a 2027 v předloženém znění."

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Já jsem mezitím už přivolal kolegyně a kolegy.

Končím tedy podrobnou rozpravu.

Znovu se táži, jestli máte zájem o závěrečné slovo? Pan ministr nemá asi zájem, pan zpravodaj taky ne.

V tom případě se můžeme za chvíli pustit k hlasování, ale předtím se vás ještě odhlásil, prosím o přihlášení. (Odmlka.)

 

Budeme hlasovat tedy návrh usnesení.

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro návrh usnesení? Kdo je proti?

Máme hlasování číslo 263, přihlášeno 166, pro bylo 92, proti bylo 60. Přijato.

 

Tímto tedy končím bod, s tím, že návrh usnesení byl schválen.

Jsme u bodu

Aktualizováno 22. 1. 2025 v 12:36.




Přihlásit/registrovat se do ISP