Čtvrtek 13. března 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Aleš Juchelka)

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 789/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr zemědělství Marek Výborný, tedy ho už vidím u pultíku. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Jak už jste uvedl, jsme u novely zákona o státním pozemkovém úřadu. Ta novela vychází a sleduje tyto hlavní cíle - jednak zrušení možnosti převodu zemědělských pozemků v zahrádkových a chatových osadách, kdy lhůta pro podání žádosti o převod pozemků v těchto osadách uplynula už 31. 12. 2018 a zbývající žádosti se průběžně vyřizují, a pozemků nacházejících se na území třetích zón národních parků. Dále upravujeme stanovení nájemného nebo pachtovného za užívání zemědělských pozemků, a to prostřednictvím vyhlášky Ministerstva zemědělství. Dále upravujeme způsob úhrady kupní ceny, kdy podle navrhované úpravy kupující nově povinen uhradit plnou výši kupní ceny před podpisem kupní smlouvy. Dále zakotvujeme obecné působnosti státního pozemkového úřadu v oblasti monitoringu eroze, což navazuje i na nový systém SZIFu 5 (?), jedné z podmínek, které shodou okolností včera schválila vláda v rámci nařízení vlády, čili tím vlastně jakýmsi dozorovým orgánem nad touto podmíněností a dodržováním eroze v rámci zemědělských podmínek bude právě státní pozemkový úřad.

Součástí návrhu je také doprovodná novela zákona (č.) 139/2002 Sb., kde zakotvujeme práva zaměstnanců Státního pozemkového úřadu provádět aktualizaci BPEJ ke vstupu a vjezdu na dotčené pozemky.

Vzhledem k debatě, kterou jsme vedli v mezidobí mezi prvním a druhým čtením si dovolím - a protože zemědělský výbor se v nějaké konstelaci tehdy nepřihlásil k pozměňovacím návrhům - jich tady celkem deset nebo jedenáct představit a pak se k nim přihlásím v podrobné rozpravě. Ale budu velmi stručný, protože pozměňovací návrhy načteny jsou, byly představovány na zemědělském výboru, byť ten se k nim nakonec nepřihlásil.

Jednak chceme pozměňovacím návrhem vyjít vstříc aplikační praxi rozšíření subjektů, na které lze převádět zemědělské pozemky podle § 10 až 13 zákona o obce a kraje a také zavést možnost Státního pozemkového úřadu prodávat ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku i pozemky, které nebyly předem nabídnuty formou veřejné nabídky, a to z důvodu nevyužívání převodů zemědělských pozemků na základě této veřejné nabídky.

Dalším pozměňovacím návrhem navrhujeme upravit nebo stanovit přechodnou dobu tří let pro přednost původního údaje o BPEJ uvedeného v katastru nemovitostí v řízeních, kde tím rozhodným údajem je BPEJ, a to z důvodu probíhajícího přenosu údajů ze základního registru územní identifikace adres a nemovitostí do katastru nemovitostí.

Dalším pozměňovacím návrhem zefektivňujeme proces pozemkových úprav. Stavební úřad nově nebude v řízení o povolování záměru zařízení zahrnutého do schváleného návrhu pozemkových úprav posuzovat otázky již vyřešené v procesu přípravy a pořizování pozemkových úprav, čili zapadá to do jeho snahy zjednodušovat všechny procesy.

Dále novelizujeme zákon o půdě a zákon katastrální, řešíme problematiku historických nedoplatků přídělových cen v rámci zákona o půdě a také formálně upravujeme zákon katastrální.

Dochází také k úpravě zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, kdy navrhujeme zpřesnění ustanovení týkajícího se omezení nabývání vlastnictví k zemědělské půdě po vzoru slovenské právní úpravy, čili zapadá to do kontextu ochrany půdy.

Dále upravujeme zákon o zeměměřictví. To je celkem důležitá věc, která mnou byla také představena. Vychází z dohody i s Asociací krajů, s hejtmany napříč politickým spektrem, kdy Český úřad zeměměřický a katastrální bude mít kontrolu nad působností krajských úřadů v oblasti správy digitálních technických map krajů. Dneska to funguje tak, že každý kraj k tomu metodicky přistupuje po svém. My tuto praxi potřebujeme sjednotit a do budoucna vytvořit zastřešující orgán ke správě digitálních technických map a bude to právě Český úřad zeměměřický a katastrální.

Dalším pozměňovacím návrhem upravujeme kompetence SPÚ, přičemž nově přidáváme SPÚ právě kompetenci v rámci monitoringu eroze tak, jak už jsem ji představil před chvílí, i v rámci podmínek ZESu 5 (?).

Dalším pozměňovacím návrhem vstupujeme do zákona o ochraně přírody a krajiny ve vazbě na poslední novelu zákona o majetku státu, jejíž součástí byl přijatý poslanecký pozměňovací návrh upravující zákon o ochraně přírody a krajiny. Došlo k provázání určení výše úplaty za užívání pozemků, příslušnosti hospodaření a OPK na nesouvisející vyhlášku Ministerstva zemědělství pro účely pozemků v příslušnosti hospodaření SPÚ. Takže toto se snažíme uvést do souladu.

Poslední pozměňovací návrh, respektive dva bych tady také s dovolením krátce uvedl. Všechny, které tady představuji, jsou pozměňovacími návrhy poslanců Michala Kučery, Petra Bendla, Karla Smetany, Tomáše Dubského a mne osobně, čili nejsou to moje pozměňovací návrhy, ale jsou podávány za tuto skupinu poslanců.

Pak zde máme dva pozměňovací návrhy takzvaného přednostního pachtu. Jeden z nich, který je v systému načten kolegou Karlem Smetanou - já se k němu potom přihlásím - se týká přednostního pachtu pro kategorii mladých začínajících zemědělců u zemědělských pozemků, s nimiž je příslušný hospodařit Státní pozemkový úřad. Je to zhruba jedno procento pozemků v České republice, čili poměrně marginální záležitost. V případě pachtovních smluv uzavřených na dobu neurčitou a trvajících více než deset let, bude státní pozemkový úřad povinen poté, co ji vyzve mladý začínající zemědělec, vypovědět existující pachtovní smlouvu, samozřejmě s dodržením příslušných lhůt, a uzavřít ji s tímto mladým zemědělcem.

Je to snaha vyjít vstříc všeobecné debatě, která je nejenom v České republice. Já jsem o tom nedávno debatoval se zástupci nevládních organizací, jak Agrární komory, tak Asociace soukromého zemědělství, jak vyjít vstříc právě tomu, abychom si dokázali poradit s generační výměnou, obměnou v zemědělském sektoru. Bojuje s tím celá Evropa. Tento nástroj není nijak výjimečný oproti tomu, co je v jiných zemích, a já ho určitě podporuji.

Pak je tam obdobný pozměňovací návrh, který kromě mladých začínajících tam zahrnuje i zemědělce, kteří hospodaří v režimu ekologického zemědělství. Tyto návrhy jsou takto načteny ve druhém čtení - já se k nim potom přihlásím - včetně pozměňovacího návrhu kolegy Karla Smetany, který je dnes omluven. Následně na jednání zemědělského výboru tu debatu povedeme a ve třetím čtení potom bude hlasováno a rozhodnuto, které z těchto pozměňovacích návrhů budou podpořeny. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji za pozornost. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 789/1 a 2.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj zemědělského výboru, pan poslanec Tomáš Dubský, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.

 

Poslanec Tomáš Dubský: Pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, ona zde většina zazněla už přímo od pana ministra, takže pouze shrnu, že zemědělský výbor se tímto tiskem zabýval na 43. schůzi dne 4. února 2025. Pozměňovací návrhy si nepřisvojil a doporučil tento tisk schválit. Toť ode mě vše, děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášena paní kolegyně Klára Kocmanová.

Až poté budeme moci reagovat faktickými poznámkami.

Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak už jsem v prvním čtení avizovala, tak předkládám pozměňovací návrhy, které se také týkají přednostního pachtu pro ekologické zemědělství a rodinné farmy. Myslím, že v tomhle ohledu je načase plnit programové prohlášení vlády, usnadnit hospodaření českých malých a středních zemědělců a rodinných a ekologických farem, protože právě ti jsou klíčem k dobré péči o půdu a k udržitelnému zemědělství.

Obdobný návrh už tady představil pan ministr. Já se přiznám, že ta verze, kterou jsem měla možnost vidět, tak za nás, za Piráty, rozhodně nebyla ideální, protože obsahovala ustanovení, která mohou oproti záměru zemědělce podpořit, mít spíš opačný účinek. Například tam zavádí povinnost doložit smlouvu o zajištění přístupu k pozemku, který má být propachtován nebo jiný doklad osvědčující tuhle skutečnost. Pokud vím, nic takového se po jiných pachtýřích nikdy nechtělo a není důvod to požadovat. Obvykle se dohody o přístupu sjednávají až poté, co zemědělec pacht už má. Většinou tahle dohoda není písemná, ostatně ani občanský zákoník písemnou smlouvu nežádá. Takže takový požadavek může nesmyslně vyřadit mnoho potenciálně vhodných pozemků, ze kterých by zemědělci mohli mít užitek. Proto jsme za Piráty připravili vlastní návrhy, které mají stejný cíl, ale řeší to trošku jiným způsobem. Tyhle návrhy předkládám ve třech variantách.

První pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 6115 se zaměřuje na podporu ekologických a mladých zemědělců při pronájmu státních pozemků. Cílem je tedy, aby Státní pozemkový úřad přednostně propachtovával pozemky ekologickým zemědělcům a mladým zemědělcům, kteří stanovené podmínky splňují. Tenhle krok vychází z programového prohlášení vlády, které zdůrazňuje podporu malých a středních farem. Takové změny umožní zjednodušený přístup těchto zemědělců k pronájmu státní půdy a zároveň podpoří generační obměnu v zemědělství a rozvoj ekologického hospodaření.

Druhý pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 6116 se zaměřuje na rodinné zemědělské hospodářství a jeho podporu. Naším cílem je, aby státní pozemkový úřad přednostně přenechával pozemky rodinným zemědělským hospodářstvím a ekologickým zemědělcům. Tenhle návrh by měl přímý vliv na rozvoj udržitelného zemědělství a podpořil by malé rodinné farmy, které jsou základem pro rozvoj venkova a místní produkce potravin. Cílem je eliminovat historický problém koncentrace pozemkové držby a přednostně podpořit menší farmy a ekologické zemědělce.

Ten návrh obsahuje i související novelu zákona o zemědělství, která zavede definici a evidenci rodinných zemědělských hospodářství, aby s tímhle pojmem mohl už zákon o Státním pozemkovém úřadu pracovat.

No a třetí pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 6117 podobně jako ten předchozí návrh upravuje z našeho pohledu nejlépe přístup rodinných farem a ekologických zemědělců ke státním pozemkům a obsahuje definici a evidenci rodinných zemědělských hospodářství. Tenhle návrh navazuje na poslanecký návrh zákona o zemědělství, který budeme projednávat záhy, ale oproti němu obsahuje sedm klíčových změn, které zlepšují podmínky pro rodinné farmy. A mezi těmihle změnami je například úprava podmínek pro udělení statutu rodinného zemědělského hospodářství, zjednodušení administrativy pro rodinné farmy a podpora předávání hospodaření z generace na generaci. Zároveň tenhle zákon v tuhle chvíli je v legislativním procesu o jedno čtení dál, mohlo by se stát, že ten zákon o rodinných farmách už v tomto volebním období nestihneme projednat, i z toho důvodu jsem považovala za důležité tenhle návrh připravit.

Já myslím, že podporou malých a středních zemědělských podniků podpoříme udržitelné zemědělství v naší zemi. Posílení malých a středních sedláků a zejména rodinných farem přinese nejenom kvalitní zemědělskou produkci, ale taky pomůže chránit naši krajinu, rozvíjet venkov. Jsou to právě tito zemědělci, kdo umí hospodařit šetrně s ohledem na životní prostředí a tradiční zemědělské postupy.

Další benefity vidím i v tom, že dobré podmínky pro tyhle podniky zajistí pracovní místa na venkově, lokální produkci potravin, což zvyšuje i naši potravinovou bezpečnost. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Zaznamenal jsem samozřejmě s přednostním právem pana ministra, nicméně přednost má ještě pan kolega Pražák s faktickou poznámkou. Faktické mají přednost před obecnou rozpravou. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec David Pražák: Já po nějaké dohodě nebudu zdržovat, pane předsedo zemědělského výboru. Já bych rád něco jenom řekl krátce ke kolegyni Kocmanové.

Je to krásné, bohulibé. Chybí vám tam to jedno kouzelné slovíčko, aby to produkovali, aby na těch pozemcích něco produkovali. To je prostě podle mě zásadní, co nám tam chybí všem, ať to je váš návrh, nebo návrh od pana ministra zemědělství, potažmo kolegů.

Já bych chtěl poprosit nebo požádat pana ministra zemědělství, jestli by mně byl schopný odpovědět - ne dneska, jestli bychom to mohli řešit na výboru, už jsme se o tom bavili - jakým způsobem bude Státní pozemkový úřad postupovat při situaci, kdy dostane přednostní pacht mladý začínající zemědělec a po dvou letech přijde někdo ze stejného katastru a bude chtít například si znovu stejnou půdu pronajmout někdo jiný, který splní tu podmínku? Zda tedy dostane košem, když to řeknu takhle, anebo jestli tomu prvnímu ten pacht seberete a dáte to někomu dalšímu? Říkám, stačí mi to potom v poklidu na výboru, abychom se nepřekvapovali, jen ten dotaz vznáším teď. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli s přednostním právem pan ministr Výborný, poté se připraví pan poslanec Kott a pan poslanec Černý. Prosím, pane ministře.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju, pane místopředsedo. K panu poslanci Pražákovi, probereme zítra ráno na zemědělském výboru, ten detail vám řeknu, probereme, budeme o tom vést určitě debatu, diskusi.

Já jsem chtěl ještě zareagovat na paní poslankyni Kocmanovou. S mnoha věcmi se shodnu. Rozvoj venkova, to jsou přece naše společné cíle. Nakonec takhle jsme si je i definovali. Nicméně právě proto hned následující tisk je novela zákona o zemědělství, kde zavádíme úplně nově rodinná zemědělská hospodářství, o kterých vy jste tady hovořila, a nemůžeme jít touto lidovou tvořivostí tady na půdě Poslanecké sněmovny. Já se velmi obávám, že ta cesta, kterou jste zvolila vy, jsou bohužel standardní přílepky, které nepatří do legislativy. Čili to jenom za mě, proč určitě nebudu podporovat to, abychom šli přes novelu zákona o Státním pozemkovém úřadu. Ale právě proto jsme navrhli společně s dalšími kolegy poslanci tuto novelu, která je sněmovním tiskem 876 a ta naplní ten cíl, o kterém jste tady vy hovořila. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo faktickou poznámku paní kolegyně Kocmanové. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji. Pane ministře, já se nedomnívám, že se jedná o přílepek, protože pokud bychom chtěli ten přednostní pacht umožnit i rodinným hospodářstvím, tak je zároveň musíme definovat. Tam je prostě věcná souvislost. Myslím si, že to za přílepek považovat nemusíte. Zároveň jsem to ale předjímala, proto jsem ten pozměňovací návrh připravila ve třech variantách a lze si vybrat, který z nich lze podpořit.

A když jste mluvil o té tvořivosti na půdě Poslanecké sněmovny, tak já jako poslankyně podávám pozměňovací návrh, ten navazující tisk, zákon o zemědělství, kde se rodinné farmy definují. Je to poslanecký návrh zákona. Takže si myslím, že v tomhle jsme si v podstatě rovni v těch návrzích. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Vracíme se zpátky do obecné rozpravy. Pan poslanec Josef Kott je přihlášen v obecné rozpravě, poté pan poslanec Oldřich Černý. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jsem rád za tu definici, kterou tady pronesl pan ministr ve vztahu k pozměňovacím návrhům, které připravila paní kolegyně Kocmanová, protože já se domnívám, že v této novele zákona bychom měli zůstat u toho, co má obsahovat a co chceme vylepšit a co chceme nějakým způsobem posunout dopředu.

Jsem velice rád za to, co tady řekl pan ministr, že kolega Karel Smetana načetl pozměňovací návrh, který podporuje mladé začínající zemědělce, protože, jak řekl správně, je to ve shodě všech, ať je to Agrární komora, Zemědělský svaz, ASZ (?), všichni chceme podporovat mladé zemědělce a chceme, aby měli nějaký bonus do toho začátku. Takže jestli se k tomuto pozměňovacímu návrhu pan ministr přihlásí, jak říkal, tak určitě dostane naši podporu.

Protože jsem byl účasten konference, která se konala v Senátu, tak už předtím jsem připravil dva pozměňovací návrhy. Jeden řeší informační povinnost o prodeji a druhý řeší předkupní právo. Ta informační povinnost... V podstatě já vím, že to není do jisté míry žádná věc, která je vymahatelná, ale na druhou stranu určitě je mnoho zemědělských podnikatelů a můžou být malí, střední i velcí, kteří se dozvědí možná až ve chvíli, kdy jim přijde smlouva do ruky, že daný majitel pozemku tento prodal. A já bych byl velice nerad jak v prvním nebo druhém případě, aby se to stávalo tak, že to budou skupovat spekulanti se zemědělskou půdou, kteří pak budou vlastně jenom vydírat budoucího nájemce anebo kteří budou blokovat různé liniové stavby, jak jsme toho svědkem.

To předkupní právo už je o trošku vyšší level. Tam zase je to o tom, že v podstatě bychom byli rádi, aby stávající nájemce dostal možnost tu půdu od toho, kdo ji chce prodat, odkoupit. A zase jsem si vědom toho, že funguje zákon nabídky a poptávky a že se tam buď srovná s cenou, kterou daný prodejce chce, anebo nesrovná, ale aby měl možnost dál pokračovat v hospodaření jako takovém. A jsem velice rád, že ze strany malých agrárníků v tom Senátu zaznělo, že toto jim chybí. A proto jsem velice rád a budu věřit tomu, že tyto dva moje pozměňovací návrhy, které jsem podal společně se svými kolegy, najdou podporu a možná potom ve třetím čtení se budeme moci bavit o tom, že budou i součástí novely zákona. Děkuji za pozornost a ke svým dvěma pozměňovacím návrhům nebo sněmovním dokumentům se přihlásím v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Oldřich Černý je další, kdo je přihlášeny do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Oldřich Černý: Opět vám děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se také krátce vyjádřil k tomuto projednávanému návrhu. Tato novela obsahuje několik racionálních opatření a úprav, protože ta současná platná verze obsahuje již řadu neaktuálních nebo problematických ustanovení. Nebudu je zde všechny vyjmenovávat, protože vše je podrobně popsáno v důvodové zprávě. Dovolím si zde pouze vyzdvihnout zavedení monitoringu eroze jako nové působnosti Státního pozemkového úřadu, což považujeme za velmi smysluplné, ale je potřeba vše ještě dodatečně provázat s dalšími nástroji ochrany půdy.

Naše hnutí SPD dlouhodobě prosazuje ochranu české půdy a posílení role státu v této oblasti. Vždy totiž budeme usilovat o zavedení takových opatření a změn, které zajistí větší stabilitu a předvídatelnost pro naše občany.

Takže jak jsem již uvedl, protože tato novela přináší několik vylepšení a i po našich připomínkách došlo k určitým změnám, podpoříme i tento návrh do dalšího čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. Vy jste byl posledním přihlášeným v obecné rozpravě. Hlásí se ještě někdo z místa, prosím? Vidím, že ne. Tím pádem končím obecnou rozpravu.

Zeptám se na případná závěrečná slova pana ministra? Nemá zájem.

Na vrácení návrhu zákona garančnímu výboru k druhému (?) projednání návrh byl nedán.

To znamená, že zahajuji v tuto chvíli podrobnou rozpravu, do které se jako první hlásí pan ministr. Jenom připomenu, že pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Prosím.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Pane místopředsedo, tak se stalo. Já se tímto hlásím k pozměňovacímu návrhu pod číslem 6100, změna zákona o SPÚ, převody na obce a kraje; dále k pozměňovacímu návrhu 6101 - všechno tedy čísla sněmovního dokumentu - přechodná ustanovení; dále 6102, změna zákona o pozemkových úpravách v souvislosti se stavebním zákonem; 6103, změna zákona o půdě a katastrálního zákona a přídělové ceny; 6104, změna zákona o ochraně zemědělského půdního fondu; 6105, změna zákona o zeměměřictví; 6108, změna zákona o SPÚ, monitoring eroze; 6107, změna zákona o ochraně přírody a krajiny; 6106, přednostní pachty pro mladé a ekologické zemědělce; 6363, obecně snižování administrativní zátěže a dále se hlásím k pozměňovacímu návrhu pod číslem 6367, přednostní pachty pro mladé začínající zemědělce, v systému načteno Karlem Smetanou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc. V tuto chvíli poprosím Kláru Kocmanovou, která je další přihlášenou do podrobné rozpravy. Prosím.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Ano, děkuji. Já se hlásím k pozměňovacím návrhům 6115, 6116 a 6117, které jsem odůvodnila v obecné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také Josef Kott je přihlášen do podrobné rozpravy. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Kott: Ještě jednou děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych se tímto chtěl přihlásit ke sněmovnímu dokumentu 6070, což je informační povinnost, a sněmovnímu dokumentu 6071, což je předkupní právo. Oba dva jsem odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pokud se už nikdo nehlásí do podrobné rozpravy, tak končím podrobnou rozpravu.

Poprosím o případná závěrečná slova? O která zájem není.

Žádná další hlasování v tuto chvíli nemám zaznamenána, tím pádem končím druhé čtení tohoto návrhu.

Otevírám další bod, který už jsem tady avizoval, a to je

Aktualizováno 14. 3. 2025 v 22:36.




Přihlásit/registrovat se do ISP