Čtvrtek 29. května 2025, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)

8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi a o změně některých zákonů (zákon o pyrotechnice), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 768/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček. Já vás tedy, kolegyně a kolegové, prosím o ztišení v sále, případně přesuňte své rozhovory do předsálí. Prosím, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych tedy krátce ve druhém čtení uvedl sněmovní tisk číslo 768, kterým se mění zákon č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi, tedy zákon o pyrotechnice.

Jak již bylo řečeno v prvním čtení, a dovolte, abych krátce tedy připomněl tento tisk, který byl následně projednáván hospodářským výborem, tak návrh zákona zpracovává změny vyplývající z veřejné úpravy české jazykové verze směrnice týkající se dodávání pyrotechnických výrobků a změny vyplývající z aplikační praxe. Touto změnou se mění rovněž působnost jednotlivých kontrolních orgánů, a to tak, že kontrolní činnost bude vykonávat místo Českého úřadu pro zkoušení zbraní a střeliva Česká obchodní inspekce a v případě pyrotechnických výrobků, pro něž se vyžaduje odborná způsobilost, tak orgány Státní báňské správy. Jak obchodní inspekce, tak báňská správa jsou pro toto lépe personálně vybavené a jejich pracoviště jsou rozmístěna po celém území České republiky.

Jinak tedy samotný obsah této normy zakazuje prodej pyrotechnických výrobků na tržištích a ve stáncích s výjimkou nejméně nebezpečné zábavní pyrotechniky kategorie F1. Dále dochází k regulaci prodeje pyrotechnických výrobků na dálku, a to takovým způsobem, že prodejce bude muset přijmout opatření k ověření věku nakupujícího. Stanovuje se dále, že u pyrotechnických výrobků - tyto nebudou moci odpalovat ve vzdálenosti do 250 metrů od objektů, jako jsou například nemocnice, domovy pro seniory, útulky nebo záchranné stanice.

Rovněž dochází k posílení pravomocí obcí zakazovat používání pyrotechnických výrobků na celém svém území nebo jeho části. Dále je upravena možnost orgánu dozoru zajišťovat pyrotechnické výrobky při podezření na spáchání některého z přestupků za účelem jejich pozdějšího propadnutí. Dále zábavní pyrotechnika kategorie F3 bude nově podřazena pod odbornou způsobilost.

Jinak tedy předkládaným návrhem se zabýval na své 56. schůzi hospodářský výbor Poslanecké sněmovny, který svým usnesením doporučuje projednat a schválit předkládaný zákon ve znění předloženého vládního návrhu zákona.

Tolik tedy moje úvodní slova a já vám děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já vám děkuji a nyní konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 768/1. Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj hospodářského výboru, poslanec Tomáš Müller, informoval nás o projednání návrhu ve výboru apřípadné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím kolegyně a kolegové o ztišení v sále.

 

Poslanec Tomáš Müller: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, hospodářský výbor jako garanční výbor projednal na své 56. schůzi 15. května sněmovní tisk 768 a přijal následující usnesení, kde doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 768 ve znění předloženého vládního návrhu zákona. Pozměňovací návrhy na hospodářském výboru nebyly schváleny. Dále mě pověřil, abych informoval Poslaneckou sněmovnu, což činím. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: A já také děkuji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do níž je hned několik přihlášených. Jako první pan poslanec Salvetr, následuje pan poslanec Müller a další. Ano a další. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Rudolf Salvetr: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Nebudu mluvit příliš dlouze. Budu reagovat na některé praktické věci, které podle mě zbytečně komplikuje tato norma, jejíž dobro nebo účelnost bych nechtěl zpochybňovat v celém tom rozsahu, ale vycházím také z toho, co se odehrává ve městech v inkriminovaných dnech, jako jsou zlomy roku či případně některé slavnosti a také záležitosti, které probíhají třeba na hudebních festivalech nebo na určitých vystoupeních. Toho se také týká ten pozměňovací návrh, který si dovolím předložit.

První z toho se - navážu na to, co tu říkal pan ministr o těch omezeních 250 metrů od staveb atd. - ten návrh také zahrnuje objekty evidované v evidenci hospodářství. Myslím si, že je to nadbytečný bod, protože žádný soudný člověk přece nepůjde k chovu zvířat a nebude tam střílet ohňostroj nebo ho tam nikdo nepovolí, ale to, co to narušuje, jsou například různé usedlosti, kde probíhají svatební obřady, anebo jsou to slavnosti v některých městech, dudácký festival a podobně na strakonickém hradě, a tam je také chov třeba koz či ovcí a běžnou součástí, která i na těch usedlostech probíhá, je, že si svatebčané domluví ohňostroj. No, přece je to i se souhlasem v té usedlosti a myslím si, že by mělo být na posouzení této věci a nikoliv, abychom jim zákonem řekli, že to tam prostě možné není. To je jedna z těch připomínek.

Druhá, týká se toho, že celá řada ohňostrojů, různé pyrotechniky spadá pod povolení báňského nebo souhlas báňského úřadu a myslím si, že pokud je to stanoveno pro obce na kategorii F1, F4, T2, tak je to třeba také rozšířit na kategorii F2 a F3, což jsou - a to je v § 35 - záležitosti, které také vyžadují souhlas anebo povolení báňského úřadu. Myslím si, že by nemělo docházet ke kombinaci těchto záležitostí s ohledem na města.

A pak je třeba také vědět, že jsou to i některé tiché efekty, že jsou to efekty, které se právě používají třeba na těch stagích při různých festivalech, a domnívám se, že toto by dopadlo potom i třeba na města jako na pořadatele těch akcí. Mělo by tu být naprosto jednoznačné vymezení.

A tou třetí věcí, kterou bych rád zmínil, je účinnost zákona. Pokud bychom ho chtěli od 1. 7. letošního roku, tak každá zákonná norma z mého pohledu má být předvídatelná. Je asi logické, že dneska pořadatelé různých ohňostrojů mají nakoupené záležitosti, a tady bych byl velmi rád, a vy jste to tu zmínil, pane ministře, že F3 budou spadat pod řekněme nějaké proškolení těch lidí, ale ten prostor, aby se mohli na to připravit - jak ti, co by chtěli být proškoleni, nebo ti, co už mají nakoupeno, tak tady prostě za těch pár dní není a ten návrh směřuje k tomu, aby byla účinnost zákona odložena o půl roku na 1. 1. roku následujícího, což si myslím, že je dostatečný prostor.

A znovu říkám, že to, co se odehrává, byli jsme dokonce i na určitém kulatém stole kolem ohňostrojů, kolem používání pyrotechniky, to, co se odehrává ve městech v některých dnech, tak rozhodně nikdo z nás nemůže být příznivcem těch, nebojím se použít toho slova, válečných zón, v které se mění některá náměstí, ale myslím si, že je pak celá řada příležitostí, kde když se udělá profesionální hezký ohňostroj, tak to obdivujeme v řadě měst, třeba i při dovolených a není úplně důvod veškerou tuto záležitost se snažit zlikvidovat.

Děkuju za pozornost a přihlásím se pak už velmi stručně k tomu pozměňovacímu návrhu.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se s faktickou poznámkou hlásí pan ministr Výborný. Prosím, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Krásný podvečer. Děkuji paní, předsedkyně za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, musím kratičce reagovat na svého ctěného kolegu Salvetra, protože opravdu jeden z důvodů, proč jsem já osobně podporoval tuto novelu a kdy jsme s panem ministrem Vlčkem a předtím i s panem ministrem Síkelou ještě - opravdu, bylo to někdy na začátku roku 2024 - tu debatu vedli a podporovali omezení pyrotechniky právě v blízkosti zemědělských farem, tak bylo to, že to má fatální dopady. Opravdu, já tedy jednak neznám mnoho svatebních penzionů postavených vedle zemědělské stáje nebo porodny prasat, neznám jich mnoho, ale opravdu má to fatální dopady. Jeden konkrétní příklad můžu uvést: Zlatá farma - tuším, Vrbátky na Prostějovsku - kde právě díky naprosto nezodpovědnému přístupu těch, kteří těsně v blízkosti té stáje odpalovali na přelomu roku petardy, tak se předčasně narodilo mrtvé tele, byl ohrožen život i té matky. A to jsou přesně ty případy, kdy těm chovatelům je potřeba podat pomocnou ruku a říct: ano, v tomhle musí být nějaká pravidla a zachován základní zdravý selský rozum, pokud to ti lidé nechtějí respektovat sami o sobě. Takže to je ten důvod, proč jsou tam zemědělská hospodářství, a opravdu trvám na tom, aby to v té novele zůstalo. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Salvetr chce reagovat s faktickou poznámkou. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Rudolf Salvetr: Pane ministře, tam já jsem řekl naprosto jasně, že musí mít každý také trošku zdravý rozum, a logicky nejsou stavěny svatební penziony vedle těchto chovů. Já jsem uvedl ty příklady. Například že v zámeckém příkopu nebo v hradním příkopu je x ovcí, které jsou registrované, nevíte o tom, ale ten majitel to ví.

Čili mně by šlo o to, abychom třeba tuhletu věc dokázali zpřesnit, o nic víc. Ale rozumím tomu, co říkáte, a prostě žádný soudný člověk tohleto udělat nemůže.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Brázdil s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Brázdil: Zábavná pyrotechnika. Milé dámy a pánové, k čemu to slouží? No k zábavě. Koho? Lidí. Já bych měl být první ten, který řekne - není to dobré, protože u toho si lidi přivedou ztrátové poranění ruky a já nevím, prasklé bubínky a popáleniny. No dobře, ale kdo to dělá? No, ti nezodpovědní lidé.

Pan ministr řekne - no, tak tam zemřela matka - myslel tím asi krávu. Je to nepříjemné, nemá se to, nemělo by to být, ale to bychom mohli regulovat už všechno.

Já nevím, milé kolegyně, buďme velmi normální. Tak k čemu to slouží? No, k zábavě, že to asi budeme používat a chceme. No, proč to děláme? Když se někdo bere, když jsou Vánoce nebo když, já nevím, před Štědrým dnem místo zastřelení, jak se to řekne? Zlaté prase. Tak místo toho, aby tam někdo chodil s dvojkou, střelí zábavnou nějakou kouli.

Nechci moralizovat nikoho, ale přece jenom já bych dal do popředí dřív než zvíře, dal bych do popředí lidi. Neměli by si u toho dělat problémy, neměli by asi zvyšovat zásah záchranky a řešení chirurgů. Ale jenom opatrně, prosím, buďme velmi normální v tomto ohledu. Je to k zábavě. A to prosím, já nefandím těm borcům, kteří to potom odpalujou a dělají bordel. Ale jenom jsem chtěl říct, že prostě my to chceme, lidi to chtějí, protože se tím baví. To je k zábavě. Jasně, může se stát, že se splaší kůň, možná i pes bude nešťastný z toho, tomu rozumím, to není dobré. Ale furt je to o tom člověkovi, kde to použije, jak přemýšlí o tom, aby někomu neublížil.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan ministr bude reagovat až později, protože nejdřív se přihlásil váš stranický kolega pan ministr Jurečka, takže nejdříve pan ministr Jurečka a pak pan ministr Výborný s faktickými poznámkami. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuju. Já navážu na pana kolegu Brázdila. Já s ním vlastně absolutně souhlasím. Když ten člověk ale bude sám na ostrově nebo s týmem lidí a všichni si řeknou, že se chtějí bavit, ať to tam odpalují. Ale všichni na té vesnici, v tom městě, na tom sídlišti chtějí mít stejný typ zábavy v ten daný okamžik? No, všichni ani náhodou ne. Tady se nebavíme o hospodářských zvířatech, tady se bavíme i o členech domácnosti, kteří jsou lidé, lidé s duševním onemocněním. Běžte se zeptat řady rodičů, co v ten moment dělají. Na toho Silvestra se někteří zvládnou připravit a odjedou. Ale máme ty excesy, že tam ti někteří blázni jdou bouchat kteroukoliv noční a denní dobu, a to je obrovský problém pro tyhle lidi.

Tak já si myslím, že tady je potřeba si říct - ano, kdyby to byla stoprocentní shoda všech v té komunitě, ti, kteří to slyší a vidí a dohodnou se, ať se jdou bavit, já proti tomu nic nemám, to je úplně svobodné rozhodnutí, tam bych nechtěl dělat žádnou regulaci. Ale tady máme komunity, kde to za prvé mnoho z těch lidí nechce. A kromě toho diskomfortu, především toho zvukového, je to fakt problém pro lidi, kteří mají i různý typ handicapu. A je to věc, kterou nemůžeme úplně banálně přehlížet. Takže moc prosím, ať se na to díváme i touto optikou. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan ministr Výborný s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju. Je moc dobře, že pan poslanec Brázdil tady může vystoupit a říct svůj názor. A já naopak jsem rád, že můžu říct, pane poslanče, že s vámi hluboce nesouhlasím. Nerozumím já osobně tomu, že by člověk měl právo na zábavu. Vy jste správně řekl několikrát - zábavní pyrotechnika. Ukažte mi, kde má člověk právo na to bez odpovědnosti, podtrhuji, bez odpovědnosti se bavit na úkor svých spoluobčanů, lidí, kteří žijí v té lokalitě, i na úkor těch zvířat, hospodářských zvířat, která přinášejí užitek nejenom svému majiteli, ale i těm lidem třeba v té lokalitě, protože to je velmi často třeba lokální producent mléčných produktů, mléka a podobně. Nemůžeme přece říct - člověk si může dělat, co chce, bez jakékoliv míry odpovědnosti.

Já vůbec nepopírám to, že člověk se má bavit. Ano, jsme lidé a od středověku, od počátku se také má člověk dokázat radovat, bavit se. Ale ta zábava přece musí mít nějaké mantinely. A těmi mantinely je právě to, že nebudu omezovat toho druhého nebo případně jeho v tomhletom případě zvířata, ať už to jsou domácí zvířata v rámci chovatelských aktivit, nebo to jsou opravdu potom chovy na nějakých rodinných farmách nebo i velkých zemědělských, hospodářských. To je celé. Děkuju.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Brázdil s faktickou poznámkou bude reagovat. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji. Co jste řekli oba dva, já s vámi souhlasím, nemám jiný názor. Jenom jsem chtěl říct, že buďme opatrní. Ono bychom mohli regulovat všechno. A jestli to je potřeba na to, že někde něco málo se stane? Já s vámi souhlasím, člověk by to měl využívat pro radost, radovat se z toho nebo obdivovat to, nemělo by to nikoho obtěžovat, ono to tak v životě je, vždycky něco se takhle děje.

Takže vy se mnou nesouhlasíte, já s vámi souhlasím, jenom nevím, jestli je potřeba až tak do detailu na všechno mít regulace.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí pan poslanec Müller v obecné rozpravě, připraví se paní poslankyně Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Müller: Děkuji za slovo. Já mám tři pozměňovací návrhy, které bych zde odůvodnil a okomentoval.

První je pozměňovací návrh, který je uveden pod číslem 6789 jako sněmovní dokument a součástí tohoto pozměňovacího návrhu je i novela § 65, který mimo jiné stanovuje, že pokuty vybírá správní orgán, který je uložil, a to může být i Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, dále jen ÚNMZ, který v zákoně o pyrotechnice vykonává činnost oznamujícího orgánu.

Dále vláda projednala jako sněmovní tisk 784 některé zákony v oblasti daní a působnosti Celní správy, který je nyní projednáván v Senátu jako senátní tisk číslo 97, a tento říká, aby orgány Celní správy převzaly zcela nebo alespoň zčásti správu placení peněžitých plnění v režimu dělené správy tam, kde dosud uvedenou agendu orgány Celní správy nezajišťují.

Jedním ze správních orgánů, jehož se úprava dělené správy týká, je i ÚNMZ. S účinností tohoto zákona by tak vymáhání pokut uložených ze strany ÚNMZ měly zajišťovat orgány Celní správy.

Vzhledem k tomu, že sněmovní tisk 768 řeší problematiku dělené správy, pokud jde o ÚNMZ, v rozporu s koncepcí ve sněmovním tisku 784, v senátním tisku číslo 98, je žádoucí nyní projednávaný sněmovní tisk 768 uvést, pokud jde o ÚNMZ, do souladu s touto koncepcí a stanovit v tomto případě, že ÚNMZ pokuty nevybírá.

Toto je pozměňovací návrh, který je uveden jako sněmovní dokument 6789, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.

Dále tady mám pozměňovací návrh, který je uveden jako sněmovní dokument číslo 6790. Jedná se o návrh na zrušení části třetí v zákonu o dozoru. V mezidobí již tato změna v zákoně o dozoru byla provedena a navíc tam bylo přidáno i více předpisů. Ponecháním tohoto ustanovení v zákoně o pyrotechnice by došlo k odstranění ze zákona o dozoru nad trhem.

Další pozměňovací návrh mám uvedený jako sněmovní dokument číslo 6791 a týká se účinnosti. Protože došlo ke zdržení projednávání zákona o pyrotechnice a v zákoně je stanovena účinnost k 1. prosinci 2024, navrhuje se účinnost od 1. prosince 2025 a pro F3 od 1. 7. 2026, aby nevznikly žaloby z důvodu legitimního očekávání.

Ke všem třem pozměňovacím návrhům se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy avizovaná paní poslankyně Peštová, která je další přihlášenou, a následuje pan poslanec Smetana. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Každá akce vyvolá reakci. Takže jelikož jsem zjistila, že k tomuto sněmovnímu tisku byl načtený přílepek, který se týká zákona o obalech... (Ministr Vlček krčí rameny.) Já vím, že vy jste to nebyl, pan ministře. Je to sněmovní tisk (dokument) 6826. Samozřejmě to vyvolalo reakci a já jsem si tam načetla taktéž zákon o obalech, protože samozřejmě jsem si - tu novelu zákona o obalech jsem dávala do Poslanecké sněmovny jako první a tato novela ve své podstatě jednou třetinou je kopie toho, co tam bylo načteno. Nikdy bych to neudělala, protože jsem proti přílepkům a zásadně proti nim bojuju. Ale když říkám, každá akce vyvolá reakci, jestliže vy, tak my taky, a myslím si, že svůj - svoji novelu, respektive toto je pouze pozměňovací návrh, který mění zákon o obalech, ale obsahově už jsem ji tady několikrát řekla - to znamená, skládá se ze tří částí, ta jedna je společná s tím pozměňovacím návrhem, který bude zřejmě s největší pravděpodobností obhajovat můj ctěný kolega Karel Smetana, prostřednictvím paní předsedající, tak ta vlastně snižuje finanční rezervu z 50 procent na 25 procent.

Ta druhá část mého pozměňovacího návrhu se týká střetu zájmů. V současné době už zákon o obalech hovoří o střetu zájmů a jasně říká, že akcionáři nesmí obchodovat s odpady, což se děje - děje se to prostřednictvím firem, které si samozřejmě mají akcionáři v zahraničí. Aby to právě nebylo porušení v uvozovkách našeho zákona, tak to tam krásně vyprecizovávám, aby to bylo zřejmé a patrné, že když akcionář nesmí obchodovat, nesmí obchodovat v celé Evropské unii, protože máme otevřený trh. A třetí část pozměňovacího návrhu se týká změny nebo změny struktury akciové společnosti, to znamená, v současné době může mít akcionář akcie do výše 33 procent. A já toto měním tak, aby se akciová společnost, ta autorizovaná obalová společnost, více otevřela výrobcům, to znamená, snižují procenta, kolik můžou mít výrobci, nebo respektive akcionáři, a jdu z těch 33 procent na 5 procent, což kvitují další producenti nebo výrobci obalů nebo výrobci, kteří uvádějí obaly na trh. Aspoň že se budou moct dostat do toho vedení.

I ráda bych zde připomněla, dneska jsem byla dotázána, nebo - dostala jsem se do takového menšího konfliktu, kdy mi bylo vysvětleno, že akcionáři jsou nespokojení s tímto, protože by přišli o výši 25 milionů korun, což není pravda. Akciová společnost EKO-KOM se zakládala v roce 1997, bylo 10 akcionářů a každý akcionář dal vklad kapitál 100 000 korun. Takže se bavíme o 1 milionu, který byl vložen v roce 1997. Takže pokud za vámi budou chodit akcionáři EKO-KOMu a budou vám říkat, že mají nějakých 25 milionů kapitál - není to pravda. Kapitál, který byl vložen v roce 1997, každý dal 100 000. Je pravdou, že se můžeme bavit o tom, že od roku 1997 do roku 1999 se podíleli na tom chodu té autorizované obalové společnosti, aby se rozjela, aby to všechno vlastně na trhu začalo fungovat, takže dalo by se uvažovat o tom, že po dobu tří let, (počítá na prstech) 97, 98, 99 to platili v uvozovkách akcionáři a odhaduje se, že to byla částka za všechny akcionáře 10 milionů, to znamená, že se můžeme bavit o 1 milionu pro každého akcionáře, protože to ostatní, co do té společnosti všechno nateklo, tak je od všech výrobců, které uvádějí na trh obaly. Takže každý výrobce, který uvádí na trh obaly - ať je to obal, který slouží k ochraně potraviny, nebo obal, který slouží k ochraně zboží, aby nedošlo k poškození - tak je povinen platit EKO-KOMu. Samozřejmě od určitého množství, které uveden na trh. Ostatní jsou - někteří jsou třeba osvobozeni právě proto, že to množství není v tak velkém množství, které uvádí na trh, aby museli platit. Takže říkám, jestli vám toto budou říkat akcionáři, není to pravda. Děkuji a přihlásím se ještě v podrobné rozpravě se svým číslem.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí pan poslanec Smetana jako poslední přihlášený v obecné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Karel Smetana: Krásný den. Já teda přicházím s akcí, která přichází až po reakci, a chtěl bych odůvodnit pozměňovací návrh, který překládám spolu s kolegou Burešem a kolegyní Janou Krutákovou. Jedná se o pozměňovací návrh, který řeší změnu zákona o obalech, a konkrétně v § 21 a odst. 3 zákona o obalech nahrazuje číslo 50 číslem 25. Jedná se - ona o tom už mluvila kolegyně Peštová - jedná se o rezervu, kterou mají povinnost od roku 2020 s přechodným obdobím, které končí právě na konci roku 2025 vytvořit autorizované obalové společnosti. V současnosti má autorizovaná obalová společnost utvořenou jen polovinu cílové rezervy, to je rezerva z objemu zhruba 25 procent ročních nákladů, neboť se v této věci očekávala změna zákona o obalech. A pokud by toto znění zůstalo, tak v platnosti - musela by autorizovaná obalovaná společnost v průběhu nejbližších osmnácti měsíců vytvořit další rezervy v objemu odpovídajícím 25 procent ročních nákladů. Což by pro výrobce zboží, mimo jiné i pro potravináře, znamenalo hradit po dobu nejbližších dvou let nejen náklady na třídění a recyklaci, ale i zbytečnou zhruba 12 až 14 procentní přirážku určenou pouze k tvorbě umrtvené a pro provoz třídění zcela nadbytečné rezervy, což by tento pozměňovací návrh měl vyřešit. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Já vás, vážené paní poslankyně, páni poslanci a členové vlády, dovolím, abyste se teď zaujali pozornost tomu, že na galerii pro hosty máme návštěvu a přivítali jsme společně litevskou delegaci Meziparlamentní skupiny přátel České republiky z litevského Seimasu, kterou vede její předseda pan Vytautas Juozapaitis, a je zde přítomná i paní místopředsedkyně Čmilytė-Nielsen.

A budeme pokračovat do obecné rozpravy. Již nevidím nikoho se hlásit. Ještě pan poslanec Müller se hlásí do obecné rozpravy, prosím.

 

Poslanec Tomáš Müller: Děkuji. Já jenom tady navážu jednou větou - bylo tady řečeno, že se jedná o přílepky, já s tím souhlasím a věřím, že - mě to mrzí, že se to zrovna dostalo tady k tomuto zákonu, který už tak má zpoždění, a my to vlastně nějakými přílepky budeme ještě možná malinko prodlužovat. Ale nemůžu samozřejmě poslancům říkat, co mají dělat, nemají dělat, jenom podtrhuji to, že jsou to přílepky. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tak pokud se již nikdo do obecné rozpravy nehlásí ani z místa, tak ji končím. Je zájem o závěrečné slovo, pane ministře? Pane zpravodaji? Nikoliv. Nebyl žádný návrh, který bychom - přednesen návrh, který bychom měli hlasovat. Proto zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. A o slovo se nyní hlásí nejdříve pan poslanec Salvetr, následuje pan poslanec Müller a další. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Rudolf Salvetr: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Po dohodě s panem ministrem a s legislativou se hlásím tedy k tomu sněmovnímu dokumentu 6795, s tím, že v bodě 35b, což jsou ty farmy - tak tuto část z toho pozměňovacího mého návrhu stahuji. Nechť zůstane původní podoba. A říkám, že s panem ministrem jsme se shodli na tom, že bude asi nutné hledat cestu právě v případě třeba chovů někde na hradě či v obdobných případech. Jsou to výjimečné věci a myslím si, že tam bude možné shodu najít nějak jinak.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní je přihlášen pan poslanec Müller, následuje paní poslankyně Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Müller: Děkuji za slovo. Já se přihlásím ke třem pozměňovacím návrhům, které jsem odůvodnil v obecné rozpravě, a jsou to pozměňovací návrhy, které jsou uvedené pod číslem jako sněmovní dokument 6789, 6790 a 6791. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, paní poslankyně Peštová, následuje pan poslanec Smetana.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já se přihlašuji k sněmovní dokumentu 6828 a to je všechno, děkuji. V podrobné nebo obecné rozpravě jsem odůvodnila.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan poslanec Smetana a následuje paní poslankyně Maříková.

 

Poslanec Karel Smetana: Já bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je v systému uveden pod číslem 6825.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová:  Ano, zaznamenáno. A nyní paní poslankyně Maříková. Prosím.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dovolte mi, abych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je načten v systému jako sněmovní dokument 6801. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. A to byla poslední přihlášená do podrobné rozpravy, nikoho dalšího již nevidím se hlásit, podrobnou rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova pane ministře? Pane ministře, zájem o závěrečné slovo? Pan zpravodaj, předpokládám, také nemá zájem. A jelikož nebyl dán žádný návrh, který bychom nyní měli hlasovat, tak můžu ukončit druhé čtení tohoto návrhu a projednávání tohoto bodu.

V mezičase ještě došla omluva. Pan poslanec Síla Jan se od 17 hodin omlouvá z pracovních důvodů.

A jelikož jsme, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci projednali stanovený pořad 140. schůze, tak ji tímto končím. A připomínám, že zítra, tedy v pátek 30. května, budeme v 9 hodin pokračovat v přerušené 139. schůzi. Přeji vám hezký zbytek dne.

 

(Schůze skončila v 17.42 hodin.)

 

Aktualizováno 4. 7. 2025 v 23:21.




Přihlásit/registrovat se do ISP