Pátek 27. června 2025, stenozáznam zahájení jednacího dne schůze
Předcházející zahájení jednacího dne schůze
(Schůze pokračovala v 9.00 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji druhý jednací den přerušené 146. schůze Poslanecké sněmovny a všechny vás vítám.
Než budeme pokračovat, mám pro vás jedno důležité organizační sdělení. Od 7. července bude zahájena rekonstrukce jednacího sálu Poslanecké sněmovny, proto je nezbytné, abyste si před tímto datem vyklidili a odnesli osobní věci, včetně obsahu zásuvek. Žádám vás, abyste tomuto kroku věnovali zvýšenou pozornost.
Nyní můžeme pokračovat. Aby byla zaznamenána naše účast, nejprve vás odhlásím a prosím, abyste se všichni přihlásili svými identifikačními kartami a případně mi oznámili, kdo žádá o vydání náhradní karty. Pan poslanec Slavík bude hlasovat s náhradní kartou číslo 8.
Sděluji, že o omluvení své neúčasti na jednání požádali tito poslanci: Andrej Babiš celý jednací den - pracovní důvody...
Paní ministryně Decroix bude hlasovat s náhradní kartou číslo 10.
... Balaštíková Margita se omlouvá celý jednací den - pracovní důvody, Bělohlávková Romana celý jednací den - pracovní důvody, Benešík Ondřej celý jednací den - zahraniční cesta, Bláhová Kamila celý jednací den - pracovní důvody, Blažek Pavel celý jednací den - osobní důvody, Dražilová Lenka celý jednací den - rodinné důvody, Dvořák Jaroslav celý jednací den - zdravotní důvody, Faltýnek Jaroslav celý jednací den - zdravotní důvody, Farhan Kamal celý jednací den - pracovní důvody, Fischerová Romana celý jednací den - zdravotní důvody, Foldyna Jaroslav celý jednací den - zdravotní důvody, Gazdík Petr celý jednací den - osobní důvody, Hájek Jiří celý jednací den - pracovní důvody, Helebrant Tomáš celý jednací den - zdravotní důvody, Jirout Radim celý jednací den - osobní důvody, Kaňkovský Vít celý jednací den - zdravotní důvody, Kolovratník Martin celý jednací den - rodinné důvody, Koten Radek celý jednací den - pracovní důvody, Kovářová Věra od 11.50 - pracovní důvody, Král Václav od 12 hodin - pracovní důvody, Mádlová Ivana od 11 hodin - pracovní důvody, Malá Taťána celý jednací den - rodinné důvody, Metnar Lubomír celý jednací den - zdravotní důvody, Němečková Crkvenjaš Zdenka celý jednací den - rodinné důvody, Novák Marek celý jednací den - pracovní důvody, Oborná Monika celý jednací den - osobní důvody, Ochodnická Martina celý jednací den - rodinné důvody, Olšáková Eliška celý jednací den - rodinné důvody, Opltová Michaela celý jednací den - rodinné důvody, Pastuchová Jana do 11 hodin - zdravotní důvody, Philipp Tom do 11 hodin - pracovní důvody, Rais Karel celý jednací den - zdravotní důvody, Síla Jan celý jednací den - pracovní důvody, Skopeček Jan celý jednací den - osobní důvody, Sládeček Karel celý jednací den - zdravotní důvody, Svoboda Pavel celý jednací den - pracovní důvody, Šebelová Michaela celý jednací den - pracovní důvody, Tureček Karel celý jednací den - pracovní důvody.
Z členů vlády se omlouvají: Baxa Martin celý jednací den - pracovní důvody, Bek Mikuláš celý jednací den - pracovní důvody, Černochová Jana celý jednací den - pracovní důvody, Hladík Petr celý jednací den - pracovní důvody, Kulhánek Petr celý jednací den - pracovní důvody, Kupka Martin celý jednací den - pracovní důvody, Lipavský Jan celý jednací den - pracovní důvody, Rakušan Vít celý jednací den - pracovní důvody, Válek Vlastimil celý jednací den - pracovní důvody.
Také se omlouvá Fridrich Stanislav celý jednací den z pracovních důvodů. Toliko omluvy.
Tuto schůzi jsme přerušili ve středu 25. června tohoto roku před stanovením pořadu, jehož návrh je uveden na pozvánce. Připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti. Nelze navrhnout žádnou změnu ani doplnění pořadu. Rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.
Nyní zde mám přihlášky před pořadem schůze. Nejprve se hlásí pan předseda Benda, stahuje přihlášku. Paní předsedkyně Schillerová... Také stahuje. Paní místopředsedkyně Richterová se hlásí s přednostním právem. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já vystoupím dnes jenom krátce. Máme na řadě samozřejmě projednávání řady zákonů, které posunou naši zemi, na které čekají jak lidé, tak firmy, a samozřejmě o to jde. Ale jedna z příčin stagnace Česka je, že tady pořád dokola musí...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Omlouvám se, paní místopředsedkyně.
Kolegyně, kolegové, prosím o klid. Ještě jednou opakuji, pokud máte nějaké rozhovory či chcete telefonovat, prosím, jděte do předsálí.
Děkuji vám. Prosím, pokračujte.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jedna z příčin stagnace Česka je, že se tu pořád dokola musí řešit nějaké aféry místo toho, aby došlo na posouvání naší země dopředu, abychom skutečně řešili problémy lidí a firem. A co je důsledek? No, lidé jsou unavení z toho, že politici místo práce pro občany hrají zákulisní hry, že dochází k soudům, pořád má někdo nějaké korupční kauzy a blokují se důležité zákony, často zbytečně, často měsíce a potom, když jsme viděli třeba vratku školského zákona ze Senátu, tak najednou nebyl žádný problém. To si pak lidé kladou otázku, co z toho je jenom šaráda a co má věcnou podstatu.
Co vidím já, co vidíme za Piráty, je obrovský počet takzvaných priorit vlády, které jsme prosadili do toho programového prohlášení, které se dva roky a osm měsíců, co jsme ve vládě byli, nějak posouvaly dopředu a po našem odchodu buď spadly pod stůl, anebo byly vykostěné, od modernizace státu až po bydlení.
Nyní když se podíváme, kolik zákonů není projednaných, tak se stačí podívat na jednu jedinou drobnost, maličkou věc, že prostě děti si v naší zemi - desetileté, jedenáctileté děti - kupují energetické nápoje. Je tady široká shoda napříč stranami v tomto parlamentu, že to ničí zdraví, doporučují odborníci, ať prostě deseti-, jedenáctileté děti, které to dnes normálně pijí, si to nemohou koupit. Ale to nejspíš také neprojde. To se nejspíš také nestihne a to mě fakt štve. Takhle zakládáme na ničení zdraví lidí už v dětském věku.
Ale zpátky k těm velkým kauzám dneška. Aktuálně se nikam neposunujeme proto, že ministr financí Zbyněk Stanjura není schopný přijmout svůj díl odpovědnosti. On je ministr, který má svůj podíl v kauze špinavých bitcoinů, je ministr, který má odstoupit a přenechat ministerstvo nezávislému odborníkovi nebo odbornici. Máme tři měsíce do voleb, opravdu politicky už není potřeba nic připravovat ani do vlády, ani sem na jednání Sněmovny.
My prostě s Piráty chceme, aby stát fungoval pro běžné lidi, aby se snížily daně pro většinu rodin, aby bylo dostupné bydlení a aby se konečně řešilo třeba to, že sehnat dětského lékaře, pediatra anebo zubaře v odlehlejších okresech je prostě téměř nemožné. Takže tohle jsou věci, které lidi potřebují.
Jenže stejně tak je potřeba, aby se s korupcí a s hospodářskými zločiny bojovalo doopravdy, nejenom na papíře. Proč? Protože jde o peníze, které pak chybí. A samozřejmě, když v politice budou mít silnější slovo jiní lidé než staré letité struktury, když Piráti získají ve volbách silný mandát, tak se to může změnit. Ale prostě nemůžeme mlčet k tomu, co se tu už několik týdnů odehrává. Už poněkolikáté upozorňujeme na další a další skutečnosti v té kauze špinavých bitcoinů. My se ptáme, předkládáme konkrétní jednoduché návrhy řešení a odpovědi... Nula. Nic, co by byla skutečná odpověď, jenom odmítání, bagatelizace a kličkování. A když velice zjednodušeně, velice zkráceně shrnu - odsouzený podvodník se pokusil přes Ministerstvo spravedlnosti ve spolupráci s Ministerstvem financí legalizovat své zisky, výnosy z trestné činnosti a tato dvě ministerstva mu to prakticky umožnila. Nevíme, zda to bylo čistě z neschopnosti, anebo za tím byl nějaký jiný úmysl. To už musí posoudit vyšetřovatelé. Ale politická odpovědnost i ministra financí Zbyňka Stanjury je naprosto zjevná.
Vedle toho navíc navrhl nulovou daň pro bitcoinové miliardáře. To je návrh, který se má hlasovat dnes v zákonu, který je na řadě jako třetí, takzvané jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele, související zákon, a je to pozměňovací návrh Zbyňka Stanjury a Jiřího Havránka. Já pevně věřím, že neprojde, protože se negativně vůči nulové dani na bitcoinové miliardáře vyjádřila většina stran, které jsou tady zastoupené. Nicméně uvidíme, jak to skutečně dopadne.
Co ale vychází v médiích, jsou komentáře, jako je tento, je to ze Seznam Zpráv od komentátora Martina Čabana. Jenom titulek: "Bitcoinové kladivo míří na Staňurovu hlavu. Uhnout se nedá." Takovéto věci, takováto jednoznačná stanoviska zkrátka nemáme jenom my jako politická strana, ale vidí to téměř každý, kdo v tom veřejném prostoru komentuje dění. A právě proto jsme nabídli tu konstruktivní a férovou cestu. Dali jsme včas jasný návrh, aby prostě vláda před občany převzala tu politickou odpovědnost za pochybení i ministra financí, nejenom ministra spravedlnosti a aby na ty tři měsíce do voleb to vedení rezortu prostě bylo svěřené do expertních rukou.
O co jde? Aby pak bylo možné opravdu co nejvíce nezávislé vyšetření těmi odpovědnými institucemi a aby byla obnovena důvěra. Jenže místo toho jsme byli prostě odmítnuti. Jednání nula, žádná. To, co je tak důležité, a sice otevřenost, transparentnost vůči občanům, to prostě bylo vlastně úplně pošlapáno, protože v té třeba řadě časové úplně chybí i jména ministrů. To je přesně ten moment, který ukazuje, že tam není cílem transparentnost.
My tady tedy máme pana ministra Zbyňka Stanjuru, který navrhl pustit žilou státnímu rozpočtu skrze nulovou daň pro bitcoinové miliardáře a krom toho, že navrhl pustit žilou státnímu rozpočtu, tak taky je spoluúčastníkem té bitcoinové kauzy. A vedle té bagatelizace, zamlčování časové osy bez jakýchkoliv jmen, kdy my nevoláme po jménech úředníků, chceme jména ministrů a politických náměstků, lidí, co mají politickou odpovědnost, tak vidíme, že se děje ještě jedna věc.
Jsou utajovány klíčové dokumenty, zejména ten, který mohl celou kauzu zastavit. Víte, jaký je to dokument? Jde samozřejmě o ten právní posudek na Ministerstvu financí, posudek, o kterém ministr financí tvrdí, že se k němu vůbec nedostal. A mě by zajímalo, jestli je v tomhle sále jeden jediný člověk, který tomu věří, že o obsahu toho posudku nevěděl. Senátoři z bezpečnostního výboru, členové a členky Senátu také žádají po ministryni spravedlnosti Evě Decroix dokumenty k bitcoinové kauze, dokumenty, které jim odmítla poslat a podle výboru Senátu tím porušuje své zákonné povinnosti. Ona tvrdí, že jim je nemůže poskytnout, protože by to mohlo narušit vyšetřování. Ale je to právní stanovisko, dostaneme tento dokument my, dostane Poslanecká sněmovna a Senát stanovisko, na které typicky ze zákona ten nárok je? Zkrátka namísto obnovování důvěry v důsledku toho, že by mohl být jmenován nezávislý odborník, nezávislá odbornice do vedení Ministerstva financí a spravedlnosti, namísto toho nastupuje jenom další chaos a utajování.
Co třeba ten audit, výběrové řízení na audit, kolik pak tam bylo zájemců? Vláda vyhlásila tendr a zájemců se neobjevilo ani pět, natož deset. Neobjevil se vůbec nikdo. Nikdo si nechce kazit jméno, nikdo se nechce brodit tou bramboračkou, co ministři Blažek a Stanjura uvařili. Takže se znovu obracíme za Piráty na premiéra Fialu. Za těmi našimi jasnými jednoduchými návrhy, ministr Stanjura musí také nést spoluodpovědnost, kterou má. Je to prokazatelné. Za těmito našimi návrhy na jmenování nezávislého odborníka nebo odbornice stojí obrovská řada občanů. Píší nám, obrací se na nás a žádají nás, ať to nenecháme vyšumět. A proto tady stojím. Přistupte zkrátka na tohle řešení, ukončete tu frašku s nějakým opomenutím úředníků, s nějakými čtyřiceti dvěma dny, po která leželo naprosto zdrcující, zamítavé právní stanovisko na Ministerstvu financí. Vždyť tomu fakt nevěří ani ti vrabci na střeše, co si cvrlikají o tom, jak je to z celé vylhané. V zájmu občanů i v zájmu této země zkrátka, pane premiére Fialo, žádáme, ať přistoupíte k odvolání ministra financí Zbyňka Stanjury.
Proč? Ten hlavní důvod je tento. Já vám přečtu, pane premiére, titulek z nedávného článku. Kdo půjde s ANO? Okamura už hlásí zájem o šest klíčových ministerstev. A ano, o to jde, pane premiére. Kvůli té nečinnosti, kvůli té neschopnosti jasně a srozumitelně reagovat, kvůli tomu, že tady došlo k závažnému pochybení dvou vašich ministrů, a vy jste nereagoval, tak berete občanům víru v předvídatelné a důvěryhodné fungování tohoto státu. A právě proto si tady tři měsíce před volbami může SPD s ANO porcovat ministerstva, jako kdyby už bylo rozhodnuto. Právě kvůli této bagatelizaci, mlčení a nečinnosti.
Já bych ráda připomněla, že právě před těmi čtyřmi lety, v době, kdy nebylo jisté, jak dopadnou příští volby, jste hodně mluvil o potřebě změny, o společných hodnotách. Hodně jste mluvil o otevřené komunikaci s občany, o důvěře. Tak se prosím ohlédněte a připomeňte si to. Je potřeba vrátit občanům důvěru ve fungování demokratických stran, jejich očistné mechanismy a v jejich schopnost přiznat pochybení. A prostě když to vidíme, když vidíme, jaký dopad to zanechává na možnou budoucnosti České republiky, tak se s tím jako Piráti nemůžeme smířit.
Proto na vás tady apeluji, ať skutečně umožníme posouvat naši zemi dopředu, dělat potřebné reformy, a k tomu zkrátka je vždycky potřeba důvěra v demokracii. A nyní už jenom stručně nazpět k důvodu dnešního jednání. Máme tady před sebou velice důležité věci. My jsme navrhli například valorizaci slevy na poplatníka, která roky stagnuje. Navrhli jsme zvýšení daňové slevy na první dítě. Proč? Ta nebyla zvýšena od roku 2018. Teď máme rok 2025. A víte, kolik by to činilo pro jednu rodinu? (Celkem) 14 500 korun ročně. Tyto dva návrhy, tato dvě opatření a tohle snížení zátěže pro rodiny, to, aby se efektivně minimálně 90 procentům rodin snížily daně a zvýšily příjmy, je něco, co bychom měli správně řešit. A ty zdroje? Zdroje jsou právě třeba v tom, aby tolik peněz neodtékalo do opravdu pochybných zakázek. Odhady na náklady korupce v naší zemi jsou půl bilionu korun ročně. Důsledné kontrolování těch veřejných tendrů a těch principů transparentnosti bylo vždycky jedním z cílů, které jsme sledovali, protože pak je prostě víc peněz na zdravotnictví, školství a třeba výstavbu obecních bytů.
Ještě jednou připomenu tu částku půl bilionu korun, to jsou odhadované náklady na korupci v naší zemi ročně. Je to obrovská částka a přinejmenším část z těchto odtoků lze osekat. Ty protikorupční zákony, které jsme prosadili, mají různou povahu. Může to být nezávislejší státní zastupitelství. To byla práce Jakuba Michálka. Také důsledná evidence skutečných majitelů nebo širší působnost zákona o svobodném přístupu k informacím. Těch zhruba osm protikorupčních zákonů, které mají jeden jediný cíl, lepší kontrolu hospodaření s veřejnými penězi, předcházení příliš snadné korupci, omezování toho, aby peníze daňových poplatníků odtékaly do soukromých kapes, i když to je nevýhodné pro stát, tohle byly cíle našeho snažení. A místo toho tady nyní hrozí, že se schválí nulová daň pro bitcoinové miliardáře. Takže ministr Zbyněk Stanjura, který má státní kasu hlídat a plnit, sám osobně navrhl to, že jí pořádně pustí žilou.
Jelikož chceme například zaměstnanecké akcie pro startupy, připravil je za příslušné společenství, příslušnou zájmovou organizaci, také náš bývalý člen a bývalý poslanec, je to přesně druh věci, kterou jsme roky chtěli, protože chceme lepší podmínky pro rodinné farmy a mnoho dalšího, tak se blížím k závěru, my chceme tyto věci projednat, chceme, aby se staly kvůli budoucnosti naší země, kvůli jejímu rozpohybování, ale současně nemůžeme mlčet k tomu, že se tady bortí důvěra v to, že si staré struktury opět nerozparcelují Českou republiku. Proto naposledy žádám premiéra v tomto projevu, aby přijal odpovědnost. Je potřeba udělat možná těžká, ale správná rozhodnutí. Když je čas stát na správné straně, tak je taky čas nedovolit nástup trestně stíhaného šéfa holdingu s loutkovou svitou poslušných lidí. Opravdu velmi prosím, kvůli naší zemi, ať dáte nezávislého experta nebo expertku do čela Ministerstva financí, a tím alespoň trochu obnovíte důvěru v to, že je možné i ve staré straně přijmout nové a pro budoucnost důvěryhodnější postupy. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Chci se zeptat, máte tady dvě přihlášky... (Místopředsedkyně Richterová nesouhlasně gestikuluje.) Stačila vám tato, děkuji.
Nyní s přednostním právem je přihlášen pan předseda Jakub Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dneska máme pravděpodobně poslední jednací den, kde budeme projednávat třetí čtení a já bych rád vystoupil k důležitým záležitostem, o kterých dneska budeme rozhodovat. Zejména tady máme totiž pozměňovací návrh, který s ohledem na bitcoinovou aféru přichází se skandálním záměrem osvobodit bitcoinové miliardáře od placení daní. Osvobodit ty, kteří mají zisk z bitcoinu v jednom kalendářním roce více než 40 milionů korun. To tady není žádná úprava pro nějaké drobné střadatele, to je úprava, která je opravdu pro bitcoinové miliardáře a současně se týká i obchodních podílů.
To, co bylo schváleno v konsolidačním balíčku touto Sněmovnou, chce teď vláda z iniciativy Zbyňka Stanjury revidovat a vypustit tuto úpravu, to zastropování tak, aby ti, kteří mají v dnešní době rekordní zisky, nemuseli platit vůbec žádné daně. To já nepovažuji za spravedlivé a chci upozornit ještě na to, že tady je druhý aspekt celé té záležitosti, který se opět týká naší vděčné problematiky praní špinavých peněz. Je to totiž ten prodej podílu a jeho osvobození, které bylo využito v transakci pana Ludvíka v Africe v Beninu, když tam přijeli a předstírali, že budou nakupovat zahraniční firmu SBI Holding S.A. za desítky milionů korun, tak ve skutečnosti celá tato aktivita byla provozována kvůli tomu, aby se vyhnuli placení daní z těch vypraných peněz.
Já chápu, že jsou legitimní, samozřejmě drtivá většina jsou dobře vybudované firmy a ti podnikatelé by měli mít státní podporu zejména v tom, že je dobré právní prostředí, ale spousta těch podnikatelů, kteří vybudovali miliardové firmy, říká, že je připravena se podílet na fungování tohoto státu, že si uvědomuje, že díky tomuto státu mohli vybudovat ty firmy a jsou ochotni platit daně. Domnívám se, že záměr osvobodit ty největší příjmy nad 40 milionů korun od daně je opravdu nemravný. Chápal bych, kdyby se osvobozovaly ty nejchudší, to má nějakou logiku, ale osvobodit ty úplně nejbohatší s největšími příjmy, to zkrátka považuji v dnešní situaci státu, kdy máme rekordní zadlužení, hrozí nám, že narazíme na dluhovou brzdu, tak se teď budeme tady vzdávat miliard korun na potenciálních příjmech z kryptoměn a z prodeje podniku, považuji za nepřijatelné.
Já si naopak myslím, že pokud chceme pomáhat našim občanům, tak bychom měli splnit to, co vláda slíbila ve svém programu. Vláda slíbila v programu, že zvýší slevy pro rodiny na dani tak, aby se jim postupně navyšovaly, jako se navyšují důchody. Důchody se samozřejmě navýšily za vládnutí, za toto volební období, to je nějakých 5 000 korun plus, ale sleva na poplatníka, ta se nezvyšovala, nebo zvyšuje se strašně pomalu, když se podíváme v dlouhodobém období. Poslední velké zvýšení, které se dělalo, bylo z iniciativy našeho kolegy Mikuláše Ferjenčíka. Právě takováto daňová změna by prospěla drtivému podílu českých rodin, protože se to odhaduje, že kdyby se zvýšila daňová sleva na poplatníka, daňová sleva na dítě, tak by to znamenalo navýšení o 14 500 korun, a to je skutečná změna, která by pomohla rodinám v České republice. Teď bych se rád ještě vrátil krátce k bitcoinové aféře a vysvětlím, proč nepůjdu do detailu.
My jsme požádali koalici, aby nás seznámila s usnesením, na základě kterého Ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo financí odmítá dát z ruky ty dokumenty, které byly vytvořeny českými úředníky, českou státní správou v bitcoinové kauze. A skutečně obdrželi jsme vyjádření pana vrchního státního zástupce v Brně, pana Dragouna, který nám sděluje, že v této záležitosti bitcoinové aféry jsou skutečnosti nasvědčující spáchání trestného činu. Přeložím to do češtiny: vypadá to, že tam někdo spáchal trestný čin a že z tohoto důvodu Vrchní státní zastupitelství nechce, aby se s těmi dokumenty nakládalo.
Já samozřejmě respektuji to, aby orgány činné v trestním řízení měly možnost po nějakou časově omezenou dobu vyšetřovat skutečnosti, které se týkají této záležitosti, ale současně se domnívám, že Poslanecká sněmovna jako orgán, který je ústavou pověřen kontrolou vlády, ministerstev a kterému se vláda a ministerstva zodpovídají, tak by měla mít možnost tuto kontrolu vykonávat na základě věrohodných dokumentů.
Čili nechme prostor policii, aby to vyšetřila, ale současně se domnívám, že za nějaký měsíc, dva měsíce, kdy budou mít dostatek času na to, aby vyslechli všechny ty svědky zákonem předepsaným způsobem, případně zahájili trestní stíhání, tak v takové situaci by už měly pominout ty důvody a mělo by být velmi poctivě zvažováno, jestli ve vztahu ke konkrétnímu dokumentu jsou dány tak vážné důvody, že nemůže být poslancům, kteří mají kontrolovat vládu, poskytnut. A oni si o to žádali i senátoři, a to nejsou jenom opoziční senátoři, i koaliční senátoři si žádali o to, aby dostali ta stanoviska úředníků. Protože zatím je mají k dispozici jenom média, média z nich citují a podle těch citací, které jsme si měli možnost přečíst, tak to vypadá, že jak ministr Blažek, tak ministr Stanjura měli k dispozici dobrozdání právních expertů, že ta transakce je velký průšvih a že ji nemají dělat. Na Ministerstvu spravedlnosti to potom přepsali političtí zástupci dovedení panem ministrem Blažkem. No a na Ministerstvu financí to nechali čtyřicet dva dní ležet opět u politického zástupce v kabinetu ministra Stanjury. Čili v obou dvou případech to vyšlo nastejno a ty dokumenty obsahují prostě vážné informace o tom, že ta transakce nemá být provedena. A přesto ji politické vedení ODS na svoji odpovědnost zrealizovalo.
Takže úředníci odvedli dobrou práci. Myslím si, že je to dobrá vizitka našeho státu, že úřední aparát je ochoten a schopen odolávat politickým tlakům a odvede svoji práci poctivě. A k pochybení došlo na straně politiků. V takové situaci, kdy politici ignorují doporučení svých odborníků na ministerstvech, tak samozřejmě to nevyřeší žádný audit, vyřeší to pouze výměna těch politiků. Proto my jsme navrhovali, aby místo Zbyňka Stanjury a Pavla Blažka nastoupili nestranní odborníci na Ministerstvo spravedlnosti a na Ministerstvo financí.
Jenom prosím, ať od nás někdo neočekává, že budeme čekat tři měsíce, půl roku, rok, dva roky, než policie provede veškerá šetření, a že do té doby nebudeme uplatňovat naše právo žádat informace a vysvětlení po vládě. Já si nedovedu představit, v kterém státě na světě by to mohlo fungovat tak, že vláda spáchá nějaký trestný čin, nebo je tam podezření na trestný čin, policie to začne šetřit, trvá to dva roky a během celé té doby, během celé té doby se nesmí zákonodárci, kterým se zodpovídá vláda, seznamovat s těmi podstatnými skutečnostmi. To by skutečně vedlo k ochromení naší demokracie. Takový výklad považuju za nepřijatelný. Takže domnívám se, že v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím bude nezbytné ověřovat, že ty důvody odepření informací v bitcoinové aféře trvají a u každé té dílčí informace potom vysvětlit, jakým způsobem by mohl být zmařen účel trestního řízení, kdyby ta informace byla poskytnuta. Tolik tedy k bitcoinové aféře.
Dneska budeme rozhodovat v tiscích JMHZ, jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů, a v souvisejícím tisku o těch velkých daňových změnách. Tady je kontrast, který by už nemohl být jasnější. Piráti navrhují 14 500 daňovou slevu, která znamená valorizovat slevy na dani pro běžné rodiny tak, jako se valorizovaly důchody. A kolegové z ODS navrhují osvobodit bitcoinové miliardáře a ty, kteří mají zisk z prodeje podílu nad 40 milionů korun v jednom roce od placení daní. Já myslím, že každý člověk si může udělat vlastní názor na motivy nebo zájmy, které zastupuje každý z těchto dvou návrhů.
Dneska máme poslední jednací den ke schvalování zákonů a samozřejmě jsme těžce doplatili na to, že koalice odmítla předložit změnu jednacího řádu nebo autonomní usnesení a projednat ho tady v Poslanecké sněmovně, aby to tady více odsýpalo a aby existovala možnost opozice konfrontovat vládu s problematickými věcmi, upozorňovat na nedostatky, ale současně abychom měli jasně stanovený rámec pro schvalování zákonů. To se bohužel nepodařilo. A je to důsledek toho, že nemáme změněný jednací řád nebo schválené usnesení k tomu, jak má projednávání probíhat. My jsme to tady navrhovali opakovaně, byla na tom obsahu koaliční shoda, ale nikdy se to bohužel nedotáhlo do konce, protože to zase blokovala ODS.
Aby bylo jasné, že nám tady nejde o blokování zákonů, tak já navrhuji tímto, abychom dneska jednali o těch třetích čteních i po 14. hodině. Konkrétně předkládám tímto návrh vyčlenit pro třetí čtení čas dnes do 19. hodiny na základě § 95a jednacího řádu Poslanecké sněmovny tak, abychom dokončili projednávání návrhů zákonů až do sněmovního tisku 768, zákon o pyrotechnice. Takže tak. Je celkem zřetelné, že naším cílem tady není zdržovat, ale že chceme upozorňovat na reálné problémy, které tato republika potřebuje řešit. Děláme to v přiměřeném čase a současně chceme mít prostor pro to, aby vláda mohla dokončit projednávání důležitých zákonů. K těm zákonům se budeme vyjadřovat, až bude otevřená rozprava.
Já chci jenom předem říct jednu důležitou věc zejména pro předsedy poslaneckých klubů. Je podám pozměňovací návrh na vypuštění té části zákona, která se týká zastropování daní, bitcoin a podíly z prodeje obchodních korporací 40 milionů plus. Není legislativně konformním způsobem možné ve třetím čtení tento návrh věcně měnit. Není možné z toho vypreparovat několik slov a hlasovat je odděleně, protože ten návrh je podán v podobě novelizačních bodů. Takže záměr na to to nějakým způsobem rozdělit a tvářit se, že to je legislativně technická změna, je zjevně protizákonný.
Pokud bude koalice trvat na tom, že takovýmto protizákonným způsobem bude chtít prohlasovat osvobození prodeje z obchodních podílů nad 40 milionů korun, tak my budeme muset žádat stanovisko legislativy, protože ta situace v této otázce je jednoznačná a je potřeba, aby si všichni uvědomili, že ve třetím čtení není možné podávat další pozměňovací návrhy a falešně je vykládat za legislativně technické změny, když se tím mění obsah.
Takže na to upozorňuju. To je záležitost, které se můžeme úplně vyhnout. Stačí, aby kolegové z ODS respektovali jednací řád, aby se hlasovalo pouze o tom návrhu jako celku, tak, jak byl podán, bez nějakých snah ho modifikovat ve třetím čtení, což není možné, anebo aby tento návrh byl samozřejmě stažen, aby se o něm vůbec nehlasovalo. Protože v souvislosti, když jsme tady zažili bitcoinovou aféru, kde vládní politici zmařili možnosti policie zabavit výnosy z trestné činnosti za tři miliardy korun, tak hned potom hlasovat návrh, že ti největší bitcoinoví miliardáři, včetně pana Jiřikovského a těch advokátů nebo koho, kdo dostal ty peníze od něho jako platbu za služby, tak aby byli ještě navíc osvobozeni od daně, tak to považujeme za zcela nemravné.
V poslední části svého vystoupení jsem chtěl stručně zrekapitulovat, co se v tomto volebním období nestihlo, protože je na to velká řada dotazů. Samozřejmě tím, že máme dneska poslední tisky na programu, tak je jasné, které záležitosti už se bohužel nestihly. Ptají se nás na to občané, ptají se nás na to voliči, proč jsme jako Sněmovna s těmi věcmi neudělali více.
Začnu cenami potravin. To je nepochybně téma číslo jedna, ceny potravin, ekonomika domácností. My jsme jako Piráti opakovaně navrhovali, aby se udělalo aspoň to minimum, které mohla koalice bez problémů udělat, a to, aby se rozšířila působnost antimonopolního úřadu, aby kontroloval ceny, které kartely v oblasti potravinářství lidem nastavují a zdražují jim tak ceny potravin. Bohužel změna antimonopolního zákona tady ležela už od listopadu, a přestože jsme ji opakovaně navrhovali předřadit, tak se na ni nikdy nedostalo. Je to skutečně škoda. Je pozoruhodné, že antimonopolní úřad dostal peníze navíc, dostal nějakých, pokud se nepletu, 26 milionů z rozpočtu navíc, že bude vykonávat novou působnost. Ten zákon předložila vláda samotná, a přesto do dnešního dne nebyl projednán. Lidé samozřejmě mají vyšší životní náklady a vláda neudělala ani tu minimální změnu, kterou udělat mohla, aby tam nedocházelo ke zbytečnému zdražování, aby opravdu ceny určoval trh, nikoliv kartely a skryté dohody.
Za druhé, druhá věc, která se v tomto volebním období nedokončila, jsou povolenky. My jsme měli implementovat, máme tam lhůty od Evropské unie, snažíme se to odložit. To je značně nejisté. Pravděpodobně se to nepodaří. Pravděpodobně se to podaří jenom zmírnit. To jsou všechno dobré úmysly, ale současně vláda měla předložit jasné řešení, které by ujistilo občany v tom, že nebudou muset platit dramaticky vyšší ceny a že se jim to bude nějakým způsobem kompenzovat, protože na těch povolenkách se vyberou desítky miliard korun a je obrovská politická diskuse, kde ty peníze skončí. Jestli skončí zase v kapsách nějakých oligarchů, kteří si vylobbují nějaké dotace a budou ty peníze rozebírat dotační miliardáři tak, jako to skončilo u těch starých povolenek EPS 1, kde většinu z peněz, co jsme dostali za povolenky, vyinkasovalo zpátky nějakých deset největších holdingů. Anebo jestli budeme ty peníze kompenzovat a vracet zpátky lidem, protože to je přece úkolem státu vybrat peníze a vracet je zpátky lidem, buď na službách nebo na dávkách, jako jsou důchody, jako jsou různé podoby podpory.
Takže v téhleté situaci vláda selhala a my jako Česká republika budeme vystaveni tomu, že budou zavedeny nebo naběhnou povolenky, ale už tam nebudou kompenzační mechanismy. To je úplně nejhorší možná situace. Proto my za Piráty jsme přišli s návrhy, aby se vybrané peníze na povolenky promítly právě do slevy na poplatníka tak, aby příjemcem peněz byly rodiny, aby to na ně nedopadlo, aby nedopadlo na ně to zdražování. Naopak, aby pro ty, kteří se chovají úsporně, kteří využívají ty možnosti, jako je aspoň třeba zateplení domácnosti, tak aby to pro ně bylo skutečně výhodné.
Už dneska většina lidí platí ve svých cenách povolenky. Ti, kteří třeba mají centrální vytápění nebo kteří topí elektřinou anebo tam, kde to není z povahy věci, se povolenka neplatí, protože to je obnovitelný zdroj. Ale ta situace vytváří nerovnosti a podivné motivace, kde jsou lidi nuceni se třeba odpojovat z centrálního vytápění a přecházet na individuální plyn, protože jsou tam zvýhodněni právě tím, že - tam v jednom povolenka je - povolenka není. Takže jestli chceme mít rozumný systém, pojďme se zaměřit na to, jak ty desítky miliard korun vrátit zpátky občanům.
No, a další věc, která se koalici nepovedla schválit, je pan Matocha a pan Xaver Veselý, protože to to jsou lidi, kteří evidentně vystupují zcela v rozporu se zákonem jako členové Rady České televize, kteří se mají chovat nestranně. Místo toho, aby tito lidé byli v souladu se zákonem odvoláni z Rady České televize za neuvěřitelné výroky, které poškozují jak Českou televizi, tak vůbec důvěru v politiku, tak se podíleli na obsazování nového ředitele České televize.
Samozřejmě Milion chvilek kolem toho dělal nějaké haló, ale skutek utek. Ve výsledku tito lidé zůstávají v Radě České televize. Dokonce vypouští takové výroky, jako že: "Klidně se ředitel České televize zvolit nemusí. My tady budeme sedět dál a po volbách si zvolíme svého člověka." Takže to jsou naprosto neuvěřitelné věci, ty urážlivé, sprosté výroky, kterých jsme byli svědkem. Já to tady určitě nebudu opakovat od pana Veselého, to, jakým způsobem vystupuje pan Matocha, v podstatě jako politický aparátčík na internetu, na sítích. To patří sem do politiky, do Poslanecké sněmovny, ale pokud chce někdo dělat politiku, ať kandiduje do Sněmovny, a ne do Rady České televize. Tam to nemá co dělat, tam jsou jasně dané mantinely zákona, jak ty osoby mají vystupovat nestranicky.
Další věc, která se nepodařila schválit a kterou koalice slibovala, jsou protikorupční zákony. My jsme schválili osm protikorupčních zákonů zejména z toho, co tlačili Piráti - střet zájmů, lepší právo na informace a tak dále. Schválili jsme největší změnu v nezávislosti státních zástupců, na kterou se tady čekalo dvacet let a kde bylo asi dvacet novel, které už to chtěly upravit. To se konečně díky tlaku Pirátů podařilo dotáhnout do konce, ale ta snaha je stále polovičatá, protože řada věcí, které byly připraveny, byly vydávány pouze za to, že se tady schválí a ve skutečnosti dotaženy nebyly.
Příklad, novela zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu. Novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu předložil Senát Parlamentu České republiky. Tato novela rozšiřuje pravomoc NKÚ kontrolovat těch deset miliard plus, se kterými hospodaří Česká televize a Český rozhlas. Vláda k tomu vydala souhlasné stanovisko, přesto koalice odmítla zařadit projednávání tohoto bodu na příští týden na schůzi, která byla avizována, ale která patrně neproběhne, protože koalice už tady nemá většinu a nechce, aby se příští týden jednalo, protože asi odjedou všichni na dovolenou.
Nestihl se střet zájmů. My jsme navrhovali razantnější zpřísnění problematiky střetu zájmů. Je to věc, se kterou všechny politické strany, které jsou ve vládě, kandidovaly do voleb, ale pak se na ni vykašlaly. Když tam sedí, tak to vzdaly.
Byl tady předložen návrh zákona, který by zpřísnil pravidla pro vlastnictví médií ze strany politiků pro čerpání dotací a ucházení se o veřejné zakázky. Ale bohužel ten zákon nebyl nikdy schválen.
Nestihla se reforma antimonopolního úřadu, všichni starostové vědí, jak dlouho to trvá, ten přezkum u antimonopolního úřadu, pokud jde o důležité veřejné zakázky. No, a nestihly se přijmout ani opatření v návaznosti na kauzu Motol, celá velká korupční kauza Motol skončila tím, že byla nařízena kontrola v jedné nemocnici, že byl vyměněn ředitel, ale už nikdo neřeší, že to je jenom vrcholek ledovce, protože politici ze SPOLU a ze STANu to vzdali, neschválili, neschválili výběrová řízení tak, aby byl transparentní postup zákonem předvídaný pro výběr těch ředitelů, ani se neschválil širší protikorupční audit, který by jasně ukázal na to, kde jsou ta rizika, kde se může ve zdravotnictví rozkrádat nejvíc peněz a kde je potřeba provést systémové nebo personální změny. Toto se bohužel nestihlo.
Nestihly se ani energetické nápoje. Věc, která měla jasnou podporu v Poslanecké sněmovně a kterou se kolegům z ODS podařilo vyobstruovat, protože my jsme to tady viděli na té schůzi, jak měli všichni před sebou ten Redbull, že jo? No, tak dětem to samozřejmě neprospívá, ty energetické nápoje a to, co vidíme leckdy, že děti zblajznou tři energetické nápoje za den, tak to má těžký dopad na jejich zdraví, na jejich spánek a tak dále, takže je to potřeba nějakým způsobem řešit. Měli jsme se tomu věnovat, ale kvůli tomu, že nebude příští týden jednání, tak celý tento zákon, na kterém bylo hodně odpracováno, hodně tady toho bylo prodiskutováno, celý ten zákon o zpřísnění v oblasti energetických nápojů spadne pod stůl, nedostaneme se k němu. Takže pojďme udělat aspoň to, co můžeme.
My jsme předložili jako Piráti jasný plán, jak 90 procent rodin může ušetřit na daních, oproti tomu je tady dneska alternativa, o které budeme rozhodovat, že na těch daních ušetří jenom několik, jenom několik miliardářů, kteří drží bitcoiny, nebo kteří prodají obrovský holding. A my se domníváme, že Sněmovna dneska má jedinečnou a pravděpodobně i poslední příležitost, jak udělat vstřícný krok rodinám a pomoct jim s hospodařením v jejich rozpočtech. Takže já vás žádám, pojďme odmítnout ty návrhy, které by pomohly třeba i praní špinavých peněz, které by podpořily skupinu lidí, která to v dnešních podmínkách vůbec nepotřebuje, které by prohloubily akorát zbytečně dluh České republiky. A pojďme schválit ten návrh, který pomůže 90 procentům rodin v rámci projednávaného tisku jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů a souvisejících. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Mám tedy brát váš návrh jako návrh procedurální, pane předsedo? Návrh procedurální, který tedy zněl, abychom o třetích čteních jednali i po 14. hodině dnes až do 19 hodin, popřípadě do projednání sněmovního tisku 768.
Paní předsedkyně Schillerová chce reagovat na ten procedurální návrh?
Poslankyně Alena Schillerová: Také, ale chtěla bych ještě reagovat... (Hovoří mimo mikrofon.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, ale nejprve bychom museli hlasovat o procedurálním návrhu. (Poslankyně Schillerová: Tak já na něj zareaguju.) Nejprve, jestli můžete zareagovat na procedurální návrh, který necháme hlasovat, ano? (Poslankyně Schillerová: Já dám veto.) No, právě. Přesně tak. Prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Tak dobře. Já jsem to měla trošku obráceně, ale to nevadí, věřím, že dostanu ještě možnost reagovat tady na vystoupení zástupců Pirátské strany.
Ale po dohodě s kolegy z klubu SPD já dávám veto na jednání po 14. hodině a vysvětlím to naprosto jednoduše. Tady není žádný důvod, abychom to dnes nestihli. My jsme...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Paní předsedkyně, já jenom, že o procedurálním návrhu se hlasuje tedy bezprostředně (Poslankyně Schillerová: Když dávám veto, paní místopředsedkyně?), ale když dává veto, tak vlastně... (Poslankyně Schillerová: Dávám veto jménem...) Takže nebudeme hlasovat, nicméně teď...
Poslankyně Alena Schillerová: Chtěla bych ho odůvodnit, jenom jestli budete tak laskavá. (Předsedající: Ano, můžete, prosím.)
Tak já dávám veto jménem dvou klubů, klubu hnutí ANO a klubu SPD, které následovně odůvodňuji. Není vůbec důvod, abychom dnes třetí čtení nezvládli, protože my jsme připraveni velice konstruktivně, operativně, krátce vystupovat, jsme připraveni, už jsme teď přišli o hodinu ze strany, tím nechci zpochybňovat právo samozřejmě zástupců Pirátské strany, mluvit. Vy tady máte většinu, vy jste organizovali program této Sněmovny, vy prostě jste to měli naprosto v rukou. Tři roky vám u toho svítili Piráti, možná přes tři roky, tak tady teď nehrajte, prosím, pane předsedo Michálku, prostřednictvím paní místopředsedkyně, předvolební divadélko, že prostě tady chcete sedět do 19 hodin. My jsme připraveni postupovat tak konstruktivně, že se dnešní program může bez problémů zvládnout, proto jsem dala toto veto. Jestli mohu pak pokračovat?
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji. To znamená, že o návrhu pana předsedy Michálka nebudeme hlasovat, protože zde bylo jaksi vznešeno veto. A nyní tedy máte přednostní právo. Prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji mnohokrát. Skutečně slibuju, že nebudu dlouhá, protože chceme projednávat zákony ve třetím čtení, z nichž většina je velmi důležitých.
Tak já si dovolím zareagovat velmi krátce na paní místopředsedkyni Richterovou. Paní místopředsedkyně, prostřednictvím paní místopředsedkyně druhé, no, nestrašte tady, prosím, hnutím ANO, nestrašte tady ničím, nesnažte se nám dělat nějaké mluvčí, starejte se o sebe. To vám říkám velmi zdvořile.
Já prostě vám tady přečtu... Dnes jeden novinář dal na síti X následující post, je to známý novinář. "Podal jsem trestní oznámení na provedení digitalizace stavebního řízení. Možná se ptáte proč, ale nedávný audit ukázal, že došlo k velkým škodám, jak tvrdím od začátku. Piráti naopak dlouhodobě tvrdí, že audit digitalizace stavebního řízení odhalil jen to, že bylo na projekt málo času a lidí. To ovšem není pravda. Z dokumentů vyplývá vědomé porušování nejen vnitřních předpisů MMR, ale především platných zákonů, zásadním způsobem byl porušován hlavně zákon o zadávání veřejných zakázek. Věděli, že jednají špatně, a bylo jim to jedno. Zadávalo se bez soutěže a nezákonnost takového postupu potvrdil antimonopolní úřad v Brně a poté i soudy. Není tedy pochyb, že musela České republice vzniknout citelná škoda. MMR od ÚOHS dostalo pokutu, vyplatily se prostředky na přípravu systémů a následně na nápravu chyb, kterých se MMR při přípravě systému dopustilo. MMR veškeré plnění od svých dodavatelů bez sankcí a výhrad přijalo a systémy pustili do ostrého provozu. Tyto chyby navíc znemožňují čerpat na systémy jakékoli dotace. Takové jednání nemůže zůstat bez odezvy." Takže si laskavě zameťte před svým prahem, paní místopředsedkyně, prostřednictvím paní místopředsedkyně.
Přestaňte nás tady mistrovat, přestaňte tady strašit hnutím ANO, protože to si myslím, že vy zrovna určitě jste ta poslední, nebo vy, vaše strana, kteří by takto mohli činit. (Potlesk poslanců ANO.) A já se zeptám, když tak teď velmi kritizujete tuto vládní koalici, a já netvrdím, že ta kritika někdy není namístě, proč si ponecháváte funkci místopředsedkyně Sněmovny, kterou vám tato koalice umožnila, abyste ji zastávala, prostřednictvím paní místopředsedkyně? (Potlesk poslanců ANO.) Já tedy si myslím, že byste se jí měla vzdát, ne? Protože přece nebudete se podílet na vedení Sněmovny, kde většinu má tato koalice.
Tak, co se týče dalších věcí, emisních povolenek. No, tak poslechněte si včera všechna vyjádření hnutí ANO, poslechněte si Karla Havlíčka, který o tom hovořil celý den a hovoří o tom už několik dní a týdnů. Vždyť vy jste u všeho svítili, vždyť jste u všeho byli, vždyť jste byli součástí této pětikoalice, která schválila balíček Fit for 55. A dneska prostě se vymlouváte jak malá děcka. Takhle to celé bylo, tak tady nehrajte předvolební divadélko.
Stejně tak vy, pane předsedo Michálku, prostřednictvím paní místopředsedkyně, teď tady navrhujete spoustu úprav. Co jste dělali tři roky, nebo přes tři roky v této vládě?
Takže já si myslím, že si to - a věřím pevně - že si to občané vyhodnotí. Tím samozřejmě nechci zlehčovat a znevažovat to, že ministr financí Stanjura nemá dávno na té funkci co dělat. Je to prostě katastrofa, jakou se snažíte tento skandál, tento megaskandál, vymlčet, ale možná ho vymlčíte, protože Petr Fiala evidentně je slabý premiér a není schopen a nemá sílu odvolat ministra financí, který je v tom až, až po uši, tak já věřím, že občané to sledují, a věřte, že ano, zrovna včera jsme měli velké setkání v Brně, občané to velmi řeší a že vám to spočítají ve volbách. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. S přednostním právem paní místopředsedkyně Richterová.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně, kolegyně, kolegové, myslím, že je jasné, že musím reagovat, protože to, co jsem tady už vysvětlovala o cinknutém auditu digitalizace stavebního řízení, evidentně stále nedošlo sluchu některých. Přitom dnes je den, kdy vyšlo na iRozhlase, že škola v Benešově nedostala kvůli Babišovu střetu zájmů dotaci na traktor. A já vám hnedka vysvětlím, jak to souvisí. (Hluk v sále.)
Takže máme tady trestně stíhaného šéfa holdingu a máme tady situaci, kdy se i hnutí ANO velmi ohání hybridním, takovým, v uvozovkách, novinářem. On se ani netají tím, že je placený, jenom neuvádí od koho. A já potřebuji, aby si tady opravdu každý, kdo sedí v této Sněmovně, prosím, připomněl, jak to bylo s tím takzvaným, v uvozovkách, auditem. To není žádný audit. Tam byla nabídka změnit znění toho auditu. My jsme se obrátili na policii, protože věta - změnit audit DSŘ - fakt není problém, není věta, kterou by jakýkoliv renomovaný auditor pronesl. Jenže ona to pronesla osoba z právní kanceláře Portos - alespoň tak to působí z výpovědi, kterou jsme předali policii.
O co jde? Zástupce... nebo člověk z právní kanceláře Portos slíbil, že dopředu ukáže finální verzi takzvaného auditu, který není žádným auditem, nedělala ho auditorská společnost, je to v podstatě nějaký právní názor, ale proč to navrhovali? (Hluk v sále přetrvává.) Slíbili, že by to ukázali dopředu, když...
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Promiňte, že vás přerušuji.
Kolegyně, kolegové, prosím o klid. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji vám, paní místopředsedkyně. A nyní ta podstatná věc. Mělo to být výměnou za mlčení. A to fakt ne! Mělo to být výměnou za vstřícnost, že nebudeme dál kritizovat a upozorňovat na velice problematickou minulost advokátní kanceláře Portos, která je spojená s kauzami Andreje Babiše. A o to tady jde. Takže v nějakém auditu něco změnit fakt není problém? To není jenom cinknutý audit, to je právní názor s nabídkou mlčení. To fakt ne! S tímhle jsme se obrátili na policii, je to naprosto nepřijatelné.
Teďka je potřeba si říci dvě věci. Portos byl vybrán ve velice pochybném výběrovém řízení pod vedením Mariana Jurečky, pod MPSV. My to chceme prostě vysvětlit, co tohle má znamenat. A proč je tam vazba k té kanceláři spjaté s Agrofertem? Pochybné posudky právě kanceláře Portos, dříve Císař, Češka, Smutný, totiž napomohly Agrofertu nezákonně získat zakázky v hodnotě 12,5 miliardy korun - 12,5 miliardy, to už je pěkně velká částka - takže to je přesně ta věc, kterou jsme opakovaně kritizovali. A na nějakou, v uvozovkách, dohodu o neútočení za to, že něco změníme v auditu? To fakt ne! Tohle je věc pro policii, ale rozhodně to není žádná nabídka, na kterou my bychom přistoupili.
Nu a když tohle tedy shrnu, krom toho, že to je jednání jako v devadesátkách, v hlubokém bahně devadesátek, a kromě toho, že jsme tedy předali veškeré podklady orgánům činným v trestním řízení, tak se jenom chci zeptat, když jsme takovou nabídku něco změnit dostali my, tak se logicky nabízí otázka, kdo jiný si ještě mohl nadiktovat, co má v tom takzvaném cáru papíru zvaném audit být? Kdo jiný si tam mohl změnit, co se mu líbilo? Samozřejmě to vše musí posoudit vyšetřovatelé, ale je to prostě předvolební kampaň, tedy ten pseudoaudit, právní posudek, za tři miliony - nebo téměř tři miliony korun daňových poplatníků. Je to z kapes daňových poplatníků zaplacené a přitom tam byla nabídka, že není problém něco změnit. Neskutečné.
No a když se podíváme, o co jde, tak tady jde o zakázky pro Agrofert, které tato advokátní kancelář napomohla získat, nezákonně, a o tom dnes píše deník iRozhlas, o těchhle souvislostech. A podíváme se na to, co to je. Škola v Benešově nedostala kvůli Babišovu střetu dotaci na traktor, s žalobou na ministerstvo neuspěla. Takže o to přesně jde, že potom konkrétní různé organizace u nás budou muset řešit, že dostaly nezákonně něco, musí se vracet peníze. Takže co se stalo této škole? Úřad odmítl proplatit dotaci na traktor pro výuku autoškoly se zdůvodněním, že byl porušen zákon o střetu zájmů. Takže jedna advokátní kancelář tvrdila, že podnik premiéra Babiše tehdy není ve střetu zájmů, ale soud samozřejmě dovodil, že tam střet zájmů byl. Jde o co? O to, že traktor dodala dceřinka Agrofertu v době, kdy byl Andrej Babiš premiérem. Takže vedení školy má smůlu. Ale o co jde, je samozřejmě rozhodnutí soudu, který se řídil fakty, a my jsme ti, kteří chceme, aby platily zákony pro všechny, pro lidi, kteří byli v čele státu, mohou v něm být zas, stejně tak jako pro ty, kteří si říkají novináři, ale kdo ví, jak to je doopravdy. Chceme, aby tady nebyly nabídky na nějaké nezákonné měnění posudků a aby skončil střet zájmů, aby si lidé vybrali, jestli chtějí být v politice, nebo dělat byznys.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Ještě někdo s přednostním právem? Pan předseda Michálek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Budou vystupovat opravdu velmi stručně. Za prvé, k paní předsedkyni Schillerové.
Prosím vás, naučte se počítat, prostřednictvím paní předsedající. My jsme byli ve vládě dva roky a osm měsíců. Když říkáte - byli jsme ve vládě víc jak tři roky - tak během doby toho rozdílu, který vy tam zmiňujete, tam seděl jako premiér pan Babiš. Tak nám prosím nepřikládejte a nespojujte nás tímhletím obdobím. Dva roky a osm měsíců, každý, kdo umí počítat, tak si to, tak si to může ověřit.
No a za druhé, my tady nezpochybňujeme, že pan Havlíček sedí jako místopředseda Poslanecké sněmovny, vždyť je to v pořádku - nebo že pan Juchelka sedí jako místopředseda Poslanecké sněmovny. Tak nevidím důvod, proč vy tady útočíte na Olgu Richterovou, když naše koalice dostala ve volbách 850 000 voličů a zastupuje tady voliče a díky tomu tady Olga Richterová vystupuje. Tak to pak vypadá, že si to chcete monopolizovat, že vy jste ta jediná opozice. A samozřejmě chápu, že vás to štve, ale myslím si, že je správně, že Olga Richterová tady může vystupovat, protože jsme dostali hlasy ve volbách a máme tady zastoupení, a je to tak v pořádku.
Pokud - poslední věc, poznámka - opravdu argument panem Půrem... K paní předsedkyni Schillerové, pan Půr, jestli to možná nevíte, on o sobě říká, že není novinář, tak neříkejte, že je to novinář. Pan Půr o sobě říká, že je hybridní novinář. Přeloženo do češtiny to znamená, že je lobbista, který dostává různé zakázky, aby publikoval věci na zakázku různých skupin. Mimo jiné pracuje pro různé oligarchy a nikdo neví, kdo tyhlety věci platí. Takže pojďme, pojďme rozlišovat slušné, poctivé novináře, kteří dělají dobře svoji práci, ale toto slovíčko si opravdu zaslouží lidi, kteří jsou novináři, nikoliv, kteří jsou lobbisti.
Já už tady nechci vystupovat, protože tlačí na mě kolegové, že je málo času, máme tady hodně zákonů. Takže doufám, že už budeme pokračovat právě tím programem, který máme před sebou.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Už nikdo, prosím pěkně, s přednostním právem?
Mám zde jedno sdělení: pan poslanec Smetana hlasuje s náhradní kartou číslo 8.
Nyní tedy budeme hlasovat o celém návrhu pořadu 146. schůze. Je tady...
Aha, tak pan poslanec Smetana hlasuje s náhradní kartou číslo 13.
Mám zde zájem o odhlášení. Všechny vás odhlásím a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.
Budeme tedy hlasovat o celém návrhu pořadu 146. schůze Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen. Počkáme, až se nám ustálí počet přihlášených. Já mezitím přečtu omluvy: omlouvá se Pekarová Adamová Markéta od 10 do 11 - pracovní důvody, Juchelka Aleš celý jednací den - pracovní důvody, Lesenská Vladimíra celý jednací den - pracovní důvody, Pošarová Marie celý jednací den - bez udání důvodu. Z členů vlády se omlouvá Martin Dvořák celý jednací den z pracovních důvodů. Počet přihlášených se nám ustálil. Mám zde ještě sdělení: náhradní karta 14, pan ministr Výborný.
Dávám hlasovat o celém návrhu pořadu 146. schůze. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 2, přihlášeno 136 poslanců a poslankyň, pro 121, proti žádný. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že pořad schůze byl schválen.
Nyní tedy přistoupíme k prvnímu bodu pořadu, kterým je
Aktualizováno 6. 7. 2025 v 11:21.