Neautorizováno!


(14.40 hodin)
(pokračuje Zdeněk Hřib)

Já vím, že to tam dříve nebývalo zvykem, my jsme ta pravidla změnili. Ano, prostě respektujeme poměrnou demokracii, respektujeme, že nějakou důvěru od občanů SPD v pražských komunálních volbách získalo, takže zcela logicky jejich voliči jsou reprezentováni i ve vedení těch výborů, konkrétně tedy ve výboru zdravotním panem profesorem Seidlem.

Mě velice překvapilo, když jsem přišel sem, že tady se naopak od těch zvyklostí ustupuje. Tady naopak jste se rozhodli, že se chcete vykašlat na statisíce voličů, kteří dali svůj hlas Pirátské straně, a proto chceme tady představit alternativu, a to jsou následující osoby: do čela petičního výboru tedy navrhujeme Vendulu Svobodovou, komunální političku, která má bohaté zkušenosti s občanskou participací a ví, jak propojit občany s politikou. Na vedení zahraničního výboru nominujeme Gabrielu Svárovskou, spolupředsedkyni Zelených, diplomatku a expertku na evropskou politiku, která celý život pracuje na posilování demokracie a lidských práv. Do čela zemědělského výboru navrhujeme Martina Šmídu, člověka s dlouholetými zkušenostmi ze samosprávy, krajské politiky i z oblasti životního prostředí a zemědělství. No a na vedení hospodářského výboru bych rád kandidoval já osobně. Každý z těchto lidí má za sebou konkrétní výsledky, které dokazují jejich kompetenci vést výbor, ne ho jen obsadit.

Proto chci dnes vyzvat i kolegy z ostatních politických klubů, zejména tedy SPD a Motoristů sobě: Ukažte, prosím, také vy, v čem spočívá kvalifikace vašich kandidátů do čela výborů, ať rozhodujeme skutečně podle schopností, ne podle zákulisních dohod a stranických barev.

Teď bych s dovolením rád šel příkladem a řekl pár slov k té své vlastní kandidatuře do vedení hospodářského výboru, čímž zareaguji i na pana poslance Kolovratníka. Hospodářský výbor rozhoduje o tom, jak bude naše země fungovat, jestli tedy budeme ekonomikou budoucnosti založenou na inovacích, na vzdělání, na férovém podnikání, nebo jestli zůstaneme ekonomikou závislou na levné práci, na dotacích a na známostech. Já tedy konkrétně mám za sebou léta zkušeností z řízení velkého města, vlastně největší naší tuzemské samosprávy. Jako bývalý primátor dobře vím, jak je zásadní propojit strategické investice, efektivní využívání veřejných prostředků a chytrá řešení.

Já jsem totiž tady v Praze rozjel největší investice za poslední dekády. Teď tedy, prostřednictvím pana předsedajícího, speciálně pro pana Kolovratníka, jaké investice to byly? Chvilku se teď zdržíme.

Za prvé, metro D. To je největší investice do doby, než pojedou Dukovany, jakože ty se ještě nestaví, pouze kreslí, budou se povolovat. Tak investice do metra D ve výši 100 miliard v cenách roku 2021 bude stále tou největší stavební investicí tohoto státu. Nic většího se tady nestaví jako samostatná investice. Kromě toho je tu investice do automatizace metra C, to je tedy to takzvané metro bez řidičů. Kromě toho, ty vozy se potom použijí i na metru D. To je investice ve výši 86 miliard korun. Kromě toho, že to bude tedy metro bez řidičů, jistě to bude efektní sedět v tom voze, jak se to bude řídit ztemnělým tunelem, tak tam jde především o to, že vozy díky tomu budou moct jezdit častěji. To znamená, zkrátíme interval ze 120 sekund ve špičce na nějakých 90, to znamená, přibydou tam desítky procent kapacity navíc a lidé si ve špičce více sednou.

Kromě toho kupujeme ve spolupráci se Středočeským krajem nové příměstské vlaky. To je zakázka za více než 150 miliard korun, to znamená, to dokonce převýší armádní nákup letadel F-35. Akorát já vždycky říkám, že to tedy líp... že to převeze víc lidí, ale uznávám (Otáčí se k ministerským lavicím.) - paní ministryně Černochová tady není - že ta letadla budou zase líp lítat a líp střílet, ale přece jenom jedná se o významnou investici opět do pohodlí občanů nejenom z Prahy, ale i Středočeského kraje. Kromě toho kupujeme nové tramvaje, 200 kousků za 16,6 miliardy korun. Otevřenou soutěž vyhrál tradiční český výrobce, takže v tomto konkrétním případě roztáčíme kola tuzemské - nejenom plzeňské - ekonomiky.

Kromě toho se nám podařilo opravit Barrandovský most. Díky inovacím, to znamená vysokopevnostnímu betonu, se nám ho podařilo opravit o rok dříve. Připomenu, prostřednictvím pana předsedajícího, panu Kolovratníkovi, že za vlády ANO tady v Praze naopak mosty a lávky padaly. Když jsem přebíral Prahu po Adrianě Krnáčové v roce 2018, tak Trojská lávka byla spadnutá a další dva mosty byly nouzově podepřeny. Tak takový byl stav, v jakém my jsme město přebírali po hnutí ANO.

No a pochopitelně je tady i návrat tramvají na Václavské náměstí. To je záležitost, která budí emoce, nicméně diskutuje se o ní vlastně už od osmdesátých let, kdy komunisté velice chybně tramvajovou trať na Václaváku zrušili s představou, že všichni půjdou chodit do metra. Tahle představa se ukázala jako chybná a vlastně hned den poté, co se to zrušilo, začaly úvahy o tom, že by se to tam mělo vrátit. My jsme byli ti, kdo tramvaje konečně na Václavák zpátky vrací, napravuje tuhle chybu komunistů. Ostatně takovou ochutnávkou může být zrekonstruovaný spodní konec Václavského náměstí. To je také projekt, který byl dlouho u ledu a nám se ho podařilo konečně zrealizovat. Přece jenom je důležité, aby Václavské náměstí bylo takovou výkladní skříní našeho města hlavního, a ne pouze vnitřní periferií.

To znamená, asi bych mohl ještě pokračovat dál, třeba novou trolejbusovou tratí směrem na letiště. Tam čekáme, až se tedy dostaví vlak - samozřejmě to budeme všichni velice rádi - ale do té doby myslím, že tříčlánkové trolejbusy, které jsou, jestli se nepletu, největšími pozemními nekolejovými vozidly MHD tady v České republice, tak určitě potěší lidi, kteří se potřebují pohodlně dostat na letiště.

No a potom je tady modernizace a rozšiřování tramvajových tratí. V Praze teďka jsme představili nové linkové vedení od března 2026, kde budou nové linky dokonce nebo linky s upraveným vedením. Já bych vás upozornil, prostřednictvím pana předsedajícího, pane Kolovratníku, například na linku 20 - říkejme jí třeba Hřibova dvacítka - protože ta bude začínat v Modřanech na tramvajové trati, kterou sem tam zahajoval a otvíral, a končit bude na Dědině na tramvajové trati, kterou jsem zahajoval a otvíral, a cestou pojede přes Dvorecký most. To je nový most, který tady stavíme podle architektonické soutěže a budeme ho i otvírat v březnu právě 2026. Takže my už tady v Praze máme tramvajové trati, které začínají na Hřibově trati, končí na Hřibově trati a cestou jedou přes Hřibův - tedy pardon, Dvorecký - most, což je moc prima. Ukazuje to, že investujeme do města, do jeho rozvoje. Zatímco za vlády ANO mosty padaly, no tak my je stavíme. To je moc fajn, protože tím roztáčíme kola hospodářství, tím se vracím zpátky k hospodářskému výboru.

No a kromě toho není možné zapomínat asi i na stavebnictví normální, tedy rezidenční. Připomenu, že za Hřiba se v Praze stavělo nejvíc, protože v roce 2021 se povolilo 9 700 nových bytů. To je rekord od devadesátých let, kdy to začal Český statistický úřad schvalovat, takže ano - a pochopitelně - když se ve městě staví... Nechci říkat, že lítají třísky, ale pochopitelně je s tím spojen nějaký rozvoj infrastruktury, tak to pochopitelně zahrnuje i tu a tam nějakou uzavírku silnice. Ano, opravit se to prostě musí, protože asi nikdo nechtěl spadnout s Barrandovským mostem do Vltavy, jako se to stalo těm čtyřem lidem za vlády ANO, když spadla Trojská lávka. Věřím, že to si nikdo zopakovat nechtěl. Takže ano, to jsou moje zkušenosti, které mě kvalifikují na pozici předsedy hospodářského výboru. ***


Související odkazy


Videoarchiv14:40


Přihlásit/registrovat se do ISP