Středa 2. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 58/ - prvé čtení

Za navrhovatele vítám pana ministra dopravy Kupku a současně reflektuji to, že je zde žádost o změnu zpravodaje. Původně měl být pan Martin Kolovratník, v návrhu mám, že zpravodajkou by měla být paní Zuzana Ožanová, a protože o tom je třeba nechat hlasovat, jsme v prvém čtení, tak opět zagonguji.

Výborně. Dostal jsem upozornění, že bych nejdříve měl nechat vystoupit navrhovatele, a hned poté budeme hlasovat o paní zpravodajce, takže poprosím pana ministra dopravy Kupku o vystoupení. Děkuji.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládáme k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákonu je zajistit na zákonné úrovni implementaci celé řady předpisů EU. Především jde o předpisy, které tvoří součást takzvaného balíčku mobility.

Návrh zákona řeší několik okruhů právní úpravy. Za prvé je to provozování mezinárodní silniční dopravy a kabotáže vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti od 2,5 do 3,5 tun, určenými k přepravě zvířat nebo věcí, kdy návrh zákona zejména mění definici velkého vozidla a předmět koncesované živnosti spjaté se silniční motorovou dopravou nákladní.

Dále je to vysílání řidičů dopravci usazenými v jiných státech, kdy návrh zákona vymezuje případy, kdy se na řidiče vyslané na území ČR nepoužijí tuzemské pracovněprávní předpisy. Dále stanoví administrativní povinnosti zahraničních dopravců v souvislosti s vysláním řidiče na naše území a současně stanoví kompetence orgánů státní správy k výkonu kontroly a vynucování dodržování uvedených pravidel.

Návrh zákona upravuje rovněž výkon kontroly a státního odborného dozoru nad dodržováním požadavků na týdenní pracovní dobu, délku směny při práci v noci a přestávky na jídlo a oddech řidičů včetně potřebné výměny údajů. Předložený návrh zákona zakotvuje dále možnost dočasných výjimek z požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a za požadavků na vedení záznamů o těchto skutečnostech, jež budou stanoveny časově a územně omezenými opatřeními obecné povahy vydanými Ministerstvem dopravy.

Návrh zákona se zabývá i přeshraniční spoluprací v oblasti kontroly usazení dopravců a v oblasti dodržování požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a požadavků na vedení záznamů o těchto skutečnostech, přičemž Ministerstvo dopravy bude přijímat a vyřizovat žádosti jiných členských států a dopravní úřady budou provádět vyžadované kontroly.

Nově bude stanoven postih objednatelů přepravy v případě, že věděli nebo mohli vědět, že by provedení přepravy dopravce porušil některý z vybraných požadavků. V návrhu zákona se odráží i implementace dalších dílčích požadavků vyplývajících z předpisů EU, týkající se například prokazování finanční způsobilosti a rozšíření výčtu údajů vedených v rejstříku podnikatelů v silniční dopravě. Výkon státního odborného dozoru v silniční dopravě bude ve větším rozsahu vykonávat i Ministerstvo dopravy, přičemž se současně zcela vypouští ze zákona o silniční dopravě kompetence celních úřadů.

Návrh zákona cílí i na snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy tím, že například umožní podnikatelům, aby nemuseli hlásit permanentně změny údajů o jimi provozovaných vozidlech. V poslední řadě se do návrhu zákona zapracovávají další požadavky z aplikační praxe.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon o silniční dopravě a další související předpisy. Děkuji mnohokrát za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministrovi.

Nyní již můžeme přistoupit k hlasování - já si dovolím zagongovat - o změně zpravodaje. Původně to měl být pan Martin Kolovratník, v tuto chvíli je navržena paní Zuzana Ožanová. Já chviličku počkám.

 

Pouze opakuji, že hlasujeme o změně zpravodaje, místo pana Martina Kolovratníka paní Zuzana Ožanová.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování 127, přihlášeno 147, pro bylo 136, proti nikdo. Výsledek - přijato.

 

Poprosím tedy paní zpravodajku o slovo. Děkuji, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si přednést krátkou zpravodajskou zprávu, jelikož vše podstatné již uvedl pan ministr.

Tento tisk se zaobírá středně rozsáhlou implementací předpisů Evropské unie, především z takzvaného balíčku mobility. Návrh upravuje a zpřesňuje problematiku řidičů, výkon povolání řidiče, přestávky, objednávání přeprav, možnost výjimek v době mimořádného stavu. Aplikuje podmínky pro přestávky na nově definovaná velká vozidla 2,5 až 3,5 tuny, řeší zvláštní pravidla pro řidiče dopravců ze třetích zemí, řeší přísnější a více sjednocená pravidla kontroly týdenní pracovní doby, délky směny. Zabývá se také dočasnými výjimkami z těchto požadavků přeshraniční spolupráce. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji paní zpravodajce.

Otevírám tímto obecnou rozpravu. Vidím pana ministra Kupku, prosím, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Já si dovolím ještě jeden velmi stručný požadavek, prosbu. V případě těch implementovaných směrnic bohužel už došlo k naplnění transpoziční lhůty, a to 2. února letošního roku. Proto si dovoluji navrhnout a požádat vás o podporu zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu zákona ve výborech na 30 dnů.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní zpravodajka se ještě hlásí.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Já si jenom dovolím jako zpravodajka podpořit tento návrh pana ministra na zkrácení lhůty na 30 dnů.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Táži se tedy ještě, jestli někdo chce vystoupit v obecné rozpravě? Nikoliv. Tímto tedy končím obecnou rozpravu.

Táži se, jestli je zájem navrhovatele nebo zpravodajky vystoupit? (Není zájem.)

Budeme tedy pokračovat. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jakožto výboru garančnímu. Mezitím ještě zagonguji, protože budeme za chvíli hlasovat. Ptám se, jestli někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevidím zde žádný jiný návrh. Ještě chviličku počkáme. Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

 

Hlasujeme o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Hlasování ukončeno.

Hlasování číslo 128, přihlášeno 151, pro bylo 136, proti nula. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se tedy, jestli má někdo ještě návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? Nikoho nevidím, proto tedy v tuto chvíli, pokud budu postupovat správně, bychom měli začít hlasovat o tom, že byla navržena zkrácená lhůta na 30 dní.

 

Hlasujeme tedy o tom, že je navržena lhůta na zkrácení, a to na 30 dní.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování číslo 129 přihlášeno 153, pro bylo 137, proti nikdo, výsledek: je přijato.

 

Tímto ukončuji tento bod. Děkuji panu ministrovi a paní zpravodajce.

 

Zahajuji další bod, a to je

 

Aktualizováno 26. 1. 2024 v 15:19.




Přihlásit/registrovat se do ISP