Středa 2. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Věra Kovářová)

62.
Vládní návrh, kterým se předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky
k vyslovení předchozího souhlasu návrh nařízení Rady, kterým se mění
nařízení Rady (ES) č. 168/2007 o zřízení Agentury Evropské unie pro základní práva
/sněmovní tisk 98-E/ - prvé čtení

Vláda předložila návrh na vyslovení předchozího souhlasu Sněmovny podle § 109i jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Z pověření předsedy vlády uvede tento tisk ministr pro evropské záležitosti Mikuláš Bek.

Pane ministře, než vám udělím slovo, požádám kolegy, aby se ztišili, a pokud mají něco k jednání, nechť si to vyřeší v předsálí. Děkuji. Nyní máte slovo, prosím.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Mikuláš Bek Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, rád bych vám dnes představil návrh nařízení Rady, kterým se mění nařízení Rady č. 168/2007 o zřízení Agentury Evropské unie pro základní práva.

Tento návrh je předkládán Poslanecké sněmovně se žádostí o vyslovení předchozího souhlasu v souladu s jejím jednacím řádem, neboť jde o návrh přijímaný na základě takzvané klauzule flexibility. Zároveň k přijetí návrhu vyžaduje právo EU jednomyslnost mezi členskými státy. Tato skutečnost způsobila nejdříve určité přerušení jednání v Radě EU, které bylo následně obnoveno v květnu minulého roku. V červnu došlo k jednomyslnému schválení návrhu členskými státy v Radě a počátkem července udělil souhlas i Evropský parlament. Nyní tedy vláda návrh předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby se mohla vyjádřit k jeho konečné podobě a vyslovit s ním souhlas.

Obsahem návrhu je změna nařízení, které upravuje fungování Agentury Evropské unie pro základní práva. Jde o jednu z agentur, která má za cíl analyzovat dodržování základních práv v EU a poskytovat odborné poradenství orgánům EU a členským státům, jak tato práva co nejlépe ochraňovat a dodržovat. Jde tedy primárně o odborný a analytický subjekt, který vydává zprávy, provádí průzkumy a poskytuje a zveřejňuje informace. Agentura nevydává žádná závazná rozhodnutí, nemá žádné vynucovací pravomoci, nezabývá se individuálními stížnostmi a ani nijak sama neurčuje politiku EU či členských států. Její základní funkce je čistě poradní a expertní. (V sále je silný hluk.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane ministře, omlouvám se, že vás přerušuji. Kolegyně, kolegové, prosím, máme ještě čtyři minuty, prosím tedy, abyste se ztišili a dali panu ministrovi prostor. Prosím, pane ministře, pokračujte.

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Mikuláš Bek Novela nařízení vychází z evaluace činnosti agentury a má dva hlavní cíle. Tím prvním je reagovat na to, že agentura vznikla v roce 2007 před účinnosti Lisabonské smlouvy, a tudíž její fungování a uspořádání neodráží aktuální strukturu práva EU. Jde především o zánik práva evropských společenství a s ním spojené pilířové struktury evropského práva. Proto návrh směřoval původně k rozšíření působnosti agentury na bývalý druhý a třetí pilíř z práva EU, to je společnou zahraniční a bezpečnostní politiku a policejní a justiční spolupráci v trestních věcech.

Během jednání v pracovních orgánech Rady však bylo dosaženo konsenzu jen na rozšíření o policejní a justiční spolupráci v trestních věcech. Naopak společná zahraniční a bezpečnostní politika se do působnosti agentury nakonec nezahrnula. S tím pak souvisí i nahrazení odkazů na právo evropských společenství, odkazy na právo EU v mnohých bodech novely.

Chtěl bych zdůraznit, že celkově je návrh kompromisem ambicí a přání Evropské komise, Rady i Evropského parlamentu. Evropská komise i parlament byly těmi ambicióznějšími, naopak Rada a členské státy měly spíše rezervovanější přístup. Každý aktér přinesl do procesu své představy, avšak byl ochoten ustoupit za účelem dosažení konsenzu a společného cíle. Tím je zdárné a efektivní fungování agentury a její pokračující činnost pro ochranu základních práv v EU v souladu s jejími principy.

Dovoluji si proto požádat Poslaneckou sněmovnu, aby se společně se Senátem, který již svůj souhlas udělil, připojila k tomuto obecnému konsenzu a udělila svůj předběžný souhlas. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, a nyní konstatuji, že předsedkyně Poslanecké sněmovny přikázala svým rozhodnutím číslo 8 ze dne 16. prosince 2021 tento návrh k projednání výboru pro evropské záležitosti, a stanovila mu k tomu lhůtu do 20. ledna 2022. Výbor návrh projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 98-E/1.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru, poslanec Ondřej Benešík, informoval nás o jednání výboru a přednesl také návrh usnesení Poslanecké sněmovny.

Pan poslanec Benešík je zřejmě omluven z dnešního jednání - Prosím tedy, aby se slova ujal pan poslanec Bžoch a informoval nás o usnesení.

 

Poslanec Jaroslav Bžoch: Děkuji za slovo. Budu velmi stručný. Usnesení evropského výboru bylo přijato na 4. schůzi dne 19. ledna a výbor doporučuje vyslovit předchozí souhlas s návrhem nařízení.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Máme 14.00 hodin a dnešní schůze tímto končí.

Přerušuji projednávání tohoto bodu a zároveň přerušuji schůzi do zítřka do 9 hodin. Přeji hezké odpoledne.

 

(Jednání skončilo ve 14.00 hodin.)

Aktualizováno 26. 1. 2024 v 15:19.




Přihlásit/registrovat se do ISP