Čtvrtek 10. března 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Olga Richterová)

2.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2022
a střednědobý výhled na roky 2023 a 2024
/sněmovní tisk 152/

Já bych poprosila pana ministra dopravy Martina Kupku, aby se dostavil k příslušnému stolku, kterému se říká stolek zpravodajů. Rozhlížím se, zda je v sále pan ministr dopravy Martin Kupka? Poprosila bych pana předsedu poslaneckého klubu o součinnost. Měli bychom probírat bod, který uvede pan ministr dopravy Martin Kupka a kde zpravodajem je pan poslanec Ondřej Lochman. Chviličku posečkáme.

Vzhledem k tomu, že pan předseda poslaneckého klubu ODS řeší návrat pana ministra dopravy, přerušuji na dvě minuty do 14. 35 hodin, než se tato situace vyřeší.

 

(Jednání přerušeno od 14.33 hodin do 14.35 hodin.)

 

Takže opět zahajuji jednání. Přihlásil se pan předseda poslaneckého klubu ODS Marek Benda. Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Velice se vám všem omlouvám, ale souvisí to i s tím, že jsme celou přestávku seděli na organizačním výboru, a nedovolali se mi z Ministerstva dopravy. Pan ministr bude za deset minut, takže já si bohužel musím vzít deset minut přestávku, protože tady ty body už nemůžeme přehazovat. Poprosím do tři čtvrtě přestávku.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Ano, rozumím, přerušuji do 14.45 hodin. Opět se zde sejdeme ve 14.45 hodin.

 

(Jednání přerušeno v 14.35 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 14.45 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, po přerušení můžeme pokračovat. Konstatuji ještě došlou omluvu, omlouvá se pan místopředseda Jan Bartošek dnes od 14 hodin do 16 hodin z pracovních důvodů.

Nyní, protože je přítomen pan navrhovatel, tak mohu přikročit k otevření bodu 2, Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2022 a střednědobý výhled na roky 2023 a 2024, sněmovní tisk 152. Tento materiál uvede pan ministr dopravy, kterému tímto předávám slovo. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, rád bych vám dnes prezentoval návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na letošní rok a zároveň období střednědobého výhledu, tedy na roky 2023 a 2024, tak jak jej schválila vláda.

Úvodem bych rád poznamenal, že rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury je připraven jako bilancovaný. V současné době není Státní fond dopravní infrastruktury příjemcem žádného úvěru, ale plní roli finančního manažera úvěru na financování dopravní infrastruktury od Evropské investiční banky, jehož je příjemcem i Česká republika zastoupená Ministerstvem financí České republiky.

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na letošní rok, který vám tady dnes prezentuji, vychází z půdorysu návrhu, jenž byl schválen předchozí vládou České republiky na jejím jednání dne 11. října loňského roku. Rád bych zde uvedl, že to považuji za jediné přijatelné rozhodnutí, že v oblasti investic nedošlo k žádným změnám. Nedochází tedy k žádné úspoře v oblasti investic, vláda jasně řekla, že bude vládou proinvestiční, a naplňuje to i v podobě návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok. Pokud tedy hovoříme o objemu finančních prostředků, jež jsou určeny na investice v dopravní infrastruktuře, tak byly opravdu zachovány tak, jak byly resortními investorskými organizacemi požadovány.

Naše vláda po podrobné revizi připraveného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury považuje za nezbytné, aby došlo ke snížení pro rok letošní o 3 miliardy korun, z původně navrhované celkové výše rozpočtu 130,6 miliardy korun se tedy dostáváme na 127,6 miliardy. Toto snížení bylo provedeno v plánovaných výdajích v oblasti provozních výdajů a také výdajů na opravy a údržbu v souhrnné výši 3 miliardy korun. Konkrétně tedy v mnou předkládaném návrhu rozpočtu navrhuji snížit o 2 miliardy korun celkovou alokaci pro Správu železnic v oblasti opravy a údržby na celkových přibližně 14,4 miliardy korun, tedy mimochodem na stejnou úroveň, jako byl schválený rozpočet pro rok 2020, a u ŘSD na celkovou alokaci v oblasti údržby a oprav silnic první třídy a dálnic na 13,6 miliardy korun. Z celkového rozpočtu pro letošní rok ve výši 127,6 miliardy korun je tedy na neinvestiční výdaje alokováno celkem 38,4 miliardy a na investiční výdaje je to celkem 89,2 miliardy korun. Střednědobý výhled pro rok 2023 činí celkem 97,4 miliardy a pro rok 2024 90,6 miliardy.

Jsem si zcela vědom toho, že předložený střednědobý návrh neodráží realitu potřeb jednotlivých investorů ve vztahu k současnému tempu výstavby, proto je ve střednědobém výhledu na roky 2023 a 2024 zřízena společná globální položka pro státní investory ŘSD a Správa železnic, ve které jsou alokovány finanční prostředky pro zajištění postupného financování jmenovitých investičních akcí.

Pro roky 2023 a 2024 bude nutné vyřešit v návaznosti na vývoj státního rozpočtu financování realizace investičních akcí. Jsme si toho dobře vědomi. Jsme si vědomi toho, že trend nárůstu připravenosti zásadních staveb sebou nese i nárůst finančních potřeb na realizaci těchto staveb. Bohužel musíme navázat na podobu přípravy střednědobých výhledů v předchozích obdobích a v předchozích letech, kdy bohužel docházelo opakovaně k určení výší investic i dalších nákladů v těch významně podhodnocených částkách. Do budoucna bychom rádi v této oblasti přinesli reálný výhled, reálné číslo, které bude odrážet nejenom to, co se už staví, ale zároveň to, co se stavět plánuje.

Součástí rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a střednědobého výhledu je využití zdrojů Evropské unie. Pro rok 2022 se počítá se zapojením evropských zdrojů ve výši 46,1 miliardy korun. Objemově nejvýznamnější je čerpání v rámci operačního programu Doprava. V průběhu roku 2022 a 2023 se předpokládá úplné dočerpání prostředků operačního programu Doprava 2. V případě připravovaného OPD3 se počítá s čerpáním finančních prostředků od druhé poloviny letošního roku. Důležitou roli v oblasti podpory výstavby transevropských dopravních sítí pak hraje, a já předpokládám, že i v budoucích letech bude významnou roli hrát, nástroj pro propojení Evropy, tedy takzvaný CEF.

Státní fond počítá ve svém rozpočtu a střednědobém výhledu také s využitím finančních prostředků v rámci nástroje pro oživení a odolnost, a to ve výši 11 miliard korun nároku pro letošní rok a další téměř 2 miliardy korun v roce 2023. Zároveň jsme připraveni v případě, že by docházelo k aktualizaci tohoto nástroje, získat pro důležité dopravní projekty více prostředků a jsme připraveni je také realizovat.

Jsem si vědom toho, že v období střednědobého výhledu bude připraven značný objem jmenovitých investičních akcí, a to jak u Ředitelství silnic a dálnic, tak u Správy železnic, a bude nutné odpovídajícím způsobem zajistit potřebné zdroje rozpočtu Státního fondu. S ohledem na tuto skutečnost pokračujeme ve spolupráci Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury v analýze jiných způsobů financování a výstavby dopravní infrastruktury, jako je například realizace akcí formou PPP, a v tuto chvíli už analyzujeme možnosti uplatnění takové formy financování pro dálnici D35 v těch nejvzdálenějších - jak časově, tak geograficky - částí D35 a stejně tak zvažujeme takovou možnost i v případě výstavby železničních tratí a jejich modernizace nedaleko Českých Budějovic.

Všichni asi víme, že tato forma financování je v současné době realizována na dálnici D4, a já budu také v nejbližším období předkládat vládě vyhodnocení tohoto projektu v jeho předrealizační fázi. A samozřejmě sledujeme také, jak probíhá stavební činnost, a nejenom samotné ŘSD, Státní fond dopravní infrastruktury, ale i Ministerstvo dopravy i já osobně sledujeme, jak se celé dílo daří v harmonogramu realizovat.

Chtěl bych poděkovat za podporu hospodářského výboru i v těch usneseních, která provázela schválení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, a ubezpečuji vás, že jak to jenom trochu dovolí ekonomická situace a rozpočet, tak se budu ucházet o posílení finančních prostředků na realizaci dalších akcí, které byly chystány, často i slibovány, v samotném rozpočtu na ně však finanční prostředky nebyly. Stejně tak jsem připraven, tak jak to bude umožňovat situace, posílit i finanční prostředky na opravu a údržbu, to znamená přesně v těch oblastech, kde bylo nezbytně nutné šetřit.

Jsem si zcela vědom toho, že úspora v oblasti oprav a údržby má samozřejmě svoji odvrácenou stranu a že to nepochybně budeme muset v dalších letech dohánět, ale v situaci, ve které jsme převzali hospodaření státu a státní rozpočet, bylo nezbytně nutné udělat kroky, které by zajistily stabilitu celé ekonomiky, a samozřejmě že i sektor dopravy se na tom musí podílet, abychom ve výsledku nepřivodili i České republice, jejím občanům významně větší škody a významně větší omezení, než jsou tyto únosné úspory. I v tomto směru se hlásíme k odpovědnosti za celek, za celek státního rozpočtu, který jste před malou chvílí schválili, jako rozpočet, který je střízlivý, který je úsporný, který zajistí stabilní podmínky a bude přispívat zcela jednoznačně ke zvládnutí stávající inflační situace.

Děkuji mnohokrát za pozornost, děkuji mnohokrát také za případnou podporu toho předloženého návrhu rozpočtu a střednědobého výhledu Státního fondu dopravní infrastruktury.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu ministrovi a ještě seznámím s další došlou omluvou. (Zvoní mobilní telefon.) Poprosím o vypnutí zvuku mobilních telefonů. Omlouvá se pan poslanec Radim Fiala od 14.45 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Nyní konstatuji, že tento sněmovní tisk, který projednáváme, projednal hospodářský výbor, jehož usnesení byla doručena jako sněmovní tisky 152/1 a 151/2. Poprosím, aby se ujal slova pan zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Ondřej Lochman a informoval nás jak o jednání výboru, tak aby i přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Pěkný den, vážení kolegové, paní předsedající, vážení ministři, chtěl bych vás seznámit s procesem, který proběhl z hlediska přípravy tohoto tisku. Tisk byl přikázán hospodářskému výboru. My jsme detailně prošli jednotlivé části, s kterými seznamoval pan ministr, a jak bylo řečeno, ten rozpočet je vyrovnaný. Je potřeba se také podívat na to, že na rok 2022 se jedná o výdaje 127 a půl miliardy, a z toho 81 a půl je z národních zdrojů, těch 46 dalších je ze zdrojů evropských. To jenom abyste si představili, jak se toto srdce naší infrastruktury, naší dopravy vlastně financuje, tedy ve spolufinancování s evropskými zdroji.

Jak bylo řečeno, ten rozpočet je vyrovnaný, je proinvestiční, kde 89,2 miliardy, tedy více než dvě třetiny rozpočtu, jsou a míří na investice. Je to řada jednotlivých akcí. A také bych chtěl zmínit, a to bylo zmíněno v hospodářském výboru i zde na plénu Poslanecké sněmovny, že dlouhodobý výhled, který také zde v tomto tisku máme, nicméně považujeme za ne zcela přesný především z hlediska investičního tempa, které zde je. To znamená, že ty další dva, tři - tři roky bude potřeba rozhodně dopravní rozpočet posílit. Proto i hospodářský výbor na to upozorňuje a současně v letošním roce, na letošní rok přijal usnesení, a zde ho budu citovat, nebudu ho nicméně potom načítat do - nebo nyní ho nechci načítat do celkového usnesení, to je až věc rozpravy, nicméně žádáme vládu České republiky jako hospodářský výbor, aby v průběhu roku 2022 podle rozpočtových možností navýšila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2022 a posílila tak financování údržby dopravní infrastruktury v České republice. To bylo usnesení hospodářského výboru a žádost hospodářského výboru vůči vládě České republiky. Jedná se nám o to, že opravdu i údržba na železnici, na silničních stavbách potřebuje svoji péči. Rozpočet je za nás dostatečný, ale mohl by být lepší na letošní rok. Nicméně ho považujeme za velmi dobrý výsledek z hlediska vstupních financí, které zde jsou, a samozřejmě že události posledních týdnů přinášejí ještě další náklady do státního rozpočtu.

Tolik tedy zpráva zpravodaje. Teď jenom, paní předsedající, jestli jdeme do rozpravy, a načtení je až potom.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Pane zpravodaji, hlásíte se tedy tímto do podrobné rozpravy, předpokládám poté do obecné?

 

Poslanec Ondřej Lochman: Zatím ne, jenom technickou.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Ano, chviličku posečkáme. Pan zpravodaj asi nyní skončí zpravodajskou zprávu. Konstatuji, že pokud chcete načíst usnesení, tak ideálně v podrobné rozpravě. Takže pan zpravodaj chce uzavřít svoji zpravodajskou řeč, je tomu tak? (Poslanec Lochman: Ano.) Výborně, já vám moc děkuji.

A tímto budeme moci zahájit všeobecnou rozpravu. Tu zahajuji a je do ní přihlášen pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dobré odpoledne. Já jsem to avizoval v té dopolední části při debatě k rozpočtu, že k SFDI bych rád vystoupil podrobněji a konkrétněji v tuto chvíli, tak tak činím. Já jsem teď předřečníky velmi pozorně poslouchal. V těch vystoupeních vnímám dobré věci, pozitivní.

Pan zpravodaj, pan poslanec Lochman konstatoval dění nebo tu debatu, která byla na hospodářském výboru. Nejdříve jsem to inicioval, pak jsem se musel z rodinných důvodů omluvit, a i já tohle chci ocenit, že tak jak i v minulých obdobích, když by role byly opačné, jsme nehráli na hospodářském výboru na to či ono politické triko, tak prostě podpora resortu - v tomto případě dopravy - tam byla jednomyslná. To avízo společné zaznělo. Určitě my jako opozice tady to doprovodné usnesení podpoříme.

Ale, kolegové, bohužel v tom vašem vyjádření jsem zaznamenal i protimluvy, nelogické věci. Jestliže slyším: My víme, že je to vlastně málo, že to bude chybět v opravách, že to bude těžké, že do budoucna nás to bude stát víc, tak já mohu rozumět a budu respektovat zdůvodnění pana ministra, podřídili jsme se nějakému většímu celku nebo zájmu koaličnímu omezit ten rozpočtový schodek, chceme dodržet svůj předvolební slib. Ale já na to odpovídám, za jakou cenu? Je to za příliš velkou cenu. A vy, kolegové, tady na jednu stranu říkáte, že víte, že to není úplně ideální - a omlouvám se, nebudu slova parafrázovat nebo opakovat přesně - ale o několik hodin dříve, když jsem já podával návrh, abychom podpořili ten resort, aspoň, pardon, SFDI, aspoň 3 miliardami, tak jste hlasovali proti.

Takže bohužel, ta slova a ty skutky jsou proti sobě, to je protimluv, a to konání neodpovídá tomu vyjádření, tomu vysvětlení. A já jsem to říkal dopoledne - nenavrhoval jsem 7,5 miliard nebo 11, snažil jsem se najít kompromis 3 miliardy proti obsluze státního dluhu. To si myslíme, že by ten rozpočet mohl unést, ale ani pro ty 3 miliardy vládní koalice bohužel nehlasovala a ten návrh nepřijala. Ale já avizuji, a musí to tady zaznít, že ty problémy potenciální v SFDI, v dopravě, jsou hlubší, jsou mnohem větší. 3 miliardy jsou pravda to, co bylo představeno oproti původnímu návrhu původní vlády nebo minulé vlády, která to schválila 11. října z těch 130,6 na 127,6. No jo, ale pojďme se podívat do toho návrhu dále.

Za prvé, na příjmové straně SFDI musel zapojit dalších 3,5 miliardy z nevyčerpaných účtů, takže to už jsme na 6,5 miliardách. Tady chci připomenout, každý rok standardně SFDI určitou částku, a bylo to právě v této výši, 3, 4 až 5 miliard, převáděl z roku na rok, proto, aby je mohl použít a zapojit, tak jak se další rok vyvíjí, jak přicházejí mimořádné situace typu vyrovnání Správy železnic s ČEZ. Byl to velký, miliardový spor, někdy v roce, tuším - teď se omlouvám - 2015, 2016, náhrada majetku, to byla ta nádraží, nádražní budovy, mezi Správou železnic a Českými drahami ve výši několika miliard. Podobný ještě nedořešený případ, vztah - a nebudu to tady teď zdržovat a rozepisovat - mezi Českými drahami a Správou železnic je před námi i v letošním roce. A tohle se vlastně nikdo nestalo. Alena Schillerová, dnes jsem si to poznačil, přesně v 10.20 řekla větu: Ohlodáváte rozpočet až na kost. Byla to paní předsedkyně o rozpočtu jako celku. A já bohužel tohle cítím, vidím i u rozpočtu SFDI, že je ohlodán až na kost. Znovu opakuji, vracím se k panu ministrovi, rozumím a respektuji politické vysvětlení, ten statement, že chcete přispět tady tou svojí částí k tomu celku, k snížení schodku, ale opravdu je to extrémní. Je to mimořádně na hraně, je to mimořádně nebezpečné.

Bohužel tohle, co teď říkám, jsem si připravil nějaké dva dny zpátky, včera dopoledne, ale co se stalo včera. V médiích jsme se dozvěděli o jednom z těch nových opatření na zabránění škod nebo ekonomických škod kvůli rostoucím cenám pohonných hmot, odpuštění silniční daně podnikatelům, vozidlům do 12 tun. O. K., to může být dobré, může to nějak pomoci a můžeme vést debaty o tom, jestli to pomůže hodně, málo nebo ne, ale tady připomenu, že výnos ze silniční daně - je to odhadováno o necelých 5,5 miliard, tady se bavíme o 4,2 miliardy - je příjmem SFDI. Takže to, co včera jsme slyšeli od pana ministra financí Stanjury, že odpustí silniční daň, tak on - jinými slovy, to nezaznělo, ale ten výsledek takový je - že SFDI přijde o další 4,2 miliardy. A dámy a pánové, tohle když si sečtu, ty částky, o kterých jsem mluvil - je tam ještě ta 1 miliarda na zvýšených daňových příjmech, a té můžeme věřit - tak ale vy v součtu, v součtu oproti původnímu návrhu, vy nám tady předkládáte ke schválení rozpočet SFDI nižší o 11,7 miliardy, 11,7 miliardy! Když si vezmu, že celkový rozpočet resortu je nějakých plus minus 107 miliard, tak je to snížení o více než 10 %, takhle velké je. A tady je potřeba si říct ještě jednu jasnou věc. Je nám něco navrženo, ale víme, že to nebude fungovat. Ten rozpočet se bude muset změnit. Už neodpovídá realitě. I to bude pro hnutí ANO důvod, abychom nepodpořili návrh rozpočtu SFDI, protože je nereálný, prostě neodpovídá realitě.

V závěru svého vystoupení ještě dodám možná dvě, tři konkrétní obavy, co to může způsobit. Samozřejmě, velké investice v tuto chvíli jsou v běhu, jsou vysoutěžené, některé běží. Pokud bychom se bavili, použili ten termín cash flow, SFDI má ty prostředky k dispozici, to znamená, proplácí faktury. Vše zatím bude fungovat, ale tu jistotu na podzim prostě nemáme. Víme, že to budeme muset změnit, takže něco se bude muset stát. Pan ministr Kupka řekl, že děkuje hospodářskému výboru za to usnesení. I já děkuju výboru a jsem rád, že to bylo nepolitické. Je to apel, je to apel na vládu a já věřím, že v tomhle, pokud se ty peníze najdou, najdeme společnou řeč a určitě na výboru to navýšení podpoříme. Ale opravdu, dámy a pánové, musí to být rychle, musí to být co nejdřív, protože SFDI zkrátka s tímto návrhem, který je zde předložen, vstupuje do nového roku s částkou, to zaokrouhlím, o téměř 12 miliard menší, než bylo v původním plánu, a to je děsivé.

Zmínili jsme Správu železnic. Ano, ono to zatím chvíli vyjde, ale já jsem si nechal udělat takový bližší rozpad u jednotlivých oblastních ředitelství a budu to ilustrovat na svém regionu, na východních Čechách, je to bývalý východočeský region Hradec... kolega, pan předseda hospodářského výboru, je to jeho domovský region, Královéhradecký a Pardubický kraj. Ředitel té oblasti, když si spočítal každoroční potřebu financí na - ne opravy, natírání nádraží, nádražních budov nebo fasády nebo zábradlí, ale opravdu na zajištění provozuschopnosti, to znamená funkčnosti sítě, tak jenom v jednom z těch oblastních ředitelství v tuto chvíli chybí zhruba 100 milionů korun. To je ohromná částka a ten ředitel té oblasti neví prostě jak dál, jak postupovat dál. Asi tady nepovedeme dlouhou debatu. Vím, že pan ministr může mně dát správnou odpověď a bude korektní. Ano, my to vyřešíme, my se na to podíváme v červnu, v červenci, v létě, budeme schopni pomoci. Ale prosím, pochopte mojí pozici poslance za opozici, na tohle prostě musím upozornit a musím varovat.

Má to ještě jeden nepříjemný dopad. My jsme na Správě železnic v loňském roce odstartovali takový pilotní projekt takzvané cyklické údržby. Velmi zjednodušeně, je to o tom, že sledujeme životní cyklus jednotlivých úseků, jednotlivých částí železniční sítě a věnujeme se opravám dříve, než jsou vynucené, než se stav trati rozpadá, než je havarijní. Pilotně se to zkoušelo na vám - většině z vás - dobře známém prvním železničním koridoru na úseku mezi Prahou, Třebovou a Olomoucí a prokazatelně ze statistik se ukázalo, že to vychází, že to funguje, že když na počátku do té cyklické údržby dáte více, tak v dlouhodobém horizontu pak od let 2023, 2024, 2025 naopak utrácíte méně. Je nám všem jasné, že tady ten projekt je teď u ledu, že se prostě zastaví a nebude na něj.

A ještě u dvou investic se na závěr zastavím a ty musí zaznít, a já to budu formulovat - já si volně půjčím od pana prezidenta ten obrat - jako přátelskou kritiku.

První akce je Praha hlavní nádraží - letiště Kladno. To je projekt, který byl odstartován v minulém volebním období. V tuto chvíli finální část z Kladna do Ostrovce za 4 miliardy korun je vysoutěžená, obálky byly otevřeny 7. února. Zatím ještě, pokud vím, pokud se něco nezměnilo, nejsou na ně připraveny v rozpočtu Správy železnic finance - pokud se, pane ministře, budu mýlit, budu rád, a berte to prosím jako pozitivní apel, že by bylo velmi škoda a velmi špatné tady tu akci zatím shodit nebo někam odsunout v čase.

A stejně tak - může to vypadat jako drobnost, ale je hezké ji zmínit - je nádraží Teplice. Pan premiér Fiala jako volební kandidát někdy na jaře 2020 natáčel v Teplicích, kritizoval premiéra Babiše za jeho nedodržené sliby - asi mu to poradil předpokládám pan primátor Hynek Hanza z ODS - no ale ony se ty věci děly. Od června 2020 do letošní zimy standardně proběhla příprava projektu, proběhla soutěž, bylo to vysoutěženo za nějakých 236 milionů korun, ty obálky už jsou také otevřeny, a zatím na tento projekt v tuto chvíli opět, pokud mám správné informace, ještě prostředky k dispozici nejsou.

Berte to, prosím, ne jako zlý útok, ale jako ilustraci dvou příkladů, dvou momentů, kdyby ta úvodní slova, kdyby ty úvodní věty pana ministra, že na investice nesáhneme a na vše bude, tak by byly neplatné. A tohle chceme pohlídat.

Tolik za mě k rozpočtu SFDI jako celku. Opakuji, mně to vychází jako minus 11,7 miliard, taková je realita. To doprovodné usnesení, nepolitické, z hospodářského výboru, jsme připraveni podpořit, ale návrh rozpočtu SFDI jako celku, protože jste nesouhlasili s tím kompromisním návrhem na zvýšení o 3 miliardy, bohužel podpořit nemůžeme. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane poslanče. Teď dvě přednostní práva, a sice pan místopředseda Karel Havlíček a poté pan ministr Martin Kupka. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážená paní předsedající, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, děkuji. Já budu velmi stručný, ale mám jeden dotaz. Jedna věc je to, že je třeba si nalévat čistého vína. Rozpočet SFDI je v tuhletu chvíli zkrácen, takže se vyluxovalo, co se vyluxovat dalo. O 3 miliardy se stáhly zdroje, které jsme plánovali, a dalších 5 miliard, a víte to velmi dobře, pane ministře, jste stáhli ze zdrojů, které tam byly vyšetřeny z roku minulého. Tyhle peníze dneska budou chybět, a můžeme se bavit o tom, jestli budou chybět na provoz, na údržbu nebo jestli budou chybět na investice, které se mohly ještě zvládnout.

Ale co považuji ještě za další ránu, je včerejší rozhodnutí vlády, které učinilo to, že se nebude platit silniční daň. Víme všichni, že silniční daň je 5,5 miliard korun do rozpočtu Ministerstva dopravy, respektive SFDI, a protože se to týká nejenom roku příštího, ale už i roku současného, tak bych poprosil, jestli byste nám mohl říct, jak se to projeví - tyto zdroje, které nepřijdou tento rok do rozpočtu SFDI - jestli je Ministerstvo financí bude hradit z jiných zdrojů, anebo jestli to tedy padne na ortel vlasti ve smyslu toho, že to jsou další miliardy, neumíme říct kolik přesně, ale v každém případě to nebude úplně málo, o které se opět sníží rozpočet na SFDI.

Takže to, co my jsme několik posledních let pracně budovali, zvyšovali jsme rozpočet SFDI až na 130,5 miliardy korun na rok příští - víte, že jsme to zvedli skoro o 50 % za poslední tři roky i z důvodu covidu, i z toho důvodu, že jsme se potřebovali proinvestovat z krize - tak se během dvou měsíců krátí. A krátí se to zásadním způsobem. Tím pádem tu základnu pro příští rok 2023, kde budeme potřebovat výrazně více, než jak tomu bylo v roce letošním, už máme nabouranou tolik, že podle mého názoru tam může chybět mezi 30 až 40 miliardami korun, beru-li váš střednědobý výhled. A beru to s ohledem na to, co potřebuje Správa železnic a Ředitelství silnic a dálnic. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě konstatuji došlé omluvy. Omlouvá se pan poslanec David Štolpa mezi 15.30 až 16.30, čili prodlužuje z pracovních důvodů. Stejně tak prodlužuje do 16.15 hodin i paní předsedkyně Markéta Pekarová Adamová.

Nyní dávám slovo panu ministru dopravy.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Přímá odpověď: výběr silniční daně představoval 5,4 miliardy korun za loňský rok s tím, že to je samozřejmě částka, kterou budeme muset doplnit do Státního fondu dopravní infrastruktury v dalších zásazích do rozpočtu na letošní rok, pokud projde zrušení silniční daně, což předpokládáme, jako výrazná pomoc malým, středním, ale i větším podnikatelům pro vypořádání se se současnou situací a zároveň jako důležitý krok, důležitá součást našeho ropného trojlístku, který bude mít svůj důležitý efekt.

Pan kolega Kolovratník, prostřednictvím paní předsedající, říkal, že bude rád, když se bude mýlit. Pevně doufám, že mu uděláme radost, že se v mnoha věcech opravdu bude mýlit. Uvedu na pravou míru několik věcí. Zmíněná nádraží, zmíněné jiné věci, které tu zazněly, no, ty v tom rozpočtu také nefigurovaly. Já jsem zdůrazňoval znovu to, že jsme i v investicích nesáhli na jedinou korunu, se kterou počítal rozpočet České republiky původně navržený předchozí vládou s dramatickým schodkem. My jsme museli přinést jako celek, jako vláda, pro ekonomickou situaci České republiky nezbytnou změnu v úsporách. Ekonomové a samozřejmě i všechny orgány, které sledují ekonomickou stránku věci odpovědně, dávají krokům vlády jednoznačně pozitivní hodnocení, pozitivní znaménko pro stabilizaci a postupné ozdravení státního rozpočtu a to je důležité pro to, abychom v budoucnu měli možnost více investovat, abychom v budoucnu dokázali zajistit třeba i to, na co v letošním roce prostě finanční prostředky nejsou z důvodů opravdu velmi neodpovědného hospodaření předchozí vlády. A to je potřeba také jasně pojmenovat, protože bez toho se nedostaneme o krok dál.

A ano, říkám, že jakmile to bude možné, jakmile se ukáže, jak se vyvíjejí i daňové příjmy v letošním roce, tak budeme hledat cestu, jak věci, které jsou připravené, realizovat. Budeme hledat další možnosti financování i v oblasti PPP projektů a logicky budeme hledat i možnosti, jak třeba právě do dopravní infrastruktury, která průřezově představuje jasnou prioritu, sehnat i více peněz z evropských fondů. I na to myslíme, analyzujeme to, co všechno by ještě mohla dopravní infrastruktura z evropských peněz využít, abychom opravdu posílili finanční prostředky, které sem plynou.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní paní předsedkyně Alena Schillerová, pak se připraví pan místopředseda Karel Havlíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. No, já jsem si nechala udělat stenozáznam ze závěrečné řeči pana ministra Stanjury, nejenom kvůli paní ministryni obrany, ale hlavně proto, že teď poslouchám debatu nad Státním fondem dopravní infrastruktury. "Co opravdu potřebujeme" - teď cituji - "dle názoru vlády, je klid, rozvaha, dostatek dat a kvalifikované rozhodování, nebudu připravovat novelu státního rozpočtu v příštích dnech a týdnech, dneska, pokud to projde a pevně věřím, že ano, tak máme zajištěno financování na dvanáct měsíců. Nedojdou peníze ani v dubnu, ani v květnu, ani v červnu. Nebudu tady chodit s nastřeleným rozpočtem." Takže to byla ta věta, kterou jsem citovala, to jenom na upozornění.

Ale já bych to teď tady nešla říkat paní ministryni - náš čas je drahý, obou dvou - já budu reagovat na pana ministra Kupku. Já si nemyslím, když jsem tady slyšela pana poslance Kolovratníka, slyšela jsem svého kolegu Karla Havlíčka a trávila jsem s ním nad rozpočtem každý rok, tak si nemyslím, že tam máte dostatek peněz, a pane ministře, prostřednictvím paní místopředsedkyně, samozřejmě ta včerejší rána, zrušení silniční daně - pro vás rána, prostřednictvím paní místopředsedkyně, pro vás rána, jinak samozřejmě pro ty, kterých se to týká, je to dobrá zpráva - ale oba dobře víme, že vám tam bude chybět, a řekli to i mí předřečníci, přes 4 miliardy, až to tedy Poslanecká sněmovna a Senát schválí, podepíše pan prezident - to je ještě trošku běh na delší trať. My to určitě nebudeme v žádném případě ani obstruovat, ani brzdit, takže já si myslím, že by neměl být problém, aby to prošlo, ale ty peníze tam nedostanete z příjmové strany, pane ministře, prostřednictvím paní místopředsedkyně. Takže to je další faul tohoto spíchnutého rozpočtu podle receptu, jak vařil pejsek s kočičkou.

Už jsem tady jmenovala několikrát za ty dva měsíce, co se projednával rozpočet, státní pojištěnce, kteří tam jsou taky namalovaní, a zákon neprošel. Toto je další věc, že tam vlastně máte o 4 miliardy více a žádná právní úprava není. No, právní úprava projde, přes 4 miliardy vám tam nenatečou, prostřednictvím paní místopředsedkyně, pane ministře, a budete muset hledat, kde je vezmete. A 4 miliardy, věřte mně, jako bývalé ministryni financí, to není jen tak. Ve vládní rozpočtové rezervě máte necelých 6 miliard, teď po schválení rozpočtu - předpokládám, pan prezident slíbil, že ho podepíše, takže od 1. dubna by mohl být účinný - můžete začít konečně čerpat. Podnikatelé se radují, že dostanou covidové pomoci, sociální služby. Teď mně zase píše jedna starostka kolem dotačních programů, to je několikátý dopis. Ale to je jedno, to jsme si tady říkali. To znamená, že kdyby z té vládní rozpočtové rezervy šlo všechno k vám, tak tam nezbude nic, a bude potřeba na Ukrajinu. Zatím je schváleno v rámci tohoto rozpočtu, dnes se schválily asi 2,5 miliardy, když připočtu tu humanitární pomoc, tak 2,8. To není mnoho. Takže si myslím, že kdyby nic jiného, tak toto je důvod pro novelu, protože to už je velká rána. Určitě mě ještě třeba mí kolegové doplní.

A víte, nehodnoťte rozpočet. Spíš, jestli vás mohu poprosit velmi zdvořile, pane ministře, prostřednictvím paní místopředsedkyně, zkuste odpovídat na dotazy, kde ty peníze vezmete, jak je získáte do Státního fondu dopravní infrastruktury, jestli na ně můžete, laskavě a zdvořile vás prosím, odpovědět, protože já skutečně nevím, kde je v tomto rozpočtu vezmete. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Tento projev vyvolal dvě faktické poznámky. Nejprve pan ministr Martin Kupka, poté se připraví pan poslanec Vít Kaňkovský. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Na slovech ministra financí není potřeba změnit vůbec nic. Budou platit přesně tak, jak zazněla. Budeme muset samozřejmě, a to tady zaznělo i ve vztahu k usnesení hospodářského výboru, i k tomu, co jsem říkal v návaznosti na vývoj daňových příjmů státu a dalších příjmů, řešit, jak dofinancovat, bude-li to třeba, investiční akce a údržbu, kterou máme v úmyslu udělat. To je celé. A vy víte velmi dobře, jak to vypadalo. Říkáte, že 4 miliardy nejsou jen tak. My si uvědomujeme, že 4 miliardy nejsou jen tak, ale těžko se nám to poslouchá z úst někoho, kdo zacházel s desítkami miliard ledabyle.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. A nyní poprosím pana poslance Víta Kaňkovského, poté ale konstatuji, že s přednostním právem je přihlášen pan místopředseda Havlíček. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne. Vážená paní místopředsedkyně, milé kolegyně, kolegové, paní exministryně financí a paní předsedkyně Schillerová tady připomínala některé citáty z minulosti. Já si myslím, že je správné, abychom tady připomínali, co se tady dělo dopoledne, ale také, co se tady dělo třeba v uplynulých čtyřech letech.

Vy jste tady dopoledne plédovali za schvalování řady pozměňovacích návrhů do potřebných oblastí, jako třeba do sociálních služeb, do dopravy, ale i do některých dalších, do zdravotnictví. Já zde mohu říci, že považuji za důležité, abychom všechny tyto oblasti podporovali, ale když jste tady za tímhle pultíkem stávala jako ministryně financí, tak jsme si to tady poslouchali každý prosinec, a já vám ocituji váš citát z 15. 12. 2017, kdy Alena Schillerová, tehdejší nová ministryně financí, řekla, že s pozměňovacími návrhy, které budou znamenat snížení výdajů na obsluhu státního dluhu, vyjádří zásadní nesouhlas. A vy jste tady dneska prezentovali celou řadu pozměňovacích návrhů, které v té výdajové složce byly správné. Všichni bychom chtěli podpořit sociální služby, protože to potřebují, a teď se tady bavíme o Státním fondu dopravní infrastruktury. I tam bychom chtěli přidat, ale zase chcete sahat do obsluhy státního dluhu. A v roce 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 to nevadilo? Respektive my jsme si mysleli, že by to mohlo vyjít, a vám to velmi vadilo. A letos to, v tuto chvíli, nevadí?

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu poslanci. Jenom upozorním, prosím k poslancům prostřednictvím předsedající a naopak k členům vlády není třeba prostřednictvím. A nyní pan místopředseda Karel Havlíček. Prosím.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pane ministře, já jsem měl pocit, že tady teď k nám mluví ministr financí, a nikoliv ministr dopravy. Vy přece musíte bojovat za ten resort jako lev, za každou miliardu, která tam má být. My jsme zvedli rozpočet z nějakých 80 miliard před třemi, čtyřmi lety na částku 131 miliard. Taky to pro mě nebylo jednoduché, také jsem musel chodit za paní ministryní financí, také jsem musel chodit za premiérem, také jsem se musel hádat o každou půlmiliardu, ale nakonec se nám to vždycky podařilo.

A my tady suše přejdeme to, že 8 až 9 miliard korun jste šikovně vytáhli z toho rozpočtu ještě před ukrajinskou krizí a teď se jenom bavíme o tom, že je ohroženo dalších x miliard korun, v celoroku je to 5,5 miliardy korun, které jdou přes silniční daň. Vy ji tady obhajujete, silniční daň. Podle mého názoru silniční daň nebude mít žádný velký efekt, padne jenom na část podnikatelské sféry, pomalu ji ani nepoznají, ale bude nám chybět 5,5 miliardy v rozpočtu SFDI. Kdybychom těch 5,5 miliardy tady využili a použili jsme jinou formu kompenzace pro pohonné hmoty nebo pro energetiku, tak by se to určitě dotklo obyvatel, případně firem lépe.

Já vás ale beru za slovo. Vy jste říkal, že ty peníze, které jdou ze silniční daně, se nedotknou rozpočtu SFDI, to znamená, že budou z Ministerstva financí nahrazeny. Já bych byl rád, aby to tady takhle zaznělo, že v tomto roce ani v příštím roce nebude SFDI na tom bito. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní dvě faktické poznámky, a sice pan předseda Marek Benda, poté pan ministr dopravy. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já se k rozpočtům nikdy nevyjadřuji, protože jim nerozumím, ale to, co jsem tady teď zaslechl od pana ministra Havlíčka, to je právě to zoufalé nepochopení, kdo jsou členové vlády. Vláda je kolektivní orgán, prosím. Vláda je zodpovědná za tuto zemi. Vy jste to nikdy za svého vládnutí nepochopili, vy tam sedíte za svůj resort, dokonce vy konkrétně za dva resorty, a máte pocit, že máte něco urvat a Ministerstvo financí volně navýší schodek. Tak to prostě není. Vláda je zodpovědná za tuto zemi jako celek a musí se chovat tak, aby té zodpovědnosti dostála a neodevzdala zemi ve stavu, ve kterém jste ji odevzdali vy. (Potlesk z řad koalice.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní s faktickou pan ministr dopravy Martin Kupka. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka Marek Benda řekl přesně, co je klíčové z hlediska sestavení rozpočtu. Špatně fungující rozpočet znamená ve výsledku největší potíž pro všechny resorty. A jestli si někdo v domnění, že si něco vykřičí, tam opravdu něco vydobude, tak to ve výsledku poznamená celou ekonomiku a následky toho kroku pak ponese nejenom doprava, ale i obrana, zdravotnictví a všechno. To přece k ničemu nevede. Ten rozpočet, jak je připravený, garantuje veškeré investice, se kterými počítal i předchozí rozpočet. To je zásadní zpráva pro občany České republiky, pro všechny, kteří se podílejí na výstavbě dopravních staveb, to musí znovu zaznít.

Ta poznámka je nepatřičná, protože by ve výsledku v tomhle postoji vedla v dané ekonomické situaci k ohrožení daleko většího množství záměrů a investic, než je ten krok, který jsme učinili rozumně, odpovědně a hospodárně my.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a nyní s přednostním právem paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Pane ministře Kupko, prostřednictvím paní místopředsedkyně, včera jsme byli poprvé v Duelu, dneska to vidím podruhé. Vy máte takový styl, že když vám dojdou argumenty, tak zaútočíte. Já to nebudu dělat. Já bych tady mohla vydat takovouto knihu vašich citátů z různých období, z minulého funkčního období, kdy začala krize. Vy jste nás vyzývali k tomu, ať přidáme tam či onde, všude bylo málo, vy jste mluvil o dvojkách, trojkách pravidelně, o rozpočtovém určení daní, prostřednictvím paní místopředsedkyně, pan poslanec Kaňkovský, sociální služby.

Z toho státního dluhu vždycky jsem přidala každý rok ušetřené peníze právě na sociální služby, každý rok. Ušetřili jsme, protože jsme dobře dělali hospodaření státního dluhu, obsluhu státního dluhu, a vždy tam několik miliard šlo právě na sociální služby každý rok, proto také za naší vlády končil rozpočet kolem 25 miliard.

Podíváme se na graf, jak to bude vypadat v roce 2022. Víte, co je největším problémem tohoto rozpočtu? Že k němu není takzvaný střednědobý výhled. Slyšela jsem zvrácený výklad - abych byla spravedlivá, ne od pana ministra, to zdůrazňuji, ne od pana ministra financí - že toto je mimořádný rozpočet v mimořádné době, proto nemusí mít střednědobý výhled. No, já jsem na ten střednědobý výhled hrozně zvědavá. Já si myslím, že bychom se divili, kdyby tady byl střednědobý výhled. Včera překvapení, přes 4 miliardy ze SFDI, což bude znamenat samozřejmě zrušení silniční daně tak, jak jste to včera oznámili, ale nás spíš zajímalo, jak bude vypadat výhled, a nejen investic, ale obnovitelných zdrojů, protože jste dodneška nezměnili nařízení vlády - on tady není tedy pan ministr průmyslu a obchodu, tak to nemá cenu teď tady řešit - jak bude vypadat ve vztahu ke zdravotnictví, jak bude vypadat ve vztahu k investicím, jak bude vypadat ve vztahu k sociálním službám, to bude potom počteníčko.

A řekneme si, kam vy přivedete tuto zem, prostřednictvím paní místopředsedkyně. Dneska mi napsal na Facebook jeden člověk - já ho neznám: Střetávají se dva světy, svět, který jsme znali do roku 2013, a všichni víme, kam to vedlo, a svět, který jsme znali za léta 2014 až 2021. Ale mně záleží na tom, jak bude to vypadat v naší zemi, protože to, co jste představili, to je katastrofa, ohlodaná kost. Tak, jak jsem to řekla, ohlodaná kost, a nevíme, jaké plány máte na léta 2023, 2024. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Projev vyvolal dvě faktické poznámky, takže nejprve pan zpravodaj, pan poslanec Ondřej Lochman, poté se připraví pan poslanec Vít Kaňkovský. Prosím, pane zpravodaji, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Já bych chtěl jenom tady tu diskusi vrátit zpátky do racionální úrovně. Na hospodářském výboru - jsem tam nováčkem, ale zvykl jsem si, že se tam bavíme racionálně a jasně. Bavit se tady o tom, že někdo na někoho útočí, to k tomu vůbec nepatří. Dívám se na tuto část, prostě tato vláda zdědila obrovský dluh, obrovský, obří dluh. Tak to je, to je fakt. Musí s tím nějak naložit. Přinesla rozpočet, který je vyrovnaný, který je stabilní, a jediné, o čem jsme tu mluvili, je to, že z hlediska údržby hospodářský výbor dal doporučení, že by bylo dobré, kdyby byly navýšené peníze.

Je to stejné jako já, když jsem starostou ve městě, tak vím, že někde bych během toho roku mohl udělat víc, i v té údržbě. Pokud se to povede, je to dobré. A my zde jako hospodářský výbor jsme pro to přijali toto usnesení, ale jinak ten rozpočet, jak jsem konstatoval, pro SFDI bude dostatečný, a střednědobý výhled je potřeba zpřesňovat. Mluvil jsem s panem Kolovratníkem o tom, jak vypadaly střednědobé výhledy dříve, a buďte teď upřímní, a dívám se opět na vás, vždy byly jiné další rok. Prostě se střednědobým výhledem je potřeba pracovat a souhlasím, že na příští roky bychom zde potřebovali víc financí, nicméně v danou chvíli představujeme rozpočet, který je dobrý, a myslím si, že pan ministr ho velmi dobře obhájil i na vládě s tím, že věděl, že musí vláda fungovat jako celek.

Tak pojďme, prosím vás, vrátit tuto diskusi na racionální úroveň, klidnou úroveň bez emocí, protože je to o tom, kde, kolik, čeho opravíme, co vystavíme, na co reálně budeme mít, a ne o tom tady na sebe útočit, případně říkat, kdo za co může. V danou chvíli opravdu potřebujeme schválit tento rozpočet a jsou zde další tisky, abychom mohli i další tisky také schválit, to bych poprosil.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní pan poslanec Vít Kaňkovský a poté další faktická bude pan poslanec Jan Volný. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Omlouvám se, kolegyně, kolegové, už jenom velmi krátce, prostřednictvím paní místopředsedkyně, k paní předsedkyni Schillerové. Paní exministryně, když hovoříte o dofinancování sociálních služeb, je potřeba to říct vždycky se vším všudy. Ano, v některých letech vašeho ministrování se přidávalo i v průběhu roku na sociální služby, ale bylo to poté, co například v roce 2019 tehdejší opozice zde vyvolala několik mimořádných schůzí, několik mimořádných bodů, kdy jsme museli apelovat na to, abyste ty sociální služby dofinancovala, a v té době jste nedala ani na doporučení vašich hejtmanů a dalších krajských a komunálních politiků. Takže když říkáte A, řekněte i B. A jinak v mezidobí tady probíhaly pouze bojůvky mezi vámi a paní exministryní Maláčovou.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Ještě faktická. Jedna byla stažena, ale hlásí se s faktickou pan poslanec Robert Králíček. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, já bych chtěl reagovat na pana Kaňkovského. Máte pravdu, my jsme reagovali na opozici. My jsme vám i schválili některé pozměňovací návrhy. Vy jste nám neschválili vůbec nic! (Zvýšeným hlasem.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Toto vyvolalo opět faktickou, a sice pan poslanec Ivan Adamec. Už to začíná připomínat smršť faktických poznámek. Vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji. Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, já jsem netušil, že si tady začneme vyčítat, co bylo, kdo, co, jak a podobně, že tady někdo vytváří ohlodané kosti, a když se vrátím v minulosti, tak bych mohl mít také jedovaté otázky, kdo nám tu ohlodanou kost, já bych řekl celou kostru ohlodaných kostí, tady nechal, ale to nechci.

Prosím vás, my jsme na hospodářském výboru se na to dívali velmi racionálně. Také si dovedeme představit lepší rozpočet, výraznější výdaje pro SFDI. Na druhou stranu víme, že někdy i sebelepší rozpočet na konci se nedočerpá. Také si vzpomínám, že část peněz jsme z rozpočtu, který byl původně určen pro silnice první třídy a dálnice a případně pro jiné věci, používali - a neříkám, že to bylo v té době úplně špatně, ale já jsem na to měl jiný názor z hlediska toho způsobu - jsme používali třeba na silnice druhých a třetích tříd pro kraje, což kraje kvitovaly - já už méně jako poslanec tohoto státu, protože si myslím, že by měly skončit ve státní dopravní infrastruktuře.

Musím říct, že právě proto jsme přijali doprovodné usnesení, Martin Kolovratník tady o tom hovořil, a přiznám se, že také chápu dopravu jako klíčovou, páteřní záležitost pro rozvoj naší země, ale věřím tomu, že... jo, a ještě se vrátím k těm rozpočtovým výhledům. Víte, ty se dělají dobře, když jsou dobré roky, jo? Když je krize, tak se to dělá výrazně, ty odhady, hůře, a někdy i vzpomínám, na městech jsme říkali, že prostě nám to ukládá zákon, je to povinnost, takže to nějak uděláme, ono to stejně bude jinak.

Tady my nevíme, co bude za půl roku, jak se vyvine situace v Evropě, nevíme, jak bude vypadat válka na Ukrajině, my jsme prakticky také ve válce a my tady fakt se hádáme, nezlobte se na mě, jak malé děti v tuhle chvíli. Prostě ten rozpočet je takový, někdo pro něj hlasovat nebude, někdo hlasovat pro něj bude, já si také přeji, aby během roku se podařilo ty peníze pro něj získat a naplnit ty částky... (Předsedající: Čas.) ... které nám budou chybět, ale prostě realita... (Předsedající: Čas.) ... je taková, smiřme se s tím. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A nyní s přednostním právem se přihlásil pan místopředseda Karel Havlíček. Prosím.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já už to nebudu prodlužovat, ale děkuji panu poslanci, panu předsedovi Bendovi, prostřednictvím paní předsedající, za poučení, jak se sestavují rozpočty, ale prosím, připomeňte to vašim ministrům. Podívejte se, když byl stanoven rozpočet jejich resortu, jakým způsobem to prezentovali v médiích - podařilo se mi získat, podařilo se mi, ubránil jsem rozpočet. To je přece naprosto normální věc, že ministr se snaží hájit zájmy svého resortu. A já jsem tady ani nechtěl chodit do minulosti. Mně šlo jenom o to, že když pan ministr Kupka prohrál první bitvu a přišel o 8 až 9 miliard korun, které tam budou chybět logicky i v příštích letech, protože se od té základny to bude odrážet, tak aby neprohrál bitvu druhou, a to je bitva o silniční daň, protože poté už by to nebylo o 8 až 9 miliardách, ale bylo by to o 14 miliardách korun, a to už je podle mého názoru zcela zásadní částka. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A opět faktická, paní předsedkyně Alena Schillerová. Vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji. Máte pravdu, vrátíme to zpátky k tématu, racionální debatu. Pane předsedo hospodářského výboru, ano, prostřednictvím paní místopředsedkyně, vy jste k tomu přistoupili určitě věcně, ale vy jste neschvalovali reálný rozpočet, vy jste nevěděli v ten okamžik, že se zruší silniční daň a bude tam díra přes 4 miliardy.

To rozhodla vláda včera, to jste nemohli tam na tom hospodářském výboru vědět. Možná jste si to špitali někde, já nevím, ale my to třeba víme od včerejška a naši členové hospodářského výboru to určitě nevěděli, takže ta otázka je jednoduchá. My jsme se jenom pana ministra zdvořile ptali, kde vezme další 4,5 miliardy, to je celé. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. A jedna faktická střídá další faktickou. Nyní pan poslanec Ivan Adamec. Vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuju. Já neslibuji, že to bude naposledy, podle rozpravy. No, my jsme také nevěděli, že začne válka na Ukrajině a že situace se naprosto změní, že ten svět prostě bude jiný.

A ještě chci říct jednu věc: daně, ekonomiku přece neschvaluje vláda, to schvaluje Parlament. To znamená, až to schválíme my, tak pak řešme problém, že tam bude minus 4 až 5 miliard korun. Ale v tuto chvíli to tak není. Tak se bavme o reálném rozpočtu, protože dokud Parlament neschválí zrušení silniční daně pro kategorii soukromých podnikatelů, živnostníků, tak se nemáme o čem bavit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Toto zatím byla poslední přihláška do všeobecné rozpravy. Čili poslední kontrola, zda má ještě někdo zájem vystoupit ve všeobecné rozpravě? Není tomu tak. Všeobecnou rozpravu končím.

A optám se, zda je zájem o závěrečná slova? Pan zpravodaj také není.

A jelikož nezaznělo nic k hlasování, přistoupíme k rozpravě podrobné, tu otevírám. A tam se již o slovo přihlásil pan zpravodaj Ondřej Lochman v podrobné rozpravě. Prosím, pane zpravodaji, je potřeba načíst alespoň číslo usnesení.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Tak, přátelé, věřím, že se vrátíme k racionální diskusi. Chtěl bych vám přednést jednak usnesení hospodářského výboru, a tedy usnesení, které... pro tuto Sněmovnu. Jsme u sněmovního tisku 152 a v rámci hospodářského výboru jsem byl zmocněn, abych vám přednesl zprávu, která již proběhla, o výsledcích tohoto projednávání rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2022, a usnesení hospodářského výboru bylo, že "doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 152, Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2022 a střednědobý výhled pro rok 2023 a 2024, v předloženém znění". Prosím vás tedy o podporu tohoto tisku, tohoto zákona a věřím, a jsme i připraveni na hospodářském výboru s vámi řešit konkrétní věci jednotlivé věci v údržbě, v investicích, a věřím, že to tím pádem bude racionálnější. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za přednesení návrhu usnesení. Táži se, zda je zájem o vystoupení ještě v podrobné rozpravě? Nikoho nevidím, tedy končím podrobnou rozpravu a gonguji, abych přivolala kolegyně a kolegy do sálu.

Ano, odhlásím vás, ale prosím vás, kromě odhlášení je ještě potřeba se optat na to, zda je zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě? Takže prosím, všichni se přihlaste vašimi registračními kartami.

A jenom se ujistím, že není zájem o závěrečná slova? Není.

 

Máme jasně načtený návrh usnesení, ten jste slyšeli, a znamená to de facto schválit podle návrhu výboru. Už se nám ustalují počty v sále a já věřím, že mohu zahájit hlasování.

Kdo souhlasí s tímto návrhem? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Takže to bylo, kdo je pro. Nyní, kdo je proti?

hlasování číslo 98 bylo přihlášeno 169 poslanců a poslankyň, pro 105, proti 62, takže konstatuji, že tento návrh usnesení byl schválen.

 

Tímto končím projednávání tohoto bodu. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a my se můžeme posunout dál, můžeme přistoupit k bodu následujícímu. Tím je bod číslo

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP