Středa 27. dubna 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 176/ - druhé čtení

Já bych poprosila, a vidím, že už je i za navrhovatele zde přítomen pan ministr financí, pan Zbyněk Stanjura. Zároveň bych požádala, aby také zaujal místo zpravodaj. Mám tady informaci, že dojde ke změně zpravodaje, a to pan poslanec Kukla, takže požádám.

A nyní bych poprosila pana ministra financí, aby uvedl předložený návrh. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Jenom připomenu, že jsme 22. března tento návrh projednali v prvém čtení. Vláda navrhla, aby to bylo projednáno ve zkráceném formátu, to znamená již v prvém čtení podle § 90 odst. 2. Toto bylo vetováno. Lhůta na projednání mezi prvním a druhým čtením byla z rozhodnutí Sněmovny zkrácena na 30 dnů. Tento návrh zákona projednal garanční rozpočtový výbor ve dnech 30. března a 13. dubna, kdy doporučil přijmout Poslanecké sněmovně návrh zákona ve znění předloženém Sněmovně. Jinými slovy to znamená, že před druhým čtením nebyl podán žádný pozměňující návrh.

Kontroloval jsem to naposledy 21. dubna, k 21. dubnu nebyl ani podán žádný návrh do systému, ale je možné, že dneska v podrobné rozpravě takový návrh padne. Hlavní důvody pro předložení tohoto návrhu... (V sále je hluk.)

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane ministře, omlouvám se, že vás přeruším, já bych požádala všechny poslance a poslankyně o klid v jednacím sálu - pokud si něco potřebujete vyřídit, abyste šli do předsálí. V tuto chvíli hovoří pan ministr financí.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura Děkuji, paní místopředsedkyně. Takže hlavním důvodem je implementace přepracovaného znění směrnice, kterým se stanoví obecná úprava spotřebních daní. Cílem všech těchto změn je snaha o eliminaci daňových úniků, ke kterým dochází v oblasti spotřebních daní. Díky elektronizaci a sjednocení celého procesu dojde ke snížení administrativních nákladů. Nad rámec transpozice vláda zapracovala už v tom původním návrhu zákona zásadní připomínku Svazu průmyslu a dopravy, a to abychom zachovali možnost vrácení piva do režimu podmíněného osvobození od daně. My jsme tu nabídku akceptovali a již jsme ji zahrnuli do textu návrhu zákona. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane ministře, za uvedení tohoto návrhu. Jak jste už i řekl, návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 176/1 a 2.

Nyní bych poprosila, aby se za zpravodaje ujal slova pan poslanec Kukla a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a o případných pozměňovacích návrzích a zároveň aby je odůvodnil. Děkuji. Máte slovo.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já snad zmíním jenom, že garanční rozpočtový výbor projednal návrh zákona a vydal 13. 4. 2022 usnesení doporučené poslancům jako tisk 176/2. V rámci jednání výboru nebyly podány žádné pozměňovací návrhy. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji a nyní si dovolím otevřít obecnou rozpravu. Zeptám se, jestli se někdo hlásí do obecné rozpravy? Vidím paní předsedkyni poslaneckého klubu hnutí ANO, paní Alenu Schillerovou. Paní předsedkyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pane ministře, dámy a pánové, já bych jenom velmi stručně chtěla říct, že tato novela se až na tu jednu výjimku, o které hovořil pan ministr, že jde nad rámec povinné potřebné implementace, tak skutečně je to implementační novela, a víme, že zákon o spotřebních daních nebo spotřební daně jsou nejvíce harmonizovaným nástrojem nebo vůbec harmonizovaným zákonem v rámci Evropské unie. Ta směrnice o obecné úpravě potom je jejím základním nástrojem a směrnice nastavuje pravidla tak, aby nedocházelo k nadbytečné byrokracii, formalitám při přechodu hranic - jednání, abychom se dostali z této fáze na evropské půdě, nebylo jednoduché - a je primárně zaměřena na efektivní fungování vnitřního trhu zemí Evropské unie.

Já skutečně potvrzuji, že jsem jménem dvou klubů, hnutí ANO a SPD, tady vetovala schválení v devadesátce, ale ne proto, že bychom měli jakýkoli problém s touto novelou, ale proto, že jsme potřebovali technickou debatu s experty Ministerstva financí, která se odehrála na rozpočtovém výboru, abychom se zeptali, protože ze strany podnikatelů zaznívalo, jestli to nebude znamenat pro ně určité zvýšené náklady. Byli jsme ubezpečeni, že nikoli, ani jsem nezaznamenala, myslím že v rámci připomínkového řízení - i když mi psali někteří zástupci - jsem nezaznamenala oficiální tyto námitky.

Úlohou směrnice je zejména zabezpečit kontrolu pohybu vybraných výrobků importovaných ze zemí mimo Evropskou unii. Zavádí se jednoznačné propojení elektronických notifikačních systémů pro pohyb výrobků v režimu podmíněného osvobození. snahou, proč jsme vůbec o tom začali vyjednávat, proč jsem se toho účastnila, proč jsem za to velmi plédovala ještě jako ministryně financí, právě byla eliminace daňových úniků, ke kterým dochází při dopravě vybraných výrobků spotřební daně z nebo do třetích zemí. Takže opět zdůrazňuji, že poctivé podnikání je jedním ze základů férové konkurence na volném trhu.

Co se týče další novinky, aktuálně fungující listinný systém, respektive listinný režim, bude nahrazen automatizovaným elektronickým systémem, který umožní dopravu zboží v reálném čase, a plná elektronizace sledování doprav některých výrobků mezi členskými státy - budou v rámci aktu Komise sjednoceny obsahy a formy elektronických průvodních dokladů pro oba režimy doprav těchto výrobků mezi subjekty podnikání. Dále se tam také zavádí takzvané částečné ztráty, kterými se rozumí ztráty vybraných výrobků v důsledku povahy zboží, ke kterým dochází v době přepravy těchto výrobků, a vznik těchto částečných ztrát nespojuje směrnice s povinností přiznat a zaplatit daň, samozřejmě pokud nedosáhnou stanovený minimální práh.

Určitě podporujeme tuto novelu, jsme připraveni pro ni aktivně hlasovat. Po vyjasnění některých odborných a technických dotazů, za které děkuji expertům Ministerstva financí, na půdě rozpočtového výboru nebudeme podávat žádný pozměňovací návrh. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych vás opravdu požádala o klid v jednacím sále, a pokud si potřebujete něco vyřídit - určitě řešíte problematiku, kterou tady teď projednáváme - prosím, běžte do předsálí. Ale není to jen na tuto stranu, je to na obě. Takže to bych chtěla podotknout, že vím, že řečníky, kteří jsou vždy u řečnického pultu, a vím to sama, to určitě v projevu velmi ruší.

Zeptám se - v tuto chvíli nemám avizovanou další přihlášku do obecné rozpravy. Zeptám se, rozhlížím se, jestli se ještě někdo hlásí z místa do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, takže v tuto chvíli končím obecnou rozpravu.

Zeptám se pana ministra a pana zpravodaje, jestli mají zájem o závěrečné slovo? Nemají.

Žádné návrhy nepadly, takže si dovolím zahájit podrobnou rozpravu. Jak bylo avizováno, žádný pozměňovací návrh není v systému, nemám avizovanou žádnou přihlášku. Přesto se zeptám, jestli se někdo nehlásí z místa do podrobné rozpravy? Rozhlížím se po sále, nikoho nevidím, takže konstatuji, že končím podrobnou rozpravu.

V tuto chvíli se zeptám opět, jestli je zájem o závěrečné slovo? Není, i ze strany zpravodaje.

Žádné návrhy nepadly, takže v tuto chvíli končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Poděkuji panu ministrovi financí, poděkuji panu zpravodaji.

A nyní se dostáváme k dalšímu bodu, a to je bod číslo 2, což je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP