Pátek 3. června 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Bartošek)

18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví
a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 207/ - prvé čtení

Z pověření vlády zde mám uvedeno, že návrh uvede pan ministr Martin Kupka, ale ten se řádně omlouvá a je zastoupen panem ministrem Baxou. Já vás tedy prosím, pane ministře, abyste se ujal slova a uvedl tento tisk.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa Dobrý den, vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. S radostí si vám dovolím předložit v zastoupení svého kolegy Martina Kupky vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Cílem návrhu zákona je provést adaptaci právního řádu České republiky na šest nařízení Evropské unie, která upravují společná pravidla v oblasti civilního letectví, problematiku požadavků na bezpilotní systémy a podmínky jejich provozování a dálkového řízení a dílčí aspekty ochrany civilního letectví před protiprávními činy.

V návaznosti na unijní právo dochází k začlenění výrobků představujících vybrané bezpilotní systémy, soupravy příslušenství a doplňková nařízení pro identifikaci bezpilotních letadel na dálku do rámce právní úpravy zákona č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků, ve znění pozdějších předpisů.

V této souvislosti dochází k určení vnitrostátního orgánu, myšleno ve vztahu k těmto výrobkům, jímž bude Česká obchodní inspekce coby orgán dozoru podle tohoto zákona a jazyka, v němž jsou určité dokumenty poskytovány. Oznamujícím orgánem v oblasti posuzování shody výše uvedených výrobků bude v souladu se stávajícím konceptem předpokládaným uvedeným zákonem Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.

V návaznosti na novou, poměrně obsáhlou, strukturovanou a detailní úpravu provozování a řízení bezpilotních systémů obsaženou v právu EU dochází k přijetí potřebných adaptačních opatření. V této souvislosti návrh zákona upravuje registr provozovatelů bezpilotních systémů a registr dálkově řídících pilotů, omezení a odnímání oprávnění provozovatelů bezpilotních systémů, pojištění provozovatelů bezpilotních systémů, dále vybrané aspekty související se způsobilostí k řízení bezpilotních systémů a jejím osvědčováním, včetně možnosti pro Úřad pro civilní letectví pověřovat třetí osoby výkonem státní správy ve věcech provádění výuky, zkoušek nebo školení dálkově řídících pilotů, zvláštní oprávnění Úřadu pro civilní letectví nebo Policie České republiky související s výkonem dozoru nebo kontroly provozování a řízení bezpilotních systémů v rámci spolků a podmínky užívání vzdušného prostoru České republiky k létání bezpilotních letadel.

Za účelem provedení nařízení upravujícího dílčí aspekty ochrany civilního letectví před protiprávními činy přináší návrh zákona změnu právní úpravy ověření spolehlivosti. Nově bude ověření spolehlivosti vyžadováno nejen od osob, které vstupují bez doprovodu do vyhrazeného bezpečnostního prostoru, ale i od osob, které vykonávají vymezené činnosti mimo vyhrazené bezpečnostní prostory. Rovněž dochází ke změně doby platnosti dokladu o spolehlivosti, kdy tento doklad bude platný po dobu jednoho roku.

V návaznosti na možnosti přiznané unijním právem dochází k vyjmutí vybraných letadel a letišť z jeho působnosti. Neuplatní se tak požadavky kladené unijním právem na projektování, údržbu a provoz vybraných letišť a souvisejícího vybavení a na činnosti týkající se projektování výroby, údržby a provozu vybraných kategorií letadel.

Návrhem zákona dále dochází k určení Úřadu pro civilní letectví coby příslušného úřadu podle unijního nařízení upravujícího část vzdušného prostoru s kontrolovaným provozem bezpilotních systémů.

Návrh zákona byl již v únoru 2021 předložen Poslanecké sněmovně, která jej však do konce svého volebního období neprojednala, a legislativní proces tak nebyl dokončen. Návrh zákona je proto nyní předkládán opětovně a oproti původně předložené podobě reaguje na dílčí změny na úrovni unijního práva nebo jeho výkladu ze strany unijních institucí. Precizuje konstrukci jednotlivých položek správních poplatků, snižuje správní poplatek za přijetí žádosti o udělení oprávnění spolku k provádění rekreačních, sportovních nebo soutěžních letů anebo veřejných leteckých vystoupení a provádí nezbytně nutné legislativně technické úpravy.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon o civilním letectví a další související zákony. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Jinak vám přeji krásné poledne, vystřídali jsme se v řízení schůze.

Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Karel Sládeček. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Sládeček: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Milé dámy, pánové, vláda předložila Sněmovně návrh zákona 27. 4. 2022. Návrh zákona byl rozeslán poslancům jako tisk 207 dne 27. 4. 2022, organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil 28. 4. 2022 usnesením 53, určil zpravodaje a navrhl hospodářský výbor jako garanční. Projednávání tisku bylo zařazeno na pořad 25. schůze.

Pan ministr vás celkem podrobně s návrhem seznámil, takže bych jen chtěl zdůraznit, že návrh zákona reaguje zejména na novou, poměrně rozsáhlou, strukturovanou a detailní úpravu unijních požadavků na bezpilotní systémy, jejich projektování, výrobu, dodávání na trh a volný pohyb v Evropské unii, jakož i pravidel jejich provozování a řízení. V návaznosti na uvedené přímo použitelné předpisy Evropské unie dále dochází k výraznému doplnění stávající úpravy užívání vzdušného prostoru k létání, a to stanovení možnosti vymezit části vzdušného prostoru České republiky prostřednictvím opatření obecné povahy vydávaných Úřadem pro civilní letectví a regulovat v nich létání bezpilotních letadel. Další podstatnou změnou je pak změna právní úpravy v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy, konkrétně institutu ověření spolehlivosti.

Chci ovšem upozornit na skutečnost, že novela v předkládaném znění může v podstatě zamezit provozování leteckých modelů, rozvoji mládeže a volnočasových aktivit leteckých modelářů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane zpravodaji. Prosím, abyste zaujal místo za zpravodajským stolkem a sledoval rozpravu.

Otevírám tedy obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Adamec, a já mu dávám slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, mě trochu mrzí, že tady nemůže být ministr dopravy, ale chápu to, dneska má jiné povinnosti. A já bych asi začal tím, čím skončil zpravodaj. Mně připadá, že tuhle transpoziční novelu nikdo pořádně nečetl, protože opravdu, jak je to napsáno - ty bezpilotní prostředky - tak to likviduje de facto naši modelářskou obec. A vy všichni víte - nebo kdo se o to zajímáte, tak to budete vědět určitě - že jsme patřili ke světové špičce v leteckém modelářství a v současné době těch problémů je celá řada. Mladí nechtějí modelařit, je to drahé, je to pracné, radši kolikrát vymění tuhle činnost za počítačový systém, tam se létá lépe a zadarmo, a staří zase dneska říkají, že s těmi omezeními, která přichází každou novelou tohoto zákona, se na to prostě vykašlou taky a budou lítat načerno, protože se jim to nevyplatí.

Musím říct, že jenom neznalce mohlo napadnout, že letecký model je bezpilotní prostředek. Ono to na první pohled vypadá, že to tak může být, ale tak to není. Každý, kdo přišel do styku s leteckým modelářstvím, ví, že pokud ten model je od nějaké velikosti, tak potřebuje k tomu letiště, startovací dráhu, přistávací dráhu, velkou plochu, protože s tím modelem se prostě mezi paneláky létat nedá, nedá se s tím létat nad náměstím. A nevím, jestli si to takhle ti předkladatelé mysleli.

Chápu, že bojujeme dneska proti dronům, drony jsou úplně jiný problém, a my jsme s tím začali už při minulé novele. My jsme zavedli povinnost leteckým modelářům, aby se registrovali, dělali zkoušky. A teď si vezměte, že ten systém je nastaven tak, že musíte být starší 18 let. Tak co uděláme s těmi mladými, kterým není 18 let? A senioři, když viděli systém přihlašování do těch testů, tak se tam prostě nepřihlásí. Tam je totiž potřeba elektronická identita. Já jsem na to upozorňoval už v minulém volebním období patřičné ministry a zůstalo to bez odpovědi, protože holt jdeme dopředu a elektronická identita bude normální. Vysvětlete to někomu v seniorském věku - těžce! Takže tady došlo k prvnímu omezení. Je pravda, že jsme dostali dva roky výjimku jako kluby, to je pravda, jenom jsme se prostě zaregistrovali na UCL a dostali jsme výjimku.

Teď, podle mne, pokud to neopravíme - a ty pokusy tady už jsou připraveny, máme připraven pozměňovací návrh, komunikujeme s modelářskou obcí, prostě je potřeba to změnit, je to potřeba změnit - jinak prostě o tento krásný koníček v České republice prostě přijdeme, to si řekněme na rovinu. A moc mě mrzí, že se to předkládá v této podobě, kdy vlastně to je jasná likvidace modelářství. Tam není žádná jiná cesta v tuto chvíli. Pokud to schválíme v předložené podobě, letečtí modeláři v České republice prostě končí.

Vzpomínám si, že máme problémy se zákony celou řadu let. První problém přišel před lety, kdy jsme - papežštější než papež - schválili, že bez pilotního průkazu můžete létat s modelem jenom do 20 kilo, v celé Evropě je 25 kilo. Dovedete si představit, jaké problémy to způsobovalo při různých soutěžích, hlavně při zahraničních záležitostech. To se nám podařilo odstranit. Pak přišla registrace a testy. Ty testy, mimochodem, nemají s leteckým modelářstvím vůbec nic společného, to jsou testy na drony a letecké modely prostě drony nejsou. To je potřeba, aby to tady zaznělo, nejsou to drony, nedá se s nimi létat jako s drony. Je to prostě něco úplně jiného.

Takže jsem chtěl říct, že si budeme muset dávat pozor na transpozice evropského práva výrazněji více, protože tohle je klasický případ toho, jak pod transpozicí se tady může schválit úplně likvidační proces. Takže chci upozornit na to, že buď to předěláme, což se mi moc nelíbí, že to je takto připraveno, anebo to budeme muset zamítnout, pokud nechceme zničit krásného koníčka celé skupiny našich občanů. Takže já vás prosím, abyste tomu fakt věnovali pozornost. Prosím ministerstvo, aby se na to podívalo, aby s námi spolupracovalo, protože to není jednoduché to upravit, a rozhodně takto to zůstat prostě nemůže. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců ODS a i některých dalších.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Nyní se hlásil s přednostním právem pan ministr Baxa, připraví se pan poslanec Stržínek a pak mám z místa přihlášeného pana ministra Kubíčka. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa Děkuji za slovo. Shodou okolností, ač to není samozřejmě přímo v mé gesci, jsem byl v této věci také osloven. Mám k dispozici dopis od pana Tomáše Ciniburka, předsedy Klubu leteckých modelářů Svazu modelářů České republiky, a pana Jana Žemličky, kteří v tomto svazu působí. Adresoval mi to pan Ivo Kornatovský, místostarosta města Plasy, který je angažován v předsednictvu tohoto spolku Klubu leteckých modelářů Svazu modelářů České republiky, a také to varování zaznívá se stejnou naléhavostí, s jakou jej tady přednesl pan předseda hospodářského výboru.

Nicméně, dámy a pánové, chtěl bych rád informovat o tom, že se zástupci Svazu modelářů Ministerstvo dopravy intenzivně jedná. Ministerstvo dopravy připravuje k tisku 207 dílčí pozměňovací návrh, který zohledňuje podněty Svazu modelářů v míře, která umožňuje právo Evropské unie, případně ochrana veřejného zájmu, jímž je bezpečnost létání. Takže bych tady chtěl coby zastupující předkladatel tohoto návrhu zákona ujistit o tom, že Ministerstvo dopravy si je vědomo těchto připomínek a chystá se na ně reagovat prostřednictvím pozměňovacího návrhu, a předpokládám, že asi budou zástupci Ministerstva dopravy také v kontaktu s hospodářským výborem, jehož jménem tady vystoupil pan předseda Adamec. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Jsme v obecné rozpravě. Nyní v pořadí vystoupí pan poslanec Stržínek, připraví se pan poslanec Kubíček.

 

Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, já bych chtěl navázat na pana Adamce, na svého předřečníka, a dovolte mi, abych se hrdě přihlásil ke skupině modelářů. Víte, modeláři, možná stejně jako třeba rybáři, jsou jakýsi zvláštní druh a novela zákona, jak je nám v tuto chvíli předkládána, se chová tak, jako kdybyste rybářům dovolili nakoupit si rybářské pruty, připravit návnady, přijít k rybníku, ale zakázali jim chytat. Úplně stejně jsou na tom modeláři s ohledem na to, co je nám v tuto chvíli předkládáno, protože v tom textu vypadl základní text, a to, že za letadlo se nepovažuje model s hmotností do 25 kilogramů. To je šmytec pro všechny modeláře, kterým de facto znemožňujete létání jako takové. Nikdo jim nemůže zakázat stavět modely, ale pokud s nimi nebudou moci na nějaká sportovní nebo civilní letiště si jít zalétat, jejich práce prostě půjde vniveč.

Víte, na mnoha fórech se modelářů zastávám a osobně s lehkou nadsázkou říkám, že modelařina by měla být pro chlapy povinný kroužek. Je to něco, co vás naučí mnoha řemeslům: lepit, brousit, řezat, pájet, naučí vás to trpělivosti, pečlivosti. Je to kroužek, který chlapovi dá do života spoustu zkušeností, které potom může, pevně věřím, že dobře využít. Podporujme prosím modeláře. Je to nádherný koníček, nádherný sport a nezaslouží si to, abychom jim házeli klacky pod nohy, ale naopak bychom jim měli maximálně vyjít vstříc. Vím, že ta novela už se chystá. Budu rád s vámi na ní spolupracovat a interpretovat stesky mnoha modelářů, se kterými se často setkávám. Osobně doporučuji, aby na garančním výboru, kterým je hospodářský výbor, byli přizváni zástupci jak Klubu leteckých modelářů České republiky, tak Svazu modelářů ČR, ale určitě bych se nebránil také tomu, aby měli možnost promluvit k této novele zástupci Aeroklubu České republiky a také Letecké amatérské asociace České republiky.

Všichni chápeme, že tady dáváme do souladu evropskou legislativu s legislativou naší, českou, ale prosím, přemýšlejme u těchto transpozic a nekomplikujme zbytečně život mnoha lidem. Kromě definice, kdy za letadlo se nepovažuje model s hmotností do 25 kilogramů, určitě by měla být vedena debata i o požadavku na minimální věk pilota dálkově řídícího letadlo. Je to nastaveno v tuto chvíli na 16 let, ale je tady možnost snížit tento věk o další čtyři roky, za což bych se moc přimlouval, protože dvanáctiletí kluci opravdu s ercéčky dovedou kouzla a nevidím jediný důvod, proč bychom jim měli v tomhle bránit, protože teprve to, když s tím svým modelem, který dlouhé týdny dávali dohromady, přijdou na letiště, nastartují motor a pustí ho do vzduchu, zažijí zážitek, jako když rybář tahá rybu z rybníka.

Určitě by měla být vedena debata o kamerách. Tady opravdu je třeba oddělit drony a jejich snímací systémy od leteckých modelů, kde často modeláři také používají kamery, a to z mnoha důvodů. Zejména u akrobatického létání je to pro ně důležitá zpětná vazba o dobře a zdárně provedeném akrobatickém prvku, ale samozřejmě využívají to i k účelům monitorovacím, řekněme letiště a další prostory. Tedy prosím, veďme debatu i o tomto tématu.

Určitě by mělo projít diskusí také nařízení dalšího registračního značení, a to klubového na letadlech kromě toho povinného od UCL. Nerad bych, aby se z leteckých modelů staly plakáty, kde bude jedno číslo vedle druhého, jedna značka vedle druhé. Snažme se život modelářům zjednodušit, a ne jim ho komplikovat dalším povinným značením.

A v neposlední řadě by určitě stálo za to, na garančním výboru vést případně debatu o správním poplatku ve výši 10 000 korun pro existující spolky, protože modeláři opravdu nemají peněz nazbyt. Veškeré volné prostředky, které mají, dají do balzy, modelspanu, mikelanty a do dalších materiálů, ze kterých svá letadla vyrábějí a konstruují.

Byl bych také rád, kdyby se diskutovalo na úrovni garančního výboru o osobě pověřené výkonem státní správy ve věcech sportovních létacích zařízení, protože i tady máme dvě instituce, které jsou jasně definovány, a mělo by se o tom debatovat, jak je v této novele nastavit. Tedy prosím, buďte vůči modelářům vstřícní, protože modelařina dělá z kluků chlapy, a jednou, až budou stavět domy, dálnice, mosty anebo mrakodrapy, tak se jim tyto dovednosti budou velice dobře hodit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za vaše vystoupení. Myslím, že leckdo si po dnešním vystoupení koupí model a bude o víkendu svoje první letadlo skládat. Ale nyní poprosím ještě kolegu Kubíčka, aby vystoupil v obecné rozpravě.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, pochopitelně, byli jsme také osloveni předsedou Klubů leteckých modelářů, a protože jsme nečekali na Ministerstvo dopravy, které do určité doby nekomunikovalo - tak to bylo - takže ten pozměňovací návrh jsme napříč spektrem připravili a podílejí se na tom poslanci ze všech klubů, jako Jana Pastuchová, pan poslanec Stržínek, pan poslanec Adamec, pan poslanec Brázdil, pan poslanec Vích, pan poslanec Lochman, pan poslanec Teleky, pan poslanec Kučera a paní poslankyně Olga Richterová. A pochopitelně další se můžou připsat.

Problém nastal v tom, že to byla čistá interpretace práva EU, a na modeláře se úplně zapomnělo. Nemáme asi problémy s tím, co tam Ministerstvo dopravy dalo ohledně regulace dronů, poplatků a tak dále, v tomto to vůbec nerozporujeme. Na druhou stranu mě trošku překvapilo - a to tady budu potvrzovat, prostřednictvím pana předsedajícího, slova pana kolegy Adamce, který říkal, že to opravdu asi nikdo nečetl - protože toto je tak zásadní věc, že kdyby to prošlo bez povšimnutí Poslanecké sněmovny, tak bychom vlastně tuto činnost, vlastně i sport, úplně zabili. Takže já přesto, že Ministerstvo dopravy, ústy pana ministra kultury, bude pracovat na pozměňovacím návrhu, tak já ho podám stejně pro hospodářský výbor a pojedeme o něm nějakou diskusi.

Já tedy se tady ještě obracím, prostřednictvím pana předsedajícího, na svého pana předřečníka, kde s ním nebudu úplně ve všech věcech souhlasit. Má to své pro a proti. Například používání kamer na modelech není úplně jednoduchá záležitost, protože ono to patří do systému GDPR, a to vyrobí pro modeláře tak velký problém, že ten sport přestane fungovat také. Byl bych v tom opatrný, protože na to snímání - a ta výjimka, která je na ty akrobatické modely - se dá dělat jinak. Jde to dělat jinou formou, nemusí to být takovouhle formou v zákoně.

Další věc, která k tomu je, že opravdu Svaz modelářů má asi 15 000 členů. Pro ně je to záležitost velmi existenční v tuto chvíli a pochopitelně asi přivítáme účast těch dvou pánů, protože já jsem informace, které tady předložil můj předřečník, pan kolega Stržínek, jim poslal, oni se k tomu vyjadřovali jiným způsobem. To znamená, musíme vést debatu. A teď je prostě jenom otázka - což by se nemělo stávat - že jsem přesvědčený o tom, že Ministerstvo dopravy tuto novelu mělo připravit dobře a správně. To znamená, že už tam tahle věc měla být obsažena, měla fungovat, protože podle informací vím, že ten Svaz leteckých modelářů s nimi komunikoval už půl roku, jo? To je trošku problém, neříkám pana ministra, říkám některého úředníka, který to prostě čistě implementoval.

A další věcí, která k tomu je, je skutečně věkový limit, a ten já také doporučuji, a budeme o tom diskutovat, snížit, protože skutečně ti modeláři se rekrutují od dětí řeknu školního věku. Já jsem s tím také kdysi začínal, jestli si ještě někdo pamatujete firmu Revell, která dělala první modely plastové, které jsme lepili, první stíhačky druhé světové války a tak dále. Já jsem tenkrát byl hrdý, měl jsem SR-71 velikou a potom se z tohoto přecházelo na to létání modelářské, kde se začínalo na nějakých letounech, které měly malý motorek. Byly to tenkrát stavebnice, které kupovali, a pochopitelně až do dnešní doby, kdy už je ten systém natolik sofistikovaný, že jsou schopni postavit model tryskového proudového letadla. Jestli jste někdo viděl, dokonce jsou schopni s tím dělat skupinovou akrobacii. Je to velké osvěžení při leteckých dnech a má to velkou popularitu mezi mládeží, ale i mezi dospělými.

Já se přiznám, že se na to také rád dívám, protože to je opravdu paráda, a to, co umí oni udělat s těmi malými akrobatickými letadly, neudělá ani to velké. To můžu potvrdit, protože jsem ta velká letadla pilotoval. Takže si myslím, že podporu jsme nalezli úplně všude, a teď je už jenom potřeba postavit ten pozměňovací návrh správně. Nějakým způsobem ho tam dáme, bude se projednávat na hospodářském výboru. Pan předseda hospodářského výboru přislíbil podporu, za což mu děkuji, tak si myslím, že to nebude nic konfliktního. A současně, jestli Ministerstvo dopravy bude připravovat pozměňovací návrh, tak by bylo dobré, kdyby nám ho předložilo dopředu, abychom to porovnali a případné neshody odstranili.

Znova opakuji, bylo by pro mě asi snazší, kdybychom jenom opravovali návrh Ministerstva dopravy, bylo to tam připraveno a mohli jsme vést třeba debatu jenom o té věkové hranici, takže to mě trošku mrzí, ale to tady nebudu vyčítat panu ministru kultury, protože jeho ústy mluvil pan ministr dopravy.

Takže to je za mě všechno. Co se týká celkového návrhu zákona, i z pozice klubu ANO podporujeme regulaci dronů, podporujeme veškeré věci, které jsou tam, kde jsou stanovené správní poplatky, jsou tam stanovené požadavky na piloty dronů, jsou tam stanovená pravidla, jsou tam i stanovené sankce, což je velmi důležité, protože pochopitelně ty drony se dají používat různým stylem, včetně toho, že se dají zneužívat, a víme, co je kybernetická bezpečnost a co je snímkování různých objektů. Dneska asi není velký problém koupit dron s kamerou řádově za částku několika tisíc korun a ta kamera je schopna dělat minimálně fotografie, jako dělá mobilní telefon - kvalitní. Takže tam to jednoznačně bude, doplníme-li pozměňovací návrh, tak si myslím, že s tím zákonem nebude problém.

A moc děkuji předsedovi Svazu leteckých modelářů, který byl urputný, urputný, a všechny nás obeslal. Předpokládám, že jste ten e-mail dostali úplně všichni. Pochopitelně ne každý tomu rozumí, ale ti, co tomu rozumí, se na to okamžitě přihlásili a já jsem za to velmi rád. A kdyby se nalezla u více věcí takováto shoda, tak by to bylo chvályhodné. Děkuji za slovo a pustíme další.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. S přednostním právem se hlásí pan ministr kultury. Já myslím, že při druhém, ale při třetím čtení už určitě budou mít jednotliví řečníci s sebou už svůj model tady, aby podpořili svoje vystoupení. Pane ministře, prosím.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa Děkuji. K tomu bych samozřejmě normálně nic nedodával, ale když tady pan poslanec Kubíček říkal ty modely Revell, tak přidám to, že jsem lepil české modely výrobního družstva Směr a to byly takové ty klasické, na které se musely kupovat barvičky, zatímco Revell byla vyšší liga.

Dámy a pánové, jenom považuji za svou povinnost vzhledem k tomu, že kolegové z Ministerstva dopravy mi posílají nějaké informace, aby v rozpravě tady zazněl i tento hlas, tak jenom tlumočím zprávu, že modely právo Evropské unie chápe jako bezpilotní systémy. Chápání modelů tedy vyplývá z práva EU a k tomu je zapotřebí takto připravovat.

A potom je ještě jedna věc. Pokud klub modelářů v rámci žádosti o udělení oprávnění spolku bude počítat s nižším věkem dálkově řídících pilotů a zajistí bezpečnost takového provozu ve svém rámci, může to být připuštěno a oprávněný s tím může počítat. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Brázdil a připraví se pan poslanec Lochman.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo, nebudu dlouhý. Nejsem modelář, ačkoliv jsem třicet let na palubě letecké záchranné helikoptéry pracoval, třikrát jsem s ní spadl. Ale mám doma syna, který je profík. - Ano, třikrát jsem spadl. - Mám doma syna, který je profík ve smyslu dronového létání a možná má dva největší drony v republice, tak tady ta přísnost a ověřitelnost dovedností a tak dále musí být.

Já bych chtěl jenom v duchu mých předřečníků říct, že taktéž jsem za to, aby modeláři a modelařina byla přístupnější a aby modely, které jsou do 25 kilogramů, prostě byly z toho nějak vyjmuty. Tudíž asi nějak bude někdo něco navrhovat, pozměňovací návrh, nebo vrácení, to uvidíme, ale chtěl jsem jenom se připojit k tomu - tedy nejsem modelář, ale mám blízko k létání a pozdravuji všechny modeláře.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkujeme. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Stržínek, tak ho poprosím. Vaše dvě minuty, pane poslanče.

 

Poslanec Robert Stržínek: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já to vnímám jako závazek ze strany pana ministra, byť tlumočený přes zprávy od dalších, že opravdu jak ministerstvo, tak i hospodářský výbor se tímto bude zabývat.

Samozřejmě, jednotlivé připomínky mají vždycky své pro a proti, kameru ano, kameru ne, za jakých podmínek. To je opravdu o odborné diskusi. Jedna věc je GDPR, druhá věc je řekněme potřeba pilotů si natáčet některé akrobatické prvky očima toho letadla tak, aby potom mohli ty sestavy vyhodnotit. Ale tady si myslím, že se nebudeme do krve hádat, to bude řeč argumentů a některých dalších navazujících zákonů, které jsou s tím spjaty.

Já si dovolím využít času, který mám, ještě k jedné věci: aby snad někdo, kdo pojede kolem Valašského Meziříčí 16. července, se zastavil k nám na letecký den, který na sportovním letišti budeme pořádat. Hlavní hvězdou bude Martin Šonka, náš extra pilot série Red Bull Air Race, kterého tam také uvidíte, takže 16. července letecký den ve Valmezu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Doufám, že se nestrhne lavina pozvánek na víkendové akce. Poprosím pana poslance Lochmana, který nás pravděpodobně pozve do Mnichova Hradiště.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, no, v Mnichově Hradišti máme také akci v sobotu, ale nebudu vás zvát, protože jsem vás nepřišel pozvat ani na akce, ani nikoho pozdravovat. Prosím vás, nejsem členem žádného klubu modelářů, nicméně jenom tu diskusi chci podpořit. Rozhodně bychom se měli v hospodářském výboru tím zabývat. Myslím, že je to transpozice evropské normy, kde je vidět, že se musíme podívat na detail. My v klubu STAN rozhodně chápeme, že ta dynamicky rozvíjející se část dopravy z hlediska dronů potřebuje mít jasná pravidla a současně to nemůže odnést tak tradiční volnočasové vzdělání, které tady máme, jímž je modelařina. Je to také podpora technického vzdělání.

Mimochodem, já jsem v parlamentním shromáždění NATO, tamhle vidím pana kolegu Králíčka, který se také hlásí, a tam vidíme, že i v rámci dronů a v rámci vojenské aktivity ta technická, když se bavíme o dronech, tak toto technické vzdělání a tato modelařina - mimochodem, i na Ukrajině se ukazuje, že většina toho proškolení, takového drobného, se z těchto míst dostává.

Každopádně jsem chtěl říct, že za nás, za klub STAN, chápeme, že transpozice je potřebná, chápeme, že je potřeba ji nějakým způsobem nastavit, implementovat, ale souhlasím tady s kolegy a mluvil jsem také s panem kolegou Kubíčkem, my podporujeme pozměňovací návrh, který by vedl k tomu, aby toto tradiční technické vzdělání nebylo nijak omezeno, toto volnočasové. Myslím, že je na Ministerstvu dopravy, abychom našli společnou řeč v této věci, ať už to bude pozměňovací návrh tady napříč politickým spektrem, nebo to bude pozměňovací návrh či úprava z Ministerstva dopravy.

Jsme připraveni v hospodářském výboru se tomu věnovat, v podvýboru pro dopravu, a věřím, že mezitím všichni navštívíme různá zajímavá místa, kde budou různé lety s modely, ale současně že vyřešíme to, co potřebujeme, a to tedy tento zákon. To jenom za nás, za STAN, a doufám, že už se můžeme posunout dál. Věřím, že v hospodářském výboru to brzy vyřešíme.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. S přednostním právem se hlásí paní předsedkyně Schillerová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Nejsem modelářka, já bych na to neměla trpělivost, ale mám velký respekt ke všem modelářům. Obdivovala jsem vždycky ta díla, samozřejmě několik jich znám. Ani nechci nikoho nikam pozvat, ale velice pečlivě jsem poslouchala debatu, zejména tady ctihodného pana předsedu hospodářského výboru, pana poslance Adamce.

Já si tedy nejsem jista, jestli to úplně půjde zhojit s pozměňovacím návrhem. Já si myslím, a proto jsem se rozhodla navrhnout, aby se naopak návrh vrátil - můj návrh je zamítnout v prvním čtení, protože si myslím, že by to chtělo, aby se tvůrci nad ním pořádně zamysleli, aby si třeba pozvali i různé modelářské asociace a vyslechli experty, kteří tomu rozumějí, to já určitě nejsem.

Pokud mi nebude s tímto procesním návrhem vyhověno slovutnou Poslaneckou sněmovnou, tak si myslím - a zase dávám za pravdu předsedovi hospodářského výboru panu poslanci Adamcovi - že by tady měl sedět, a to není nic proti vám, pane ministře, by tady měl sedět ministr dopravy, protože to je jeho, jak se říká lidově, byznys. Takže můj druhý procesní návrh je, aby bylo toto jednání přerušeno do přítomnosti ministra dopravy. Nechť rozhodne Sněmovna. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Čili já vnímám z vaší strany dva návrhy, nicméně ten druhý chápu jako procedurální, to přerušení do doby přítomnosti pana ministra dopravy. O tom bychom podle mého názoru měli hlasovat okamžitě bez rozpravy. Co se týče zamítnutí v prvním čtení, s tím se vypořádáme na konci obecné rozpravy.

Jestli souhlasíte s tímto postupem, zagonguji, aby se mohli dostavit i ostatní kolegové.

Ano, eviduji žádost o odhlášení, takže vás všechny odhlásím a poprosím, abyste se svými identifikačními kartami opětovně přihlásili.

Zopakuji, co paní předsedkyně navrhla. Jednak tu z její strany máme procedurální návrh na přerušení jednání do doby přítomnosti pana ministra dopravy Martina Kupky, následně po ukončení rozpravy bychom hlasovali její návrh na zamítnutí v prvním čtení.

 

Zatím se nacházíme v otevřené obecné rozpravě a budeme hlasovat procedurální návrh na přerušení jednání tohoto tisku do doby přítomnosti pana ministra Kupky.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový procedurální návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 54, bylo přihlášeno 145 poslanců, pro hlasovalo 61, proti 80. Tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní se vracíme do obecné rozpravy. Hlásí se pan poslanec. Prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych se vrátil k časové ose, jak tento návrh zákona, tato novela, byla připravována. Ono to tady padlo už v úvodu, ona je z minulého volebního období. Dlouho ležela tady ve Sněmovně, nebyla zařazována, a je to transpozice evropské směrnice i s tím problémem, který tam samozřejmě je. Nechci tady nikomu říkat, že za to může, to bych si nedovolil a není to v mém stylu, ale je pravda, že tu novelu připravovala už minulá vláda a že ten relativně dlouhý čas, než návrh doputoval sem na první čtení - já bych to skutečně zkusil upravit po dohodě s Ministerstvem dopravy. Já tam mám ještě jeden problém, který bych chtěl vyřešit, ale s tím vás nechci zatěžovat. Myslím si, že jsme schopni to vyřešit a případně můžeme, pokud by se to nedařilo, použít jiné nástroje k tomu, aby tato novela v této podobě prostě nespatřila světlo světa. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, čili vnímám, pane předsedo hospodářského výboru, že nedáváte žádný návrh ani na zamítnutí, ani na stažení. Děkuji pěkně.

Ještě se do obecné rozpravy s přednostním právem přihlásil pan ministr Baxa.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa Děkuji. Já jenom tady solidárně s panem ministrem Kupkou chci prezentovat nejenom názor, který mi teď napsali kolegové z Ministerstva dopravy, ale který se týká i mých předpisů. Jedná se o implementaci, která již měla být projednána před poměrně dlouhou dobou. Samozřejmě ctím právo paní předsedkyně Schillerové takový návrh předložit, ale opravdu se jedná o jeden z četné řady zákonů, který měl být projednán už v minulém volebním období. Z toho důvodu určitě je důležité, aby projednání návrhu zákona pokračovalo.

Jak už říkal pan předseda Adamec, při vší vážnosti a respektu k tématu leteckého modelářství, které tady zaznělo, je třeba zdůraznit, že v rámci celé novely se jedná řekněme o nějakou konkrétně vymezenou dílčí část, kterou je možné vyřešit prostřednictvím pozměňovacího návrhu. Gros toho zákona, zdá se, tady není předmětem nějaké kritiky, tak by určitě bylo dobře, aby ten zákon prošel dnes prvním čtením a dál se o něm jednalo. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Zatím jste byl posledním přihlášeným do obecné rozpravy. Tak se ještě jednou raději zeptám, jestli je někdo další, kdo chce v obecné rozpravě něco říci k modelům? Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.

Zeptám se na závěrečná slova jak navrhovatele, tak zpravodaje? Není zájem o závěrečná slova.

 

Tudíž jenom zopakuji, že v obecné rozpravě zazněl návrh ze strany paní předsedkyně Schillerové na zamítnutí v prvním čtení, čili budeme hlasovat nejprve tento návrh, poté bychom přistoupili k hlasování o garančním výboru.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh, který přednesla paní předsedkyně Schillerová na zamítnutí předlohy v prvním čtení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 55 bylo přihlášeno 145 poslanců, pro návrh hlasovalo 61, proti 74. Tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, čili já dám o tomto návrhu hlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby byl garančním výborem hospodářský výbor? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 56 bylo přihlášeno 149 poslanců, pro návrh hlasovalo 145, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

A já konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor zároveň nenavrhl přikázat tento návrh žádnému jinému dalšímu výboru.

Eviduji tady pana poslance Králíčka, tak prosím, jestli chce rozšířit výbory, ať návrh přednese.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já bych chtěl, abychom to probrali i ve výboru pro bezpečnost. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, takže tady máme návrh na další výbor, který by předmětnou právní normu projednal, a sice bezpečnostní výbor. Já o tom dám hlasovat.

Ptám se, kdo je pro, aby stiskl tlačítko a zdvihl ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 57 bylo přihlášeno 149 poslanců, pro hlasovalo 64, proti 36. Návrh nebyl přijat.

 

Chci se zeptat, jestli je tu ještě jiný návrh na doplnění výborů? Není tomu tak.

Protože v obecné rozpravě nezazněly návrhy na zkrácení či prodloužení lhůty k projednání ve výborech, tak jsme se úspěšně vypořádali s prvním čtením tohoto tisku a já bod číslo 18, jeho projednání, v tuto chvíli končím.

 

Budeme pokračovat bodem číslo 19, což je

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP