Pátek 17. června 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/2004 Sb.,
o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 151/ - druhé čtení

Předložený návrh uvede za navrhovatele ministr zemědělství Zdeněk Nekula a já ho prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr zemědělství ČR Zdeněk Nekula Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych opět uvedl vládní návrh novely zákona č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči. Cílem předkládaného návrhu je především zavedení povinnosti označovat přípravky na ochranu rostlin pro profesionální uživatele jedinečnými identifikátory, a to za účelem zabránění falšování těchto přípravků, elektronizovat záznamy o použití přípravků a pomocných prostředků, dále ke zlepšení dostupnosti přípravků na ochranu rostlin, a to zjednodušením procesů vzájemného uznávání povolení pro použití přípravků pro vlastní potřebu. Dále realizaci v reakci na kalamitní přemnožení hraboše polního upravit procesní a odborné postupy Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského při kalamitních stavech škodlivých organismů a v této souvislosti zejména se revidují definice a postup při stanovení populační hustoty škodlivých organismů. Dále usnadnit aplikaci přípravků na ochranu rostlin ve formě kapslí nebo granulí pomocí dronů, pokud nebude překročena výška 5 metrů nad pozemkem, a provést dílčí změny v oblasti nakládání s přípravky s cílem zjednodušení a zpřehlednění právní úpravy, například v oblasti odborné způsobilosti k nakládání s přípravky.

Návrh zákona projednal zemědělský výbor na své 8. schůzi 5. května tohoto roku. Svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona schválit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisk 151/1 a 2 a nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj zemědělského výboru, pan Lukáš Vlček. Mám tu informaci, že pokud není přítomen, že ho nahradí pan Tomáš Dubský. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Tomáš Dubský: Děkuji za slovo. Milé dámy, vážení pánové, navážu na vystoupení pana ministra a doplním, že zemědělský výbor se vládním návrhem zabýval na 8. schůzi dne 5. května 2022 a vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 151:

"Zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním slově náměstka ministra zemědělství Petra Jílka, zpravodajské zprávě poslance Lukáše Vlčka a po rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 151, schválit;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;

III. zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky; a

IV. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky."

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já vám děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu. Přihláška z místa, prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, já si dovolím v krátkosti okomentovat svůj pozměňovací návrh, který jsem předložil společně s kolegou Fridrichem, Pražákem a Bělicou. Jedná se o možnost využívání přípravků na ochranu rostlin v rámci Evropské unie jako takové v rámci pásem, která jsou jasně vymezena.

Protože ten pozměňovací návrh je krátký, jednoduchý, tak si ho dovolím odcitovat. Jedná se v podstatě o to, pokud je přípravek pro dané použití povolen podle přímo použitelného předpisu Evropské unie o uvádění přípravku na ochranu rostlin na trh v členském státě, který patří do stejné zóny pro povolení přípravků jako Česká republika, ústav takovýto přípravek po provedení odborného posouzení povolí pro dané použití pro vlastní potřebu formou vzájemného uznávání nebo vzájemného uznávání rozšířeného povolení na menšinová použití, a to v případě, že přípravek, ošetření přípravky je potřebné za a) pro dané použití není povolen žádný přípravek, za b) povolené přípravky nejsou v důsledku výskytu rezistence škodlivého organismu dostatečně účinné anebo volené přípravky nelze použít s ohledem na omezení stanovené jejich povolením nebo jiným právním předpisem.

A následné odůvodnění: z důvodu registrování značného množství účinných látek v Evropské unii došlo v České republice k radikálnímu úbytku dostupných nástrojů pro pěstování řady plodin, které není za současného stavu možné v České republice produkovat konkurenceschopným způsobem. Ve zjednodušeném řízení se v podstatě toto řešit nedá. A vzhledem k tomu, že Česká republika není zajímavý partner pro velké nadnárodní společnosti, které chemické prostředky uvádějí na trh...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vás přeruším a poprosím kolegy, aby se ztišili. Míra hluku je na takové úrovni, že musí být složité hovořit do sálu. (Děkuji, pane místopředsedo.) Poprosím i v pravé části sálu, aby se kolegové ztišili, případně šli řešit své věci mimo sál. Děkuju. Pokračujte, prosím.

 

Poslanec Josef Kott: Já také děkuji, pane místopředsedo. A vzhledem k tomu, že firmám se nevyplatí registrovat přípravek pouze pro Českou republiku, protože ten trh, jak jsem řekl, je nezajímavý, je malý a povolovací proces ne že je zdlouhavý, ale je poměrně i finančně náročný, z tohoto důvodu v podstatě čeští pěstitelé vlastně nemají možnost účinně ochraňovat svou úrodu a dostávají se do nekonkurenceschopného prostředí ve vztahu ve výrobě konkrétních plodin.

Já vás nechci zde dlouze zatěžovat tím, že podporu tohoto pozměňovacího návrhu vyslovila jak ovocnářská unie, tak Zelinářská unie a i vinaři, protože toto jsou tři kategorie výrobců, kteří skutečně mají obrovský problém s tím vzhledem k tomu, že zde není dostatek anebo vůbec žádné možnosti, další využití ochrany, přípravků na ochranu rostlin, takže buďto se úroda znehodnocuje, anebo vlastně ten výskyt toho škodlivého činitele úrodu decimuje natolik, že dochází ke ztrátám v řádech desítek procent.

Z toho důvodu jsme připravili pozměňovací návrh, který v podstatě umožní těmto skupinám pěstitelů využívat chemické prostředky, které jsou uznány v podstatě v pásmech, které jsou na stejné úrovni jako Česká republika a které jsou buďto zelinářsky, nebo ovocnářsky významnější a těm firmám se vyplatilo do té registrace investovat.

Chci poukázat ještě na to, že se zde snažíme i zjednodušit proces povolování v České republice a dáváme kompetence dle mého názoru Ústřednímu kontrolnímu a zkušebnímu ústavu zemědělskému jako garantovi toho, že daný přípravek je v pořádku, že legislativa splňuje legislativu Evropské unie a že použití v České republice nejenom že bude v pořádku, ale bude dodržovaná i kontrola. To si myslím, že je to nejdůležitější. A pokud se nám podaří vyvážit potřebnou ochranu rostlin s tím, že budeme schopni garantovat i ochranu životního prostředí, tak poté si myslím, že tento pozměňovací návrh nás posune dál i v zákonu, který jsme zde řešili, a to je zákon na ochranu životního prostředí, kde je ambice snížit vlastně potřebu jak hnojiv, tak přípravků na ochranu rostlin v rámci celé Evropské unie.

Takže toliko je odůvodnění mého pozměňovacího návrhu a mých kolegů a já bych si poté dovolil v podrobné rozpravě přihlásit se k tomuto pozměňovacímu návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Ještě se někdo hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.

Ptám se na zájem o závěrečná slova ze strany zpravodaje, navrhovatele? Není tomu tak.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Kdo se hlásí do podrobné rozpravy? Ano, pan poslanec Kott. Tak, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Kott: (Malá prodleva.) Já se omlouvám, ale těch pozměňováků na dnešek bylo vícero. Takže já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu svému a kolegy Fridricha, Bělici a Pražáka a tento sněmovní dokument pod číslem 779 jsem zde podrobně vysvětlil v podrobné rozpravě. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju pěkně. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Není tomu tak. Podrobnou rozpravu tedy končím.

Protože nezazněly žádné návrhy, které bychom hlasovali, končím zároveň druhé čtení tohoto návrhu a končím projednávání bodu číslo 11.

Nyní bychom měli začít projednávat bod číslo 12, ale vzhledem k tomu, že na 13. hodinu máme pevně zařazený bod, a sice návrhy na státní vyznamenání, tak já si myslím, že nemá smysl bod zahajovat, museli bychom ho po pár minutách ukončit. Vyhlašuji na ty dvě minuty pauzu.

 

(Jednání přerušeno ve 12.58 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 13.00 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Vážené kolegyně, vážení kolegové, je 13 hodin. Na 13. hodinu jsme měli pevně zařazený bod, a sice

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP