Úterý 27. září 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)

95.
Návrh poslanců Karla Haase a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů,
a některé další zákony
/sněmovní tisk 270/ - prvé čtení

Jde o sněmovní tisk 270 a jsme v prvém čtení. Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 270/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Karel Haas, který už je připraven, proto mu předávám rovnou slovo. Prosím.

 

Poslanec Karel Haas: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi, abych za skupinu - dokonce řeknu skupinu průřezově napříč politickým spektrem, ne celým, ale jak z koaličního, tak z opozičního tábora - za skupinu poslanců uvedl návrh pod sněmovním tiskem 270, zjednodušeně, tak, jak předkladatel tomuto návrhu říkám, organizačně-funkční - ta slova podtrhuji - novely zákona o podpoře sportu.

Než se dostanu k představení, ke stručnému představení věcného obsahu návrhu, dvě důležité úvodní rámovací poznámky. První poznámka je k účelu a smyslu té novely. Novela vychází z toho, že rozhodně vůbec nějak nebortí stávající postavení NSA jako ústředního orgánu státní správy v oblasti sportu. Novela nemá za cíl nějakým způsobem postavení NSA narušit. Jinými slovy, podtrhuji v tomto smyslu slova stabilita. Vláda to koneckonců svou tiskovou zprávou deklarovala již na jaře směrem ke sportovnímu prostředí, takže ta slova stabilita podtrhuji.

Na druhou stranu, a to je jeden z účelů a smyslů novely, jsme si napříč politickým spektrem vědomi toho, že NSA by jako ústřední státní orgán pro oblast sportu mohla fungovat mnohem lépe, to znamená, tou novelou se rozumnou evolucí, nikoli revolucí, snažíme nastavit zejména - podtrhuji zase slovo zejména - lepší organizačně-funkční parametry, pravomoci, působnosti, orgánovou strukturu Národní sportovní agentury.

Ta druhá úvodní rámovací poznámka, kterou tady chci říct vlastně s poděkováním konstruktivně celé Poslanecké sněmovně a všem kolegům: Snažili jsme se tento sněmovní tisk, tuto novelu poctivě projednat se všemi poslaneckými kluby zastoupenými ve Sněmovně, to znamená i s opozičními, s kolegy z hnutí ANO, dedikovanými paní předsedkyní, jsme měli dvě osobní velmi dobrá, konstruktivní jednání. S kolegy z hnutí SPD jsme zase na základě řeknu určení vedení jejich poslaneckého klubu měli taktéž jednání a myslím si, že na principech té novely snad - věřím, že nebudu překvapen - existuje nějaká elementární průřezová shoda s tím, že debata nepochybně zcela rozumně může být o jednotlivých parametrech. Takže za tato projednání velmi děkuji.

K těm jednáním zmíním ještě dvě věci. Hned na příští týden předseda podvýboru pro sport školského výboru Jakub Janda svolal jednání podvýboru pro sport, kde tato novela bude znova jedním z dominantních obsahových prvků jednání. A na tento týden jsme domluveni na osobním jednání s předsedou školského výboru panem profesorem Vondrákem taktéž ještě k dalšímu jednání o té novele.

Takže tolik dvě úvodní rámovací poznámky ke smyslu a účelu novely a k popisu toho, že to opravdu je sněmovní tisk, u nějž byla ze všech stran v této sněmovně snaha o jeho věcné projednání nebo předjednání. Teď již uvedení v sedmi bodech uvedení hlavních obsahových prvků té novely.

První, to je v zásadě uklidnění pro sportovní prostředí, pro sportovní organizace. V novele opravdu vůbec nijak nesaháme na ustanovení týkající se samotného výkonu sportu. Novelou saháme na organizačně-funkční nastavení, která se týkají fungování Národní sportovní agentury. To je první obsahová poznámka ze sedmi.

Druhá obsahová poznámka: Celou novelou se prolínají vlastně tři červené nitě. První - a já tady použiji úplně lidská slova, asi všichni známe to sousloví, a podle mě rozumné, tisíci let osvědčené sousloví "víc hlav víc ví" - to znamená, novelou do dnešního monokratického orgánu, kterým NSA je - NSA je v zásadě monokratický ústřední orgán státní správy, má pouze jednoho jediného člověka v čele, takže opravdu průřezově jsme vedení souslovím "víc hlav víc ví", čili novela přináší kolektivní řídící orgán do Národní sportovní agentury. Druhá ta červená nit, která se prolíná celou novelou, je to, že předpokládám, že všichni z našeho profesního působení, ať už v soukromé, nebo veřejné sféře, snad uznáváme pravidlo, že průběžná kontrola, nikoliv ad hoc kontrola ze strany nějakých třetích osob, ale průběžné kontrolní mechanismy uvnitř dané entity a systém více párů očí, vždy vedou k lepším výsledkům. Tady z toho důvodu zavádíme novelou kolektivní dozorčí orgán nebo kontrolní orgán - je jedno, jaké to adjektivum asi použijeme - do Národní sportovní agentury. A třetí, neméně důležitý prvek. Kdo znáte dnešní zákon o podpoře sportu a postavení Národní sportovní agentury, tak Národní sportovní agenturu, respektive jejího předsedu, lze za současného stavu - a to není nic osobního, to by platilo při jakémkoliv jménu ve vedení Národní sportovní agentury - tak de iure - teď nehodnotím neformální cesty, ale de iure - lze dnes Národní sportovní agentury nebo předsedu Národní sportovní agentury úkolovat pouze usneseními vlády. A kdo v této Sněmovně jste sportovec, ať už v roli aktivního sportovce, trenéra, bafíka v tom nejlepším slova smyslu, tak mně potvrdíte, že sport řeší dnes a denně český sport tolik akutních bodů k řešení, že úkolování NSA cestou usnesení vlády je naprosto nepružné. A zase je tady ona vazba na kolektivní řídící orgán, který právě může - uvedu tady příklad - podobně jako ve VZP je správní rada, opravdu nějakým způsobem NSA, její řídicí strukturu, její vedoucí zaměstnance mnohem operativněji, mnohem efektivněji vést k plnění úkolů, které NSA ze zákona plnit má.

Třetí ze sedmi obsahových poznámek: Opravdu dominantní částí novely je ustavení kolektivního řídícího orgánu a kolektivního kontrolního nebo dozorčího orgánu NSA. Nepůjdu do detailů, protože samozřejmě sněmovní tisk všichni známe, to znamená, spíš akcentuji pár bodů ke kolektivnímu řídícímu a kontrolnímu orgánu. Samozřejmě, novela vymezuje pravomoci a působnosti těchto dvou nových orgánů, vymezuje počet členů těchto orgánů, způsob jejich jmenování, zpružnění - to nebudu nijak zastírat, ať to zde zcela veřejně zazní - zpružnění těch současných, ne úplně pružných možností odvolání z funkce, vnitřní pravidla jednání, kvorum pro usnášeníschopnost, kvorum pro přijetí rozhodnutí.

Co se týká kolektivního řídícího orgánu, novela velmi výrazně oproti současnému stavu - ale za chviličku podtrhnu jakýsi srovnávací benchmark - velmi výrazně zpřísňuje požadavky na nové vedoucí představitele Národní sportovní agentury ve dvou směrech. Za prvé, kompetenční požadavky tím, že oproti současnému, řekněme kulantně relativně nízkému stavu zákonných kompetenčních požadavků na předsedu NSA novela zavádí naprosto standardní kompetenční požadavky, které pro ústřední orgány státní správy této země ustavené kompetenčním zákonem bychom měli mít, typicky vysokoškolské vzdělání, typicky pět let praxe v řídící funkci tak, abychom v čele těchto ústředních orgánů měli lidi s prokazatelnou manažerskou zkušeností, a tak dále. Takže opravdu jako navrhovatelé se hlásíme k tomu, že by se měly v Národní sportovní agentuře zvednout kompetenční požadavky na úroveň - a já zdůrazňuji na úroveň, udělali jsme si srovnávací benchmark napříč českými ústředními orgány státní správy - v zásadě na úroveň moderních českých ústředních orgánů státní správy. To druhé zpřísnění požadavků se svým způsobem týká - a nejlépe ho budu demonstrovat přímo na své osobě. Výrazně zpřísňujeme podmínky neslučitelnosti funkcí předsedy Národní sportovní agentury, členů řídicího orgánu, členů dozorčího orgánu Národní sportovní agentury, neslučitelnosti členství v tomto kolektivním, ať už řídícím, nebo dozorčím orgánu, s jinými veřejnými funkcemi. Mohl bych tady použít a asi i použiji - snad na ní není špatného - populární větu, že z toho zpřísnění je krásně vidět, že novelu si takzvaně nepíšeme nijak pro sebe. My do té novely naopak zavádíme neslučitelnost funkcí v orgánech NSA s funkcí poslance nebo senátora, s funkcí, s uvolněnými funkcemi na samosprávách, protože mimo jiné tím chceme zabránit jakémusi střetu zájmů mezi typickými žadateli o dotace, což jsou municipality zcela oprávněně, takže s uvolněnými funkcemi. Zdůrazňuji, nikoliv se členstvím, ale s funkcemi v politických stranách. To jsou věci, které také v té novele velmi výrazně posouváme. Takže to je, prosím vás, třetí obsahová poznámka a dá se říct, že dominantní součást novely - kolektivní řídící a kolektivní kontrolní orgán.

To, co v současné době je v českém sportu nedořešeno, je to často sporné: neexistuje zcela přesná hranice pravomocí a působnosti mezi Národní sportovní agenturou jako ústředním orgánem státní správy pro oblast sportu a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy nad oblastí školského a vysokoškolského sportu, takže novelou jasně definujeme hranici v tom, že školský a vysokoškolský sport má, a je to tak zcela správně, být v gesci MŠMT.

Pátá poznámka a pátý takový klíčový prvek novely v rámci mého obsahového představení je prvek posílení transparentnosti rozdělování dotací do sportu, do oblasti sportu a na podporu sportu ze strany NSA. Je to určitá reakce na to, že všichni zase napříč touto Sněmovnou určitě vnímáme některé negativní jevy, negativní situace, které se v českém sportu vyskytly. Myslím, že nemá cenu to asi nějak opakovat - mediální kauzy některých sportovních organizací jsou dostatečně asi mediálně známé, tak rozhodně se nesnížím k jakýmkoli jménům - reakce na to je, že novelou přinášíme zákaz poskytnutí dotace na podporu sportu takovým právnickým osobám, typicky svazům, které mají nejčastěji povahu spolku nebo jiných typů právnických osob, ale nejčastěji spolků, v jejichž statutárním orgánu sedí člověk, který byl pravomocně odsouzen pro trestný čin sportovní nebo z oblasti sportu nebo pro trestný čin dotační.

Novelou přinášíme - a já jsem ta slova tady použil víckrát, když jsem vystupoval k jiným návrhům zákonů, že se snažíme opravdu hledět nějakým způsobem na míru byrokracie v naší zemi - novelou přinášíme některá dílčí zpružnění a odstranění některých pravidel byrokratického charakteru, která pravidla se za dosavadní účinnosti zákona o podpoře sportu a existence NSA vlastně neosvědčila v tom, že by českému sportu něco reálně přinášela. Konkrétní příklad, který je v novele obsažen, je to, že škrtáme tou novelou absolutní povinnost -a zdůrazňuji takto v dnešním zákoně a sami si promítněte do svých obcí, které zejména z těch menších obcí to skutečně plní, a zda to má pro nějaký význam - škrtáme zákonnou povinnost plánu rozvoje sportu v každé obci. Promítněte si Českou republiku, teď zaokrouhluji, řádově 6 200 obcí v této zemi, řada z nich velmi malých, řada z nich se starosty, kteří svoji funkci dělají neuvolněně, a my máme v našem zákoně absolutní povinnost bez výjimky. Není to pouze třeba na ORP obce, je to skutečně na všechny obce v České republice, včetně těch nejmenších, povinnost mít plán rozvoje sportu v obci. Tím, že škrtneme tuto zákonnou povinnost, samozřejmě nijak nebráníme rozumným zástupcům v samosprávách, a předpokládám, že to udělají ne proto, že to přikazuje zákon, ale proto, že doznají zástupci samosprávy, že v jejich obcích je takový systematický přístup ke sportu potřeba, tak nějaký strategický dokument pro oblast sportu nepochybně přijímají a přijímali si ho v době i před zákonem. To je předposlední obsahový prvek.

A poslední obsahový prvek - on je samozřejmě obsahově nejnudnější, nicméně ho zmíním, on je zajímavější vždycky pro nás, pro právníky, a pro takové to rčení, že zákony se musí číst odzadu od přechodných ustanovení - samozřejmě novela obsahuje přechodná ustanovení tak, abychom pokud možno do nové organizační struktury, pokud - samozřejmě musím říkat za podmínky, že je v celém legislativním procesu, to znamená, jak ve Sněmovně, v Senátu, u prezidenta republiky - novela najde podporu, tak obsahuje přechodná ustanovení, která jsou nastavena na šestiměsíční přechodné období pro přechod Národní sportovní agentury do nové organizační struktury.

Tolik, prosím vás, v sedmi klíčových bodech. Nesnížil jsem se k tomu, abych tady četl jakékoliv doslovné znění té novely, to znamená, snažil jsem se opravdu vypíchnout to z novely věcně podstatné. Takže tolik k věcnému obsahu zákona.

Závěrem čtyři body. První bod: prosba o podporu napříč celou Poslaneckou sněmovnou. Sport má spojovat, ne rozdělovat. K tomu velmi důležitá poznámka. Samozřejmě jsme si vědomi, a kdo bedlivě čtete podkladové dokumenty, tak víte, že vláda zaujala neutrální stanovisko a dostali jsme k novele řadu věcných, věcných a rozumných, legislativních připomínek ze strany vlády, to znamená k zapracování - a teď podtrhuji - tří oblastí. Za a) připomínek vzešlých od vlády České republiky - tady jenom na okraj, prosím vás, podtrhuji, novela jako taková má jednomyslnou podporu ká pětky z června tohoto roku, to spíš, abych předešel třeba nějakým mediálním nepřesnostem. Takže opravdu, technická legislativní upřesnění ze strany vlády bude jeden obsahový prvek, kterým se teď budeme zabývat nebo zabýváme, už je ve fázi velmi pokročilé připravenosti. Druhý obsahový prvek jsou velmi rozumné, já bych je spíš nazval parametrické - doufám, že to nazývám správně - parametrické podněty, návrhy, které jsme dostali od kolegů z hnutí ANO, od kolegů dedikovaných pro oblast sportu. A třetí - a to tady ode mě ještě nezaznělo, schoval jsem to jako jeden z klíčových bodů do závěru - v červnu tohoto roku ne formou vládního mezirezortního připomínkového řízení, kde samozřejmě NSA byla účastna, ale v zásadě jakousi dobrovolnou formou jsme uspořádali jakési půldenní neformální představení, připomínkování toho návrhu se zástupci sportovního prostředí. Měli jsme tady na pracovním jednání ve Sněmovně - odhaduji a zaokrouhluji - zhruba třicet klíčových zástupců českého sportovního prostředí. Čili podněty a náměty, připomínky, parametrické věci od vlády, od kolegů z hnutí ANO, kterým za to děkuji, od sportovního prostředí máme připravené, jenom to není... je to ve fázi řeknu revizních tisků, není to jenom ve formálním... ve formátu pozměňovacího návrhu - čekám ještě na některá jednání, třeba s předsedou školského výboru v tomto týdnu, v druhé polovině, na kterém jsme domluveni - budou zapracovány tak, abychom reagovali na připomínky vlády jedním komplexním pozměňovacím návrhem, který půjde standardní cestou, standardní cestou samozřejmě již, podvýbor, přes garanční výbor, který bude určen, a tak dále.

Takže druhá technická věc - opravdu, myslím si, že k vypořádání, k férovému otevřenému vypořádání připomínek z těchto tří připomínkových zdrojů vláda České republiky na prvním místě, kolegové z hnutí ANO na druhém místě, sportovním prostředí na třetím místě, tak bude vypořádána.

Třetí a poslední bod ode mě závěrem - v souladu s § 91 odst. 2 navrhuji a rád bych požádal o zkrácení lhůty pro projednání ve výborech o 30, to znamená na 30 dnů.

Tolik, prosím vás, ode mě úvodem a jsem připraven na věcnou debatu.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane poslanče. Jenom konstatuji, že žádost o zkrácení lhůt pak ještě musí zaznít v rozpravě, to je jasné, a současně nyní je třeba, abychom hlasovali, protože byl určen zpravodaj pan poslanec Ivo Vondrák a za něj má, pokud je tomu tak, vystoupit jakožto nový zpravodaj pan poslanec Lubomír Brož. Nicméně jsme v prvním čtení, je nutno hlasovat, takže zagonguji a počkám, než dojdou kolegové.

 

Zopakuji, o čem budeme hlasovat. (Hluk v sále.) Jde o změnu zpravodaje za pana poslance Ivo Vondráka - pan poslanec Lubomír Brož jako nový zpravodaj.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro tuto změnu zpravodaje? Kdo je proti? Hlasujeme změnu zpravodaje.

hlasování číslo 91 bylo přihlášeno 148 hlasujících, pro 109, proti 0.

 

Pan poslanec byl schválen zpravodajem. Já ho tedy poprosím, aby se ujal slova, a zároveň požádám kolegy, aby přenesli diskuse do předsálí. Prosím.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji. Vážení kolegové, vážené kolegyně, já bych vystoupil k návrhu novely zákona o podpoře sportu. Pan předkladatel již poměrně podrobně ten návrh představil. Já bych se soustředil jenom na několik takových těch základních věcí. Jednak novela zákona o podpoře sportu navrhuje organizačně-funkční změny ve struktuře Národní sportovní agentury a navrhuje ustanovení kolektivního řídícího orgánu, to již bylo řečeno, ve formě pětičlenné rady Národní sportovní agentury a kolektivního kontrolního orgánu ve formě desetičlenné dozorčí komise.

Cílem je přetvoření aktuální řídící hierarchie Národní sportovní agentury tak, že by jednotliví členové rady měli gesčně rozdělenou působnost podle jednotlivých hlavních oblastí činnosti agentury. Navrhuje se, aby funkce předsedy, místopředsedy a tří členů Rady národní sportovní agentury byly veřejné funkce a byly odměňovány podle zákona o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem s výkonem funkce představitelů státní moci. Funkce členů dozorčí komise jsou navrhovány jako veřejné funkce, které jsou podle návrhu vykonávány bezplatně.

Novela zákona zvyšuje kompetenční požadavky na funkce předsedy, místopředsedy a ostatních členů Rady národní sportovní agentury, například se tam zavádí požadavek na vysokoškolské vzdělání magisterské úrovně. Návrh také zpřísňuje pravidla pro neslučitelnost funkce předsedy, místopředsedy a členů Rady národní sportovní agentury s jinými veřejnými funkcemi, zejména s funkcí poslance, senátora či člena vlády.

Úplně tím posledním bodem, o kterém bych se chtěl zmínit, je, že návrh se také snaží odstranit nejistotu v tom, zda oblast školního a vysokoškolského sportu spadá do gesce Národní sportovní agentury, nebo Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Výslovně stanovuje, že gesci nad oblastí školního a vysokoškolského sportu včetně finanční podpory a přípravy strategického plánu má Ministerstvo školství. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Také děkuji, a nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které mám jednu přihlášku s přednostním právem, paní místopředsedkyni Janu Mračkovou Vildumetzovou. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, paní místopředsedkyně, za slovo. Vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych se ráda vyjádřila k předloženému návrhu novely zákona o podpoře sportu. Chtěla bych velmi poděkovat předkladateli panu poslanci Haasovi, jakým způsobem tady v tuto chvíli vystoupil a jakým způsobem podrobně představil novelu tohoto zákona, ale musím konstatovat, že mě v žádném případě nepřesvědčil, že v této době, kdy tady máme i energetickou krizi, kdy tady máme navyšování a velké ceny pohonných hmot, potravin a dalších, tak zda potřebuje v tuto chvíli Národní sportovní agentura, která tady byla zřízena, další místa a další placená místa. Nejsem o tom vůbec přesvědčena.

Měla jsem možnost působit v minulosti v Národní radě pro sport, která má 21 členů, a tito lidé tam pracují zadarmo. Jsou to odborníci, jsou to lidé, kteří mají co říci k jednotlivým návrhům, které tam pak předkládá předseda Národní sportovní agentury, místopředseda a další, kteří jsou každodenně v této Národní sportovní agentuře.

Když se podíváte na stanovisko vlády, která se k tomuto návrhu vyjadřovala, dala k tomu neutrální stanovisko a jasně řekla, že pokud bude zřízen další tento orgán - a vy předkládáte ve svém programovém prohlášení a neustále nám vyčítáte, že za naší vlády se navyšovala místa, placená místa a tak dále - v tuto chvíli tady přicházíte s tím, že budou další místa v Národní sportovní agentuře. Ten proces a rozhodování bude daleko složitější, protože i vláda se k tomu vyjádřila, a je to tady jasné, proto k tomu dala neutrální stanovisko, a myslí si i vláda, nebo respektive stanovisko vlády, že nastavení složitějšího systému může vést k obtížnějšímu rozhodování. To znamená, že budeme mít Národní radu pro sport, kde máme opravdu odborníky, kde máme zástupce Asociace krajů, Svazu měst a obcí. Všichni víme, že dneska v Národní radě pro sport je pan Štěpánek, Jaromír Jágr, pan Nedvěd, pan Kolář, a takhle bych mohla pokračovat, jsou tam samozřejmě zástupci ze všech možných sportů, kteří se opravdu ke všemu vyjadřují, a všichni to dělají zadarmo. Ten orgán se ustanovil a já si myslím, že byl funkční, tak já vůbec nechápu, proč v tuto chvíli, v této složité době se tady předloží novela zákona o sportu - myslím si tedy, že bychom tady měli řešit daleko důležitější v tuto chvíli zákony - který nám říká, že budeme mít pětičlennou radu v čele s předsedou, členy by jmenovala a odvolávala vláda na návrh premiéra, a ještě desetičlennou dozorčí radu.

Zároveň bych se chtěla zeptat předkladatelů, jestli k tomuto návrhu máte v tuto chvíli vyjádření právě odborníků Národní rady pro sport, která má 21 členů, velmi by mě to zajímalo. Chtěla bych se zeptat, jestli k tomu máte stanovisko Asociace krajů, Svazu měst a obcí, sdružení místních samospráv, nechci samozřejmě na nikoho zapomenout. Myslím si, že to je velmi důležité, protože dneska všichni víme, co se děje. Energie jdou nahoru, řada sportovních klubů končí, a já si myslím, že než dát finanční prostředky nějaké pětičlenné radě, tak já osobně bych je dala trenérům a dětem. Děkuju vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za vystoupení, a nyní je tedy řádně přihlášen pan poslanec Ondřej Babka, takže ho poprosím, aby se ujal slova. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Babka: Děkuju za slovo, paní místopředsedkyně. Já asi trošku navážu na moji předřečnici, nicméně mi asi v tuto chvíli taky dovolte poděkovat panu předkladateli. Ono se to hezky poslouchá, on do toho zákona určitě jde s dobrým úmyslem, stejně jako jeho ostatní kolegové. My jsme měli nějaká jednání. Důležité je asi zmínit, že my bychom sami od sebe nevyvolali v této době novelizaci struktury fungování NSA, a to ve smyslu toho, že sport má podle nás daleko jiné a vážnější problémy, než je právě struktura fungování Národní sportovní agentury. A samozřejmě asi můžeme přiznat porodní bolesti, které doprovázely vznik Národní sportovní agentury, že rozhodně není dokonalá a že to fungování má určité mouchy. Nicméně v době, kdy od velkých sportovních organizací zaznívá velká kritika této vlády za chabou podporu sportu, v době, kdy stále nedošlo k rozhodnutí, jaké sporty bude stát podporovat víc, kdy tedy nemáme hotovou prioritizaci sportu, v době, kdy je hlavně potřeba finančně a personálně podpořit programy, které jsou již nastavené Národní sportovní agenturou, a nalít do nich pořádné finanční prostředky, jinak - a to se stane - budou kluby a jejich sportoviště zanikat, v době, kdy sportovním klubům oproti minulému roku stouply náklady na provoz v průměru o více než 130 %, v době, kdy kvůli růstu cen energií už některé stadiony zavírají a rozpouštějí kluziště s tím, že už je neobnoví, protože na to prostě nemají peníze, v době, kdy české sportovní prostředí volá po tom, abychom měli jasnou hlavu českého sportu, abychom měli člověka ve vládě, který ponese zodpovědnost za problémy i úspěchy českého sportu, abychom měli ministerstvo sportu, tak touto novelou z něj děláme úředníka, děláme krok zpět. V době, kdy by měl a podle mě kdy musí premiér této země udělat politické rozhodnutí, že sport výrazně podpoří, v době, kdy z úst premiéra této země o sportu nezaznělo ve veřejném prostoru ani slovo, v době, kdy po škrtech sport v roce 2022 dostal pouhé 4,6 miliardy - mimochodem, v roce 2020 to bylo 12 miliard, vláda Andreje Babiše se založením NSA výrazně navyšovala prostředky do sportovního prostředí a zavázala se, že do sportu půjde 1 % - my v návrhu rozpočtu na rok 2023 se nedostaneme ani - nevím k 0,2 %, v době, kdy všichni vrcholní sportovní činitelé apelují, aby sport dostal až 11 nebo 12 miliard korun, tak místo toho my tady dneska jediné, co touto novelou řešíme, co touto novelou chce kolega navrhovatel řešit, je mocenské uspořádání v Národní sportovní agentuře, a ještě s nejasným výsledkem, na což tedy mimochodem upozorňuje i samotná vláda ve svém stanovisku.

A teď já neříkám - a prosím, pane kolego, opravdu to berte, já jsem velice rád, že se sportovnímu prostředí tady věnujeme, že je tady mezi námi spousta z nás, kteří k tomu chceme mluvit, chceme se tomu věnovat, chceme pro sport udělat to nejlepší, a to je samozřejmě naším společným cílem, nicméně bohužel tato novela to neřeší - a teď já netvrdím - protože asi pravděpodobně, jak jste už zmínil, dojde k nějaké úpravě, a teď bude záležet na tom, jak moc velká ta úprava bude, jaké připomínky tam budou a nebudou zapracovány - tak prostě je to málo. A i z jednání a od sportovních organizací to zaznívá, že nepanuje nadšení. Jim je jedno, kdo povede Národní sportovní agenturu, jim jde o to, aby Národní sportovní agentura fungovala, aby měla peníze a aby ty peníze rozdělovala mezi kluby.

Nevím, jestli z úst někoho z vlády zazní stanovisko, které je samozřejmě připojeno k sněmovnímu tisku 270, a tak mi možná dovolte z něj aspoň částečně citovat. Vláda tento zákon projednala někdy v srpnu a zaujala k němu neutrální stanovisko. Píše v něm v bodu 1, že souhlasí s tím, že "navržený model organizační struktury NSA se zřízením kolektivního řídícího orgánu a kolektivního kontrolního orgánu v podobě dozorčí komise je sice možný, nicméně v navrženém systému nejsou patrná pozitiva, která by byla způsobilá odstranit nedostatky zmiňované v odůvodnění návrhu zákona. Naopak nastavení složitějšího systému může vést k obtížnější operativnosti při rozhodování."

My zde víme, a padlo to tady, že členy dozorčí komise jmenuje předseda vlády, a to polovinu členů na návrh Poslanecké sněmovny a polovinu členů na návrh Senátu. Takže jak to dopadne? My zrušíme již zmiňovanou 21člennou Národní radu pro sport, budeme mít 10člennou dozorčí komisi. A kdo v ní bude sedět? Budeme to my? Bude to pět poslanců a pět senátorů? Chceme kontrolovat? Chceme uplatňovat svůj vliv tady skrze poslance a senátory jako členy dozorčí komise?

Za druhé, vláda píše, že v odůvodnění návrhu zákona se uvádí, že dojde k ekonomickým úsporám spočívajícím ve zjednodušení hierarchie agentury, a tyto úspory budou moci sloužit k úhradě odměn nově vzniklým členům rady. Návrh zákona by tak měl být v zásadě rozpočtově neutrální. Odůvodnění návrhu zákona by však mělo být doplněno o detailní srovnání stávajících a předpokládaných nákladů. Za současné ekonomicky politické situace je více než žádoucí schvalovat legislativu rozpočtově neutrální. My v důvodové zprávě čteme, že to rozpočet nijak neovlivní, nicméně v době rozsáhlých rozpočtových škrtů, nebo tak aspoň bychom si to všichni představovali, přidáváme funkce do vedení, vzniknou nám jacísi náměstci s platem až 100 000 měsíčně. Nám ale, a to víme, že nám samozřejmě chybějí spíše lidé v Národní sportovní agentuře, kteří budou posuzovat a rozdělovat dotace. Národní sportovní agentura je personálně podhodnocena, ti lidé tam nejsou. A dovedu si představit, že jak už to tady padlo, ty peníze se spíš použijí na to, abychom agenturu personálně zajistili zespodu.

Za třetí, vláda nesouhlasí s rozšířením okruhu osob odměňovaných podle zákona - to už tady padlo, k tomu není co dodávat.

Za čtvrté, vláda nepovažuje za vhodné, aby došlo k převedení gesce školního a vysokoškolského sportu na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Tady samozřejmě to je otázka, na kterou asi tady každý z nás může mít jiný názor, a je to za mě velice složité rozhodnutí, a proto to dělat takhle narychlo poslaneckou novelou se mi taky nezdá úplně šťastné řešení. Chápu, že mezi námi můžou být ti, kteří výslovné zakotvení školního a vysokoškolského sportu do gesce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy považují v zásadě za dobrý krok. Nicméně opět jsou tam bohužel v návrhu... Návrh zasahuje do kompetencí, aniž by jakkoli odůvodňoval tuhletu dvojkolejnost organizace sportu a aby uvedl ty argumenty a cíle. Navazuje na to rozpočet MŠMT, kompetenční spory a nějaké jakési přesnější legislativní ukotvení. Za mě prostě tohle nelze řešit urychlenou poslaneckou novelou, která není dostatečně vydiskutována napříč rezorty se sportovními svazy. Tohle je velké a zásadní rozhodnutí.

Vláda k tomu má další - jedna, dva, tři, čtyři... Já se zastavím možná u bodu sedm, tady opět cituji: "Návrh zákona je též do značné míry nepřehledný. Například požadavky na člena rady, předsedu a místopředsedu jsou definovány v jednom ustanovení. Věcně pak vyvolává návrh nejistotu v oblasti kompetencí předsedy agentury a rady, a to s ohledem na možnost rady vyhradit si schvalování dalších dokumentů a její oprávnění ukládat usnesením předsedovi úkoly v mezích prakticky celé působnosti agentury" a tak dále a tak dále. "Tato kompetenční nejednoznačnost je umocněna i absencí obecného vymezení funkce rady." A tady samozřejmě to můžeme číst, a již to bylo několikrát napsáno i ve veřejných prostředcích, že tohle je ten cíl té novely. Tady to je zcela účelové a už to i několikrát zaznělo, je to prostě způsob, jakým chce koalice samozřejmě vyměnit předsedu Národní sportovní agentury.

A já se na to ptám, a zaznělo to i na našich interních jednáních, která jsme vedli: jaký je důvod mít takto nastavené kompetenční požadavky pro předsedu Národní sportovní agentury? Kór když tvrdíme, že chceme NSA na úrovni ministerstva, když chceme do budoucna, a na tom se snad shodneme ve většině, že chceme udělat ministerstvo sportu, tak jakou to má logiku? U ministrů přece nic takového nemáme. Ministrem nebo předsedou NSA... Ještě jinak. Kdybychom tohle měli u ministrů, někteří ministři by ani v současné vládě nemohli být, protože nemají vysokoškolský titul. Předsedou Národní sportovní agentury by nemohl být například kolega Janda, u kterého si dovedete určitě vy představit, že by Národní sportovní agenturu řídil správně. Pokud chceme mít předsedu NSA jako člověka, který bude hlava českého sportu, tak by jím díky tomuto zákonu nemohl být například - já nevím - Petr Čech nebo Pavel Nedvěd. A to jsou lidé, kteří samozřejmě jsou v současné době třeba vysocí funkcionáři, vysocí manažeři v organizacích, které mají několikrát vyšší rozpočet, než je třeba rozpočet Národní sportovní agentury. A my bychom je jenom tímto diskvalifikovali z toho, že nebudou moci býti předsedou Národní sportovní agentury. A já to neříkám proto, že bych si myslel, že by předseda neměl mít vysokoškolské vzdělání, ale sportovní prostředí je natolik jaksi odlišné, že spousta lidí, kteří sport dělají, prostě jenom třeba neměli čas vysokoškolské vzdělání dokončit. A dovedu si představit, že opravdu spoustu lidí tímto zbytečně diskvalifikujeme.

Vláda tady pak ještě zdůrazňuje nějaké legislativně nepřesné věci, nějaké legtechy, které samozřejmě si dokážu představit, že upravíme a dokážeme upravit ve druhém čtení nějakými pozměňovacími návrhy, nicméně vláda říká ve svém stanovisku, že návrh potřebuje důkladnou revizi. A v tomto případě já - omluvte mě - ale nechápu moc neutrální stanovisko, protože ve chvíli, kdy si představím, že zákon potřebuje důkladnou revizi, tak bych spíš čekal, že k tomu dá stanovisko nesouhlasné.

I vzhledem k tomu, co jsem přečetl jako stanovisko vlády, v tuto chvíli navrhuji vrátit zákon navrhovateli k přepracování, protože jak zde již zaznělo i od pana předkladatele, pravděpodobně budou v rámci tohoto zákona velké změny, které myslím, že bychom neměli dělat jenom v rámci druhého čtení. A zároveň kdyby můj návrh na vrácení k přepracování neprošel, navrhuji prodloužení lhůty o 30 dní mezi prvním a druhým čtením, abychom na to měli dostatečný čas na jednání.

A teď už mi jenom dovolte poděkovat panu předkladateli za to, že se tomuto tématu zde věnujeme, nicméně jak už jsem řekl na začátku, bohužel to problémy českého sportu nevyřeší. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane poslanče. Zaevidovala jsem oba návrhy - jak na vrácení k dopracování, tak případně na prodloužení lhůt. Váš projev vyvolal jednu písemně přihlášenou faktickou poznámku, která má přednost před přihláškou z místa. Takže prosím, pan poslanec Klíma, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Pavel Klíma: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Původně jsem chtěl reagovat jenom na paní místopředsedkyni Mračkovou Vildumetzovou, přesto ještě chci poděkovat panu Babkovi, že sám tady konstatoval, že současné fungování NSA má svoje mouchy, že v podstatě není úplně funkční a že je třeba tam něco zapracovat.

Nyní mi tedy dovolte, abych jenom reagoval na paní místopředsedkyni Vildumetzovou, prostřednictvím paní předsedající. Víte, vy jste měli možnost v roce 2018, úplně neskutečnou možnost postavit znovu systém NSA nebo podpory sportu v České republice. Nastavili jste nefunkční systém - a já vám to řeknu z praxe. Jako náměstek hejtmana Jihočeského kraje, člen Asociace krajů, nemám možnost transparentně vidět, co bude kde vypsáno, a už vůbec ne zasahovat třeba na tvorbě nějakých výzev, aspoň formou nějakých zpětných vazeb. Dokonce jsem zjistil, že ani jako poslanec a člen školského výboru a podvýboru pro sport nemám možnost kontrolovat, kam ty miliardy jdou. Tady bylo řečeno, kolik za vlády ANO šlo na položku NSA miliard. Řekněme si na rovinu, že v roce 2020 i 2021 ani jednou ta položka nebyla vyčerpána, a nebyla vyčerpána právě vinou toho, že bylo nefunkční nastavení systému výzev a jejich zpracování. Takhle to prostě je, a jestliže tvoříte na jakékoliv úrovni, třeba jenom malé obce, máte položku, kterou dvakrát po sobě daný orgán nevyčerpá, tak pak v době, kdy chcete šetřit, prostě nedáte plnou výši, dáte něco jenom základního. Takže to je důvod, proč se tady scházíme, proč připravujeme novelu systému tak, aby byla pružná, abychom do něj jako poslanci třeba mohli kontrolně vidět. Děkuju za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji i za dodržení času a nyní se svojí faktickou... Prosím? (Poslanec Kubíček sděluje, že s řádnou.) Chcete být řádně přihlášen, rozumím, takže prosím, bez časového omezení pan poslanec Kubíček.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuju za slovo, paní předsedající. Já bych z tohoto místa také chtěl poděkovat panu poslanci Haasovi za to, že uchopil toto velmi složité téma a že se ho snažil diskutovat, nicméně já pořád beru Národní sportovní agenturu jako takový předstupeň ministerstva sportu. O tom jsme se tady vždy bavili.

Proč došlo vlastně k vytvoření Národní sportovní agentury? Došlo k tomu, že dříve se peníze rozdělovaly na Ministerstvu školství, kde na to existoval určitý odbor, a nějakým způsobem docházelo k poměrně velkým tlakům a netransparentnímu rozdělování finančních prostředků. Pochopitelně, Národní sportovní agentura se rodila za velkých porodních bolestí za průřezu všech stran. Není to tak, že to dělalo hnutí ANO, ale nějakým způsobem to fungovalo, a postup, který byl, měl skutečně vyvolat potřebu ministerstva sportu, které by mělo jinou strukturu, jiné kompetence, jiné řešení, a Národní sportovní agentura se dostala do nějakého vakua. Já to pochopitelně znám. Znám to od nějakých kolegů sportovců a od sportovních svazů, jakým způsobem fungovaly jednotlivé dotace, a některé dotace byly dobré, byly velmi rychlé - provozní dotace fungovaly: Můj klub, Má kabina, to bylo asi dobré, ale ty velké dotace pochopitelně byly v nějakých porodních bolestech. A já jsem teď viděl poslední výzvu, která během šesti týdnů požadovala po jednotlivých spolcích vypracovat a požádat si o ty peníze, což byl vlastně úplně nesmyslný, šibeniční termín. I moje kolegyně mně dávala informaci, že jejich sportovní klub by si o to rád požádal, že pro ně tahle šibeniční lhůta je nemožná.

Nicméně ještě jedna věc, která je. Fungování Národní sportovní agentury současně potřebovalo podporu v zákoně o sportu, který nám dlouhodobě chybí a dvacet let je nefunkční, a chtělo by to v tomto zákoně nastavit určitou organizační strukturu sportovního prostředí, pravomoce a role všech účastníků a také nastavit takzvanou prioritizaci sportů, které se všichni brání, ale mimo tuto Poslaneckou sněmovnu o ní všichni mluví, protože to není úplně ta hezká věc, která se říká, a to jsou koeficienty hodnocení jednotlivých sportů a jejich podpory.

V každém případě ono by to asi mělo větší návaznost a větší hloubku, kdyby k nějaké rekonstrukci Národní sportovní agentury došlo právě až poté, co dojde ke změně zákona o sportu, a momentálně v současné situaci úplně nejvíc, co bude trápit český sport, jsou finance, které do něj budou přicházet. Po konzultaci se sportovním prostředím jsem slyšel částku 11 až 12 miliard, která by byla potřeba pro příští rok na to, aby se ty organizace nějakým způsobem udržely. Pochopitelně, byly nějaké výpočty na nekonečný růst cen elektrických energií, kde sportovní kluby už říkaly, že budou muset zavírat, že to není možné. Teď dochází k přepočítávání na úrovni měst, obcí a tak dále. Situace bude o něco o něco lepší, ale budeme říkat o něco lepší, ovšem to neznamená, že nemůže dojít k určitému omezení.

Pak jsme se dostávali k tomu, co jsme vlastně chtěli úplně na začátku s Národní sportovní agenturou, a to byla vlastně podpora mládeže, talentované mládeže a mládeže ve stylu toho, po čem tady všichni pedagogové volali, a to je nedostatek pohybu pro naše děti, protože dnešní doba elektronické komunikace, počítačů, Facebooku, mobilních telefonů opravdu ty děti nenutí dojít ani se potkat s kamarády, protože to umí na dálku, a sport mírně upadá. A já budu v tomto velmi obdivovat dobrovolníky, kteří se dětem v globálu zadarmo věnují, ale jeden z cílů byl, aby učitelé tělocviku, trenéři a tak dále mohli nějakým způsobem podporovat tuto mládež, věnovat se jí organizovaně, ale aby také za to mohli být hodnoceni a získat nějakou finanční podporu. To bohužel novela neřeší a pro mě je velmi důležité, že se to otevřelo, pracovalo se na tom, ale já jsem si přečetl za prvé nějaké připomínky sportovních svazů, dále jsem si přečetl připomínky vlády a je nezbytné na tom pracovat dále a nějakým způsobem to rekonstruovat. Nevím, jestli je úplně nezbytně nutné ten zákon teď velmi rychle přijmout, anebo ho vrátit zpátky dopracovat ho k obrazu svému a nějakým způsobem ho podat do Poslanecké sněmovny průřezově úplně neprůstřelný.

Pan poslanec Haas je opravdu člověk, který se tomu věnuje, já ho za to velmi chválím. My jsme spolu jednali, mluvili jsme spolu. On - jak bych to řekl, nechci to... to by bylo takové hodně pejorativní - ale říkám z ničeho uplést bič, a ono je to hrozně těžké, protože on má také svázané ruce a nějakým způsobem musí pracovat s tím, co je, a asi ten cíl byl a ta reakce byla především na národní dotační tituly a tak, aby chodily rychle ke klubům, k příjemcům, kteří fungují, protože víme, že několikrát dotační titul byl navržen, zrušen z formálních důvodů, a to by se stávat nemělo. Takže cesta správná - nevíme, nakolik je možné to pozměňovacími návrhy doplnit, opravit a tak dále, takže bych spíš řekl: vrátíme zpátky, dopracujeme, vrátíme zpátky do Poslanecké sněmovny. Je to jedna z cest. Nebo druhá cesta je prodloužení lhůty mezi prvním a druhým čtením, aby se to dalo udělat, a my budeme k dispozici panu poslanci ke konzultacím a k dalšímu pokračování. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Přeji hezké odpoledne, kolegyně, kolegové. Přebírám řízení schůze a budeme pokračovat faktickou poznámkou paní poslankyně Mračkové Vildumetzové. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, paní místopředsedkyně, za slovo. Já bych si dovolila reagovat na pana poslance Klímu, prostřednictvím paní předsedající, protože tady řekl, že je náměstek hejtmana, že nemá informace a že by chtěl nějakým způsobem to kontrolovat. Já tedy si myslím, že by to měli kontrolovat kompetentní lidé; lidé, kteří k tomu mají odbornost, a velmi mě udivuje, protože jestli jste náměstek hejtmana Jihočeského kraje, tak v Národní radě pro sport je předseda Asociace krajů, což je hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba, a ten informace v rámci Národní rady pro sport si může v rámci Asociace krajů vyžádat, může si předsedu Národní rady pro sport pozvat na Asociaci krajů, popřípadě na případnou komisi, a nepředpokládám, že by předseda Národní sportovní agentury odmítl za těmito lidmi přijít a nějaké informace, které by požadovali, jim předložit.

Pokud se podíváte na stránky Národní rady pro sport, tak tam vidíte, jak i kontrolní mechanismy a vše tam probíhá. Jestliže v této oblasti je něco, co by šlo ještě vylepšit, v žádném případě s tím nemám problém, ale nemyslím si, že pokud si uděláme pětičlenný orgán, o kterém bude rozhodovat vláda, a budou to určitě lidé, kteří to nebudou dělat v uvozovkách na plný úvazek, tak v žádném případě nejsem přesvědčena o tom, že to, co má přinést, to přinese.

A znovu zdůrazňuji, že si myslím, že ta jednadvacetičlenná Národní rada, která je podle mého názoru z odborného hlediska dostatečná, tak si myslím, že může se scházet určitě třeba častěji a může popřípadě reagovat. Ale víte, na čem stojí Národní rada pro sport? Na financích. Pokud nebude mít finanční prostředky, tak nebude mít co těm sportovním klubům dávat. A jestliže teď ještě dáme finanční prostředky pro to, že budeme navyšovat zase počet lidí (Předsedající: Čas, paní místopředsedkyně.), tak je vezmeme sportovcům a sportovním klubům. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji za dodržení času.

Než dám slovo k faktické panu poslanci Šimkovi, přečtu omluvu. Omlouvá se pan poslanec Patrik Nacher od 15.30 do 22 hodin ze zdravotních důvodů.

A nyní prosím pana poslance Davida Šimka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec David Šimek: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já si dovolím také jenom v rychlosti reagovat na vystoupení paní místopředsedkyně Mračkové Vildumetzové, prostřednictvím vás, paní předsedající. Já to vezmu z dvojího hlediska. Jsem předseda školské komise Svazu měst a obcí a víte, paní kolegyně, jako bývalá ředitelka této instituce, že skutečně Svaz měst je výborným připomínkovým místem a mohl v minulosti často být dobrým partnerem při tvorbě a budování Národní sportovní agentury.

Bohužel, i při tom vzniku spousta věcí nebyla vyslyšena, i když už v minulosti, když se nastavovaly dotační investiční výzvy, Svaz měst upozorňoval, že ty výzvy jsou špatně nastaveny, že bude problém s rozdělováním. Dávali jsme k tomu připomínky, aby se výzvy nastavily jinak. Bohužel, vyslyšeni jsme nebyli. Viděli jsme sami v roce 2020, 2021, kdy výzvy, které Národní sportovní agentura vyhlásila, se musely rušit, vymýšlet se výzvy nové, protože se došlo na to, že chyby, na které Svaz měst a obcí upozorňoval, nebyly v podstatě uplatněny, a na základě toho se vymyslely výzvy nové.

Když v letošním roce skupina poslanců, která se oblasti sportu věnuje, požádala předsedu pana Neussera, aby upravil dotační výzvy a skutečně se zamyslel nad chybami, které byly v minulosti udělány, tak i když jsme žádali, aby investiční výzvy byly vyhlášeny hned v lednu, byly vypsány až na začátku září. Nechápu proč. Mohly už být dávno devět měsíců vypsané. Stejně tak byly vypsané s podmínkami, které nebyly diskutovány s žádnými partnery v území. Takže opět je v nich spousta chyb, které povedou k tomu, že budou výrazně omezeni žadatelé a bude problém ty dotace vyčerpat. A to platí - a já s vámi souhlasím, že peníze do sportu je potřeba... (Předsedající: Čas, pane poslanče.) Ano, ale bohužel Můj klub - stále 2 000 žádostí není vůbec vypořádáno, a to byly podány v listopadu minulého roku. (Potlesk zprava.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní poprosím o faktickou pana poslance Pavla Klímu, připraví se pan poslanec Adamec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Klíma: Děkuji za slovo, paní předsedající. Paní místopředsedkyně Mračková Vildumetzová, prostřednictvím paní předsedající, to, že nemám informace jako člen Asociace krajů, je přesně o tom, že tam samozřejmě si pozveme pana předsedu Národní sportovní agentury, a prostě se je nedozvíme. On toho za mě dost tady řekl pan kolega Šimek. V podstatě třeba nějaké podmínky blížících se výzev. To, že potom je vypsaná výzva, na kterou žadatelé mají šest týdnů, no to je až neuvěřitelné. A teď si představte, že třeba máte investiční výzvu pro sportovní kluby a tělovýchovné jednoty, maximální počet 110 bodů, tady vám to můžu ukázat v tabulce (ukazuje), a z toho plných 20 bodů dostanete za to, že máte podepsanou smlouvu o dílo. Tak teď si všichni, kteří se tady podílíte na nějaké komunální politice nebo v jakékoliv jiné, tak tohleto vám přece stačí jako obrázek fungování Národní sportovní agentury. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí s faktickou pan poslanec Ivan Adamec, připraví se paní místopředsedkyně Mračková Vildumetzová.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, já tady slyším takové trošku rozporuplné názory. Já jsem pro tu agenturu nehlasoval tehdy, protože jsem si myslel, že je lepší, když to bude fungovat pod ministerstvem i přes problémy, které tam byly - stačilo nastavit lepší parametry.

Na jednu stranu tady slyším, že něco nás budou stát úředníci, kteří by měli zkvalitnit chod agentury, aby tedy konečně začala fungovat, a na druhé straně tady hovoříme o ministerstvu sportu. A to si uvědomme, že to jsou úplně jiné náklady na ty peníze. Já si vzpomínám na tu dobu, když se zhroutila Sazka, kdy to chodilo úplně jiným způsobem. Tehdy vlastně sami sportovci si zničili zlaté prasátko, které sypalo peníze, protože ti bafuňáři se chovali, jak se chovali. Skončilo to prostě debaklem, od té doby se to lepí. Lepilo to Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, už je v tom názvu ta tělovýchova. A teď je tady agentura, která evidentně nefunguje podle představ, a já tento návrh beru jenom jako zpřesnění toho, aby se ta agentura nějakým způsobem zlepšila ve svých výkonech.

To, že je tam spousta připomínek, to chápu. Každý poslanecký návrh je velmi problematický, kór když se týká tak důležitého odvětví, jako je sport. Také bych si to představoval trochu jinak, ale chápu předkladatele a rozumím jim, že chtějí, aby sportovci ty peníze opravdu dostali fyzicky, a nejenom ve slibech. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou vystoupí paní místopředsedkyně Mračková Vildumetzová a ptám se pana zpravodaje, zda si přeje s faktickou poté? S přednostním právem, ano, dobře. Prosím, paní místopředsedkyně.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Pouze reakce v tuto chvíli opět na pana Klímu, a myslím, kdo ještě další vystupoval teď v tuto chvíli - pan poslanec Adamec. Víte, já můžu s vámi určitě souhlasit s tím, že některé ty věci - a určitě, když jsem byla v pozici hejtmanky, tak jsem také třeba s některými věcmi nebyla spokojena, že není třeba ten časový harmonogram takový, jaký měl být, nebo co jste řekl, že to mělo být vypsáno dobře. A vy jste přesvědčen o tom, že když tam dáte pětičlennou radu, která se bude platit velkými penězi, že to bude tak úplně růžové a skvělé a že s tím všichni budou spokojeni? Nebo když pan Adamec v tuto chvíli, prostřednictvím paní předsedající, řekne, že nechceme navýšení úředníků, ale když v tom píšete, že vy úředníky snížíte, prakticky kteří tam dneska pracují na těch programech, a uděláte - a finance, které vezmete úředníkům, dáte na tu pětičlennou radu. Vždyť se podívejte do toho dokumentu, vždyť je to tam jasně napsané, že to takto uděláte! Takže já chápu, že všechno se může nastavovat lépe a lépe, ale já si tedy v žádném případě nemyslím, že je na to dneska doba, a myslím si, že ta jednadvacetičlenná Národní rada, která pracuje zadarmo, nestojí ani korunu, se může scházet v daleko častějších intervalech a může se ke všemu vyjadřovat. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Petr Gazdík, připraví se Marek Novák. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Gazdík: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Ten zákon je tu proto, že Národní sportovní agentura nefunguje, a zeptejte se kteréhokoliv klubu na zkušenosti z posledních dvou let, jakým způsobem jsou vypisovány dotace, jaká je transparentnost agentury, jakým způsobem časově se nedají zvládat ty dotace. A to se nebavím o tom, že se směšuje mládež, která má být pod Ministerstvem školství, a školní sport, kdy agentura také vypisuje dotace na stejné věci.

Paní poslankyně Mračková Vildumetzová i pan kolega Babka, prostřednictvím paní předsedající, se tady rozhorlují nad pětičlennou dozorčí radou. Tak já vám řeknu fakta. Poslední rok fungování na Ministerstvu školství stálo 7 miliard rozdělování sportovních dotací, které rozdělovalo 15 lidí, zhruba 20 milionů korun. Z výroční zprávy Národní sportovní agentury - loni je tam 70 lidí a stálo to 130 milionů korun. A vy se tady budete rozhorlovat nad pětičlennou dozorčí radou. Toto jste způsobili, nefunkční agenturu za 130 milionů. Snažíme se to dát do pořádku. Děkuju. (Potlesk z řad pětikoalice.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: A nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Marek Novák, připraví se paní místopředsedkyně Mračková Vildumetzová. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já si myslím, že se tady úplně naprosto zbytečně hádáme, protože máme všichni stejný cíl, a to, aby kluby dostaly peníze, kdy mají. Já jsem předseda klubu, který požádal o dotaci v rámci Programu Můj klub, peníze přišly, a bohužel přišly teď na konci září, což je super. Ještě lepší je ten červený odstavec v podmínkách, který píše, že do konce roku samozřejmě celou částku musíme vyúčtovat, což je paráda. Nikdo už se neptá, jak jsme do září financovali.

Ale teď se nebavme o tom, kdo může za ten stav, jaký je teď, ale bavme se o tom, jak ho napravit. Proto jsme tady. Tak se prosím přestaňme hádat, přestaňme si vyčítat, protože všichni víme, kdo předsedu Národní sportovní agentury jmenuje. Ten, kdo ho jmenuje, může ho i odvolat. Víme moc dobře, jak to bylo s financemi, jak to bylo s financemi na významné akce. Ve Zlíně se málem nejela Barum Rally. Až když zafungovalo úplně všechno možné i nemožné a řešil to i podvýbor pro sport, tak se nakonec nalezly peníze na tyto programy, na významné akce.

Takže prosím vás, všichni jsme na jedné lodi, řešme proces, neřešme, jestli to má řídit pětičlenná rada, nebo jeden člen, ale skutečně jestli ti lidé, kteří tam jsou, kteří to zpracovávají, jestli mají dostatečné prostředky. Slyšeli jsme od kolegy Gazdíka, že finančně asi ano, ale třeba je to v jiných věcech, třeba je to v IT systémech, nevím. Ale soustřeďme se na to, aby byli schopni rychle rozhodovat, vyhodnocovat žádosti, a tak, aby to ty kluby nebolelo. Díky.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí... paní místopředsedkyně stahuje. Nyní vystoupí s přednostním právem v rozpravě pan zpravodaj Haas. (Má námitku, že je zástupce skupiny předkladatelů.) Ano, zástupce zpravodaje. Pardon, omlouvám se, vy jste zpravodaj. Pardon, předkladatel, omlouvám se.

 

Poslanec Karel Haas: Tak, tak. Já jsem prosím vás s faktickými nevystupoval vědomě tak, abych se pokusil v jednom příspěvku efektivně pro průběh dnešní schůze reagovat na všechny body, které tady zazněly. Pokusím se být naprosto věcný.

Začnu takovou věcí vytknutou před závorkou, řečnickou otázkou: Kdo v této Sněmovně - a zdůrazňuji, že je to řečnická otázka - kdo v této Sněmovně si myslí, že Národní sportovní agentura funguje správně? Docela by mě zajímalo, kolik z vás by se přihlásilo. Za B, předpokládám, že to všichni známe - teď si nehraji na hrdinu, myslím, že to řekl Einstein: Buď ty věci můžeme dělat stále stejně, ale nemůžeme pak očekávat jiný výsledek, nebo se můžeme pokusit ty věci rozumným způsobem změnit. Myslel jsem si, že jsem to v úvodním představení návrhu řekl dostatečně jasně, že nejdeme cestou revoluce, jdeme cestou rozumné evoluce. Toť vytknuto před závorku.

Teď už po těch jednotlivých věcných připomínkách. Zaznělo to tady několikrát, nebudu jmenovat všechny kolegy, ale vnímal jsem to z více úst, je to zcela legitimní otázka, zda je správně načasované podání tohoto poslaneckého návrhu. Prosím vás, na poslaneckém návrhu se pracuje od jara. A teď řeknu jednu myšlenku, která platí nejen pro tento návrh, ale pro všechny ostatní věcné návrhy, které mají tu smůlu - věřím, že vnímáte z mého hlasu, že to říkám lehce v uvozovkách - mají tu smůlu, že se netýkají energií nebo inflace. Copak zastavíme chod této země kvůli tomu, že tady máme - a já to nezlehčuji - velmi vážnou situaci energetickou, ekonomickou a tak dále? To nebudeme řešit jiné věci, sektorové věci této země, třeba sport nebo životní prostředí nebo sociální otázky a tak dále a tak dále? To je má jediná reakce k tomu načasování. Přece kvůli jiným velmi důležitým tématům bychom neměli rezignovat na rozumná řešení v ostatních záležitostech této země. Víc asi k načasování říci nedovedu.

Druhá poznámka, která tady hodně rezonovala - prosím vás, a teď to řeknu slangově - počet takzvaných placených míst. Skutečně, protože takto prošel ká pětkou, takto šel na vládu, takto ho máte jako sněmovní tisk v návrhu - protože jsme považovali kolektivní pětičlenný orgán z benchmarku s jinými ústředními orgány státní správy, z benchmarku se soukromou sférou, s představenstvy firem, pětičlenný řídící orgán jakékoliv instituce za efektivní.

Zavnímali jsme - to říkám zcela nahlas - velmi rozumně zpětnou vazbu vlády. Můžu říct - doufám, že mi věříte, protože to pro vás teď nemám písemně - že jsme jednoznačně v skupině předkladatelů dohodnuti, že ten počet - ale nemění se struktura, a to je, prosím vás, ten principiální rozdíl, monokratická struktura nebo kolektivní řídící orgán - tak snižujeme ten počet na tři. To tady podtrhuji. To je jedna věc. Jinými slovy, oproti dnešní struktuře - ale to není kolektivní řídící orgán předsedy a dvou místopředsedů Národní sportovní agentury - nebudeme ve výsledku nijak měnit počet členů ve vrcholovém vedení Národní sportovní agentury.

Dozorčí komise je navržena bezplatná. K ní zároveň tady zazněly výhrady, co od dozorčí komise očekáváme. Prosím vás, myslím si, že všechny strany v této Sněmovně nominují, pokud mají - a já tvrdím, že to je správně - pokud klíčové ústřední orgány mají nějaký dozorčí orgán - jmenoval jsem tady VZP, mohl bych prosím vás jmenovat státní fondy, ať už podpory bydlení, dopravní infrastruktury a tak dále, zejména právě ty instituce, které nějakým způsobem disponují s velkými finančními prostředky, typicky s dotačními - tak mají dozorčí orgán. Předpokládám, že všechny strany v této Poslanecké sněmovně nominují své členy do těch dozorčích orgánů, protože věří tomu, že průběžná kontrola a existence kontrolních nebo dozorčích orgánů je ku prospěchu věci, nikoliv k neprospěchu věci. Takže se divím, že v tom případě, pokud dozorčí nebo kontrolní orgán ve státních institucích nakládajících s finančními prostředky považujete za neefektivní, tak proč všechny politické strany napříč Poslaneckou sněmovnou nominují osoby právě do dozorčích rad, do dozorčích orgánů, obdobných státních institucí. Ale to je jenom zase reakce na to, že to tady zaznělo. Myslel jsem si, že při představení návrhu v té základní věci, že průběžná kontrola a existence dozorčího orgánu každé instituci, ať soukromé, nebo veřejné, pomáhá. To je přece to dominantní. Zdůrazňuji, že dozorčí komise je v návrhu navržena jako bezplatná.

Třetí bod, který tady zazněl několikrát, je Národní rada pro sport. Kdo znáte zákon, tak si prosím vás přečtěte stávající § 3c současného zákona. Národní rada pro sport nemá vůbec žádnou, ale slovy vůbec žádnou pravomoc ani působnost. To je ryze poradní orgán, ale poradní orgán s nulovou, nulovou pravomocí a působností. Prosím vás, odkazuji na § 3c současného znění zákona. Naproti tomu kontrolní orgán, který zavádí novela, to znamená dozorčí komise, má standardní zákonnou působnost a pravomoc nahlížet do podkladů a informací agentury, kontrolovat její hospodaření, kontrolovat, jestli se výkon její činnosti uskutečňuje v souladu se zákonem a tak dále. To dneska Národní rada pro sport prosím vás vůbec dělat nemůže a nemá k tomu žádnou pravomoc ani působnost.

Za čtvrté, padl tady dotaz, rád ho zodpovím, jestli byl návrh projednán s profesními organizacemi municipalit, to znamená s těmi třemi dominantními - Svaz měst a obcí ČR, Sdružení místních samospráv ČR a Asociace krajů ČR. Potvrzuji, že na půldenní jednání tady ve Sněmovně, ačkoliv jsme k tomu nebyli nijak povinni, jsme pozvali zástupce všech těchto tří klíčových profesních organizací municipalit. Žádná z těchto profesních organizací nevyslovila s návrhem jakýkoliv nesouhlas ani nezaslaly nám předkladatelům jakoukoliv připomínku k návrhu zákona, takže projednáno to bylo. Jsem schopen dohledat prezenční listinu. To znamená - teď si prosím vás nepamatuji zástupce - bylo osloveno vždy vedení těchto tří asociací.

Za páté, padla tady otázka financí a toho, že bez peněz dejme tomu nemají podobné návrhy význam. Peníze do českého sportu jsou jednou, nikoliv jedinou, nutnou podmínkou k tomu, aby se český sport na všech úrovních nějakým způsobem posouval. Stejně tak tato novela - vracel bych se jenom k tomu úvodu - buď můžeme sedět a nedělat nic, nebo se můžeme snažit ty věci změnit. Netvrdím, že je záchranou českého sportu, ale je jedním z nutných puclíků, aby se český sport posunul dál. U financí tady padla podle mého názoru poměrně neférová obvinění vlády, že nějakým způsobem na finance nereaguje.

Dovolím si říct dva velmi významné ekonomické prvky, skutečnosti, které se financí týkají. Na naprostou většinu - netvrdím, že na všechny - tam je onen strop, který je vládou deklarován v rámci zastropování. Na naprostou většinu sportovních organizací, terminus technicus legislativní pro spolky, kluby a tak dále, dopadne zastropování. Prosím vás, zastropování cen energií je malá finanční podpora? To je podpora v řádu desítek miliard korun ze státního rozpočtu, samozřejmě pro všechny adresáty, kam budou spadat do onoho limitu, teď mě nechytejte za slovo, 630 nebo 680, možná mě někdo opravíte, 630 - děkuju - megawatthodin ročně. Z toho vidíte, že to na naprostou většinu sportovních organizací dopadne, budou v režimu zastropování. Ohromná finanční podpora.

Druhý bod, kdo sledujete jednání vlády, je to konec...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane předkladateli, já se velice omlouvám, na 16. hodinu máme plánovaný jiný bod, tudíž musíme projednávání tohoto bodu 95 přerušit, protože na 16. hodinu máme bod číslo 10, takže přerušuji projednávání tohoto bodu.

 

A nyní bychom přistoupili k projednávání bodu číslo

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP